Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

NickG schreef:
MClaeys schreef: Ze doen het bewust in de winter, dan zijn er niet veel negatieve saldo's. Ik denk dat er een aantal (mezelf wss inclusief) gaan verschieten van hun eindafrekening een dezer dagen...
Hoezo? De eindafrekening dezer dagen zal toch nog meevallen (ervan uitgaande dat er wat overschot is opgebouwd de afgelopen jaren)? Het is de volgende afrekening, na een periode waarbij geen terugdraaien mogelijk is, die gaat tegenvallen, toch?
Hang ervan af wanneer je meteropname is. Als die bv in september of oktober is, dan zal de factuur stevig zijn, want die PV panelen leveren tot nu niet veel op.

In mijn situatie is de installatie nog maar in gebruik vanaf half juni. De warmtepomp heeft net alle koudste maanden achter de rug (min of meer) en ik heb maart, april en mei wil nog nodig voor dat terug volledig op peil te brengen met terugdraaiende teller. Ik zie dat ik zo'n 600€ zal moeten opleggen, terwijl dat quasi weg ging zijn tegen juni (schatting).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij ons liggen die pas van vorig jaar.
Dus in het beste geval, als de simulatie zou kloppen, komen we 8 jaren toe.
Maar dan nog, komt dit er effectief?
Zal het dat bedrag zijn?
Komt er ooit een injectietarief?
Wat zijn de gevolgen van het capaciteitstarief. (analoog is vast op 2,5, nu moet je ook daar opletten)?
...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

NickG schreef:(ervan uitgaande dat er wat overschot is opgebouwd de afgelopen jaren)?
Hoezo jaren? Ze tellen gewoon op van de laatste eindafrekening, als die net voor de winter was zit je bijna puur met verbruik en gaat dat dus dik tegenvallen. Bij ons een twijfelgeval, maar t gaat sowieso opleggen zijn want zelfs met een negatief verbruik komt daar Turteltaks bovenop tot 1 maart.
ddd schreef:Je betaalt, bij gelijk gedrag €200 per jaar meer.
Dat is bij 100% zelfverbruik als ik zijn opmerking goed lees, dus daar komt sowieso nog bij. Dan vanaf volgend jaar capaciteitstarief waar ze iedereen met slimme meter mee naaien (niet enkel zonnepanelenbezitters, die hebben nog het voordeel als ze overdag koken bvb dat ze pieken kunnen voorkomen).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daar gaat het schoentje wringen.
In principe werken wij ook met 2 uit huis.
Ik heb nu het geluk dat ik thuiswerk moet doen.
Maar binnen een paar maanden zal het terug naar kantoor zijn.
Dan begin het puzzelen.
En tijdens de dag koken is enkel gegund voor mensen waar er 1 persoon halftijds werkt of niet werkt.

En dus ja, het zal niet bij die 200 EUR blijven...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

MClaeys schreef:
ddd schreef:Je betaalt, bij gelijk gedrag €200 per jaar meer.
Dat is bij 100% zelfverbruik als ik zijn opmerking goed lees, dus daar komt sowieso nog bij. Dan vanaf volgend jaar capaciteitstarief waar ze iedereen met slimme meter mee naaien (niet enkel zonnepanelenbezitters, die hebben nog het voordeel als ze overdag koken bvb dat ze pieken kunnen voorkomen).
Neen, svermassen gaat van 0,00 naar bijna 2.500.
Capaciteitstarief is idd nog de grote onbekende...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, sorry, van 0 tot 2500.
Is ook maar wat simulatie, omdat je het nooit tegoei gaat weten.
Tenzij je natuurlijk zo een volledig jaar hebt, waar je ook met alles rekening kan houden.
Bottomline blijft, het zal voor velen een tegenvaller worden in 2021 en zeker in 2022.
Het "clubke met de dikke sollen" gaat wel nog eens samenzitten had ik ergens gelezen.
Maar dat zal waarschijnlijk toch allemaal weinig uithalen.
Waarschijnlijk komen er enkel voor de gezinnen die sowieso al in moeilijkheden zitten extra compensaties.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef: Ze doen het bewust in de winter, dan zijn er niet veel negatieve saldo's. Ik denk dat er een aantal (mezelf wss inclusief) gaan verschieten van hun eindafrekening een dezer dagen...
Net even de berekening gemaakt. De extra tussentijdse afrekening die gaat toekomen gaat ongeveer een 400€ extra zijn voor de periode van 1/12 tot 28/2.

Reden:
- zeer weinig opbrengst zonnepanelen
- hoog verbruik wegens winter
- 3 maanden prosumententarief waar we geen zak aan hebben want we hebben in deze periode het net amper als thuisbatterij kunnen gebruiken ...

Positieve noot: vandaag eerste dag m'n verbruik aangepast om een zo hoog mogelijk eigenverbruik van zonnepanelen te hebben: Resultaat:

Zonnepanelen hebben 21,3kWh geproduceerd en ik heb maar 3,8kWh geïnjecteerd. Eigenverbruik 82% !!!

Alleen spijtig dat dat niet iedere dag gaat lukken ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Geen idee hoeveel % ons eigenverbruik vandaag was, maar we hebben vandaag bewust overdag gekookt (omdat dat uitzonderlijk eens kon), ik zet de vaatwas nu ook pas aan als de zon op gaat (morgen komt er een extra Niko Smart Socket om dat automatisch te laten gebeuren als we niet thuis zijn ook) en ik heb een 3D print gedaan toen de zon scheen.
Tussen 8u30 en 17u47 niks van het net gebruikt. Maar dat kan dus niet elke dag, en s'avonds nog steeds verbruik want ge kunt moeilijk alles afzetten s'avonds.
Ik vind het maar een zielige bedoening zo, het enige effect is weer wat meer zorgen aan de kop want ge moet u gaan bezig houden met naar cijferkes te kijken, u overal maar te zitten aanpassen, wie gaat werken is weer eens de pineut, etc...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja dagen zoals vandaag, 8,6 opgewekt, 7,8 teruggeleverd en 2,7 afname (kWh)
Pijnlijk!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Geen idee hoeveel % ons eigenverbruik vandaag was, maar we hebben vandaag bewust overdag gekookt (omdat dat uitzonderlijk eens kon), ik zet de vaatwas nu ook pas aan als de zon op gaat (morgen komt er een extra Niko Smart Socket om dat automatisch te laten gebeuren als we niet thuis zijn ook) en ik heb een 3D print gedaan toen de zon scheen.
Tussen 8u30 en 17u47 niks van het net gebruikt. Maar dat kan dus niet elke dag, en s'avonds nog steeds verbruik want ge kunt moeilijk alles afzetten s'avonds.
Ik vind het maar een zielige bedoening zo, het enige effect is weer wat meer zorgen aan de kop want ge moet u gaan bezig houden met naar cijferkes te kijken, u overal maar te zitten aanpassen, wie gaat werken is weer eens de pineut, etc...
Domme vraag mss, maar moet je de vaatwas dan niet nog manueel aanzetten?

Met een smart plug zou ik er niet komen hier, maar het ding heeft wel een timer aan boord.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hier nog een antiek geval, die gaat gewoon verder waar hij was als de stroom terug op zit. 3 knoppen, een temperatuur draaiknop, een aan/uit knop en een start knop.
Ik heb ook nog gekeken naar switchbots voor sommige toestellen maar ge kunt speelgoed blijven kopen natuurlijk, leuk om wat te prullen maar welke normale mens wil hem daar nu constant mee moeten bezig houden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat dit van de betere dagen zijn. Voldoende instraling en vermogen (W) zodat de was machine gevolgd door de afwasmachine hun ding konden doen zonder afname van t net.
De moeilijkere dagen voor diegene met omvormers van 3kW en minder, wegens prosumententarief, die halen bij die half bewolkte dagen het vermogen niet van een (af) wasmachine dus is het kiezen voor wat injectie of voor afname-opbrengst of wachten tot voldoende zon.
honda4life schreef:Tja dagen zoals vandaag, 8,6 opgewekt, 7,8 teruggeleverd en 2,7 afname (kWh)
Pijnlijk!
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Daar ga ik over!
Bijlagen
Screenshot_20210302-234839_Energy.jpg
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef:Hier nog een antiek geval, die gaat gewoon verder waar hij was als de stroom terug op zit. 3 knoppen, een temperatuur draaiknop, een aan/uit knop en een start knop.
Ik heb ook nog gekeken naar switchbots voor sommige toestellen maar ge kunt speelgoed blijven kopen natuurlijk, leuk om wat te prullen maar welke normale mens wil hem daar nu constant mee moeten bezig houden.
Niemand is het antwoord. Ook niet vergeten dat al die smart spullen ook veel geld kosten. Weer wat jaren bijkomende terugverdientijd.
Het is echt compleet absurd om te verwachten dat iedereen al z'n verbruik gaat verschuiven naar de zonuren. En dan nog, wat als je om 13u je wasmachine aanzet, 5min later is hij volop aan het opwarmen en dan schuift er ineens een dikke wolk voor de zon. Hup, netafname aan 1-2kW, samen met nog wat andere dingen die aanstaan en hup je hangt er weer aan voor piekverbruik. Sure die opwarmingsfase duurt misschien geen kwartier maar het toont maar aan hoe makkelijk je daar aan kan zitten zonder het zelfs te beseffen omdat je denkt dat je "goed bezig" bent. Het is een farce heel dat beleid en we worden voorgelogen met totaal onrealistische inschattingen, verwachtingen en oplossingen. Was allemaal ook niet nodig geweest had m'n gewoon geïnvesteerd in het net. Maar nee, dan zijn er niet genoeg dividenden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Met een batterij kan je dat voorkomen, niet?
Als je uw wasmachine, vaatwasser, ... laat starten na de middag, zit er veel kans al genoeg in de batterij om zonder het net te gebruiken die toestellen te doen werken: ofwel op momentane PV-opwekking, ofwel op wat er in de voormiddag al naar de batterij gegaan is.
Zo zie ik het toch...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Die batterij kost ook veel geld, je moet daar ook risico in nemen qua investering en hoe lang duurt het eer je dat er dan uit kan halen? Ik geloof er nog niet in op dit moment.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vaganzza schreef:Die batterij kost ook veel geld, je moet daar ook risico in nemen qua investering en hoe lang duurt het eer je dat er dan uit kan halen? Ik geloof er nog niet in op dit moment.
Er zijn wel wat mitsen en maren, maar het lijkt erop dat je met een TVT van 12 jaar 70-80% eigen verbruik kan halen (als in: van het net heb je nog 20-30% nodig).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ja, in theorie. Maar er zijn spijtig genoeg zeer veel situaties waarin een batterij je niet kan helpen. En dan moet je ook nog weer het geluk hebben dat je een batterij kan zetten. Men doet alsof dat allemaal maar de logische makkelijke oplossing is terwijl dat allemaal niet zo vanzelfsprekend is (kostprijs, appartement... etc). Collectieve batterijen voor een buurt zijn wat mij betreft een utopie. I'll believe it when I see it.

De point is, wij gaan allen weer zeer zware investeringen doen, met bijzonder lange terugverdientijden (IMHO enkel de moeite als je weet dat je voor altijd ergens gaat wonen, tenzij je je batterij mee neemt), omdat de netbeheerders het vertikken om investeringen te doen. Batterij of niet, je gaat zwaar mogen bijbetalen voor een ander zijn fouten. Fouten waar je al sinds forever zeer zwaar voor betaalt trouwens.
En als je die investeringen dan doet dan hang je af van zo absurd veel factoren dat het een halve job wordt om je energieverbruik nog te gaan managen ook. Voor velen op het forum hier leuk om zich daar met te amuseren, maar is het eigenlijk crimineel dat men dat gaat verwachten van iedereen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef: ik zet de vaatwas nu ook pas aan als de zon op gaat (morgen komt er een extra Niko Smart Socket om dat automatisch te laten gebeuren als we niet thuis zijn ook)
Hoe doe je dat? Mijn afwasmachine start (gelukkig?) niet als er spanning op gezet wordt.

EDIT: heb het antwoord al gelezen :-)



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Eerlijk gezegd: ik zet niet graag volgende toestellen aan als ik niet thuis ben:

1. Vaatwas
2. Wasmachine
3. Droogkast

Er gaan nog veel woningbranden komen als dat zo doorgaat... Dat is echt iets promoten "vanuit het eigen kottekesdenken" zoals ik dat noem. De VREG bekijkt alleen hun deeltje zonder stil te staan bij andere mogelijke risico's en gevolgen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:Die batterij kost ook veel geld, je moet daar ook risico in nemen qua investering en hoe lang duurt het eer je dat er dan uit kan halen? Ik geloof er nog niet in op dit moment.
Er zijn wel wat mitsen en maren, maar het lijkt erop dat je met een TVT van 12 jaar 70-80% eigen verbruik kan halen (als in: van het net heb je nog 20-30% nodig).
Een collega heeft een groepscontract PV+accu getekend en ik de offerte even geanalyseerd.
De kost van de aangeboden Luna accu gedeeld door het effectieve vermogen dat die accu kan capteren en afgeven komt op 0,22ct/kWh gebruik
Ik ga er dan wel van uit dat er enkel zonnestroom in gepompt wordt, 365 cycles per kalenderjaar
Dus met een totaal gebruik van 10j

Binnen het gaselwestdomein is de DNB kost 0,15€/kWh en net die kost wil men 'halveren' door de helft onder 'vast' (Capaciteitstarief) aan te rekenen en het andere gedeelte onder verbruik (kWh). En in dit laatste gedeelte zitten nog OV kosten die met er ook nog eens wil uithalen.
Ik vrees dat bij het halen van net geformuleerde doelstellingen er nog veel water naar de zee lag stromen vooraleer een accu zichzelf kan terugbetalen.
Ook onder piekafvlakking (capaciteitstarief) zal het moeilijk zijn. Zelfs met een tarief van 90€/kWp dat bovenop je minimum van 2500W komt en dat in max 4 maand/j voor PV bezitters.
Met wat planning kan je gerust onder de 4500W blijven wat neerkomt op een meerprijs toch 2500 van 60€/j. Echter bijna perfect van wat het gemiddelde is 3167W, hetgeen men voorstelde als even duur als heden.
En de logica is niet zo moeilijk bv eerst wasmachine opzetten en nadat die warm is de afwasmachine opzetten.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:Die batterij kost ook veel geld, je moet daar ook risico in nemen qua investering en hoe lang duurt het eer je dat er dan uit kan halen? Ik geloof er nog niet in op dit moment.
Er zijn wel wat mitsen en maren, maar het lijkt erop dat je met een TVT van 12 jaar 70-80% eigen verbruik kan halen (als in: van het net heb je nog 20-30% nodig).
Mijn laatste berekening (nu ook al makkelijk een maand oud of langer) zat ik op een tvt van 20+j.

Hoe kom je aan zo een lage tvt?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Van capaciteitstarief zijn toch nog geen bedragen bekend?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vaganzza schreef:Eerlijk gezegd: ik zet niet graag volgende toestellen aan als ik niet thuis ben:
1. Vaatwas
2. Wasmachine
3. Droogkast
Ik ook niet, maar ik betaal ook niet graag honderden Euro's meer per jaar met 0,0 extra service. Ze lokken het dus uit. Vroeger campagnes om die toestellen niet aan te zetten als je niet thuis bent en nu het vrijwel verplichten :beerchug: . Nu sparen voor zo nog een extra brandrisico in huis zijnde een batterij en we zijn klaar.
Ik denk dat ze er vooral vanuit gaan dat mensen niks gaan aanpassen en dus dik gaan incasseren. De inkomsten gaan significant stijgen en de gewoonlijke zakken gaan weer gevuld worden. Er gaat geen cent naar de modernisering van het net en de cirkel is rond, op naar de volgende klucht.


Van capaciteitstarief zijn nog geen bedragen bekend idd, enkel dat iemand die 6kW als piek heeft dubbel gaat betalen dan iemand met 3kW als piek. Omlaag zal het niet gaan.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

MClaeys schreef: Van capaciteitstarief zijn nog geen bedragen bekend idd, enkel dat iemand die 6kW als piek heeft dubbel gaat betalen dan iemand met 3kW als piek. Omlaag zal het niet gaan.
Voor sommigen wel, dat heb ik hier al eens gepost. Zeker de grootverbruikers van nu (+15.000kWh/j), kunnen nog besparen met bv piek van 8kw.
De kleinste verbruikers gaan gemiddeld genomen meer mogen betalen.
Hoeveel allemaal, is wachten op de juiste bedragen.

Maw... men gaat de grootverbruikers belonen... :roll: :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bruma schreef:
heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:Die batterij kost ook veel geld, je moet daar ook risico in nemen qua investering en hoe lang duurt het eer je dat er dan uit kan halen? Ik geloof er nog niet in op dit moment.
Er zijn wel wat mitsen en maren, maar het lijkt erop dat je met een TVT van 12 jaar 70-80% eigen verbruik kan halen (als in: van het net heb je nog 20-30% nodig).
Een collega heeft een groepscontract PV+accu getekend en ik de offerte even geanalyseerd.
Kan je wat specs + prijs posten?
- hoeveel kWp en welke panelen
- welke omvormer
- hoeveel kWh van de Huawei Luna
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ddd schreef:De kleinste verbruikers gaan gemiddeld genomen meer mogen betalen.
Hoeveel allemaal, is wachten op de juiste bedragen.

Maw... men gaat de grootverbruikers belonen... :roll: :roll:
Het erge is dat ik hier mezelf zelfs niet meer echt kwaad in maak. Het maakt mij gewoon triest. Ik doe alle moeite van de wereld om ecologisch te leven, energie te sparen, etc (wat mij veel tijd en geld kost). Maar op het einde van de rit smoort het beleid elke vooruitgang gewoon in de kiem en is het allemaal verloren moeite eigenlijk. Het moet allemaal gewoon opbrengen, dat is het enige dat van tel nog is. Iets dat je op alle vlakken in de maatschappij ziet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

powaq schreef:het beleid
Als burger krijgen we het beleid waar we voor gekozen hebben. De VREG wil iedereen kloten omdat de politiek het zo wil en/of het toelaat. Een eerdere minister wist het al: als ik doe wat er moet gebeuren, raak ik niet herkozen.
"De burger" ligt niet wakker van ecologie of zonnepanelen, ondanks al het bewijs dat het niet de goede kant op gaat. "De burger" heeft lak aan wetenschap, behalve als het hen goed uitkomt.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Yep, en dat is zeer frustrerend als je daar zelf niet voor kiest!
Het is écht zeer moeilijk om eigenlijk nog hoop te hebben in de toekomst met de manier waarop we bezig zijn. Helemaal los van deze zonnepanelen farce. Misschien denk ik er teveel over na omdat er binnen dit en 2 weken een nieuw gezinslid aankomt bij ons. Het is gewoon frustrerend om zo machteloos toe te kijken op beslissingen die zoveel beter konden gemaakt worden, op basis van wetenschap ipv electoraal gezeik waar niemand bij wint. Hebben we niet nog ergens een bevoegdheid of een kieskring te splitsen ofzo? Dat zijn de belangrijke zaken in het leven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Als burger krijgen we het beleid waar we voor gekozen hebben
Dat is natuurlijk de dooddoener eerste klas in elke discussie waar de overheid in voorkomt.

Zeg gij mij eens welke partijen er aan de macht moesten zijn om dit, of andere farcen waar de burger in het zak wordt gezet, niet voor te hebben ?

Er is geen "geparfulmeerde rozeblaadjespartij", sorry.
Ons land zit nu eenmaal zo in mekaar dat alles gewoon teveel kost, elke cent 'winst' die de netbeheerders maken is verdoken belasting want die vloeit rechstreeks naar de aandeelhouders, de gemeenten.

Gisteren stond het nog in de krant; In België verdwijnt 52% van loonmassa in staatskas, in Nederland slechts 37%.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Is er een manier om een google sheet te delen met iemand zonder dat die toegang moet vragen?
Anders wil ik wel even mijn sheet laten bekijken (wie weet heeft iemand er iets aan - of maakte ik een denk/rekenfout)...

Ik kwam met 3 type batterijen (5/8/11kWh) telkens rond de 16 jaar uit, rekening houdend met de hoeveelheid stroom die ik alsnog injecteer en waarvoor ik nog iets krijg,
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Zeg gij mij eens welke partijen er aan de macht moesten zijn om dit, of andere farcen waar de burger in het zak wordt gezet, niet voor te hebben ?
Het is niet per sé welke partijen wel of niet.
De NVA heeft in het (verdere) verleden blijk gegeven van zéér interessante, op wetenschap gebouwde, argumentatie. Eens aan of dichtbij de macht primeerde vooral het verkozen raken met allerlei platvloerse argumenten. Vermoedelijk/voornamelijk omdat de kiezers dat ook willen.
Zelfs 1 minister, Demir, toont aan dat het niet om de partij of zelfs de persoon gaat: in de dossiers over "water in Vlaanderen" luistert ze wel naar wetenschap & expertise en komt ze ook met goeie plannen. Maar diezelfde wetenschap & expertise zet ze aan de kant in het PV-dossier.
NVA-lovers met lange tenen zullen weer klagen dat ik het over de NVA heb, maar ze zijn wel al jààren aan de macht. CDV en SPA heb ik al lang niet meer kunnen betrappen op goed bestuur met wetenschappelijke argumenten. Bij OVLD zie je dezelfde spanning tussen rede en plat gelobby.
Groen, PVDA zijn niet aan de macht.
Even dacht ik met DeCroo de goeie kant van OVLD te zien, maar ook hij is gezwicht voor gelobby.

Zullen we nog verder gaan over een ander dossier: stikstof, megastallen etc?
CDV rijdt voor de boeren (0,0000000% van de bevolking en van de welvaart), CDV/OVLD/NVA rijdt voor de immowereld en dus krijgen we alsmaar meer NOx te slikken.

Je hebt dus politici nodig die luisteren naar wetenschap en een draagvlak kunnen creëeren. Dat gaat niet gebeuren. Kijk naar Italië voor inspiratie...

@batterij TVT
Alles hangt van uw assumpties af.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

ygeffens schreef:Is er een manier om een google sheet te delen met iemand zonder dat die toegang moet vragen?
Anders wil ik wel even mijn sheet laten bekijken (wie weet heeft iemand er iets aan - of maakte ik een denk/rekenfout)...

Ik kwam met 3 type batterijen (5/8/11kWh) telkens rond de 16 jaar uit, rekening houdend met de hoeveelheid stroom die ik alsnog injecteer en waarvoor ik nog iets krijg,
Als je zn (G)mail adres hebt wel
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Tja, als ze van de terugdraaiende teller af willen; was het enige faire dat ze dat pas zouden doen als alle ZP eigenaars een digitale meter hadden.
Dan was er geen discriminatie waar ze zo op hameren...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu de saga van de zonnepanelen en de GSC's bijna achter de rug is...
Heeft de overheid weer een systeem bedacht om de kernuitstap op te vangen... SUBSIDIES! :bang:
Deze keer mooi achter gesloten deuren voor de industrie...

Dacht je dat de zonnepanelen veel geld kosten?

"Capacity Remuneration Mechanism", u allen niet bekend maar wel gevoeld in de portemonnee binnen enkele jaren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Nu de saga van de zonnepanelen en de GSC's bijna achter de rug is...
Heeft de overheid weer een systeem bedacht om de kernuitstap op te vangen... SUBSIDIES!
Je gelooft toch niet echt dat kernenergie zonder subsidies overleeft?
Er is overigens wel al een topic over: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... &start=600
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

830.000€ voor het aanpassen van wat facturen ???

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Zonnepanelen met een gewone stekker aan.... Mag dat hier bij ons? Lijkt me wel handig, en geen keuring etc nodig :)

https://www.verbouwkosten.com/zonnepane ... opcontact/
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

In Nederland mocht dit toch een tijdje geleden. Maar of het nu nog zo is ?
Je link is ook van NL
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”