DNS Server

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste allen,

Ik heb een OneUp abo van Telenet. Ik heb een nieuw Access Point aangekocht en een QNAP NAS. Ik wil deze een vast IP adres geven maar dan wordt gevraagd naar een primaire en secundaire DNS Server.

Ik ken het principe van DNS en tot voor kort gebruikte ik gewoon de primaire en secundaire DNS van de digicorder.

Mijn vraag: welke DNS gebruik je nu best ... Ik zie bv. ook tijdens het zoeken "open dns", "google dns", ... en kan het gebruik van een bepaalde DNS invloed hebben op internetsnelheid?

Bedankt voor jullie advies !
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Normaal gebruik je gewoon de DNS servers van je provider (kijk dus even welke je laptop van de TN modem krijgen - command window openen en ipconfig /all ingeven).

Deze gebruiken welke op je Digicorder staan zou ik niet meteen doen (mogelijk hebben deze een specifieke configuratie welke niet van toepassing is voor normale internet clients al kan het ook zijn dat ze gewoon identiek zijn).

Soms kan het handig zijn andere DNS servers te gebruiken (al is maar de vraag of Google hoeft te weten waar jij naar surft).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die van Telenet zijn:
195.130.131.5
195.130.130.5

Vroeger ook nog wel eens getest met o.a. die van Google en OpenDNS en dan vooral toen er sommige websites geblacklist werden in België en dat gemakkelijk te omzeilen was met een andere DNS server. Volgens mij is het nadeel van derde-partij DNS servers wel dat de responstijden iets hoger zijn, maar aangezien DNS ook gecachet wordt, merk je daar weinig van.

De IP adressen van die van Google zijn dan weer zeer gemakkelijk te onthouden :).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ook naar de klantendienst van telenet eerst nog gebeld met de vraag naar de adressen van hun DNS- servers. Het was alsof ik naar de meest top-secret bedrijfsgeheimen vroeg.

Kreeg kort antwoord: "wij ondersteunen die vragen niet" ... Over hulpvaardigheid gesproken ...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Open Dns, Cloud 9, cloudflare DNS,... Liefst nog DoT of DoH naar de upstream DNS, interne clients gebruiken dan mijn eigen Dns server (adguard).

Die van mijn ISP gebruik ik nooit.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Hiermee kan je de snelheid van de DNS diensten testen:
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hier ook al sinds de blockage van bepaalde websites op DNS-niveau in België afgestapt van de door ISP aangeboden DNS-servers.

Momenteel AdGuard Home als interne DNS server met upstream naar Cloudflare DNS over DoH.
Tomby schreef:Volgens mij is het nadeel van derde-partij DNS servers wel dat de responstijden iets hoger zijn
In de meeste situaties zal een partij als Google of Cloudflare net lagere response times geven. Maar zoals hierboven aangehaald, best eens een benchmark laten lopen, en dan samen met je prioriteiten (bv privacy) afwegen welke je gebruikt.

In een ander topic hier las ik dat Orange hun DNS-servers het blijkbaar regelmatig laten afweten (waardoor je internetverbinding dan niet lijkt te werken). Dat is dus ook op te lossen door een robuustere DNS service aan te wenden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”