Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Laatst gewijzigd door technicus 09 sep 2021, 13:03, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ik me afvraag is de volgende situatie : je gaat een contract aan 07/2020 voor 5 jaar. Vast. (Was heel laag toen de prijzen) 01/2021 krijg de bericht dat je tijdelijk voor 1 jaar sociaal tarief krijgt. Wat zal gebeuren 01/2022 met de prijzen. Zijn deze van voor je sociaal tarief of het veel duurdere
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

1. Je kan sociaal tarief blijven behouden als de voorwaarde waarom je sociaal tarief hebt niet gewijzigd zijn.
2. Je hebt geen recht meer op sociaal tarief en moet een heel nieuw contract afsluiten met een energieleverancier aan de huidige prijzen.

Zelfs met sociaal tarief moet je volgend jaar ook niet u kwartierpieken in het oog houden want capaciteitstarief komt ook niet bij sociaal tarief.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die mevrouw waarover ik spreek is iemand die nu sociaal tarief heeft door corona. De grenzen zijn tijdelijk naar beneden gehaald waardoor meer mensen ervan genieten. Maar deze steunmaatregel stopt op 31/12/2021
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@proximusboyke
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... arief-voor
U kunt contact opnemen met het Contact Center of met de Cel Sociale Energie van de FOD Economie.

Best contact door de betrokkene laten opnemen met de cel Sociale Energie FED Economie voor duidelijkheid (en nadien met de betrokken leverancier eventueel)
Zelf vermoed ik evenwel dat het vanaf 31/12/21 een nieuw contract wordt met de dan van toepassing zijnde prijzen, maar mogelijks vergis ik mij
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vraag is dan. Kunde u sociaal tarief weigeren. Dat is zo een algemene vraag dat ik me stel. Of was dat een simme truuk om dan meer belastingen van btw te kunnen innen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@proximusboyke
De vraag is dan. Kunde u sociaal tarief weigeren
Ter info:
https://www.vlaanderen.be/sociaal-tarie ... mumprijzen
Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend voor categorie 1, 2 (2A, 2B, 2C), 3 . Hiervoor moet u dus geen attest opsturen naar uw leverancier.
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... arief-voor
Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas wordt u in de meeste gevallen automatisch toegekend. U hoeft dus geen stappen te ondernemen. Het is de FOD Economie die om de drie maanden aan de energieleverancier meedeelt welke klanten recht hebben op het sociaal tarief.

Het feit dat u behoort tot een categorie van rechthebbenden wordt dus niet onmiddellijk meegedeeld aan uw energieleverancier. De energieleveranciers worden om de drie maanden automatisch geïnformeerd over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Bij de overschakeling van contractueel tarief naar sociaal tarief krijg je een eindfactuur. Ik veronderstel dat je na die 1 jaar toekennen (belachelijk dat het maar 1 jaar is, maar verkondigen als uitbreiding sociaal tarief) een nieuw contract krijgt voorgeschoteld aan hedendaagse prijzen :wink:
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Nog een interessant artikel over de prijzen:

https://www.hln.be/consument/stroomfact ... ~a57c9b10/

Als de prijzen zo blijven stijgen zullen er meer mensen op het sociaal tarief komen of wel geen stroom meer bij een energieleverancier krijgen en dan moeten overstappen naar budget meter en stroom via fluvius moeten aankopen. En de prijs bij fluvius die je dan betaald is hoger dan bij een energieleverancier.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Is een budgetmeter tegenwoordig niet per definitie een digitale meter?
Zo versnellen ze de uitrol :).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yep dat ben ik ook ergens tegengekomen op site van fluvius toen ik info zocht over aanvraag/aankoop digitale meter. En wie recht had op gratis
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Hier op Hln laten ze zien hou u energie factuur verdeeld is.

https://www.hln.be/economie/onze-gas-en ... ~aa94af1d/
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Corona en speculatie zal er wel veel mee te maken hebben, maar feit is ook dat de gasprijs al vele jaren abnormaal laag stond. Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren. Met de inflatie erbij is dat verschil nog sterker.
Dus wat we nu zien is voor een groot deel een correctie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren.
Erm, ik vraag me toch af wanneer dat was. Mijn grafiek hieronder gaat niet meer dan 10 jaar terug, maar ik vind wel cijfers van voor die periode en die waren vrij gelijkaardig aan de periode 2011-2019.
R2D2 schreef:Dus wat we nu zien is voor een groot deel een correctie.
Dit noem ik geen correctie meer... Eind vorig jaar was de correctie gebeurd op basis van de "normale" evolutie als er geen COVID-19 was. Maar de prijs bleef en blijft maar stijgen.

Laten we ook nooit maar dan ook nooit vergeten dat dit geld is dat stroomt naar corrupte of autoritaire regimes waar mensenrechten aan de kant geschoven worden. Die regimes kunnen hun geluk vandaag niet op, maar de mensen die daar wonen delen er niet in mee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren.
in totaal, of per eenheid (kuub of kwh, you pick) ?
want in totaal zal je vroeger wss wel meer betaald hebben: strengere winters, minder warme zomers, slechtere isolatie, verschil hoog/laag calorisch gas,
minder zuinige branders, ...

maar ik zou denken dat de gasprijs in principe stabiel of lager zou moeten worden door dalende vraag
(nederland wil er helemaal vanaf bv, en door betere isolatie e.d. is er minder nood tov vroeger)
Laatst gewijzigd door Splitter 14 sep 2021, 10:32, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Uiteraard bedoel ik de prijs per m3, los van mijn totaal verbruik.

De daling van de gasprijs had de jongste tijd inderdaad te maken met het overaanbod. En tijdens corona nog eens versterkt door de gedaalde vraag.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

technicus schreef:Hier op Hln laten ze zien hou u energie factuur verdeeld is.

https://www.hln.be/economie/onze-gas-en ... ~aa94af1d/
Eén grote belastingbrief is je factuur maar dat wisten we al langer... erger is dat de energie expert Andries Gryffroy (N-VA) pleit om dit zo te behouden omdat we het anders op een andere manier moeten betalen.

Dat we die geldhonger moeten blijven stillen is iets waar we inderdaad moeilijk onderuit geraken... maar het zou dan tenminste op een transparante manier gebeuren, maar blijkbaar heeft onze politiek het daar moeilijk mee :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
R2D2 schreef:Als ik mijn afrekeningen vergelijk tot 20 jaar terug is snel duidelijk dat we toen veel meer betaalden dan de jongste jaren.
Erm, ik vraag me toch af wanneer dat was. Mijn grafiek hieronder gaat niet meer dan 10 jaar terug, maar ik vind wel cijfers van voor die periode en die waren vrij gelijkaardig aan de periode 2011-2019.
R2D2 schreef:Dus wat we nu zien is voor een groot deel een correctie.
Dit noem ik geen correctie meer... Eind vorig jaar was de correctie gebeurd op basis van de "normale" evolutie als er geen COVID-19 was. Maar de prijs bleef en blijft maar stijgen.

Laten we ook nooit maar dan ook nooit vergeten dat dit geld is dat stroomt naar corrupte of autoritaire regimes waar mensenrechten aan de kant geschoven worden. Die regimes kunnen hun geluk vandaag niet op, maar de mensen die daar wonen delen er niet in mee.

Afbeelding
https://www.creg.be/sites/default/files ... dtabel.pdf
Afbeelding
Maar een beetje hoger dan de prijs in 2014/2015.
Rond die periode hebben wij gas laten steken, ter vervanging van mazout. We betaalden toen €1000 per jaar, het laatste contract dat ik ondertekende was €600 (ceteris paribus).
technicus schreef:Hier op Hln laten ze zien hou u energie factuur verdeeld is.
https://www.hln.be/economie/onze-gas-en ... ~aa94af1d/
Dat is wel de grap. De NVA heeft al die tijd in de verschillende/opeenvolgende Vlaamse regeringen gezeteld, dus heeft zelf gekozen om dat beleid te voeren.
ub4b schreef:Wat ik in dit verhaal niet begrijp, is waarom electriciteit duurder wordt, terwijl het vermoedelijk toch lokaal wordt opgewekt?
Ik vermoed "omdat het kan".
Windmolens en PV's zijn niet plots super veel duurder geworden.
We hebben nog steeds de nuke-centrales in werking. Gas is duurder geworden, maar maakt maar een beperkt percentage van de productiecapaciteit uit
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Afbeelding

Je ziet bv dat Ecopower de elektriciteitsprijzen ook telkens verhoogt, hoewel hun productie-apparaat niet geïmpacteerd is. Zij moeten natuurlijk wel bijkomende leveringscapaciteit inkopen bij andere producenten, maar hun totale prijs gaat niet 1:1 omhoog bij een stijging van gas.
Hetzelfde gaat voor andere leveranciers die niet 100% "gas-elektriciteit" leveren.

Ik heb even de proef op de som genomen.
Ik heb een gascontract afgesloten bij Engie in december vorig jaar, met startdatum in april.

Code: Selecteer alles

vaste kost       €7
prijs per kWh    c€1,12
En dan nog een bak netkosten etc, niets met de energiekost te maken.

Als ik nu een contract afsluit:

Code: Selecteer alles

vaste kost       €-1,5
prijs per kWh    c€2,88
Spectaculair meer (+150%), maar mijn eindfactuur (bij gelijk verbruik) zou "maar" 25% hoger liggen.
Dat komt natuurlijk omdat de "klantenfactuur" volgepropt zit met allerhande pollitieke folliekes die niet meebewegen met de wereldmarkt van gas, maar met de nood van politici om zich in de kijker te werken.

En dan hetzelfde voor elektriciteit:
Engie contract van in april, met ingangsdatum 1/6

Code: Selecteer alles

vaste kost             €15
prijs per kWh piek    c€4,8
prijs per kWh dal     c€2,95
Nieuw contract

Code: Selecteer alles

vaste kost             €50
prijs per kWh piek    c€5,47
prijs per kWh dal     c€3,79
Eindfactuur zou 7% hoger liggen.

Toch allemaal niet zo wereldschokkend, zou ik zeggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Maar een beetje hoger dan de prijs in 2014/2015.
Ik denk dat het effect van de stijging van de laatste maanden nog niet in uw grafiek verrekend zit? Op het eerste zicht lijkt ze tot juni 2021 te gaan, maar de grootste stijgingen gebeurden - tot nu toe - in juli-aug-sep-oktober.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Maar een beetje hoger dan de prijs in 2014/2015.
Ik denk dat het effect van de stijging van de laatste maanden nog niet in uw grafiek verrekend zit? Op het eerste zicht lijkt ze tot juni 2021 te gaan, maar de grootste stijgingen gebeurden - tot nu toe - in juli-aug-sep-oktober.
Over de grafiek kan je gelijk hebben, hoe knullig ook dat ze de formattering van de datum niet in datumnotatie gedaan hebben :).
Maar de consumentenprijzen waar ik naar verwees zijn die van vandaag (en die van een paar maanden geleden).
Zelfs die prijzen van vandaag zijn nu toch niet om van dood te vallen. Het is niet dat het plots vertienvoudigd is ofzo. Het is wat duurder geworden, meer niet. Net zoals het de voorbije jaren wat goedkoper geworden is.

Een elektriciteitsprijs die op jaarbasis +7% gaat, is niet leuk, maar een extra incentive om voor PV te gaan. Ik lachte de prognoses van sommige offertes weg: jaarlijkse stijging van de elektriciteitsprijs met 3 tot 5%. We zijn nog maar een goed half jaar verder en het is al prijs :).

En dat de gasprijs stijgt is een dubbel gevolg van de acties tegen de klimaatopwarming:
- ETS bijdragen op CO2 uitstoot in Europa, al weet ik niet of dat voor gasleveranciers al in voege is?
- grotere gasvraag vanuit Azië waar ze onder druk staan om de kolencentrales wat minder te doen draaien

Het ambetante is wel dat mazout zo goedkoper wordt dan gas, maar an sich kan je niet echt tegen de trend zijn richting meer betalen voor CO2 uitstoot...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dag,

De groothandelsprijzen voor elektriciteit en aardgas zijn de laatste maanden uitzonderlijk gestegen, zoals je misschien via de media opgevangen hebt. De CREG, de onafhankelijke overheidsregulator voor energie, raadt aan om het maandelijks voorschotbedrag te verhogen. Op onze website vind je hierover meer uitleg.

Als goede huisvader hebben we de impact van de prijsstijging voor jou ingeschat. Op basis van jouw gegevens en geschat verbruik, verwachten we dat je voorschotbetalingen je toekomstige afrekening niet zullen dekken.
Daarom werd je voorschotbedrag herberekend: je voorschot bedraagt vanaf november 207,62 EUR.
Vlaamse Energieleverancier

Mijn voorschot bedraagt nu 90 euro... Ik voorzie geen stijging van het verbruik zelf, digitale meter bevestigd dit ook. Waar halen die plots meer dan het dubbele? :lol:

Die domiciliëring staat gepauzeerd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef: ... maar an sich kan je niet echt tegen de trend zijn richting meer betalen voor CO2 uitstoot...
Dit vind ik er over, juist gelijk die meerprijs op gas die CO2 uitstoot betaald :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

bollegijs schreef: Mijn voorschot bedraagt nu 90 euro... Ik voorzie geen stijging van het verbruik zelf, digitale meter bevestigd dit ook. Waar halen die plots meer dan het dubbele? :lol:
Heb je een vast tarief of een variabel tarief? Vermoedelijk dat laatste en veranderen maandelijks of per kwartaal de prijzen van je energie. Die zijn vermoedelijk enorm gestegen sinds je je contract afgesloten hebt en willen ze zowel jou als zichzelf indekken tegen wanbetaling.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Vaganzza schreef: Heb je een vast tarief of een variabel tarief? Vermoedelijk dat laatste en veranderen maandelijks of per kwartaal de prijzen van je energie. Die zijn vermoedelijk enorm gestegen sinds je je contract afgesloten hebt en willen ze zowel jou als zichzelf indekken tegen wanbetaling.
Sociaal tarief, die is sowieso gecapteerd op maximum stijging van 20%.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dan is die stijging wel meer dan overdreven, tenzij je voorschot zeer laag was. Maar dan nog ...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

lacer schreef:
heist_175 schreef: ... maar an sich kan je niet echt tegen de trend zijn richting meer betalen voor CO2 uitstoot...
Dit vind ik er over, juist gelijk die meerprijs op gas die CO2 uitstoot betaald :bang:
Andere suggesties om de CO2 uitstoot naar beneden te halen? Vriendelijk vragen heeft geen effect :).
De vervuiler betaalt vind ik een prima systeem.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Hier ook vlaamse energieleverancier 1-j variabel elec en gas, en ben ook redelijk gejost. voorschot van 200 naar 330 per maand. Zal kostelijk lolleke worden op die manier.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

bollegijs schreef:
Dag,

De groothandelsprijzen voor elektriciteit en aardgas zijn de laatste maanden uitzonderlijk gestegen, zoals je misschien via de media opgevangen hebt. De CREG, de onafhankelijke overheidsregulator voor energie, raadt aan om het maandelijks voorschotbedrag te verhogen. Op onze website vind je hierover meer uitleg.

Als goede huisvader hebben we de impact van de prijsstijging voor jou ingeschat. Op basis van jouw gegevens en geschat verbruik, verwachten we dat je voorschotbetalingen je toekomstige afrekening niet zullen dekken.
Daarom werd je voorschotbedrag herberekend: je voorschot bedraagt vanaf november 207,62 EUR.
Vlaamse Energieleverancier

Mijn voorschot bedraagt nu 90 euro... Ik voorzie geen stijging van het verbruik zelf, digitale meter bevestigd dit ook. Waar halen die plots meer dan het dubbele? :lol:

Die domiciliëring staat gepauzeerd.
Vlaamse Energieleverancier ben ik ook weg.
Na mijn verhuis stelden ze hun voorschot in op basis van de vorige eigenaars.
Ik zei hun nog dit is te hoog, ik leef veel zuiniger, maar ze konden/wouden het niet aanpassen.
Na een jaar (2020) kreeg ik bijna 300€ terug maar stelden ze wel voor om mijn voorschot toch met 5€ te verhogen.
Toen heb ik toch ook eens naar hun berekenwijze gevraagd....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

boran_blok schreef:Hier ook vlaamse energieleverancier 1-j variabel elec en gas, en ben ook redelijk gejost. voorschot van 200 naar 330 per maand. Zal kostelijk lolleke worden op die manier.
Hier ook vlaamse energieleverancier 1-j vast elec en gas (groepsaankoop Oost-Vlaanderen maart 2021 - hoewel ik in West-Vl woon, maar dat was blijkbaar geen probleem).
Was een goede beslissing :-)
warpozio2 schreef:Na mijn verhuis stelden ze hun voorschot in op basis van de vorige eigenaars.
Ik zei hun nog dit is te hoog, ik leef veel zuiniger, maar ze konden/wouden het niet aanpassen.
Na een jaar (2020) kreeg ik bijna 300€ terug maar stelden ze wel voor om mijn voorschot toch met 5€ te verhogen.
Toen heb ik toch ook eens naar hun berekenwijze gevraagd....
Leveranciers krijgen geschat verbruik van de DNB's ...
Op basis hiervan worden de voorschotten berekend.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Mijn geburen die nieuwe belgen zijn mochten tijdelijk wonen in leegstaande slager (met koelcel) met privé. Ze hebben veel moeite moeten doen om hun voorschot van meer dan 1000 euro per maand te kunnen aanpassen... Die konden dat niet betalen :|
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Ze kunnen Nord-Stream 2 niet snel genoeg opendraaien zodat het gasaanbod stevig wordt verhoogd. Dat zou nog voor dit jaar moeten zijn.

heist_175 schreef:an sich kan je niet echt tegen de trend zijn richting meer betalen voor CO2 uitstoot...
@Heist: Gas mag bij voorkeur wat kosten voor jou maar wat als je in een matig tot slecht geïsoleerd huurhuis woont en je dus altijd stevig gaat moeten stoken in de winter. Welke opties heb jij dan in gedachten voor zo iemand? Stookolie uiteraard niet maar ook houtpellets stoten een pak meer CO2 uit dan gas. De transitie naar waterstof (als accumulatie en dus niet ontgonnen uit fossiele brandstoffen) is nog niet begonnen. Het hoeft geen lang antwoord te zijn, 1 à 2 paragrafen mag ook :-D
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

gumibear schreef:Welke opties heb jij dan in gedachten voor zo iemand?
Misschien wat simpel maar verhuizen... uiteindelijk prijst de verhuurder zich wel uit de markt ook al is de kost indirect.

Je bent beter met een kwalitatief huur (en nog beter met een eigen) huis dan een slecht met dure energie rekening.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er zijn niet zo gek veel manieren om mensen in beweging te krijgen, zowat de snelste/krachtigste moet "geld" zijn.

Ik woon - als eigenaar - in een vrijstaande woning uit 1986. Na een renovatie van enkele jaren geleden hebben we ons energieverbruik voor verwarming teruggebracht van 19MWh naar 8MWh.
Als ik die 8MWh opwek met gas kost me dat €320 (een nieuwe contract, inclusief prijsstijging: €380) (MijnEnergie simulatie)
Als ik die 8MWh opwek met een warmtepomp, kost met dat €800 (normaal verbruik <> verbruik met WP)

Het is dus logisch om:
- allerlei politieke folliekes uit de elektriciteitsrekening te halen en ze terug te steken op het beleidsniveau dat er verantwoordelijk voor is
- CO2 uitstoot te belasten, ergo gas duurder te maken

Als mijn benodigde 8MWh verwarming met gas dan duurder wordt dan op elektriciteit, is de rekening snel gemaakt (abstractie makend van de installatiekost).

En dus de vraag
Welke opties heb jij dan in gedachten
Heeft heel wat mogelijke antwoorden:

- verhuis naar een energiezuinigere woning
- beperk het verbruik (en deinifieer prioriteiten, €100 aan Telenet en energie-armoede vind ik de foute prioriteit)
- vraag aan politici om meer te investeren in degelijke sociale woningen (zo komt er minder druk op de onderkant van de markt)
- vraag aan politici om de energierekeningen te saneren naar energiecomponenten en niet naar allerlei fantasietjes

Ik lees hier mensen die €250 per maand aan energie betalen. Dat is een godsvermogen (€3K per jaar).
Zelfs zonder PV - alle voorgaande jaren dus - kwam ik met €1200 per jaar toe voor elektriciteit en verwarming (wat ik eigenlijk nog veel vind, maar goed), in een huis met 300m² woonoppervlakte.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Er zijn niet zo gek veel manieren om mensen in beweging te krijgen, zowat de snelste/krachtigste moet "geld" zijn.
dat is de snelste motivator... maar ook de snelste manier om mensen de armoe in te duwen.
en het zijn meestal degene met genoeg reserve die zeggen "wat ik gedaan heb helpt, de rest moet hetzelfde maar doen, en anders zwaarder belast worden".

- renovaties moeten aangemoedigd worden (intrestvrij lenen, subsidie, en de mensen hier duidelijk over informeren)
- renovaties moeten gecontroleerd worden (er zijn nog steeds genoeg aannemers die "renoveren" maar waarbij enkel je bankrekening verminderen zal)
- er moet meer geinvesteerd worden in duurzame energie zonder afhankelijk te zijn van andere landen (en dus minder gevoelig voor schommelingen)
- het stroomnet moet structureel geupgrade worden, iets dat ze al jaren geleden hadden moeten doen
- de allerhandjes in de electra-facturen moeten herverdeeld worden naar waar nodig/origineel voor gebruikt/....
- al de netbeheerders zouden moeten fuseren naar 1 groot bedrijf (telecom/water/elektra/gas/riolering zou 1 netbeheerder met aanbieders moeten zijn)
- er moet een HOGERE prijs aangerekend worden voor HOGERE verbruiken, en niet "als u als groot bedrijf enorm veel stroom pakt, krijgt u korting",
terwijl de (relatief kleine) thuisverbruikers maar "moeten gaan spreiden" ondanks dat ze (normaalgezien) ook moeten werken
- hou het creg en schaf het vreg (en zijn waalse en brusselse tegenhanger) af, waarom heb je ook daar weer federaal en gewestelijke uitgaves voor???
- ....
heist_175 schreef: - CO2 uitstoot te belasten, ergo gas duurder te maken
de gebruikers van eender welk ander systeem buiten elektra en gas gaan u danken: (Bron Vlaamse overheid)

gemiddelde uitstoot van fijn stof (PM10-g/GJ)
Accumulatiekachel 95
Pelletkachel 29
Verwarming op stookolie 1.9
Verwarming op aardgas 1.2

en hoe bereken je de co2 waarde van het uranium dat gebruikt is voor de kernenergie waarvan jij nog elektra gebruikt?
of de co2 (gedeeld door de levensduur van) die nodig was voor de ontwikkeling van de windmolen die je stroom levert?
heist_175 schreef: - verhuis naar een energiezuinigere woning
- beperk het verbruik (en deinifieer prioriteiten, €100 aan Telenet en energie-armoede vind ik de foute prioriteit)
ja, want zoals dus gezegd: iedereen heeft een bankrekening die de optie van renoveren en verhuizen toelaat,
zonder nog maar aan andere variabelen te denken :roll:
sommigen hebben "verhuist dan" ook altijd als antwoord: burenlawaai? verhuizen! file? verhuizen! geen werk? verhuizen! te dure verwarming door slecht geisoleerd huis? verhuizen!
dan vraag ik me af hoe gespekt die bankrekening eruitziet...
(nochtans, als er volk in de buurt van de luchthaven of waar de sinksenfoor was gaat wonen, terwijl dat er al is, dan moet iedereen zich maar in bochten wringen om minder lawaai te veroorzaken ineens...)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Splitter schreef:iedereen heeft een bankrekening die de optie van renoveren en verhuizen toelaat,
Huren is wat mij betreft geld weggooien... en wat die bankrekening betreft, ik zie maar al te vaak mensen men enorme schulden welke wel een dure auto hebben, de nieuwste iPhone en een luxe telecom abonnement. Ergens moet je dus prioriteiten durven leggen al zal het voor een bepaalde groep altijd moeilijk blijven (maar daar heb je de sociale huisvestiging - waar je dan ook weer geduld moet hebben).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:
heist_175 schreef:Er zijn niet zo gek veel manieren om mensen in beweging te krijgen, zowat de snelste/krachtigste moet "geld" zijn.
dat is de snelste motivator... maar ook de snelste manier om mensen de armoe in te duwen.
Het argument van de arme mensen wordt vooral gebruikt om de status-quo te prediken.
Minister van Energie VanDerStraeten heeft net voor 1miljoen gezinnen het sociale tarief geregeld.
Geloof je echt dat 20-25% van de bevolking arm is?

En je hebt ongetwijfeld gemist dat ik stelde dat Vlaanderen meer moet inzetten op degelijke sociale woningen? Dan hoef je geen sociaal tarief te geven, want de energiefactuur zal sowieso beter beheersbaar zijn.
heist_175 schreef:- CO2 uitstoot te belasten, ergo gas duurder te maken
de gebruikers van eender welk ander systeem buiten elektra en gas gaan u danken: (Bron Vlaamse overheid)

gemiddelde uitstoot van fijn stof (PM10-g/GJ)
Accumulatiekachel 95
Pelletkachel 29
Verwarming op stookolie 1.9
Verwarming op aardgas 1.2
En kijken we hier enkel de productie/gebruik of craddle-to-craddle?
Als ik knotbomen in mijn tuin heb, is dat dan niet duurzamer dan gas van Poetin of Algerije?
En de mazout, die wordt gebracht met de fiets :)?
en hoe bereken je de co2 waarde van het uranium dat gebruikt is voor de kernenergie waarvan jij nog elektra gebruikt?
of de co2 (gedeeld door de levensduur van) die nodig was voor de ontwikkeling van de windmolen die je stroom levert?
Daar zijn manieren voor, de vraag is hoe je de berekening doet voor allen.
Enkel de productie/gebruik of craddle-to-craddle?
heist_175 schreef: - verhuis naar een energiezuinigere woning
- beperk het verbruik (en deinifieer prioriteiten, €100 aan Telenet en energie-armoede vind ik de foute prioriteit)
ja, want zoals dus gezegd: iedereen heeft een bankrekening die de optie van renoveren en verhuizen toelaat,[/quote]
Koken kost geld.

Ofwel ben je arm en hoor je een sociale woning te krijgen.
Ofwel ben je niet arm en maak je keuzes. Als je een super dikke vette 65" OLED TV wil, een 280pk duzend cilinder auto, jaarlijks een telefoon van €2K en telecomabo's van €150+/maand, ... misschien is er dan geen geld meer over voor deftige/energiezuinige huisvesting.
Kom dan niet wenen bij de overheid, maar verschuif uw prioriteiten wat.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ik woon - als eigenaar - in een vrijstaande woning uit 1986.
Eigenlijk lees ik niet meteen een oplossing voor zo'n huurder.

Ik zit zelf goed dus ik moet niet klagen en gij gelukkig ook niet. Dat een huis huren weggegooid geld is klopt volledig. Maar helaas is het voor heel wat mensen geen optie om een huis te kopen. Verhuizen naar een ander huis is ook niet evident want een huis huren dat beter is geïsoleerd is vaak nieuwer en duurder en er zijn nog andere factoren die spelen zoals kinderen, werk, etc. die Splitter aanhaalt. De aankoop van een huis vergt in de eerste plaats een bank die je een lening wil geven maar dat is niet weggelegd voor iemand die te oud is, wiens inkomen te laag is of dat te wisselvallig is. De meeste huizenkopers konden beroep doen op centjes van hun ouders al was het maar voor een grond, een gift, een renteloze lening enzovoort. Die beleidsaanpassingen die je aanhaalt ben ik genegen maar tot dat feit is blijft dat toekomstmuziek. Wat betreft sociale woningbouw kan je alleen maar vaststellen dat deze de laatste 20 jaar is afgebouwd (gebeurde op beleidsniveau). Als een aantal budgetten enkele jaren geleden zijn verplaatst naar het gemeenteniveau... die steden en gemeentes zien ook liever hogere inkomens in hun gemeente wonen dan arme sukkelaars in sociale woningen die weinig gemeentebelasting opleveren omdat hun beroepsinkomen (ingaan op werklozen is een geheel ander topic dus iedereen, please weersta de drang :-) ) aan de lage kant is.

Dus meer betalen voor meer CO2-uitstoot... ik kan daar inkomen. Maar dat klinkt ergens ook wel elitair. Persoonlijk ben ik eerder gewonnen voor lage gasprijzen via voldoende (of zelfs over)aanbod waarbij hevig geïnvesteerd wordt in waterstof zodat aardgas in de nabije toekomst ook op de schop kan.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gumibear schreef:
heist_175 schreef:Ik woon - als eigenaar - in een vrijstaande woning uit 1986.
Eigenlijk lees ik niet meteen een oplossing voor zo'n huurder.
Dat een huis huren weggegooid geld is klopt volledig.
Ik ben heus niet met een bak goud geboren, dus wij hebben ook eerst gehuurd.
En van in het begin gespaard: geen reizen naar Timboektoe of NewYork, geen telecom abonnement van €150 en geen 20" velgen op de firmawagen.
Dus meer betalen voor meer CO2-uitstoot... ik kan daar inkomen. Maar dat klinkt ergens ook wel elitair. Persoonlijk ben ik eerder gewonnen voor lage gasprijzen via voldoende (of zelfs over)aanbod waarbij hevig geïnvesteerd wordt in waterstof zodat aardgas in de nabije toekomst ook op de schop kan.
Hoe ga je mensen richting CO2 armere oplossingen krijgen als je niet ingrijpt op de prijs?
Wie gaat er overstappen op H2 als aardgas toch goedkoop is?
Welke incentive is er om energie te besparen als het toch goedkoop is?

Ik ken collega's die hun buitenzwembad in de winter blijven doorverwarmen, want alles afkoppelen voor de winter is teveel gedoe.
Gemiddeld dagverbruik: 38kWh :bang:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: Huren is wat mij betreft geld weggooien...
dat is het ook vaak, maar voor te kopen (of opnieuw / iets anders te kopen) moet je ook een bepaald budget hebben.
het gemiddelde in vlaanderen is 260k voor een huis (halfopen)
uitgaande van 0 euro intrest en 0 euro voorschot, moet je een lening op 30 jaar nemen aan +/- 720 euro / maand.
je hebt dan ook nog herstellingen, gas, water, elektra, grondbelasting, etc etc.

er zijn genoeg mensen die dat niet afbetaald krijgen en/of gewoonweg geen lening krijgen (of erger, een lening krijgen maar erdoor in schuldbemiddeling terechtkomen omdat ze het niet betaald krijgen)
huren is dus niet altijd een keuze.
DarkV schreef: en wat die bankrekening betreft, ik zie maar al te vaak mensen men enorme schulden welke wel een dure auto hebben, de nieuwste iPhone en een luxe telecom abonnement.
klopt, en dat zijn vaak degene die dus ook in de schuldbemiddeling terechtkomen.
maar je hebt het dan over mensen, die zelfs zonder die auto en iphone waarschijnlijk nooit zouden kunnen veroorloven om te renoveren of te verhuizen,
waarmee je mijn punt dus nog duidelijker maakt.
heist_175 schreef: Het argument van de arme mensen wordt vooral gebruikt om de status-quo te prediken.
Minister van Energie VanDerStraeten heeft net voor 1miljoen gezinnen het sociale tarief geregeld.
Geloof je echt dat 20-25% van de bevolking arm is?
in percentages geen idee, maar ik zie toch genoeg mensen voor wie het al zeker niet duurder hoeft te worden.
en dat "sociale tarief geregeld", vergeet niet dat dat dus nog steeds maar tijdelijk is.
also: ongeveer een half miljoen mensen extra, geen miljoen.
er zijn voor elektra 77000 gezinnen die aan de DNB betalen en nog eens 35000 met een budgetmeter.
voor gas is dat 56000 en 24000.
om maar een idee te geven dat er nu al best heel wat gezinnen de factuur niet betaald krijgen.
heist_175 schreef: En je hebt ongetwijfeld gemist dat ik stelde dat Vlaanderen meer moet inzetten op degelijke sociale woningen? Dan hoef je geen sociaal tarief te geven, want de energiefactuur zal sowieso beter beheersbaar zijn.
maar dat is iets dat ook niet haalbaar is: er is niet genoeg ruimte om te blijven bouwen, en ook dat kost aardig wat geld, dat iemand moet ophoesten.
bovendien zijn dat wachttijden van 5+j en vaak ook huizen die maar 'the bare minimum' zijn, of waarvoor ook nog redelijk wat eisen voldaan moeten worden.
heist_175 schreef: En kijken we hier enkel de productie/gebruik of craddle-to-craddle?
Als ik knotbomen in mijn tuin heb, is dat dan niet duurzamer dan gas van Poetin of Algerije?
En de mazout, die wordt gebracht met de fiets :)?
goede vraag, en daarop moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar in alle gevallen zal dat wel op dezelfde manier geteld zijn.
de gasleidingen liggen er, dat transport ervan zal wel meevallen.
voor mazout is dat idd anders, maar ook pellets moeten vervoerd worden... en die knotboom van je, dat is niet in de pelletkachel,
dus zit je al aan 52+

heist_175 schreef: Ofwel ben je arm en hoor je een sociale woning te krijgen.
Ofwel ben je niet arm en maak je keuzes. Als je een super dikke vette 65" OLED TV wil, een 280pk duzend cilinder auto, jaarlijks een telefoon van €2K en telecomabo's van €150+/maand, ... misschien is er dan geen geld meer over voor deftige/energiezuinige huisvesting.
Kom dan niet wenen bij de overheid, maar verschuif uw prioriteiten wat.
daar ben ik het mee eens, maar het loopt niet altijd zo eenvoudig als dat je het hierin omschrijft.
heist_175 schreef: Hoe ga je mensen richting CO2 armere oplossingen krijgen als je niet ingrijpt op de prijs?
Wie gaat er overstappen op H2 als aardgas toch goedkoop is?
Welke incentive is er om energie te besparen als het toch goedkoop is?
niet door alles duurder te maken en verder kortzichtig te blijven, maar dezelfde prijs te behouden, en te investeren in een toekomst met goedkopere alternatieven.
eens er volwaardige alternatieven, aan dezelfde of lagere prijzen beschikbaar zijn voor iedereen, dan kan je de slechtere alternatieven duurder maken.
maar op dit moment is het vooral "we gaan iedereen meer laten betalen en verder niets doen".

net zoals het capaciteitstarief: wie kan spreiden, gaat minder betalen... dan gaan ze er dus vanuit dat zomaar iedereen kan spreiden en niet moet gaan werken bijvoorbeeld.
het is een mooie gedachtegang, maar zoek van enige realiteitszin
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Splitter schreef:dat is het ook vaak, maar voor te kopen (of opnieuw / iets anders te kopen) moet je ook een bepaald budget hebben.
het gemiddelde in vlaanderen is 260k voor een huis (halfopen)
uitgaande van 0 euro intrest en 0 euro voorschot, moet je een lening op 30 jaar nemen aan +/- 720 euro / maand.
je hebt dan ook nog herstellingen, gas, water, elektra, grondbelasting, etc etc.
Gemiddeld 260k... dat betekend ook dat er aanbod is voor (heel) wat minder (je kan ook beginnen met een kleine studio ipv. een huis).

Vaak is het ook interessant iets te kopen, zelf de handen uit de mouwen te steken en enkele jaren nadien met meerwaarde te verkopen.

Maar eigenlijk is dit offtopic... misschien een idee voor een ander topic.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”