Router Wifi 6

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Mijn TP link Archer begint wat streken te vertonen en dus aan het kijken naar een nieuwer model. Ik dacht, tiens, misschien direct eens Wifi 6 (Ax) bekijken.

Prijs kwaliteit lijkt een TP-Link Archer Ax10 nog niet zo'n slechte keuze. Beetje midrange, niet te veel toeters en bellen. Goed idee of niet?

Daarna keek ik dan even of er al USB oplossingen zijn om bvb de vaste pc van de homeplugs af te krijgen maar dat lijkt me precies dan nog niet het geval. Enkel met een PCI adapter? Wat bijna zoveel kost als de router op zich.

Wat dan weer wat zonde zou zijn. Geen idee dus of er goede combo's zijn die betaalbaar zijn.

Ja, een eigen router is helaas noodzakelijk. Orange wifi levert mij 2 Mbps in de living, de TP link die ik heb 60 en die staat dan nog 3 ruimtes verder.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik dat zo lees, heb je meer behoefte aan een mesh systeem
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Zoals Freec denk ik ook dat je een mesh oplossing zoekt. Een optie zou de AVM FRITZ!Repeater 1200 AX (komt eind dit jaar uit) of de AVM FRITZ!Repeater 6000.

Als je effectief een router nodig hebt zou je kunnen opteren voor de AVM FRITZ!Box 4060 router. (deze komt ook eind dit jaar uit)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Welke kuren heeft je huidige router dan ?
Ik begrijp dat je PC via een powerline is verbonden met de ftp op het moederbord en dat je geen bekabeling kan bijtrekken ?
Je beschikt over een router van orange, en over een router die enkel beter WiFi moet verzorgen ?

Dus die router van tp-link zal enkel als accesspoint moeten werken ?

Mijn oplossing is een powerline van de router van orange naar een centraal punt, met hier je router als access-point. Je kan misschien nog een extra powerline adapter plaatsen met ingebouwde WiFi op de plaats waar je het meeste wifi nodig hebt.

Weet ook dat die AX wifi geen groter bereik zal hebben dan degene die je nu hebt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Freec schreef:Als ik dat zo lees, heb je meer behoefte aan een mesh systeem
Ik heb zo'n vermoeden dat je niet weet wat "mesh" is... want dat is iets dat je eigenlijk liefst NIET wil !
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Waarom wil je mesh niet? In sommige gevallen lijkt me dat een prima oplossing (bv. als je niet overal kabels hebt of kan leggen)?
ooh. shiny.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

SPR schreef:Mijn TP link Archer begint wat streken te vertonen en dus aan het kijken naar een nieuwer model. Ik dacht, tiens, misschien direct eens Wifi 6 (Ax) bekijken.
WiFi 6e dus. WiFi 6 is geen 802.11ax, maar een blend van 802.11ac Wave 2 met geselecteerde features van 802.11ax.
SPR schreef:Prijs kwaliteit lijkt een TP-Link Archer Ax10 nog niet zo'n slechte keuze. Beetje midrange, niet te veel toeters en bellen. Goed idee of niet?
Dit is geen WiFi 6e router, maar soit. Voor business blijf je ver weg van dat merk, maar voor consumenten is dat wel in orde. Je kan er niet mis mee kopen.

Ik veronderstel dat je ook clients hebt die WiFi 6 (wat deze router is) of WiFi 6e ondersteunen?
SPR schreef:Daarna keek ik dan even of er al USB oplossingen zijn om bvb de vaste pc van de homeplugs af te krijgen maar dat lijkt me precies dan nog niet het geval.
WiFi 6 (en WiFi 6e) heeft theoretische snelheid van 9.6 Gbps. Standaard USB 3 is max 5 Gbps. Heb jij een USB-C poort die USB 4 (of Thunderbolt) ondersteunt?
SPR schreef:Orange wifi levert mij 2 Mbps in de living, de TP link die ik heb 60 en die staat dan nog 3 ruimtes verder.
Nabijheid bij een kleine AP levert veel meer snelheid op dan verder weg zitten van een "grote" router. Bij het minste obstakel dat de signalen tegenkomen is er al meteen een groot snelheidsverlies. Ik raad dan ook doorgaans aan om meerdere kleine Unifi AP'tjes te komen met een controller ipv 1 grote centrale WRT.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Houd https://eu.store.ui.com/ in de gaten de volgende dagen.
Ze gaan een Amplifi deal doen vermoed ik.
Amplifi is de mesh oplossing van Ubiquiti.
https://eu.store.ui.com/collections/amplifi
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn advies:
Vermijd "Wifi-6".

Effe wat achtergrond:
De IEEE standaarden zijn recent omgezet naar commercieoe benamingen vanuit een aparte commerciele organisatie.
Voordeel is dat de "Wifi-x" standaard beschermd is, en de IEEE naam niet.
Iedereen mag dus "802.11n" op zijn router zetten, zonder dat er geverifieerd is of het toestel wel degelijk aan de standaard voldoet.
Niet zo met het equivalente "Wifi-4"; als dat erop staat ben je zeker dat de standaard ook gevolgd is.
Nadeel is dat commerciele organisaties minder geduld hebben dan engineers.

Lang verhaal:
Toen IEEE 802.11ax nog in de draft fase zat, vond diezelfde commerciele organisatie dat het "te lang duurde", en brachten ze het "Wifi-6" label al uit.
Premature ejaculation, als het ware, met de gok dat de uiteindelijke standaard niet veel van de draft zou verschillen.
Pijnlijke wending in het verhaal: op het laatste moment kwam er nog een hele nieuwe frequentieblok bij, de 6GHz blok (in de US volledig, in de EU enkel de eerste helft).
Waardoor de "Wifi-6" naam al verouderd was nog voor de standaard die hij zogezegd moest dekken matuur was.
Oplossing: de nieuwe, echte, uiteindelijke 802.11ax standaard de naam "Wifi-6e" geven.

Met als gevolg:
"Wifi-5" duidt op de standaard 802.11ac.
"Wifi-6" duidt op een draft van 802.11ax.
"Wifi-6e" duidt op de echte standaard van 802.11ax.

Draft versies worden al snel niet meer ondersteund, dat is vaak zo gebleken.
Ik zou dus voor ofwel Wifi-6e opteren, ofwel Wifi-5, maar toestellen van Wifi-6 vermijden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wat dan met de U6Lite (en andere U6)?
https://store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite
High-efficiency 2x2 WiFi 6 (802.11ax)
Zowel wifi6 als 802.11ax, al ontbreekt 6Ghz ondersteuning (en is het dus niet 6E en evenmin 802.11ax)

Tegelijk staat op reddit dat Unifi nog geen Wifi6E en dus 802.11ax heeft

https://fccid.io/SWX-U6EP
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cloink schreef:Waarom wil je mesh niet?
Omdat het gewoon een fancy naam is voor een "repeater"... maw. extra latency en beperkte bandbreedte (gedeeltelijk op te lossen door de wireless link op een andere frequentie te nemen).
cloink schreef:In sommige gevallen lijkt me dat een prima oplossing (bv. als je niet overal kabels hebt of kan leggen)?
Inderdaad... een pure noodoplossing dus.
ITnetadmin schreef:Mijn advies: Vermijd "Wifi-6".

Draft versies worden al snel niet meer ondersteund, dat is vaak zo gebleken.
De laatste WIFI versies zijn allen door dezelfde fases gegaan (ik kan me eigenlijk niet anders herinneren en heb er ook nooit echt last van gehad)... als je moet wachten tot het uit het draft stadium is moet je het gewoon niet kopen.

Ga dus voor Wifi6 en zorg gewoon dat je merk voldoende firmware upgrades uitbrengt (uiteindelijk zijn "radio's" tegenwoordig puur software en is er zelden andere hardware nodig).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

WiFi 6e vereist wèl andere hardware vergeleken met WiFi 6 :!:
heist_175 schreef: Zowel wifi6 als 802.11ax
Moet je lezen als "een draft van 802.11ax". Maar iedereen kan beweren dat hun product volledig conform IEEE 802.11ax is, het is geen beschermd merk of certificering. Of het daarnaast vals adverteren is of niet, dat zal een rechtbank ooit eens moeten uitmaken.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

mailracer schreef:Welke kuren heeft je huidige router dan ?
Ik begrijp dat je PC via een powerline is verbonden met de ftp op het moederbord en dat je geen bekabeling kan bijtrekken ?
Je beschikt over een router van orange, en over een router die enkel beter WiFi moet verzorgen ?

Dus die router van tp-link zal enkel als accesspoint moeten werken ?

Mijn oplossing is een powerline van de router van orange naar een centraal punt, met hier je router als access-point. Je kan misschien nog een extra powerline adapter plaatsen met ingebouwde WiFi op de plaats waar je het meeste wifi nodig hebt.

Weet ook dat die AX wifi geen groter bereik zal hebben dan degene die je nu hebt.
Kuren: soms vertoont die rare onderbrekingen die er geen zijn. Je speelt bvb een stream af en die moet om de minuut even enkele seconden bufferen. Speedtest uitvoeren, 60Mbps zonder probleem. Stream opnieuw opstarten, mini onderbrekingen. Je trekt de router uit, steekt die terug in en dan vertoont die hetzelfde gedrag enkele dagen lang niet. Idem bij het gamen. Rap effe uittrekken en alle lag spikes zijn weg.

Wel, mijn huidige opstelling. De Orange modem staat op het gelijkvloerse in de garage. 1 muur tussen van 1 snelbouw steen. Deze is verbonden met de TP link router die boven staat. Daar heb ik in het ganse huis perfect wifi bereik. Zelfs buiten tot 200m ver kan deze verbinden, dus met Mesh ben ik denk ik geen bal vermits het perfect werkt in huis. Omdat ik op de vaste pc nogal eens wat updates doet van mijn gameclients zijn deze verbonden via een powerline waar ik op dit moment netje de volle snelheid van Orange mee kan behalen. Dat is de snelste oplossing voor de moment.

Kabels bijtrekken is idd geen optie.

Voor diegenen die nu gaan opperen dat mijn router boven het signaal van de Orange stoort, zonder dat de router werkt is het signaal van de Orange modem ook bedroevend. Ik heb hiervoor al gebeld, men kon er niks aan doen. Mijn buur heeft ook Orange, ik kan ook perfect op zijn netwerk en daar haal ik zelfs hogeren snelheden mee door 2 muren. Vreemd genoeg.

Router boven mag voor mijn part een router blijven en geen accespoint. :)

Als ik de reacties zo lees, dan blijf ik dus beter weg van die Wifi 6 routers en neem ik gewoon de goedkoopste AC en klaar, of ik maak ergens een accespoint van het Orange signaal en laat de extra router vallen. Als ik dat zo bekijk kost dat praktisch gezien even veel.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Akkoord dat Wi-Fi 6 een premature implementatie van IEEE 802.11ax is, maar ik ga er niet mee akkoord dat Wi-Fi 6 apparaten noodzakelijk een probleem zijn. Ikzelf gebruik nog in enkele apparaten draft-n implementaties van IEEE 802.11n maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Uiteraard, dit is geen garantie en je geeft veel verantwoordelijk aan de fabrikant om achter de nodige updates updates de voorzien die implementatie fouten oplossen.

Indien een apparaat, perfect de IEEE 802.11ax specificatie implementeert met alle toeters en bellen, uitgezonderd de 6 GHz band, dan maak ik mij niet meteen zorgen. De vraag lijkt mij dan eerder hoe de Wi-Fi alliance nieuwe Wi-Fi 6 apparaten certificeerd, op basis van de IEEE 802.11ax-2021 specificatie zonder 6 GHz band of de draft specificatie?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:WiFi 6e vereist wèl andere hardware vergeleken met WiFi 6 :!:
Akkoord, het 6Ghz spectrum tover je niet zomaar tevoorschijn.
Maar zit iemand echt te wachten op 6Ghz?
Als ik zie dat een U6Lite al 750Mbps doorvoersnelheid haalt (real life)...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De drafts van vorige versies (n en ac) lagen dan ook dichter in de buurt van de uiteindelijke standaard dan deze, die er toch wel een serieus extra stuk spectrum bijplakt.
En note dat de support voor draft versies, ook bij n en ac, als sneeuw voor de zon verdween toen de final version uitkwam.
Dus buyer beware als dat breekt, want echt goedkoop kan je wifi6 units nu niet noemen.
heist_175 schreef:Maar zit iemand echt te wachten op 6Ghz?
Het gaat hem vooral over de extra kanalen, zodat er meer toestellen parallel kunnen werken zonder spectrum te moeten delen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Welke belangrijke wijzigingen zijn er dan behalve de 6Ghz support tussen die 'draft' en de final spec?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

SPR schreef:
mailracer schreef:Welke kuren heeft je huidige router dan ?
Kuren: soms vertoont die rare onderbrekingen die er geen zijn.
Je hebt geen 2 routers nodig en mogelijk is je probleem dan ook verholpen als je je eigen router als Access point configureerd. Je zal dan ook geen extra kosten moeten maken. Meerdere routers in een netwerk kan soms leiden naar dergelijk vertragingen.
Ik neem ook aan de je eigen router met powerline, of FTP is aangesloten ?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik heb het niet 'perse' nodig, maar ik wil het wel zo blijven gebruiken. Omdat de snelheden op de router veel hoger liggen en deze rechtstreeks op de modem is aangesloten en niet via powerlines. Daarvoor was ik bij Telenet en had ik zelfs een modem only.

Ondertussen heeft die router er al 7 of 8 jaar opzitten zonder enig probleem, alleen nu begint hij kuren te vertonen. Naar mijn bescheiden mening gaat dat het probleem niet oplossen als er iets mis is met de router. Als ik deze instel als accespoint kan mijn tv bvb nog verbonden raken met het de tragere Orange modem ipv de snellere TP Link router.

Bedoeling was indertijd eigenlijk om het wifi signaal van de Orange router uit te schakelen en met de eigen router verder te gaan. Nu wordt het Orange signaal eigenlijk alleen gebruikt door bezoekers bij mij thuis. :)
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

lithion schreef:Welke belangrijke wijzigingen zijn er dan behalve de 6Ghz support tussen die 'draft' en de final spec?
Dat is voor mij ook niet duidelijk... Kan iemand samenvatten wat de wijzigingen tussen de laatste 802.11ax draft en 802.11ax standaard zijn?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

SPR schreef:Ik heb het niet 'perse' nodig, maar ik wil het wel zo blijven gebruiken. ………..Naar mijn bescheiden mening gaat dat het probleem niet oplossen als er iets mis is met de router. Als ik deze instel als accespoint kan mijn tv bvb nog verbonden raken met het de tragere Orange modem ipv de snellere TP Link router….K.. :)
Waarom probeer je het niet gewoon. Laat het routeren over aan de orange bak, en de WiFi over aan je router (als AP) Geef deze een ander SSID als de orange en stel de zaken in dat ze met de snelle wifi contact maken. Je tv box kan nog altijd de trage wifi gebruiken van orange, maar dat zal niet nodig zijn met 1 router (orange).
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Maar wat is het verschil dan? Of beter: wat is het voordeel van hem puur als accespoint te gebruiken?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bralm schreef:
lithion schreef:Welke belangrijke wijzigingen zijn er dan behalve de 6Ghz support tussen die 'draft' en de final spec?
Dat is voor mij ook niet duidelijk... Kan iemand samenvatten wat de wijzigingen tussen de laatste 802.11ax draft en 802.11ax standaard zijn?
Welke draft? Je bedoelt wellicht de verschillen tussen WiFi 6 en WiFI 6e?

Het betreft enkel de nieuwe frequentieband, maar dat brengt op zich talloze voordelen mee:
=> Bandbreedte: Meer kanalen met grote bandbreedte en geen DFS vereist in die kanalen!
=> Snelheidsgarantie: de band is vrij van verouderde toestellen. Het probleem met WiFi 6 is dat veel van de nieuwe technologie pas werkt als ALLE clients WiFi 6 zijn. Zolang er nog WiFI 5 (of oudere) clients zitten op de 5 Ghz band worden een aantal voordelen uitgeschakeld. Op de nieuwe 6 GHz band van WiFi 6e is er een garantie dat alle clients WiFI 6e ondersteunen, want WiFi 6 clients of lager raken er niet op.
=> Veiligheid: WPA3 is vereist voor WiFi 6e in de nieuwe band.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 nov 2021, 22:38, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

SPR schreef:Ondertussen heeft die router er al 7 of 8 jaar opzitten zonder enig probleem, alleen nu begint hij kuren te vertonen.
Al eens een andere power adapter aangehangen?
Zeven à acht jaar: dan is de kans redelijk groot, denk ik zo.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

SPR schreef:Maar wat is het verschil dan? Of beter: wat is het voordeel van hem puur als accespoint te gebruiken?
Het voordeel is dat je geen twee maal pakketten routeert. 2 routers vertragen ook een netwerk (Ping latency).

Het enige voordeel met je eigen router is dat je er betere WiFi mee hebt op je verdiep. Niet dat die een extra routering doet (wat in jouw geval overbodig is). daarom dat hem in te stellen als AP beter is in jouw geval.

Snap je iets van netwerkbeheer eigenlijk ? Mss is er wel een ip conflict doordat je routers in conflict komen en de routering ervan in de soep draait. Waardoor je ervaart dat er iets mis is. Door een reset wis je ook de routeringstabellen en lijkt het even weer in orde.

Nu ga ik je niet tegen houden om een nieuwe router aan te schaffen, al dan niet met AX. Maar probeer toch maar even mijn advies te volgen en dan te beslissen. Je kan het altijd terug zetten niet ?
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

lithion schreef:Welke belangrijke wijzigingen zijn er dan behalve de 6Ghz support tussen die 'draft' en de final spec?
Geen. 802.11ax = Wifi6. Wifi6e is een addendum van de wifi alliance die de 6Ghz band toevoegt. Beetje zoals 802.11ac Wave 2, maar dan enkel met een extra frequentie range ipv extra features. Voor zover ik weet is dit zelfs nog niet toegevoegd in het IEEE document.
Het gebruik van de 6Ghz band zorgt er inderdaad voor dat je enkel met Wifi6e clients verbonden kan zijn, terwijl je met Wifi6 ook nog met oudere clients op je 2.4Ghz en 5Ghz frequenties kan/zal zitten.

Maar, je kiest dus zeker en vast beter een ax router ipv een ac router. De belangrijkste toevoeging van 802.11ax is OFDMA, wat je latency enorm verlaagt, en waardoor meer clients veel minder impact hebben op de snelheid/collisions.

Let wel dat je clients dus ook ax enabled moeten zijn om er effectief gebruik van te kunnen maken :) Hoe meer ax clients: hoe groter het voordeel van OFDMA.

Voor meer info, zie: https://www.cisco.com/c/en/us/products/ ... fi-6e.html
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

rtl schreef:Voor zover ik weet is dit zelfs nog niet toegevoegd in het IEEE document.
IEEE 802.11ax op zich - onder meer ook OFDMA - werd gestandaardiseerd via een amendement op IEEE 802.11-2020 op 19 mei 2021. Ook de nieuwe frequentieband staat in dat amendement. De beschrijving van het amendement is "Modifications to both the IEEE 802.11 physical layer (PHY) and medium access control (MAC) sublayer for high-efficiency operation in frequency bands between 1 GHz and 7.125 GHz are defined in this amendment to IEEE Std 802.11-2020."
rtl schreef:Geen. 802.11ax = Wifi6.
Beschouw deze tijdslijn:

* 12 maart 2019: IEEE publiceert 802.11ax Draft 4.0
* 16 september 2019: Wi-Fi Alliance geeft de eerste Wi-Fi 6 certificering uit
* (september-december 2019): IEEE publiceert 802.11ax Draft 5.0 en 6.0
* 3 januari 2020: Wi-Fi alliance maakt bekend dat er een Wi-Fi 6e komt
* 24 april 2020: Amerikaanse FCC stelt frequentieband open voor Wi-Fi 6e
* (september-november 2020): IEEE publiceert 802.11ax Draft 7.0 en 8.0
* 7 januari 2021: Wi-Fi Alliance geeft de eerste Wi-Fi 6e certificering uit
* 9 februari 2021: IEEE keurt finale versie van 802.11ax goed obv Draft 8.0 (officiële publicatie op 19 mei 2021)

Kan u mij uitleggen hoe 802.11ax gelijk kan zijn aan WiFi 6 als er nog 4 drafts, een finale versie, en een regulatoire opening van een frequentieband gepubliceerd werden NADAT men begonnen is met certificaten uit te delen?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

mailracer schreef:
SPR schreef:Maar wat is het verschil dan? Of beter: wat is het voordeel van hem puur als accespoint te gebruiken?
Het enige voordeel met je eigen router is dat je er betere WiFi mee hebt op je verdiep. Niet dat die een extra routering doet (wat in jouw geval overbodig is). daarom dat hem in te stellen als AP beter is in jouw geval.

Snap je iets van netwerkbeheer eigenlijk ? Mss is er wel een ip conflict doordat je routers in conflict komen en de routering ervan in de soep draait. Waardoor je ervaart dat er iets mis is. Door een reset wis je ook de routeringstabellen en lijkt het even weer in orde.
Ik snap effectief wel 'iets' van netwerkbeheer, er is heel zeker geen ip conflict. :)

Ik reset het toestel ook niet, ik trek het even uit de stroom waarna alles weer perfect normaal draait voor enkele dagen, een reboot dus. Had ook al gedacht aan een defecte power adapter zoals hier ook al werd aangehaald.

De oplossing van Orange voor de lage snelheden is trouwens dezelfde, trek uw modem eens even uit meneer... Mja :)
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

CCatalyst schreef: Kan u mij uitleggen hoe 802.11ax gelijk kan zijn aan WiFi 6 als er nog 4 drafts, een finale versie, en een regulatoire opening van een frequentieband gepubliceerd werden NADAT men begonnen is met certificaten uit te delen?
Die vraag moet u aan het IEEE stellen, niet aan mij. Ik stel alleen maar vast dat 802.11ax als standaard geen onderscheid maakt tussen devices die 6Ghz capable en non-capable zijn.

De WiFi alliance heeft dit onderscheid wel gemaakt dmv WiFi6e, maar dat is geen orgaan dat de netwerkstandaarden beheert. Dit is een non-profit groepering van producenten met uiteraard uitsluitend commerciële belangen. Zij beheren de certificatie van producten en men mag er dan ofwel Wifi6 of Wifi6e op plakken, terwijl ze beiden voldoen aan de 802.11ax standaard.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

rtl schreef:terwijl ze beiden voldoen aan de 802.11ax standaard.
Dan veronderstelt u eigenlijk dat die 4 drafts die na de WiFi 6 certificatie uitgekomen zijn niets veranderd hebben aan de technologie, maar enkel en alleen over 6 GHz bezig waren. Nochtans is die 6 GHz niet zo bijzonder, het is dezelfde technologie die ook in de andere 2 banden van toepassing is, maar dan in 6 GHz.

Ik kan niet met documentatie inzake afkomen want zonder betaling krijg ik enkel toegang tot de finale 802.11ax standaard van 19 mei 2021 en niet de verschillende drafts. Ook tot de inhoud van de WiFi 6 certificering heb ik geen toegang. Maar als je even kijkt naar de comments die nog allemaal geformuleerd zijn nadat WiFi 6 uitkwam (tijdens de november 2019 meeting bijvoorbeeld), sta me dan toe om kritisch te zijn tegenover uw insinuatie dat het IEEE maar liefst 4 drafts verspild heeft enkel en alleen om 6 GHz te definiëren, en niets anders. Als er in die 4 drafts wèl nog iets anders gewijzigd werd naast de extra band, dan staat dat per definitie niet in de WiFi 6 certificering die eerder gepubliceerd werd, maar wellicht wel in de WiFi 6e certificering.

Het is m.i. weer een herhaling van het 802.11ac Wave 1/Wave 2 gedoe, en weer om dezelfde redenen. Je zou vandaag niemand nog aanraden om een Wave 1 AP aan te komen, terwijl Wave 2 wel nog aan te raden is als men niet direct een grote adoptie van 802.11ax in de clients verwacht of men geen budget heeft voor WiFi 6e AP's die momenteel nog heel duur en beperkt voorradig zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

SPR schreef: Ik snap effectief wel 'iets' van netwerkbeheer, er is heel zeker geen ip conflict. :)

Ik reset het toestel ook niet, ik trek het even uit de stroom waarna alles weer perfect normaal draait voor enkele dagen, een reboot dus. Had ook al gedacht aan een defecte power adapter zoals hier ook al werd aangehaald.
Veel succes met je zoektocht.

mocht ik AX nodig hebben, dan hadden deze zeker kans gemaakt.

https://tweakers.net/pricewatch/1204905 ... 11000.html
https://tweakers.net/pricewatch/1344406 ... -ax12.html
https://tweakers.net/pricewatch/1281277 ... 11000.html
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

CCatalyst schreef:
rtl schreef:terwijl ze beiden voldoen aan de 802.11ax standaard.
Dan veronderstelt u eigenlijk dat die 4 drafts die na de WiFi 6 certificatie uitgekomen zijn niets veranderd hebben aan de technologie, maar enkel en alleen over 6 GHz bezig waren.
Laten we het even omdraaien? Wat is de IEEE standaard voor Wifi6 (non e)?
Nogmaals: zie link cisco.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

rtl schreef: Laten we het even omdraaien? Wat is de IEEE standaard voor Wifi6 (non e)?
Ik weet het niet, want inzage in de certificeringen krijg je niet zomaar, maar ik neem aan dat het gebaseerd is op IEEE P802.11ax/D3.0 of D4.0 of D5.0. De eerdere drafts - D1.0 en D2.0 - werden niet goedgekeurd, en de latere drafts - D6.0, D7.0 en D8.0 - zijn pas verschenen na de start van het Wi-Fi CERTIFIED 6 programma in september 2019.

Afbeelding

De WiFi 6E certificering, die in januari van dit jaar aan Wi-Fi CERTIFIED 6 werd toegevoegd, kan wel op de afgewerkte standaard gebaseerd zijn. Dit is niets nieuws. De eerste Wi-Fi Alliance "802.11ac" certificering van 2013 - men gebruikte toen nog geen generaties - was gebaseerd op de derde van zeven drafts. Voor de Wave 2 certificeringen werd dan de afgewerkte IEEE 802.11ac standaard gebruikt.
rtl schreef:Nogmaals: zie link cisco.com
De suggestie dat Wi-Fi 6 een standaard is klopt niet, want de Wi-Fi Alliance publiceert geen standaarden. Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6E zijn beiden manieren om de IEEE 802.11ax standaard, of een draft ervan, te marketen, zoals Cisco in die link doet. Voor leken kan je "WiFi 6" makkelijker verkopen als een upgrade tov "WiFi 5" dan "802.11ax" tov "802.11ac".

De eerste zin in dit Wikipedia artikel legt het goed uit.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Dan veronderstelt u eigenlijk dat die 4 drafts die na de WiFi 6 certificatie uitgekomen zijn niets veranderd hebben aan de technologie
Natuurlijk zijn er dingen veranderd maar gaan die er plots voor zorgen dat een toestel van een vorige versie niet meer werkt... nee ! Ga je ooit in contact komen met de nieuwe aanpasingen... zelfs die kans is misschien klein, maar zolang je leverancier af en toe firmware updates geeft is er toch geen probleem ?

Het is als zeggen dat je zeker geen Windows 11 mag installeren want volgende maand komen er nieuwe features/fixes uit.

Ik heb in mijn ganse IT carriere nog nooit iemand horen vertellen (tenzij hardware die verkocht werd als early adopter en zelfs dan) dat z'n wireless toestel waardeloos was geworden omdat er een nieuwe draft was uitgekomen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het punt dat CCatalyst maakt, is dat de Wifi6 certificering *niet* gebaseerd is op de IEEE802.11ax standaard, maar op een draft ervan.
Maw Wifi6 als certificering heeft geen waarde.
Enkel Wifi6e is gebaseerd op een standaard, net als Wifi5 en Wifi4.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Maw Wifi6 als certificering heeft geen waarde.
Enkel Wifi6e is gebaseerd op een standaard, net als Wifi5 en Wifi4.
Zoals je het nu laat uitschijnen is Wifi6 = Wifi5 omdat het geen Wifi6e is.

Ik zeg... als je vandaag de dag een Wifi6 kan kopen voor quasi dezelfde prijs als een Wifi5 dat je dan gek zou moeten zijn om het niet te doen (tenzij het een dubieus onbekend merk is met quasi geen updates... nu ja, daar blijf je zo ie zo van weg).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: Ik zeg... als je vandaag de dag een Wifi6 kan kopen voor quasi dezelfde prijs als een Wifi5 dat je dan gek zou moeten zijn om het niet te doen
Goh, ik zou wachten tot je een WiFi 6E kan kopen aan quasi dezelfde prijs als WiFi 5.

2 redenen:
- Zolang je nog clients hebt rondhangen die geen WiFi 6 ondersteunen kan je de meeste voordelen nog niet gebruiken. Met WiFi 6E kan je echter meteen gebruikmaken van de voordelen (voor je clients die het ondersteunen).
- WiFi 6E is nu de afgewerkte standaard die een tijdje zal meegaan. Ter info: 802.11ac was afgewerkt in 2013, 802.11ax in 2021, dus er zit wel wat tijd tussen die standaarden, en WiFi 7 (802.11be) komt er nog niet meteen aan. Als je nu WiFi 6 koopt moet je dat straks toch vervangen door WiFi 6E want je zal nog jaren met clients zitten op de 5 GHz die het niet ondersteunen zodat je de voordelen niet kan gebruiken.
DarkV schreef:(tenzij het een dubieus onbekend merk is met quasi geen updates... nu ja, daar blijf je zo ie zo van weg).
Klopt. Maar updates maken sowieso niet uit want een WiFi 6 AP kan je nooit updaten naar een WiFI 6E AP. De verschillen zijn hardwarematig.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wi-Fi 6 vs. Wi-Fi 6E: What’s the Difference?
Wi-Fi 6 brought with it several new features to increase wireless performance compared with Wi-Fi 5. Those include orthogonal frequency-division multiplexing access, which enables routers and devices to use bandwidth more efficiently; target wait time, which reduces power consumption and saves device battery life; and increased speed and range.

As wireless vendor Netgear notes in a post on its site, Wi-Fi 6E builds on these features and includes support for up to 14 80MHz channels or seven 160 MHz channels. More available channels mean more available spectrum for Wi-Fi service “and less overlap between networks in crowded areas like apartment complexes or offices,” the company notes.
bron : https://statetechmagazine.com/article/2 ... ce-perfcon

Het verschil in 6 en 6E is enkel maar meer bandbreedte (kanalen). Als je met de standaard bandbreedte kan leven, is er geen restrictie om niet op te schalen. Maar er staat ook in dat 6E niet achterwaarts compatible is met de vorige standaarden
Also, Vallance notes, “6E will support 802.11ax only and drop 802.11a/b/g/n/ac devices entirely.”
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

mailracer schreef:Het verschil in 6 en 6E is enkel maar meer bandbreedte (kanalen).
Dat is een sterke reductie van de realiteit, want je vermeldt niet wat het gevolg is als je nog oudere clients hebt.

Veel voordelen van Wi-Fi 6 werken alleen als alle AP's en clients op je netwerk Wi-Fi 6 ondersteunen. Op 5 GHz kan het nog jaren duren eer je de voordelen dus kan genieten, tenzij je er expliciet voor zorgt dat alles Wi-Fi 6 is. Je moet dus al je AP's, computers, smartphones, IoT, TV's, printers (hebben die al Wi-Fi 6?), ... vervangen, en vanaf er een gast binnenkomt met nog een Wi-Fi 5 toestel is het weer om zeep. En vergeet niet: binnen een jaar of twee mag je dan nog eens alles vervangen als je ook WiFi 6E wilt. Planned obsolescence?

Op 6 GHz, de band die in Wi-Fi 6E beschikbaar komt, is er echter een garantie dat er geen oudere clients op zitten, want alleen AP's en clients met Wi-Fi 6E hardware raken op die band. Je steekt dus al je Wi-Fi 6E toestellen op die band en ze kunnen van alle Wi-Fi 6 voordelen genieten, en van hogere bandbreedte zoals je zegt, zonder zich zorgen te maken van wat de oudere clients op de 5 GHz band nog doen.

M.i. snappen velen dit belangrijk verschil niet, dit is de reden waarom je beter wèl wacht op Wi-Fi 6E AP's, toch als je ook van de voordelen wil genieten van Wi-Fi 6. Als je alleen maar een dure AP wil kopen, gebaseerd op een al twee jaar oude kladversie van een standaard, en zonder snelheidsverbetering zolang je nog Wi-Fi 5 of oudere clients hebt, koop dan gerust een Wi-Fi 6 AP :idea:.

Ik vind het behoorlijk irritant dat dit keer op keer weer uitgelegd moet worden. Had de Wi-Fi Alliance gewoon nog even gewacht ipv nog maar eens de fout te maken van een draft te certificeren, dan bestond er vandaag alleen Wi-Fi 6, geen Wi-Fi 6E, en was het duizend keer eenvoudiger. Maar ja, de verkoopcijfers van de AP's moesten opgekrikt worden, dus we zitten hier nu mee voor de komende jaren :roll:.
mailracer schreef:Also, Vallance notes, “6E will support 802.11ax only and drop 802.11a/b/g/n/ac devices entirely.”
Op de 6 GHz band inderdaad, en dat is het groot voordeel dat ik hierboven beschreven heb, want de meeste voordelen van Wi-Fi 6 merk je pas als er geen "802.11a/b/g/n/ac" clients zijn. Op de 2.4 en 5 GHz banden is het natuurlijk wel backwards compatibel, daarom worden de voordelen er uitgeschakeld als er oudere clients actief zijn want deze zouden niet snappen wat de Wi-Fi 6 AP allemaal aan het zeggen is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

CCatalyst schreef:
mailracer schreef:Het verschil in 6 en 6E is enkel maar meer bandbreedte (kanalen).
Dat is een sterke reductie van de realiteit, want je vermeldt niet wat het gevolg is als je nog oudere clients hebt.
Uiteindelijk is dat wat de consument zal opmerken. De snelheid. Maar inderdaad zal je de voordelen van wifi6 alleen hebben als je puur op 6e je verkeer en beveiliging (wpa3) voert. helaas in de realiteit hebben mensen vaak nog een (domotica) hubje, of oude laptop die het niet ondersteund en is het de investering nog niet waard.
Hier is nog een hubje van Logitech op wifi G aanwezig. En denk dat te blijven gebruiken tot het de geest geeft. Ook is veel domotica op wifi geen AX.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”