CO2 sensor op usb

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben op zoek naar iets eenvoudigs maar blijkbaar toch ook niet zó eenvoudig want nergens te vinden: een CO2 sensor met rechtstreekse koppeling op usb.

De bedoeling zou zijn dat een gebruiker, bij het inloggen op zijn pc, dmv (eenvoudige, meegeleverde) software te zien krijgt wat het CO2 niveau is op zijn werkplek. Logging en grafische hoogstandjes mogen maar hoeven zelfs niet.

Qua formfactor had ik zoiets als een thermische sensor in mijn gedachten, zoals dit: https://www.reichelt.com/de/nl/usb-feuc ... tml?&nbc=1

Bestaat er zo iets? Of toch gewoon beter een CO2-meter (ipv een sensor) aanschaffen?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kant en klaar niet nee,

Als handige harry een mooie kans om met een Arduino aan de slag te gaan en een CO2 sensor?
Deze kan je via (geïntegreerde) Serieel > USB omvormer eenvoudig binnenlezen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoiets? € 144,51 | Protmex Tuya Wifi Smart Kooldioxide Detector, Multifunctionele Draagbare Temperatuur Vochtigheid App Alarm Luchtkwaliteit Monitor
https://a.aliexpress.com/_mqQLEpo

Gevonden op ali, maar misschien nog goedkoper te vinden, of andere modellen. Als het via tuya werkt, is het remote afleesbaar

Of dit € 70,03 30%OFF | DM72 CO2 Wifi Indoor Multifunctionele Lucht Detector Tvoc Gas Kwaliteit Monitor Co2 Kooldioxide Meter Usb Analyzer Meter met Tuya
https://a.aliexpress.com/_mt5e7em

Die werken dan wel via android of ios, maar niet via pc (tenzij via bluestack ofzo)
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

Let bij bovenstaande sensoren wel op.
Om accuraat CO2 te meten, heb je een NDIR-sensor nodig.

Bovenstaande meters meten geen CO2, maar vluchtige organische componenten.
Met die meting wordt dan een CO2eq berekend. Vaak geven deze meters een heel rooskleurig beeld.

Edit: De eerste is zo te zien volgens de specificaties wel een NDIR-meter.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Zelf iets bouwen? Ben zelf aan't kijken om iets te maken als https://gadget-freakz.com/build-your-ow ... 19-sensor/ omdat ik graag CO2 sensoren in paar kamers zou hebben (met HA integratie), maar de kant-en-klare oplossingen met NDIR zijn allemaal zo duur :?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

sdecoster schreef:wat het CO2 niveau is op zijn werkplek.
Let op dat als je te dicht bij zo'n sensor zit dat je gewoon foute metingen krijgt wegens uitgeademde lucht... Ik weet niet of zoiets praktisch haalbaar is voor een individuele werkplek.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je zelf iets wil maken met HA integratie kan ik een esp32 of esp8266 aanbevelen zoals gebruikt op volgende blog:
https://atomstar.tweakblogs.net/blog/18 ... +-pressure

Daarop heb ik me gebaseerd voor mijn opstelling thuis met een 4-tal mobiele CO2 sensoren (en andere), hieronder mijn eenvoudigste versie:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 66#p856040

Maar je kan er ook een schermpje aanhangen en ik heb aan één module ook een fijnstof sensor hangen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb de Velleman Earth Listener in gebruik, doet goed zijn werk.

https://www.velleman.eu/products/view/?id=460442

powaq schreef: Let op dat als je te dicht bij zo'n sensor zit dat je gewoon foute metingen krijgt wegens uitgeademde lucht... Ik weet niet of zoiets praktisch haalbaar is voor een individuele werkplek.
Van hieruit de bevestiging dat dat ding na een warme wind alarm slaat. :lol:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zoek ook al een tijdje, maar ik zou ook fijnstof en CO willen meten (op mijn thuiswekplek)

Voor fijnstof heeft Ikea een handig metertje op usb voor maar 10 euro. Maar dat is wel heel beperkt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor fijn stof heb ik onderstaande aangesloten op een ESP8266 of ESP32 (via UART):
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sens ... stofsensor

Ik moet hem alleen nog een keer buiten kunnen installeren (heeft lang binnen in de slaapkamer gelegen, maar daar was de meetwaarde niet zo waardevol). Ik had hem ingesteld om om het half uur ofzo een meeting te doen.
Integreert ook mooi in HA via ESPHome.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Voor fijnstof gebruik ik de ikea VINDRIKTNING, handig dat die al in een behuizing zit en de leds geven ook al indicatie, deze wordt via esphome uitgelezen met een ESP32, die dan ook ineens mij bluetooth devices bridge is.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruik een node-mcu (ESP8266, 3à 4€) waarop ik ESPEASY flash. Vervolgens er een SDS011 (fijnstof, 15à 20€), een display LCD2004 (4€) en/of CO2 (MH-Z19, 20€) aan koppelen en via MQTT laten doorsturen of op het display zelf weergeven.

Moeilijkste eraan: ESP Easy op de ESP8266 flashen. Al de rest is kinderspel.

(prijzen via aliexpress, lokaal zal iets duurder zijn ...)
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: Ik moet hem alleen nog een keer buiten kunnen installeren (heeft lang binnen in de slaapkamer gelegen, maar daar was de meetwaarde niet zo waardevol). Ik had hem ingesteld om om het half uur ofzo een meeting te doen.
Integreert ook mooi in HA via ESPHome.
Binnen kun je ook fijnstof hebben, in de keuken als je een pizza bakt of aan het koken bent schijnt die Ikeameter ook uit te slaan.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, maar ik wou hem vooral gebruiken om te weten of ik de ramen open of toe moet houden (verluchten) op de slaapkamer (tgv bv stokers in de buurt). Maar als ik meet in de slaapkamer is het natuurlijk al te laat.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Bedankt voor de reacties.
Ik bekijk eens één en ander naar haalbaarheid.
En zinvolheid... misschien is de CO2 meting plots niet meer interessant voor de werkgever als de covid-pandemie overgewaaid is ;-)
(al is CO2 meten hoe dan ook altijd zinvol naar kwalitatieve lucht om in te werken/wonen/les te volgen)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb uiteindelijk dan toch maar wat ESP2866 bordjes & MHZ-19 aangeschaft om wat te spelen (mijn eerste HA & ESPhome ervaring).
Het gekke is: 2 van de 3 meters werken redelijk OK: stabiele waardes (of ze nu heel correct zijn laat ik even in het midden, moet nog vergelijken met een andere CO2 meter).

Maar één metertje gaat echt alle kanten op: ping-pongt tussen hoge en lage waardes, niet stabiel te krijgen. Nochtans identiek gesoldeerd, zelfde YAML config, en ligt in dezelfde ruimte als de anderen. Nog iets wat ik kan proberen? Of is er gewoon iets mis met die MHZ-19 module?

Screenshot maakt alles duidelijk:

Beide liggen langs elkaar in dezelfde ruimte. Eerste grafiek kan je perfect zien wanneer de deur open of dicht staat tijdens de nacht, of wanneer het raam 's morgens opengezet wordt. Bij de tweede is de data zo jumpy dat je er niks uit kan opmaken (al zie je de waardes over 't algemeen ook wel heel erg droppen als het raam wordt opengezet 's morgens).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”