112 overbelast, doordat 1722 overbelast is en ze maar 112 vormen (Eunice)

Algemene discussies over telecommunicatie
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Waar is de tijd dat de vrijwilligers op hunne fiets naar de kazerne reden om uit te rukken. (toen waren er ook stormen + veel meer wateroverlast bij onweer )
In “die tijd” in de jaren 60 is ons huis eens overstroomd en het dak van de stallingen weggewaaid. Er was toen geen telefoon, 112, 1722, en vrijwilligers genoeg met de fiets maar er was geen materiaal,… en moesten we zelf onze boontjes doppen. Geen gezaag over de overheid moet …

Je loste toen je problemen zelf op met hulp van de buren en familie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DidierS schreef:
fendtje schreef: In speciale omstandigheden de ploeg van 6 in 2 delen, kunnen er 2 tegelijk geholpen worden, ja daar moet men hogere studies voor gedaan hebben om dat toe te passen.
Als de LdO beslist om het voertuig met 6 man te bestaffen, dan heeft hij daar een zeer goede reden voor. En gelukkig dat hij dat gedaan heeft want diezelfde wagen is op 6u tijd twee keer mogen vertrekken voor een geknelde... Stel je nu eens jouw oplossing voor waarbij die wagens eerst moeten opruimen, terugkeren naar de kazerne, personeel laten overstappen naar één wagen en dan terug laten uitrijden naar die geknelde...

Verwijt me gerust nog honderd keer te dom te zijn voor hogere studies, maar ik ben nog altijd meer dan razend content van die beslissing, zelfs al betekent dat er misschien 1 wagen minder buiten is kunnen rijden.
Dit is gewoon weer iemand die met zijn toogkennis komt vertellen hoe diensten moeten werken.
Mochten ze inderdaad met 2 toekomen en blijkt dat dit te weinig is zou 't kot weer te klein zijn. "waarom sturen ze nu ochottekes maar 2 man". :roll:
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

thepretorian schreef:
SCIFOFLUX schreef: Krijg ik van 112 melding dat 1722 moet bellen want niet levens bedreigend.
Als je dan belt naar 1722 via de auto moet je hele keuze menu doorlopen.
Dit lukt helaas niet in de auto met carplay.
Dus pas thuis melding gedaan & hoogstwrs te laat.
Zoals Philippe het al zegt alles wat op de snelweg afspeelt, beter de 101(politie). Een hindernis op de rijbaan wordt door de FAST (https://wegenenverkeer.be/vlot-op-weg/fast) verwijderd ipv de brandweer. In dit geval zou de 112 zelf 101 hebben verwittigd of tenminste jou hebben doorgeschakeld naar de 101. Misschien had de operator jou niet goed begrepen en dacht van, weer de zoveelste tak op de rijbaan etc.

Indien het om een serieuze tak gaat, dan wordt de brandweer gevraagd door de wegpolitie zelf.
Sorry maar als ik alle nummers moet onthouden voor specifieke gevallen.
112 dringende hulp. Veiligheid of brand etc...
1722 voor niet dringend hulp vind ik perfect.

Op de duur ga je zo opsplitsen:
-> Reanimatie: 113
-> Overstroming 114
-> Overval: 112 met keuzenummer 2 & dan 1.

Simpel: levens bedreigend 112 zonder keuze menu & gaan.
Indien niet levensbedreigend op de vingers tikken en sancties aan verbinden.

Ik heb drie keer al noodoproep moeten uitvoeren.
1 keer home jacking. Bel 112 en kreeg direct antwoord.
2keer incident op snelweg.
En als ik rij zeg ik gewoon bel 112 en go.
Kan geen keuze menu invoeren of de wagen moet stilstaan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9752
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Deze topic is een mooi voorbeeld van een evolutie in onze maatschappij. De burger verwacht altijd maar meer van de overheid maar toch zou deze overheid niets mogen kosten.

Anderzijds ziet men geen probleem dat wij in een land dat zo groot is als een wereldstad van alles 3 of meer nutteloze extra structuren en niveaus maken... die tonnen geld kosten en snel ingrijpen en eenduidig beleid compleet tegenwerken. Dit maakt de overheid EN duur EN inefficiënt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

SCIFOFLUX schreef: Indien niet levensbedreigend op de vingers tikken en sancties aan verbinden.
Dat is het probleem, veel mensen misbruiken de noodnummers voor niet dringende zaken o.a. een gereserveerde parkeerplaats (borden voor verhuis etc), op hun vergunning staat duidelijk de tel nr naar waar ze moeten bellen. Toch belt men naar de noodcentrale hiervoor omdat het gratis en een gemakkelijke nr.
Alle inkomende oproepen bij de noodcentrales moet geregistreerd (naam, adres, reden van de oproep, etc) worden. Er gaat niets in de prullenbak, want... de overheid wilt statistieken van alle oproepen. En men is verplicht om terug te bellen naar een afgebroken nodeloze oproep, waar men veel tijd moet insteken alvorens een andere oproeper kan geholpen worden.

Er moet werkelijk 100 keren een kwaadwillige oproep komen van dezelfde persoon alvorens het voor de rechter komt en bestraft wordt. De 70 keren voordien is gewoon een PV opstellen en de resterende 19 keren wordt er niets meegedaan omdat er gewoon niet genoeg interventieploegen zijn om hiermee bezig te houden. En zo blijft bevolking maar bellen en bellen. Van de +-2000 oproepen per dag per noodcentrale, slechts 50 tal echt heel dringend of levensbedreigend.

De keuzemenu (IVR) is gekomen omdat er nog veel te veel mensen de verkeerde nummer belde voor bepaalde dingen die voor een andere is bedoeld.
Waardoor voordien veel tijd en informatie verloren ging. Bij sommige noodcentrales werkt men nog steeds met doorbellen van info omdat daar de 101 en 112 niet in dezelfde gebouw zitten of met dezelfde software werken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Anderzijds ziet men geen probleem dat wij in een land dat zo groot is als een wereldstad van alles 3 of meer nutteloze extra structuren en niveaus maken... die tonnen geld kosten en snel ingrijpen en eenduidig beleid compleet tegenwerken. Dit maakt de overheid EN duur EN inefficiënt.
En hoe wil je dat gaan oplossen? We weten allemaal dat versnippering niet werkt en de wirwar aan (overlappende) bevoegdheden op verschillende niveaus nog minder. Gooi al die verschillende niveaus op de schop en keer terug naar één België met 9 provincies waarbij wafelijzerpolitiek voeren verboden is.

Edit: voordat ik hier als unionist of unitarist afgeschilderd word: ik voel me in de eerste plaats West-Vlaming, daarna Vlaming en daarna misschien Belg. Europeaan voel ik me al helemaal niet.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9752
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Sinna schreef:
Dizzy schreef:Anderzijds ziet men geen probleem dat wij in een land dat zo groot is als een wereldstad van alles 3 of meer nutteloze extra structuren en niveaus maken... die tonnen geld kosten en snel ingrijpen en eenduidig beleid compleet tegenwerken. Dit maakt de overheid EN duur EN inefficiënt.
En hoe wil je dat gaan oplossen? We weten allemaal dat versnippering niet werkt en de wirwar aan (overlappende) bevoegdheden op verschillende niveaus nog minder. Gooi al die verschillende niveaus op de schop en keer terug naar één België met 9 provincies waarbij wafelijzerpolitiek voeren verboden is.

Edit: voordat ik hier als unionist of unitarist afgeschilderd word: ik voel me in de eerste plaats West-Vlaming, daarna Vlaming en daarna misschien Belg. Europeaan voel ik me al helemaal niet.
Inderdaad, een pak bevoegdheden moeten gewoon op 1 niveau terug. Vlaanderen mag gerust haar onderwijs en taal hebben maar de meeste zaken horen gewoon onder 1 commando.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef:Deze topic is een mooi voorbeeld van een evolutie in onze maatschappij. De burger verwacht altijd maar meer van de overheid maar toch zou deze overheid niets mogen kosten. $.
neen deze evolutie bewijst nogmaals het structurele probleem

men laat "slimme" koppen een heel theoretisch model opbouwen dat nergens op slaat en in de paktijk volstrekt onbruikbaar is
als dan eht bewijs geleverd wordt dat het voor geen meter werkt test men de paraplu open en is het de schuld vd burger die alles verkeerd doet, het neit snapt, ..

vraagt die uitleg hoe het dan el meot krijgt die, als hijg leuk heeft, een linkje met een FAQ waar de helft vd informatie niet klopt of compleet gedateerd is

het mag wel iets kosten maar vandaag lijkt elke organisatie wel op een mexicaans leger
geneog administratief bedienden en plots geen middelen om bij een, met de fanfare aangekondigde, storm extra personeel te voorzien
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9752
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Deze topic is een mooi voorbeeld van een evolutie in onze maatschappij. De burger verwacht altijd maar meer van de overheid maar toch zou deze overheid niets mogen kosten. $.
neen deze evolutie bewijst nogmaals het structurele probleem

men laat "slimme" koppen een heel theoretisch model opbouwen dat nergens op slaat en in de paktijk volstrekt onbruikbaar is
als dan eht bewijs geleverd wordt dat het voor geen meter werkt test men de paraplu open en is het de schuld vd burger die alles verkeerd doet, het neit snapt, ..

het mag wel iets kosten maar vandaag lijkt elke organisatie wel op een mexicaans leger
geneog administratief bedienden en plots geen middelen om bij een, met de fanfare aangekondigde, storm extra personeel te voorzien
Neen, men heeft inderdaad knappe koppen die met voorstellen komen maar deze voldoen niet voor de vele partijen. Dan ontstaat er een koehandel waarbij van de mooie en goede plannen een gedrocht gemaakt wordt dat inderdaad veel minder efficiënt is.

Als het niet werkt dan steekt men het op een ander of gaat men lopen.

ALs je 7 overbodige structuren maakt, krijg je inderdaad een Mexicaans leger. We hebben -tig ministers voor x maar geen beleid voor x. Herhaal dit per domein.

Je maakt de fout van Iceke door te doen alsof het gewoon wat schuiven met mensen is.Je kan iemand die op de belastingen werkt niet ineens een zorgmedewerker maken, je kan niet een werkloze zomaar inschakelen in de kinderopvang,... We hebben gezien wat je krijgt met de sloebers die we nu al inzetten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

cadsite schreef:
DidierS schreef:
fendtje schreef:
Dit is gewoon weer iemand die met zijn toogkennis komt vertellen hoe diensten moeten werken.
Mochten ze inderdaad met 2 toekomen en blijkt dat dit te weinig is zou 't kot weer te klein zijn. "waarom sturen ze nu ochottekes maar 2 man". :roll:
NU ja bij ons zijn ze langs geweest in het weekend 2 het dak op en 4 te keuvelen als er veel job is.
Toog praat zeker.
En spreek enkel over verdeling bij te veel werk door storm.
Nu een paar uur vroeger diezelfde ploeg in de straat aan het werk met zijn 2.
Storm schade meldingen groeperen het werk moest eens rap gedaan zijn.
Nu na de melding op vrijdag, zaterdag morgen telefoon is het nog nodig dat we langs komen.
Nu na het telefoontje een 5 minuten later de volgende die vroeg of ze nog langs moesten komen.
(ook toogpraat of een screenshot nodig van de inkomende telefoon nummers)
Als een volledige ploeg uitrukt naar een ongeval is iets anders dan optreden bij storm meldingen.
Bij leiding gevenden is logica dikwijls zoek, nog nooit een bijl in de handen genomen.
Ikke zeg hoe het moet, de eerste keer preutelt men tegen, de volgende keer volgt men slaafs.
Ander mag men op het matje komen.
Al die tv programs tegenwoordig en maar imago opvijzelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Prachtig toch?
Je kent je nieuwe job al.

Keuvelen voor geld.

Succes!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier is een officiele poster.
En voor de duidelijkheid: een omgevallen boom over de weg is dus voor de 112 ;-)

Afbeelding
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

is hier eigenlijk iemand die weet hoeveel operators er die stormavond werkten bij 112, in verhouding tot een "gewone" avond?
dus: op een "normale" vrijdagvond werkt er 100%, hoeveel was het dan die eunice-avond? 100%? 125%? 150% ? ??
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

ITnetadmin schreef:Hier is een officiele poster.
En voor de duidelijkheid: een omgevallen boom over de weg is dus voor de 112 ;-)
Ah maar kijk... Dus toch dringend genoeg en voor 112 en niet voor de politie. :wink:
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

fendtje schreef: Bij leiding gevenden is logica dikwijls zoek, nog nooit een bijl in de handen genomen.
Ikke zeg hoe het moet, de eerste keer preutelt men tegen, de volgende keer volgt men slaafs.
Ander mag men op het matje komen.
Al die tv programs tegenwoordig en maar imago opvijzelen.
Doe eens gewoon de moeite om me te googlen en mijn carrièreverloop te bekijken. Lees je tekst opnieuw en bepaald dan opnieuw of de manier waarop je over mij praat zo terecht is als je nu denkt.

Edit:
en ja het is perfect normaal dat teams wijzigen: soms met 2, soms met 3, soms met 4 en soms met 6. Het ene moment met de ene collega, het andere moment met een andere. Dat is net de flexibiliteit waardoor discipline 1 de meest zotte opdrachten de baas kan.

Maar goed, volgende keer neem jij het over van ons en daar ben ik blij om, dan kunnen wij ook genieten van een avondje bij onze vrouw. :beerchug:

Edit2: quote rechtgezet
Laatst gewijzigd door DidierS 24 feb 2022, 06:22, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kunnen we efkes de les "correct quoten" er bij halen?
De rest dankt u.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

DidierS schreef: Maar goed, volgende keer neem jij het over van ons en daar ben ik blij om, dan kunnen wij ook genieten van een avondje bij onze vrouw. :beerchug:
Denk niet hier iemand persoonlijk geviseerd.
Gewoon een algemene opmerking.
Dat men zich aangesproken voelt persoonlijk, oei op teentjes getrapt.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Toen bij ons op het werk de zonnepanelen dreigden naar beneden te vallen op fietspad/nationale weg, kregen we nochtans de melding dat het niet dringend was en 1722 moesten bellen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik ben zelf werkzaam bij een 112 ambulancedienst, vlakbij de grens tussen Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Het gebeurd dus meer dan eens dat wij moeten buiten rijden voor de Waalse kant van het land (1 op de 5 oproepen).

Indien ik bel vanuit de "Vlaamse" kant van ons wachtgebied voor brandweerbijstand (mankracht, horizontale evacuatie, ...) dan komt er standaard een camion af met 6 mensen in het geval van mankracht en 4 mensen in het geval van een horizontale evacuatie. In sommige gevallen is dat (te) veel, doch in andere gevallen zijn al die helpende handen meer dan welkom! Denk aan een fietsongeval in een gigantisch bos met amper toegangswegen (en zo hebben we er wel meerdere in ons gebied). Eens je die fietser hebt gevonden en in de bootbrancard hebt gelegd dan mag je nog pakweg 500m stappen door modder en slijk. In dat geval : mijn absolute dank dat er 2 mensen "niks" te doen hebben zodat we met regelmaat kunnen afwisselen om te dragen. Al is het maar om eens van kant te veranderen als er een man van 100+kg moet gedragen worden! Je hebt dan je 6 pompiers en 2 ambulanciers die het werk verdelen onder 6 "dragende" mensen.

Idem voor een horizontale evacuatie. Daar komen ze dus met 4 mensen opdagen van de brandweer. Opnieuw : zeer blij om! Want als je iemand met pakweg een gebroken heup moet evacueren door de slaapkamer, door de gang(en), over alle kasten, stoelen, bedden, rommel, ... heen, naar een raam dan zijn deze helpende handen meer dan nodig. Zeker aangezien er 1 pompier "in het mandje" zit van de elevator en je daar dus al iemand aan verliest. Een man overigens wiens job je niet mag onderschatten : die mag met de precisie van een paar centimeter er voor zorgen dat het "mandje" dicht genoeg tegen het venster komt.

Doen we een horizontale evacuatie of vragen we mankracht in het Waalse deel, dan komt er een camion af met 2 man. En altijd hetzelfde excuus "er is niet meer volk beschikbaar". En ja, dan vervloek je op sommige momenten hun. Zou niet de eerste keer zijn dat ik dan oproep voor een tweede brandweerploeg (welke de Vlaamse ploeg is), puur omwille van alles veilig te laten verlopen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”