Europese banken in aanval tegen Visa, MasterCard en Apple Pay

Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meer dan 30 Europese grootbanken en betaalorganisaties bundelen de krachten om de Amerikaanse hegemonie in betaaloplossingen te doorbreken.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210503_94408333
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

PLUS - artikel.

Als je geen abonnee bent dus best nadenken of je hier je beperkte kliks aan wilt uitgeven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef:PLUS - artikel.

Als je geen abonnee bent dus best nadenken of je hier je beperkte kliks aan wilt uitgeven.
https://business.techpulse.be/nieuws/26 ... astercard/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik begrijp het "wenen" van de Europese banken niet... als je zelf geen initiatief neemt moet je ook niet klagen dat anderen het doen.

En wat betreft Apply Pay en varianten... hier ga je volgens mij weinig tegen kunnen doen (tenzij je klanten het ontzeggen).

Uiteindelijk wordt het duidelijk dat Europa op vele gebieden niet echt een grote speler is (kijk ook recent maar naar het cloud gebeuren).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben voorstander van een Europees betaalschema naast Visa/Mastercard(dus niet elk land zijn eigen betaalsysteem zoals bv. Bacontact...). Dat kan dan perfect samengaan met een kaart of ApplePay of GooglePay(dat geen eigen betaalschema is, maar gewoon een virtuele Maestro/Mastercard/Visa/...).

Maar de Europese spelers maken het wel onduidelijk.
Bancontact werkt samen met oa. Scandinavische, Duitse, Protugese (maar geen Nederlandse) aan Empsa(al gebeurt er daar erg weinig, hoewel het al vrij lang bestaat zijn er nog geen Peer2Peer betalingen mogelijk, hoewel ze allemaal met QR werken).

Nu gaan oa. KBC & BNP(tevens eigenaren van Bacontact) samenwerken voor een EPI(wel met Nederland).

Ik vrees dat ze mekaar een beetje voor de voeten aan het lopen zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stroper schreef:Ik vrees dat ze mekaar een beetje voor de voeten aan het lopen zijn.
Het geeft gewoon aan dat het Europese idee niet werkt... we zijn geen geheel maar een verzameling van individualisten.

Het "been" waar we nu voor gaan vechten is al lang opgepeuzeld door iemand anders.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef: Het "been" waar we nu voor gaan vechten is al lang opgepeuzeld door iemand anders.
mja
is uw product beter kutn ge concurreren
maar dat europees ding zal meedogenloos vastlopen in het Europese moeras van bureaucratie, regeltjes en 27 landen en nog meer bedrijven die mekaar wil kloten
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Leuk hoor hoe ze dat zeggen "om de Amerikaanse hegemonie in betaaloplossingen te doorbreken" terwijl het puur over minder moeten afdragen/meer winst kunnen maken op betalingen gaat.

Is ook niet voor het eerst dat ze dit proberen, elke 10 jaar komen ze wel met zoiets op de proppen. Probleem is dat het uitrollen van nieuwe betaalopties een enorm kip/ei probleem is, winkels willen het pas als klanten het gebruiken, klanten willen het pas als winkels het aanvaarden. Daarom dat de spelers in elektronisch betalen in decennia eigenlijk niet fundamenteel veranderd zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie dit ook niet meteen van grond komen.
Een ander betaalnetwerk uitdenken is niet zo moeilijk, het compleet uitrollen met snel ondersteuning/adoptie door zowel winkels als consumenten, zie ik niet gebeuren. Het bestaande netwerk voldoet prima, ik denk dat er weinig onvrede is over Visa, MasterCard, ... (los van de kosten).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:het compleet uitrollen met snel ondersteuning/adoptie door zowel winkels als consumenten, zie ik niet gebeuren.
Dat is een kwestie van de functie vandaag toe te voegen op een bestaande kaart en binnen één of twee jaar het verplichten voor winkels.
heist_175 schreef:Het bestaande netwerk voldoet prima, ik denk dat er weinig onvrede is over Visa, MasterCard, ... (los van de kosten).
Voor de consument voldoet dit inderaad prima... echter de Europese willen een groter deel van de koek (die ze niet zelf gebakken hebben).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: Dat is een kwestie van de functie vandaag toe te voegen op een bestaande kaart en binnen één of twee jaar het verplichten voor winkels.
Probleem is dat je dat niet kan verplichten.
Ik ken nu winkels die
* wel Bancontact, maar geen Maestro aanvaarden en geen MS/Visa
* wel Maestro geen Bancontact en geen MS/Visa
* zowel Bancontact/Maestro maar geen MS/Visa
* Bancontact, Maestro & MS/Visa
DarkV schreef:Voor de consument voldoet dit inderaad prima... echter de Europese willen een groter deel van de koek (die ze niet zelf gebakken hebben).
Los van het feit, dat dit prima voldoet, zie ik niet wat er verkeerd is om een Europees alternatief te hebben. Als er ooit weer een gek in het Witte Huis zit die beslist dat Amerikaanse bedrijven niet meer mogen samenwerken met Europa om wat voor reden dan ook, dan zitten we met een serieus probleem. Maar dan moet het wel een panEuropees betaalschema zijn, dus niet Bancontact voor BE/Girokart voor DE/...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Een EU-wijd schema waarin al die malle nationale schema's geconsolideerd worden geef ik wel een zekere kans op slagen, want daarin doet het kip/ei probleem zich niet voor: de functionaliteit/ondersteuning is er al.

Het zou wat mij betreft ook wenselijk zijn. Het is 2021. Iemand met een iDeal-kaart moet hier ook gewoon kunnen betalen in een winkel die geen Maestro aanbiedt. En omgekeerd is er dan ook geen zo'n nood meer aan de Maestro-functionaliteit (met geld weg naar Amerika) als de nationale schema's van andere landen gewoon aanvaard kunnen worden.

Maar veel geluk met alle neuzen, en er zijn er (te) veel, in de juiste richting te krijgen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stroper schreef:Los van het feit, dat dit prima voldoet, zie ik niet wat er verkeerd is om een Europees alternatief te hebben.
Ik ben ook niet tegen een Europees alternatief... maar dan wel met de juiste motivatie (en niet louter een groter deel van de koek willen).
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”