Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: Een ander aspect van dit topic: hoe zien jullie de feestdagen?
Weekje Fuerteventura, als we niet mogen gaan skiën of feesten gaan we wel een week surfen
De warmte zal goed doen, hopelijk zijn tegen dan de winkels nog toe, kunnen we wat langer blijven.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

koenraaddeconinck schreef: Een ander aspect van dit topic: hoe zien jullie de feestdagen?
Het zegt veel over de manier hoe we krampachtig proberen te ontkennen dat de wereld verandert en erger nog toch altijd die consensus blijven opzoeken. In de zomermaanden hebben we dat ook gezien, alsook met de aankomende wintervakanties.

De feestdagen heb ik altijd een hypocriete periode gevonden. Plots kruipen we bij elkaar of krijg je kaartjes in de brievenbus van mensen waarmee je al jaren geen echt contact meer hebt, buiten dan dat ene kaartje. Terwijl er ook zonder covid-19 veel mensen eenzaam thuis zitten, want op dat moment komt dat plots wel in de kijker, alsof dat in de loop van het jaar minder erg zou zijn.
De 'warme weken' worden om je oren geslagen terwijl we nog altijd niet beseffen dat liefdadigheid iets van een ver verleden zou moeten zijn omdat in een moderne samenleving dat absoluut overbodig zou moeten zijn.
Tegelijk wordt ons consumptiegedrag tot een maximum opgedreven want de centen moeten natuurlijk blijven rollen, bewijze BPost die nog amper de pakjes nog aan huis kan brengen.
Het enige dat ik nog kan appreciëren is het eten en het drinken, maar daar hebben we eigenlijk de feestdagen niet voor nodig. Noem me gerust Ebenezer Scrooge, maar ik ben meestal blij als de charade gepasseerd is.

Dus neen. Mensen die uitgebreid willen gaan vieren geven een stomp in de onderbuik van de horeca en de kleine zelfstandige die noodgedwongen zijn deuren heeft moeten sluiten. En al die mensen die momenteel op hun tandvlees zitten of die mensen die nog altijd zwaar aan het vechten zijn tegen covid-19, zowel patiënten als behandelend personeel.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nah, de enige die ons een stomp in de onderbuik geeft is onze regering...
We zijn ondertussen weeral 23 dagen gesloten en qua steunmaatregelen heb ik hier nog niet veel zien voorbij komen.
Ja we krijgen een Overbruggingsrecht (ergens in december?) dat ruimschoots volstaat om van te leven, hoe je daar je zaak ook nog mee in leven kan houden...god mag het weten.
Daar ging Vlaanderen voor zorgen op 16/11...maar ze zijn er nog niet uit. :bang:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

koenraaddeconinck schreef:Een ander aspect van dit topic: hoe zien jullie de feestdagen?

Redelijk "normaal".
Het maakt weinig uit omdat we de dag zelf (24/12 en 21/12) meestal gewoon in gezinsverband thuis zijn. Enig verschil, niet rondrijden op 1/1.
Eigenlijk blijft alles zoals het al sinds maart is.

Gezien de cijfers nog niet eens in de buurt komen van de laagste cijfers van deze zomer blijf ik het onverantwoord vinden om naar het buitenland te gaan (afgeraden eigenlijk zou verboden moeten zijn).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Normaal brengen wij 1 vd 2 door bij de buitenlandse schoonfamilie. Zal dit jaar niet zo zijn, wegens totaal niet verantwoord.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

petrol242 schreef:Ik denk ook wel dat mensen wat terughoudender zijn geworden om de bomma of den bompa in een home te gaan dumpen. Zonder corona zouden ze ook beter die overweging maken, maar dat is een andere discussie.
Denk dat velen nog een verkeerd beeld hebben van een rusthuis. Rusthuizen zijn bijna echt sterfhuizen geworden. Je gaat er nog enkel naartoe als je zwaar hulpbehoevend bent. Kijk maar eens naar Axel gaat binnen. Daar zegt een rusthuismedewerker duidelijk dat het verschil met vroeger niet groter kon zijn. Vroeger kwam men wandelend toe met de valies in de hand, tegenwoordig komen de nieuwe bewoners toe met de rolstoel. Je komt er enkel nog als het echt niet meer gaat. Met alle respect, mijn moeder was tot haar dood mantelzorger voor mijn demente grootmoeder en partner. De moment dat het niet meer ging door haar kanker hebben we knopen moeten doorhakken. Demente grootmoeder naar het rusthuis, grootvader nog thuis. Mantelzorg werd voor een deel overgenomen door mijn vader (op pensioen), het wgk en thuiszorg. Grootvader wou niet naar het rusthuis en dat is ook gelukt. Hij wou thuis sterven maar omdat we het niet geregeld konden krijgen is hij overleden in het ziekenhuis.

Mijn vriendin en mijn 'knuffelcontact' werken beiden in een rusthuis. In het rusthuis waar mijn vriendin werkt is haar grootmoeder recent overleden. 2 dagen later was de kamer al weer bezet. In dat ganse rusthuis is geen ene plaats meer vrij. In het andere rusthuis worden er vandaag 4 ex Covid patiënten opgenomen in de 4 vrije kamers welke gereserveerd werden voor bewoners met Covid. Als er morgen weer een uitbraak is zit dat rusthuis wel met een serieus probleem. De verpleegkundigen zijn er trouwens niet mee opgezet met die 4 man extra omdat er nu al niet voldoende verplegend personeel is en deze mensen extra aandacht nodig hebben. Ga maar na.

Het is allemaal makkelijk als we aan de zijlijn staan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@Slafes : Niemand zegt hier dat het personeel niet onder druk zou staan. Integendeel want ondanks leegstand vraagt de crisis een pak meer van het personeel. Een half WZC met covid-19 patiënten betekent een pak meer werk dan een overvol WZC in van pakweg een paar jaar terug. En er is al sinds lang een immens tekort aan personeel.

Mijn echtgenote werkt in de zorg en ik ken echt veel mensen die in de zorg werken mede omdat ik ook politiek actief ben maar daar zal ik maar niet over beginnen of ik krijg mot met de mods.
In al zijn aspecten, van WZC naar planning en uitvoering van thuiszorg (een vergeten groep trouwens) als gehandicaptenzorg tot algemene verpleegkunde en zelfs iemand in de psychiatrie.

Het klopt inderdaad dat er meer doorstroming is in de WZC doordat ze meer verpleeghuizen zijn geworden en men zou die "W" er beter af laten. Maar in de loop der tijd zijn er meerdere woonvormen ontstaan zoals de serviceflats en dienstencentra en waar men veel meer nog individueel te werk gaat en waar de zorg dan weer een pak minder is. Onder het mom van 'langer zelfstandig wonen' wordt men nog steeds goed afgeript maar één van de redenen waarom dit in het leven is geroepen is puur personeelstekort en de afbouw van de thuiszorg omdat die niet meer winstgevend meer is. En er wordt een gigantische winstmarge gepakt op het verhuren van een vogelenkot.

De bezetting in de WZC en de centra voor kort verblijven staan wel degelijk onder druk door de covid-19 uitbraak. De Vlaamse overheid rekent trouwens niet in aantal bedden maar in dagen en er worden zelfs premies uitgereikt ter compensatie van 'leegstandsdagen'.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: Het klopt inderdaad dat er meer doorstroming is in de WZC doordat ze meer verpleeghuizen zijn geworden en men zou die "W" er beter af laten. .
ik vrees dat je de Z vor zorg er ook kunt af laten bij de meesten

ik heb trouwens geen kritiek op die verpleegsters die 's nachts op haar eentje 2 verdiepen in de gaten moet houden.
Da is ni te doen maar de boekhouder op de directie zegt dat zijn computerprogramma beweert dat da perfect te doen is.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

WZC zijn niet meer wat ze oorspronkelijk waren, plaatsen waar mensen zorg konden krijgen als ze niet meer zelfstandig konden wonen. Nu zijn het commerciële bedrijven met beleggers die winst moeten maken op hun investering. Waarom moet zorg winst maken?

De Vlaamse regering heeft sterk ingezet op langer thuis wonen omdat er inderdaad te weinig geïnvesteerd is in plaatsen in de zorg, zowel voor de zorgbehoevenden als personeel. Door winstbejag worden kosten zoveel mogelijk vermeden en dat betekent en zo laag mogelijk personeelsbestand. Ook de service zal onvermijdelijk inboeten door bezuinigingen.

Vroeger leefden mensen jaren in zo'n centrum. Dit is echter niet in overeenstemming met winstmaximalisatie en dus moeten die oudjes sneller "vervangen" worden. Door langer thuis blijven en andere commerciële initiatieven komen de oudjes vandaag veel later in de WZC, soms moeten ze lang wachten op een plaats. De tijd die ze er "verblijven" is gemiddeld nog maar 18 maanden, dan komt het kotteke vrij voor een nieuwe productie-eenheid van winst.

Dit alles werd getolereerd want er was weinig alternatief in een maatschappij waarbij men met 2 moet werken om mee te kunnen en opvang van ouderen ouderwets geworden is. Nu hebben de WZC een zo mogelijk nog slechtere naam gekregen waardoor de mensen die er vrijwillig in te krijgen zijn nog zal afnemen. Ik heb al gehoord over kortingen die gegeven worden om de plaatsen op te vullen, de wachtlijsten zijn veelal opgelost.

In ieder geval heb ik voor mezelf al bedacht dat ze mij niet in zo'n gevang krijgen.

Na edit: en laat me duidelijk zijn, dit is niet gericht aan de mensen die er werken en moeten meedraaien in dit systeem, velen werken keihard voor te weinig geld en zijn ook slachtoffers van schuldig verzuim door het beleid.
Er is net een akkoord gevonden met de Vlaamse regering om eindelijk ook iets te doen voor hun personeel in de zorg. Corona heeft dan soms toch nog een positief gevolg. Ik ben blij voor hen!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ik lees net dat de coronabarometer dood is nu nu schakelaar heet
welk PR-bureau heeft deze regering ingeschakeld om woordjes ter verzinnen als knuffelcontact of coronaschakelaar en hoeveel kost da bedrijf?

da vraag ik me nu af
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CD&V staat voor...

Afbeelding
(c) DIW


:bdaysmile:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Tja, Van Deurzen en co hebben inderdaad een aantal ferme figuurlijke kemels geschoten.

Een WZC moest qua inrichting en infrastructuur zo veel mogelijk gelijken op de thuissituatie. Zuurstofleidingen: totaal not done wegens te confronterend. Aangepaste toiletten: not done om dezelfde reden en zo kan ik nog wel een poos doorgaan. "Zoveel mogelijk een thuisgevoel en conforme inrichting" is een mooie uitleg om te zeggen "we willen er niet meer in investeren".

Gevolgen zijn nu uiteraard zichtbaar en niet min als het gaat over kwaliteit van zorg ...

En dit is niet de enige kemel die "de traditionele politiek" geschoten heeft in overvloed. In crisistijden, helaas nadat deze excellenties al lang een andere lucratieve job hebben, worden ze niet meer aangesproken over hun wanbeleid van destijds.

Gisteren nog gesproken met een directeur van een voorziening van personen met een handicap. Als je hoort hoe die overheid corona-instructies opstelt voor voorzieningen, word je gewoon weg misselijk ...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

voor zij die nog steeds niet geloven in de farma maffia... het zeer dure Remdesivir en de verspilling van 1,2 miljard € europees geld:
Une très vilaine histoire : le remdesivir

En ondertussen, reeds tijdens golf 1 de eerste positieve indicaties, spotgoedkoop, zeer lange grootschalige gebruikshistoriek, perfect afgebakende gekende contra-indicaties, met als voornaamste nadeel dat het vroeg moet toegediend worden. Maar vooral, in de westerse wereld doodgezwegen: HCQ c19study

Tijdens golf 1 nog niet in-the-picture, maar had wel zijn dienst kunnen bewijzen tijdens golf 2, niet duur, lange grootschalige gebruikshistoriek, beperkte contra-indicaties, maar vooral ook in later stadium nuttig toepasbaar: c19ivermectin
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: Een WZC moest qua inrichting en infrastructuur zo veel mogelijk gelijken op de thuissituatie. Zuurstofleidingen: totaal not done wegens te confronterend. Aangepaste toiletten: not done om dezelfde reden en zo kan ik nog wel een poos doorgaan. "Zoveel mogelijk een thuisgevoel en conforme inrichting" is een mooie uitleg om te zeggen "we willen er niet meer in investeren".

Gevolgen zijn nu uiteraard zichtbaar en niet min als het gaat over kwaliteit van zorg ...
Goh,
Een WZC is niet meer het rusthuis van 30 jaar terug, de bewoners zijn dat trouwens ook niet meer.
Los van waar het geld naartoe gaat, een rusthuis kost hopen geld dus wordt het zoveel mogelijk uitgesteld.
Ik zie veel mensen gewoon te laat naar het wzc trekken, eigenlijk is dat zonde, tegenwoordig is een WZC de laatste oplossing "als het echt niet meer anders kan" en dan krijg je idd soms schrijnende toestanden. Voor velen is een WZC nu iets van weken of maanden ipv jaren. Die weken of maanden zijn geen comfortabele oude dag meer maar het einde van een lijdensweg.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

voor zij die nog steeds niet geloven in de farma maffia... het zeer dure Remdesivir en de verspilling van 1,2 miljard € europees geld
even wat losse 'headlines' verzameld en gerangschikt:

24/02 Gilead Stock Climbs After a Top Health Official Calls for Focus on Its Coronavirus Drug
30/04 Beurs-grafiek: Gilead aandeel piekt tot 25% boven de januari waarden
01/05 Gilead was granted emergency use authorization (EUA) by U.S. FDA for the investigational antiviral remdesivir to treat COVID-19
22/05 Anti HCQ artikel in The Lancet: "Hydroxychloroquine or chloroquine with or without a macrolide for treatment of COVID-19..."
25/05 WHO suspends hydroxychloroquine trial as COVID-19 treatment
05/06 The Lancet retracts.... dus trekt de 'fake' publicatie dd. 22/05 (geschreven in opdracht van ???) terug in
25/06 Europese medicijnautoriteit keurt remdesivir van Gilead goed als coronamedicijn
29/07 Europese Commissie waarborgt toegang van de EU tot remdesivir voor behandeling van COVID-19
11/08 Coronamedicijn remdesivir onder vuur: ‘Fabrikant vraagt 300 keer de productieprijs’
06/10 België heeft voldoende stock virusremmer remdesivir, Nederland zit zonder
13/10 EU makes 1 billion-euro bet on Gilead's COVID drug before trial results
20/11 WHO recommends against the use of remdesivir in COVID-19 patients

Hoeveel honderden (duizenden??) doden en tienduizenden extra ligdagen heeft die heksenjacht op hydroxychloroquine in België alleen al gekost??? :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

iceke schreef:Los van waar het geld naartoe gaat, een rusthuis kost hopen geld dus wordt het zoveel mogelijk uitgesteld.
Grootmoeder krijgt 1275 overlevingspensioen. 130 euro en 477 euro Zorgkas. Zolang ze nog ingeschreven blijft staan bij haar thuis. Daar komt ze net niet mee toe om het rusthuis te betalen. Het rusthuis had nagelaten ons even in te lichten ivm kleding, vlam, 308 euro er bij voor kleding en 45 verstelkosten.

Vermits haar huis nu leeg staat gaan we dat verkopen en vallen de zorgkas premies weg. Probeer maar eens 1900 euro rusthuis te betalen met 1275 euro pensioen. Waar je heel je leven voor gewerkt hebt gaat er snel door op die laatste maanden/jaren in een rusthuis...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Slafes schreef:. Waar je heel je leven voor gewerkt hebt gaat er snel door op die laatste maanden/jaren in een rusthuis...
Dat maakt niet uit
Hooguit vervelend voor sommige nabestaanden als er nix meer is.
Veel kinderen ontwikkelen de onnozele reflex dat, vanaf een bepaalde leeftijd, het geld van hun ouders eigenlijk van hen is.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ook dat kan je op 2 manieren bekijken...
Wat gaat moeder doen met die centjes als ze er niet meer is ? Heeft ze heel haar leven gewerkt om voor haar kinderen een mooie erfenis achter te laten of heeft ze heel haar leven gewerkt om die laatste jaren zorg te kunnen betalen ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, dat is inderdaad dubbel he... Hier hebben de grootouders altijd gezegd: we leven spaarzaam om jullie een mooie toekomst te kunnen geven. Dat gedacht is nobel, maar dan komt de overheid en soupeert een heel deel op, daarvoor was er dan het rusthuis en dan bedenk ik mij: waarom hebben die mensen zo zuinig geleefd? Die hadden echt in hun achterhoofd om de kinderen en kleinkinderen een cadeau te kunnen doen en uiteindelijk is het amper iets.

Ze hadden beter elke cent dubbel en dik opgedaan... :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ze niet zo zuinig geleefd hadden, was er nu niets om het WZC mee te betalen.

Als werkende mens zet je toch ook een stuk van uw loon opzij "voor later"?
Met het pensioen van de overheid zit er wel een heel groot gat tussen mijn inkomen nu en als gepensioneerde. Dat gat probeer ik te verkleinen door nu al wat opzij te houden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef: Ze hadden beter elke cent dubbel en dik opgedaan... :bang:
Mijn Dochter haar spaarboekske is al groter dan die van mij(ons) en da kind moet nog 6 worden :angel:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Als ze niet zo zuinig geleefd hadden, was er nu niets om het WZC mee te betalen.

Als werkende mens zet je toch ook een stuk van uw loon opzij "voor later"?
Met het pensioen van de overheid zit er wel een heel groot gat tussen mijn inkomen nu en als gepensioneerde. Dat gat probeer ik te verkleinen door nu al wat opzij te houden.
De realiteit is wel dat de meesten niet genoeg opzij kunnen zetten. Zelfs met een normaal inkomen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De realiteit is dat je met een pensioen van 1275 euro amper/niet normaal kan leven! Laat staan uw rusthuis betalen.

Voor later "sparen" zou eigenlijk toch niet nodig mogen zijn. Ik doe het ook, maar eigenlijk... Ik heb zelf geen kinderen, als ik op mijn 75 dement wordt heb ik er nogal geniet van...

Het is ook allemaal makkelijk gezegd, zet wat opzij... Geld dat gemiddeld 2% per jaar aan waarde verliest en dan moet je eerst nog geld hebben om opzij te kunnen zetten. Waar denk ik de helft van de bevolking niet eens in slaagt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik hoor net van mijn zoon (hogeschool student) dat alle examens fysiek in de school gaan doorgaan, omdat de software waarmee ze de vorige examens aflegden plots niet meer voldoet aan de privacy wetgeving.
Nu zit hij al zoveel weken thuis les te volgen omdat de school dicht is omdat de infrastructuur het niet toelaat om aan de corana-regels te voldoen. Maar omwille van "privacy" moet de school nu wel weer open...
Echt waar, die "privacy", ik heb het er wel mee gehad hoor.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik verbaas me telkens hoe licht mensen over sparen gaan. Niet nodig hoor je zelfs. Ik spaar heel veel en heb dan ook al een schone cent opzij staan. Door dat sparen heb ik ook mijn huis maar voor de helft moeten lenen wat opnieuw een hoop kosten bespaart die ik opnieuw kan sparen. Ik spaar niet alleen voor mijn oude dag maar vooral voor de rust. Ik moet me nooit zorgen maken over geld en er is nooit ruzie over geld. Van alle gescheiden koppels die ik ken zat er heel vaak een financiële kant aan de problemen. Als ik iets wil kopen dan kan ik dat direct en cash. Afbetalingen heb ik niet buiten een lening waar ik nog veel van recupereer via de belastingen (woonbonus).

Voor kinderen hoef ik niet te sparen want die heb ik niet voor zover ik weet :wink: Ik vind ook niet dat ouders MOETEN sparen voor hun kinderen, het is hun leven en als ze een goede opvoeding geven dan weten de kinderen ook dat ze zelf hun leven moeten maken en kunnen ze dat. Toen ik alleen ging wonen had ik enkel mijn eigen spaargeld uit vakantiewerk. Ik wou mijn ouders geen hulp vragen uit fierheid. Dat was geen probleem maar eerder een incentive om ervoor te gaan.

Ik zou slecht slapen als ik maar een paar duizend euro achter de hand had. Iedereen kan pech hebben of ziek worden, uw werkgever kan failliet gaan. Daar hoef ik door sparen geen angst voor te hebben want ik kan het een tijdje uitzingen. Mijn vriendin heeft al een paar keer minder geluk gehad op het werk maar dat was geen probleem want we leven zuinig en dat gaat met 1 loon ook. Voor een WZC zal ik niet sparen want ik wil er nooit in terecht komen. Als ik niet meer alleen kan wonen hoeft het voor mij niet meer. Een goed feestje voor de vrienden en gedaan go with a bang for bucks :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef:I Als ik niet meer alleen kan wonen hoeft het voor mij niet meer. Een goed feestje voor de vrienden en gedaan go with a bang for bucks :lol:
dan hoop ik, voor u veel anderen, dat het binnen ettelijke decennia zo toegelaten is.

nu volstaat:" ik wil niet in een rusthuis wonen" echt niet voor euthanasie.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dizzy schreef:Als ik niet meer alleen kan wonen hoeft het voor mij niet meer. Een goed feestje voor de vrienden en gedaan go with a bang for bucks :lol:
Het verbaast me er nog steeds over dat mensen dat blijven zeggen... Vaak heb je daar zelf geen enkele controle (meer) over. Het lot zal beslissen of je in een WZC terecht komt of niet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een duidelijke wilsbeschikking opstellen kan helpen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Euthanasie bij dementie? Daar gaat nog serieus iets moeten veranderen dan. 1 op 5 personen wordt getroffen door dementie...

In alle geval... https://www.hln.be/binnenland/miljoen-v ... ~a086db3b/ 1 miljoen Vlamingen kunnen geen week op vakantie door een zekere vorm van armoede. Hoe gaan die mensen sparen voor hun oude dag?

Mods, misschien topic afsplitsen want het gaat al even niet meer over covid?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Slafes schreef:
Dizzy schreef:Als ik niet meer alleen kan wonen hoeft het voor mij niet meer. Een goed feestje voor de vrienden en gedaan go with a bang for bucks :lol:
Het verbaast me er nog steeds over dat mensen dat blijven zeggen... Vaak heb je daar zelf geen enkele controle (meer) over. Het lot zal beslissen of je in een WZC terecht komt of niet.
Dat zal het lot niet want ik zal het zover niet laten komen. Mocht het buiten mijn wil toch gebeuren dat ik zelf niet meer kan ingrijpen dan zal ik wel op een bevriende arts kunnen rekenen. Inderdaad een wilsbeschikking is daarbij belangrijk. Een leven om alleen niet dood te zijn is voor mij geen leven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:
Mods, misschien topic afsplitsen want het gaat al even niet meer over covid?
Voor mijn part gaat dit wel over Covid, zitten we al aan 10.000 WZC doden, of gaat dat pas binnen een paar weken zijn ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

iceke schreef: Voor mijn part gaat dit wel over Covid, zitten we al aan 10.000 WZC doden, of gaat dat pas binnen een paar weken zijn ?
Weejo man. We zitten intussen aan 16 000. De discussie gaat nu over mogen de winkels weer open of niet.

Wat mij betreft wel dus, mits corona proof :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

phil48 schreef:De discussie gaat nu over mogen de winkels weer open of niet.
Iedereen vindt natuurlijk dat zijn winkel/sector belangrijker is dan de anderen, alleen de horeca doet zelfs geen moeite.
Over enkele dagen kan je weer over de koppen lopen op de Meir of in de Nieuwstraat en staan er terug files bij de Action.
En dus: wanneer verwachten we de piek van de 3de golf?

Artikel van enkele dagen geleden 21/11/2020: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201120_98097347
Nu versoepelen is niet aan de orde, tonen simulaties
De cijfers gaan de goede kant op, maar het zou niet slim zijn om nu al te versoepelen. Simulaties tonen hoe dan in de tweede helft van december al een nieuwe piek zou ontstaan.
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog rap de winkels opendoen, zodat tegen de kerstdagen de ziekenhuizen terug vol liggen en tegen nieuwjaar de crematoria terug vollen bak kunnen stoken?
De vraag is dus niet per sé of we de winkels gaan openen of niet, de vraag is of we (burgers & bedrijven) al dan niet zin hebben in een 3de golf of een langgerekt plateau van besmettingen met een piek bij de minste fout.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dizzy schreef: dan zal ik wel op een bevriende arts kunnen rekenen.
Gaat deze zijn job riskeren voor jou?

Een kennis van mij haar man deed wat raar, viel neer en eindigde na een hersenbloeding in een toestand dat hij enkel nog ja en nee kan antwoorden met zijn vinger op een ipad...

Zo zou ik ook niet willen leven, hij ook niet maar er gaat niemand langs komen met een spuitje om je uit je lijden te verlossen. Dat heet immers moord.

Wat de winkels betreft. Wat is het verschil tussen een niets essentiële winkel of een essentiële wat besmettingsgevaar betreft. Kan iemand me dat uitleggen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tussen de winkel zal er niet per sé verschil zijn.
Maar nu kom je enkel buiten en dus mensen tegen in de supermarkt en de DHZ.
Vanaf "morgen" ook in alle andere winkels en dus krijg je veel kans terug samenscholingen in winkelstraten. Doet een niet-essentiële winkel een promo, dan zitten mensen bijna op elkaars schoot (bv Brantano-uitverkoop of Action-wachtrij).
Vanaf volgende week wordt het eindelijk eens goed koud en heb je gewoon meer kans dat er in een van (essentiële & niet-essentiële) winkels een grapjas eens goed in uw gezicht hoest/niest.
En dat niet met 400 besmettingen per dag- zoals op 1/9 - maar wel met 2K besmettingen per dag en nog behoorlijk gevulde ziekenhuizen.

@euthanasie
Het was het compromis om tot een regering te komen (iets wat andere partijen niet gelukt is). CDV kreeg de ethische dossiers op haar eentje in de koelkast. De andere partijen zouden zich er beter aan houden, of we hàdden een regering :).
Ik denk dat er - door deze achterlijke houding - heel wat niet-officiële euthanasiën gebeuren: pilletje of flesje online bestellen en innemen als het nog kan.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175, je beschrijft nu eigenlijk gewoon hoe het er elke dag in de supermarkt aan toe gaat om eerlijk te zijn. :)

Dat bedoel ik dus. Het is niet dat elke niet essentiële winkel een wachtrij van 50 meter heeft he. Daarnet nog een artikel gelezen van een bakker die een stelling zet van 40m lang zodat zijn klanten niet in de regen moeten aanschuiven. https://www.hln.be/zottegem/wachttunnel ... ~a39a8fe5/

Het is ook niet handig wanneer men niet essentiële winkels te lang dicht laat. Niet voor de economie, niet voor de mensen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:De realiteit is dat je met een pensioen van 1275 euro amper/niet normaal kan leven! Laat staan uw rusthuis betalen.
.
Ik weet niet hoe jullie het doen maar wij zetten hier elke maand 600€ elk op de gezamenlijke rekening & daar wordt alles van betaald behalve de belasting op de wagens en het huis.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Iceke, wil je nu zeggen dat 1275 leefbaar is of dat het onleefbaar is? Dat kan ik dus niet achterhalen. :)

1200 euro vind ik al een behoorlijk bedrag. Probeer nu datzelfde evenwicht eens te vinden als single? Lening of huur, gas en elektriciteit, kadastraal inkomen,...

Wanneer ik samenwoonde kon ik me in alle geval veel meer luxe permitteren dan nu en ook nog een stuk meer sparen. Ja, ik zou kunnen samenwonen met mijn vriendin maar dat zou praktisch niet lukken. :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wie gaat welke regel uitvaardigen dat de winkelstraten niet vol lopen?
Bij een winkel kan je nog met het aantal bezoekers per winkel (1 per 10 m²) werken, waarbij het winkelpersoneel verantwoordelijk is.
En hoe ga je dat bij een straat doen? Aan elke toegangsweg een steward?

Op de markt in Heist-op-den-Berg deden ze dat zo: minder toegangspunten dan anders & aan elk toegangspunt 3 stewards om te begeleiden.
Ik zie dat nog niet gebeuren in de winkelstraten, de inzet van zoveel personeel louter om te mógen winkelen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

In openlucht wordt het virus toch minder makkelijk doorgegeven én als mensen in die "drukke" winkelstraten mondkapjes dragen, dan zal dat wel meevallen.

Wat is het alternatief? Winkels tot Pasen of zo dicht houden? Wie gaat al die steunmaatregelen / uitkeringen blijven betalen? Europa ?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”