PHEV aan de laadpaal

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me af waarom een BEV meer recht zou hebben om te laden aan een laadpaal dan een PHEV.. Dat is zeggen dat een bus of truck of gezinsauto meer recht heeft om te tanken dan een bromfiets of kleine stadswagen. Wat een verwrongen geest zegt nu zoiets. Alsof alleen phev laadpaalklevers zijn.. Ik rij met een phev en ga hem na een 2u vd laadpaal halen omdat ik weet dat hij opgeladen is.. De keren dat ik daar toe kom en een BEV aan die paal kleeft om 1000 zaterdagochtend terwijl die volgeladen is kan ik niet op 1 hand tellen... Die palen zouden gewoon moeten blijven aanrekenen alsof ze nog aan het laden zijn aan een normaal laadtempo ze zullen het wel afleren dan.. Ik vind dat kleven trouwens pure diefstal, die palen zijn privé en door die klevers kan er niemand anders opladen..

Tom
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

SpecialK schreef:
sky schreef:De PHEV ‘s moeten in principe hun batterij niet laden om te kunnen rijden. Die kunnen benzine tanken of thuis laden.
Een paar jaar geleden werd er moord en brand geschreeuwd omdat PHEV rijders hun auto nooit inplugden en dus onterecht profiteerden van lage verkeersbelasting (en VAA als het een bedrijfswagen was). Om dat te vermijden heeft men voor bedrijven de aftrekbaarheid van brandstof voor PHEV gehalveerd. Nu laden ze die op, is het weer niet goed...
En terecht dat men dat voordeel gehalveerd hebben, ik zou het voordeel voor alle PHEV genre xc90, x5, … gewoon afschaffen.

tom35 schreef:Ik vraag me af waarom een BEV meer recht zou hebben om te laden aan een laadpaal dan een PHEV.. Dat is zeggen dat een bus of truck of gezinsauto meer recht heeft om te tanken dan een bromfiets of kleine stadswagen. Wat een verwrongen geest zegt nu zoiets. Alsof alleen phev laadpaalklevers zijn.. Ik rij met een phev en ga hem na een 2u vd laadpaal halen omdat ik weet dat hij opgeladen is.. De keren dat ik daar toe kom en een BEV aan die paal kleeft om 1000 zaterdagochtend terwijl die volgeladen is kan ik niet op 1 hand tellen... Die palen zouden gewoon moeten blijven aanrekenen alsof ze nog aan het laden zijn aan een normaal laadtempo ze zullen het wel afleren dan.. Ik vind dat kleven trouwens pure diefstal, die palen zijn privé en door die klevers kan er niemand anders opladen..

Tom
De uitzondering bevestigt de regel zeker, er zijn er natuurlijk die mooi tijdig hun wagen verplaatsen.
Omdat een BEV nu eenmaal niet zonder elektriciteit kan, en de PHEV’s wel.
De meeste PHEV’s genre XC90, X5,….. halen geen 50km (de nieuwe generatie haalt 80km) om dan op een parking voor 200 auto’s met
één laadpaal continue bezet te zien door deze grote PHEV’s die het niet nodig hebben, terwijl er BEV’s naarstig opzoek zijn naar power, ja dat frustreert me.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, daardoor maak je het de gebruiker weer erg lastig.
Ik heb vorige week een rit van een goeie 300km gedaan. Aan het hotel aangekomen om 11u 's avonds; het hotel zelf had nog geen laadmogelijkheid dus ik heb mijn auto 1km verder aan een publieke paal moeten gaan hangen. Ik heb ongeveer 50 kWh moeten laden, aan 11kW betekent dat dat mijn auto iets voor 4u 's ochtends opgeladen zou zijn. Dus dan zou ik om half vier uit mijn bed moeten om met mijn slaapkop 1km te wandelen om mijn auto te gaan verzetten? Ik denk het niet... Dus ik valsgespeeld en de laadstroom beperkt zodat die pas om 7u30 opgeladen was...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

SpecialK schreef:Tja, daardoor maak je het de gebruiker weer erg lastig.
Ik heb vorige week een rit van een goeie 300km gedaan. Aan het hotel aangekomen om 11u 's avonds; het hotel zelf had nog geen laadmogelijkheid dus ik heb mijn auto 1km verder aan een publieke paal moeten gaan hangen. Ik heb ongeveer 50 kWh moeten laden, aan 11kW betekent dat dat mijn auto iets voor 4u 's ochtends opgeladen zou zijn. Dus dan zou ik om half vier uit mijn bed moeten om met mijn slaapkop 1km te wandelen om mijn auto te gaan verzetten? Ik denk het niet... Dus ik valsgespeeld en de laadstroom beperkt zodat die pas om 7u30 opgeladen was...
Tuurlijk niet, daar heb ik geen probleem mee, daarover gaat het ook niet.
Het gaat erover dat er te weinig laadpalen zijn, dat de PHEV’s het niet echt persé nodig hebben, en dat auto’s die ‘s morgens opgeladen zijn er tegen de middag, om 16u, ……. nog op dezelfde plaats staan. Als dat dan een PHEV is, tja dan is dat op zijn minst toch niet netjes.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bwa dat is voor mij hetzelfde bij een BEV. Ik rij met een PHEV en maak er een sport van zoveel mogelijk op elektriciteit te rijden maar wil het voordeel van grote afstanden niet kwijt spelen.. Naar het zuiden van Frankrijk rijden en alle 400km aanschuiven voor een laadpaal zie ik niet zitten.. Het is niet omdat een PHEV verder kan met benzine dat hij dit miet doen he, dat willen we dus net bereiken, zoveel mogelijk elektrisch rijden...maar ben akkoord, streng optreden tegen laadpaalklevers.. Extra doen betalen is de enige oplossing..we hebben dringend meer laadpalen nodig maar ik vrees echt dat ons netwerk dat niet gaat aankunnen.. Hier zegt de gemeente bij aanleg van een nieuwe straat, je hebt een oprit regel het zelf maar, capaciteitstarief is uw probleem...

Tom
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Hele welles nietes discussie. Ik denk gewoon dat het goed is dat de vraag toeneemt. Dat maakt het op den duur voor laadpaalbedrijven interessanter om palen bij te plaatsen
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor alle duidelijkheid : ik heb niet alles gelezen.
PHEV's hebben, net als EV rijders, recht op een mogelijkheid om hun auto publiek te laden. Maar ... Ik ben voorstander van het Tesla model : als de auto op 100% staat dan zal er na 15 minuten nadat de auto op 100% is gekomen, een extra fee komen per minuut dat je er blijft staan.

Om je een idee te geven : Aan de Tesla Superchargers betaal je momenteel 0.5 euro per minuut dat je aan de paal staat als je auto volgeladen is. Is de supercharger voor meer dan 50% bezet? Dan betaal je maar eventjes 1 euro per minuut!

Ik heb een publieke laadpaal (alego) in mn straat laten zetten sinds ik zelf met een EV aan het rondbollen ben (2 jaar terug). Een leuke 22kW paal. En ook hier zie ik regelmatig een mercedes PHEV uren aan de laadpaal staan. Persoon komt thuis van het werk rond 17u, en die gaat de paal bezet houden tot 7u30 's ochtends. In het weekend hangt hij daar gewoon de hele tijd aan.

Nu is het correct dat vele PHEV's maar laden aan 3 of 7 kW, maar dit is zeker niet altijd correct! De nieuwere generaties laden aan 11kW of zelfs al 22kW. Ook is de batterij meerdere malen kleiner dan bij een EV dus zou 4u zeker moeten volstaan gok ik.

Op heden heb ik van bovenstaande mercedes niet echt veel last : de laadpaal heeft 2 connectoren. Dus ik laat het voorlopig wel zo. Echter als er een 3de EV rijder in de buurt komt die daar wilt laden dan gok ik dat er wel eens een probleem zou kunnen optreden. Een mogelijke oplossing is deze : https://www.ev.be/nl/news/item/2022/04/ ... inNode=624

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

In plaats van die speciale EV parkeerkaart (dat is immers louter good will) zou het handiger zijn dat de laadpaal de nog resterende laadtijd weergeeft én de tijd dat men er extra staat nadat de wagen volledig geladen werd.
Toch iets meer incentive voor hardleerse medemens denk ik zo.

Of een LED zwaailamp op de paal dat die wagen volgeladen is. :lol:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Ik ben voorstander van het Tesla model : als de auto op 100% staat dan zal er na 15 minuten nadat de auto op 100% is gekomen, een extra fee komen per minuut dat je er blijft staan.
Het grote verschil is natuurlijk dat je aan zo'n supercharger doorgaans niet erg lang blijft staan; veel langer dan een half uur hoef je daar niet te wachten dus erg ver van je auto ga je niet weglopen. Als ik aan een 11kW charger ga hangen is het omdat het moet, en dan moet mijn auto daar makkelijk een uur of 5 laden. De kans is groot dat ik tegen dan in mijn bed lig :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Snap ik. Maar is het perse nodig dat je voertuig op 100% staat? Als je om 20u inplugt dan is je wagen om u pas klaar met laden. Maar is dat een ander zn probleem? Je kan evengoed dan 2u of 3u laden en dan in je bed kruipen. Iedereen blij...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het probleem zal zichzelf uiteindelijk wel oplossen als PHEVs niet meer gemaakt worden en BEVs het gros gaan uitmaken. Tegen die tijd zijn er hopelijk ook genoeg laadpunten. Het probleem van BEVs die al lang vol zijn maar toch blijven staan blijft natuurlijk. Hoffelijkheid is in deze van belang, maar ook begrip van beide kanten, niet iedereen kan altijd zomaar zijn werk onderbreken om de wagen te verplaatsen en als je nog 80% batterijlading hebt en bv. nog 20% nodig hebt om thuis te geraken laat de plek dan aan een ander die het waarschijnlijk meer nodig heeft…
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”