Te hoge spanning op fase ==> omvormer valt uit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Free2be schreef:Volgens hun berekeningen en eveneens de mijne, met de huidige installatie, zou de spanningsval meer bedragen dan 1%.
Hij stelde voor om een nieuwe omvormer op 3 fasen (380V) te installeren om dit euvel op te lossen.
In jouw posts van october had je toch al vermeld dat je nu een 3-fasige Sunnyboy hebt van 5.500 Watt?
Wat zal een nieuwe omvormer op 3 fasen dan veranderen?
Free2be schreef:Nu stel ik me de vraag, vermits de berekening van de spanningsval gebaseerd is op de lengte en de sectie van de gebruikte kabels, is er sinds de installatie op 2012 niets hierin gewijzigd.
Hoe kan dit dan nu, dit jaar dan het resultaat geven dat de omvormer constant uitvalt bij zon?
Heeft hier iemand een verklaring voor?
Aan jouw binneninstallatie is er inderdaad niets veranderd.
Maar zoals hierboven al uitgelegd is, zijn er waarschijnlijk meerdere buren met zonnepanelen bijgekomen, zodat de kritische spanning nu vlugger bereikt wordt dan vroeger?
De spanningsval waarover sprake is toch gebaseerd op de afstand tussen de omvormer en de meterkast? Waar je zelf invloed op hebt is dus:
  • lengte van de kabel tussen omvormer en zekeringkast (omvormer verplaatsen?).
  • kabeldiameter tussen omvormer en zekeringkast (5G4? 5G6?).
  • kabeldiameter tussen zekeringkast en meterkast (4x10?).
Over welke lengtes en diameters spreken we hier?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

1% spanningsval. Da's peanuts, dit kan evengoed komen door een meetfout.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is het altijd geweest door te veel stroom van zonnepanelen naar het net toe.
Zeker dit jaar, waar er een hoop mensen zonnepanelen hals over kop nog aan het leggen geweest zijn.
Dus zullen er meer tegenaan lopen.
Das bijvoorbeeld 1 van de redenen dat ze hier enkel omvormers op mono tot 5 en 3 fasen tot 10 mogen plaatsen bij particulieren.
Als er een probleem is met de omvormer, zou dit te zien moeten zijn in de logs lijkt mij.
Fluvius beweerd nu precies dus dat het aan de omvormer ligt?
Misschien, maar dat hangt van de installateur af, kan dat misschien met een refurbished toestel eerst eens getest worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

StarWing schreef:1% spanningsval. Da's peanuts, dit kan evengoed komen door een meetfout.
Het gaat hier niet over een gemeten waarde, maar over een berekende waarde.

Voor zover ik het begrijp kan een spanningsval van 3 Volt (1.2%) er dus wèl voor zorgen dat je aan 254V komt op de omvormer, terwijl op het net 251V staat (en dus de omvormer uitvalt, zoals wettelijk voorzien)?
svermassen schreef:Fluvius beweerd nu precies dus dat het aan de omvormer ligt?
Misschien, maar dat hangt van de installateur af, kan dat misschien met een refurbished toestel eerst eens getest worden.
Neen, Fluvius beweert dat de binneninstallatie een te hoge spanningsval heeft...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fluvius kent je spanningsval van je interne installatie niet.
Je het al een 3f omvormer dus de kans dat je daar een grote spanningsval hebt, schat ik eerder klein.
Meten is weten, meet dus eens op een zonnige dag je spanning.
Of installeer de software van je omvormer, kan je daar spanningen uitlezen, of eventueel andere nuttige informatie terugvinden in het logboek.
De rest is gokken en nodeloze kosten maken zonder met zekerheid het probleem te kennen.
Je zou eventueel wel wat kunnen foefelen, maar dit ten koste van de levensduur van je toestellen.

Ge moet er iets voor over hebben hé voor de portemonnee te spekken :-D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Sorry voor het misverstand. Ik dacht dat het een 3 fasige omvormer was, maar dit is een 2 fasige. Ik heb zelf het berekeningsprogramma uitgevoerd en de resultaten geven een te hoge spanningsval (boven de 1%). Mocht ik pas een nieuwe installatie hebben laten plaatsen, dan zou ik hierin kunnen meegaan.
De kabels die van het netwerk en van de meterkast naar de omvormer lopen, liggen ondergronds, klinkers.
De kabellengte vanaf het netwerk en de meterkast bedraagt 34 meter en hebben een sectie van 10mm2. De kabel die vanaf de meterkast naar de omvormer ligt heeft een lengte van 24 meter en een sectie van 6mm2.

Ik heb intussen met een Ir. gesproken die verstand heeft van deze zaken en deze man beweert dat het zal liggen aan net bevuiling. Iets met sinus waarden en dat de verklaring van Fluvius in ons geval geen steekt houdt, omdat het dezelfde kabels en dezelfde secties betreffen vanaf onze installatie in 2012. Ik kan wel begrijpen, mochten ze deze kabels doormeten, dat er misschien spanningsverschillen mogelijk zouden zijn, maar niet met een berekeing waarvan men vanuit gaat van de lengte en de kabelsectie.

Uiteraard kan ik opteren om een nieuwe omvormer op 3 fasen te installeren en alzo de spanningsval onder de 1% te brengen. Dit indien ze met een geloofwaardig voorstel komen, die van Fluvius. Het is voor een groot bedrijf gemakkelijk om een onwetende burger met een kluitje het riet in te sturen. Mocht dit zo blijven, zal ik er niet tegenop zien om er juridische stappen voor te ondernemen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vraag anders eens of een tijdje de netspanning komen monitoren met een logsysteem om te kijken of er een te hoge spanning op het net zit. Deze systemen heeft fluvius dus kunnen ze makkelijk komen plaatsen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo'n metingen hebben toch niet veel zin in de winter, waar er bijna geen injectie is, en gelijktijdig een hoger verbruik (verwarming)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Free2be schreef:Sorry voor het misverstand. Ik dacht dat het een 3 fasige omvormer was, maar dit is een 2 fasige. Ik heb zelf het berekeningsprogramma uitgevoerd en de resultaten geven een te hoge spanningsval (boven de 1%). Mocht ik pas een nieuwe installatie hebben laten plaatsen, dan zou ik hierin kunnen meegaan.
De kabels die van het netwerk en van de meterkast naar de omvormer lopen, liggen ondergronds, klinkers.
De kabellengte vanaf het netwerk en de meterkast bedraagt 34 meter en hebben een sectie van 10mm2. De kabel die vanaf de meterkast naar de omvormer ligt heeft een lengte van 24 meter en een sectie van 6mm2.

Ik heb intussen met een Ir. gesproken die verstand heeft van deze zaken en deze man beweert dat het zal liggen aan net bevuiling. Iets met sinus waarden en dat de verklaring van Fluvius in ons geval geen steekt houdt, omdat het dezelfde kabels en dezelfde secties betreffen vanaf onze installatie in 2012. Ik kan wel begrijpen, mochten ze deze kabels doormeten, dat er misschien spanningsverschillen mogelijk zouden zijn, maar niet met een berekeing waarvan men vanuit gaat van de lengte en de kabelsectie.

Uiteraard kan ik opteren om een nieuwe omvormer op 3 fasen te installeren en alzo de spanningsval onder de 1% te brengen. Dit indien ze met een geloofwaardig voorstel komen, die van Fluvius. Het is voor een groot bedrijf gemakkelijk om een onwetende burger met een kluitje het riet in te sturen. Mocht dit zo blijven, zal ik er niet tegenop zien om er juridische stappen voor te ondernemen.
1 procent dat is niks op die laatste lange meters met dunne sectie op "hoge" belasting, of je dat nu op 1 fase steekt, of op 3 fasen dat is minder maar een verwaarloosbare winst tov. de kost van een nieuwe omvormer.
Het AREI zegt niks expliciet over toegelaten spanningsval, maar vaak lees je in de normen ergens tussen de 8 en 3%, waarvan je van uit mag gaan dat 5% gangbaar is. Denk je nu echt dat die laatste procent reduceren nog het fenomenale verschil zal maken?

Jouw bekabeling naar de omvormer is momenteel 3f uitgevoerd?
Anders ben je er ook al aan voor de moeite.

Check ook even of de landinstelling van je omvormer correct staat ingesteld.
Vele installateurs kijken nog niet naar de parameters want "het werkt".

Meten is weten, maar ik merk toch enige koppigheid om hier vele nuttige adviezen hier gegeven op te volgen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

De kabel dewelke naar de woning loopt vanaf de meterkast is inderdaad een 5 draads, 6mm2. Tja, die 1% max spanningsval is blijkbaar de norm bij Fluvius, zo vangen ze natuurlijk heel wat van de klachten af. Als je op internet zoekt, merk je dat er dit jaar heel wat klachten zijn gerezen over het uitvallen van omvormers.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Heb jij dan de spanning in huis nooit laten controleren vooraleer de panelen geplaatst werden? Hier werd dat in elk geval gedaan door een installateur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat in deze hele discussie geen rekening gehouden wordt dat de situatie tussen 2012 (installatie zonnepanelen) en vandaag (2020) niet meer dezelfde is.
Er zijn nu heel zeker méér huizen met ZP aangesloten op jouw wijkcabine dan 8 jaar geleden, waardoor de spanning op het net tijdens zonnige dagen nu veel hoger is dan toen...

En een (kleine) spanningsval (enkele Volt) op je installatie kan wel het verschil maken tussen uitvallen en aanblijven?

Bij overproductie moet er ergens eentje uitvallen (het liefst bij de gebuur :-) ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Er zijn maar zeer weinig installateurs die kennis hebben of rekening houden met de maximum spanningsval over de ac bekabeling voor omvormers, wat jammer is voor de klanten met problemen achteraf.
Zelf al geregeld gezien dat een installateur op een 4carre van 40meter lang een 5Kw omvormer aansluit, gevolg uitval.
Veel installateurs lossen dit op door ongeoorloofd de max spanning instelling van de omvormer aan te passen, gevolg andere toestellen in huis die stuk gaan en omvormers die het voortijdig begeven.

Enige deugdelijke oplossing in uw geval, ofwel de omvormers dichter of vlakbij de teller hangen en de DC kant verlengen (aan DC heb je meestal minder verlies door hogere spanningen. Ofwel een grotere sectie ac kabel voorzien.
Een andere omvormer gaat op termijn geen oplossing zijn.

Ook interessant in deze is om bij een nieuwbouw aansluiting een zo groot mogelijke sectie vanaf de straatkant te voorzien.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je in je eigen installatie zo'n grote spanningsval hebt, zal het ook minder kwaad kunnen om de spanning enkele volt te verhogen dan kort bij de meterkast.
Maar het mag niet uiteraard.

Je hebt niet noodzakelijk minder DC verliezen, het kan gewoon minder kwaad.

Misschien kan hij indien 3 van 5 aders gebruikt van z'n kabel gewoon de overige paren benutten en samennemen, halveert de verliezen toch al.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet wel dat in limburg fluvius niet overal een regelbare transfo heeft staan en dat er in limburg ook de meeste problemen met het net zijn bij zonnepaneel eigenaars waar zonnepanelen door uitvallen omdat ze boven de 253V komen. Er hebben artikel in de krant gestaan.
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20180819_03672908
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20190901_04586162
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20190227_04216360
https://www.hbvl.be/cnt/aid777979

De laatste link is van 2008 waarin staat dat de stroomnetten moeten aangepast worden om dat netten ontwikkeld zijn om stroom te leveren en niet te ontvangen en waarschijnlijk zal dit nog niet overal zijn aangepast of te weinig aangepast.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor julle interesse en wederwoord.
Ik wil me niet uitspreken over de kennis en kunde van de vorige installateur, dewelke intussen al pleite is. De installateur die we nu hebben is een erkende firma. Uiteraard kan alles beter. Maar het feit dat ze ons proberen met een kluitje het riet in te sturen, laat ik niet zomaar gebeuren. Ik discussiëer niet over het feit dan bij installatie in 2012 er al een te hoog spanningsval was in onze bekabeling. De kabels vervangen is voor ons een onbegonnen zaak. Eveneens de omvormer bij de meterkast te gaan plaatsen, vermits de zonnepanelen op het dak van het huis liggen en de meterkast in de garage en werkplaats, 24 meter van de woning, staat. Vroeger was hier een schrijnwerkersbedrijf, die hun machines op 380v werkten. Het feit dat ik geen losstaand geval in Limburg ben, zal toch wel een reden hebben die niet aan de interne installatie zal liggen. Ik ga ervan uit dat niet iedereen met een te groot spanningsval zal zitten op hun installatie. Het feit dat ze bij Fluvius ons al vanaf mei dit jaar laten sudderen en pas in de wintermaanden, na tussenkomst van het ministerie langs komen, zegt al genoeg. Verder hebben ze bij het bezoek overal naar gekeken en de kabellengte en sectie opgeschreven, hetgeen ze nodig hadden voor hun berekeningsprogramma. Concreet iets opgeneten, is er niet gebeurd. Toen ik hun wees op de aftandse bovengrondse leidingen in onze straat, die nog aan houten palen bengelen, was hun antwoord dat deze nog wel degelijk voldeden en dat het geen optie was om de spanning op hun transformator te verlagen, omdat er dan in de winter mensen een te lage spanning zouden hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het feit dat jouw zonnepanelen geregeld uitvallen is gewoon een combinatie van een aantal factoren:
  1. zoals je zelf zelgt, het "aftandse" netwerk, dat hierop niet voorzien is
  2. het toegenomen aantal ZP gebruikers op dezelfde cabine/onderstation
  3. de spanningsval op jouw installatie (dit is een combinatie is van de de spanningsval over de binneninstallatie (tussen omvormer en meterkast) en de spanningsval over de aansluitkabel (tussen aansluitpunt en tellerkast).
Je kan de schuld bij Fluvius blijven steken, je kan procederen, je kan gelijk hebben, maar gelijk halen is nog iets anders....

Zoals door handa4life hierboven al uitgelegd, is de spanning op de transfo verminderen niet altijd mogelijk, want er zijn ook ondergrenzen op de minimale spanning die moet geleverd worden tijdens de winter (groter verbruik, minder lokale productie = lagere spanning).

De vraag is, wat kan je er aan doen? De tips die ik hier zag passeren zijn:
  • AC kabellengte verminderen (omvormer naast meterkast), is blijkbaar geen optie in bestaande setup (hoofdgebouw/bijgebouw).
  • AC kabeldiameter verhogen, is ook geen optie, gezien ondergrondse kabels. Maar de tip van honda4life om de niet gebruikte aders van de 5G6 kabel te gebruiken en 2 paren samen te nemen vind ik wel goed gevonden, en gemakkelijk uitvoerbaar. Hiermee halveer je al de spanningsval!
  • Een duurdere optie is een nieuwe 3-fasige omvormer. Indien de stroom gelijkmatig verdeeld wordt over de 3 fases, verminder je de spanningsval per fase tot 1/3
  • de suggestie om de uitval spanning enkele volt te verhogen is - hoewel niet volgens de regels - misschien wel een oplossing. Gezien dit de spanningsval compenseert voor de zekeringkast? ...
  • Kan je het vermogen van de omvormer verminderen? je sprak van een omvormer van 5500Watt (maar op 2 fases is max. 5kW toegelaten?)
Enkele Volt kunnen het verschil maken tussen uitvallen en blijven werken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de samenvatting in deze.
Procederen is inderdaad de slechts mogelijke oplossing, die jaren zal aanslepen en waar enkel advocaten beter van worden.
We overwegen de investering in een 3 fasige nieuwe omvormer, naar ons aanvoelen de enige haalbare oplossing. Maar er zal nog wel een verklarend en onderbouwd gesprek met 'n fluvius technieker gevraagd worden. Zodat ik een verklaring krijg over het feit dat ze het schuiven op de spanningsval, die er altijd al is geweest vanaf 2012.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zie hier wel nog geen post van u waar u effectief zelf de spanning heeft gemeten in u elektrisch bord. Als je nu eens op een zonnige dag u eigen omvormer even uit zet en dan in u elektrisch bord de spanning meet na u differentieel en u meet daar al dicht tegen de 253V dan zijn er te veel zonnepaneel installaties in u buurt waardoor u installatie uitvalt en mss ook andere eigenaars van zonnepanelen.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de tip.
Ik zal bij een zonnige dag de meting eens uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”