Zigbee/Tuya

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Iemand die zo wat meer basic Zigbee ervaring heeft? Ik gebruik al poos apparaten van LSC, maar gezien de Action om de vijf voet nieuwe toestelletjes heeft en oude uit roulatie haalt dacht ik over te schakelen naar Tuya apparaten die gewoon via de cloud werken. Heb zo wat smart lampen gevonden die ook via de LSC app bediend kunnen worden, vandaar. Nu heb ik per ongeluk een temperatuur en hygrometer gekocht en slecht gelezen natuurlijk en deze moet via een Zigbee hub gebruikt worden. Dat is wel redelijk ambetant, temeer omdat ik het niet ken en op Amazon en Ali precies allemaal dezelfde hubs verkocht worden voor een verschillende prijs en eveneens een andere naam op. Ik sta een beetje weigerachtig om rommel uit China in het stopcontact te steken want heb al eens opgefikte en ontplofte laders gehad.

Iemand die dus wat meer ervaring heeft? Kunnen de LSC lampen in huis ook op de Zigbee aangesloten worden? Heb ook geen zin om 4 apps te hebben die allemaal hetzelfde kunnen maar toch niet samen kunnen werken. Want nu kan ik bvb de deursensoren laten werken met de verlichting etc etc. Als ik zie welke mogelijkheden er met Tuya smart apparaten mogelijk is, wow, wat een aanbod.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

ZIgbee hub kan in de Lidl kopen. Alles kan in de app tuyasmart/smart life samenwerken.
Deze is bekabeld, op aliexpress kun je een draadloze (op de wifi) zigbee hub kopen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Voor de moment is de gateway niet meer te koop. Waarschijnlijk volgende week weer.

Ik snap alleen het grote voordeel niet wat wifi vs gateway betreft. Buiten dat het lokaal is. De slogan bij Ldil is: vertraagt uw internet niet en zorgt voor storingsvrij internet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die lampen gigabytes opslurpen. :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Als je te veel wifi apparaten hebt, gaan veel routers kreunen. Bij low budget routers is dat soms al vanaf 25 apparaten.
Met zigbee heb je dat probleem niet

Alles wat tuya is, komt van tuya... allemaal zelfde bedrijf. Dus of je nu eentje koopt op ali of lidl, tis just the same. Zoek maar eens naar developper tuya
de koe zegt boe
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

De zigbee gateway van Lidl aangeschaft. Tuya app kan hem niet vinden. Verplicht werken met de Lidl Home app. Ook wel bummer...

Iemand een idee wat zowat de leukste hebbedingetjes zijn?

Rookmelders staan al op het verlanglijstje. Wou CO2/gas detector plaatsen maar valt af omdat deze in het stopcontact moet. Temperatuur sensoren zijn al gezet. Slimme camera is een mogelijkheid maar moet ook permanent in het stopcontact dus ook minder fan van.

Smart verlichting staat er al, deur contacten ook. Poort opener is ook iets leuks maar wat kan nog meer?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Flood sensoren, buttons, indoor/outdoor temp sensoren, lichtsensor, bewegingssensoren...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Bewegingsdetectoren had ik ook al bekeken. Met poes in huis niet ideaal vrees ik.

Met de temperatuursensor ga ik proberen voor de winter een setup te maken dat deze begint te verwarmen onder de 5 graden in de veranda met een slim stopcontact en blazer. Om te vermijden dat mijn planten bevriezen.

De anderen kan ik misschien koppelen aan de airco.

Die buttons ben ik ook nog niet uit. Zijn die vrij programmeerbaar? Had een bediening met 3 buttons gezien die werken op enkel klik en dubbel klik. Vond de uitleg nogal onduidelijk.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een aantal zigbee buttons, weliswaar gekoppeld aan home assistant. Ik gebruik single, double en triple click.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Lidl is tuya(!!!!), en werkt perfect op de tuya of smartlife app. Dus nogmaals proberen toe te voegen

https://developer.tuya.com/en/
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de gataway van de Lidl er van tussen gezwierd. Ik heb mij een ConBee II aangeschaft en ik moet zeggen dat het wreed goed werkt.
Ondanks de laatste sensor heel ver weg is van men Conbee II (veel muren tussen), geeft deze het signaal accuraat door!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

bambipower schreef:Lidl is tuya(!!!!), en werkt perfect op de tuya of smartlife app. Dus nogmaals proberen toe te voegen

https://developer.tuya.com/en/
Na 7 keer 2 minuten wachten opgegeven. Via de Lidl Home app was er verbinding na 3 seconden. Toestellen toevoegen ging ook vlot. Uiteindelijk is de Lidl Home app identiek aan die van LSC en Tuya mijn gedacht. Zelfde opbouw en alles. Alleen het Lidl logo is storend. :|

Bij zo'n stick moet je toch ook altijd een device aan laten staan wil het werken? Laptop, Pi, etc? Ben complete noob op dat vlak en probeer zo veel mogelijk in te lezen maar vaak toch ook niet super duidelijk.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

SPR schreef:
bambipower schreef:Lidl is tuya(!!!!), en werkt perfect op de tuya of smartlife app. Dus nogmaals proberen toe te voegen

https://developer.tuya.com/en/
Na 7 keer 2 minuten wachten opgegeven. Via de Lidl Home app was er verbinding na 3 seconden. Toestellen toevoegen ging ook vlot. Uiteindelijk is de Lidl Home app identiek aan die van LSC en Tuya mijn gedacht. Zelfde opbouw en alles. Alleen het Lidl logo is storend. :|

Bij zo'n stick moet je toch ook altijd een device aan laten staan wil het werken? Laptop, Pi, etc? Ben complete noob op dat vlak en probeer zo veel mogelijk in te lezen maar vaak toch ook niet super duidelijk.
Ja je gebruikt een "servertje". Dit kan een PI, nuc, ... zijn. Ik heb nu de home assistant blue besteld. Duurt nog wel even voor het toekomt.
Ik heb home assistant draaien met een zigbee en een zwave stick. Geen hub van eender welk merk ertussen. Werkt super allemaal.
Nu let op, je gaat veel tijd kwijt zijn ga je die route. Je kan ook kijken naar https://homey.app/nl-be/?gclid=CjwKCAjw ... 14QAvD_BwE


Heb je nog iets van hardware liggen dat 24/7 mag aan staan en niet teveel verbruikt ?

Edit: Dit bakje heb ik besteld
https://www.home-assistant.io/blue/
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

SPR schreef:Bij zo'n stick moet je toch ook altijd een device aan laten staan wil het werken? Laptop, Pi, etc? Ben complete noob op dat vlak en probeer zo veel mogelijk in te lezen maar vaak toch ook niet super duidelijk.
Ik heb hier een i3 nuc voor actief staan. Dat ding verbruikt bijna niets! Ik was het vooral beu om verschillende gateways te hebben.
Op deze manier vind ik het allemaal wel leuk draaien. Nu ging het allemaal niet zo vanzelf, maar eens je er mee weg bent, is het plezant om het verder uit te breiden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dat is misschien nog een idee voor later. :) Nu eerst even spelen met de gateway en wat ik besteld heb.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

silencer schreef:ZIgbee hub kan in de Lidl kopen. Alles kan in de app tuyasmart/smart life samenwerken.
Deze is bekabeld, op aliexpress kun je een draadloze (op de wifi) zigbee hub kopen.
En bij Ikea. Die hub kun je gewoon bij je telenet/Proximus modem zetten. Mag best bekabeld zijn.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Let wel dat zigbee niet zo "universeel" is.. Of toch niet de hubs...

Zelf heb ik alles van xiaomi / aqara... Weliswaar met een modded versie van vevs voor de app zodat alles op een eu server werkt.
In principe werkt alles wel goed op CN Server, maar de automation rules durven dan wel eens vertraging te hebben tot wel 10sec.
Wil zelf ook eens met home assistant aan de slag... Heb zelf ook zo'n stick lang geleden gekocht. Maar geen tijd gehad om mee te spelen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Als je zo een conbee stick met deconz neemt, kan je alle zigbee toestellen door elkaar gebruiken. Je Xiaomi dingen kunnen dan communiceren via bv hue lampen, iets wat met de officiële hubs niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, je programmeert wat je wilt, merken speelt geen rol.
Xiaomi sensor stuurt lampen aan van Wiz, Yeelight en Ikea.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Naast Deconz kan je ook voor Zigbee2MQTT kiezen. Ik denk dat beiden zowat evenwaardig zijn maar misschien ben je al wat meer thuis in MQTT?
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

SpecialK schreef:Naast Deconz kan je ook voor Zigbee2MQTT kiezen. Ik denk dat beiden zowat evenwaardig zijn maar misschien ben je al wat meer thuis in MQTT?
Die stick voor MQTT is een pak goedkoper als de deconz maar toch meer shit mee. Ik raad het gebruik toch niet aan tenzij je een echte tweaker bent.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had al MQTT nodig voor een paar andere dingen (airco's, verwarmingsketel) dus ik moest toch een broker opzetten. Er hangen tot nu toe enkel wat Sonoffs en bewegingsdetectoren op, maar so far so good.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Vraagje voor wie het heeft... Kun je bv nog steeds de xiaomi gateway blijven gebruiken, en dan zo'n usb stick als extra? Of moet je je devices re-pairen?
Eigenlijk ben ik tevreden met mijn setup, maar zou fijn zijn om te weten dat de flexibiliteit er is.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Als je ze op een stick wil gebruiken, moet je opnieuw pairen.
michel68
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:32
Locatie: Westerlo
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

pas overgeschakeld naar conbee ii van ikea hub. draait bij mij op synology nas in docker. de ikea floalt led panelen waren moeilijk toe te voegen, de andere lampen probleemloos. je kan de knoppen van de ikea remote ook individueel toewijzen aan verschillende lampen, wat ik handig vind. Nu nog alles samenvoegen via home assistant. nuki slot en eufy deurbel
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Gisteren een Google Nest mini gekregen, nu moet ik zelfs maar gewoon zeggen, tv aan. Nu nog alles aan mekaar gekoppeld krijgen. Zucht. :D
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

SPR schreef:Gisteren een Google Nest mini gekregen, nu moet ik zelfs maar gewoon zeggen, tv aan. Nu nog alles aan mekaar gekoppeld krijgen. Zucht. :D
Inderdaad. De kinderen hier kunnen zelfs hun favo Netflix serie starten met Google assistant :-)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik sta nog steeds verstomd dat dat ding kan dienen als veredelde afstandsbediening voor de tv en het huis. Als ik de Zigbee/Tuya dingen ga koppelen kan ik gewoon zeggen, schakel dit of dat in, dim dit of dat, super. Gewoon van in de zetel uw licht in de living inschakelen is zo'n vieze ... Luxe

Net ook, ipv mijn kastje te zoeken dat de helft van de tijd goed gericht moet zijn op de tv zeg ik nu: ok Google - pauzeer. Het is best een leuke aanvulling, alleen moet ik nu oppassen dat ik daar niet te ver in ga.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Zijn er hier mensen die voor de Silvercrest zigbee gateway van Lidl de hack van Paul Banks al met succes toegepast hebben, zodat je die gateway direct in home assistant kunt opnemen, zonder gebruik te maken van de tuya integratie?
https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/
Hartelijk dank voor de input hieromtrent!
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

Ik had mijn Sonoff Zigbee bridge geflashed om zo op dezelfde manier als Paul voorstelt een verbinding op te zetten tussen HA en mijn Zigbee devices.

Helaas minder stabiel dan gehoopt, en daarom uiteindelijk een dedicated usb dongle gekocht gebaseerd op een TI-chipset. Sinds ik dit heb geinstalleerd nog geen enkel probleem mee gehad.

Het stabiliteitsprobleem is gekend, en er is zelfs discussie om support om die reden volledig te droppen: https://github.com/home-assistant/home- ... sues/17170
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

CyberThijs schreef:Ik had mijn Sonoff Zigbee bridge geflashed om zo op dezelfde manier als Paul voorstelt een verbinding op te zetten tussen HA en mijn Zigbee devices.

Helaas minder stabiel dan gehoopt, en daarom uiteindelijk een dedicated usb dongle gekocht gebaseerd op een TI-chipset. Sinds ik dit heb geinstalleerd nog geen enkel probleem mee gehad.

Het stabiliteitsprobleem is gekend, en er is zelfs discussie om support om die reden volledig te droppen: https://github.com/home-assistant/home- ... sues/17170
Bedankt voor uw inbrengt CyberThijs!

Ik draai hier zelf ook de ZHA op een zelf geflashte sonoff bridge en de link die je hier boven gaf, heb ik ook al in het verleden zien passeren. Persoonlijk zou ik het jammer vinden dat ze dat opgeven...
Want toch draait dat hier bij mij weliswaar zonder noemenswaardige problemen, tenzij de gekende Blitzwolf BW-SHP13 troubles (https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues/605) maar die 'zouden' kunnen opgelost worden volgens de laatste berichtgeving door de plug opnieuw te koppelen. Moet ik nog testen. Wat ik inmiddels wél al weet dat een gewone 'reconfig' niet echt helpt.

Trouwens, op de chip van de sonoff zit een sma weerstand die eigenlijk verplaatst kan worden, zodat je een externe antenne kunt aansluiten om het bereik te kunnen verbeteren.
Dit kunt u hier zien als u beetje scrolt naar onder waar de sm-011 v1.0 print staat (met en zonder externe aansluiting: check de stand van de sma weerstand) https://github.com/zigpy/zigpy/discussions/586
Hier ligt hiervoor nog een tweede bridge in de verpakking klaar waar ik dat ooit schik mee te doen bij wijze van test...

Ik had gehoopt dat hier iemand de Lidl zigbee gateway al zou geflasht hebben volgens de methode van Paul Banks, gewoon al uit nieuwsgierigheid of ze dan beter of slechter zou werken als de geflashte sonoff (waar ik zoals gezegd weinig miserie mee heb: bij mij is ze stabiel - en dat is misschien doordat bepaalde zigbee smart sockets als router fungeren?).
Ik heb die Lidl gateway hier dan ook liggen om dat uit te proberen, maar ik zie er nog wat tegenop....vandaar de vraag hier
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het ondertussen geprobeerd, en dat werkt prima. Het is eigenlijk ook niet veel werk want in feite is het niet echt flashen. Je moet via een seriële kabel het root paswoord achterhalen (verschilt per toestel dus ik kan je het paswoord niet gewoon geven) en nadien kan je erna SSH'en. Eenmaal je erin kan, is het maar kwestie van de software die je wil erop te zetten.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik heb al spijt van de Lidl zigbee. Dat ding werkt, maar meldingen via de app is en blijft moeilijk of komen gewoon niet binnen. Ook raken mijn toestelletjes vaak hun connectie kwijt en dan moet je het toestelletje herinstalleren.

Ik zal wel bij de ehome life/lsc prullen blijven. Geen extra stopcontact kwijt en werkt al 2 jaar perfect.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je even googled op "tuya" zal je diverse toestellen zien, wat je maar wilt. Je hoeft niet persé te blijven bij Action dus :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Zijn er hier mensen die mij a.u.b. verder kunnen helpen met het flashen van de lidl zigbee gateway volgens de manier van Paul Banks?
https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/ha.html
Ik heb via een seriële kabel het root paswoord al kunnen achterhalen en de volgende stap is SSH'en via winSCP met het bestandsprotocol SCP
Ik geraak daar dus in, maar wanneer ik het bestand 'serialgateway.bin' wil overzetten naar de directory tuya op de lidl gateway krijg ik de volgende fout
"Kan SCP niet uitvoeren om overdracht te starten. Zorg ervoor dat SCP is geïnstalleerd op de server en dat het pad ernaar aanwezig is in PATH. U kunt ook SFTP proberen in plaats van SCP. De opdracht is niet correct uitgevoerd en gaf de retourneercode 127 terug."
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

SPR schreef:Rookmelders staan al op het verlanglijstje.
Heb je bepaalde modellen op het oog? Naar Zigbee rookmelders/brandmelders had ik nog niet gekeken eigenlijk maar dat lijkt me wel nuttig. Momenteel zijn mijn gekoppelde melders hun batterijen snel leeg door het slechte systeem van linken, Zigbee is erg zuinig.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik heb uiteindelijk geen brandmelders gekocht, omdat mijn meldingen via de app toch niet binnenkomen, dan ontbreekt mij het nut een beetje. Ik weet niet wat daar mee scheelt maar dat werkt telkens maar heel even en dan hup, verdwijnen de meldingen in thin air. Mijn toestellen verliezen ook vaak de connectie met de Zigbee router, ook al staan ze er verdorie vlak naast.

Uw toestellen zijn maar zo zuinig als wat ze zelf verbruiken. :) De temperatuur sensoren op 2 AAA batterijtjes gaan hier 2 maand mee. Dat is dan wel met een display maar als ik dan zie dat zo'n Action digitale thermometer met 2x zo'n groot display het met een cr2032 een half jaar uit zingt...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn temperatuurcensoren van Aqara doen altijd minsten een jaar (Zigbee). En nu ik ze herlinkt heb aan de repeaters zeer stabiel.
Notificaties gebeuren hier via Home Assistant wat goed werkt, dus ik zou hier het nut van een Zigbee brandmelder wel zien.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

SPR schreef:Ik heb uiteindelijk geen brandmelders gekocht, omdat mijn meldingen via de app toch niet binnenkomen, dan ontbreekt mij het nut een beetje. Ik weet niet wat daar mee scheelt maar dat werkt telkens maar heel even en dan hup, verdwijnen de meldingen in thin air. Mijn toestellen verliezen ook vaak de connectie met de Zigbee router, ook al staan ze er verdorie vlak naast.
Kijk ook eens hier naar: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=111&t=61833
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Interessant topic (nu pas eerste keer gezien). Ik denk dat de hack voor homeassist ook wel voor Openhab zou moeten werken.

Hebben ze (aangezien start topic al enkele maanden oud is) nog steeds in LIDL die bridges?

(En als reply op eerdere uitspraak in topic over wifi vs tuya: ik draai quasi alles op wifi en nog maar beperkte zaken op tuya/zigbee. Ik heb router wel al moeten aanpassen omdat de eerste iprange (255 ip's) vol was. Router doet niet moeilijk. AP's ook niet. PC's en smartphones connecteren allemaal op 5Ghz, al de rest op 2.4Ghz (en die band is idd redelijk belast dus zou probleem kunnen zijn als die opsplitsing niet zou gebeuren ...))
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

yaris schreef:
SPR schreef:
bambipower schreef:Lidl is tuya(!!!!), en werkt perfect op de tuya of smartlife app. Dus nogmaals proberen toe te voegen

https://developer.tuya.com/en/
Na 7 keer 2 minuten wachten opgegeven. Via de Lidl Home app was er verbinding na 3 seconden. Toestellen toevoegen ging ook vlot. Uiteindelijk is de Lidl Home app identiek aan die van LSC en Tuya mijn gedacht. Zelfde opbouw en alles. Alleen het Lidl logo is storend. :|

Bij zo'n stick moet je toch ook altijd een device aan laten staan wil het werken? Laptop, Pi, etc? Ben complete noob op dat vlak en probeer zo veel mogelijk in te lezen maar vaak toch ook niet super duidelijk.
Ja je gebruikt een "servertje". Dit kan een PI, nuc, ... zijn. Ik heb nu de home assistant blue besteld. Duurt nog wel even voor het toekomt.
Ik heb home assistant draaien met een zigbee en een zwave stick. Geen hub van eender welk merk ertussen. Werkt super allemaal.
Nu let op, je gaat veel tijd kwijt zijn ga je die route. Je kan ook kijken naar https://homey.app/nl-be/?gclid=CjwKCAjw ... 14QAvD_BwE


Heb je nog iets van hardware liggen dat 24/7 mag aan staan en niet teveel verbruikt ?

Edit: Dit bakje heb ik besteld
https://www.home-assistant.io/blue/
Ben van plan over te schakelen van Vera naar home assistant. Wat is het voordeel van "home assistant blue" ten opzichte van een gewone raspberry Pi met home assistant? Ben je niet meer beperkt?
Valt de home assistant blue mee ?
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”