Welk smarthome platform heb ik nodig ?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

UPDATE: toch nog eens Home Assistant een poging gegeven, en nu veel sneller aan de praat gekregen met wat simpele tutorials. Draai het in VirtualBox op mijn Windows 10 home server. HA ontdekte overigens ook nog andere devices waarvan ik zelfs nog niet weet wat ik ermee kan automatiseren maar dat zien we later nog wel (printer, Telenet HGW, NAS, PS4, etc).



Zoals ik in de E14 thread al schreef geraak ik hopeloos verloren in alle info en mogelijkheden (of niet-mogelijkheden) van de verschillende Smart Home platformen.

Op dit moment heb ik de volgende slimme apparaten:
1. Tado verwarming in 7 verschillende ruimtes in huis.
2. Ikea Tradfri in mijn bureau, waar ik een armatuur had met 4 GU10 spots, die nu alle 4 afzonderlijk te regelen zijn.

Qua automatisatie heb ik buiten de standaard Tado stuff (schedules, geo-fencing, ...) nog een zelf-gebricoleerd scriptje op mijn server dat de verwarming regelt op detectie van activiteit :
1. Als mijn PC aangaat in mijn bureau, wordt de verwarming aangezet, bij PC uit gaat de verwarming weer naar Tado schema.
2. Als PC van mijn zoon aangaat in zijn kamer, wordt de verwarming aangezet, bij PC uit gaat de verwarming weer naar Tado schema.
3. Als de TV in onze home cinema aangaat, wordt de verwarming aangezet, bij TV uit gaat de verwarming weer naar Tado schema.
De detectie gebeurt met een simpele network ping, en de Tado aansturing is met IFTTT.

Ik wil van mijn scriptje af en een wat degelijker platform gaan gebruiken om alles aan mekaar te hangen. Zo zijn er nog zaken die ik wil automiseren :
4. Zoals 3 hierboven maar dan in onze woonkamer. Daar hebben we een Sony met Android TV en die reageert ook in standby nog altijd op ping, en ik kan momenteel dus niet detecteren of iemand TV kijkt of niet.
5. De Ikea lichten in mijn bureau op de juiste scene zetten als mijn PC aan gaat.
6. In de home-cinema ook de lichten automatiseren: TV aan = lichten dimmen. In de andere thread bleek al dat ik hiervoor beter gewoon de schakelaar vervang door een slimme dimmer. Maar ook daar weer wil ik iets triggeren op basis van het feit of de TV aan staat of niet.
7. Nog geen idee wat, maar ik heb in de schuif ook nog een Ikea bewegingssensor liggen. Ooit eens gekocht om zo de lichten in mijn bureau aan te sturen. Probleem echter was dat als ik gewoon aan mijn bureau zit wat tekst te typen (zoals nu), die sensor geen beweging meer zag, en de lichten dus uitdeed. Maar ik vermoed dat die sensor in een Smart Home platform ook kan gebruikt worden om elders beweging te detecteren en er ook iets niet-Ikea mee te gaan aansturen.
8. Nog geen idee wat, maar er gaan hier de komende maanden ook nog 2 Google Nest Mini speakers in de bus vallen vanwege een actie bij mijn smartphone. Dus mogelijk kan ik daar ook wel iets 'sllim' mee aanvangen.

Ik heb paar jaar geleden al eens naar Home Assistant gekeken, maar vond dat toen hopeloos complex en ben toen rap afgehaakt (ook al omdat ik toen nóg minder slimme dingen had dan nu). Verder heb ik wel ook Apple Homekit al wat gebruikt in combinatie met Tado en Tradfri, maar dat is eigenlijk ook maar weer gewoon scenes zonder automation.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik begin ook meer en meer smarthome dingen te gebruiken.
Ik ben aan het kijken naar Homey.
https://homey.app/nl-be/

Weet niet of hier mensen al ervaring hebben met Homey ?
Alleen die prijs 399euro is enorm.

Ze hebben ook een beta Homey in the cloud zou zonder hardware zijn.
https://homey.app/nl-be/beta/#join-the-beta
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Abusimbal schreef: Ze hebben ook een beta Homey in the cloud zou zonder hardware zijn.
https://homey.app/nl-be/beta/#join-the-beta
Daar moet je eigenlijk niet veel van verwachten van die app alleen, tenzij je hun bijkomende hardware aanschaft, zoals die homey bridge (€ 69)
Maar dan nog, daar blijft het dan ook niet bij want algauw zul je dan merken dat je de homey premium nodig hebt (€ 2,99/maand)
Ik heb me op die beta aangemeld en kreeg na enkele weken/maanden een bericht dat ik de app kon installeren.
Heb ik gedaan: de enige spullen die er voorlopig bij mij met samenwerken zijn bepaalde wifi spullen, namelijk de LIFX stuff.
Als je wat zigbee zaken of andere stuff in huis hebt die meer nodig hebben dan wifi, dan stopt het meteen met enkel die homey app.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Abusimbal schreef:Ik ben aan het kijken naar Homey.
...
Alleen die prijs 399euro is enorm.
Had ook eerst naar Homey gekeken omdat ik daar ook wel goede dingen over las. Maar mijn zin was idd ook rap weg toen ik de prijs zag.

Aangezien ik toch een server heb die 24/7 aan staat, dan toch beslist om eerst eens Home Assistant een nieuwe kans te geven. Ik heb het toch vrij snel draaiend gekregen wat al een stap verder is dan enkele jaren geleden :p. Ik zie wel dat de gehele config niet voor de faint-of-heart is, maar nu kan ik op mijn gemak beginnen kijken naar alle mogelijk integraties en automatisaties.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

HomeAssistant is the way to go als je het mij vraagt ...
Automations kan je nu ook voor een groot stuk al grafisch maken ipv in YAML, en anders kan je het eens in NodeRed proberen als dat je beter ligt.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik heb nog eens gekeken naar Homey, je hebt de gewone bridge en de Pro.
De Pro kost 399, de bridge 69 maar je moet daarbij 2,99 euro voor cloud abo bijnemen.
Als ik tel, dan heb je voor 399 euro ook een bridge en 110 maanden een abonnement.
Zie de verschillen op onderstaande pagina.
https://homey.app/nl-be/blog/athom-vind ... ey-bridge/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Home Assistant. Geen twijfel over.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Heb hier Homey, wat nu de pro is (voor het cloud ding bestond). Beetje schrik voor de cloud kant dat homey dus duidelijk uit gaat. Pro gaan ze nog geen abo voor verplichten en doet alles thuis, volgens mij toch maar vertrouwen heb ik er dus niet meer in. Zou het nu dus niet meer doen.

Hoe goed het werkt hangt beetje af van de apps (snel gezegd, eentje per merk dat je wil gebruiken). Ik heb hier duux fans en die integratie is echt gewoon slecht, app moet regelmatig herstart worden (eigenlijk bij praktisch elke verandering van het apparaat zelf en herstarten tot ze terug komen). Fibaro (de app toch, sensoren zelf komen blijkbaar uit een maandag lot) en hue geen problemen.

Hue bridge heb ik wel op echt fixed IP moeten zetten, gewoon lui via dhcp hetzelfde IP geven en homey kon er niet aan... Prob blijkbaar bij hue. Ook nooit vergeten de serienummer van lampen te noteren bij montage :lol: (en dat staat dus niet bij allemaal aan de buitenkant :bang: rtfm, staat er in 'noteer sernr', koppigaard...) maar dat is al helemaal hue (denk niet dat hij er ooit één gevonden heeft zonder de nummer in te geven).

Doe er ook geen spectaculaire dingen mee.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen hier Home Assistant goed in gang. Mijn home brew Tado automations van vroeger zijn nu geïmplementeerd in HA, en daardoor overigens ongetwijfeld robuuster. Maar ik viel vooral omver van hoeveel states en actions mijn HA instance hier al kan auto-detecten. Zo kan ik nu ook de on/off state van mijn Android Sony TV en PS4 detecteren (wat ik niet kon met ping omdat die devices ook in standby mooi antwoorden op ping). Van beide kan ik zelfs checken wat er op gedaan wordt. Idem met telefoons en tablets, waar ik niet alleen presence maar bvb battery state, connected AP, etc van kan opvragen. Zo kan ik nu een automatisatie doen waarbij er 'savonds een notificatie gegenereerd wordt wanneer mijn dochter haar telefoon moet opladen, want gebeurt maar al te vaak dat 's morgens bij het vertrekken naar school ineens blijkt dat die bijna plat is :p.

Nu, moet wel toegeven dat het toch wel wat opzoekwerk vereist, maar anderzijds is er al zo een grote commuity dat je met Google wel vrij snel antwoorden of voorbeelden kan vinden. Vaak is het ook verwarrend omdat je heel veel overlap hebt door de verschillende platformen die geintegreerd worden. Bvb simpelweg de Tado van een kamer op x graden zetten, of erna terug naar schema, bleek uiteindelijk niet met Tado specifieke acties, maar gewoon HA-specifieke climate-services.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier sinds 3 jaar Homey in huis. Vooral gekozen omdat het alle courante technologiën aan boord heeft en ik zo allerlei slimme apparaten die ik al in huis had kon integreren en met elkaar laten communiceren. Dat gaat van afstandbediening, over automatisatie tot echte scenes en dat laatste is natuurlijk het moeilijkste. Niet qua technologie maar organisatorisch: hoe zijn je leven en je gewoonten geordend en waar kan je je leven aangenamer mee maken.
Maar dit overstijgt de technologische kant. Als je dit goed krijgt wordt het pas echt interessant. De winst is comfort en besparingen.
Volgend project: Homey ook gebruiken als beveiliging (alarm).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Homey lijkt mij het meest gebruiksvriendelijk dan Home Assistant of Domoticz toch ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Abusimbal schreef:Homey lijkt mij het meest gebruiksvriendelijk dan Home Assistant of Domoticz toch ?
Home Assistant is in elk geval een 'hobbyist' platform. Het is Open Source, en nog een redelijk aantal ruwe randjes. Het begint al met installatie, waarvoor je ofwel een Raspberry Pi ofwel een Virtual Machine moet opzetten. Een Homey is gewoon die bol ergens neerzetten, en configureren.
Homey is dus ook deels de hardware oplossing want die heeft standaard ook Zigbee, Wifi etc ondersteuning. Home Assistant is een puur software-platform, dus wil je bvb Zigbee toestellen rechtstreeks aansturen, heb je ook nog een Zigbee stick nodig bvb.

Voordeel van Home Assistant is dat het volledig Open en customizable is. Dus toestellen die bvb enkel Apple Homekit ondersteunen kun je perfect laten samenwerken met toestellen die enkel Google Assistant ondersteunen. Ook zitten er veel reverse engineered integraties bij. Bvb ik betwijfel dat je met een commercieel product bvb kan checken of Netflix afspeelt op een Chromecast, welk spel gespeeld wordt op een PS4, of wat het batterij-niveau is van je telefoon (Android of IOS).
tizzen33
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 maa 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer

Home Assistant is wel bezig met een eigen apparaat waardoor het makkelijker te installeren is.

https://www.home-assistant.io/blog/2021 ... nt-yellow/
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Die heeft enkel Zigbee niets anders.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb zelf home assistant. Wil je stabiliteit en eenvoud dan moet je ervan wegblijven.
Het is veel prutsen om zaken in orde te krijgen. Klooien om je zwave stick aan de praat te krijgen, dan je zigbee stick ... dan werkt zigbee stick niet meer en moet je een usb verlengkabel kopen en dan werkt zigbee stick weer wel ... dan heb je een sonoff device dat wel door hue bridge wordt herkend maar niet door je HA zigbee stick ... en zo kan ik nog wel doorgaan.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

@ygeffens heeft beide. Volgens mij is daar heel veel van de homey naar HomeAssistant gegaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

yaris schreef:Het is veel prutsen om zaken in orde te krijgen. Klooien om je zwave stick aan de praat te krijgen, dan je zigbee stick ... dan werkt zigbee stick niet meer en moet je een usb verlengkabel kopen en dan werkt zigbee stick weer wel ... dan heb je een sonoff device dat wel door hue bridge wordt herkend maar niet door je HA zigbee stick ... en zo kan ik nog wel doorgaan.
Gisterenavond eens zitten kijken voor smart dimmers, en dat ik met Zigbee dan een gateway gelijk een Conbee II nodig heb. Het was inderdaad wel ontmoedigend te zien hoe tricky dat allemaal is, zeker als je dan ook nog eens je HA in een VM draait.
Tot nu toe geen last van stabiliteit, maar ook daarvan kwam ik nu en dan wel eens forum threads tegen waaruit bleek dat dan wat dingen gewijzigd waren die bij sommigen dan dingen braken. Ook soms bizarre bugs. Bvb wou ik automation op basis van de DLNA server in mijn Android TV, die netjes 'unavailable' is als de TV uit staat. In de UI kon ik mooi triggers definiëren op basis van unavailable of idle, maar dat bleek niet te werken. Ik merkte echter in de YAML dat bij een ping trigger de on en off states tussen quotes stonden, en bij die unavailable en idle was dat niet het geval. Dus ik zet er in de YAML quotes rond, wat in de UI editor niets verandert, en jawel, ineens werkt het wel. Nochtans nogal heel basic stuff dit.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Rond "on" en "off" moeten quotes omdat die anders naar true/false converteren. Alle andere states kunnen gewoon zonder quotes.

Je moet natuurlijk wel de automations herladen als je ze aangepast hebt, en de state overgang moet ook gebeuren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

yaris schreef:Ik heb zelf home assistant. Wil je stabiliteit en eenvoud dan moet je ervan wegblijven.
Het is veel prutsen om zaken in orde te krijgen. Klooien om je zwave stick aan de praat te krijgen, dan je zigbee stick ... dan werkt zigbee stick niet meer en moet je een usb verlengkabel kopen en dan werkt zigbee stick weer wel ... dan heb je een sonoff device dat wel door hue bridge wordt herkend maar niet door je HA zigbee stick ... en zo kan ik nog wel doorgaan.
Hier draait Home Assistant nochtans al jaren stabiel inmiddels. Met een mix van Zigbee en Z-wave, zonder problemen. Het enige wat niet vlot in mijn Zigbee netwerk blijft zijn men Aquara vocht en temperatuur sensoren, maar ik heb inmiddels al gelezen dat dat aan de sensoren zelf ligt hun Zigbee implementatie.
De enige andere keer dat ik last had met Zigbee was toen ik mijn slimme stopcontacten kocht en de stick het niet aan kon. Andere stick gekocht en klaar.
De ervaringen kunnen dus wel verschillen precies. Ik draaide het helemaal in het begin wel op een Pi en toen had ik wel soms problemen (storage kapot, Pi gecrasht).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Idem. Ik draai nu al... 7j een home assistant op raspberry pi, weliswaar op een externe ssd (anders schrijf je die sd kaart toch maar kapot), en dat draait als een trein.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef:Het enige wat niet vlot in mijn Zigbee netwerk blijft zijn men Aquara vocht en temperatuur sensoren, maar ik heb inmiddels al gelezen dat dat aan de sensoren zelf ligt hun Zigbee implementatie.
Je moet die eens wissen en includen op de plek waar je ze effectief gebruikt. Ik heb met die Aquara buttons al eens gemerkt dat ze dicht bij de stick pairen en ze dan een verdieping naar boven plaatsen (langs een zigbee repeater/lamp) geen goede verbinding gaf. Gewist en opnieuw toegevoegd op de kamer, geen problemen meer sindsdien.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan dat bevestigen met andere Aqara spullen. Die doen raar als je van direct naar via repeater gaat
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ah, bedankt voor de tip! Dat kan het inderdaad wel zijn want ik pair ze allemaal aan de stick zelf. Dit weekend eens rond gaan, ik moet toch enkele batterijtjes wisselen.

Eergisteren ook de brievenbus slim gemaakt. Bewegingsmelder van Aqara er in, deursensor op deurtje brievenbus et voila, de vrouw happy dat ze niet meer voor niks aan de brievenbus staat :) Tzijn soms kleine dingen :D
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

MClaeys schreef:
yaris schreef:Ik heb zelf home assistant. Wil je stabiliteit en eenvoud dan moet je ervan wegblijven.
Het is veel prutsen om zaken in orde te krijgen. Klooien om je zwave stick aan de praat te krijgen, dan je zigbee stick ... dan werkt zigbee stick niet meer en moet je een usb verlengkabel kopen en dan werkt zigbee stick weer wel ... dan heb je een sonoff device dat wel door hue bridge wordt herkend maar niet door je HA zigbee stick ... en zo kan ik nog wel doorgaan.
Hier draait Home Assistant nochtans al jaren stabiel inmiddels. Met een mix van Zigbee en Z-wave, zonder problemen. Het enige wat niet vlot in mijn Zigbee netwerk blijft zijn men Aquara vocht en temperatuur sensoren, maar ik heb inmiddels al gelezen dat dat aan de sensoren zelf ligt hun Zigbee implementatie.
De enige andere keer dat ik last had met Zigbee was toen ik mijn slimme stopcontacten kocht en de stick het niet aan kon. Andere stick gekocht en klaar.
De ervaringen kunnen dus wel verschillen precies. Ik draaide het helemaal in het begin wel op een Pi en toen had ik wel soms problemen (storage kapot, Pi gecrasht).
De use cases zijn heel heel uitgebreid dus de kans dat we tegen verschillende zaken aanlopen is wel heel groot. Nu ik ben er heel heel tevreden mee en ik wil niks anders. Alleen voor beginners en non-it mensen en mensen met weinig tijd ... dan kan het, mijns inzien , wel vervelend worden...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

yaris schreef:Alleen voor beginners en non-it mensen en mensen met weinig tijd ... dan kan het, mijns inzien , wel vervelend worden...
Dat Tweakers dat hierboven aangehaald wordt, illustreert wel dat home automation simpelweg niet iets is voor beginners of wie er geen tijd wil in steken. Ze testen daar een simpele use case, en zelfs dat is al moeilijk/onmogelijk met veel van de meer user-friendly platformen. Van zodra je automations verder gaan dan heel basic stuff, ben je al bijna verplicht om naar HA, Homey, etc te gaan. Gewoon systemen waarbij je dingen kunt bedienen met een app, vind ik de naam 'smart' niet waardig, want het blijven dan veredelde schakelaars.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen begin ik wat mijn draai te vinden in HA. Heb nu ook een ConBee II stick. Heb welliswaar nog maar enkel Ikea stuff nu, maar bvb die Shortcut buttons zouden wel handig zijn om ook niet-Ikea automatisaties te doen. Ik dacht overigens dat je dan zowel met HA als met Ikea app de bediening kon doen, maar je moet blijkbaar wel kiezen of je met de Ikea Tradfri hub dan wel de ConBee II gepaird bent. Natuurlijk kan ik ook wel alles dat je met de Tradfri app doet ook met de HA app doen, dus het is wel de bedoeling dat alles naar de ConBee verhuist.

Uiteindelijk blijft het allemaal toch wel een beetje 'hacken' en moet je soms wel wat nadenken hoe je iets werkend kunt krijgen. Hetzelfde geldt overigens voor triggers. Zo kwam ik tot het besef dat ik in onze home cinema, waar de rolluiken eigenlijk altijd naar beneden zijn, voorlopig geen slimme schakelaar nodig heb. Zelfs met de bestaande kun je automatisaties doen, want je kan van een Tradfri lamp bvb ook detecteren dat hij simpelweg niet bereikbaar is omdat de oude schakelaar uit staat. En dan vooral: je kan triggers doen op basis van het terug bereikbaar worden of het juist niet meer bereikbaar worden, maw van het aan of uit zetten van die domme schakelaar.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

devastator schreef:@ygeffens heeft beide. Volgens mij is daar heel veel van de homey naar HomeAssistant gegaan.
Alles...

Homey is uitgeschakeld, niet meer nodig.
De enige reden waarom ik hem terug zou kunnen inschakelen is dat Homey mijn Novy dampkap kent :-) En dan zou ik die kunnen in- en uitschakelen afhankelijk van het verbruik van de kookplaat en de ovens. Maar een tweede toestel permanent in het stopcontact steken voor dat beetje extra gemakt, dat gaan we niet doen. Er zit nu een Shelly voor de dampkap die de dampkap uitschakelt (enkele seconden de stroom onderbreken en automatisch terug inschakelen).

Homey zit in een diepe winterslaap.

HA draait hier op een Lenovo ThinkCentre, met Proxmox voor
- OpenHab (mijn koppeling naar QBus)
- Home Assistant
- Unifi

(nog eens de gelegenheid nemen om devastator te bedanken voor zijn hulp met HA in gang te trappen bij mij).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”