Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Neen, is nu gewoon op basis van uw verbruik. Maakt een 20% uit van uw factuur (gemiddeld).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bon, 'k heb paar weken terug alles in een excel gegoten van de exports van fluvius.
Waarbij de kwartierwaarden vanuit de csv *4 gedaan worden.

Voorbeeld van gisteren, en 't is toevallig omdat'k het nog weet
Rond 18u beginnen koken - dampkap, oven op 180°C & 1 kookplaat (inductie en denk rechts achter dus +/- 1.5kw zeker?) die kwartier later ingeschakeld was als oven.

18u00 1.1kw
18u15 1.2kw
18u30 1.3kw

Na 19u vaatwas in gang gestoken.
19u15 1.3kw
19u30 1.1kw
19u45 0.9kw
20u00 0.3kw
20u15 0.3kw
20u30 1.4kw
20u45 1.0 kw

Heel die tijd stond tv, amp & sub ook gewoon aan.

Maar begin januari, 2 januari, 's ochtends de droogkast in gang gestoken hadden. Dat was C-klasse condensatie, ondertussen vervangen omdat er toen weer water onder stond (3 verhuizen & 10-11 jaar heeft ze het uitgehouden).
Soit, dan hadden we om 9u30 2.7kw en 9u45 3.8kw.

Op oudejaar bv, zaten wij buiten onder overkapping - infraroodwarmer van 2kw aan, sonos, verlichting etc en oven en toen kwam die op piek van 4kw.

En bijvoorbeeld voor september, zie ik een piek van 2.8kw - rond 18u30 - dus zal bij het koken geweest zijn.

Ik merk dat aan die inductieplaten, het is niet omdat die gerate zijn op X-watt dat die dingen dat constant trekken. Iets opwarmen kost veel energie, iets warm houden kost minder energie.



Maar, ik vrees wel dat mensen met minder zuinige toestellen, het veel harder gaan voelen.
Of als je bijvoorbeeld op zondag volop begint te wassen, drogen en strijken, terwijl de partner de fritex in gang steekt - dan ga je het vlaggen hebben vrees ik.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Hoe hoog is je piek nu bij je nieuwe droogkast en welke klasse/droogmethode is die?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:Neen, is nu gewoon op basis van uw verbruik. Maakt een 20% uit van uw factuur (gemiddeld).
Ja, nu wel, maar zou voor de analoge vanaf dan op 2,5 zijn, zou een gemiddelde zijn

Het zijn zo van die zaken als een infrarood onder een terrasoverkapping.
Die van ons moeten nog gehangen worden, maar zijn er 2 van 2.700 W.
Nu denk ik wel dat die merendeel van de tijd op halve kracht zullen staan.
Want dat is wat zwaarder genomen om er geen spijt van te hebben in putteke winter.
Het nadeel van die dingen is dat die niet temperatuur gestuurd kunnen worden.
Allé, die van ons niet, het is aan, uit en 2 standen.
En dan heb je altijd nog wat andere prul draaien en zit je koken, ...
Zal hier wel betalen worden, maar dan is het maar zo.

Airco's in de zomer, dan gebruiken we al een groot deel van de direct opgewekte stroom.
Door de dag staan die op automatisch en het 's nachts op stille stand.
Laatst gewijzigd door svermassen 20 jan 2021, 17:01, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het is op zijn Belgisch, iets tussenin :-)

https://www.tijd.be/netto/energie/wat-b ... 45410.html
"Niet iedereen zal dus direct met het capaciteitstarief te maken krijgen. Wie nog de oude analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5 kW. Daarbovenop zullen mensen met een analoge meter nog een bijdrage moeten betalen op basis van hun totale stroomverbruik."

Of is dat al achterhaald?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat bedoelde ik.
Alhoewel, het is Belgenland en kan nog 10x wijzigen :banana:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

dragonflo schreef:Hoe hoog is je piek nu bij je nieuwe droogkast en welke klasse/droogmethode is die?
Is even een gok die ik doe afgaande op de leverdatum van de nieuwe.

Dat is een warmtepomp droogkast A+++ 7kg. Daar zie ik een piek van 1.2kw gedurende een half uur.
En voor de wasmachine A+++ -20% 1400rpm 10kg - daar zie ik een vermoedelijke piek van 1.6kw.

Ma bon, wasmachine staat geprogrammeerd voor morgenvroeg klaar te zijn - dus daarna droogkast - dus zal je ergens vrijdagochtend kunnen zeggen hoe & wat juist.

Jaja i know, tijd voor een RPI en live monitoring van die DM :)



Ik kan het nu wel zelf uitvogelen allemaal een beetje, heel veel mensen kunnen dit niet. Ik vind ook wel dat het aan Fluvius is, als zij zo regels zouden doorvoeren, dat zij de nodige tools moeten voorzien zodat men dit kan monitoren en men effectief zijn load kan beoordelen. Moeten ze maar maken dat die DM via een app live kan uitgelezen worden op je lokale netwerk - dan geef je de tools aan de mensen zodat ze inzicht kunnen verkrijgen - een deel gaat het nog niet interesseren, en die doen maar op, maar die moeten het dan maar zelf weten.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb men kwartiertotalen nog eens opgevraagd, vanaf 20 augustus vorig jaar (vroegste datum dat ik kon dus waarschijnlijk begon men toen over dat capaciteitstarief).
Excel kan het jammer genoeg niet af om een leesbare grafiek te maken van zoveel data (iets meer van 14000 lijnen).
Dus eens de volgende zaken gedaan:
De kwartiertotalen geven kWh, om naar KW om te zetten is delen door 0.25 dacht ik. Vervolgens:
- Aantal.als > 2.5: 267
- gemiddelde.als > 2.5: 3.083146
- Max: 6,116

Dus 267 van de 14693 kwartieren heb ik een piek boven de 2,5kW gehad.

Die piek van 6,116 was om 30/12 van 18u45 tot 19u, geen idee wat toen allemaal opstond.
Alleszins, als ik sorteer van hoog naar laag op kW dan zitten de eerste 114 lijnen boven de 3kW, de rest van die 267 zit tussen 2,5 en 3kW.

Toegegeven, er werd ook niet naar gekeken, maar als ik de tijdstippen bekijk is 90% als het tijd is om te koken. Capaciteitstarief gaat pijn doen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dan gaan veel bedrijven ook een pak meer mogen ophoesten. Of is dat voor hen niet van toepassing?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Wees maar zeker dat het pijn gaat doen.
Op hun website geven ze dan een uitleg dat vele toestellen niet hun continu hun maximum vermogen verbruiken, maar aan/af schakelen, zodat het gemiddelde verbruik per kwartier lager ligt. Dat klopt inderdaad eens ze in regime toestand draaien. Als ik mijn oven aanzet op 200°C gaat die anders wel de eerste 20minuten door aan vol vermogen. Nog een ander toestel aan en je bent sowieso al gezien voor die maand...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een kleine batterij wordt misschien wel interessant als je die kan instellen dat hij moet bijspringen van zodra je meer dan x aantal kwh verbruikt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Mclaeys, draaitabel van maken.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ramaht schreef: Ik kan het nu wel zelf uitvogelen allemaal een beetje, heel veel mensen kunnen dit niet. Ik vind ook wel dat het aan Fluvius is, als zij zo regels zouden doorvoeren, dat zij de nodige tools moeten voorzien zodat men dit kan monitoren en men effectief zijn load kan beoordelen. Moeten ze maar maken dat die DM via een app live kan uitgelezen worden op je lokale netwerk - dan geef je de tools aan de mensen zodat ze inzicht kunnen verkrijgen - een deel gaat het nog niet interesseren, en die doen maar op, maar die moeten het dan maar zelf weten.
Volledig akkoord dat men de mensen de tools moet geven. Het is compleet absurd om de gemiddelde mens dit zelf uit te laten zoeken. Leuk projectje voor velen hier op het forum maar daarbuiten...
Ik durf er veel geld op te zetten dat zulke tools er niet komen. Of toch zeker niet op tijd.
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Dan gaan veel bedrijven ook een pak meer mogen ophoesten. Of is dat voor hen niet van toepassing?
Voor (grote) bedrijven is een gelijkaardig capaciteitstarief al heel lang van toepassing. Daar verandert voor zover ik weet niets.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ramaht schreef:Mclaeys, draaitabel van maken.
Misschien vanavond eens bekijken, geen ervaring mee.
lithion schreef:Een kleine batterij wordt misschien wel interessant als je die kan instellen dat hij moet bijspringen van zodra je meer dan x aantal kwh verbruikt.
Beter een grotere, bij de kleine is de kans er dat ge geen subsidie krijgt. Iets met dat ge max 60% meer moogt injecteren, en ofwel stelt de installateur het niet in op kleine batterijen (en dus geen subsidie) ofwel doet ge veel verlies op u panelen.
Het is me nog niet duidelijk hoe te berekenen hoeveel batterij ge moet hebben om alles van de zonnepanelen op te vangen en zelf te gebruiken.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Volgens mij betalen dedrijven betalen juist een pak minder... en velen hebben natuurlijk al mooi geincasseerd met de massa's zonnepanelen op het dak...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

MClaeys schreef: Het is me nog niet duidelijk hoe te berekenen hoeveel batterij ge moet hebben om alles van de zonnepanelen op te vangen en zelf te gebruiken.
Je kan nooit alles van je panelen opvangen e' gebruiken.
In mei - juni zal je altijd overschot hebben die je onmogelijk kan opslaan...
(tenzij je te weinig panelen hebt, maar dan kom je nog meer tekort in de winter...)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ge gebruikt ook nog he, dus lokaal verbruik en rest opslaan, zou dat niet haalbaar zijn dan? Dat de batterij in de winter niet vol zal zijn dat klopt, maar ze zal normaal wel nog de pieken kunnen opvangen (hopelijk).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het zal zeker helpen, maar of het rendabel is valt moeilijk te berekenen.
(Ook de niet-terugdraaiende teller, valt niet te berekenen (zonder digitale meter).)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Opwekking in de zomer is makkelijk 20-30kWh per dag, een batterij van 6kWh kost €3K...
En de invoer in de batterij is ook maar 3-4kW, uitvoer trouwens ook.
Dus als je 8kW verbruikt, geeft uw batterij maar 3kW, die 5 andere komen van het net.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik was naar de LG Chem van 10kWh aan het bekijken (5,1K zonder plaatsing), maar dat heeft dan precies niet al te veel zin...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is al een heel goedkope batterij.
Maar in uw voorbeeld, zou het anders 8kw zijn, nu slechts 5kw.

Zoals gezegd, valt heel moeilijk, eigenlijk niet, te berekenen op voorhand.
Het zal helpen, zowel met capaciteitstarief als terugdraaiende meter, maar hoeveel??
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Duur genoeg toch, dan staat ze nog niet, misschien omvormer nodig, etc...
We gaan goed moeten rekenen want ge moet ze wel kunnen neerleggen natuurlijk. Naar mijn gevoel op dit moment nog niet waard, maar met het capaciteitstarief dat er aan zit te komen...
Een dezer maar eens rekeken, ik heb al de cijfers uit onze slimme meter van een jaar, niet het beste referentiejaar maar toch iets.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Waar het al zeker zal helpen, is dat je bv van mei tot september ook de avond/nacht kan overbruggen. en dus enkele maanden verbruik op quasi 0.
Maar in de donkere maanden. Nu ja, een zonnige dag in januari kan ook natuurlijk...

Ook het capaciteitstarief zal je regelmatig kunnen aftoppen, maar hoeveel en hoe vaak?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ddd schreef:Waar het al zeker zal helpen, is dat je bv van mei tot september ook de avond/nacht kan overbruggen. en dus enkele maanden verbruik op quasi 0.
Daar streven wij idd naar: genoeg kWh batterij om de nachten te overbruggen in de zonnige maanden.

Op zonstraal forum was er iemand die dacht dat hij in de zomer de batterijen kon vol laden, om die energie in de winter te gebruiken :lol: .
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ge een park aan batterijen kunt leggen en ook het verlies kunt overbruggen... doenbaar. Realistisch? Niet echt :p

Hier komt er vandaag ook iemand langs voor wat info over thuisbatterijen + eventuele offerte... we zien wel wat mogelijk is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Sinds een paar weken hier ook een digitale meter. Gisteravond kip in de over met frietjes en bingo, mijn eerste piek van iets meer dan 5 KW/h (1,3 KW/15min) :-(

Wij koken en verwarmen op gas en had niet zo snel zo’n piek verwacht.

In 2022 dus eerst de kip maken en daarna pas de frietjes :-(
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Als de kwartierpiekwaarde 1.3 KW is, zit je toch nog ver onder de drempel?

Een oven en frietketel samen verbruiken niet continue 5kW.
(al zal je misschien ook nog wat andere verbruikers hebben gehad, TV, licht, ...)
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Eens een oven op temperatuur is, verbruikt hij idd niet zoveel meer om op temperatuur te blíjven.
Dus kan je in principe eerst de kip garen, en dan gewoon warm houden, terwijl je de frieten bakt.

Maar hoe verknipt is dit, zeg?
Als je met dergelijke berekeningen in de keuken moet staan, pfff
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

De oven op temperatuur krijgen kost het meeste energie. Een kip bakken duurt gemakkelijk een half uur - een uur. Dan is het verbruik veel lager.
Of ga je de frietpot (die op 5min warm is) ook een uur voorverwarmen? :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wat voor achterlijke, derdewereldland afwegingen dwingt de VREG ons te maken? Gaan we serieus moeten plannen wanneer we een kipje dan wel frietjes bakken om geen VREG-belasting te moeten betalen?
Dat er geen politieker (op de PVDA na dan) inziet hoe onsterfelijke belachelijk dit is, verbaast me enigszins. De volgende stap is een aanvraag indienen of en wanneer je uw oven mag opzetten hé.

Gisteren pizza gemaakt in de oven, op wat fluctuaties na 4kW gedurende 40minuten.
Afbeelding

En de VREG, dat zijn niet de Walen, de moslims of de sossen hé. We doen het onszelf aan. Niet omdat het moet, wel omdat de VREG voor de DNB's rijdt en niet voor de bevolking.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De piek duurde idd maar een kwartiertje: 1,3 kW/h in 15 minuten en de kwartierwaarden daarna waren veel lager.

Voor zover ik dit versta moet ik dit x 4 doen (= 5,2 kW/h) en is het deze maximum waarde per maand die gebruikt zal worden om het gemiddelde van 12 maanden te berekenen die finaal het capaciteitstarief zullen bepalen.
Screenshot.png
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is schrikken van deze 2 grafieken. Ik heb geen digitale meter, of energiemeter.
Met het koken gaan wij er ook wel regelmatig over gaan vrees ik. Oven, airfryer, 1-2 inductievuren, steamer... staan regelmatig gelijk aan. Niet altijd op vol vermogen natuurlijk.

Een batterij zal dit deels kunnen opvangen, maar niet in deze donkere weken.
Of, zou je een batterij kunnen opladen vh net, bv van 13u-16u, om dan later de piek (boven 2,5kw) op te vangen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als uw PV's elektriciteit opwekken gaat dat volgens prioriteit
1. naar het eigen verbruik
2. naar de batterij
3. naar het net

Omgekeerd, uw verbruikers, trekken volgens deze prioriteit:
1. van uw omvormer (PV en batt hangen aan dezelfde omvormer)
2. van het net

Dus als uw PV's méér opwekken dan je verbruikt, gaat er juice naar de batterij.
Als je dus verbruik hebt, komt dat eerst "uit" de omvormer (hetzij PV, hetzij batt), als de zon niet meer schijnt zal het dus uit de batterij komen. Let wel dat een batterij ook maar een beperkt output vermogen heeft, vaak 3kW.
Ik heb tot hiertoe geen enkele batterijverkoper/-installateur weten vermelden dat je de batterij ook kan instellen dat die uw use case (piekverbruik van het net voorkomen) kan ondersteunen.
De use case van een batterij is de eigen opgewekte elektriciteit ook later in de dag beschikbaar stellen, niet de derdewereldlanden-regeling van de VREG te ondersteunen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Van die LG batterijen is de output 5kW dacht ik, van sommige toch.
ddd schreef:Of, zou je een batterij kunnen opladen vh net, bv van 13u-16u, om dan later de piek (boven 2,5kw) op te vangen?
Dat heeft enkel nut als de prijzen schommelen, dan zou je ze kunnen laden als het goedkoop is en s'avonds gebruiken als het duurder is, maar dat is de stap na het capaciteitstarief waarschijnlijk, tegen dat iedereen een batterij heeft die daar niet mee overweg kan zodat ze iedereen nog eens kunnen naaien :banana:

Gisteren eens washmachine en droogkast gemeten.
Droogkast.png
Droogkast.png (7.16 KiB) 727 keer bekeken
Droogkast zit tussen de 600 en 850 van 6u tot 7u55, dus bijna 2 uur. Dan is er dus marge om nog andere dingen te doen, maar niet koken.
Wasmachine.png
Wasmachine.png (7.05 KiB) 727 keer bekeken
Wasmachine zit rond de 2000W van 11u58 tot 12u29, dus een half uurke. Dan is er marge, maar niet al te veel meer. De droogkast kan al niet tegelijk op. Koken moet je ook al niet doen dan.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is een kookwas?
half uur aan 2kW.

Met wat heb je dat gemeten?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En een warmtepomp droogkast?
Oude class-C evacuatiedroogkasten trekken vlot 2kW. Als je dan nog thee dúrft zetten, heeft de VREG u bij uw pietje en ga je dokken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Neenee, 1-2 kopjes thee zetten duurt maar 2 minuten aan 2kw. :-)

Lijkt me idd, een WP droogkast.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

WP droogkast inderdaad. Het type was was blijkbaar een gewone was van 40 graden, wel een vol machine en hij bepaalt de lengte adhv het gewicht.

Gemeten met Niko Smart Sockets, die ik uitlees in Home Assistant. Het nog een aan de koffiezet hangen ook, maar die gebruik ik nog niet echt dus die ga ik dan misschien eens verplaatsen om andere toestellen te meten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bon, zoals gevraagd, ff gekeken hoe dat met droogkast & wasmachine specifiek zit.

Wasmachine 1.6kw gedurende kwartier als hoogste waarde - normaal programma 30°C.
En als ze begint te zwieren dan gaat dat naar 0.6kw

Droogkast gedurende een uur 1.1kw.
Vaatwas, eco-programma 2kw als piek kort na de start en dan 1.4kw voor droogfase.

Dag ervoor, wel ff één van de kookplaten op boost gezet voor water te koken, terwijl oven ook aanstond, en dan ging't naar 3.4kw.
Ma bon, dat weet je dan met boost - je kan ook een paar minuten langer wachten tot u water kookt...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”