3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

MClaeys schreef:...na het upgraden van men Ender 3 main board.
Welke controller heb je ? Vind het in dit topic niet terug.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

SKR Mini E3 v1.2. Dus ik volg momenteel deze guide om een firmware te maken.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat die heel erg overeenkomt met mijn Robin E3, is ook met onboard TMC2209.

Might I suggest https://github.com/MarlinFirmware/Confi ... 20E3%201.2 ?
Zal een pak gemakkelijker zijn op basis van deze configs. Dan moet je enkel nog de speciallekes (zoals BLtouch) toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Qua settings is de config eigenlijk al gemaakt. Ik zit enkel vast bij het compileren.

De eerste keer dit:
WhatsApp Image 2021-12-30 at 14.35.03.jpeg
(79.58 KiB) Nog niet gedownload
De tweede keer gewoon een hoop andere:

Code: Selecteer alles

Compiling .pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\eeprom_flash.cpp.o
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\MarlinSerial.h:24,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\HAL.h:34,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\HAL.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\HAL_SPI.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\HAL.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\HAL_SPI.cpp.o] Error 1
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\Servo.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\Sd2Card_sdio_stm32duino.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\MarlinSerial.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\Sd2Card_sdio_stm32duino.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\Servo.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\MarlinSerial.cpp.o] Error 1
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\eeprom_bl24cxx.cpp:32:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\eeprom_bl24cxx.cpp.o] Error 1
In file included from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfigPre.h:39,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/MarlinConfig.h:28,
                 from Marlin\src\HAL\STM32\eeprom_flash.cpp:27:
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
      |                                              ^~~~
Marlin\src\HAL\STM32\../../inc/SanityCheck.h:1639:55: note: in expansion of macro 'NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET'
 1639 |   constexpr xyz_pos_t sanity_nozzle_to_probe_offset = NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET;
      |                                                       ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\src\src\HAL\STM32\eeprom_flash.cpp.o] Error 1
============================================================== [FAILED] Took 21.49 seconds ============================================================== 

Environment      Status    Duration
---------------  --------  ------------
STM32F103RC_btt  FAILED    00:00:21.486
========================================================= 1 failed, 0 succeeded in 00:00:21.486 ========================================================= 
Dus daar zit ik nog vast momenteel.

Edit: Nevermind, derde keer is het wel gelukt, zonder aanpassingen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

MClaeys schreef:

Code: Selecteer alles

...
c:\marlin\marlin-1\marlin\configuration.h:1182:46: error: unable to find numeric literal operator 'operator""OO'
 1182 | #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44.5, -10, 0.OO }
...[/quote]


In de 0.00, is dat geen dubbele letter O na de komma ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Nee, geen idee waarom het zo in de error stond, maar in de uiteindelijke file stond het correct. Zonder aanpassen ging het de derde keer ook, dus geen idee.

Printer bolt weer, met een up-to-date firmware nu :) Bladeren door de SD gaat trager dan ervoor, maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om OctoPrint eens op te zetten. De 5x5 probing werkt ook. Wel gemerkt dat de prints nog steeds niet aan het bed blijven plakken en na een aantal lagen op sommige plaatsen los komen. Daar moet ik dus nog iets op vinden.
En op deze firmware heb ik ook nog steeds dat de Z-as zodra de print klaar is naar beneden valt. Alsof die motor word los gezet.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een oude i3 clone op de kop kunnen tikken. Dat is nog zo één met een multiplex frame. Bouwgelijk aan menig ander i3 cone zoals Anet A8, CTC i3 en modellen van Geetech. Voornamelijk als knutselproject gekocht.

Controller board is niet branded, maar blijkt exact overeen te komen met een Anet controller board V1.5. Dat is een 8bit board, dus wat beperkt qua mogelijkheden. Heeft ook geen bootloader, dus dat maakte het nog wat lastiger. En mogelijk ene klein defectje (Y-stop endswitch werd verkeerd uitgelezen).

Ik had nog een Creality 4.2.2 bordje liggen uit mijn Ender 3. Die heeft vorig jaar een MKS Robin E3 gekregen. Creality bord heeft A4988 drivers, dus eerder luidruchtig, dat was dan ook de voornaamste reden om te wisselen.
Volgens de specs is het een 24V bord (alle overige componenten in de Ender 3 zijn 24V). Maar het bordje doet het ook perfect met 12V input (die i3 clone is een 12V model).

Met stock firmware op dat Creality bordje werkte in principe alles: Ik kon de printer aansturen/uitlezen via Pronterface. Enkel wat assen die reversed waren en display dat het niet deed, maar dus goed genoeg om te zien of alles werkte.

Na veel trial and error heb ik er een nieuwe, aangepaste Marlin op gekregen. Zelfs het voorhistorische LCD paneel (type ZONESTAR_LCD) heb ik na rewiring en oneigenlijk gebruik van pins aan de klap gekregen.
Op zich blijkt alles te werken, maar mijn X en Y assen willen nu niet meer bewegen. De stepper motors doen wel een poging (brrrt), maar hebben blijkbaar niet voldoende kracht.
Z-as (2 motoren op 2 assen) en extruder doen het wel gewoon. Die steppers werken in de praktijk veel trager, misschien is dat de reden.

Ik heb al geprobeerd het vermogen van de stepper drivers te verhogen (gewoon potentiometertjes on board), maar dat blijkt weinig verschil te maken.

Nog iemand een idee wat ik kan proberen ?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er blijkbaar weer enig leven in gekregen...

Met wat firmwares testen, eens de steppers manueel draaien en connectie met Repetier ipv Pronterface hebben de steppers of drivers op één of andere manier een reset gekregen. Nu doen ze het weer.

Kan ik weer voort knutselen :-D
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij mij is het nu prutsen om mijn bed te laten plakken. Men first layer is zo plat als t maar kan zijn, men firmware werkt zoals het hoort. Maar na een tijd komen prints los. Nu vermoed ik door een tochtje in huis (via de rolluikkast) dus ik ga een dezer eens proberen een enclosure in elkaar te knutselen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik spuit meestal met een speciale spuitbus eerst op de buildplate. Nooit meer loskomende prints gehad sindsdien (en ik print met een raam open)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, interessant, wat voor spuitbus is dat? Ik lees vaak haarlak, maar dat heb ik niet in huis en heb ik ook geen verstand van wat ik zou moeten kiezen :D
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Veel hangt wel af van de plasticsoort en je plate.

Ik print op een vlakke glasplaat. Met PLA gebeurt het uiterst zelden dat mijn print loskomt. Heatbed op 50-60 °C. Wel bijna altijd met een paar mm brim.
PETG is wat lastiger, komt veel gemakkelijker los. Zelfs met warmer heatbed. Soms helpt een grotere brim, soms moet ik toch een beetje lijmstick aanbrengen.

Haarspray nog niet geprobeerd, maar ben het wel van plan omdat het heel gemakkelijk is een effen laagje te leggen (in tegenstelling toch lijmstick). Ik denk dat eender welke goedkope haarspray voldoet.

Op tape heb ik nog nooit geprint. Ook niet van plan omdat het me zo'n gedoe lijkt.


PS: Heb je trouwens al eens je first layer dikte gemeten ? Mag dan plat zijn, maar misschien wel te dik/dun waardoor die toch niet goed hecht.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De first layer is zoals hij hoort te zijn. nagemeten en bekeken met voorbeelden. Ik zet het bed op 60 graden. Calibration cube blijft bvb plakken, retraction tower laat los na het 4e niveau. Ik wou enkele onderdelen voor een voederrobot printen en daar kwamen uiteindelijk 3 van de 8 delen los.
Ik print ook op de glasplaat. Vroeger had ik er zo geen last mee dus ik weet niet wat uiteindelijk het probleem is. Vandaar dat ik dus naar andere opties kijk.
Lijmstick eens getest, was niet zo mijn ding. tape eens getest, dat ging, maar veel gedoe en geprul.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

helpt ook voor een goed plakkende first layer:
  • Flow rate van je first layer hoger dan de rest van je print. Mijn flow rate is 90% in de slicer, first layer 100%.
  • Nozzle iets dichter bij bed, zodat de eerste layer iets meer op het bed geduwd wordt.
  • Temperatuur van je first layer iets hoger, zodat het wat vloeibaarder is.
  • Eerste layer wat dikker dan de rest van de print. Bijv. 0.2 voor de eerste laag en de rest van de print 0.16
Er is wel een nadeel aan die zaken: elephant foot
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Momenteel gebruik ik het profiel van Chep (Youtuber) om te testen of het aan men profiel lag. Ik ga daar ook nog wat aan prutsen verder, want dat en tocht is momenteel het enige wat ik me kan bedenken (de offset van men nozzle staat perfect, heb er zelfs zo van die gecalibreerde metalen latjes voor gekocht).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef:Hmm, interessant, wat voor spuitbus is dat? Ik lees vaak haarlak, maar dat heb ik niet in huis en heb ik ook geen verstand van wat ik zou moeten kiezen :D
Ik heb deze: https://www.3dprinthings.be/3dlac-hecht ... 00-ml.html
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tnx, van mijn collega een restje andere PLA meegekregen om daar morgen mee te testen, en ineens zo een busje besteld ook!

Edit: Andere PLA werkt, en dat busje werkt ook goed dus daar ga ik men huidige PLA eens opwerken. Daarna zie ik wel om te veranderen van PLA merk dan.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op mijn i3 clone (is blijkbaar een CTC i3 Pro B) heb ik erg ongelijke extrusie. Zal straks nog een foto posten van een calibration cube.

Om een idee te hebben van de extruder: https://ae01.alicdn.com/kf/UTB8Rf.XudoS ... vatten.jpg
Je ziet wel aan de constructie dat het er één is van enkele generaties terug, totaal niet vergelijkbaar met huidige gangbare modellen.

Heeft dus ook niet veel zin om daar nog veel aan te modden. Dus ga ik op zoek naar een andere.

Heeft iemand suggesties voor een goeie, maar budgetvriendelijke extruder? Liefst direct drive. 't Is een knutselproject, dus wat modden/boren/zagen en zelf parts printen kan zeker.



edit:
Afbeelding
banana for scale :banana:

Cube links is van enkele weken geleden. Wat aanpassingen aan de gantry (https://www.thingiverse.com/thing:1103976) en extruder (genre https://www.thingiverse.com/thing:2203796), een simpele part cooler (https://www.thingiverse.com/thing:2353994) en aangepaste slicer settings later, is er al wat progressie: rechter cube.

Negeer even de hoogte van de cube, was vergeten mijn Z-steps opnieuw aan te passen.

Al beter, maar nog niet wat het zou moeten zijn.

Suggesties zijn dus welkom. Mag van ali zijn, ik heb tijd...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:omdat ik ook een beetje vrees dat met al het gedoe dat er precies bij komt om te 3D printen, die printer na een maand al stof zal staan vangen (want is dus vooral zoon die het wil, zelf interesseert me dat maar half).
Mijn voorspelling bleek toch wat uit te komen :p. Deze week voor het eerst terug aan het printen sinds vorige zomer. Zoon had weer wat dingen online gezien die hij wil printen, dus kwam hij eens vragen wanneer we terug de printer gingen gebruiken. Ik zag er eigenlijk tegen op, want ik wist totaal niet meer hoe en ander werkte, maar bleek nog mee te vallen.

Ik ga nu toch eens verder moeten zoeken waarom ik zo een probleem heb met levelen. Ik lees vaak dat je tussen prints in niet opnieuw moet levelen, maar bij mij zit er echt minstens een halve mm verschil tussen 2 opeenvolgende prints. I.e. goed levelen, printen, en bij de volgende print krijg ik zelfs geen papier tussen als de Z-as op 0.5mm staat, en ik moet elke wieltje toch ongeveer een halve slag draaien. Als ik online check zou dat toch door de veren moeten komen, en die zijn bij mij dus vervangen door de silicone dempers die ik meekreeg van 3dprinthings. Het probleem van telkens opnieuw moeten levelen zou komen doordat de wielen wat verdraaien tijdens het printen, dus ik ga eens gewoon witte markeringen op de wieltjes doen, zodat ik zie of ze inderdaad na het printen nog in dezelfde stand staan.

Verder heb ik ook een bus 3DLac besteld, want ik lees daar toch wel zeer goede dingen over. En dit is toch wel zeer indrukwekkend (zo erg zelfs dat ik me afvaag of het fake zou zijn) : . Maar wat ik nu ook merkte met wat prints, is dat de adhesie ook een pak beter lijkt als ik voor het printen gewoon eens het printbed afkuis met InstaNet (ruitenkuis). Zonet ook nog, print mislukt eerst onmiddellijk waarbij dus gewoon de eerste lijnen al direct loskomen. Daarna kuis ik het bed, en print onmiddellijk opnieuw (zonder re-level), en print slaagt nu wel.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:[
Ik ga nu toch eens verder moeten zoeken waarom ik zo een probleem heb met levelen.
Vergeef me mijn dummy aanpak, kan niet inschatten wat je al exact geprobeerd hebt. We spreken over een Ender 3, als ik me niet vergis ?
  • Bed levelen doe je met een opgewarmd bed en nozzle. Nozzle niet té warm, zodat filament niet over heel je bed drupt. Ik doe nozzle meestal rond 150°C. Naar mijn mening hoog genoeg om metaal voldoende te laten uitzetten, maar niet te warm voor filament ooze.
  • Beweeg je bed (Y-as) eens heen en weer en check of de adjustment wheels niet tegen een kabel schuren. Zou met veel bewegingen voldoende kunnen zijn om ze wat te draaien.
  • Als je nog voldoende speling op je dempers/veren hebt, kan je proberen om ze nog vaster te draaien. Dan ga je wel je z-endstop ook wat lager moeten zetten. Hoe meer spanning op de veren, hoe minder kans dat ze bewegen.
  • Heb je BL touch of zoiets ? Zou je tussen prints misschien ook een indicatie kunnen geven van probleem.
    Auto bed leveling is sowieso interessant, want in principe kan je dan zelfs op een redelijk scheef bed printen (printer houdt rekening met oneffenheden)
  • Waarop print je ? Neem je de print surface eraf om een print te verwijderen ?
    Een best practice is: relevelen van zodra je aan je printbed werkt. Print surface afnemen hoort daar ook bij.
    Als ik op glas print, dan laat ik die meestal liggen. Dan kan ik gerust enkele prints doen zonder relevelen. Maar als het rap moet gaan, gaat het glas er toch af om in de diepvries te steken :D. Tijd gewonnen voor het één, maar dan verlies je weer tijd om te relevelen.
  • Zet eens een metalen lat op je bed om te zien hoe oneffen het is. Heel erge oneffenheden zonder ABL compensatie gaat problemen geven. Vaak zit de oneffenheid al in een kromme Y-plate. Metaal kan je een beetje terugbuigen.
  • Zorg dat de rollers goed aansluiten. Zeker niet te hard aanspannen (met excentrische moer). Moet net goed aansluiten (zodat alle rollers meedraaien zonder weerstand), maar er mag geen enkele wobble in zitten (te los).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:En dit is toch wel zeer indrukwekkend (zo erg zelfs dat ik me afvaag of het fake zou zijn)
Ik heb een stuk uit de top layer van men bed getrokken ermee. Het is sterk.

Als je geen auto bed leveling systeem hebt zou ik eerder kijken naar de rollers op de Z-as. Deze waren een tijd geleden bij mij niet goed meer aangespannen en hierdoor zakte hij soms iets te diep na een print (maar ik heb een BLtouch dus ik had dat niet meteen door).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

didi79 schreef:Bed levelen doe je met een opgewarmd bed en nozzle. Nozzle niet té warm, zodat filament niet over heel je bed drupt. Ik doe nozzle meestal rond 150°C. Naar mijn mening hoog genoeg om metaal voldoende te laten uitzetten, maar niet te warm voor filament ooze.
Ik doe het eigenlijk als volgt:
1. Ik zorg eerst dat de printkop hoog genoeg staat.
2. Vervolgens doe ik Preheat PLA. Dat zorgt dan inderdaad nog voor wat ooze uit de nozzle, die ik door stap 1 er gemakkelijk vanaf kan halen.
3. Na enkele minuten op temperatuur te zijn, begin ik het levelen.
4. Ik doe eerst Autohome zodat de printer zijn absolute coördinaten kent.
5. Dan doe ik het volgende voor elk van de 4 hoeken, met de Move functie (vroeger deed ik manueel via Disable Steppers, maar ik denk dat er dan een risico is dat je de Z as ook lichtjes beweegt) : Z lichtjes omhoog, X en Y een paar cm van de rand. Dan Z wat omlaag om te checken of het blad al niet vast zit met Z>0 (of maw bed staat te hoog - wat dus regelmatig gebeurt na de vorige print). En hierbij verder gaan tot Z=0 en blad dat met weerstand nog kan bewegen.
6. Stap 5 herhalen tot alle hoeken goed zijn. Bij dat herhalen laat ik nu wel Z=0 want het is nu nog slechts fijnafstelling.
didi79 schreef:Beweeg je bed (Y-as) eens heen en weer en check of de adjustment wheels niet tegen een kabel schuren. Zou met veel bewegingen voldoende kunnen zijn om ze wat te draaien.
Goeie tip, al lijkt het me telkens gewoon dat het alle 4 de hoeken zijn die offset zijn na een print.
didi79 schreef:Als je nog voldoende speling op je dempers/veren hebt, kan je proberen om ze nog vaster te draaien. Dan ga je wel je z-endstop ook wat lager moeten zetten. Hoe meer spanning op de veren, hoe minder kans dat ze bewegen.
Dat zat ik me ook wel al af te vragen. Uiteindelijk kon ik de wielen nog relatief gemakkelijk verdraaien bij het levelen, wat er dan inderdaad op wijst dat de dempers eigenlijk niet zo sterk ingedrukt zijn, en ook dat de wielen dan ook gemakkelijker kunnen verdraaien tijdens het printen.
didi79 schreef:Heb je BL touch of zoiets ?
Geen BLTouch. Eigenlijk is het nog zuiver de printer (Ender 3 v2) zoals ik die bij 3DPrinthings gekocht heb. Daarbij kwamen 2 upgrades : metalen extruder en 4 silicone dempers om de standaard veren te vervangen.

didi79 schreef:Auto bed leveling is sowieso interessant, want in principe kan je dan zelfs op een redelijk scheef bed printen (printer houdt rekening met oneffenheden)
Is zeker een van de dingen die ik in de toekomst overweeg, maar eerst de basics toch maar onder de knie krijgen, dacht ik. En ook: misschien is er toch iets mis met de printer, wat dan eerst moet aangepakt worden vooraleer ik begin te upgraden.
didi79 schreef:Waarop print je ? Neem je de print surface eraf om een print te verwijderen ?
Gewoon standaard Ender 3 glazen bed. Die moet ik er ook totaal niet afnemen om een print te verwijderen. Ik kan die eigenlijk vrij gemakkelijk van het printbed aftrekken, eventueel met hulp van het standaard spateltje. Dat kan er misschien ook al op wijzen dat mijn adhesion niet goed genoeg is.
didi79 schreef:gaat het glas er toch af om in de diepvries te steken :D.
Diepvries ? Of is dat een truuk om je print er dan gemakkelijker af te krijgen ?
didi79 schreef:Zet eens een metalen lat op je bed om te zien hoe oneffen het is.
Dat ziet er verbazend goed uit eigenlijk. Met het levelen had ik altijd de indruk dat de plaat in het midden wat doorbuigt, maar met een lat is daar niets van te merken. Ik krijg er letterlijk geen blad tussen.
didi79 schreef:Zorg dat de rollers goed aansluiten. Zeker niet te hard aanspannen (met excentrische moer). Moet net goed aansluiten (zodat alle rollers meedraaien zonder weerstand), maar er mag geen enkele wobble in zitten (te los).
Ik neem aan dat je met 'meedraaien zonder weerstand' bedoelt dat ze mooi rollen als de corresponderende stepper draait ?
Ik ben overigens hierbij nog altijd niet zeker of mijn Z-as goed is. Ik heb daar bij het monteren veel miserie mee gehad, o.a. doordat de mount voor de Z-stepper eigenlijk slecht gemaakt is, waardoor die bij het aanspannen scheeft trekt (zie ook: ). De weerstand op de Z-as is een pak hoger dan die op de X- of Y-as, maar wellicht is dat ook volkomen normaal omdat die beweging via die lange vertikale wormas gebeurt.


MClaeys schreef:Als je geen auto bed leveling systeem hebt zou ik eerder kijken naar de rollers op de Z-as. Deze waren een tijd geleden bij mij niet goed meer aangespannen en hierdoor zakte hij soms iets te diep na een print (maar ik heb een BLtouch dus ik had dat niet meteen door).
Mocht hij zakken tijdens het printen, mag dat toch geen impact hebben voor het levelen ? Want je nulpunt, waarop je dus levelt, blijft nog altijd hetzelfde. Bij elke print zie je hem toch naar (0,0,0) gaan zodat zijn absolute coördinaten kloppen.



Gisteren overigens een nieuw probleem (vlak na mijn vorige post - jynxed it :p) gehad. Extrusion was ineens gestopt. Wellicht had de extruder niet meer genoeg kracht om de gehele PLA-rol nog te laten rollen. Ironisch genoeg gebeurde dit tijdens het printen van een filament-geleider :p. Het is een rol van 1kg, en uiteindelijk zit er toch wel wat weerstand tussen de rol en rolhouder. Vraag me zelfs af of een filament-geleider daarbij zoveel helpt.
Het gevolg is nu overigens dat de nozzle verstopt zit. Ik heb een nieuwe (andere kleur) rol gestoken, en uit de nozzle komt enkel een superdun draadje. Wel al videos gevonden van hoe je moet cleanen met het bijgeleverd naaldje.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:Mocht hij zakken tijdens het printen, mag dat toch geen impact hebben voor het levelen ?
Hij zakte na het printen, niet tijdens want tijdens staat de motor van de Z-as gelockt om deze te bewegen. Na de print gaat deze motor los en als de wielen niet goed aangespannen zijn zakt de wagen dan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Hij zakte na het printen, niet tijdens want tijdens staat de motor van de Z-as gelockt om deze te bewegen. Na de print gaat deze motor los en als de wielen niet goed aangespannen zijn zakt de wagen dan.
Ja, dat begrijp ik, maar als je weer opnieuw levelt, gaat hij wel weer naar zijn nulpunt, en dan maakt het toch niet of hij net daarvoor zakte ? Juist daarom moet je eerst autohome doen vóór het levelen, zodat je weet dat de Z echt op zijn nulpunt staat.

Hoe dan ook, ik ben weer op de goeie weg denk ik. Nozzle is uitgekuist (wat een miserie om met dat naaldje het gaatje van de nozzle te kunnen passen :p ). De Z-sensor heb ik iets lager gezet, zodat de dempers nu een stuk meer ingedrukt worden bij level stand. Glasplaat eraf gehaald, eens goed gekuist en dan 3DLac erop. Na het terugplaatsen van de plaat terug levelen en dan al merkte ik dat ik bijna niet aan de wielen moest komen, dus dat is al een goed teken. En dan print gestart, en die lijkt direct alweer goed te lukken qua adhesie. Nu wel nog even in de gaten houden ivm dat blokkeren van het filament, dus ik draai nu zelf regelmatig eens aan de rol om wat filament vrij beschikbaar te hebben.

EDIT: ivm die PLA rol die niet goed draait, vraag ik me af of het komt doordat het een kartonnen rol is. Ik denk dat die veel meer wrijving geeft op de rolhouder, dan mocht die zelf ook in kunststof zijn. Ik zie online ook tips door bvb de as van de rolhouder in te tapen met teflontape, maar ook daar gebruiken ze plastic rollen. Wellicht kan ik wel gemakkelijk zelf een oplossing printen: een holle cilinder die ik in de kartonnen rol schuif (met weinig speling zodat die redelijk vast zit), zodat het dan die cilinder is die over de Ender rolhouder draait.

EDIT2: eerste print is perfect gelukt. En wat een verschil maakt die 3DLac ! Ik merkte het al aan de brim die ik toch wat los moest prutsen, en bij de eigenlijke print moest er serieus gewrongen worden en kwam de spatel eraan te pas. En meteen ook de gok gewaagd: een 2de print opstarten zonder opnieuw te levelen, en waarempel, alweer van de eerste keer goed. :beerchug:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:Ja, dat begrijp ik, maar als je weer opnieuw levelt, gaat hij wel weer naar zijn nulpunt, en dan maakt het toch niet of hij net daarvoor zakte ? Juist daarom moet je eerst autohome doen vóór het levelen, zodat je weet dat de Z echt op zijn nulpunt staat.
Ik heb ABL, dus voor mij was het sowieso geen probleem :) het was omdat je zei dat de tweede print je er al geen papier meer onder kreeg, dat ik naar dat wees als mogelijke oorzaak. Maar ik was even vergeten dat dan de end-switch van ze Z er ook nog is. My bad.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad. Anyway, eindelijk deftig vertrokken. Een van de redenen waarom het vorige zomer zo snel stilviel was gewoon de frustratie en tijdverlies met levelen en dan toch mislukte prints. Mijn zoon (11) deed daarnet zelfs op zijn eigen dan een 3de print, aangezien we nu niet meer moeten levelen, en ook die lukte perfect. Hij had zelf iets van Thingiverse gedownload en dan door Cura gehaald, op memory-kaartje gezet en op de Ender in gang gestoken. Betekent ook dat hij nu wellicht veel meer zal printen gezien hij minder van mij afhankelijk wordt (het is overigens zijn printer want gekregen voor zijn verjaardag vorig jaar).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef: 5. Dan doe ik het volgende voor elk van de 4 hoeken, met de Move functie
In recentere Marlin firmware kan je die functie inbouwen, de zogenaamde tramming wizard.
Maar er zijn ook gcode files te vinden, werkt even goed. En je moet niet prutsen met manuele moves.
Tomby schreef: Diepvries ? Of is dat een truuk om je print er dan gemakkelijker af te krijgen ?
Klopt, koude-shock eigenlijk
Tomby schreef:
didi79 schreef:Zet eens een metalen lat op je bed om te zien hoe oneffen het is.
Dat ziet er verbazend goed uit eigenlijk. Met het levelen had ik altijd de indruk dat de plaat in het midden wat doorbuigt, maar met een lat is daar niets van te merken. Ik krijg er letterlijk geen blad tussen.
Evident met een glasplaat.



Ben blij dat je weer vertrokken bent :thumbs:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Interessante analyse van de "slijtage" van POM wheels:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

een paar random ramblings...

Cura 5 is uit, ziet er veelbelovend uit voor print quality/detail en snelheidswinst.


Ik heb enkele weken een PEI sheet aangeschaft... absolutely love it!! Ok, je hebt een textuur, moet je aan zijn, maar ik vind ze absoluut niet storend. In vergelijking tot de plastic build plates is die textuur ook veel egaler.
Ik had me deze gekocht, stond toen in de aanbieding aan iets van €20.
Heb intussen nog een tweede aangeschaft (deze), maar blijkt gewoon exact dezelfde te zijn als de eerste (beide made in china, in dezelfde fabriek, zelfde verpakking).


Ik had mijn Ender3 eerder al omgebouwd tot direct drive. Op de X gantry zat er was sag aan de rechterkant door het extra gewicht. Dus een dual Z kit kon niet uitblijven. Ik koos ervoor om het met één stepper te blijven doen, het is deze geworden. Ik moet zeggen, dit is echt Chinese topkwaliteit tegen lage prijs. Echt heel tevreden van. Vind je vrij gemakkelijk voor minder dan €25.
Vreemd genoeg vind je de dual Z kits mét extra stepper vaak nog goedkoper, wellicht omdat die veel vaker verkocht worden... Maar ik verkoos dus de single stepper methode. 2 steppers in sync houden brengt wel wat complexiteit met zich mee (heb ik ondervonden met die i3 kloon).

Voor wie €25 teveel geld is: meet the Poor Man's Dual Z for Ender 3 . Zooooooooo simpel, zo geniaal. Misschien ga ik dat toch eens op mijn 2de Ender (I know, I'm hooked) proberen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik probeer hier iets af te printen dat exact de juiste afmetingen moet hebben. Is een poepsimpele holle cilinder. Design gedaan in Tinkercad, daarna sliced in Cura, en geprint op een Ender 3. Nu blijkt het eindresultaat in de 3 dimensies zo'n 3% te klein te zijn. Ik kan natuurlijk gemakkelijk corrigeren door gewoon het tekort te compenseren, maar ik vraag me af waar dit door komt. Ligt dit aan Tinkercad, Cura of de Ender ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Kan ook aan je materiaal zitten Ik weet bijvoorbeeld dat ABS normaal wat krimpt tov wanneer uit uit de spuitmond komt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef: 02 sep 2023, 20:59 Ik probeer hier iets af te printen dat exact de juiste afmetingen moet hebben. Is een poepsimpele holle cilinder. Design gedaan in Tinkercad, daarna sliced in Cura, en geprint op een Ender 3. Nu blijkt het eindresultaat in de 3 dimensies zo'n 3% te klein te zijn. Ik kan natuurlijk gemakkelijk corrigeren door gewoon het tekort te compenseren, maar ik vraag me af waar dit door komt. Ligt dit aan Tinkercad, Cura of de Ender ?
Heb je je printer wel gekalibreerd?
Bijv. https://tractus3d.com/knowledge/mainten ... libration/

En als je de hoogte ook wil kalibreren, kan je misschien deze gebruiken.
https://cults3d.com/en/3d-model/tool/10 ... alibration

Een calibration cube is te klein om afstanden te kalibreren (tenzij je hem x10 opschaalt, maar dat is een monsterprint).

100% accuracy ga je uiteraard nooit hebben met FDM. Het is plastic dat gesmolten wordt...
Hou er ook rekening mee dat slicer een keuze moet maken van waar hij de buitenwand zet ten opzichte van model.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Vermits ik binnenkort een Ender 3 pro krijg was ik zo wat gaan duiken in opties en dergelijke die een must have zouden zijn. Ik dacht hierbij aan een auto leveler en een laser om ook mee laserprints te kunnen maken. Iemand die met beide dingen ervaring heeft? Het enige probleem dat ik van de Ender eigenaar te horen kreeg was dat het bed niet goed plakt. Dus haarlak aanschaffen? :)

Of zijn er nog leuke/essentiële dingen waarmee je die kan upgraden?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

SPR schreef: 03 sep 2023, 17:57 Het enige probleem dat ik van de Ender eigenaar te horen kreeg was dat het bed niet goed plakt.
Eens goed reinigen kan wonderen doen.
Welk oppervlak is het? Hechting is ook heel erg verschillend van type filament.

Ik print bijna uitsluitend nog op flexibele platen met PEI oppervlak. Ik heb zowel de textured als de smooth variant. Prima hechting voor PLA, PETG en ABS... op voorwaarde dat ze vetvrij zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met de Ender 3 van mijn zoon was het een enorm verschil eens het glazen bed behandeld werd met 3DLac (en mogelijk werkt haarlak even goed). Ervoor hadden we echt enorme issues met hechting en mislukten veel prints. Erna echt geen enkele mislukte print meer gehad en ook niet meer moeten levelen (al zijn er nog 'maar' een 20-tal prints gedaan sindsdien).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”