GPS app met custom route

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik zoek een GPS app waar ik custom routes kan in duwen.
Beste dat ik tot op heden gevonden heb, is google maps, waar ik meerdere destinaties langs de custom route kan indrukken.
Echter... beperkt in aantal "tussenstops", alsook moet ik na iedere stop bevestigen dat ik verder wil rijden.
Zie van dat laatste wel de meerwaarde, maar dat is het niet in mijn geval.

De reden dat ik dit zoek: ik ben op dit moment rijbegeleider, dus ik wil "speciale" ritjes plannen. :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Kijk eens naar Sygic (betalend, eenmalig). Je kan tussenstops toevoegen en je hoeft maar 1 keer op start te drukken. Zolang je uw route niet annuleert blijft die actief. Weet niet of dat uw vraag beantwoordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Dan kijk je misschien best naar een app om gpx-track te volgen...
Hiervoor kan je op de smartphone gebruik maken van OsmAnd.
De gpx-tracks kan je ofwel ook maken in OsmAnd (manueel invoeren, of gewoon de routes zelf rijden en laten loggen), of op de pc via Routeyou.com en dan van daaruit exporteren.

Er zijn uiteraard nog alternatieven te vinden, ik zou zeggen start eens een zoektocht met gpx...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik gebruik een Garmin Oregon 700 wandelgps. De routes kan je online vinden en gemakkelijk importeren. Zelf routes (gpx) aanpassen of volledig zelf maken kan met Basecamp, een programma van Garmin (gratis).

Kaarten kan je gratis vinden via OpenStreetMap.

Naast de sporen kan je ook met routes werken, die volgen automatisch de wegen als uw kaarten daarop voorzien zijn (routable).

GPS verbruikt echter veel en uw GSM zal snel leeg zijn. Voor de wandelgps werk ik met batterijen en een powerbank als backup. Als je de gps niet constant aan laat staan kan je gerust een dag ermee wandelen. In een wagen kan je opladen terwijl je rijdt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Route aanmaken op webbrowser met Graphhopper.de, kies rechtsboven voor het type kaart (HikeBike, TFOutdoors, etc...).
Kliks linksboven voor het type vervoersmiddel (deze site maakt ook een onderscheid tussen gewone fiets, racefiets of mountainbike).
Eenmaal de route uitgestippeld, de GPX file downloaden (naar keuze ook de route, de waypoints mee downloaden) naar uw Gdrive (of wat dan ook).
OSMAnd installeren op uw smartphone (die dan hopelijk een Android is).
De GPX file aanklikken, inladen in OSMAnd, in de navigatiesettings zeggen dat hij de GPx moet volgen en daar ga je.
Je kan OSMAnd ook zo tunen dat hij de route in omgekeerde richting volgt indien hij dat detecteert. Dat hij al of niet herrekent naar het volgende waypoint of niet, etc...

Gebruik ik al jaren om te navigeren met fiets en wandelingen.

Op fiets met Quadlock en waterdichte case Amazon. De Edge 530 gebruik ik niet om te navigeren, is een onding. Toch daarvoor.

Vroeger met GSM toestellen met 5000mAh batterij, nu met een Pixel 4a met ocharme 3000mAh en mits juiste settings - extreme batterijbesparing, dark mode - haal ik makkelijk minstens 8 uur (ik heb -27% batterij op 4 uur al bekomen) on screen navigatie met audio-instructies. In de praktijk zal dat vermoedelijk tot 10uur gaan, maar dat heb ik nog niet kunnen uittesten.
Laatst gewijzigd door jutuiz 06 apr 2021, 12:52, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hoe ik het deed toen ik m'n zus leerde rijden: in Waze had ik gewoon zoals je aangeeft routes met tussenstops aangemaakt en ik navigeer van POI naar POI. Uiteindelijk is dat ook ongeveer zoals het examen zal lopen, de variatie zit er in dat de volgorde van die POI's (en de keuze welke) telkens anders is. Er zijn dus niet per sé vaste routes. De laatste POI is immers "rij zelf terug naar het examencentrum". Die stap mag mét GPS uitgevoerd worden.

Het is immers voor iedereen geen goed idee om enkel die specifieke routes te leren kennen, maar je gewoon in elke situatie in het verkeer te kunnen begeven, en de beste leerschool dan is ervaring opdoen. Want tijdens examen ga je sowieso in situaties komen die je niet geoefend hebt of kon voorzien en dan wil je niet falen omdat je iets "van buiten geleerd hebt".
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Net een update van de Sygic-app binnengehaald. Android auto is nu ook beschikbaar in Sygic.
Zelf heb ik geen Android Auto systeem in mijn auto, maar ik gebruik wel geregeld Sygic als navigatie-app.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ondertussen mijn plan kunnen trekken met het maken van GPX files, en deze inladen in OSMAnd.
Geen android, doch iPhone hier, maar dat werkt perfect.
Sinds een maand ook ondersteuning voor Carplay zag ik in de notities staan, dus dat maakt het helemaal goed.

Het is niet de bedoeling om examenritjes te maken, en daar op te focussen.
Bedoeling is om allerhande wegen te nemen.
Zo hebben we laatst Brugge - Aalter gereden, met stukken door een bos, maar evengoed langs N-wegen met veel verkeer, noem maar op.
Met een traditionele GPS-app zou die meteen "neem E40" zeggen (waar je ook wel moet op rijden om ervaring op te doen, maar niet enkel en alleen maar snelwegen). Met de ontdekking van GPX (ik kende dit werkelijk niet) kan ik dus routes maken waar alle soorten wegen inzitten, ideaal dus.

Bedankt!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat je ook routes met tussenpunten kunt maken en bewaren met ABRP.
Voorlopig in beta wat android auto betreft.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik gebruik basecamp om routes te tekenen en dan opslaan als gpx. Als ik niet mijn fietscomputer gebruik, dan is het via import in Komoot op mijn smartphone.

Rekt vrij goed, zo onlangs gaan wandelen in het bos met komoot op smartphone en gpx wandeling.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”