lijkt miss een stomme vraag maar weet er soms iemand de
elektrische reden wrm je ps2 niet mag uit trekken of insteken als er stroom op de pc staat en usb wel..
grts
ps2 vs usb
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Ja,weske schreef:lijkt miss een stomme vraag maar weet er soms iemand de
elektrische reden wrm je ps2 niet mag uit trekken of insteken als er stroom op de pc staat en usb wel..
grts
Kijk maar eens goed naar een USB stekker...
2 buitenste pinnen zijn iets langer dan de middelste.
Deze zijn de +5v en de +0v
je gaat dus eerst het toestel spanning geven alvorens de data aan te sluiten.
Bij PS2 ga je dit tegelijkertijd doen... (data + spanning in 1 maal)
Dit heeft ook te maken omdat USB (het protocol) hiervoor ontworpen is en het seriele PS2 niet!
Maar er is dus ook en elektrische reden...
- netdata
- Elite Poster
srry ik was fout hoor dacht zelf wa zeg ik nu tochweske schreef:dus eig bij ps2 ga je een stroom conflict krijgen?
grts
het is net omgekeerd...
Je sluit eerst de datakabels aan met usb en vervolgens de power...

Nee je krijgt geen 'stroom' confict met ps2 (weet niet goed precies wat je bedoeld hoor)
maar als je een toestel in gebruik wenst te nemen dien je altijd eerst de nodige data connectie's e.d. te maken...
als je hier de echte reden van wenst te weten moet je iets beter thuis zijn in elektronica.
Maar ik vermoed dat dit niet mag omdat een IC gebaseerd is op Flip-flops en indien deze geen spanning zouden krijgen maar een 'interface' (de data lijnen van USB bijvb) kan een flip-flop een niet gekende waarde aan nemen 1 of 0 maar dan is niet gekend wat dan.
dat kan een reden reden zijn.
Een andere grote reden zou potentiaal verschillen wegwerken kunnen zijn. (om defecte te vermijden)
maar zoals ik al zij ligt dit vooral aan het protocol USB...
PS2 keek in de beginjaren enkel na ofdat er een muis aangesloten was tijdens de post (Power On Self Test)
maar aangezien pc's geavanceerder werden kunnen ze nu ook altijd kijken of er een device is aangesloten lijkt me dit minder een probleem
maar om bovenstaande fenomenen weg te werken dien je wel in het achterhoofd te houden dat die kunnen plaatsvinden (en er zijn er nog hoor)
- Bijlagen
-
- ex.jpg
- (15.97 KiB) 1373 keer gedownload
-
- USB_Type_A_Connector.gif
- (2.08 KiB) 1373 keer gedownload
Misschien dat de DC gaat conflicteren met de AC .... :p :?
De eletrische reden is gewoon dat er geen spanningsbeveiliging zit op de PS2 poort en het feit dat het OS de ps2 poort niet on the fly kan stoppen of starten en dus constant onder spanning houd (bij gebruik). Hierdoor kan je bij het terug insteken van het ps/2 apparaat de condensator overbelasten.
Allez, da's de simpele uitleg die ze mij ooit eens gegeven hebben. De elektrische uitleg zal wel wat uitgebreider zijn, en ik vermoed dat je daarvoor wat opzoekwerk in de bieb moogt gaan doen :)
Grtz,
X
De eletrische reden is gewoon dat er geen spanningsbeveiliging zit op de PS2 poort en het feit dat het OS de ps2 poort niet on the fly kan stoppen of starten en dus constant onder spanning houd (bij gebruik). Hierdoor kan je bij het terug insteken van het ps/2 apparaat de condensator overbelasten.
Allez, da's de simpele uitleg die ze mij ooit eens gegeven hebben. De elektrische uitleg zal wel wat uitgebreider zijn, en ik vermoed dat je daarvoor wat opzoekwerk in de bieb moogt gaan doen :)
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Denk niet dat "de stroom" van richting veranderd, denk zelfs niet dat er een "stroomverandering" optreed. Je gaat echter wel een bufferzone wegnemen. Het OS (zoals ik al zei) houd de PS/2 poort onder een constante spanning, en wanneer je een aangesloten apparaat wegneemt, kan die spanning geen kant meer uit en ga je de achterliggende condenstator (of IC) overbelasten volgens mij. Hoe dat echt technisch ineenzit en met welke waardes en formules je dit kan aantonen weet ik ook niet, maar dat lijkt me ook volledig achterhaald, daar dit fenomeen zich enkel stelt op oude pc's/os'en en onder linux ( :P )weske schreef:als je de ps2 uittrekt ga je een stroomsverandering vormen , maar hoe komt nu eig die stroomsverandering..
dat is hier de volgende vraag :|
is het omdak de stroomrichting veranderd.
grts
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Omdat je op een korte tijdspanne van een oneindige weerstand naar een weerstand van bijna 0 gaat. Dit brengt een stroomsverandering te weeg. En aangezien er nogal veen condensatoren en spoelen in je PC'tje zitten versterken deze het effect van de stroomsverandering.
Ik kan niet direct op de naam komen van het effect dat veroorzaakt wordt door die PS2 zo in en uit te trekken...
Ik kan niet direct op de naam komen van het effect dat veroorzaakt wordt door die PS2 zo in en uit te trekken...
uitleg is blijkbaar nog niet goed genoeg.
wij proberen hier een uitleg te vinden voor ps2 maar ze willen hier de uitleg
in alle fenomenen . vb was hetzelfde heb je als je een lichtschakelaar
gebruikt ontstaat er een vonk , hoe komt dat..
wij proberen hier een uitleg te vinden voor ps2 maar ze willen hier de uitleg
in alle fenomenen . vb was hetzelfde heb je als je een lichtschakelaar
gebruikt ontstaat er een vonk , hoe komt dat..
- netdata
- Elite Poster
Lijkt me raar...weske schreef:een verandering van de stroomzin zul je wel krijgen + je neemt een spanning weg en de stroom veranderd..
Indien je hem uitrekt wordt de weestand oneindig...
Over een oneindige weestand staat alle spanning maar vloeit er geen stroom... !
Wat mij mogelijk lijk indien je hem inplugt dat door het potentiaal verschil op beide componenten een stroom gaat vloeien die alles naar de vaantjes kan helpen
Yep idd, is hetzelfde fenomeen dat word gebruikt bij step-up regelaars.Sub Zero schreef: En aangezien er nogal veen condensatoren en spoelen in je PC'tje zitten versterken deze het effect van de stroomsverandering.
ik volg deeltijds en er wou iemand een andere muis , en de leerkracht vroeg inees of we wisten wrm je een ps2muis mag uittrekken en een usb muis wel en zo eig uit wel interesse verder geraakt in dit onderwerp
grts
grts
- netdata
- Elite Poster
Ik denk persoonlijk dat de grootste reden waarom je het niet 'mag' doen niet elektrisch ligt (alhoewel dit zeker gevaren inhoud !)weske schreef:ik volg deeltijds en er wou iemand een andere muis , en de leerkracht vroeg inees of we wisten wrm je een ps2muis mag uittrekken en een usb muis wel en zo eig uit wel interesse verder geraakt in dit onderwerp
grts
maar vooral omdat tijdens de POST (Power On Self Test) er wordt gekeken welke devices aan de PC hangen.
Dus de detectie gebeurd door BIOS en wordt door de BIOS niet doorgegeven aan het OS (deze techniek heet overigens Plug&Play) en PS is niet Plug&Play compatiebel daar USB dit wel is...
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
het fenomeen dat je vonken kan krijgen bij het verbreken van een stroomkring wordt eigenlijk gebruikt in een benzinemotor, hierdoor wordt de vonk gemaakt. Het wordt wel eens spannings-opslingering genoemd en gebeurt het best met een inductieve weerstand. Ik weet eigenlijk niet of er capacitieve weerstanden voor gebruikt worden.
Een inductieve weerstand hebt ge als er magnetisme bij komt kijken, als oorzaak of als resultaat.
in volgend filmpje ziet ge wat er kan gebeuren als ge een inductieve weerstand foutief onderbreekt
http://users.pandora.be/johan.wauters/500kV_Switch.mpeg
Een inductieve weerstand hebt ge als er magnetisme bij komt kijken, als oorzaak of als resultaat.
in volgend filmpje ziet ge wat er kan gebeuren als ge een inductieve weerstand foutief onderbreekt

- netdata
- Elite Poster
In benzine moter wordt geen cap gebruikt.trobbelke schreef:het fenomeen dat je vonken kan krijgen bij het verbreken van een stroomkring wordt eigenlijk gebruikt in een benzinemotor, hierdoor wordt de vonk gemaakt. Het wordt wel eens spannings-opslingering genoemd en gebeurt het best met een inductieve weerstand. Ik weet eigenlijk niet of er capacitieve weerstanden voor gebruikt worden.
in volgend filmpje ziet ge wat er kan gebeuren als ge een inductieve weerstand foutief onderbreekt![]()
De ontsteking gebeurd door een trafo te nemen met heel erg veel windingen langs de kant van de ontsteek kaars...
Ontsteking van een brommer is niet meer dan een generator (AC stroom) door middel van je krukas die door een trafo wordt gesuurt. Door hoge fequentie en veel wikkelingen groot Flux in de ijzerkern waardoor grote spanningen in secundeare kant...
een mooi voorbeeld van zo'n opslinger effect of step-up is uitgelegd in een labo verslag toen ik nog studeerde...
Hier maakt men gebruik van een spoel en een cap om de pieken van de spoel op te vangen en zo de spanning te doen stijgen.
De gebruikte IC is ook voorgesteld in blokschema met wat meer uitleg...
- Bijlagen
-
- Labo verslag 16-01-04.doc
- (78 KiB) 73 keer gedownload
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
prodata schreef:In benzine moter wordt geen cap gebruikt.trobbelke schreef:het fenomeen dat je vonken kan krijgen bij het verbreken van een stroomkring wordt eigenlijk gebruikt in een benzinemotor, hierdoor wordt de vonk gemaakt. Het wordt wel eens spannings-opslingering genoemd en gebeurt het best met een inductieve weerstand. Ik weet eigenlijk niet of er capacitieve weerstanden voor gebruikt worden.
in volgend filmpje ziet ge wat er kan gebeuren als ge een inductieve weerstand foutief onderbreekt![]()
De ontsteking gebeurd door een trafo te nemen met heel erg veel windingen langs de kant van de ontsteek kaars...
Ontsteking van een brommer is niet meer dan een generator (AC stroom) door middel van je krukas die door een trafo wordt gesuurt. Door hoge fequentie en veel wikkelingen groot Flux in de ijzerkern waardoor grote spanningen in secundeare kant...
een mooi voorbeeld van zo'n opslinger effect of step-up is uitgelegd in een labo verslag toen ik nog studeerde...
Hier maakt men gebruik van een spoel en een cap om de pieken van de spoel op te vangen en zo de spanning te doen stijgen.
De gebruikte IC is ook voorgesteld in blokschema met wat meer uitleg...
met wat heb je die schemakes gemaakt als ik zo curieus mag zijn..
- netdata
- Elite Poster
- Electronics Workbench http://www.electronicsworkbench.com/Ofloo schreef: met wat heb je die schemakes gemaakt als ik zo curieus mag zijn..
Kan je schema's mee maken en simuleren zeeer goed pakket enkel duur in aankoop... Kan je ook vanuit je schema printboard prints maken...
Maar de schema's in het lab verslag zijn copy paste vanuit de datasheet

Maar met Electronics Workbench is dit best perfect te doen !
- netdata
- Elite Poster
pasop zelfs met analoge schakelingen liep het al eens mis.Sub Zero schreef:EWB is wel goed voor analoge schakelingen. Maar met digitale componenten durft het al wel eens mislopen. We hebben op school ook een tijdje Tina en Microcap gebruikt.
al eens een Astabiele Multivibrator gemaakt met Transistors

In EWB start die nie omdat hij IDEALEN gebruik en een Astabiele Multivibrator berust nu eenmaal net op de fouten van componenten.
En zelfs als je manueel een fout in geeft start hij nog niet

maar da was wel het enigste..
- netdata
- Elite Poster
heb ultiboard gebruikt ja.trobbelke schreef:niemand ooit Ultiboard gebruikt of was dat alleen om de printen te maken?
Dit is inderdaad enkel voor printen...
Ik gebruikte EWB voor design van schema (ook digitaal maar niet voor simulatie.)
Die kan je dan opslaan als ultiboard formaat en zo zijn je connectie's ineens al goed volgens schema, dan probeer je ultiboard de 'routes' te bereken... dan begin je zelf me schuiven...