3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ik weet dat ik tuning voor de boeg heb, maar met dat bootje was dat megeleverde testfilament ook echt op.

Dus nu heb ik gene " inkt" meer.

Even geduld dus.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neem intussen de tijd om alle bouten goed vast te draaien. De pre-assembled zaten bij mij niet allemaal even vast.
Ook de belts goed aanspannen van X en Y.
Er zat bij mij ook wat speling op de pulleys waar het heatbed op ligt, waardoor het bed wat wiebelde. Opgelost door één van de wieltjes even los te draaien en terug vast te draaien terwijl ik het zo strak mogelijk tegen de rail drukte. Waarschijnlijk was dat wat bij mijn eerste benchy voor layer tear zorgde (en bij andere prins heeeeeeel lichte layer shift).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Wel, ik heb dat reeds gedaan, want ik heb de hele onderkant ook eens gedemonteerd.

De onderkant heeft een wiel met wat " rubber fatigue" heb ik de indruk, dat was redelijk stevig aangedraaid en dan X aantal maanden in een warehouse op die sterkte.

Er waren heel erg stevige "stops" in de beweging van het onderste bed, er is dus een rubber wiel met een vlakke kant. dat opgelost door het aan die kant so ver mogelijk te lossen zonder wiebel.

Eigenlijk zou het beter zijn denk ik voor de printer als hij nog minder geassembleerd was. Want de onderste belt (die ik ook heb verwijderd dan) had ook heel duidelijk een vorm aangenomen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een ander luik van het 3D gebeuren, in welke software tekenen julle ? ik met Fusion360, het is wel een redelijk leercurve en ik ben nog steeds niet zeker of ik het 'systeem' wel gebruik zoals bedoeld. Tekenen op zich is niet echt een probleem maar wijzigingen aanbrengen wel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik teken met Solid Edge, dat is een professioneel programma dat behoorlijk veel geld kost. Gelukkig kan ik dat op mijn werk gebruiken.
Het leuke is wel dat je het als particulier ook gratis mag gebruiken.
Voor 2D tekenwerk gebruik ik AutoCAD, maar het gebeurt dat ik er ook mee in 3D teken, voor sommige zaken is AutoCAD net iets handiger dan Solid Edge.
Ik ben eens een workshop gaan volgen in het fablab ivm hun lasercutter en daar waren ze vooral gek op fusion360.
Laatst gewijzigd door cadsite 30 nov 2020, 10:20, in totaal 1 gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voorlopig behelp ik mij met Sketchup Make.
Plugin laat importeren en exporteren van .stl toe.
Slicen doe ik met Cura.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Joe de Mannen schreef:Een ander luik van het 3D gebeuren, in welke software tekenen julle ? ik met Fusion360, het is wel een redelijk leercurve en ik ben nog steeds niet zeker of ik het 'systeem' wel gebruik zoals bedoeld. Tekenen op zich is niet echt een probleem maar wijzigingen aanbrengen wel.

J.
"Product Design Online" op Youtube heeft goede tutorials voor Fusion 360. Daar heb ik altijd alles in gevonden wat ik nodig had. Maar met andere tools heb ik geen ervaring dus kan momenteel nog niet vergelijken.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Voor simpele dingen kan je ook Tinkercad gebruiken. Alhoewel dit basic is heb ik ook al zaken gezien op YouTube die echt al meer zijn dan basic. Is ook gratis te gebruiken en tevens ook van Autodesk.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

jphermans schreef:Voor simpele dingen kan je ook Tinkercad gebruiken. Alhoewel dit basic is heb ik ook al zaken gezien op YouTube die echt al meer zijn dan basic. Is ook gratis te gebruiken en tevens ook van Autodesk.
Thinkercad vind ik heel leuk om kinderen te laten proeven.
Mijn dochters hebben hier een tijdje mee gespeeld en leuke dingen mee getekend.
Maar als je van plan bent dingen voor jezelf te printen zou ik toch aanraden om onmiddellijk met echt gerief te tekenen en niet met kinderspeelgoed.
Kwestie van maar 1 keer te moeten leren in plaats van 2 keer.
pretkabouter
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2013, 20:28
Bedankt: 3 keer

Sinds een paar weken doe ik mijn eerste stapjes richting 3D.
Denk eraan me een creality CR-10S PRO V2 aan te schaffen.
Iemand ervaring mee ?

Als softwarepakket FreeCAD
Veel youtubelessen te vinden, leercurve valt mee (3 weken ervaring nu)
en volgens mij geschikt voor simpel design,
tot professioneel ontwerp.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

pretkabouter schreef:Als softwarepakket FreeCAD
Ziet er inderdaad een heel indrukwekkend pakket uit. Mooi!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mijn Prusa i3 MK3S+ is verzonden en ik heb (gezien Black Friday en extra korting bij aankoop printer) ook al gezondigd door het aankopen van heel wat filament bij Prusa (genoeg om een aantal jaren mee rond te komen denk ik :angel: ), voornamelijk ASA en PETG, een flex rol en nog een kleurtje PLA. Enkel glow in the dark zal ik ergens anders moeten zoeken.

Oh boy, ik ga veel tijd te kort hebben de komende weken :lol: Ik zou mijn vrouw niet willen zijn nu :wink:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

lol, inderdaad proficiat uw hebt uzelf een avondvullende hobby gekocht :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

NuKeM schreef:Enkel glow in the dark zal ik ergens anders moeten zoeken.
In Dessel kan je daar misschien aan raken :idea: (voor de echte retro glow :angel:)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: Oh boy, ik ga veel tijd te kort hebben de komende weken :lol: Ik zou mijn vrouw niet willen zijn nu :wink:
Af en toe iets ontwerpen (of pikken van thingiverse) en printen waar ze ook iets aan heeft. Of dat ze leuk/cute/schattig/mooi vindt...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Over "ink" waar raad iedereen aan om PLA filament aan te schaffen?

Ik wil vooral consistent een bepaald merk kiezen indien mogelijk. Ik heb prusa al zien vermeld worden.
Zijn er zo nog goede merken?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Momenteel koop ik zo goedkoop mogelijk. Ben in fase van experimenteren, dus kwaliteit hoeft niet het van het te zijn.
Concreet houd ik de aanbiedingen in de gaten op amazon, aliexpress en deal sites (pepper, mydealz).

Je kan het ook omgekeerd bekijken: ik probeer het beste te halen uit het filament dat ik heb. Komt daar wat experimenteren en tweaken bij ? Uiteraard, maar ook daar leer ik van.

Ik denk voorlopig bij PLA te blijven, is denk ik toch het gemakkelijkste materiaal om te starten. En geen giftige dampen, dus ik kan het gewoon binnen doen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

wel, na wat research heeft PLA kwaliteit wel veel impact, oa op stringing etc. Het gaat niet alleen over het materiaal, maar ook over de consitentie van de draad dikte. Als je continu afwijking hebt in dikte gaan je layers heel ongelijk zijn en rekent je printer niet correct hoeveel filament er nu eigenlijk uitgespoten is.

en ja, PLA is op de meeste vlakken erg goed, enkel op impact resistentie en temperatuurbestendigheid moet het andere kunststoffen laten voorgaan.

Ik ben eerder op zoek naar een merk waarbij dat als ik de printer eenmaal getweaked heb ik op dat vlak niet veel meer moet bijsturen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

En toen kwam de levering 15 minuten voordat we de kinderen van school moeten gaan halen :roll:
Snel uitgepakt en vanavond eens wat beter bekijken op mijn gemak (en misschien kleine/korte print proberen in de koude garage).

Verpakking en inhoud zien er al fijn en volledig uit :) Sfeerbeeldjes:
unpack.jpg
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

boran_blok schreef:Over "ink" waar raad iedereen aan om PLA filament aan te schaffen?

Ik wil vooral consistent een bepaald merk kiezen indien mogelijk. Ik heb prusa al zien vermeld worden.
Zijn er zo nog goede merken?
De mijne komt eigenlijk allemaal van 123-3d.be/nl, nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gisteren avond de printer nog snel even in gang gestoken. Toch af en toe eens moeten vloeken, zo wou de extruder niet werken en kon ik het materiaal (af fabriek klein stukje) er niet uit trekken. Met de harde hand eruit getrokken (had ik niet mogen doen) waarna er geen nieuw filament meer kon ingeladen worden. Extruder losser gezet en eens tot 250°C gebracht en klaar.
Voorst moet ik in mijn garage (10°C) eerst even met de vrouw haar haardroger rond het toestel gaan zodat hij denkt dat het warmer is, anders begint hij niet (eens gedaan is alles ok) :)
Een keer heb ik een rare bug gehad (scherm toont bewegende rare tekens), maar geen last meer van gehad.
Op mijn scherm zijn er wel enkele dots stuk/missing lijkt het, maar het stoort niet.

Eerst het Prusa logo geprint zodat ik het kon vergelijken met dat dat af fabriek al op het bed lag en dat zag er goed uit.
Dan daarjuist tijdens het werk een 3DBenchy laten maken en die ziet er ook goed uit vind ik (PLA 0.15mm lagen - Quality setting - 2u07 printtijd).
Nu is hij bezig met een zwaardere benchmark te printen die vanavond af zou moeten zijn.
3dbenchy.jpg
PS: De benchy is best klein, zo'n foto's dramatiseren sommige zaken wat omdat ze eigenlijk klein zijn :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

En, zoals mijn kinderen al hebben mogen merken, vaart hij niet eens goed. Veel te top heavy, dus hij valt altijd om in bad.

Grote teleurstelling.

Zal wel nekeer een groter bootje maken voor in bad.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier waren ze er ook blij mee (nog niet in bad mee geweest) Het grote voordeel was dat toen ze er ruzie over begonnen te maken ik kon zeggen ‘Ik kan er nog eentje maken’, alleen de ‘Nu’ kon ik niet inwilligen :angel:
Verder is het ook een stevig ding :D

Hoogtijd om eens iets nuttig te zoeken en uit te printen :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ja het verbaasde mij wel hoe stevig het is.

Vandaag is mijn filament eindelijk toegekomen, en de eerste prints gaan al wat upgrades van de printer zelf zijn, zijdelingse filament aanvoer, knop voor de drive, en een afdekkapje voor de ventilator.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb ook al enkele Ender upgrades:
- board fan guard
- simpele drive knop
- fanless psu cover
- cable chain voor heatbed, beste design dat ik vond is deze
- Bullseye
- schuifje, maar minder breed, zodat de vents van board case nog lucht kunnen trekken
- tool holder, maar mirrored zodat de inbus sleuteltjes vanvoor hangen
- filament guide
- Z motor spacer

next up: direct drive adapter, maar daarvoor wacht ik nog op een verlengkabeltje voor de stepper motor
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Iemand hier die een Ender 3 (v2) gebruikt? Wat zijn jullie ervaringen? Ben op zoek naar een instapmodel, dat ik eventueel later nog kan uitbreiden...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Wel, didi79 en ik. Maar ik heb nog niet veel geprint wegens gebrek aan filament.

Normaal komt vandaag mijn lading toe en kan ik eerst en vooral nekeer tweaken, kwestie dat als em 10cm filament pakt er wel degelijk 10 cm filament gepakt word.

10 cm, 10cm is etc.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Onder het moto 'Een dag niet geprint is een dag niet geleefd' heb ik de printer tijdens mijn werkuren ook aan het werk gehouden.
Deze keer ook met een eerste snelle eigen ontwerp, een nametag voor aan de boekentassen van mijn kinderen. Vrij eenvoudig gehouden, Fusion360 account gemaakt, letters ingeven en wat over elkaar laten komen waar mogelijk, hier en daar een brugje maken, vastmaakgaatje voorzien, extruden en exporten, klaar, niks fancy, maar ik ga er wel twee gelukkig mee maken (eigenlijk drie, de vrouw vond het ook al fantastisch).
name_toy_print.jpg
Het speelgoedje kon ik ook niet laten :wink:

Ook de benchmark print van gisterenavond maar even posten, kwam er (op de stringing na) redelijk goed uit (alle 'nobs' kwamen er trouwens makkelijk uit).
benchprint.jpg
Als mijn filament ooit eens verzonden geraakt kan ik eens in het wit een 'lithograph' proberen (wel met PETG, geen idee of dat gaat lukken in de koude garage).

De RaspberryPi voor het draaien van OctoPrint is ondertussen ook al besteld. Was het een beetje beu om steeds door de regen op en af naar de garage te moeten :angel:

PS: gebruiken jullie ook de PrusaSlicer i.c.m. de Ender 3? Ik hoor/lees dat deze de kwaliteit van de prints verbetert.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik gebruik op dit moment juist cura, omdat ik had gelezen dat deze de beste prints zou afleveren op de ender 3.

Maar ik heb nog geen vergelijkend onderzoek kunnen doen.
Op dit moment ben ik de knop en de fan shroud aan het printen.

Eerst de extruder knop om te zien of er geen grote gebreken zijn met dit zwarte filament, indien ok maak ik daarna de shroud (die groter is en meer plastic verbruikt)

edit: nog een tip die ik gekregen heb van een collega 3d printer.
Stockeer je filament welke reeds open is maar niet in gebruik in vacuumzakken met silica gel korrels (dit is normaal ook hoe ze meestal uit de doos komen)

Ik heb op amazon reeds enkele vacuumzakken besteld, want ik heb nu redelijk wat kleurkes, en ik ga ze niet allemaal tergelijk gebruiken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Heb je een link naar de (grote) zakken (met stofzuiger vacuüm te trekken?)? Ik heb al eens even snel gezocht op amazon.de , maar dacht eigenlijk alle filament in een luchtdichte doos met regenereerbare silica gel korrels te steken, maar, een vacuüm te trekken zak lijkt mij nog beter :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb deze gekocht, tesamen met een set met wat grotere erbij kwestie van hier nog wat andere dingen ook vacuum te trekken.

Daar kunnen redelijk wat rollen in. Nu dit is wat mijn collega mij aangeraden heeft, ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee, ze gaan pas rond de 19e toekomen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

NuKeM schreef: (eigenlijk drie, de vrouw vond het ook al fantastisch).
Als je tevreden bent over het uiterlijk kan je overwegen om het te laten printen door een service in RVS, dan zijn ze er goed mee tot ze op kot gaan. :beerchug:
Ik heb dat een aantal keer laten doen en ben onder de indruk van de sterkte.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik ben al wat langer bezig met 3d printen en toen ook wat meer geld uitgegeven aan een printer en toen gekozen voor een Ultimaker 2+. Deze is al een pak duurder dan prusa of ender of wat doen maar hier heb je geen werk aan. Af en toe het bed eens leveren (2 minuten) en beginnen maar.
Heb vandaag nog een houder geprint om een bredere rol (filament) aan mijn printer te kunnen hangen. Ik koop mijn filament van het merk Makerfill ofwel sinds kort het huismerk van 123_3D en moet zeggen dat deze laatste niet zo slecht is voor zijn geld. Alleen de rollen zijn breder en deze kreeg ik niet op gewone rolhouder daarom een andere geprint.
IMG_0187.jpeg
IMG_0185.jpeg
IMG_0189.jpeg
IMG_0188.jpeg
Internet via Mobile Vikings
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef:'Een dag niet geprint is een dag niet geleefd'
Zo voel ik me ook, nog geen dag gepasseerd sinds de printer ineen steekt dat ik er niet mee bezig was :beerchug:

Ik heb Creality Slicer staan. Daarmee begonnen. Maar eigenlijk is dat gewoon Cura light.
Prusaslicer heb ik ook geïnstalleerd, maar nog niet veel mee bezig geweest.
Ben intussen wat gewend geraakt aan Cura en denk dat ik er voorlopig bij ga bljven. Ook omdat ik al wat profiles, extensions in zitten heb...

boran_blok schreef: edit: nog een tip die ik gekregen heb van een collega 3d printer.
Stockeer je filament welke reeds open is maar niet in gebruik in vacuumzakken met silica gel korrels (dit is normaal ook hoe ze meestal uit de doos komen)
Ik gebruik gewoon van die vershoudzakjes met ZIPP sluiting (of hoe heet dat). Does the job.


Gisteren wat temp towers geprint. Ik heb 4 rollen PLA, allemaal van verschillende merken.
Ik zie eigenlijk van alle 4 nauwelijks verschil bij temperaturen tussen 220 en 185. En voor allemaal was 180 een totale mess :p
Afbeelding
Lastig te fotograferen omdat die niet erg groot zijn :p

Blijkbaar wel wat colatteral damage daardoor: Het wilde vandaag maar niet lukken om goeie adhesie te krijgen. Was toch wel even headscratchen... talloze keren bed levelen, heb ik mijn bed misschien met een verkeerd product gereinigd ? WTF !!
Tot ik merkte dat het extruder tandwieltje soms slipte over het filament... Bij verder inspectie bleek mijn nozzle geblokkeerd te zijn. Ik kreeg er zelfs het reinigingsnaaldje niet meer in. Wel gek dat er nog filament uit kwam. Zeker het gevolg van eerst printen op temps hoger en lager dan normaal.
Gelukkig zat er een reserve nozzle bij de Ender. Vervangen en was daarmee ook direct opgelost.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

vanmiddag rond 13u was mijn filament er eindelijk, dan nog 2 uur op kamertemperatuur laten komen (condens op de filament leek me geen goed idee, die was zeker maar rond de 6 graden of zo, wss overnacht in DPD depot)

En dan tandwieletje en fan cover geprint, die laatste heb ik net ontdaan van zijn skirt, en het ziet er echt wel netjes uit vind ik. Ik heb dit plan gepakt en dan mits wat gesukkel in Fusion 360 de letters er af gekegeld. En dan met cura hem rechtopstaand geprint met skirts om te voorkomen dat hij zou omtetteren. die skirt was waarschijnlijk niet nodig geweest achteraf gezien, het bed dat bij de ender3 komt is echt wel plakkerig.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

boran_blok schreef:vanmiddag rond 13u was mijn filament er eindelijk, dan nog 2 uur op kamertemperatuur laten komen (condens op de filament leek me geen goed idee, die was zeker maar rond de 6 graden of zo, wss overnacht in DPD depot)

En dan tandwieletje en fan cover geprint, die laatste heb ik net ontdaan van zijn skirt, en het ziet er echt wel netjes uit vind ik. Ik heb dit plan gepakt en dan mits wat gesukkel in Fusion 360 de letters er af gekegeld. En dan met cura hem rechtopstaand geprint met skirts om te voorkomen dat hij zou omtetteren. die skirt was waarschijnlijk niet nodig geweest achteraf gezien, het bed dat bij de ender3 komt is echt wel plakkerig.
Let the printing games begin ! :banana:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Grappig hoe cliches hier bevestigd worden.

Wat print je op een 3d printer? Onderdelen voor je 3d printer. :angel:
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik print vooral doosjes voor mijn electronica projecten die ik doe alsook voor andere mensen wat ze willen omdat ik bij 3dhubs bij aangesloten en via deze site kunnen mensen die zelf geen printer hebben dus iets bestellen voor een bepaalde prijs.
Ik wil even kwijt aan de personen met een goedkopere printer om te investeren in een andere extruder/ printkop want deze zijn meestal niet van zo’n goede kwaliteit. Genoeg how to’s te vinden van hoe je zoiets moet aanpakken.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

jphermans schreef:Ik print vooral doosjes voor mijn electronica projecten
Interessant, dat is ook mijn uiteindelijke doel. Heb je hier nog tips rond? Welk materiaal gebruik je (PETG dat iets flexibeler is of ASA?), schroef of klik sluitingen, m.a.w. welk type doosjes raad je aan? Zijn er specifieke aandachtspunten (wanddiktes, print oriëntatie,..)?
Ge ziet, ik ben nieuwsgierig :D Ik moet mijn eerste doosje nog ontwerpen, denk dat ik ga beginnen met een doosje voor een PIR- en radar-sensor voor mijn DIY alarm systeem. Later eens kijken hoe ik best mijn ESP-bordjes in doosjes steek.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Grappig hoe cliches hier bevestigd worden.

Wat print je op een 3d printer? Onderdelen voor je 3d printer. :angel:
En het wordt ook bevestigd dat de 3D printer op zich een nieuwe hobby is:)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”