Ziggo start in Nederland in 2de helft van het jaar testen met Docsis 4.0.

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

https://tweakers.net/nieuws/196618/zigg ... t-aan.html
Docsis 4.0-test met mogelijk hogere upload

De provider zegt in de tweede helft van dit jaar te starten met het testen van Docsis 4.0. Ziggo geeft verder geen details over wat klanten hier in de praktijk van kunnen verwachten, naast dat er over 'multigigabit snelheden' wordt gesproken. In theorie kunnen met Docsis 4.0 downloadsnelheden tot 10Gbit/s bereikt worden, net als met Docsis 3.1. Het verschil zit in de uploadmogelijkheden; bij Docsis 3.1 is dit maximaal 1 tot 2Gbit/s, bij 4.0 zijn uploadsnelheden tot 6Gbit/s mogelijk.

Ziggo meldt verder in het afgelopen kwartaal 125.000 SmartWifi-pods te hebben geleverd. In totaal heeft de fabrikant 1,3 miljoen van deze pods geleverd. Daarnaast zegt de provider dat 1,7 miljoen klanten een Mediabox Next in huis hebben.
Telenet zal dat ook wel dit jaar doen of is men al bezig ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Telenet is nog niet eens met 3.1in de praktijk bezig.
Anders gingen die Upload-snelheden nu al naar boven en niet enkel de prijzen.
Uitleg is altijd de analoge zenders geweest.
Nu die weg zijn, kunnen ze toch eindelijk dat stuk gebruiken dat ze nodig hebben.
Maar wie weet 10Gbps DL en 30Mbps UL moet ook kunnen :lol:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Oei, dat wist ik niet.
Ik vind dat dan toch schandalig.
Prijzen verhogen en nog niet 3.1.
De Grote Netwerf, etc.

https://press.telenet.be/telenet-brengt ... en-brussel#

Sinds najaar 2019 met start uitrol Docsis 3.1 modem niets meer veranderd dan ?
https://press.telenet.be/telenet-rolt-n ... dit-najaar#
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

waarom zouden ze. Er is geen enkele provider die meekan.
Jah ge kunt moeilijk die 2% glasvezel concurrentie noemen :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ohja, een maal Fiber hier, vliegt TN direct de deur uit.
En dan via apps en zo kijken.
Eigenlijk doen we dat de dag van vandaag ook.
Enige is liniaire TV met opnames en zo.
Maar VTM GO en die dingen bestaan ook.
En dat is hetzelfde tegenwoordig, met verplichte reclame.
Maar de vrouwkrijg ik tegen dan wel gekneed :angel:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

svermassen schreef:Jah ge kunt moeilijk die 2% glasvezel concurrentie noemen :-D
Momenteel is 15% van de Belgische gebouwen aansluitbaar op FTTH.
Dat gaat groeien tot 20% tegen begin volgend jaar.
En 70% in 2028.

Niet te onderschatten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

svermassen schreef:Maar de vrouwkrijg ik tegen dan wel gekneed :angel:
Dat kan je zelfs als een voordeel zien, dat kneden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:
svermassen schreef:Jah ge kunt moeilijk die 2% glasvezel concurrentie noemen :-D
Momenteel is 15% van de Belgische gebouwen aansluitbaar op FTTH.
Dat gaat groeien tot 20% tegen begin volgend jaar.
En 70% in 2028.

Niet te onderschatten.

woow binnen 6 jaar 70%. Tegen dan is telenet terug al een grote stap voorwaarts en hebben ze meer dan 70%.
Hier in kuurne, voorstad van kortrijk smijten ze alles open, werken duren 2jaar bezig van 09/21. En als ik burgemeester mag geloven zou de planning voor 2027 zijn.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

HFC netwerken beginnen meer en meer ouderwets te zijn. Kabel is een oude technologie en zal door glasvezel stap voor stap vervangen worden.

Met fiber en PON zal het mogelijk zijn om tot 100 Gbps symetrisch te kunnen browsen terwijl kabel erg gelimiteerd is met wat betreft upload snelheid. Ik vind het erg dom dat Ziggo in Nederland dezelfde weg als Sunrise UPC in Zwitserland volgt.

Telenet werkt aan een netco bedrijf te bouwen in partnerschap met Fluvius dus om glasvezel uit te rollen. Het is een heel beter oplossing dan docsis 4.0 qua technologie en het kost ook min of meer hetzelfde geld. In de VK heeft Virgin O2 ook beslist om glasvezel uit te rollen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Belangrijker dan dat Telenet technisch achterop loopt bij de implementatie van Docsis, is dat de Nederlandse zuster (zowel Ziggo als Telenet zijn dochters van een Amerikaans bedrijf) vrij baan wil hebben met het verhogen van prijzen.

https://tweakers.net/nieuws/196520/zigg ... arden.html
In de nieuwe voorwaarden van Ziggo staat dat de provider jaarlijks het recht heeft om de prijzen te verhogen tot een percentage dat overeenkomt met de consumentenprijsindex van het CBS. Als dat percentage negatief is, past Ziggo de prijzen niet aan.
Je zal dus niet meer automatisch het recht hebben het contract op te zeggen bij een prijsstijging, je zal de prijsstijging gewoon moeten slikken.
Nederland is al vaker de proeftuin van LIberty Global gebleken, dus vermoedelijk komt deze laakbare praktijk binnenkort ook naar België/Vlaanderen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja, maar heist in Nederland heb je 1 jarige of 2 jarige contracten. Hier heb je enkel dat je de eerste 6 maanden vast hangt aan je provider en thats it.

Dat is totaal iets anders dan in Nederland.
Gebruikersavatar
jan5787
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 24 keer

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik hoop dat PX fiber hier ondertussen al lang gepasseerd is.

Dan is TN ... veel te laat
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Het fiber aanbod in belgie - zeker met GPON - is nu niet echt supersnel te noemen...
Ik zie het nog gebeuren dat telenet met hun docsis 4.0 hogere snelheden dan de fiber concurrentie kan uitpakken en dan is telenet weer "de snelste"...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Die is niet snel, omdat ze het 'kunstmatig' limiteren.

Ze kunnen heel gemakkelijk en snel prijzen omhoog laten gaan mrt huidige apparatuur.
En de exhanges snel up graden met 10gpon materiaal.
voordeel van langere afstand tot exchanges, dat ze er minder hebben die ze dan moeten up graden.

Is niet zo handig voor consument, maar provider en bekabelaars kunnen coax heel makkelijk juist genoeg overtreffen.

Plus synchrone snelheden zijn veel eenvoudiger.
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vind dit nu wel iets om naar uit te kijken.
Wij hebben een woning gekocht in een landbouwomgeving. Via de telefoonlijn kan je daar maximaal ADSL nemen :roll: .
Via de kabel heb je gewoon snel internet.
Fiber zal daar de komende 10 jaar sowieso niet worden aangelegd (als het al ooit wordt aangelegd, want momenteel ligt daar dus ook geen riolering of gas) dus ik ben aan het kijken naar alternatieven en dan is Eurodocsis 4.0 een heel mooi alternatief (samen met Starlink als dat ooit stabiel wordt).
Die 70% zal voornamelijk bestaan uit de inwoners van meer centraal gelegen locaties (steden, dorpscentra, bepaalde grote verkavelingen etc.), maar meer afgelegen locaties zullen lange tijd of zelfs definitief uit de boot vallen vrees ik.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik hoop dat PX fiber hier ondertussen al lang gepasseerd is.

Dan is TN ... veel te laat
Tegen 2024 zou Proximus reeds 30% van alle Belgische woningen op glasvezel aansluitbaar maken.
Dat zal dan al XGS-PON zijn, 10 Gbps symmetrisch, wat sneller is dan EuroDOCSIS 4.0
Telenet gaat het vooral op marketing moeten spelen en op de domheid van de gemiddelde Belg. Want EuroDOCSIS 4.0 gaat nooit stabieler of sneller zijn dan XGS-PON.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telenet is ook al op sommige plaatsen met uitrol van fiber bezig in appartementen.

Zie bijlage is fiber die telenet gebruik.
Bijlagen
20220521_230126.jpg
(807.19 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ja, maar dat is backbone fiber. In modem komt nog steeds coax toe. Maarja kunnen later op die plekken idd switchen naar ful fiber zonder straat open te leggen
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Data technicus schreef:Telenet is ook al op sommige plaatsen met uitrol van fiber bezig in appartementen.

Zie bijlage is fiber die telenet gebruik.
In welke regio is dit, Björn?
Ik heb weet van testen rond mechelen, leuven en antwerpen. Telkens in nieuwbouw projecten
Belgissschenaap schreef:Ja, maar dat is backbone fiber. In modem komt nog steeds coax toe. Maarja kunnen later op die plekken idd switchen naar ful fiber zonder straat open te leggen
Neen, telenet heeft op plaatsen al effectief fiber tot in de huizen/appartementen liggen.
Daarop komt dan hun standaard aanbod internet/tv beschikbaar, klanten weten vaak niet eens dat er een verschil in hun aansluiting is…
Marre
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 apr 2021, 17:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Neen, telenet heeft op plaatsen al effectief fiber tot in de huizen/appartementen liggen.
Daarop komt dan hun standaard aanbod internet/tv beschikbaar, klanten weten vaak niet eens dat er een verschil in hun aansluiting is…
Dit is echter een heel kleine groep klanten in een gecontroleerde test. Die klanten krijgen een speciale promo, dus die zijn wel degelijk op de hoogte.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

raf1 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Ik hoop dat PX fiber hier ondertussen al lang gepasseerd is.

Dan is TN ... veel te laat
Tegen 2024 zou Proximus reeds 30% van alle Belgische woningen op glasvezel aansluitbaar maken.
Dat zal dan al XGS-PON zijn, 10 Gbps symmetrisch, wat sneller is dan EuroDOCSIS 4.0
Telenet gaat het vooral op marketing moeten spelen en op de domheid van de gemiddelde Belg. Want EuroDOCSIS 4.0 gaat nooit stabieler of sneller zijn dan XGS-PON.
Gisteren eens in een PX winkel geweest na weer al een drop-out van de modem met de vraag naar de planning voor fiber op mijn adres. Al een jaar problemen met TN, door TN duidelijk erkend als een netwerkprobleem. Een 3 à 4-tal weken gelden "opgelost" aldus TN. Inderdaad 3 weken alles OK geweest maar gisteren terug drop van de modem en dus geen tel, internet, TV meer.

Voor mij eens een reden dus om eens bij PX te luisteren wanneer hier fiber zou passeren want ik zou direct de stap naar PX fiber zetten omwille van "de oplossing van de toekomst" en nog meer omwille van de huidige problemen die maar niet opgelost geraken door TN. De zoveelste klacht ingediend.

De man in de winkel moest mij teleurstellen. Het zou nog 2 jaar duren vooraleer wij aan de beurt zijn. Enigszins "treiterig" want onze straat wordt in 2 gesneden door een gewestweg. Vanaf het centrum van de stad tot aan de andere kant van deze 'grote baan' in de hele straat fiber. Aan onze kant van de 'grote baan" nog altijd niets ... Maar ja, ... Dus nog verder klooien met TN zeker hé ...
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Marre schreef:
Neen, telenet heeft op plaatsen al effectief fiber tot in de huizen/appartementen liggen.
Daarop komt dan hun standaard aanbod internet/tv beschikbaar, klanten weten vaak niet eens dat er een verschil in hun aansluiting is…
Dit is echter een heel kleine groep klanten in een gecontroleerde test. Die klanten krijgen een speciale promo, dus die zijn wel degelijk op de hoogte.
Spreek je eventueel over fluvius-telenet testen?

Want voor de vermelde nieuwbouwprojecten is er enkel het commercieel telenet aanbod beschikbaar dat via fiber naar de telenet modem komt en dan verder intern via coax (tv signaal) en ethernet (internet) loopt
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Daarstraks, naast schriftelijke klacht, ook nog eens TN klantendienst gebeld met de melding dat ik met hen wel verder moet gezien de wachttijd voor fiber hier als dè oplossing van de toekomst. BTW mijn probleem (eigenlijk dit van de buurt) is een INGRESS probleem met storing op 23 MHZ band
waarvoor op 20/06 inspectie node gepland. Hetzelfde probleem dat dus terug de kop opsteekt na 3 weken TN zonder zorgen en nu al anderhalf jaar aansleept.

Direct reactie op PX fiber van de klantedienst van TN:

In 2024 starten wij met DOCSIS 4.0 met gelijkaardige specs als de fiber van PX.

PX zal zijn fiber netwerk verzilveren door andere provider er ook te laten mee werken en het dus te delen met als resultaat: massaal veel klanten en uiteindelijk zou ook 'de fiber snelweg' volgepropt geraken met gevolgen van dien voor klanten.

Door de overbezetting van het fiber netwerk, zo geven zij aan (ken er zelf niets van), zal TN een performter DOCSIS 4.0 netwerk hebben om die reden dan PX.

Ik dacht dat met fiber de sky the limit was ...

Wat denken de kenners van deze stelling van TN. Hun klantendienst medewerkers hebben dus duidelijk al instructies gekregen om zich bij dergelijke opmerkingen niet onder de tafel te laten praten en weerwerk te geven tegen de PX fiber oplossing (die overigens ook maar heeeeeeeeeeeel geleidelijk uitgerold wordt). Dit maakt dat TN nog altijd veel klanten heeft voor wie downloadsnelheid belangrijk is omdat de fiber slecht een heel beperkt aantal klanten bereikt en ook de komende 2 à 3 jaar vrij beperkt zal blijven voor de happy ones ...

Dus PX toch niet de overwinnaar van de toekomst ? Nogmaals, don't shoot the piano-player. Ik ben maar een elektronica- en multimedia amateur en liefhebber en poneer dus enkel wat TN me daarstraks zij bij monde van hun klantendienst. Deze ontwikkeling en strijd DOCSIS 4.0 vs FTTH interesseert me wel. @ the mods: Reden voor een afzonderlijk topic?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Telenet-klantendienst heeft van het management scenario's gekregen om Proximus Fiber de grond in te boren. Ze liegen. Telenet weet dat fiber beter is dan EuroDOCSIS 4.0, want ze doen zelf ook testen met XGS-PON in Mechelen en daar komt XGS-PON er als de betere technologie uit.
Ontdek ook die leugens op https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk en https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/
koenraaddeconinck schreef:Ik dacht dat met fiber de sky the limit was ...
Dat is ook zo. 25 Gbps is geen fictie. Proximus kan van XGS-PON (10 Gbps) snel en goedkoop naar 25G-PON evolueren. https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... miere.html
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tom2000 schreef:
Data technicus schreef:Telenet is ook al op sommige plaatsen met uitrol van fiber bezig in appartementen.

Zie bijlage is fiber die telenet gebruik.
In welke regio is dit, Björn?
Ik heb weet van testen rond mechelen, leuven en antwerpen. Telkens in nieuwbouw projecten
Belgissschenaap schreef:Ja, maar dat is backbone fiber. In modem komt nog steeds coax toe. Maarja kunnen later op die plekken idd switchen naar ful fiber zonder straat open te leggen
Neen, telenet heeft op plaatsen al effectief fiber tot in de huizen/appartementen liggen.
Daarop komt dan hun standaard aanbod internet/tv beschikbaar, klanten weten vaak niet eens dat er een verschil in hun aansluiting is…
Dit is in mol.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

raf1 schreef:De Telenet-klantendienst heeft van het management scenario's gekregen om Proximus Fiber de grond in te boren. Ze liegen. Telenet weet dat fiber beter is dan EuroDOCSIS 4.0, want ze doen zelf ook testen met XGS-PON in Mechelen en daar komt XGS-PON er als de betere technologie uit.
Ontdek ook die leugens op https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk en https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/
koenraaddeconinck schreef:Ik dacht dat met fiber de sky the limit was ...
Dat is ook zo. 25 Gbps is geen fictie. Proximus kan van XGS-PON (10 Gbps) snel en goedkoop naar 25G-PON evolueren. https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... miere.html
Zeker Raf, het management zal de klantendienst van TN instructies gegeven hebben.

Maar indien FTTH the sky is but not the limit, dan is binnen enkele jaren TN toch ten dode opgeschreven tenzij ze zelf in FTTH voorzien. Maar dan zullen ze niet aan PX mogen vragen om hun netwerk te delen ...? Of ze zullen politiek moeten een wet forceren die maakt dat PX het fiber netwerk met hen moet delen ...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:De Telenet-klantendienst heeft van het management scenario's gekregen om Proximus Fiber de grond in te boren. Ze liegen. Telenet weet dat fiber beter is dan EuroDOCSIS 4.0, want ze doen zelf ook testen met XGS-PON in Mechelen en daar komt XGS-PON er als de betere technologie uit.
Ontdek ook die leugens op https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk en https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/
koenraaddeconinck schreef:Ik dacht dat met fiber de sky the limit was ...
Dat is ook zo. 25 Gbps is geen fictie. Proximus kan van XGS-PON (10 Gbps) snel en goedkoop naar 25G-PON evolueren. https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... miere.html

goh da is telenet niet aleen, wij moesten de mensen wel wijs maken (en tot augustus verleden jaar was dat nog zo) dat koper sneller is dan coax omdat iedere aansluiting individueel is :-D :oops:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

proximusboyke schreef:
raf1 schreef:De Telenet-klantendienst heeft van het management scenario's gekregen om Proximus Fiber de grond in te boren. Ze liegen. Telenet weet dat fiber beter is dan EuroDOCSIS 4.0, want ze doen zelf ook testen met XGS-PON in Mechelen en daar komt XGS-PON er als de betere technologie uit.
Ontdek ook die leugens op https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk en https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/
koenraaddeconinck schreef:Ik dacht dat met fiber de sky the limit was ...
Dat is ook zo. 25 Gbps is geen fictie. Proximus kan van XGS-PON (10 Gbps) snel en goedkoop naar 25G-PON evolueren. https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... miere.html

goh da is telenet niet aleen, wij moesten de mensen wel wijs maken (en tot augustus verleden jaar was dat nog zo) dat koper sneller is dan coax omdat iedere aansluiting individueel is :-D :oops:
Zou dan voorstellen: geef mij nog eens 2 weken op proef internet, beste vrienden van PX, zodat ik kan zien welke snelheid mijn individuele koper aansluiting geeft ...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De snelheid op je adres kan je op voorhand testen: https://www.proximus.be/internetsnelheid
Je kan ook je abonnement na twee weken opzeggen. Je betaalt dan abonnement voor twee weken en een eventuele installatiekost.

Proximus consumentenabonnementen zijn van onbepaalde duur en zonder opzegtermijn. Gewoon schriftelijk opzeggen en de datum van gewenste stopzetting van je abonnement vermelden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bedankt Raf, interessante info.

Zodra PX met de fiber aan mijn deur passeert, mogen ze me direct aansluiten en word ik klant voor TV, Internet, vaste en mobiele tel. en ik niet alleen, idem voor een 5 à 6-tal mensen in de buurt die het ook gehad hebben met TN omwille van de huidige problemen met hun netwerk bij ons. Uiteraard stappen ze ook over, net zoals ik, omdat FTTH gewoon de technologie van de toekomst is.

Het hangt dus af van de snelheid waarme PX fiber kan laten uitrollen in onze richting als ze klanten bij willen. En die 5 à 6, da's een onderschatting want de laatste tijd wordt onderling vaak (ook gezien thuiswerk) aan de deuren gebeld met de vraag: "hebt gij TV of internet of is 't weer van da?".

Gewoon spijtig voor ons dat we nog 2 jaar moeten wachten en van 5 of 10 klanten ligt PX toch ook niet wakker, denk ik.

Nogmaals, koper is voor ons in de buurt echt geen alternatief want TV kijken is meermaals per uur blokjes, bevriezend beeld, geen synchronisatie beeld & geluid, los van het feit dat dit ook aan de internetsnelheid vreet. Er zijn destijds ook 4 specialisten van PX dit probleem komen bestuderen maar niemand die het heeft kunnen oplossen.

Ik weet niet of PX iets zou foceren voor fiber op een locatie indien ze 10tallen klanten kunnen overnemen van andere providers. In dit geval zou ik wel eens met een lijst in de buurt willen rond gaan maar ik vermoed dat dit niets zal uithalen. Treiterig gewoon dat het in onze straat stopt aan de andere kant van de gewestweg.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

2 weken is bij lange niet voldoende, daar het soms weken maanden kan duren vooraleer dlm is langsgekomen.
En dan nog kan je een profiel hebben die na een paar weken door een of andere wijziging in netwerk is terug gevallen naar een lagere snelheid. Die wispelturigheid heb je minder bij een coax. Maar op termijn is glasvezel wel beter. Maar als ik zie in mijn gemeente nu gans centrum aan het opensmijten en toch maar glasvezel ten vroegste 2028. Dan vraag ik mij af welke snelheden zal telenet dan al hebben.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik denk dat PX nu TN KO had kunnen slaan met hun fiber mocht FTTH een optie zijn voor veel meer klanten want:

1. als ik alles op dit forum goed begrijp zal Docsis 4.0 nooit FTTH kunnen inhalen over overklassen qua snelheid.
2. heeft FTTH geen last van heel veel klanten met alle verkeer van dien terwijl TN hun nodes wel last hebben van te veel aansluitingen
3. is het TN coax netwerk letterlijk zo oud als 't straat en maw. nog net niet versleten
4. lijkt een 1 giga FTTH abo met standaard tel, mobiele tel, internet en TV me goedkoper bij PX fiber dan bij TN.

Nu ik vermoed dat PX geleidelijk uitrolt omwille van kosten die met de uitrol van fiber gepaard gaan en het feit dat ze ook akkoorden moeten hebben van diverse overheden om straten op te leggen etc. Waren ze nu verder gevorderd dan hadden ze m.i. een gouden zaak gedaan;

Verder snap ik niet dat TN niet beweegt en bv. de OneUp klanten ook geen 100 Mbps upload geeft om toch wat te concurreren met PX. Verder blijven ze, voor zover ik het kan inschatten, de verliezer op lange termijn gezien de performantie van FTTH die ze nooit met coax kunnen overklassen.
doopsuiker
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2019, 10:27
Bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik denk dat PX nu TN KO had kunnen slaan met hun fiber mocht FTTH een optie zijn voor veel meer klanten want:

1. als ik alles op dit forum goed begrijp zal Docsis 4.0 nooit FTTH kunnen inhalen over overklassen qua snelheid.
2. heeft FTTH geen last van heel veel klanten met alle verkeer van dien terwijl TN hun nodes wel last hebben van te veel aansluitingen
3. is het TN coax netwerk letterlijk zo oud als 't straat en maw. nog net niet versleten
4. lijkt een 1 giga FTTH abo met standaard tel, mobiele tel, internet en TV me goedkoper bij PX fiber dan bij TN.
een paar misverstanden wegwerken
1. pxm gebruikt nu GPON met theoretisch maximum 2.4 Gb/s downstream, docsis 3.1 zit daar zelf al boven
2. GPON gebruikt ook massale overboeking, normaal voor consumentenabo's
3. TN investeert dagelijks in hun netwerk, doen ook al testen voor XG-PON.
4. dat zal wel zo zijn.

bij mijn weten is er in belgie geen "echte" fiber te verkrijgen voor consumenten/kmo's? of enkel als je 1000en euros willen betalen voor een enterprise fiber aansluiting.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dus TN kan met DOCSIS in de toekomst dezelfde snelheden halen als PX met fiber .... ?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

:lol: Mijne TOT is groter dan den uwen TOT

Iets voor naar uit te kijken al die NOT lijntjes aan mooie meerkost
doopsuiker
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2019, 10:27
Bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:Dus TN kan met DOCSIS in de toekomst dezelfde snelheden halen als PX met fiber .... ?
TN behaalt nu al hogere snelheden dan GPON van PXM.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tijdens de piekuren? Met 350 à 500 aangesloten huizen op een node en dikwijls meer dan 200 actieve klanten.
doopsuiker
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2019, 10:27
Bedankt: 2 keer

Dat zou 1 van de grootste nodes zijn. GPON wordt ook zwaar overboekt, dus YMMV bij beiden
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Er is ook nog het concept van de verminderde meeropbrengst. Alles bovenstaand heeft geen impact op de normale consument. Zeker omdat 99% van de snelheidshinder die ondervonden wordt van de binnenhuisinstallatie komt. Een provider die hier toekomstgericht beter gaat op inspelen zal aan betere klantenbinding doen.

De userbase echokamer is zeker geen representatie van de consument.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”