W10 default network interface

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan je in Windows ergens aangeven wat de default network interface is ? Ik heb ineens wat probleempjes die zonder twijfel afkomstig zijn door mijn Home Assistant install in VirtualBox.

Zo kan mijn Logitech Media Server (aka Squeezebox Server) zijn players niet meer vinden. Die worden normaal vanzelf gediscoverd op je netwerk. Ik heb ook backup software waarop ik ook de clients opnieuw moeten zoeken/definiëren heb. Die worden normaal ook auto-discovered maar waren ineens ook niet meer te vinden. Hier gaf de server software echter wel aan dat er een nieuwe netwerk interface was, en dat die blijkbaar de Windows default was. Dat bleek simpelweg een virtuele interface en aanverwant subnet te zijn dat VirtualBox aangemaakt had.

De vraag is nu of je dus in Windows ergens kan aangeven wat de default is. Of is het eerder het probleem van die software pakketten dat ze de verkeerde kiezen ? In LMS kan ik in elk geval nergens instellen op welk subnet hij gaat zoeken. Overigens zou je gaan denken dat hij slim genoeg is, want de server zelf heeft uiteraard nog altijd gewoon zijn oude IP adres op het echte subnet, en LMS geeft dat ook aan als IP adres waarop hij draait, maar blijkbaar gaat hij dus op het ander subnet gaan zoeken naar players.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan deze een prioriteit geven, dit noemt metric
Weet niet of dit i wat je zoekt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Je kan deze een prioriteit geven, dit noemt metric
Weet niet of dit i wat je zoekt.
Ja, vergeten te zeggen dat ik zoiets ook al gevonden had, en ook al toegepast (echte interface: metric=1, virtuele: metric=99). Maar volgens mij gebruikt Windows dat enkel in zijn routing beslissingen. Maar om de een of andere reden sturen LMS en dat backup programma hun multicast dus op het verkeerde subnet.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Je kan nog de metrics van de NIC aanduiden, in plaats van de routes:
https://www.windowscentral.com/how-chan ... windows-10

Als dat niet werkt, is het puur softwaregebasseerd, en zal je Logitech moeten aanschrijven lijkt mij.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:Je kan nog de metrics van de NIC aanduiden, in plaats van de routes:
https://www.windowscentral.com/how-chan ... windows-10
Als dat niet werkt, is het puur softwaregebasseerd, en zal je Logitech moeten aanschrijven lijkt mij.
Grappig, die link is waar ik zelf ook al mijn info gehaald had.
Het waren inderdaad al de metrics van de network interfaces (dus de NIC respectievelijk virtual adapter). LMS is tegenwoordig Open Source, dus ik ga daar eens horen.

EDIT: problem solved. Het was een van de LMS plugins die de verkeerde interface koos, en die gelukkig wel settings had om je interface te specifieren.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”