Bouwstofzuiger

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

Iemand ervaring met een goeie bouwstofzuiger? Af en toe doe ik hier wel wat klusjes thuis/in het tuinhuis (wipzaag, (steen)boren, slijpen,...) en momenteel doe ik dit altijd zonder (bouw)stofzuiger. Deze keer heb ik een iets groter projectje en ben eens aan het zien om een bouwstofzuiger aan te kopen. Binnen 1 a 2 jaar zitten we ook nog met grote verbouwingen in ons huis, dus dan zal die zeker ook nog van pas kunnen komen.

Ik had de Karcher WD6 op het oog. Op zich voldoet de WD 4/5 waarschijnlijk ook voor wat ik het maar zou gebruiken, maar de 4 en de 5 hebben geen "Stekker met automatische aan/uit controle voor toepassingen met elektrisch gereedschap". Deze optie vind ik wel handig.

Een andere stofzuiger die ik op het oog had was de Makita VC2012L. Nu, deze kost ongeveer hetzelfde als de Karcher maar heeft een kleinere inhoud vergeleken met de Karcher WD6.

Kortom, heeft iemand ervaring met een goeie prijs/kwaliteit bouwstofzuiger die ook het automatisch aan/uit stopcontact bevat?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Op zich heb ik ervaring met die makita, en ben er wel heel content van. Je wil vooral een goede lange slang zodat hij een toestel niet teveel belemmert.

Daarnaast is het heel belangrijk om goede stofzuigerzakken te hebben. Dat maakt echt een wereld van verschil.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb een Nilfisk Buddy II gekocht om onze bouw net voor de PUR stofvrij te maken. Voor 80€ had ik er 1 gevonden nieuw en die werkt prima. Wel heel regelmatig de filter uitborstelen, maar voor die prijs kon ik niet sukkelen.

Gebruik hem nu nog voor als ik gaten moet boren ofzo.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Zou toch voor de Makita gaan, Karcher heeft bij mij zijn pluimen verloren en komt er niet meer in.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Bij een bouwstofzuiger zou ik ook letten op een "automatisch stofklopper" functie. Veel bouwstofzuigers hebben een filter, en niet een stofzak. Die filter komt snel vol te zitten, vooral als je echt fijn stof zuigt, zoals na het schuren van een net geplakte muur, of na het slijpen in muren. Zo'n automatische stofklopper zorgt dan dat het filter iedere 5 minuten of zo wordt "schoongeklopt" in de machine zelf. Zonder zo'n functie moet je iedere paar minuten de machine open maken en met de hand het filter reinigen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

tien schreef:Zou toch voor de Makita gaan, Karcher heeft bij mij zijn pluimen verloren en komt er niet meer in.
Ik ben zelf ook geen Makita fan, eerlijk gezegd. Heb het meer voor Hitachi (Hikoki nu) en Nilfisk.

Mijn hogedrukreiniger is ook van Nilfisk en dat is kwalitatief gewoon een pak beter dan een karcher.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad, zo'n automatische klopper is eigenlijk een must.
Een heel handig iets vind ik ook het automatisch aan/uit schakelen samen met de 'vervuiler'.
Ik denk dat de meesten dat hebben, maar best wel op letten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb die Karcher maar gebruik 'm in samenwerking met een cycloon in een minihoutatelier.
Werkt goed.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boran_blok schreef:Je wil vooral een goede lange slang zodat hij een toestel niet teveel belemmert.
Daarnaast is het heel belangrijk om goede stofzuigerzakken te hebben. Dat maakt echt een wereld van verschil.
Of geen stofzuigerzakken en enkel een filter. Ik spuit de filter uit met de compressor.

@lange slang
Echt lang: zet de stofzuiger buiten, zodat wat ie niet in de opvangbak dumpt, niet door uw woonst geblazen wordt maar meteen buiten kan wegvliegen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hou er wel rekening mee dat een lange slang inboet op zuigkracht...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb al een paar jaar die Karcher WD6 en ben er tevreden van. Onze R2D2 heeft al een paar verbouwingen achter de rug en werkt nog uitstekend. Ik heb ook een verlangslang gekocht waarmee ik gemakkelijk de dakgoten kan kuisen.
R2D2.jpg
Laatst gewijzigd door johan.devos 14 jan 2021, 09:58, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fijn stof is de grootste vijand, Daar is het enige dat goed werkt is een automatische klopper, maar de prijs is er dan ook naar.
Heb zelf zo'n pruts van Lidl, heeft z'n ding ook al goed gedaan, heb twee filters zodanig dat ik gewoon kan wisselen en later uitkkuisen.
Wat ook zeer handig is, is zo'n stopcontact waarbij de stofzuiger automatisch aan gaat als je je toestel aan zet.
Maar vele van die stofafzuigingen van schuurmachines, zaagmachines etc. laat toch de wensen over vind ik maar het zal zeker wel wat stof schelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Starmix https://www.starmix.de/en

Festool https://www.festool.be/producten/stofzuigen

Zijn wel professionele toestellen en zitten dus in een andere prijsklasse dan wat jij op het oog hebt.
Zoals hiervoor reeds vermeld werd is de lengte van de zuigslang maar ook de lengte van het elektrisch aansluitsnoer van belang.
Verder dus ook het aut. in/uitschakelen van de stofzuiger, de reinigingsfunctie van het filter (klopfunctie) en ook de klasse waartoe de stofzuiger behoort (L, M).

Bij jouw komende grote verbouwingen zou ik niet twijfelen over wat ik dien te kopen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Zou zo'n "automatische in en uitschakelaar" ook los bestaan?
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Tuurlijk; zoek maar op master/slave stekkerdoos
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

nice.. ga ik eens bekijken
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ondertussen 5 jaar de WD4, heeft de hele renovatie meegemaakt en met glans overleeft. Laatst een nieuwe soepele buis gaan halen bij Karcher in Sint-Niklaas (de andere was een beetje dichtgekoekt, teveel tegellijmresten opgezogen), weer goed als nieuw.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Bedankt allemaal voor de reacties!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”