Wie heeft ervaring met een persoonsalarm?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Hallo, wie kan mij helpen met de keuze van een persoonsalarm?

Het is voor m'n hulpbehoevende moeder. Ik wil dat ze kan waarschuwen als ze valt.

M'n voorkeur gaat uit naar een alarm zonder maandelijks abo, zonder meldkamer.
Het moet wel werkbaar zijn voor een ouder persoon met geen technische kennis en verminderde motoriek...
Ik zie dat er toestelletjes bestaan op de markt met een sim kaart, maar er staat dan bij, enkel 2G. Zou dit nog (blijven) werken?


Wie kan mij hiermee verder helpen zodat ik geen kat in een zak koop?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Weet niet wat zulke dingen kosten, maar als het meer dan een paar honderd eur kost is een Apple watch(of andere) met eSim geen optie ? Die dingen hebben tegenwoordig ook valdetectie en een app voor eenvoudig alarm maken zal ook wel bestaan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

waarom zonder abbo ?
wie gaat er dan verwittigd worden? jij, als je op reis bent ?

en gezien 2g stilaan uitgefaseerd gaat worden zal dat dan ook niet blijven werken (misschien nog een maand, een jaar, 5? geen idee of er een datum is)
ook op een voip lijn werkt het trouwens meestal niet echt betrouwbaar, tenzij je een type hebt dat specifiek op voip werkt (maar dan heb je de afhankelijkheid van de voip lijn/provider EN het internet wat ook niet ideaal is)

het is natuurlijk een niet verwaarloosbare kost (tussen de 10 en de 30 euro / maand), maar dan is de vraag wat je gemoedsrust je waard is.
toen het met mijn moeder wat slechter ging heb ik een personenalarm van de mutualiteit laten plaatsen.
toen het terug stabiel was, nog een tijd een systeem gebruikt gekoppeld aan mijn alarmsysteem,
en ondertussen is ze stabiel genoeg dat er terug niets in gebruik is.

maar de vraag is dus:

- hoeveel mag het je kosten
- hoeveel personen zijn er in de directe omgeving altijd beschikbaar
- hoeveel "backups" zijn er voor als 1 van de gecontacteerden op verlof is of "niet in de buurt"
- en hoe hoog is de kans dat er een ambulance ter plaatse zou moeten komen

als het gewoon is "ze is gevallen, maar ze kan op de knop drukken, ik krijg een melding, ik bel de buren, en de buren kunnen binnen eens gaan kijken"...
dan kan je wel een standaard op-internet-te-vinden systeem kopen (gewoon een drukknop, basis met microfoon/luidspreker, simkaartje van base0 bv, en een sleutel bij de buren)

is het meer "ze is gevallen en er moet misschien snel een ambulance komen"... dan zou ik meer naar de systemen van de mutualiteiten (of andere aanbieders) gaan (en dan is de vraag "welk systeem" ook niet meer van toepassing)
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je zoiets niet krijgen bij het ziekenfonds?

Tom
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Ik zou voor zulks toch geen Apple Watch of iets dergelijks voorzien.
Ik zou voor zulks gewoon naar je mutualiteit gaan en daar het nodige (laten) voorzien. Die toestellen zijn misschien wel wat minder fancy en minder 'tweakable' en duurder dan hetgeen je zelf kan voorzien, maar ze zullen wel veel betrouwbaarder zijn dan zelf wat te gaan bricoleren.

Ook simpele dingen zoals wanneer het personenalarm niet zou werken, geven zulke professionele systemen meestal proaktief al een melding ("er is al zoveel uur geen automatisch verbinding met de alarmcentrale geweest").

Dat zijn nu echt eens dingen waar je zelf niet aan moet beginnen. Uitbesteden aan een organisatie/bedrijf dat ervaring heeft met dit soort dingen, en zij dragen dan ook de verantwoordelijkheid (en daar staat uiteraard een prijs tegenover).

Just my 2 cents.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

tom35 schreef:Kan je zoiets niet krijgen bij het ziekenfonds?

Tom
Inderdaad, ik meen men me te herinneren dat je enkel borg (100€) hoeft te betalen voor het toestel en een kleine installatiekost ofzo (50€)

Maar je weet hoe dit praktisch gaat...
Eerst dragen ze het, vervolgens nemen ze het wel mee, vervolgens ligt het op tafel en daarna in de schuif.
Dan vallen ze en liggen ze er meer dan een half uur...
Maar dat bandje dragen... dat waren ze toevallig net die ene keer vergeten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Tuya SOS button

Werkt via wifi of zigbee. Je kan ze kopen op aliexpress... kijk wel voor een iets ’premium’ versie

Of via bvb bol : https://www.bol.com/nl/p/tuya-zigbee-wi ... androidapp

Pas wel op, voor de zigbee versie heb je een hub nodig. Voor de wifi niet... maar gaat de batterij minder lang mee
de koe zegt boe
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben dat indertijd voor ons memé gehaald bij de CM.
Dit was ofwel met een armband ofwel met een halsketting, dit weet ik niet meer. Je kan dit via hun huren aan voordelig tarief.
Werkte via de klassieke telefoonlijn.

Spijtig dat ze het niet aanhad toen het nodig was :( (je zou daar maar eens toevallig op drukken s'nachts)
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

In onze familie heeft iemand een Doro 8800 smartphone, die heeft een ingebouwde alarmknop. Als je daar 3 sec op duwt krijgen de vooraf ingestelde personen een sms, telefoon en/melding op een app, dat is allemaal in te stellen. Via een app op jouw gsm kan je dan de exacte locatie zien.

Je mama moet die gsm dan wel steeds bij haar hebben én kunnen werken met een smartphone (dat is niet te onderschatten voor ouderen...)

Gelukkig nog niet nodig gehad...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat bestaat en wordt oa via de ziekenfondsen aangeboden soms met een tegemoetkoming. Een bandje is het best want de rest wordt vergeten of niet gedragen en dan heeft het systeem geen nut. Er bestaan ook uitgebreidere systemen die zelf letten op inname van medicamenten en toezien of betrokkene opgestaan is enz...Alles hangt af van de behoeften en de mate waarin men controle wenst en het budget.

Een iWatch is overkill en veel te ingewikkeld voor de meeste ouderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

phildww schreef:In onze familie heeft iemand een Doro 8800 smartphone, die heeft een ingebouwde alarmknop..
ook een tijd geprobeerd voor mijn moeder.... dat gaf enkel maar valse alarmen "want ze wist niet dat ze erop gedrukt had" :roll:
en dat was dan als ze de gsm bijhad...
ondertussen (nudat ze al een aantal jaar stabiel is) heeft ze een iphone 6 en dat "lukt", maar ook die ligt geregeld in een andere kamer als waar mijn moeder vertoeft.

je moet denk ik echt enerzijds kijken naar de situatie (hoe belangrijk is het om iemand te hebben die dadelijk kan reageren, hoe belangrijk is een snelle reactie, ....) en anderzijds naar de persoon (als die het bandje/ketting/gsm op de kast laat liggen en vervolgens buiten valt heeft het ook geen nut)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij gebruiken deze horloge met gps tracking.
Als sos signaal gegeven wordt kan je naar de horloge bellen en de locatie zien.

https://www.spottergps.com/gps-horloge/senioren-alarm/

54 euro per jaar
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de ziekenbond (CM alleszins) kan je kiezen tussen basisstation voor vaste lijn of toestel met sim-kaart. Ze raden dan een mobiel abonnement bij Telenet aan.
Ik heb ook al gehoord van goedkopere alternatieven. Daarvan zou de alarmcentrale dan in Nederland zijn. Niet interessant.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn grootmoeder had een tijd een gsm (dumb phone) met alarmknop en een bijhorende armband met alarmknop. Werkte goed zolang ze de armband aandeed. In de gsm kon je 3 nummers programmeren die hij in volgorde belde en ze kregen alle 3 een sms.
Ik zou eens moeten zoeken welk type dat was.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

bedankt voor de replies tot nu toe.

Als ik geen alternatief vind zal ik wel moeten naar de cm gaan. Dat abo van 17 euro/maand voor die meldkamer neem ik dan er maar bij, alhoewel ik het nut ervan niet inzie.... Als het item sequentieel een drietal gsm nummers belt vindt ik dit genoeg. Ben ik op reis, kan
ik altijd stante pede wat geburen afbellen, of het gaat door naar de tweede of derde gsm.

Het is zoals jullie zeggen, de gebruiker moet het altijd bij zich hebben, daar schuilt het grootste probleem...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Inmiddels gevonden, dat was deze: https://www.bol.com/be/nl/p/maxcom-gsm- ... 3737/?s2a=. In 2015 gekocht, vorig jaar vervangen (iets te vaak gevallen).
Ondanks de reviews van de kwaliteit eigenlijk geen klagen gehad. De menu is wel complexer dan een Nokia, dus die reviews snap ik wel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie op de pagina ook links naar oa. https://www.bol.com/be/nl/p/persoonlijk ... oductImage

Lijkt me ook wel handig... al moet je wel WIFI hebben (misschien niet altijd aanwezig bij oudere mensen).
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

persoonlijk alarm smart hub (met sim / 3-4g): https://www.zorgbaar.be/nl/hulpmiddelen ... t-sim-3-4g
persoonlijk alarm standaard (via telefoonlijn): https://www.zorgbaar.be/nl/hulpmiddelen ... lefoonlijn
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent

Mijn 87-jarige moeder heeft deze:

https://vastenmobiel.com/easysaver-gsm- ... ering-pa2/

Deze lijkt tot nu toe toch wel zeer goed en betrouwbaar te werken. Helaas enkel op 2G, maar deze zou volgens de laatste berichten toch niet voor 2025 afgeschakeld worden. Waar staan we tegen die tijd?

Er is één alarmknop (hanger) inbegrepen en ik heb er een extra armband bij gekocht. Maar het probleem is inderdaad wel dat haar beide alarmknoppen vaak eens op het nachtkastje blijven liggen.

Ik heb de webshop één keer nodig gehad voor een garantiegevalletje van een ander toestel dat ik daar gekocht had (niet gerelateerd), en dit is zeer correct afgehandeld.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”