Is dit een TF2007?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Eenvoudige vraag; zou dit een TF2007 zijn?
IMG201120-173734F.JPG
Op de website van EDPnet staat een foto en deze lijkt daar zeer sterk op enkel staat er bij die van mij enkel op 'Belgacom' en niet ook v11.

https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... nodig.html

Heb ontdekt waarom ik niet een hoger profiel krijg. Was dat ding vergeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Bijkomend Vraagje: Heb je een TF2007 nodig als je "raw copper" hebt, zoals het geval is bij EDPnet? Of mag je ook een "gewoon" stopkontakt hebben?
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

guidodejongh schreef:Bijkomend Vraagje: Heb je een TF2007 nodig als je "raw copper" hebt, zoals het geval is bij EDPnet? Of mag je ook een "gewoon" stopkontakt hebben?
Er zit een filter in die Tf2007, dus gewoon telefoon-stopkontakt is niet afdoende....
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

dat is inderdaad een TF2007 (een NTP - network termination point)
meestal zit die echter wel vast aan de binnenkomende proximuskabel :)

in principe moet je die inderdaad hebben, en dient die aan de binnenkomende kabel aangesloten te worden.
ook voor raw copper is dit eigenlijk nodig.

voor raw copper heb je in principe de filter NIET nodig.

Je opties zijn:

- NTP, waarop de binnenkomende kabel aangesloten is, geen filter, modem rechtstreeks op de rj11 klem, geen andere kabels aangesloten

- NTP, waarop de binnenkomende kabel aangesloten is, filter, modem ingeplugd op de filter, geen andere kabels aangesloten (behalve eventueel op de groene klemmen)

- NTP, waarop de binnenkomende kabel aangesloten is, geen filter, modem via een kabel zonder aftakkingen op de groene klemmen, geen andere kabels aangesloten

- NTP, waarop de binnenkomende kabel aangesloten is, filter, modem via een kabel zonder aftakkingen op de blauwe klemmen, eventuele andere kabels (puur voor analoog telefoniesignaal) op de groene klemmen
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@guidodejongh Dat kan ik beantwoorden vanwege het volgende;

Ik had een VDSL-modem aangesloten op een TF2007 en haalde ongeveer een 70/30 profiel. Om redenen die er verder niet toe doen sloot ik die aan op de pure telefoonkabelpaar die binnenkomt. Letterlijk niets ertussen. Direct naar de VDSL-modem.

Dat werkt maar met een 50/15 profiel. EDPnet-helpdesk kon dat zien dat er geen TF2007 aanwezig was aan een bepaalde waarde. Vertelde verbaast te zijn dat het werkte.

Dus ... het kan werken maar dan haal je niet uw maximale waarden. Weliswaar enkel op mijn enkele persoonlijke ervaring.

@splitter Bedankt! Dan ga morgen wat knutselen omdat dat ding tussen die kabel te steken. Klein werkje, hopelijk veel hogere snelheden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Hallo,
Eenvoudige vraag; zou dit een TF2007 zijn?.
Neen dat is geen TF2007, maar een NTP2007.
Daar zit niets in van filter
De TF2007 is de splitter die je in de NTP2007 steekt om het DSL signaal van het telefoonsignaal te scheiden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De reden dat ze willen dat je die aansluit is omdat er componenten in zitten welke gebruikt worden door dingen als DLM om je lijnkwaliteit aan jouw kant te kunnen monitorren.

In principe zal het wel werken natuurlijk, maar als je wil dat alles optimaal werkt en je niet onnodig op repair of andere profielen gezet wordt laat je deze best geinstalleerd inderdaad.
Nu wat er op het frontje staat maakt zoveel niet uit. Het enige dat eigenlijk anders is, is het frontje op de nieuwe dingen. Er staat dan "proximus" op ipv "belgacom"... Meer niet.

Dus jah, long story short best laat je het op je inkomende kabel zitten. Zelfs met een "raw copper".

EDIT: Ter info, als je "enkel" een raw copper hebt, dus geen telefonie op het paar kan je in principe zelfs gewoon de DSL splitter achterwege laten
dit bakje dus : http://users.telenet.be/Mastakilla/RJ11 ... litter.jpg , en rechtstreeks op de telefoonplugs je modem aansluiten.
Veel verschil zal het niet geven. Misschien een klein beetje beter signaal maar toch, als je er geen telefoon op aansluit is het niet nodig.

De NTP wel dus, maar niet de DSL splitter.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ok dus, het ding van de eerste foto is een NTP2007.

Ik heb verder zitten zoeken in mijn bakken met techno-rommel en heb gevonden 2 van die dingen zoals op de foto en het heeft een duidelijk label; DSL Full Rate Splitter TF2007

Het heeft 2 dip swiches.

Code: Selecteer alles

ON KE
x   x

1   2
 
Ze staan op beide plugs op de bovenste stand.

Ik ga daar geen analoge telefoon op aansluiten. Maar aangezien ik toch al die spullen heb;
- inkomende telefoonkabel van buiten naar de NTP2007
- de TF2007 in de NTP2007
- RJ11 in de TF2007 naar de Fritzbox

Dit teneinde een hoger profiel te bekomen.

Juist?

Aanvullling;
De NTP2007 heeft twee RJ11 aansluitingen. De inkomende telefoonlijn aansluiten op een van de RJ11 van de NTP2007 zal zeker niet werken?

Zou handig zijn als dat wel kan. Op de plek waar ik die ga aansluiten zijn er nu twee kabels met RJ11 mannelijk verbonden met een dubbel RJ11 vrouwelijk koppelstuk. Dan is het gewoon plug&play ipv kop afknippen en intern aansluiten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:ik ga daar geen analoge telefoon op aansluiten. Maar aangezien ik toch al die spullen heb;
- inkomende telefoonkabel van buiten naar de NTP2007
- de TF2007 in de NTP2007
- RJ11 in de TF2007 naar de Fritzbox ...
Dat is juist.
WalterB1 schreef:... dit teneinde een hoger profiel te bekomen.
Dat is onjuist.
Ik wil je enthousiasme niet in de kiem smoren, maar zomaar "hocus pocus" een hoger profiel is misschien te voorbarig :wink: .
WalterB1 schreef:Op de plek waar ik die ga aansluiten zijn er nu twee kabels met RJ11 mannelijk verbonden met een dubbel RJ11 vrouwelijk koppelstuk.
Dan is dit zeker niet de juiste plek voor de NTP2007!
De enige juiste plaats is daar waar de Proximus kabel je woning binnenkomt.
Dat kan nooit een telefoonkabeltje zijn met een RJ11 stekker :-( .
GuntherDW schreef:EDIT: Ter info, als je "enkel" een raw copper hebt, dus geen telefonie op het paar kan je in principe zelfs gewoon de DSL splitter achterwege laten, en rechtstreeks op de telefoonplugs je modem aansluiten.
Veel verschil zal het niet geven. Misschien een klein beetje beter signaal maar toch, als je er geen telefoon op aansluit is het niet nodig.
In theorie heb je gelijk: als er geen telefonie is, moet er niet "gesplitst" worden. Maar er zijn toch wel gevallen waar de splitter wel een positief verschil gaf (wegnemen van storingen op de lijn).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Dan is dit zeker niet de juiste plek voor de NTP2007!
De enige juiste plaats is daar waar de Proximus kabel je woning binnenkomt.
Dat kan nooit een telefoonkabeltje zijn met een RJ11 stekker :-( .
Ja, ik begrijp dat dit een verkeerde indruk maakt. Maar dat is zeker het beste zo. De lijn komt binnen in een semi-publieke ruimte met weinig plaats. De plek waar het ding moet komen is letterlijk een paar meter verder, er is een vensterbank om die stekkerdoos op te leggen en is een warme ruimte met een deur en een slot. Geen typische situatie.

De reden waarom ik verwacht een hoger profiel te krijgen is omdat toen er 30 meter kabel met een defect aan hing met syncro-verlies tientallen keren per dag ik een veel hoger profiel had dan nu.

De inkomende lijn aansluiten op de RJ11 van de NTP2007 zal wel niet werken zeker?

De NTP2007 heeft diverse aansluitpunten intern. Ik heb twee actieve draden. Zou je mij kunnen zeggen aan welke contacten ik die moet aansluiten Philippe?
20201120_210330.jpg
20201120_210352.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

De enige juiste plaats is daar waar de Proximus kabel je woning binnenkomt.
Bij ons heeft Proximus zelf de verbinding gemaakt (waar de lijn binnenkomt) tot in de living waar de NTP2007 geplaatst werd.
Ik heb al eens de test zelf gedaan achteraf, door zelf de NTP2007(+TF2007) daar aan te sluiten waar de lijn binnenkomt en dan op die zelfde telefoonkabel die loopt van waar de lijn binnen komt tot in de living, om daar de B-box aan te sluiten en als ik de waarden uitlees via het sagemtool dan zijn die toch identiek gelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@jackho ik weet niet of dat de bedoeling was maar bedankt. Ik weet nu dat ik de aansluiting moet doen aan de zwarte aansluiting, a, b.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jackho schreef:Bij ons heeft Proximus zelf de verbinding gemaakt (waar de lijn binnenkomt) tot in de living waar de NTP2007 geplaatst werd
Dat is iets anders: dat werd professioneel uitgevoerd.
In het geval van WalterB1 is mijn bezorgdheid dat "telefoonkabeltje met een RJ11 stekker" aan. En hoe dat kabeltje verbonden is met de Proximus intro (niet de lengte, maar de kwaliteit van de verbinding) ...
WalterB1 schreef:De inkomende lijn aansluiten op de RJ11 van de NTP2007 zal wel niet werken zeker?
Toch wel.
Als er geen splitter ingeplugd is, zijn de 2 RJ11 aansluitingen intern direct doorverbonden met het zwarte blokje, dus maakt het eigenlijk niet uit. Hoewel dat niet de gebruikelijke manier is :wink: .
WalterB1 schreef:De reden waarom ik verwacht een hoger profiel te krijgen is omdat toen er 30 meter kabel met een defect aan hing met syncro-verlies tientallen keren per dag ik een veel hoger profiel had dan nu.
Je hebt nu een profiel van zone 2 (50/15), een wijziging in je binneninstallatie zal je niet automatisch naar "zone 1" brengen :-( .

In ieder geval: inderdaad beter een conforme installatie, dan pas kan je bij de provider klagen waarom de lijn niet de gewenste snelheid levert. De aanpassing op zich zal geen verandering brengen in deze toestand (waarom zone 1? waarom is DLM niet actief? enz)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: In het geval van WalterB1 is mijn bezorgdheid dat "telefoonkabeltje met een RJ11 stekker" aan. En hoe dat kabeltje verbonden is met de Proximus intro (niet de lengte, maar de kwaliteit van de verbinding) ...
Het inkomende paar is aangesloten via een 'suikertje' (horror!) op een gewone telefoonkabel. Tot een paar maanden geleden stak daar nog een patchkast tussen. Maar bij de laatste interventie heeft de technieker de patchkast overgeslagen en direct op de stijgleiding aangesloten.

Ik heb de lijn aangesloten op de inkomende verbinding direct. Eigenlijk wou ik eerst die draden solderen. Maar dat zou moeilijk zijn dat daar te doen. En uiteindelijk; wat is een patchkast? Een groot suikertje. Als dat er vroeger tussen zat ...
philippe_d schreef: Toch wel.
Als er geen splitter ingeplugd is, zijn de 2 RJ11 aansluitingen intern direct doorverbonden met het zwarte blokje, dus maakt het eigenlijk niet uit. Hoewel dat niet de gebruikelijke manier is :wink: .
Ja, maar hoe kan ik dan de Fritzbox aansluiten als ik de splitter TF2007 niet in de klassieke stekker-aansluiting mag instekken? Het enige andere aansluitpunt is dan de 2de RJ11 van de NTP2007.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de NTP2007 en TF2007 er tussen gestoken.

De waarden zijn nu anders. Mijn huidige profiel na interventie is 20/6. - Was 50/15.
voorTF2007.png
voorTF2007_sepctrum.png
Screenshot 2020-11-21 at 11.28.20.png
Screenshot 2020-11-21 at 11.38.27.png
Het valt mij op dat de waarde van 'impulsstoringsbeveiling INP nu veel lager is. Storingafstandsmarge is voor down een beetje lager, voor up 7db hoger. Spectrum is ook een flink stuk lager .

Voor aansluiting van de twee draden op het zwarteblokje in de NTP2007; het maakt toch niets uit welke draad waar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Ik heb de NTP2007 en TF2007 er tussen gestoken.
De waarden zijn nu anders. Mijn huidige profiel na interventie is 20/6. - Was 50/15.

Het valt mij op dat de waarde van 'impulsstoringsbeveiling INP nu veel lager is.
Ja, vectoring is uitgevallen, je bent nu dus op een niet-vectoring profiel terecht gekomen.
Op deze tabel kan je zien dat 20/6 het basis profiel is in zone 2 (zonder vectoring).
Waarschijnlijk zal je modem straks eventjes uitvallen, en dan terug syncen op 50/15 (het basis profiel van zone 2 mèt vectoring).
Je mag van geluk spreken dat je niet in een fall-back profiel bent terecht gekomen

Je hebt met jouw lijn 2 problemen.
  1. op een of andere manier heeft Proximus jou in "zone 2" ingedeeld, maar de lijnwaarden laten duidelijk uitschijnen dat je in "zone 1" zou moeten zitten.
  2. je blijft op 50/15 hangen, het lijkt alsof DLM uitgeschakeld is.
Deze problemen kunnen alleen opgelost worden door Proximus...
Het plaatsen van een NTP zal hieraan niets veranderen (zoals eerder voorspeld :wink: ).

Heb je een mogelijkheid om eventjes een B-box3 aan te sluiten op de lijn? En deze één dagje laten hangen?
Het aansluiten van een B-box3 triggert normaal altijd een TBF ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Deze problemen kunnen alleen opgelost worden door Proximus...
Het plaatsen van een NTP zal hieraan niets veranderen (zoals eerder voorspeld :wink: ).

Heb je een mogelijkheid om eventjes een B-box3 aan te sluiten op de lijn? En deze één dagje laten hangen?
Het aansluiten van een B-box3 triggert normaal altijd een TBF ...
Bedankt voor de feedback Philippe.

Ik heb die er tussen gestoken omdat EDPnet helpdesk dat adviseerde nadat een TBF geen effect had. Ik heb geen bbox3. Ik heb er wel een bbox2 even aan gehangen, omdat dit is wat ik heb. Die kwam ook op 20/6. Toen ik de vorige opstelling opstelde had ik eerst 50/10 en toen zeer snel daarna , kwestie van minuten 50/15.

EDPnet vertelde dat ik mocht bellen om een TBF aan te vragen. De helpdesk is gesloten op zaterdag blijkbaar. Zal dat maandag aanvragen.

Voor de duidelijkheid; mijn opstelling is zoals ze is omdat dit is wat ik kan regelen zelf.

Dit is de manier waarop de technici twee draden met elkaar verbonden;
20200918_142418_s.jpg
Ik heb zo'n dingen niet. Heb zitten zoeken en dan moet je er 50 ofzo kopen. Als ik iets beters kan vinden zal ik die suikertjes vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat zijn 'scotch locks". Verkrijkgbaar in de doe-het-zelf zaak (vb Brico).
SCOTCHLOKUY2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Dat zijn 'scotch locks". Verkrijkgbaar in de doe-het-zelf zaak (vb Brico).

SCOTCHLOKUY2.jpg
Bedankt! Het uiteindelijk wel ergens vinden.

De verbinding tussen het de binnenkomende draden van buiten op straat (echte koperdraden) en de nu geplaatste NTP2007 , een meter 4, is gedaan met een telefoonkabel met van die 4 flinterdunne draadjes in. Was lastig op die twee flinterdunne draadjes aan te sluiten op de NTP2007. Maar aangezien het werkt is dat gelukt.

Als ik dan toch die suikertjes vervang denk je dat het de moeite is om om die kabel ook te vervangen met een kabel met echte koperdraden? Kan wel is maar is wat lastig om te doen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aanvraag gedaan TBF maandagmiddag. Mijn waarden waren excellent volgens agent. Snel 50/15 profiel. Vandaag 2x syncro. 1ste keer geen verschil, 50/15.

2de keer - nu - 100/25. Mooi :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”