Keuzestress / Luxeprobleem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:Ja, véél gevaarlijker dan de ingebouwde touch screen! Hoe durven ze?
Ik denk dat het scherm van een smartphone heel wat meer verleiding/afleiding kan geven dan het scherm van je carkit.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Afleiding is afleiding, het type scherm maakt niet uit, je kijkt even niet op de weg en een paar seconden is meer dan genoeg voor brokken. Daarom is de stembediening wel een goede zaak.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ook daarom was ik minder fan van systemen zoals Tesla en Audi waarbij het hoofdscherm lager in de middenconsole stond.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja, gebaseerd op de GLA ... Nee dank u ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Weet iemand toevallig of banken er een probleem mee hebben om een buitenlandse (jonge occasie) auto op een renting te zetten. De prijzen in DE zijn toch wel gevoelig lager dan in België en het is vaak echt wel de moeite waard om er eentje te importeren. Maar gaat een bank dit willen of zien als "teveel gedoe"?

Heb de vraag zelf nog niet gesteld. Heb zo net ontdekt dat mijn bank (BNP) blijkbaar nu geld aanrekent om advies te geven aan zelfstandigen. Die zijn mij als klant dus kwijt nu. Hoe absurd kan het zijn. Ik moet betalen zodat zij mij een product kunnen verkopen? Zaken zoals dit bespreek ik niet met een of ander anoniem persoon in een callcenter dat z'n job amper kent.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Denk niet dat een bank daar last mee heeft. Mijn bankier (belfius) alvast niet. Voor zelfstandigen kan ik Belfius alleen maar aanraden, hoe goed die mij geholpen hebben met alles is echt wel wauw. Zal wel aan de zelfstandige bankier liggen ook, maar toch !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dizzy schreef:Als je het wat nuchterder bekijkt zijn de verschillen kleiner, ze zijn er maar niet in verhouding tot het prijsverschil.
TCO analyse van fleet.be voor 4300 wagens
https://www.fleet.be/wp-content/uploads ... TCO-NL.pdf
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:Je haspelt wel wat door elkaar.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur

Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).

@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar

@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.
Ik rakel deze even boven.
Het valt me op, maar waterstof is bijna dagelijks in het nieuws.

https://www.nu.nl/auto/6125638/watersto ... loven.html
https://pledgetimes.com/airbus-plans-to ... red-plane/
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... oters.html
https://www.h2-view.com/story/british-a ... d-flights/
https://fuelcellsworks.com/news/toyota- ... solutions/
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ttery-vans
https://www.electronicdesign.com/market ... l-vehicles
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -market?hs

En deze oude:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22 ... feconomie/

Een gokje.
Ik rij al 9 jaar hybride.
Huidige wagen zit in jaar 4, 100k. Een japanner, die kan gerust nog 6 jaar mee zonder dat er een sleutel aan te pas komt.
Nog zekerder als het kilometeraantal met 20% tot 40% daalt dankzij Teams en consoorten.

Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

jutuiz schreef: Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Wel veel veranderd intussen maar is ook al meer dan 20 jaar de grote verlossing maar echt doorbreken doet het niet.
Denk dat je gewoon over 6 jaar (of zonder ongelukken en als het dan nog mag 10) zult keuze moeten maken :lol:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iemand nog nieuws hierover... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Ondertussen zijn we namelijk twee jaar verder !?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik las daarnet een artikel dat op termijn groene waterstof evenduur zal worden als fossiele brandstoffen dat zou kunnen bereik worden in 2050 als overheden er fors op inzetten.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

decat schreef:
jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.
Toyota, Hyundai en Mercedes zijn bezig met brandstofcellen.
Mij lijkt Toyota dan van deze 3 het te zijn.
BMW heeft ook iets met brandstofcellen gedaan.

Hyundai en Mercedes zijn toch bezig met elektrische modellen.
En Toyota is ook bezig met solid state accu's.

En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

decat schreef:Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.

https://nerdist.com/article/lavo-hydrog ... australia/

Met zon, wind (zoek eens Vortex Bladeless Wind) en water - iets wat iedereen min of meer gratis ter beschikking heeft - geraken we mogelijk al een eind ver om zelf waterstof te produceren. De eerste die zo'n systeem betaalbaar en dummy-friendly maakt zal scoren. Als natuurlijk iedereen zijn eigen energiecentrale begint op te zetten, en effectief decentraal produceren, dan valt voor velen de melkkoe weg. Dan gaan de grote jongens wel heftig lobbyen om dat onmogelijk te maken. Om nog niet van de staat te spreken. Dat zie je zo al gebeuren.
Laatst gewijzigd door jutuiz 07 apr 2021, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je zal dan (letterlijk) groene waterstof in je tank moeten doen ;)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Waterstof zak er wel komen, zware trucks en zee schepen kan je moeilijk voorzien van batterijen.
Zodoende komt er een doorontwikkeling naar auto's of eerst in auto's dan in trucks.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Abusimbal schreef:
En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
Idd waterstof.
jutuiz schreef:
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.
In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Grijze waterstof (H2) kan je maken op basis van petrochemie en is stoot veel Co2 uit.
Groene waterstof maak je op basis van elektrolyse van water (H2O) en verbruikt gigantisch veel elektriciteit. Met elektriciteitsprijzen die negatief zijn, lijkt me er daar wel wat marge op te zitten :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

decat schreef:In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
Maar ook daar zijn we weer twee jaar verder en het blijft stil... het lijkt nochtans een beter alternatief dan een batterij ?

Misschien kan eens iemand een offerte vragen... https://www.solencopower.com/powerbox/
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

NuKeM schreef:Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Dat van die niche, dat weet ik zo nog niet. Ik denk eerder dat het een volwaardige component van de energiemix wordt. Zelfsturende stadsauto's met een abonnement? BEV. Openbaar vervoer? FCEV. En BEV alleen op voorwaarde dat de batterijtechnologie duurzaam blijkt. Duurzaam als in: "niet om de 5 jaar moeten een volledig nieuw batterijpak kopen". Waar het er momenteel toch naar uitziet... En vinden ze morgen de heilige graal que batterijtechnologie, dan zullen fuel cells volgens mij nooit mainstream worden voor personenvervoer. Dat klopt.
NuKeM schreef: Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Klopt. In Duitsland hebben ze nu een project lopen waar ze waterstof mixen met aardgas en zo waterstof via het gewone grootdistributie aardgasnet gaan verdelen. Het is bij de uitgang van het net technisch makkelijk om het aardgas en het veel lichtere waterstof te splitsen.
NuKeM schreef: Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
Toyota gelooft volgens mij nog steeds niet in BEV's (geen energiedichtheid genoeg, niet rendabel genoeg om te produceren), maar met lange tanden moeten ze nu wel meestappen met wat de markt doet omdat ze anders een IBM-ervaring zouden kunnen hebben. En misschien omdat ze zicht hebben op de solid state batterie.

Een belangrijk keerpunt wordt het moment dat regeringen beseffen dat kernenergie (misschien niet in z'n huidige vorm) onmisbaar is om CO2 neutraal te worden. Dan komt waterstof écht vooraan te staan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Kernenergie via thorium dan. Als zal dat dan niet voor 2030 zijn denk ik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thorium ... lear_power

India en China zijn er mee bezig.

NVA heeft er in 2014 al eens iets over gezegd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/08/31 ... 1-2074513/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Jefm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 dec 2020, 12:02
Bedankt: 2 keer

Colruyt doet ook investeringen in waterstof

https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... obility/h2

Aangezien ze ook inzetten op cng en laadpalen bereiden ze zich voor op een omschakeling van hun eigen wagenpark.
Op die manier zal men ook klaar zijn als de consument volgt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”