zeldbouw pc of kant-en-klaar

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Het is lang geleden dat ik nog eens een pc zelf gebouwd heb dus weet niet goed of me dat nog zou lukken. Ik heb al een kast op 't oog, de Coolermaster
NR200P Max omdat dit een mini-itx is (heb geen zin en plaats in een full atx tower) en de voedingsblok en koelelement voor de cpu er al in steekt.
Deze ondersteunt ook de nieuwe lga 1700 moederborden maar hier zit ik met een dilemma waar ik moeilijk uit geraak, AMD of Intel. Lang dacht ik voor een Ryzen van AMD te gaan maar nu is intel er met zijn 12e generatie die toch een verbetering zijn en de ryzens al veel dichter benaderen en soms overtreffen. Als ik nu nog een ryzen 5 5800 of hoger koop, koop ik dan nog toekomstgericht?

Is er veel verschil tussen het bouwen van een amd pc en een intel pc kwa moeilijkheidsgraad of zaken waarmee ik rekening dien te houden, bios versie, compatibilieit, als zeg maar intel veel gemakkelijker is dan kies ik hier voor.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je post komt wel niet overeen met de titel van de thread, want in je post lijkt het al een uitgemaakte zaak dat je voor zelfbouw gaat, en je eerder advies over de component-keuze wil.

Bij zelfbouw hangt er veel van af hoeveel voorbereiding je doet. Ik heb vorig jaar voor mezelf een nieuwe PC gebouwd, dit na >10j. Denk dat ik zou verschieten hoeveel tijd ik op voorhand gespendeerd heb aan research, vergelijkingen, etc... Maar met zelfbouw heb je altijd het voordeel dat je de accenten en specs legt waar jij wil. Tenzij je lucky bent, zit je met kant-en-klaar altijd wel met het feit dat de kandidaat-modellen ergens wel niet helemaal aan jouw wensen voldoet. En uiteraard is het (voor de meesten) ook fun om te doen.

Maar sowieso is zelfbouw ook veel gemakkelijker dan vroeger. Niet enkel is het technisch gemakkelijker omdat zaken als jumpers, IRQs, etc gelukkig ver verleden tijd zijn. Anderzijds heb je ook veel meer hulpmiddelen online, vooral dan inzake configuratie-tools die je gaan zeggen wat wel en niet samengaat, en ook waar je hopen configuraties van anderen kunt zien en dus ook zien wat er populair is (en bijgevolg waar je achteraf ook gemakkelijker hulp over kunt vinden).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een paar maanden geleden een AMD én een Intel in elkaar gestoken, geen verschil in complexiteit.
Zoek de CPU die het beste past met het gebruik dat jij voor ogen hebt en bouw alles daar rond.

Ik heb een Synology NAS vervangen door een Intel i5. Aangezien een NAS quasi 24/7 idle staat, is het verbruik in idle van enorm belang. En daar excelleert Intel nog altijd in.
Iets later wilde ik een stevige CPU met onboard video in een ultra klein kastje, en daarvoor had AMD toen de beste kaarten: 5700G.

Kant en klaar zou ik sowieso niet overwegen: alle specs schalen gelijk op. Als je een dijk van een CPU wil, krijg je er meteen een beest van een graka bij. Misschien voldoet een el-cheapo kast van €30 wel, maar die ga je nooit krijgen bij een duurdere CPU.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

klopt het dat je soms moet opletten welke cpu en moederbord je koopt. Ik las dat als je een cpu koopt die te recent is voor je moederbord en je moederbord eerst een biosupdate nodig heeft om deze cpu te ondersteunen dat je al meteen vastloopt of je moet eerst een 2de cpu aanschaffen enkel om de biosupgrade te kunnen uitvoeren en daarna de nieuwere cpu erin?

zie nu dat de coolermaster nr200p max enkel een mini-itx en geen micro-atx zou ondersteunen.
Misschien vreemde vraag maar mini-itx of micro-atx case?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Een kant en klare PC zal nooit 100% aan uw eisen voldoen.

De onderdelen moeten gekozen zijn om de taken die je ermee wenst te doen zo goed mogelijk uit te voeren. Snelheid is voor velen dan een eis maar soms gaat het ook over geluid of aansluitingen. De ene vind een kermisaquarium mooi, een ander wil een zo stil en onopvallend mogelijke kast.

Ik heb vorig jaar een AMD systeem laten bouwen bij een plaatselijke PC-boer. Enerzijds omdat ik er te weinig van ken om er zelf aan te beginnen en het veel tijd vraagt alleen al om de onderdelen te kiezen. Een lokale leverancier zal garantie bieden en je kan er terecht nadien. Ik steun ook liever de lokale handel maar dat betekent ook dat je niet de allerscherpste prijs zal hebben.

En toekomstbestendig hangt af van hoe lang je het ding wil houden. Als je om de 2 jaar verandert zal veel toekomstbestendig zijn.

Waarvoor zal die PC dienen, games? foto of videobewerking? Office? Welke software wil je gebruiken?

Persoonlijk vind ik dat je het meeste haalt uit het kiezen van degelijke onderdelen die niet de allernieuwste zijn (duur) maar wel performance/kwaliteit bieden. Het is me opgevallen dat in een andere topic dat de allernieuwste verbeteringen vaak kleiner zijn dan je zou verwachten of zelfs onmerkbaar terwijl er wel een fikse prijs tegenover staat. Voorzie voldoende geheugen en kies een snelle SSD als basisHDD en combineer dat met een degelijke processor AMD of Intel en je zit goed voor de meeste taken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Dizzy schreef:Een kant en klare PC zal nooit 100% aan uw eisen voldoen.

De onderdelen moeten gekozen zijn om de taken die je ermee wenst te doen zo goed mogelijk uit te voeren. Snelheid is voor velen dan een eis maar soms gaat het ook over geluid of aansluitingen. De ene vind een kermisaquarium mooi, een ander wil een zo stil en onopvallend mogelijke kast.

Ik heb vorig jaar een AMD systeem laten bouwen bij een plaatselijke PC-boer. Enerzijds omdat ik er te weinig van ken om er zelf aan te beginnen en het veel tijd vraagt alleen al om de onderdelen te kiezen. Een lokale leverancier zal garantie bieden en je kan er terecht nadien. Ik steun ook liever de lokale handel maar dat betekent ook dat je niet de allerscherpste prijs zal hebben.

En toekomstbestendig hangt af van hoe lang je het ding wil houden. Als je om de 2 jaar verandert zal veel toekomstbestendig zijn.

Waarvoor zal die PC dienen, games? foto of videobewerking? Office? Welke software wil je gebruiken?

Persoonlijk vind ik dat je het meeste haalt uit het kiezen van degelijke onderdelen die niet de allernieuwste zijn (duur) maar wel performance/kwaliteit bieden. Het is me opgevallen dat in een andere topic dat de allernieuwste verbeteringen vaak kleiner zijn dan je zou verwachten of zelfs onmerkbaar terwijl er wel een fikse prijs tegenover staat. Voorzie voldoende geheugen en kies een snelle SSD als basisHDD en combineer dat met een degelijke processor AMD of Intel en je zit goed voor de meeste taken.
maar kan ik met eender welke configuratie naar de lokale pc-boer stappen of gaat die zeggen we doen enkel die en die merken dus maak je huiswerk maar opnieuw en kom dan terug?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat kan perfect bij de meeste. Als ze echt zelf hun PC's samenstellen kan je in principe alles vragen.

Ik heb eerst uitvoerig rondgekeken wat ik wou en een lijst van eisen opgesteld. Voor mij was dat een krachtige PC voor fotobewerking die zo stil mogelijk moest zijn en een onopvallende compacte bak. Ik heb ook een lijst gemaakt van de aansluitingen die ik nodig heb of gebruik (scherm, NAS,...).

Dan heb ik mijn eisen opgestuurd aan de PC-boer en om een voorstel gevraagd. Dat heb ik hier nog eens voorgelegd voor advies. De PC was een week na bestelling klaar en werkt tot grote tevredenheid, snel, onhoorbaar en binnen het budget.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou er niet zo zeker van zijn dat een lokale pc-boer "eender welke configuratie" kan of wil bouwen.
Mijn laatste 3 zelfbouw pc's gingen in een specifieke kast, die heus niet elke pc boer kan of wil bestellen, idem met nano-PSU's.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb mijn PC laten bouwen door een lokale PC boer en heb de samenstelling samen met hen gedaan.
De volgende keer ga ik wel meer letten op lawaai en de kast.

Ik heb nergens echt bespaard, maar daarop wel en dat beklaag ik me wel.

Of ze echt alles kunnen/willen gebruiken weet ik niet, maar 't zal toch niet veel schelen vermoed ik.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

iemand goede tips voor mijn regio: Zaventem - Leuven - Mechelen (+ Tienen waar ik werk). Ben vroeger al eens bij Tones langsgeweest, of zijn die mannen al "te groot" en hou ik het beter bij de echte éénmanszaak?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Mijn PC kwam van Codima (Gent). Veel beperkingen hadden ze niet, als het te koop was kon je het krijgen.

Heel lang geleden kocht ik PC's bij Bells in Hoeselt. Die gasten fixten uw PC zelfs op een zondag en je kon erbij blijven om nog wat op te steken :) Dat is echter lang geleden dus ik weet niet of de service nog zodanig is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als je echt "alles" wil kunnen gebruiken, zou ik een "scriptkidie" zoeken.
Een pc-boer gaat enkel werken met de merken/types die zij kennen en vlot kunnen krijgen.

Tones biedt bv enkel MSI en ASUS moederborden aan. Weinig kans dat je daar een Gigabyte bordje kan bestellen.
En een Noctua NH-L9 ontbreekt al op hun website, laat staan dat je dan nog een chromax-versie kan scoren.
NH-L9 zijn ideaal voor pc's in een kleine behuizing.

Waarom overweeg je niet om het zelf te doen?
Dit is een tech-forum. Vraag maar raak. Massa's mensen met ervaring die willen helpen.
Mijn ervaring? Je koopt een moederbord, de CPU kan er enkel maar "juist" in, je doet er een beetje koelpasta op (zit standaard bij Noctua koelers) en je vijst de CPU koeler vast.
Geheugen vastprikken, M2-SSD aansluiten, voeding aansluiten, pinnetjes voor power & USB, pinnetjes voor CPU fan en case fan... en klaar.

Als je twijfelt over een config: vraag het hier of zoek het zelf eerst wat uit.
PC Part Picker, Alternate pc builder, ...

Definieer eens wat je wil?
Video? Gaming? Office? ...?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

De meeste webwinkels heb ook een assemblage service in hun aanbod. Dan moet je zelf niet lopen prullen :-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb het zelf overwogen maar was (zoals zovelen) bang om het toch te doen. :oops:
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ik wil gerust zelf de onderdelen aanschaffen en er aan beginnen maar als ik op een moment ergens vastloop zou ik graag weten of ik dan ergens terecht kan, want ik kan dan wel hier of elders goede raad lezen uiteindelijk zal ik het moeten maken.

waar ik vooral schrik voor heb ik door één of andere fout te maken krijg met vastlopers, geen beeld of geluid enz. En passen de onderdelen wel goed in elkaar. Ik schreef eerder dat ik een mini-itx behuizing zoek maar dat mag uitgebreid worden tot de micro-atx'en maar zeker geen ATX daarvoor is de ruimte waar ik het wil plaatsen te krap.
Laatst gewijzigd door bartman 25 nov 2021, 16:47, in totaal 1 gewijzigd.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartman schreef:klopt het dat je soms moet opletten welke cpu en moederbord je koopt. Ik las dat als je een cpu koopt die te recent is voor je moederbord en je moederbord eerst een biosupdate nodig heeft om deze cpu te ondersteunen dat je al meteen vastloopt of je moet eerst een 2de cpu aanschaffen enkel om de biosupgrade te kunnen uitvoeren en daarna de nieuwere cpu erin?

zie nu dat de coolermaster nr200p max enkel een mini-itx en geen micro-atx zou ondersteunen.
Misschien vreemde vraag maar mini-itx of micro-atx case?
Je moet zeker bekijken of je moederbord je CPU ondersteund. Het kan inderdaad zijn dat als je een te recente CPU hebt je een biosupdate moet doen, sommige merken zoals Gigabyte bv. hebben een Q-flash plus optie. deze laat je toe een biosupdate te doen zonder processor.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

gunmaster schreef:De meeste webwinkels heb ook een assemblage service in hun aanbod. Dan moet je zelf niet lopen prullen :-)
ja ik had azerty.nl al gevonden maar van megekko denk ik niet dat je het door hen kan laten assembleren?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij azerty kan je de CPU laten monteren, en dat is de meest "moeilijke" klus.
Maar kijk eens op het GoT forum naar hun BBG guides, lees de topics eens door en dan heb je een idee over welke onderdelen compatibel zijn.

Indien je AMD wil, zal je vooral goed moeten kijken naar de QVL list van het geheugen.

Ik heb in het verleden zowel bij Azerty als Megekko besteld en heb eigenlijk geen klagen van beiden.
Tones is opgegaan in de GB dacht ik. Tones heeft geen zelfstandige winkels meer. Jammer..
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

bartman schreef:ja ik had azerty.nl al gevonden maar van megekko denk ik niet dat je het door hen kan laten assembleren?
Als je aan zelfbouw begint zou ik de stukken niet bij Megekko kopen...ze doen daar nogal moeilijk over garantie als er iets niet werkt zeker als je het zelf geassembleerd hebt. Ze hebben wel goede prijzen dus voor bepaalde onderdelen die niet gemakkelijk stuk kunnen door verkeerde manipulatie kan je daar natuurlijk wel kopen (grafische kaart, ssd enz.) moederbord en cpu zou ik daar niet halen.

de vraag zelfbouw/kant en klaar kopen wordt bij mij vooral bepaald door wat je wil indien je enkel een "klassieke" huis tuin pc wil voor algemene zaken zou ik zeggen kant en klaar kopen, wil je echter een pc op maat(gaming bvb.) kun je wel besparen door het zelf te doen en dan beslis je tenminste voor de volle 100% met welke merken/componenten je wil werken.
Je kunt ook op maat laten assembleren ik denk hierbij aan o.a. Alternate vlakbij Antwerpen ...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Bij Intel 12de generatie (Alder Lake) socket 1700 zijn er DDR4 en DDR5 moederborden.
Beste is DDR5, maar prestaties schelen niet enorm.
Probleem is dat DDR5 heel duur is en schaars op dit moment.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=61626
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

maar het is niet zo dat een ryzen al te achterop hinkt tov de alder lake? ik bedoel dat amd daar niet veel meer aan zal verbeteren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Berichten: 257
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet niet enkel naar je moederbord en processor kijken.
Ook moet het moederbord het geheugen ondersteunen dat je wil gebruiken.

Welke HD wil gebruiken?
Een gewone SSD of een M2 en heeft dat moederbord de juiste aansluiting.
Welke poorten wil je?.....

Ik haal mijn onderdelen bij Alternate.
Daar stellen ze de pc ook voor je samen en bij problemen kan je er ook terecht.

Mvg
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wat ik wens

1 geen al te lompe behuizing en liefst niet met flikkerende ledverlichting, dus voorkeur voor micro-atx mini-itx

2 futureproof voor de komende jaren
3 stille fans
4 amd ryzen of intel , denk eerder aan de nieuwe alder lake omdat deze dus niewer is en intel toch allicht beter ondersteund wordt. Er komt windows op geen linux of ander os

5 aparte gpu kaart maar geen overkill, dz monitor is een 1440 msi 34" 21:9

6 lucht of watercooled geen idee datgene dat het beste is

7 geen idee hoeveel fans ik ga nodig hebben en welke diameter. 1 grote of 2 kleinere, geen idee

32 GB ddr4 ram 2 x 16

is het beter om het os op een aparte ssd te zetten type M.2 NVMe en de andere software op een klassiele 2,5 of 3,5 inch hdd of alle progs op een M.2? Mijn bestanden zelf dan op een hdd ?

8 liefst enkele usb poorten vooraan of bovenkant voor zodat ik niet al te vlug achter de kast moet gaan

ik hoef niet te knibbelen op onderdelen dus het mag van goede kwaliteit zijn. ik dacht van de kast + onderdelen tussen 2500 en 2800? al mag lager ook

ik ga er niet een speciale taak mee uitvoeren, wat internet, een game (wil graag starten met MSFSZ0Z0, af en toe, al eens een cd rippen., thuiswerk als corona nog wat blijft duren. De vrouw zal deze ook af en toe gebruiken en zij sprak al over programmas van adobe voor fotobewerking..

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Je zet best de snelste SSD in als C-schijf waarop je het besturingssysteem installeert. Ik zet ook zeker de belangrijkste programma's op die schijf omdat dit de snelste werking geeft. Alles wat data is, foto's, muziek, documenten,... die zet ik op een andere schijf die hoeft ook niet zo snel te zijn als de C. Dat heeft ook het voordeel dat als je de c-schijf opnieuw installeert of ander besturingssysteem dat al je data op een andere schijf kan blijven staan. Het is ook handig om te backuppen.

Voor dat bedrag zal je zeker een degelijke PC kunnen kopen, het is zelfs wat overkill voor wat je ermee wil doen. Uw partner wil Adobe gebruiken en ik veronderstel dat dit dan PS en Lightroom zijn? Die programma's gebruiken nog altijd vrij weinig de grafische kaart maar wel veel geheugen. Ik zou dus eerder inzetten op het geheugen dan op de grafische kaart. Mijn configuratie heeft ook een beperkte graka maar ik merk er niets van in de Adobe programma's, alles loopt vlot.

De kast is inderdaad ook belangrijk. Er bestaan extra stille kasten en ik heb er zelf zo eentje. Ook de andere onderdelen kan je kopen met geluid als criterium. Resultaat is een PC waarvan je niet merkt of hij wel aan staat. Ik vond dit belangrijk maar voor mensen die keihard muziek spelen of gamen zal dit minder uitmaken.

De aansluitingen op de kast zijn ook zeer belangrijk. Liefst zoveel mogelijk USB (liefst zo snel mogelijk) vooraan zodat je ze makkelijk kan bereiken. Ook de aansluitingen voor beeldschermen zijn belangrijk, zeker als je al een scherm hebt. Kijk welke aansluitingen je nodig hebt en bedenk dat je mogelijk nog een tweede scherm kan willen voor bvb telewerk. Ik gebruik snelle externe schijven om fotomateriaal snel te kunnen gebruiken op meerdere toestellen, een USB-C aansluiting is dan handig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef:De meeste webwinkels heb ook een assemblage service in hun aanbod. Dan moet je zelf niet lopen prullen :-)
Met een kleine CPU koeler is dat geen probleem.
Maar wil je echt dat PostNL met uw pakje gaat voetballen, als de dikke koeler al aan uw moederbord vasthangt?
bartman schreef:1 geen al te lompe behuizing en liefst niet met flikkerende ledverlichting, dus voorkeur voor micro-atx mini-itx
Kleiner dan Intertech ITX601 ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb er net een 5700G in gestoken.
Streacom Alpha F1C is ook een heel kleine case.
2 futureproof voor de komende jaren
Intel core i5/i7/i9, AMD Zen3
3 stille fans
Neem Noctua koelers en dan zit je wel goed
4 amd ryzen of intel , denk eerder aan de nieuwe alder lake omdat deze dus niewer is en intel toch allicht beter ondersteund wordt. Er komt windows op geen linux of ander os
Alder Lake zal is nog niet zo lang uit, ik zou ook naar gen10/11 kijken voor goeie prijzen.
5 aparte gpu kaart maar geen overkill, dz monitor is een 1440 msi 34" 21:9
Wat moet de GPU doen?
Office kan ook met onboard video.
6 lucht of watercooled geen idee datgene dat het beste is
Waterkoeling is lomp en duur.
is het beter om het os op een aparte ssd te zetten type M.2 NVMe en de andere software op een klassiele 2,5 of 3,5 inch hdd of alle progs op een M.2? Mijn bestanden zelf dan op een hdd ?
1TB SSD zijn heel betaalbaar, als je nog meer data hebt, ben ik eerder geneigd richting NAS te denken.
8 liefst enkele usb poorten vooraan of bovenkant voor zodat ik niet al te vlug achter de kast moet gaan
Echt kleine cases kan je achter je scherm hangen.

Ik lees office gebruik, behalve dit:
een game (wil graag starten met MSFSZ0Z0
Ik heb een i7 8700 in een Streacom F7C Alpha die ook achter mijn scherm hangt.
In die case kan wel een kleine grafische kaart in.
Ik ken die game niet, maar al de rest kan prima: Photshop, CDrippen, ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”