Heeft er al iemand een digitale watermeter?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Over de digitale electriciteitsmeter heb ik al veel zien passeren, maar nu vroeg ik me af, heeft er al iemand een digitale watermeter in huis? en is dat ding een beetje uit te lezen?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het wordt de bedoeling dat de digitale watermeters op dezelfde manier gaan communiceren zoals de gasmeter met de elektriciteitsmeter als "gateway".
Vermoedelijk is dit vrij eenvoudig uit te lezen.

Verder... een watermeter met de ene of de andere pulsuitgang is nu ook de kost niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef:Verder... een watermeter met de ene of de andere pulsuitgang is nu ook de kost niet.
Die heb je normaal al... de meeste watermeters zijn voorzien (zwart rubberen dopje eraf halen) om een hall-sensor aan te brengen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij is een digitale geplaatst.
Zelf Nog niets mee gedaan of uitgetest
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De laatste jaren krijg je een Elster V200 meen ik. Daar kan je met een optisch sensor het draaiende schijfje detecteren.
Hier doe ik data logging op met behulp van een Flukso, maar kan ook met een Arduino of Esp8266 / ESP32.
Schermafdruk op 2020-11-13 18-06-00.png
Schermafdruk op 2020-11-13 18-06-00.png (115.4 KiB) 5795 keer bekeken
Er bestaat ook een origineel uitlees opzetstuk voor dit type watermeters.
https://www.elster.nl/nl/1642.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Domme vraag, maar heeft dat een stopcontact nodig? Waar nu mijn watermeter staat, ligt namelijk geen stopcontact.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die van De Watergroep:
“Neen, de digitale watermeter werkt volledig op batterij. Deze batterij gaat minstens 16 jaar mee.“
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nou wat gemakkelijk zijn om te foefelen hé met stopcontact.
Op de hoe veel jaar worden de watermeters nu vervangen, die laten ze ook niet eindeloos mee gaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Info over de digitale meter van Water-link: https://water-link.be/informatie/digitalewatermeter
Youtube filmpje met de start van de uitrol: https://www.youtube.com/watch?v=cwDAGODHe2E
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Nou wat gemakkelijk zijn om te foefelen hé met stopcontact.
Op de hoe veel jaar worden de watermeters nu vervangen, die laten ze ook niet eindeloos mee gaan.
De mijne begin t jaar vervangen, om de 16j zei de technieker.
Foechoer
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2007, 18:06
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb sinds enkele weken een digitale watermeter van WaterLink. Als je inlogt op mijn.waterlink dan zie je mooi de overzichten per maand of per dag.
Info verteld me dat dit via het SigFox netwerk communiceert.. netwerk voor low powered iot
geen stopcontact nodig, dit heeft een ingebouwde batterij die de levensduur van het toestel moet meegaan (15-25jaar)
ik heb niet verder gezocht naar connectors om aan te sluiten.

Screenscraping is nodig want:
Na wat verder te zoeken, heb ik gezien dat dit achterliggend een web-api is,
iemand handiger dan mij kan hier rustig de data als json uitlezen.

Ik denk (hoop) dat het dus maar een kwestie van tijd is, voordat iemand hier iets voor schrijft dat in home-assistant en/of andere gebruikt kan worden.

geeft mij: (wat nieuwe lijnen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren:

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/yearly?meter=12345678 

Code: Selecteer alles

[
{"
date":"2020-10-01",
"dispersed_value":1421,
"accumulated_value":1521,
"device_data":{"
	min_ambient_temperature":17.16,
	"max_flow":630
	}
},
{"date":"2020-11-01","dispersed_value":914,"accumulated_value":2465,"device_data":{"min_ambient_temperature":16.5,"max_flow":826}}]
Voor dagverbruik (slechts een dag.. dit geeft data voor 1 maand denk ik)

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/daily?meter=12345678

Code: Selecteer alles

{"accumulated_value":840,"
date":"2020-10-23",
"created_at":"2020-10-24T03:16:27+00:00",
"device_data":{"
	max_flow":418,
	"min_flow":0,
	"@type":"kamstrupData",
	"min_flow_timestamp":"2020-10-24"
	},
"device_number":"123456",
"dispersed_value":37,
"estimation":false,
"id":1234567889,
{"accumulated_value":813,"date":"2020-10-22","created_at":"2020-10-24T02:15:40+00:00","device_data":{"max_flow":485,"@type":"kamstrupData","min_flow_timestamp":"2020-10-23","min_water_temperature":14,"min_ambient_temperature":17},"device_number":"123456","dispersed_value":113,"estimation":false,"id":1234566789},

Voor device info

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/devices?meter=12345678
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Wat ik me dan afvraag is hoe dat ding naar home communiceert.

Ik bedoel, mijn watermeter zit in mijn kelder, dat is niet de plaats met meeste ontvangst qua draadloze signalen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Niet echt uw probleem. Als de watermaatschappij ons absoluut een digitale meter door het strot willen rammen dan moeten ze er ook voor zorgen dat het werkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

IoT-netwerken gebruiken lage (trage) frequentiebanden waardoor dit, in tegenstellingen tot hoge 3G/4G/5G (snelle) frequentiebanden, meestal geen probleem vormt. Hoe lager de frequentie; hoe hoger de penetratiegraad.
Ik denk ook dat er in de toekomst meer en meer (publieke) mesh IoT-netwerken zullen opgezet worden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

FAQ's digitale watermeter bij De Watergroep

https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... watermeter
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... emeterhelp

Maakt de digitale watermeter gebruik van mijn internetverbinding thuis?

Neen, een digitale watermeter maakt geen gebruik van jouw internetverbinding (wifi). We rusten onze meters uit met een eigen netwerk dat zelfstandig werkt, los van jouw huishoudelijke apparatuur. Wij zorgen ervoor dat het signaal op ons netwerk terecht komt.

Watermeter type Diehl Hydrus
https://www.dewatergroep.be/-/media/de- ... f?la=nl-be
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Dit topic nog eens een klein bumpje geven, gezien ik sinds een week ook over een digitale watermeter beschik, waarbij de betrouwbaarheid van de verkregen verbruiksgegevens ver te zoeken is.

Vraagje: Heeft er iemand al ervaring met de (dagelijkse) meterstanden op te vragen via de website van uw watermaatschappij?
Zowel ik, als mijn ouders hebben dus sinds een week zo'n meter en dit bij IWVA, de "Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht" (Westhoek/Westkust).
Ter info, mijn vorige meter was 3 jaar "oud", maar toch moest deze wissel middenin de lockdown uitgevoerd worden. :roll:

Afgelopen weekend eens een account aangemaakt bij mijn ouders om de meterstanden online te volgen. Resultaat: Lege grafieken, nullen, en een aanduiding "50% communicatie" (zonder uitleg hierover). Dagen later zakt dit nog verder tot 40%, 30%,... In de praktijk wilt dit dus zeggen dat er nog nooit communicatie geweest is en bij eventuele lekken zal je dus ook nooit melding krijgen.

Bij een gewone digitale watermater was op beide locaties het signaal te zwak. Dit kan blijkbaar opgelost worden met een forwarder, waarmee je zogezegd dan in alle gevallen wél communicatie hebt en die werd dus zowel bij mij, als bij hen geplaatst. Wij wonen in vogelvlucht amper 200 meter van de zendantenne, die op de top van de kerk staat. Onze meters staan gewoon op het gelijkvloers, tegen een buitengevel. Vreemd allemaal.

Het frappantste komt nog:
Uit nieuwsgierigheid dan ook voor mezelf de meter online geregistreerd. 100% signaal, in een beter geïsoleerd huis, maar het online geregistreerde verbruik is een veelvoud van wat mijn waterteller aangeeft, met onverklaarbare pieken en dalen.
Zondag was voor mij in de praktijk een zuinige dag (geen bad/douche, geen wasmachine, niet gekookt). Resultaat: 238 liter verbruik door enkele keren naar het toilet te gaan en handen te wassen. De dag erop verbruik ik meer water, resultaat 79 liter, gisteren minder verbruikt: 124 liter.

Het resultaat na minder na een week is ondertussen dat de teller op 0,315 m³ staat, en het online geregistreerde verbruik 0,899 m³ aangeeft. Net geen drievoud dus. Uiteraard al gebeld naar de watermaatschappij om beide problemen te melden, maar er zal geen actie ondernomen worden, terwijl ze zelf aan mijn historiek zien dat mijn verbruik plots verdubbeld is sinds de nieuwe meter en vooral mijn verbruik van zondag onverklaarbaar was.

Langs de ene kant zeggen ze, we hebben al 7000 meters geïnstalleerd en jij bent de eerste met dit probleem en als je over het slechte signaal van mijn ouders spreekt: "gewoon zo laten, dat zal later wel nog beteren, de antennesites staan nog niet op punt", terwijl men dan wel zegt dat er een minimumpercentage van 95% signaalkwaliteit moet zijn om de installatie als geslaagd te beschouwen.

Benieuwd wat dit nog zal geven, dus mensen, verlang niet teveel naar zo'n meter...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Hier al een jaar een digitale meter, bij de installatie had de technieker een toestel bij en werd eerst het signaal gemeten.

Qua portaal enzo geen problemen hier - verbruik lijkt me ok gemeten te worden.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Die digitale meters worden blijkbaar toch overal uitgerold.

In onze straat (regio Pajottenland) werd de hele waterleiding vernieuwd, ook de aansluiting binnen, en gisteren werd dan een nieuwe teller geplaatst; een analoge, dat nieuwe witte model. Die werkman wist ook niet waarom het geen digitaal model was.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Mijn vorige meter was eveneens een Elster V200, zoals hierboven omschreven, verre van antiek dus.

Geen idee wat er achter zit dat die uitrol zo'n haast heeft. Het lijkt me toch dat ze hier hun zaken nog niet goed op orde hebben, gezien beide voorvallen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Amazor schreef:Mijn vorige meter was eveneens een Elster V200, zoals hierboven omschreven, verre van antiek dus.

Geen idee wat er achter zit dat die uitrol zo'n haast heeft. Het lijkt me toch dat ze hier hun zaken nog niet goed op orde hebben, gezien beide voorvallen.
Niet zo moeilijk. Hoe sneller de digitale meters geïnstalleerd, hoe sneller er werk gemaakt kan worden van hogere prijzen tijdens momenten van piekverbruik. Denk aan de zomer (tuin sproeien, zwembadje vullen,...)
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Bij ons komen ze binnen enkele weken installeren. Ben benieuwd
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Amazor schreef:Het resultaat na minder na een week is ondertussen dat de teller op 0,315 m³ staat, en het online geregistreerde verbruik 0,899 m³ aangeeft. Net geen drievoud dus. Uiteraard al gebeld naar de watermaatschappij om beide problemen te melden, maar er zal geen actie ondernomen worden
Geen actie :eek: Wat gaat men dan doen... je gewoon driedubbel factureren ?

Gelukkig geeft de meter zelf dan tenminste nog het juiste weer of niet ?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Gisterenochtend stond toevallig een camionette van de watermaatschappij voor mijn deur die aan een andere vervanging bezig was.
Ik heb de man rustig opgewacht en dan gevraagd of hij het zag zitten om even binnen te komen, mijn foutieve verbruikswaarden getoond en deze man nam mij gelukkig heel serieus.
Die heeft meteen naar de technisch bediende gebeld die mij gisteren afgewimpeld heeft en na het telefoontje zou er ofwel vanmorgen of morgenochtend iemand langskomen om het te onderzoeken.

Deze morgen niemand gezien of gehoord na 4 uur wachten, maar rara ... vanmorgen plots correcte meterstanden online, tot op de liter nauwkeurig.

Bij mijn ouders:
Vandaag hadden ze voor de eerste keer sinds 9 dagen een verbruikswaarde op de website van één dag. Een verbruik die te laag was om realistisch te zijn. Signaalkwaliteit was 30%.
Deze namiddag hebben ze een waarschuwings-sms gekregen om melding te maken dat er continu waterverbruik is. Zij hebben gebeld naar IWVA en daaruit bleek dat er een verkeerd watermeternummer gekoppeld werd aan het account. Ondertussen hebben zij ook een signaalkwaliteit van 100% met correcte gegevens.

Missen is menselijk, maar ondertussen is bewezen dat dat de installateur EDIT: of de administratie vorige week 2 keer (!) een verkeerd watermeternummer gekoppeld heeft aan onze accounts. De meternummers beginnen met 2020 (best een logisch getal, gezien het jaartal), maar er werd zowel bij mij als bij hen 2120 opgegeven. Had ik dit onrealistische verbruik niet gezien waren we vertrokken voor een jaar foute verbruiksgegevens en nadien facturen.

In plaats van dit even te laten weten naar mij gebaren ze van krommenaas. Ondertussen wordt het administratief ook een zooitje, want mijn verbruik van het afgelopen jaar met mijn oude meter werd vandaag blijkbaar nogmaals gefactureerd, via een nieuwe factuur met het correcte waternummermeter.

Bij de installatie van de meter werden er verschillende foto's gemaakt, zodat het bijna op een crime-scene leek, en dan gebeurt dit twee maal. Dit vind ik wel redelijk lomp en de ervaring met de klantendienst was uiteindelijk ook teleurstellend te noemen na 2 dagen op rij te bellen. Het had immers weinig zin om "verder af te wachten" en ik ging er mij ook niet bij neerleggen.
Uiteindelijk was mijn werkelijke waterverbruik van afgelopen zondag letterlijk 10x lager dan wat ze geregistreerd hadden. De bevindingen op beide adressen moest bij hen een belletje doen rinkelen i.p.v. mij af te wimpelen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Bij ons hebben ze in het appartementsgebouw in Antwerpen vandaag de meters vervangen (Water-Link).

Sommige hebben een digitale meter zoals dit (Multical 21 DK8660):
Afbeelding

En sommige hebben een digitale meter met dit bakje er nog bij (van Hydroko):
Afbeelding
Dus in combinatie met de meter:
Afbeelding
Eerste zoekresultaten geven aan dat dat extra bakje een automatische kraan is.

Heeft er iemand een idee wat het verschil van installatie is en waarom?
Hoe ziet het er bij de rest uit?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Die automatische kraan baart wel zorgen! Nergens eerder gehoord dat dit zou geplaatst worden.

Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

gunmaster schreef:Die automatische kraan baart wel zorgen! Nergens eerder gehoord dat dit zou geplaatst worden.

Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Beetje vergelijkbaar met de budgetmeter voor stroom bij sociaal kwetsbare mensen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

gunmaster schreef: Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Zou dat niet eerder op termijn voor in de zomer zijn als iedereen tegelijkertijd zijn zwembad vult en dat ze dan gaan pitsen :roll:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu wachten op de eerste security breach :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

svermassen schreef:
gunmaster schreef: Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Zou dat niet eerder op termijn voor in de zomer zijn als iedereen tegelijkertijd zijn zwembad vult en dat ze dan gaan pitsen :roll:
vind je het zo abnormaal dat ze je afsluiten als je je rekening niet betaald hebt.
Je gaat toch ook niet werken als er niks te verdienen valt :wink:

Misschien sluiten ze ook wel af bij hoog waterverbruik (lek?)
Het zou inderdaad niet slecht zijn water duurder te maken bij schaarste, en al zeker voor al die zwembadjes want daar is het zonde om DRINKBAAR water aan te verspillen (net zoals aan het toilet, wasmachine).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

honda4life schreef:vind je het zo abnormaal dat ze je afsluiten als je je rekening niet betaald hebt.
Niemand heeft het hier toch over het niet-betalen van zijn rekeningen??? Dat is iets wat jij er bij sleurt. Digitale watermeter komt er, in navolging van de elektriceitsteller, om te pas en te onpas de prijzen aan te passen. Wat nu in elk geval 200% zeker is: iedereen gaat meer moeten betalen voor zijn waterverbruik.
honda4life schreef:want daar is het zonde om DRINKBAAR water aan te verspillen (net zoals aan het toilet, wasmachine)
Wat voor een zever is dat? Zowat iedereen "verspilt" drinkbaar water aan toilet, wasmachine, vaatwasser... Alleen de elite, die het zich iet of wat financieel kan permitteren, heeft er voor kunnen zorgen dat er regenwater gebruikt wordt. Een kostprijs van enkele duizenden euro's die een modaal gezin nooit kan terugverdienen door een volledige regenwater installatie te laten aanleggen: al dan niet ondergrondse citern, gescheiden waterleidingen, en wat weet ik niet al meer. En niet iedereen heeft die mogelijkheid. Iedereen wil op een appartement wonen, huizen die worden afgebroken, worden vervangen door appartementsblokken. Probeer daar maar eens voor elke bewoner regenwater te gaan gebruiken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, voor lekken, heb eens zo een artikel gelezen, dat dat wel een van de redenen is.
De digitale gasmeter sluit hier ook automatisch bij het vermoeden van een lek.
Dien van Fluvius had hier tijd genoeg om dat volledig uit te leggen.

En inderdaad, bij schaarse zou het water in de zomer wel eens een stuk duurder kunnen worden.

Waterverspilling, hier hangen ook enkel de toiletten op regenwater.
Wasmachine en vaatwasser werd ons 11 jaren geleden afgeraden.

Een alternatief, had er eens voor gekeken is zo een volledig zuiveringssysteem waardoor dat het regenwater tot het niveau van douchewater kon gezuiverd worden. Niet normaal wat dat dat koste :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

svermassen schreef:Ja, voor lekken, heb eens zo een artikel gelezen, dat dat wel een van de redenen is.
De digitale gasmeter sluit hier ook automatisch bij het vermoeden van een lek.
Dat moet iemand mij toch eens uitleggen, hoe kan een gasmeter detecteren dat er een gaslek is?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij leidingbreuk bijvoorbeeld, idem voor de waterleiding.
Maar een klein lek ? Kan ook gewoon verbruik zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Er zijn volgens mij nog veel toestellen in omloop die met waakvlam en piezzo ontsteking werken. Je hebt dus 24/7 gasverbruik. Stel dat die meter dat beschouwt als een lek, dan zit je wel met een serieus probleem. Mijn radiatoren met waakvlam werden ook pas in april 2017 aan de kant geschoven ten voordele van pellets. Ik kan mij best voorstellen dat er nog mensen zijn die zulke oude toestellen gebruiken.
Oh ja, dat lek in de waterleiding waardoor de digitale meter de kraan af gaat sluiten. Wat doe je met een lek in het circuit van centrale verwarming? Dat is een gesloten circuit. Dat kan de digitale meter niet opsporen. En geloof mij vrij, door mijn werk weet ik dat het gros van waterlekken zich voordoen in het circuit van de centrale verwarming.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: Dat moet iemand mij toch eens uitleggen, hoe kan een gasmeter detecteren dat er een gaslek is?
Goei vraag, ik zou het ook niet direct weten hoe dat technisch juist werkt.
Misschien met extreme drukverschillen, maar als je een klein lek heb, werkt dat dan nog :?

Wat ook nog zou kunnen zijn, maaar dat lijkt mij onwaarschijnlijk, dat daar AI in zit :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En als je een lek vóór de meter hebt, dan ben je ook mooi de sigaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:En als je een lek vóór de meter hebt, dan ben je ook mooi de sigaar.
Ja, inderdaad, maar dat was ervoor ook al :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Niemand heeft het hier toch over het niet-betalen van zijn rekeningen??? Dat is iets wat jij er bij sleurt. Digitale watermeter komt er, in navolging van de elektriceitsteller, om te pas en te onpas de prijzen aan te passen. Wat nu in elk geval 200% zeker is: iedereen gaat meer moeten betalen voor zijn waterverbruik.
Ik heb het over die automatische afsluiter die mee geplaatst is zoals je kan zien op de foto.
Jack Daniels schreef:Wat voor een zever is dat? Zowat iedereen "verspilt" drinkbaar water aan toilet, wasmachine, vaatwasser... Alleen de elite, die het zich iet of wat financieel kan permitteren, heeft er voor kunnen zorgen dat er regenwater gebruikt wordt. Een kostprijs van enkele duizenden euro's die een modaal gezin nooit kan terugverdienen door een volledige regenwater installatie te laten aanleggen: al dan niet ondergrondse citern, gescheiden waterleidingen, en wat weet ik niet al meer. En niet iedereen heeft die mogelijkheid. Iedereen wil op een appartement wonen, huizen die worden afgebroken, worden vervangen door appartementsblokken. Probeer daar maar eens voor elke bewoner regenwater te gaan gebruiken.
Water blijft een schaars goed, zelfs in België brengen we de veiligheid van ons drinkwater reeds in gevaar door droogte en de hoeveelheid water dat er opgepompt wordt.

Regenwater voor de elite?
Het is een investering ja, hier besparen we 50+% drinkwater, zo'n 55m³ per jaar, oftewel een dikke 200€/jaar.
Mooi rendement als je ziet wat en put maar kost en bovendien hoop je dat dit toch iets ecologischer is.
In stedelijke gebieden / appartementen is dat inderdaad lastiger, maar dat is toch een KEUZE die je maakt om daar te wonen met z'n voor- en nadelen (los van iemands budget).
Je moet in een open bebouwing toch ook niet zeuren dat je verwarmingskosten hoger zijn, want dat weet je op voorhand.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hoeveel investeringskosten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijkbaar zou bij De Watergroep die meters samenwerken met die van Fluvius.
Handig, want dan moet geen extra toestel uitlezen via een Dongle.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”