Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

devilkin schreef:Gehoord van familie die werkt in een ziekenhuis in Aalst: onmiddellijke opnamestop wegens (hoog) aantal uitbraken covid infecties met verschillende varianten bij patiënten en personeel.
Vorige en deze week blijkbaar ook in het grootste ziekenhuis van Oostende. Enkel nog dag consultaties. Wie moet opgenomen worden, wordt doorverwezen naar andere ziekenhuizen in de regio.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

De Britse variant die nu plots fors uitpakt, lees en hoor ik overal? Molenberghs zag er bezorgd uit vandaag.

Geen idee of het ook zo is, want dat zou maar liefst twee maanden later zijn dan in onze buurlanden. Zij zitten nu op het einde van hun derde golf veroorzaakt door de Britse variant. Op Frankrijk na (uiteraard) die hun al bestaande plateau een paar trappen hoger gezet heeft door die variant, en daar vandaag nog altijd zit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 feb 2021, 21:09, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

De cijfers in Duitsland zijn nu al een week terug lichtjes aan het stijgen. Volgens Merkel zitten ze in een 3de golf. Geen idee hoe dit kan of zijn er daar versoepelingen geweest de afgelopen weken?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

quovadis schreef:De cijfers in Duitsland zijn nu al een week terug lichtjes aan het stijgen. Volgens Merkel zitten ze in een 3de golf. Geen idee hoe dit kan of zijn er daar versoepelingen geweest de afgelopen weken?
Afbeelding

Derde golf is er al even bezig, niet iets dat nu begonnen is.

Golf 1: vorig jaar
Golf 2: half september - begin december
Golf 3: begin december - nu

Golf 2a en 2b ware misschien beter geweest obv de grafiek.

Abrupt einde van daling Golf 3 (of 2b) op 15 februari. Waar het aan ligt weet ik niet. Er zijn geen versoepelingen geweest de laatste weken. Ze hebben wel ook de flinke winterprik gehad in de week daarvoor, nog kouder en nog meer sneeuw dan hier.

Ze doen het relatief wel nog altijd veel beter dan Belgie op dit ogenblik. Maar welk land spreekt er nu over "verstrengingen" en welk land over "versoepelingen" :???:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 feb 2021, 21:18, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:De cijfers in Duitsland zijn nu al een week terug lichtjes aan het stijgen. Volgens Merkel zitten ze in een 3de golf. Geen idee hoe dit kan of zijn er daar versoepelingen geweest de afgelopen weken?
Derde golf is er al even bezig, niet iets dat nu begonnen is.

Golf 1: vorig jaar
Golf 2: half september - begin december
Golf 3: begin december - nu

Golf 2a en 2b ware misschien beter geweest obv de grafiek.

Abrupt einde van daling Golf 3 (of 2b) op 15 februari. Waar het aan ligt weet ik niet. Er zijn geen versoepelingen geweest de laatste weken. Ze hebben wel ook de flinke winterprik gehad in de week daarvoor, nog kouder en nog meer sneeuw dan hier.
sowieso geen goed nieuws als het daar plots terug begint te stijgen, hopelijk een zeer tijdelijk fenomeen en gaan de cijfers vanaf volgende week terug naar beneden.

En ik vermoed dat Merkel 2a en 2b als 1 golf ziet en daardoor nu bezig is over een 3de :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

quovadis schreef:En ik vermoed dat Merkel 2a en 2b als 1 golf ziet en daardoor nu bezig is over een 3de :-)
Het is nochtans nog geen nieuwe golf, want wat moeten wij dan zeggen, bij ons stijgen die cijfers (relatief) harder dan bij hen. Het is een stabilisering/plateau.

Tenzij Merkel al meer weet dan wij natuurlijk omdat de cijfers nog niet volledig zijn oid, dat kan.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Ook Nederland ziet zijn cijfers stijgen sinds 10 februari ondanks de strenge maatregelen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat zijn de gevolgen van de gemuteerde varianten: hogere besmettelijkheid.

Als we niet verstrengen krijgen we een milde 3de golf vanaf begin maart. Niet gelinkt aan al dan niet scholen open etc, wel gelinkt aan de hogere besmettelijkheid.

Versoepelen voor 1 mei leidt (+ lijdt) tot fors hogere curves.

Afbeelding

Een verstrening is zelfs niet gemoddeleerd, zo onwaarschijnlijk wordt die piste geacht.
Versoepelingen voor 1 mei leiden tot meer doden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Een milde golf? He pr- bureau vd overheid heeft tijdens de krokus nieuwe woordjes verzonnen?
Alles onder de 20 000 besmettingen per dag is uiteraard mild volgens de niuewe criteria

De huidige maatreglen zijn te hard om op lange termijn vol te houden maar te mild om de cijfers deftig naar beneden te krijgen om versopelingen te verantwoorden.

Klassieke zachte heelmeester en de stinkende wonde en dan is de 2e stap een pr-bureau inschaklen om vd slechte cijfers topcijfers te maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kijk naar de laatste grafiek (versoepelen 1 mei) en naar de dikke blauwe lijn: het meest waarschijnlijke scenario. Dat is een melde golf.
Alle andere voorspellingen zijn véél erger.
En toch wordt er op alle niveaus enkel over versoepelen gesproken...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

We gaan verder versoepelen, de cijfers laten het (blijkbaar?) toe en het blijkt dat bepaalde maatregelen ook niet echt bijdragen zoals daar zijn het reisverbod en de avondklok.

Het reisverbod wordt afgeschaft. Het was oorspronkelijk ook voorzien tot slechts 1 maart. Europa was woedend toen bleek dat ons land dat stilletjes verlengd had tot 1 april in het laatste MB. Het is niet omdat de Belg pikt dat zijn ministers zo'n loopje nemen met zijn vrijheden, dat de EU dat ook moet doen, dachten ze in Brussel. Er werden dus boze brieven verstuurd onder de hoofding "VRAAG OM UITLEG??? :x ". Na nog meer brieven en telefoontjes is het duidelijk geworden voor De Croo, het reisverbod gaat eruit moeten op 1 maart.

In de plaats kan Belgie, net als andere landen, wel toezien op de strikte toepassing van het test en quarantaineverbod. Hopelijk kan onze regering dit nu al de baas. De pandemie is nu tenslotte al meer dan een jaar in het land, zelfs incompetente mensen moet in die tijd toch iets in elkaar gebokst kunnen hebben.

De reissector kan zich nu, na de kappers, opmaken voor het herstel. Vergeet niet dat alle contactberoepen ook open gaan op 1 maart, en dat het hoger onderwijs haar fysiek contactonderwijs dan ook herneemt (dacht ik, wordt precies niets meer over gezegd?). 1 maart wordt dus een flinke versoepeldag.

Het blijft nog altijd mogelijk om nieuwe verstrengingen door te voeren om te vermijden dat import tot nieuwe besmettingen leidt en de cijfers dalen. In de eerste plaats zouden dat dan zaken moeten zijn die nog niet eerder gesloten werden.
quovadis schreef:Ook Nederland ziet zijn cijfers stijgen sinds 10 februari ondanks de strenge maatregelen
Bedoel je kort nadat ze de basisscholen daar heropend hebben?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 feb 2021, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Ook Nederland ziet zijn cijfers stijgen sinds 10 februari ondanks de strenge maatregelen
Bedoel je kort nadat ze de basisscholen daar heropend hebben?
Scholen openden 8 februari, en nu kan er ineens wel een stijging zijn op 10 februari door de scholen... na 2 dagen?
Draaien met de wind... :-)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Ook Nederland ziet zijn cijfers stijgen sinds 10 februari ondanks de strenge maatregelen
Bedoel je kort nadat ze de basisscholen daar heropend hebben?

Ik was aan het wachten :-D

Hoe lang moet je weer wachten op een kentering zien? 1-2 dagen, 3-4 weken, want ik ben niet meer mee welke termijn je nu weer wilt gebruiken.

Even duiden voor de mensen die het niet weten. Basisscholen gingen op 8 februari dus onmogelijk dat de kentering op 10 februari aan de scholen kan liggen :wink:


Ohja en we zien een zelfde kentering in Duitsland waar de scholen nog mooi dicht zijn
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Scholen openden 8 februari, en nu kan er ineens wel een stijging zijn op 10 februari door de scholen... na 2 dagen?
Draaien met de wind... :-)
Dat kan als er bv sinds de heropening sterk in de scholen getest wordt, waar je dan gevallen vindt die anders nooit zouden opduiken tijdens een schoolsluiting. Dat gaat dan vooral samen met een verdere afname van de hospitaliseringen, wat de gegevens uit NL lijken te bevestigen, MAAR het is ook nog te vroeg om daar nu al conclusies over te trekken.

Je moet opdelingen hebben per leeftijdsgroep om al iets meer te kunnen zeggen hierover. Ik zie dat het aandaal van 0-9 en 10-19 (waar ook nog basisschool in zit) toch relatief hoog ligt, maar ik kan geen vergelijkingen maken want de data van pakweg vorige maand kan ik niet opvragen.

Wat kan een andere verklaring zijn? Er zijn anders geen versoepelingen geweest.
quovadis schreef:Hoe lang moet je weer wachten op een kentering zien? 1-2 dagen, 3-4 weken, want ik ben niet meer mee welke termijn je nu weer wilt gebruiken.
Die cijfers ken je wel al, het hangt af van wat er precies wijzigt:

Om een effect van een nieuwe teststrategie te zien (ongeacht heropening/sluiting): 2-7 dagen
Om een effect van een heropening te zien zonder nieuwe teststrategie: 2-3 weken
Om een effect op hospitaliseringen te zien: 2-4 weken
Om een afname na een sluiting te zien: 3-5 weken
quovadis schreef:Ohja en we zien een zelfde kentering in Duitsland waar de scholen nog mooi dicht zijn
Naast obligatoir de mensen eraan te herinnen dat de cijfers in Duitsland veel beter zijn dan hier, en ze bij ons ook harder stijgen dan daar, vraag ik me af of jij een verklaring hebt? Er is idd geen versoepeling geweest, of toch niet dat ik weet. We moeten ook niet ontkennen dat de schoolsluitingen zowel in NL, DE en het VK tot grote afnames geleid hebben; hun buurlanden die ze open hielden hadden plateaus.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 feb 2021, 09:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:vraag ik me af of jij een verklaring hebt?
De gemuteerde en besmettelijkere varianten?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Weet je wat, ik ga u gewoon gelijk geven, kunnen we ophouden over de scholen.
Want... er komen waarschijnlijk geen verstrengingen meer, en al zeker niet scholen sluiten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Want... er komen waarschijnlijk geen verstrengingen meer, en al zeker niet scholen sluiten.
Ik kan me niet herinneren dat De Croo iets in de zin van "er komen geen verstrengingen meer, en al zeker niet scholen sluiten" gezegd heeft. Maar het spreekt voor zich dat een reisverbod nu niet gemakkelijk gaat terugkomen, toch niet zonder de zegen van de EU.

Maar idd, we gaan nu vooral versoepelen, het is nu het goede moment ervoor want de cijfers stijgen. Met op 1 maart de niet-essentiele reizen, de rest van de contactberoepen (die eigenlijk 13 februari beloofd werden), en het contactonderwijs in het hoger onderwijs.

We kunnen ook contactbubbels tot 8 mensen introduceren, kwestie van zaken te regulariseren die al maanden bestaan, en dat dan een "versoepeling" noemen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:Die cijfers ken je wel al, het hangt af van wat er precies wijzigt:

Om een effect van een nieuwe teststrategie te zien (ongeacht heropening/sluiting): 2-7 dagen
Om een effect van een heropening te zien zonder nieuwe teststrategie: 2-3 weken
Om een effect op hospitaliseringen te zien: 2-4 weken
Om een afname na een sluiting te zien: 3-5 weken
quovadis schreef:Ohja en we zien een zelfde kentering in Duitsland waar de scholen nog mooi dicht zijn
Naast obligatoir de mensen eraan te herinnen dat de cijfers in Duitsland veel beter zijn dan hier, en ze bij ons ook harder stijgen dan daar, vraag ik me af of jij een verklaring hebt? Er is idd geen versoepeling geweest, of toch niet dat ik weet. We moeten ook niet ontkennen dat de schoolsluitingen zowel in NL, DE en het VK tot grote afnames geleid hebben; hun buurlanden die ze open hielden hadden plateaus.
dus het kan niet aan de scholen liggen in Nederland want het duurt 2-3 weken voor je een effect ziet want de stijging begon al 2 dagen na hun heropening ;-)

Een reden weet ik ook niet daarom dat ik het ook vroeg hier, mocht ik het antwoord weten ik zou je het met plezier geven.

En je kan niet zomaar alles aan de sluiting van de scholen koppelen want er zijn zoveel meer maatregelen getroffen samen met de sluiting van de scholen. En diezelfde maatregelen zorgen nu voor een stijging. Net zoals er ook landen zijn die de scholen openhielden en toch een daling kregen van de cijfers die pas omhoog gingen nadat ze begonnen te versoepelen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

quovadis schreef: dus het kan niet aan de scholen liggen in Nederland want het duurt 2-3 weken voor je een effect ziet want de stijging begon al 2 dagen na hun heropening ;-)
Tenzij er volop getest werd in of naar aanleiding van de nieuw heropende scholen, maar veel geluk met cijfers te vinden van aantal testen per leeftijdscategorie, of cijfers te vinden van het aantal besmettingen per leeftijd een maand geleden om te vergelijken.

Ik vind wel dit: bij de minste loopneus of keelpijn moet een kind blijkbaar naar huis en zich verplicht laten testen alvorens het terug mag komen, iets wat anders niet zou gebeuren bij zo'n symptoom. Misschien dat er daar redelijk wat positieve zaken in ontdekt worden? Ik heb geen idee, want geen data beschikbaar.

In dat geval zou je iig wel geen stijging van de hospitalisaties zien. FWIW, momenteel zien we dat ook niet, MAAR het is nog te vroeg want de heropening is nog maar 2 weken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 feb 2021, 09:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef:Want... er komen waarschijnlijk geen verstrengingen meer, en al zeker niet scholen sluiten.
Ik kan me niet herinneren dat De Croo iets in de zin van "er komen geen verstrengingen meer, en al zeker niet scholen sluiten" gezegd heeft. Maar het spreekt voor zich dat een reisverbod nu niet gemakkelijk gaat terugkomen, toch niet zonder de zegen van de EU.

Maar idd, we gaan nu vooral versoepelen, het is nu het goede moment ervoor want de cjfers stijgen. Met op 1 maart de niet-essentiele reizen, de rest van de contactberoepen (die eigenlijk 13 februari beloofd werden), en het contactonderwijs in het hoger onderwijs (denk ik?).

We kunnen ook contactbubbels tot 8 mensen introduceren, kwestie van zaken te regulariseren die al maanden bestaan, en dat dan een "versoepeling" noemen.
Kortom: we gaan zelf de 3de golf organiseren, zoals de grafieken hierboven aangeven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Kortom: we gaan zelf de 3de golf organiseren, zoals de grafieken hierboven aangeven.
Hetzelfde als in september
Ik had het vroeger verwacht
, een golf toelaten vertrekkende van 2000 besmettingen per dag? Met een contacttracing die niet werkt, vaccinatiesysteem dat niet werkt. Vaccins die men niet toedient, software die hapert en talloze paraplus die subiet opengaan dat het aan iemand anders ligt

Dat schreeuwt om een nieuwe taskforce, zou kaouakibi daar geen voorzitster van mogen worden?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

1207 schreef: , een golf toelaten vertrekkende van 2000 besmettingen per dag? Met een contacttracing die niet werkt, vaccinatiesysteem dat niet werkt. Vaccins die men niet toedient, software die hapert en talloze paraplus die subiet opengaan dat het aan iemand anders ligt
En heropening van de grenzen, kwestie van import erbovenop.
1207 schreef:Ik had het vroeger verwacht
Ik ook. Als dit Britse variant is, vraag ik me echt af hoe het komt dat die 2 maanden later pas hard toeslaat bij ons en waarom dan nu plots. Voor de kappers is het nog te vroeg.

Enige dat ik me kan inbeelden is dat het met onze maatregelen niet snel exponentieel heeft kunnen verspreiden in het begin zoals in de buurlanden, maar het bleef zich wel dag na dag verspreiden en aandeel winnen via onder meer de open scholen, en nu heeft hij eindelijk z'n dominantie en kritische massa bereikt om hard te kunnen toeslaan. Molenberghs lijkt zoiets iig toch te suggereren, alhoewel niemand het zeker weet. Het zou dan trouwens goed kunnen dat het de koudeprik was die de variant het laatste nodige duwtje in de rug bezorgd heeft.

Maar goed, we zullen zien, voor hetzelfde geld blijven we gewoon weer in ons plateau van 2k-2.5k, aka de cijfers waar we trots op moeten zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Wat mij intrigeert is de vraag hoe we hier ooit uit geraken gezien de mesthoop - en dit is een zeer uitgesproken eufimisme - die politici en de bevolking maken van de beheersing van deze crisis?

1. bij een te groot deel van de bevolking is er van bij aanvang te weinig motivatie om maatregelen op te volgen. Cf. de beelden van dit weekend die, net zoals in de 1° golf, voor zich spreken. Met de NMBS op kop - en dus ook politieke ruggesteun want dit is een openbare vervoersmaatschappij - wordt ongewenst gedrag - nl. in horden naar de kust om daar nog eens de extra-toeristen te vervoegen die er al met de auto zijn, los van 2° verblijvers - te vervoegen. Cf. ook analoge taferelen in parken, historische centra van steden e.d.m.

Men schiet hier in eigen voet want dit gedrag impliceert dat niet alleen deze fractie van de bevolking zichzelf straft en in eigen voeten schiet (want extra besmetting = verlenging van maatregelen) maar ook de goede leerlingen later doet boeten en finaal ook de zelfstandigen die al lang niet meer op maar door hun tandvlees zitten. Ik heb het hier dan zeker over HORECA uitbaters waarvan ik er al 2 die bijna door de eigen reserves zitten, al letterlijk heb tranen met tuiten zien huilen.


2. bij overtredingen: reactie politie nihil wegens onduidelijk instructies én "te veel volk". We kunnen onmogelijk honderden pv's opstellen ...

3. Dan komt er een vaccin dat hoop geeft. Europa, waar het wanbeleid al even groot is als dit in België met dat verschil dat daar nog meer hopen geld over de balk gegooid worden, beluit tot collectieve onderhandeling met de farma. Europa zegt zelf: "we hebben scherpe prijzen bedongen".
Het vervolg is toch logisch: landen die miljoenen vaccins aankopen en voor elk vaccin 1 euro nog maar meer betalen dan Europa, leveren de betrokken farmaceutische bedrijven miljoenen euro's extra winst op. Tja, logisch dat Europa niet de preferentiële klant is van de farma.

Ik stel vast dat als het over andere kwesties gaat, Europa voor allerhande projecten - het één al iets relevanter dan het ander - wel miljarden kan spenderen. Kwestie waar de prioriteiten liggen, niet waar? Voor Europa is dit duidelijk niet de gezondheid van de inwoners.

4. Dan de Belgische databank die gebruikt wordt voor uitnodigingen en die nog meer gaten lijkt te bevatten dan de meeste uitgeholde Zwitserse kaas :bang: :bang: Als het over belastingen gaat die ze moeten innen, doet hun informaticasysteem met dezelfde basisgegevens, het nochtans zeer, zeer goed. Ik krijg altijd mijn formulier correct op mijn naam en alle inkomsten staan daar zeer accuraat en tot op de eurocent na, correct vermeld. Ook de uitnodiging tot betaling wordt stipt opgevolgd. Geen verwarring met andere belastingplichtigen, geen fouten in bedragen, waarschijnlijk ook prompte reminders voor mensen die "vergeten" te betalen en ook, in geval ze moeten terugbetalen, maandenlange wachttijd want al die miljoenen maanden langer op de rekening houden, is voor hen ook winstgevend. Idem voor andere bronnen van fiscale inkomsten.

Alleen ... bij een gezondheidscrisis faalt de informatica in een tijdperk waarin me zelfs al over technologie beschikt om naar Mars te vliegen :bang: :bang: :bang: :bang:

5. Dan nog eens de politici die opnieuw niet op dezelfde lijn zitten over versoepelingen "ja dan neen" en ook nog eens opnieuw niet door één deur kunnen met de experts.

6. Een toenemende fractie van de bevolking die aanvankelijk wel de maatregelen opvolgde maar die het spel beu wordt, ook door de inconsistentie ervan. Op restaurant gaan in een bubbel van bv. 4 mensen mag niet maar aan zee mogen ze wel in mekaars nek ademend over de dijk flaneren, staan drummen voor een ijsje dat de ijskar aan huis niet mag leveren, etc.
Ook ik ben het isolement en de monotonie van het leven in coronatijden str¨¨¨¨beu maar het is nu meer dan ooit kwestie van een 3° golf te vermijden. Dus doorbijten maar ondanks het feit dat je ander jolig in massa aan zee ziet vertoeven, samenhokken in parken, buiten bubbel barbecues ziet doorgaan etc.

Dan zijn er nog die zeggen: maar ik was toe aan een beetje afwisseling of een uitje. Wie heeft daar momenteel geen behoefte aan ... ?

Finaal, hetgeen te verwachten was / is: toename van nieuwe besmettingen, ziekenhuisopnames en binnenkort ook stijging van IZ-opames, overlijdens en we zijn weer vertrokken ...

Ik weet het, mijn cd staat op replay om eens niet te moeten spreken over een haperende plaat: maar wat mij intrigeert is de vraag hoe dergelijke "samen"leving dergelijke crisis überhaupt ooit zal beheersen? Voorwaar ik voorspel u: "alleen de komst van de zomer zal niet volstaan !"

En ... ondertussen al gelezen dat een Aalsters Ziekenhuis opnieuw niet-dringende opnames uitstelt of devieert naar andere ziekenhuizen wegens ... ja, opnieuw besmettingen onder personeel én patiënten ...

Dit zijn de feiten waar het om gaat en wie plezier vindt in het analyseren van statistieken en curves: "have fun". Wie urenlang wil discussiëren over de oorzaak: "also have fun".

Oorzaak van de miserie is multi-factorieel: discussies van "zijn het de scholen?", "zijn het de kappers?", "zijn het de bedrijven die impliciet hun werknemers telewerk ontzeggen ... ?" Wat mij betreft zijn dit overbodige discussies: elk contact impliceert immers risico op besmetting en alle factoren interfereren met mekaar ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

koenraaddeconinck schreef:Wat mij intrigeert is de vraag hoe we hier ooit uit geraken gezien de mesthoop
Er zijn minstens 4 verschillende paden om eruit te raken

- Verstrengen gaat de cijfers naar beneden krijgen => geen draagvlak
- Meer en sneller vaccineren gaan de cijfers naar beneden krijgen => is nog niet meteen mogelijk (meerdere oorzaken)
- Harde repressie op overtreders gaat de cijfers naar beneden krijgen => geen draagvlak, kan averechts werken
- De zomervakantie gaat de cijfers naar beneden krijgen => nog ver weg

Er is dus perspectief, en dat is de zomervakantie. Tenzij de regering een van de andere 3 paden, of een combinatie ervan, activeert.

Voor de rest uiteraard nagels en koppen in je post, zeker wat betreft de impact van de keuzes van de regering met nadelige gevolgen voor iedereen, ook voor wie nu denkt dat hij eraan ontsnapt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Als de politieker al niet meer meedoet: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/24 ... elcontact/

Jean-Marc Nollet (Ecolo) geeft toe regel rond één knuffelcontact niet meer te respecteren
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Allez, kijk nu
“Stoffen mondmaskers die overheid gratis uitdeelde via apotheken mogelijk giftig”
https://www.hln.be/binnenland/stoffen-m ... ~af3a6b75/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Jack Daniels schreef:Allez, kijk nu
“Stoffen mondmaskers die overheid gratis uitdeelde via apotheken mogelijk giftig”
https://www.hln.be/binnenland/stoffen-m ... ~af3a6b75/

Hoe dégoutanter kan het nog worden ... ?????
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

koenraaddeconinck schreef:
Jack Daniels schreef:Allez, kijk nu
“Stoffen mondmaskers die overheid gratis uitdeelde via apotheken mogelijk giftig”
https://www.hln.be/binnenland/stoffen-m ... ~af3a6b75/

Hoe dégoutanter kan het nog worden ... ?????
Het is wachten op reacties over het medium in kwestie (HLN), of dit nieuwsitem écht wel een artikel waard is, al dan niet op de frontpagina, de kwaliteit van de verslaggeving (wegens een krant voor het werkvolk en niet voor de intellectuele elite), de verkeerde interpratie die wij er heel waarschijnlijk aan geven,... Maar gij kent uw pappenheimers hier ondertussen ook al hee Koenraad?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: Er is dus perspectief, en dat is de zomervakantie. Tenzij de regering een van de andere 3 paden, of een combinatie ervan, activeert.
De vraag bij de zomervakantie: wat nadien? Dromen dat tegen dan alles opgelost is lijkt zeer naief.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Spijtig te moeten zeggen,maar het lijkt er meer en meer op dat de EU de vaccin producenten helemaal niet onder controle heeft,(nochthans betaald voor het onderzoek,bij sommige bedrijven,en voor de leverigen) het is,hoe erg ook wachten op meerdere bedrijven die ook een vaccin zullen uitbrengen,zolang dit niet het geval is kunnen we geen stabiele toekomst voorzien,blijkbaar.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

@CCatalyst: ik respecteer de keuze van de prioritaire/kwetsbare groepen. DAARNA is een afweging van belangen altijd aan de orde. Ik heb enkel de redenen gegeven waarom een afweging pro-sport, dus niet enkel pro-grootverdieners, mogelijk is. Doen alsof ik kies tegen prioritaire groepen/kwetsbaren is dus gewoon fout. Net zoals het fout is dat ik enkel voetballers als sporter zou zien/verdedigen. Stop met die verkeerde voorstelling, dank bij voorbaat.

Over talent: Je kan zo goed verwend zijn als je wil maar als je het niet kan, zal je het nooit maken op hoog niveau. Er zijn velen die de gooi naar de top willen wagen en dus is de competitie enorm. Zij die overblijven plukken de vruchten. Dat is keihard maar talent is gelukkig redelijk random verdeeld. Daarom dat ook zoveel sporters uit soms heel kansarme milieus komen. Ik durf zelfs te stellen dat verwenning een nadeel kan zijn. Iemand die altijd alles gekregen heeft zal minder drive hebben om tot het uiterste te gaan als het moeilijk wordt want gemak is men snel gewoon. Je snapt blijkbaar ook niet veel van sport want anders besef je dat je zelfs met het allerbeste materiaal niets bent zonder talent. Uw schoenen gaan niet scoren voor u, ook al kosten ze meer dan het gezinsinkomen van het straatventje zonder schoenen maar met talent.

Dan de factor geluk. Die speelt in ieder leven een rol maar nogmaals, je mag zoveel geluk hebben als je wil, zonder talent zak je door de mand. Geluk en talent zijn net vaak tegenovergesteld. Geluk heb je random maar nooit constant, talent dwingt geluk af. Zelfs JM Pfaff wist dit, "de goeie hebben geluk" was een wijze uitspraak.

Er werd hier zelfs opgeroepen om de sport af te schaffen, ik noem dat afbranden. Maar opnieuw het gaat niet enkel om voetbal, de grootste en populairste sport maar over alle sporten. Dat er enige naijver is tussen de sporten is zo zeker als dat de aarde niet plat is. Ik vind dat jammer want ik kan elke sport appreciëren.

Opnieuw blijf je de denkfout maken dat topsporters zouden inzitten met de kostprijs van een vaccin dat ze makkelijk zelf kunnen EN willen betalen. Het gaat niet om de kostprijs al blijf je hierover doordraven. Er hoeft ook geen vertraging te zijn als je vaccins van zij die geen willen gebruikt, er zijn er helaas genoeg van. Is dat ook de fout van de sporters of geven ze net het goede voorbeeld dat ze een vaccin willen?

Het klopt dat er inbreuken zijn in sporten maar die zijn er ook onder de gewone bevolking, gaan we al die mensen een vaccin om die reden weigeren of gaat het enkel om frustraties botvieren op de favorieten groep?

De insinuatie over gefixte wedstrijden zijn al helemaal ridicuul en hebben niets met vaccinatie te maken. Gaan we dan fraudeurs ook vaccins weigeren of belastingontduikers :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:@CCatalyst: ik respecteer de keuze van de prioritaire/kwetsbare groepen. DAARNA is een afweging van belangen altijd aan de orde....
AstraZeneca liet opnieuw weten niet te kunnen leveren zoals verhoopt en de campagne voor de brede bevolking wordt opnieuw 3-4 weken uitgesteld.

Laat het duidelijk zijn dat er van een prioritaire behandeling voor voetballers nu gewoon geen sprake kan zijn. Dat is helemaal niet aan de orde. Mensen sterven quasi dagelijks opdat het voetbal zou kunnen doorgaan, maar niet in eerstewereldlanden. De rijke voetballers doen hun vreugdedansjes en wijzen naar de hemel straks al op het graf van meer dan genoeg arme mensen.

Als ze voorrang willen, kunnen ze ervoor betalen op de toepasselijke markt inzake. Nogmaals, FIFA zal wel kunnen helpen met een vaccinsite in Zwitserland te regelen inclusief privéjet en overnachting in een vijfsterrenhotel. Het omkopen van de agent die de essentiele verplaatsing controleert sparen ze zelfs uit, want Schengen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Eugh... was jij niet de man die hier de economische belangen en hun keiharde houding van de farma zat te verdedigen toen ik hun trage leveringen heb aangekaart? Waar zijn de arme mensen dan ineens die sterven door te late leveringen? :roll:

De topsporters (NIET enkel voetballers!) moeten wachten tot NA de prioritaire groepen, dat was mijn standpunt al van in het begin. Nadien zijn afwegingen te maken.

Je hebt het blijkbaar voor emotionele argumenten als ze u uitkomen. Er sterven in Qatar bij alle grote bouwwerken veel mensen, dat is inderdaad een probleem maar heeft NIETS met voetbal of sport te maken maar met arbeidsomstandigheden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:Eugh... was jij niet de man die hier de economische belangen en hun keiharde houding van de farma zat te verdedigen toen ik hun trage leveringen heb aangekaart? Waar zijn de arme mensen dan ineens die sterven door te late leveringen? :roll:
De lijnen draaien op maximale capaciteit, de farma produceert wat ze kunnen, niet ifv het geld dat ze krijgen. Ze verdelen wel ifv wie het meeste geld biedt, maar het is niet zo dat alle geproduceerde vaccins dan maar naar de hoogste bieder gaan, want zelfs Israel zou zo'n gigantische lading kunnen opslaan of verwerken. Eenmaal verdeeld is het aan de ontvangende overheid om de verdere strategie te bepalen, de farma doet dat niet meer. Als er mensen sterven is dat omdat er vaccins naar rijke mensen gegaan zijn die het misschien minder nodig hadden, niet omdat er geen vaccin was. Wat jij nu vraagt, is om precies dat te doen: het vaccin aan de rijken (of toch een deel ervan) geven die het enkel maar nodig hebben om opnieuw miljoenen te kunnen verdienen, niet om hun leven te beschermen. Laat het duidelijk zijn dat er daar momenteel geen sprake van kan zijn, we zitten nog lang niet in de luxepositie waarbij iedere persoon die een redelijk risico op overlijden loopt door het virus al een vaccinatiedatum ingepland heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ah, dat is veel beter uiteraard, verdelen naar wie betaalt. :roll: Die firma's hebben nougabollen scrupules en ze komen hun verplichtingen niet na, de zwaksten zijn daar OOK het slachtoffer van maar hen sta je te verdedigen. Een sporter die zijn beperkte carrière wil beschermen is een onmens :roll:

Opnieuw begin je mijn positie totaal verkeerd voor te stellen :nono: Sporters zijn ten eerste niet allemaal rijken, sommigen zijn armer dan ik en ik reken me niet bij de rijken. Ten tweede pleit ik NIET (hoe vaak moet ik dat nog herhalen?) voor een voortrekking op de prioritaire groepen. Ik laat ze het ook zelf betalen, wat geen enkel probleem is. Het gebruiken van vaccins van weigeraars is een perfect voorbeeld van hoe je dit kan oplossen zonder dat iemand benadeeld is. Ik denk dat we veel meer antivaxers hebben dan topsporters, helaas :lol:

Soit, wat jij of ik er ook van vinden de topsporters zullen hoe dan ook hun vaccin krijgen want het is ondenkbaar dat zij niet deelnemen aan de grote evenementen zoals EK's, WK's en Olympische spelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Discussie is niet langer relevant. Het vaccin blijft prioritair gaan naar mensen voor wie het leven ervan af hangt, niet naar mensen voor wie het een verschil maakt tussen een miljoen meer of minder op de rekening (amper/niet belast). Prioriteit wordt enkel toegekend als het maatschappelijk te verantwoorden is, en nee, dat is voetbal niet. Gelukkig maar. Ik kan me best inbeelden dat het in Brazilië en co wel anders zal zijn, en dat de voetballertjes/goden op de rode loper mogen aanschuiven voor een vaccin tussen de corrupte politici en ambtenaren terwijl er mensen sterven. Wal-ge-lijk.

Uiteraard zullen die van ons hun vaccin voor het EK wel krijgen, dat is voor hen ook heel gemakkelijk. Ik snap niet waarom ze voor de moeilijke weg kiezen ten koste van onze burgers, enkel maar om wat euro's uit te sparen. Nogmaals: een vaccin is een telefoontje naar FIFA verwijderd.

Het is idd ondenkbaar dat ze niet deelnemen aan die evenementen en het gastland daarna met een nieuwe golf opgezadeld zit (door toeschouwers binnengebracht) die ze zelf mogen opkuisen naast al die nieuwe stadiuminfrastructuur waarvan ze achteraf niet weten wat ze er nu mee moeten doen (al zal dat in het geval van Japan wel geen issue zijn).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 feb 2021, 15:13, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Waarom heb je het woord "voorlopig" vergeten te vermelden? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:Waarom heb je het woord "voorlopig" vergeten te vermelden? :lol:
Wanneer de hele bevolking gevaccineerd is en we hebben nog een overschot zullen ze er uiteraard ene mogen komen halen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Waarom heb je het woord "voorlopig" vergeten te vermelden? :lol:
Wanneer de hele bevolking gevaccineerd is en we hebben nog een overschot zullen ze er uiteraard ene mogen komen halen.
Even realistisch als een politicus die bekwaam blijkt te zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dizzy schreef:Soit, wat jij of ik er ook van vinden de topsporters zullen hoe dan ook hun vaccin krijgen want het is ondenkbaar dat zij niet deelnemen aan de grote evenementen zoals EK's, WK's en Olympische spelen.
Wanneer ik volgende lees op www.deredactie.be:
"Het aantal bevestigde coronabesmettingen in ons land stijgt opnieuw, en we komen nochtans uit een vakantieperiode. De voorbije week zijn er dagelijks gemiddeld 2.171 besmettingen vastgesteld, 19% meer dan de week ervoor. Ook het gemiddelde aantal ziekenhuisopnames stijgt. Lokaal zijn er grote verschillen, zo is er in Gent een stijging van het aantal besmettingen met 70 procent in een week tijd."

dan staat het zelfs nog maar te denken aan een EK voetbal en Olympische Spelen, voor mij gelijk met maffia praktijken. En ik vind het redelijk naïef - opnieuw een understatement - om te stellen dat deze zullen doorgaan zonder publiek omwille van, opnieuw: de miljarden euro's, ponden, dollars, ...
die ermee gepaard gaan.

Pfizer, Astra Zeneca en eventueel anderen kunnen misschien sponsoren. Zou zijn ze zeker dat het aantal besmettingen en overdrachten van varianten niet zal zakken. Op die manier kunnen ze zichzelf verzekeren van dikke vette business voor meerdere jaren ...

En Europa en de farma: de Euro parlementsleden zijn zelf vazallen van de farma reuzen ... Hoeveel politieke carrières zouden vanuit deze hoek al niet rijkelijk gesponsord zijn ...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”