Telraam (monitor verkeer in je straat)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://telraam.net/nl/what-is-telraam

Door iemand in de buurt werd ik attent gemaakt op deze site. Blijkt dus dat je een toestel op basis van een raspberry voor je raam plaats en het je vertelt hoeveel voetganger, fietsers, zwaar vervoer en dergelijk doorgaat aan welke snelheid. Mensen vinden dat geloofwaardig en willen zelfs de gegevens gebruiken voor onderzoek naar mobiliteit.
In een straat in de stad waar veel bussen komen wordt amper zwaar vervoer geregistreerd, terwijl in onze woonwijk (zonder doorgaand verkeer er bij manier van spreken 210 per dag zouden doorrijden.
Wie vind zoiets uit en hoe zit het met de wetgeving rond camerabewaking op openbaar domein door privé-personen.
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 maa 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

https://telraam.zendesk.com/hc/nl/artic ... t-privacy-

en deze https://telraam.zendesk.com/hc/nl/artic ... ld-Telraam geven meer inzicht

Had dit ook gedetecteerd in een straat waar ik vaak voorbij kom en ook es wat meer achtergrond/data opgezocht...

mvg,
//Bart
- not that evil -
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bestaat al een tijdje. Wordt bijvoorbeeld gebruikt in straten waar er veel sluipverkeer is, of gewoon meer gemotoriseerd verkeer dan redelijk of normaal is, of het gemotoriseerd verkeer structureel te hard blijft rijden, en de gemeentelijke overheid wil geen tellingen doen en/of zegt dat er geen probleem is. Ahv van de data van Telraam kan men dan aantonen dat er wel een probleem is. Met een dossier vol cijfers - welke cijfers dan ook - raak je doorgaans al veel verder dan met een simpele "ik vind dat er teveel verkeer is". Desnoods via de lokale pers eerst.

Hier in de buurt is er zo in een straat succesvol een "knip" ingevoerd nadat de gemeentelijke overheid de toestand serieuzer begon te nemen obv Telraam gegevens en zelf kwam nagaan dat er idd meer sluipverkeer was dan ze dachten. Sindsdien is het er veel rustiger/veiliger geworden. Geen idee waar het sluipverkeer uiteindelijk naartoe gegaan is, maar alleszins niet meer in onze buurt. Vermoedelijk naar een straat waar er nu ook Telramen staan te tellen.

Ik zie geen problemen met privacy. Zij die dat inroepen doen dat vooral om hun "sluipverkeerrechten" te vrijwaren, en niet zozeer uit een authentieke bekommernis om privacy.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef:Ik zie geen problemen met privacy. Zij die dat inroepen doen dat vooral om hun "sluipverkeerrechten" te vrijwaren, en niet zozeer uit een authentieke bekommernis om privacy.
bestaat idd al een tijdje, en je kan idd zeggen "geen problemen met privacy" en dan roepen dat zij die dat wel zeggen, gewoon het negatieve aspect willen vrijwaren.
helaas is niks zo zwart/wit.

uit hun huidige privacy policy:
De beelden van de camera worden nooit opgeslagen.
Het toestel is zo ontworpen dat er geen enkele mogelijkheid is om de camera-beelden zelf te bekijken (niet door de eigenaar van het Telraam-toestel, maar ook niet door derden).

hun artikel in de KB:
Sinds juli 2020 (release van de v10-software) kun je het camerabeeld dagelijks controleren op je eigen dashboard,
Alleenjij en de beheerders van Telraam hebben toegang tot deze beelden.


en ja, voorlopig is dat low-resolution etc... maar wie zegt dat 1 simpele update over 2 jaar er niet voor zorgt dat telraam een massive surveillance netwerk heeft?
GEEN ENKELE vs "dagelijks een low res beeld op je cloud-based dashboard" is toch een erg groot verschil (en een dat over de loop der tijd is toegevoegd en dus afwijkt van de originele belofte nooit beelden te houden, ongeacht kwaliteit)

kijk naar de 'anpr' camera's die 'enkel voor nummerplaatherkenning' dienden en nu ingezet gaan worden voor gsm'en achter het stuur...
is dat noodzakelijk slecht? tuurlijk niet, maar het is 1 technologie inzetten met een belofte, om x tijd later als het toch ingeburgerd en aanwezig is -wie weet stapsgewijs- om te vormen naar een andere functie, die oorspronkelijk niet aanvaard zou worden.

overigens heb ik vooral zoiets van: leuk, meer cijfers, maar ook meer onbetrouwbaarheid (trek het 1u uit tijdens de drukste of rustigste periode en je stats zijn al om zeep)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het zou al een ferme hardware-upgrade moeten zijn om een camera te hebben die effectief tot zo'n zaken in staat is. En het zal niet meer zo gemakkelijk in een raam te plaatsen zijn. Wat ANPR betreft hangen er ook diverse wettelijke vereisten aan vast die gerespecteerd zouden moeten worden.
Splitter schreef:overigens heb ik vooral zoiets van: leuk, meer cijfers, maar ook meer onbetrouwbaarheid (trek het 1u uit tijdens de drukste of rustigste periode en je stats zijn al om zeep)
Het zijn geen officiele verkeerstellingen. Ze geven louter een indicatie. Dat is wel duidelijk denk ik.

Ze hebben een nut om bv een verzoek te stofferen waarna de overheid dan een officiele verkeerstelling met de draden over de grond etc kan doen. Het komt tegemoet aan de verzuchtingen van heel wat mensen die op zoek zijn naar een manier om de drukte in hun straat aan te kunnen kaarten en daar minstens wat gegevens kunnen aan toevoegen (zonder zelf in het raam voortdurend handmatig te moeten zitten tellen). Telraam wordt op zich nooit gebruikt om beslissingen te maken inzake het wegverkeer, het kan wel de aanleiding zijn om een officieel onderzoek in kwestie op te starten.

Werden de verzoeken van de mensen vaker/altijd ernstig genomen dan was iets als Telraam niet nodig. Uiteindelijk is ook dit dus weer ontstaan als gevolg van het tekortschieten van de overheid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 nov 2021, 21:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hier (in Kortrijk) wordt dat behoorlijk uitgebreid gebruikt:
https://telraam.net/en/network/kortrijk
Als je in een voor hen interessante straat woont betalen ze het zelfs voor jou.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Men zou realtime GSM toestellen moeten kunnen volgen, afin, in je straat. :lol:

Of zoals vroeger: op de stoel aan de straatkant... 8)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:om hun "sluipverkeerrechten" te vrijwaren
Eh... de baan is van iedereen, dus tenzij er een bordje "verboden doorgang" komt, rij je nog altijd waar je wilt.
Hoe meer straten asociaal afgesloten worden, hoe meer de naburige straten al dat verkeer er nog ns bij krijgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef: Eh... de baan is van iedereen, dus tenzij er een bordje "verboden doorgang" komt, rij je nog altijd waar je wilt.
Tuurlijk. Maar als je op regelmatige basis door woonbuurten scheurt - aan dezelfde snelheid als niet-woonbuurten - omdat je zo een minuut vroeger op je bestemming bent, moet je niet verbaasd zijn dat dat "verboden doorgang" bordje er vroeg of laat ook komt (en ook met een of andere manier om dat af te dwingen, want een bordje alleen wordt straal genegeerd). De mensen slikken dat vandaag niet meer, en terecht.

Overigens is het probleem veeleer met de infrastructuur op de weg waar je geen sluipverkeer bent: te weinig capaciteit, slecht afgestelde verkeerslichten, te veel kruispunten, etc. Zaken waar wel iets aan gedaan kan worden. Jammer dat het vaak bij symptoombestrijding blijft.

Vlaanderen heeft jaren geleden tonnen glasvezel klaargelegd voor "telematica"-oplossingen, het grootste glasvezelnetwerk van Vlaanderen (nee je krijgt er als burger geen internettoegang op). De glasvezel ligt overal, maar de telematica oplossingen zijn ver te zoeken. Vergelijk eens met Nederland...
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 nov 2021, 21:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Splitter schreef:en ja, voorlopig is dat low-resolution etc... maar wie zegt dat 1 simpele update over 2 jaar er niet voor zorgt dat telraam een massive surveillance netwerk heeft?
De reden dat dit lage resolutiebeelden zijn is omdat men het type voertuig bepaalt door middel van AI-software die object herkenning toepast op de beelden. Deze software heeft voldoende met vrij lage resoluties om op te maken of het 'object' een voetganger, fietser, auto,.. is. Hoge resolutie beelden laten scannen bied amper meer nauwkeurigheid terwijl de benodigde rekenkracht wel exponentieel stijgt.
Een raspberry pi kan dat toch niet aan en men kan de kost lager houden door lage resolutie camera's te gebruiken die net voldoende zijn voor het doel.

Van telraam op zich hoef je dus weinig schrik te hebben dat men je ermee gaat bespieden.
Het grotere 'gevaar' zit hem in het feit dat het genormaliseerd word dat men elkaar bekijkt/analyseert en bekeken/geanalyseerd kan worden met camera's en AI, ook als particulier.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zeg ook niet dat je met gaan racen.
Er zijn idd tal van structurele oorzaken van sluipverkeer die je niet kan fixen door straten af te sluiten.
Er zijn ook menselijke oorzaken: ik rij bv liever 5 min langer via omwegen dan stapvoets in de file te staan.
De mens wil de indruk krijgen dat ie vooruit gaat.

Aks het probleem snelheid is, pak dan snelheid aan.
Door de straat egoistisch af te sluiten verplaats je het probleem alleen maar.
Maar ja, nimby zeker?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MaT schreef: Een raspberry pi kan dat toch niet aan en men kan de kost lager houden door lage resolutie camera's te gebruiken die net voldoende zijn voor het doel.
de rpi doet enkel de beelden opnemen en doorsturen, de processing is aan de kant van telraam... daar kan dus achterzitten wat wil.
dat ze zeggen dat de hardware een "lo-res" cam is, kan.... maar ik kan nergens de effectieve specs ervan vinden.
en vergeet niet dat 720 tegenwoordig ook al "low res" kan genoemd worden met 8k om de hoek
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De RPI verwerkt effectief de beelden want die is zeker krachtig genoeg. Je hebt echt geen supercomputer nodig hiervoor. Er is dus geen livestream die wordt doorgestuurd naar telraam. Dit zou trouwens een gigantische impact hebben op jouw internetverbinding moest dit zo zijn.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Interessant, wij wonen ook in een uitgezonderd plaatselijk verkeer en daar wordt toch ook regelmatig misbruik van gemaakt. De gemeente heeft al stappen ondernomen zoals tussen bepaalde uren éénrichting, maar dat maakt het enkel moeilijker voor de bewoners, en wordt niet op gecontroleerd of tegenopgetreden voor die die er alsnog misbruik van maken.

Maar stel me toch ook wat vragen bij de correctheid van die informatie. Op plaatsen in de stad waar amper auto's mogen komen hoge getallen, in mijn dorp een paar straten met 0 voetgangers, fietsers, auto's, ... en op andere straten toch ook getallen dat, als ze kloppen, een beetje verontrustend zijn.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb al een jaar of 2 een telraam hangen. Privacy issues zijn er hoegenaamd niet : lage resolutie en camera in vogelperspectief, beelden worden niet bewaard of doorgestuurd.
De resultaten geven een indruk, een tendens en zijn zijn vooral interessant als vergelijkend materiaal met andere meetpunten.
Want zo'n light materiaal heeft uiteraard zijn beperkingen.
De software leert ook bij : de eerste dagen zijn de resultaten vreemd en niet realistisch. Maar het systeem kalibreert zichzelf langzaam aan en komt tot realistische resultaten. Op die manier documenteert het Telraam de situatie zoals ze echt is:
- zone 30: maar 40 procent rijdt te snel (tot zelfs 70/u)
- éénrichtingsstraat maar per uur toch een tiental auto's die de andere richting uitgaan.

Er was een periode dat de metingen niet meer klopten bij mij, maar de camera die onder een hoek naar de weg kijkt was (door trillingen?) gezakt en zag niet meer naar het juiste stuk van de weg. Gekend probleem van het bevestigingsmateriaal en Telraam heeft nu een nieuwe bevestiging als 3Dprint ontwikkeld om dat te voorkomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

R2D2 schreef: - zone 30: maar 40 procent rijdt te snel (tot zelfs 70/u)
- éénrichtingsstraat maar per uur toch een tiental auto's die de andere richting uitgaan.
Idd, om zo'n zaken te documenteren is een Telraam een nuttig instrument.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

CCatalyst schreef:
R2D2 schreef: - zone 30: maar 40 procent rijdt te snel (tot zelfs 70/u)
- éénrichtingsstraat maar per uur toch een tiental auto's die de andere richting uitgaan.
Idd, om zo'n zaken te documenteren is een Telraam een nuttig instrument.
En toch heb ik mijn twijfels bij het systeem. Het komt er nagenoeg op aan om pixels van een beeld te analyseren en daar een correcte meting mee te doen. Zo is het perfect mogelijk dat grote suv’s of camionetten bijvoorbeeld als zwaar vervoer worden aanzien, of een groep fietsers als wagen. Het geeft een indicatie, maar geen correcte cijfers om bijv een mobiliteitsstudie mee te doen. En ik heb de indruk dat het daar voor gebruikt wordt door verschillende studiebureau’s.
Zo is er een straat hier in de buurt waar veel bussen in en uitrijden, waar amper zwaar vervoer geteld wordt. (Bondgenotenlaan in Leuven).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

De befaamde knip in de Zavelput in Gent is er toch gekomen op basis van een grote groep inwoners en Telraam.
(plus een hoog aantal vrachtwagens die zich klemreden omdat de GPS het als shortcut aangaf)
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

R2D2 schreef: - éénrichtingsstraat maar per uur toch een tiental auto's die de andere richting uitgaan.
In De Pinte zijn er voor het nieuwe circulatieplan ook verschillende telramen geinstalleerd. Zoals deze in de Stationstraat:

locatie:
https://www.google.com/maps/@50.995025, ... 312!8i6656

statistieken:
https://www.telraam.net/en/location/900 ... 2022-04-09

Het is enkele richting, maar toch is er tussen 8:00 en 9:00; alsook tussen 18:00 en 19:00 veel verkeer in de tegengestelde richting. Ook ieder uur wat zwaar verkeer tegen de rijrichting in, wat me doet vermoeden dat het telraam het concept van de trein nog niet kent (zone 30, maar lijnsnelheid voor de trein is 90km/u).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”