Kofferruimtes

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Weet iemand de kofferruimtes van...

- Peugeot 208
- Volkswagen Polo
- Renault Clio
- Ford Focus

... maar dan niet in volume (wel bodem oppervlakte in B x D tot op een hoogte van 25cm).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zal niet eenvoudig te vinden zijn. Voor zover die publiek zijn en je die kunt vinden zou ik denken dat die informatie zal staan in de rapporten voor de Europese homologatie van die voertuigen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is inderdaad totaal niet te vinden... misschien dat er hier eigenaars zijn ?
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een clio maar wel de grandtour versie. Die valt normaal iets van een 20 centimeter langer uit in het totaal. Dus in kofferruimte zal dat wat schelen.

Kan ik je helpen?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

De nuttige kofferruimte kan je moeilijk online terugvinden.
Ik ben gewoon naar de garage gereden en de rolmeter uitgehaald om de nodige maten op te meten. Misschien wat omslachtiger als je verschillende merken overweegt. Eventueel kijken bij een Cardoen of zo in de buurt. Misschien hebben die wel een aantal van de modellen die je wenst staan. (of een verkoper van jonge 2dehandswagens)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Van de Clio IV, "phase 1" heb ik .pdf bestanden waar die info in staat voor zowel de gewone als de Grandtour. De fotokes zijn een beetje onscherp maar het moet mogelijk wel lukken om dat te matchen aan de tekst ernaast. Ik weet niet hoeveel er bij de phase 2 is veranderd -- volgens wikipedia kreeg het interieur ook een modernere look.

Afbeelding
^Click voor grotere versie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef: - Peugeot 208
- Volkswagen Polo
- Renault Clio
- Ford Focus
Focus is wel een ander segment.
Geen idee wat de "echte" vraag is, achter uw vraag :).

Zoek eens op YouTube, er zijn super gedetailleerde reviews te vinden van auto's. Waar ze alles testen, oa ook afmetingen etc.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vermoed dat de minimul laadlengte de diepte is van de koffer... dus 64.9cm ?
Breedte lijkt me tussen de wielkasten dus dat is 101 cm.

Nu nog de andere wagens :-)
heist_175 schreef:Geen idee wat de "echte" vraag is, achter uw vraag :).
Een huurauto waar een valies (78x60x24) en drie grote zakken in moet met vier personen (is wel maar tweemaal 30 minuten rijden).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:Een huurauto waar een valies (78x60x24) en drie grote zakken in moet met vier personen (is wel maar tweemaal 30 minuten rijden).
Dan zou ik toch minstens voor de Focus gaan (zoals hierboven gezegd is dat een klasse groter dan de rest). Je wil toch echt niet met 4 mensen + hoop bagage in een Clio'tje zitten, zelfs al is het maar voor een half uur ?!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heeft er trouwens iemand een kortingscode liggen voor Sunnycars ?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

DarkV schreef:Heeft er trouwens iemand een kortingscode liggen voor Sunnycars ?
Zie PB
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goede website voor koffer- en zitmaten (o.a. voor rolstoelgebruikers):
https://www.ridc.org.uk/features-review ... ?open=Boot
G.vector
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 maa 2009, 13:58

Zulke details vindt je voor zowat elk merk/model op autoweek.nl
Het antwoord op de "echte" vraag is simpel (wel subjectiever): Focus.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9753
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb toevallig een Focus. De afmeting van de koffer ken ik niet uit het hoofd maar vergeleken met de andere modellen is het wel vrij ruim. Op reis kies ik vaak dit model, niet alleen omdat ik de wagen ken maar ook voor de kofferruimte.

Let wel op dat er een verschil is met de koffer als er een thuisbrenger in zit ipv een volwaardig reservewiel. In dat laatste geval is de koffer iets kleiner omdat de bodemplaat iets hoger komt te zitten, dat gaat over een paar cm.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien ook bouwjaar vermelden ? Of ga je uit van de huidige versie ?
Ik kan je evt de maten geven van een focus break 2019.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Dat exacte maten van de opgenoemde voertuigen kan ik niet zeggen maar ben er quasi zeker van dat de koffer van de Focus het grootst zal zijn.
De Focus is sowieso al een klasse hoger, ne maat had een tiental jaar terug een lease Focus en die koffer was vergeleken met onze huidige Golf 7 een pak ruimer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

De website van NukeM bevat alle details dus daar heb ik het nodige gevonden... en de valies blijkt zelfs overal in te passen (plat op de bodem).

De vraag is alleen hoe het zit met de drie andere zakken nog... misschien dat we toch maar best voor de Focus gaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uiteindelijk kregen we een AUDI A1... dat zou dezelfde categorie zijn als een Ford Focus (al ging het ons puur om de kofferruimte).

Of we hier onze koffer plus drie grote zakken zouden inkrijgen betwijfelden we... dus na wat zeuren kwam men met een BMW 1 af.

Uiteindelijk hebben we in deze "koffer" de grote valies, twee grote zakken en alle rugzakken ingekregen al zat alles propvol tot tegen het dak en de achterruit, de vierde grote zak hebben we op de achterbank tussen twee passagiers moeten plaatsen.

Het blijft dus altijd een avontuur een wagen huren 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een A1 kan je - bij wijze van spreke - parkeren in de koffer van een Focus. Een Focus is C-segment, A1 is B-segment.
En BMW's zijn niet bepaald bekend voor de grote koffers, je moet al naar een 5Touring gaan (ongetwijfeld niet te betalen in huur) om een iet-of-wat koffer te hebben.
BMW 3Touring: 500L
BMW 5Touring: 560L
Ford Focus Clipper: 575L
Skoda Octavia Combi: 640L
Skoda Superb Combi: 660L
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

DarkV schreef:Het blijft dus altijd een avontuur een wagen huren 8)
Jaren terug kregen we in Nova Scotia een PT cruiser ( Full Size). We kregen onze 2 koffer niet eens in die auto en moesten die op de achterbank zetten. Gelukkig kwamen we na onze rondrit terug in onze eerste accommodatie zodat we een deel bagage konden achter laten.

Zowel in een Skoda Octavia als in een Ford Focus vervoeren we onze fietsen met de achterbank plat en de fietsvoorwielen er af.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je tegenwoordig naar een auto kijkt dan stopt het chassis bijna aan het achterwiel... waar is de tijd naartoe dat er nog een stuk volgde (met name de koffer :lol: )
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En met de SUV-isering van het autopark is dat niet verbeterd: groot, lomp en log langs buiten en klein langs binnen, inclusief kleine koffer.
Ik snap nog altijd niet waarom dat soort suffe (pun intended) wagens zo populair zijn:
- klein (koffer, zitruimte)
- duur (vraag maar aan autobouwers waarom ze zo graag SUV's verkopen)
- hoger verbruik (zwaar/log, hoog chassis en dus hogere luchtweerstand)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9753
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wij kiezen ook steeds de wagen met de meeste kofferruimte. Ik vraag me wel af wat sommigen allemaal meesleuren. Voor 3 weken hebben wij enkel 2 backpacks en die moeten in de koffer passen. We gaan vaak wandelen en de wagen staat dan op afgelegen plekken voor de rest van de dag. Je wil dan niet dat uw bagage zichtbaar is. Met die uitleg krijgen we dan wel de wagen met de ruimste koffer.

Als je vaker bij dezelfde firma huurt, kennen ze u ook beter en geven ze u sneller een upgrade als je steeds de wagen zonder grote problemen hebt ingeleverd. Op de canarische huren we steeds bij Cicar en we kregen al eens een wagen die veel groter was dan onze betaalde keuze. De laatste was zelfs spiksplinternieuw. Sunny cars geeft dan weer een goede verzekering.

Als ik mag kiezen neem ik echter niet de meest nieuwe wagen want deze zal men ook beter controleren. Eentje die al wat krassen heeft passeert zonder problemen en amper controle. We hebben al vaak gehad dat onze wagen beschadigd werd terwijl hij geparkeerd stond. Soms laat men dan een briefje achter met sorry, dat is uiteraard reuze handig :roll:

SUV zijn interessant voor mensen die niet zo goed kunnen rijden. Ze hebben dan meer zicht omdat ze hoger zitten wat ook het ego kan strelen. Zelf zullen ze ook minder schade hebben als ze anderen aanrijden die helaas wel meer schade hebben. SUV is een mode want er zijn weinig voordelen aan voor de rest. De meeste mensen zijn volgers en als de buren suf zijn dan moeten wij minstens een iets grotere suf hebben :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: Ik vraag me wel af wat sommigen allemaal meesleuren. Voor 3 weken hebben wij enkel 2 backpacks en die moeten in de koffer passen.
Hangt van je vakantie af. 2 grote koffers of zakken (<23Kg) + alle drie een rugzak als handbagage waarvan de mijne een dikke 8 Kg weegt (voor 4 weken).
Veel hangt ook af van de bestemming, enkel strandgerief of bij een bestemming met "four seasons in a day" zowel lichte als warme kleding. Iedereen is verschillend en heeft andere noden en "wat die meesleuren" is een persoonlijke keuze. Ik heb ooit een zender van 7Kg + zware 12V voeding + antenne "meegesleurd" op een vlucht. Gelukkig bleven we toen op 1 plaats 8) .
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9753
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

We travel light. Een backpack is net boven de 10 kilo. Handbagage is een ipad en oortjes plus 1 onderbroek en de paperassen.

Samen komen wij dus aan +- 21 kilo voor reizen van 3 weken. De backpacks moeten constant mee want we trekken rond en soms is dat met OV. Elke kilo telt dus. We zijn dat zo gewoon dat ook bij minder verre bestemmingen of kortere reizen we eigenlijk hetzelfde doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:En met de SUV-isering van het autopark is dat niet verbeterd: groot, lomp en log langs buiten en klein langs binnen, inclusief kleine koffer.
Ik snap nog altijd niet waarom dat soort suffe (pun intended) wagens zo populair zijn:
- klein (koffer, zitruimte)
- duur (vraag maar aan autobouwers waarom ze zo graag SUV's verkopen)
- hoger verbruik (zwaar/log, hoog chassis en dus hogere luchtweerstand)
Vandaar onze Touran, 800l, met zetels plat zelfs 1900l.
Weinig wagens die daar tegenop kunnen in dat segment.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

silentkiller schreef:
DarkV schreef:Heeft er trouwens iemand een kortingscode liggen voor Sunnycars ?
Zie PB
Momenteel ben ik zelf op zoek naar een kortingscode voor sunnycars, iemand?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dizzy schreef: SUV zijn interessant voor mensen die niet zo goed kunnen rijden. Ze hebben dan meer zicht omdat ze hoger zitten wat ook het ego kan strelen. Zelf zullen ze ook minder schade hebben als ze anderen aanrijden die helaas wel meer schade hebben. SUV is een mode want er zijn weinig voordelen aan voor de rest. De meeste mensen zijn volgers en als de buren suf zijn dan moeten wij minstens een iets grotere suf hebben :lol:
Mijn God, kan je nog arroganter zijn in je jaloezie ? Weinig voordelen, duidelijk geen kleine kinderen bij jou? (rechtopstaand de kleinste in de mzxicosisteken is een luxe) En kleiner is mijn SUV zeker niet, ik heb meer ruimte in de iX3 dan voorheen in mijn Ford Mondeo of mijn BMW 5 serie. En wat het type auto te maken heeft met of ik wel/niet goed kan rijden snap ik niet.

Anyway … voor de EV’s kan je altijd op YouTube zoeken naar de bananabox testen van Björn Nyland. Praktische testen met ‘hoeveel bananendozen krijg ik in de auto’ … zegt soms meer dan liter inhoud.

PS: Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen … :-(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sasuke schreef:Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen
Daar heb je toch niet bijna een jaar over moeten nadenken :)?

@SUV
Ik ken heel wat mensen uit mijn omgeving die met hun SUV een véél kleinere koffer hebben dan een doorsnee C-klasser (Astra, Focus): VW T-Roc, Ford Kuga, Chevrolet Captiva.
En of je een Ford Mondeo break (€35K) nu kan/moet vergelijken met een iX3 van €70K... :???:
Ik breek me het hoofd er niet over. Zolang ik een SUV kan vermijden, zal ik het vermijden. De volgende lease zal vermoedelijk EV worden en of ik dan een SUV-achtig ding kan vermijden, betwijfel ik (Skoda Enyaq bv). Zelfs een KIA EV6 is in realiteit niet zo "break-achtig" als op YouTube of op "papier" lijkt.
Liever een Passat-achtige EV, maar de Passat GTE (hybride) is héél wat duurder dan de Skoda Enyaq of een iD4...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wij hebben nu een SUV gekozen puur voor het gebruiksgemak en de koffer eigenlijk, maar de volgende zal vermoedelijk wel terug een sedan of break worden. Een degelijke EV in die vorm, buiten de afschuwelijke tesla modellen, was er niet begin 2021
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu een VW caddy. Volgende wordt een caddy maxi.
Een zee van ruimte, kinderen rechtopstaand in de wagen steken, een mooi overzicht op de weg, schuifdeuren, ...
En mocht binnen 5 jaar het budget het toelaten, de nieuwe VW id Buzz, maar ik vrees voor de prijs :-o
tizzen33
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 maa 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer

Same here, maar dan van een Kangoo naar een Ford Grand Tourneo gegaan. En de volgende zou ook wel eens een ID Buzz kunnen worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9753
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Sasuke schreef:Mijn God, kan je nog arroganter zijn in je jaloezie ? Weinig voordelen, duidelijk geen kleine kinderen bij jou? (rechtopstaand de kleinste in de mzxicosisteken is een luxe) En kleiner is mijn SUV zeker niet, ik heb meer ruimte in de iX3 dan voorheen in mijn Ford Mondeo of mijn BMW 5 serie. En wat het type auto te maken heeft met of ik wel/niet goed kan rijden snap ik niet.

PS: Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen … :-(
Jaloers op een wagen :lol: Ik heb zelf een wagen maar hecht er weinig belang aan. Van a naar b voor niet teveel geld is mijn eigen opvatting daarover. Als iemand geld aan dat roestend stuk metaal wil geven is dat voor mij OK, het is een vrij land. Het is echter wel degelijk zo dat de waarde en imago van een wagen bij sommigen "anders" ligt. Daar spelen de merken ook op in om hun roestbakken voor zoveel mogelijk te verpatsen. Nu is SUV een rage en moeten volgers er eentje hebben, ook als dat hun kosten (onnodig) verhoogt.

Als je mijn bericht gelezen had dan had je naast de datum ook kunnen begrijpen dat SUV's eerder hoger zitten en dus een beter zicht bieden. Dat was mijn verwijzing naar het probleem dat die mensen blijkbaar hebben met een gewoon model. Ik hoor dat argument, naast een vermeende hogere veiligheid voor zichzelf, steevast bij bezitters van een SUV, vandaar. Voor zwakke weggebruikers geldt dit argument uiteraard niet.

Ik heb inderdaad geen kleine kinderen maar het is me een raadsel hoe mensen voor de SUV hun kinderen in een maxicosi staken. Het kan dus inderdaad een klein voordeel zijn voor sommigen maar ik betwijfel of al die SUV-ers allemaal kleine kinderen hebben of we zaten nu met een babyboom.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met de move naar PHEV of EV zie je sowieso ook de move naar hogere modellen. Ben nooit een SUV fan geweest (behalve voor hogere zit en dus beter zicht), maar moet nu nieuwe firmawagen bestellen en gaat gewoon een SUV worden omwille van de ruimte. Traditionele breaks verliezen in PHEV een pak kofferruimte door de batterij. Dan maar een EV, maar dat zijn bijna allemaal SUVs, zeker als je ietwat kofferruimte wil.

Overigens gebruik ik deze site voor afmetingen, al ontbreekt er ook veel nuttige info: https://nl.automobiledimension.com/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9753
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er zit daar een zekere cirkelredenering in. Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden. Een grotere batterij lost dit op maar weegt ook weer meer waardoor minder plaats en meer gewicht.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Er zit daar een zekere cirkelredenering in. Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden. Een grotere batterij lost dit op maar weegt ook weer meer waardoor minder plaats en meer gewicht.
Klopt, maar dat is niet iets wat wij kunnen oplossen. De keuzes zijn wat ze zijn. Ik ben dan ook niet echt gelukkig met het feit dat we gedwongen worden een PHEV of EV te nemen, al is dat natuurlijk een luxe-probleem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: Ik heb inderdaad geen kleine kinderen maar het is me een raadsel hoe mensen voor de SUV hun kinderen in een maxicosi staken. Het kan dus inderdaad een klein voordeel zijn voor sommigen maar ik betwijfel of al die SUV-ers allemaal kleine kinderen hebben of we zaten nu met een babyboom.
Wij hebben er wel gehad.
En wij staken die eerst in een R5 en nadien - o luxe - in een Astra Station.
En ze hebben het allemaal zonder kleerscheuren noch mentale achterstand overleefd. :-D
Tomby schreef:Ik ben dan ook niet echt gelukkig met het feit dat we gedwongen worden een PHEV of EV te nemen, al is dat natuurlijk een luxe-probleem.
Niemand dwingt je daartoe. Dat is een eigen keuze (met zijn eigen voor- en nadelen).
Bij mijn weten is een salarisauto geen gedwongen keuze. Nergens.
Je kan altijd naar eigen smaak en budget nog altijd eender welke auto kopen.
Daar ligt dus de oplossing die je wel zelf kan maken. Met weer zijn eigen voor- en nadelen.
Luxe is nooit een probleem maar het gevolg van een eigen keuze. Geen keuze tot luxe is (soms) een probleem.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden.
De nieuwe BMW iX heeft een cx van 0.25... eerder een uitzondering op de normale wagens dus je conclusie is wat kort door de bocht.

Ik rij trouwens ook met een SUV en ik denk niet dat dat iets met mijn rijstijl te maken heeft (maar gewoon met het feit dat het gewoon eenvoudiger is om in te stappen, zeker als je weinig plaats hebt in een parking).

Het doet me trouwens altijd denken aan dit filmpje...
[youtube]43pCsO7hRNo[/youtube]
ivob schreef:Bij mijn weten is een salarisauto geen gedwongen keuze. Nergens.
Je zou wel gek zijn iedere dag met je privé wagen voor het werk op de baan te gaan naar klanten... of wacht, je had het gelukkig over "salariswagens".
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

ivob schreef:Je kan altijd naar eigen smaak en budget nog altijd eender welke auto kopen.
Daar ligt dus de oplossing die je wel zelf kan maken. Met weer zijn eigen voor- en nadelen.
Luxe is nooit een probleem maar het gevolg van een eigen keuze. Geen keuze tot luxe is (soms) een probleem.
Euh... het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De BMW iX3 heeft een bruikbare accu capaciteit van 74 kWh.
Hij haalt daarmee in de stad (waar de luchtweerstand minder invloed heeft) tussen de 385 en 560 km actieradius (winter/zomer).
Op de snelweg daalt de actieradius echter van 275 tot 350 km.
En dat voor een toch niet echt goedkope auto.
En om die 74 kWh in de autoaccu te krijgen heb je al een 85 kWh werkelijke elektriciteit nodig (de hoeveelheid stroom die je daadwerkelijk moet betalen).
sinna schreef:Euh... het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
Ik ook niet hoor.
Ik geef je in deze dus volledig gelijk.

Mijn punt was dat wanneer je het niet eens bent met de keuzeopties binnen een salarisauto (met zijn voor- en nadelen) je nog altijd de keuze hebt
zelf de keuze te maken door er privé zelf één te kopen (met weer andere voor- en nadelen).
Wanneer het om een bedrijfswagen gaat die louter dient om naar klanten te rijden is het gewoon een werkmiddel. Wanneer de werkgever je dwingt tot een EV (met beperkte range en tijdverlies tijdens laden) zijn de nadelen voor de werkgever (want zijn keuze voor jou gemaakt).
Wil hij die niet moet hij je geen EV opdringen voor het werk.

Het zijn andere tijden. De tijd van een goedkoop vervoermiddel voor iedereen lijkt voorlopig voorbij.
We zullen er (creatief) moeten mee leren omgaan.
Wanneer een auto meer op de oprit staat dan hij rijdt zou je bv. ook kunnen overwegen om gebruik te maken van een deelauto.
Dan betaal je alleen voor de tijdspanne dat je het gebruikt. Ja, je levert dan een deel luxe/comfort in maar dat zijn keuzes die je moet maken.
Aan iedere keuze kleven voor- en nadelen.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”