boulder schreef:
Of ik nu van hier naar het kapsalon "reis", of naar een plek wat verder, dat kan het verschil toch niet maken?
Ik zeg niet dat je de kantoren moet sluiten en de kappers moet heropenen. Nee, sluit de kantoren, houd de kappers
ook nog altijd dicht, en als het virus voldoende geweken is, kan je alles heropenen (behalve reizen). Maar hou dan de grenzen wel dicht. Let wel: hoe langer je wacht met in te grijpen, hoe langer het duurt voor de cijfers voldoende gezakt zijn. Wat we nu doen: wat rommelen in de marge maar de 9-5 mobiliteit grotendeels in stand houden, dat heeft nog in geen enkel land gewerkt. Geen enkel.
Wil je dan echt leven zoals in Frankrijk, het grote voorbeeld voor onze politici: metro-boulot-dodo en om 18u thuis en dat nog voor maandenlang, of ben je bereid om nu even thuis te blijven om in maart weer te kunnen gaan en staan waar je wilt (behalve reizen, dat niet).
Ter info: Golf 1 is bezweken in amper 2 maanden met de enige succesformule. Golf 2 pakken we nu al 4 maanden lang vruchteloos aan en ze gaat straks zoals in het VK, Frankrijk, Ierland, Duitsland, Nederland enz gewoon naadloos overgaan in Golf 3 als we verder doen gelijk nu.
boulder schreef:In het artikel staat het ook, we weten nog altijd niet waar de meeste mensen besmet raken.
Dat klopt, en het doet er ook niet toe. We weten dat verspreiding toeneemt als de mobiliteit toeneemt, en dat verspreiding afneemt als de mobiliteit afneemt. Bewijs van het tegendeel ga je niet vinden. We moeten mobiliteit aanpakken. Naar waar die mobiliteit is, dat is irrelevant.
Het is bovendien even fout om de ene sector wel te sluiten en de andere niet als je niet weet waar de mensen besmet raken. Dat we nog altijd niet alle "juiste" sectoren gesloten hebben, is evident als je de cijfers van vandaag bekijkt.
boulder schreef:Als we dat niet weten, dan zijn al die uitspraken als "dit is de succesformule" gewoon onwetenschappelijk, andere landen hebben andere "succesformules", en landen die eerst een voorbeeldfunctie hebben, zijn enkele maanden plots "een slechte leerling", nochtans is hun "succesformule" niet veranderd.
Elk land heeft z'n specifiteiten, dat klopt. Maar de basispromesse blijft: mobiliteit omhoog, verspreiding omhoog. Mobiliteit omlaag, verspreiding omlaag. Noem me gerust 1 land waar de verspreiding een maand lang daalt terwijl de mobiliteit een maand lang toeneemt, en let wel: landen met 10 gevallen oid zijn niet representatief.
Kijk naar Ierland, het beste voorbeeld: maandenlang een van de beste van de klas. Ze versoepelen voor kerstmis en nieuwjaar, met sterke stijging van de mobiliteit tot gevolg. Vervolgens bij de slechtste van de klas. Overheid grijpt in, alles dicht, sluit scholen, verplicht telewerk, mobiliteit daalt sterk. Ierland evolueert vandaag weer naar de beste van de klas. Maar onze overheid volgt liever Frankrijk waar de mobiliteit in stand gehouden wordt en de cijfers ronduit slecht blijven.
En ik herhaal: mobiliteit dat zijn niet
enkel de kantoorwerkers. Maar je gaat wel akkoord gaan met mij dat kantoorwerkers een onderdeel zijn van de mobiliteit.