Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Bij Red Bull heb ik dat ook... :beerchug:

(maar dat heeft weinig met immuunsysteem te maken)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ddd schreef:(maar dat heeft weinig met immuunsysteem te maken)
artworks-000025150346-uzybxp-t500x500.jpg
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik heb ook eens research gedaan, en ik vind toch vooral dat het niet/uiterst weinig helpt bij een gezonde mens.
Sommigen gaan zelfs richting "miljardenbusiness hoax", maar zover wil ik niet gaan, omdat het in zeer uitzonderlijke gevallen (dus niet Corona) zeker nut heeft.

Die ik ken, die dus de hele familie supplementen geeft, doet nog wel meer rare dingen. Nieuw huis gezet, maar geen inductie wegens de straling. Een gewoon keramisch vuur. Koopt haar flessenwater ik weet-niet-waar in Frankrijk omdat dat gezonder zou zijn. En zo kan ik nog even doorgaan. :-)
Ook met Corona begon ze iedereen tips te geven over middeltjes. En zo zijn we weer on-topic.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Straks rijd ze nog me een high performance car of gaat ze elke dag mtben :angel:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Straks rijd ze nog me een high performance car of gaat ze elke dag mtben :angel:
Of komt ze tot rust op een jamonero :twisted:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

ddd schreef:Ik heb ook eens research gedaan, en ik vind toch vooral dat het niet/uiterst weinig helpt bij een gezonde mens.
Goh, schaden zal t wel niet. Ik slik ook elke morgen braaf de multi vitamientjes die mijn vrouw klaarzet.

En daarna weer mijn 10 km op de hometrainer.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

duizend schreef:Als je met een roker samenleeft zal die wel zo hoffelijk zijn om niet binnen te roken zeker :bang:
Blijkbaar beetje wereldvreemd? Kom eens dagje mee naar ziekenhuis. Ge zult uw eigen ogen en oren niet geloven ... Onlangs was er ne slimmen die dacht dat hij in het toilet opgemerkt kon roken, tot, u raadt het: het brandalarm afging ... :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Schaden niet tenzij je erg veel neemt.
Waar wel. In uw portemonnee.

Die van ub4b op de vorige pagina kosten ongeveer 1 euro per inname.
Voor ons gezin van 4 zou dat 120 euro per maand zijn dat je wegpiest... letterlijk.

Baadt het niet, dan schaadt het niet. Zeggen ze allemaal...
En de apothekers (+hele industrie) lachen in hun vuistje.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

phil48 schreef: Goh, schaden zal t wel niet. Ik slik ook elke morgen braaf de multi vitamientjes die mijn vrouw klaarzet.
Niet gezegd. De vulstoffen die erin zitten (om het tot een pil te maken) kunnen wel allergische reacties teweegbrengen na verloop van tijd. Niet gezegd dat dit ook zo zal zijn, maar toch.. enige nuchterheid kan helpen.

Alsook - als het vitaminen zijn die je normaal uit voeding haalt - kan het zijn dat je lichaam minder efficient wordt (aka lui).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraaddeconinck schreef:
duizend schreef:Als je met een roker samenleeft zal die wel zo hoffelijk zijn om niet binnen te roken zeker :bang:
Blijkbaar beetje wereldvreemd? Kom eens dagje mee naar ziekenhuis. Ge zult uw eigen ogen en oren niet geloven ... Onlangs was er ne slimmen die dacht dat hij in het toilet opgemerkt kon roken, tot, u raadt het: het brandalarm afging ...
huh, rare comment, beetje wereldvreemd zou ik zeggen

Met iemand samenleven doe je normaalgezien niet in een ziekenhuis. :roll:
Iemand die in het toilet van het ziekenhuis rookt verhoogt mijn risico niet ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

iceke schreef:Straks rijd ze nog me een high performance car of gaat ze elke dag mtben :angel:
MTB is mijn corona test

afstand X over een gemiddelde van Y, altijd zelfde parcours, en gelogd met zowel een garmin als met mytracks als backup
als het plots niet meer lukt moede u zorgen maken

als het gemiddelde een stuk boven de 20 ligt hebde geen last van corona

elke keer als ik twijfelde aan mijn ademhaling sprong ik op de MTB

maar zo werd ik steeds beter en nu kan ik 75km trails doen in één stuk

door zeer veel buiten te zijn heb ik ook meer vit d3
goed voor het immuunsysteem
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Straf de Britse overheid zoekt dringend een oplossing om te verwachten shitload aan meldingen rond vaccinatiebijwerkingen te verwerken:

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0
Short description:
The MHRA urgently seeks an Artificial Intelligence (AI) software tool to process the expected high volume of Covid-19 vaccine Adverse Drug Reaction (ADRs) and ensure that no details from the ADRs’ reaction text are missed.
De vaccinatiecampagnes van onze overheden zullen zoals gebruikelijk alle potentiële bijwerkingen stil houden of downplayen, maar waarom zijn er dan aanbestedingen voor AI tools zoals deze?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Omdat er bij elk Vaccin bijwerkingen zijn, ook bij de griepprik.
Toch goed dat ze dat gaan tracken? Zeker bij iets nieuws als Covid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voila, voor dictator kuren moet je tegenwoordig ook geen dag meer rijden of vliegen.. die zijn er nu gewoon om de hoek.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201118_93681546
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

iceke schreef:Voila, voor dictator kuren moet je tegenwoordig ook geen dag meer rijden of vliegen.. die zijn er nu gewoon om de hoek.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201118_93681546
Daar heb ik al mijn misprijzen voor getoond in het voorjaar op UB, kreeg toen alle wind in de zeilen.
Nu nog gitzwart geklede politieagenten met hoge laarsen aan door de straten laten flaneren...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MichelJ schreef:
iceke schreef:Straks rijd ze nog me een high performance car of gaat ze elke dag mtben :angel:
Of komt ze tot rust op een jamonero :twisted:
Met zo een paar pinnen in uw lijf? Ik gebruik mijn jamonero wel waar hij voor gemaakt is: een ibérico ham of paletilla vastklemmen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

ub4b schreef: MTB is mijn corona test

afstand X over een gemiddelde van Y, altijd zelfde parcours, en gelogd met zowel een garmin als met mytracks als backup
als het plots niet meer lukt moede u zorgen maken

als het gemiddelde een stuk boven de 20 ligt hebde geen last van corona

elke keer als ik twijfelde aan mijn ademhaling sprong ik op de MTB

maar zo werd ik steeds beter en nu kan ik 75km trails doen in één stuk

door zeer veel buiten te zijn heb ik ook meer vit d3
goed voor het immuunsysteem
Bwa, ik loop 6 tot 7 dagen op 7, zo'n 50 tot 60km per week. Dat zou mijn vit D ook op peil moeten houden, of ge zou denken dat ik het meteen aan mijn (rust)hartslag of tijden zou merken. Maar helaas... maandagavond nog perfect 17km gelopen, normale hartslag & tijd. Dinsdagvoormiddag beginnen hoesten, test gedaan wegens bewezen besmetting van van mijn vrouw en tegen woensdag voelde ik sowieso al dat ik niet meer moest gaan lopen :-)

Ondertussen een maand later al tijdje weer in orde, lopen gaat weer als vanouds (wat conditieverlies van ziek zijn, maar valt wel mee). Maar dat je het zelf merkt aan je lichaam is dus niet altijd waar. Ik ben zeker een 3 tot 4x gaan trainen terwijl ik al besmet was, zonder dat ik iets gemerkt heb...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 66004.html

De daling van het aantal coronabesmettingen gaat deze week minder snel. In drie provincies is de daling zelfs stilgevallen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Dus niet door de heropening van de scholen, ook niet door de bedrijven (thuiswerk verplicht) en de horeca.

Zou het toch zijn dat de brave Belg weer stiekem meer mensen thuis ontvangt, nu de cijfers "de goeie kant" opgaan ?? Of de uitstapjes over de grens (Zeeland enz) tgv herfstvakantie ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

phil48 schreef:Dus niet door de heropening van de scholen
Daarvoor is het idd nog te vroeg. We kunnen daar nog geen conclusies over maken (noch in positieve, noch in negatieve zin).
phil48 schreef:ook niet door de bedrijven (thuiswerk verplicht) en de horeca.
Lijkt te kloppen, voor zover de evolutie ook bevestigd zou worden en het geen fluke is. Het beangstigende is wel dat de cijfers van de laatste dagen nog niet compleet zijn zelfs...
phil48 schreef:Zou het toch zijn dat de brave Belg weer stiekem meer mensen thuis ontvangt, nu de cijfers "de goeie kant" opgaan ?? Of de uitstapjes over de grens (Zeeland enz) tgv herfstvakantie ?
Import (brandstof) vanuit het buitenland is zeker mogelijk. Maar de vraag is dan: waar hebben ze het kunnen doorgeven dat het nu al afzwakt?

In dat geval is de les van maart en september iig dat we de scholen ASAP moeten sluiten. Veel terugkerende reizigers zijn families met kinderen, die kinderen brengen het de maandag dan de school in, de gevolgen zijn ondertussen al twee keer bekend. Geen ezels en stenen aub!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Wie zal het zeggen...
Misschien was 2 weken vakantie wel het probleem. Al die 14-18 jarigen zonder (school)werk, die gaan geen 2 weken mooi bij mama en papa blijven zitten denk ik. Ik bedoel "een deel", niet allemaal natuurlijk.
Dan zou het volgende week terug moeten gaan dalen. :wink:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phil48 schreef: Zou het toch zijn dat de brave Belg weer stiekem meer mensen thuis ontvangt,
uiteraard, aan de overheid zal het niet liggen :)

de nieuwe teststrategie
blijkbaar moogt ge u pas na 7 dagen laten testen vanaf nu. blijkbaar zijn de onderhandelingen met het virus in een nieuwe fase gekomen

maar: contacttracers mogen u nog steeds niet zeggen wie uw contact was en wanneer die besmet was.
begin maar te raden wie het zou kunnen zijn en wanneer :)

al 2x zo'n telefoontje gehad ondertussen, volstrekt zinloos denk ik dan. de 1e keer wist ik het en de 2e keer niet.
dus daar nog steeds geen idee wie het was want die persoon heeft zich ook niet gemeld
Laatst gewijzigd door 1207 18 nov 2020, 14:03, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik kijk ook met angst op de cijfers die met gelijke procenten dalen dat is niet goed. :?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Wie zal het zeggen...
Misschien was 2 weken vakantie wel het probleem. Al die 14-18 jarigen zonder (school)werk, die gaan geen 2 weken mooi bij mama en papa blijven zitten denk ik. Ik bedoel "een deel", niet allemaal natuurlijk.
Vorige week was in principe een gewone schoolweek volgens de onderwijskalender. Weyts mag roepen wat hij wilt om niet te moeten toegeven dat hij de scholen gesloten heeft, er bestaat niet zoiets als een "verlengde herfstvakantie", het onderwijs was gewoon 4 dagen geschorst met het geluk dat er ook een wettelijke feestdag in de week viel.

Het kan dat jongeren binnen geweest zijn bij anderen, uiteraard. Maar ik geef het je op een blaadje: veel jongeren hebben vorige week veel meer buitenlucht binnen gekregen dan het geval geweest zou zijn als ze die week in een muffig klaslokaal zaten. Buitenlucht = geen virus (correcter: verwaarloosbaar).

Dat jongeren vorige week binnen besmettingen gekregen of veroorzaakt hebben, lijkt me een feit. Maar het zullen er veel minder geweest zijn dan als het een schoolweek was. En sowieso gaan die besmettingen van vorige week nu op de scholen ook rondgaan. Ik hoop dus met u mee dat de jongeren veel buiten gezeten hebben.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:
phil48 schreef: de nieuwe teststrategie
blijkbaar moogt ge u pas na 7 dagen laten testen vanaf nu. blijkbaar zijn de onderhandelingen met het virus in een nieuwe fase gekomen

maar: contacttracers mogen u nog steeds niet zeggen wie uw contact was en wanneer die besmet was.
begin maar te raden wie het zou kunnen zijn en wanneer :)
Idd, de bedenking maakte ik mij ook meteen. Pas na 7 dagen OK, maar hoe weet je wanneer je moet beginnen tellen als je niet weet waar en wanneer het contact was?

Nog iets waar ik wat boos om kan worden: ik hoor in mijn omgeving alarmerende berichten van werkgevers die eisen dat mensen toch nog naar kantoor komen. Het toppunt is wel het verhaal van iemand die positief getest is met heel lichte symptomen. De werkgever eist dat hij komt werken met mondmasker in het magazijn... ("Er zijn toch mondmaskers en ontsmettingsgel, en het magazijn is groot genoeg. Niet ziek is komen werken!").

Dat is toch niet te geloven dat er zo'n werkgevers nog bestaan? Ook verplicht thuiswerk behalve als het niet anders kan lijkt nogal rekbaar: ik hoor van mensen die perfect van thuis kunnen werken maar toch gewoon naar kantoor moeten om samen te hokken van de baas... Zelf werk ik al sinds maart van thuis al IT'er, maar een werkgever die eist dat ik naar kantoor kom terwijl er in het magazijn een positief geteste persoon verplicht rondloopt daar zou ik toch niet lang blijven denk ik. Maar blijkbaar zit de schrik er bij sommige werkmensen erg in en durven ze er niet tegenin komen uit vrees voor hun job. Wat mij betreft mogen zo'n werkgevers/ondernemers per direct persoonijk failliet gaan, want zo'n individuen zijn ongewenst in de maatschappij wat mij betreft.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

iceke schreef: Een vaccin is geen korte termijn oplossing, een vaccin is een lange termijn oplossing (afstand houden is een korte termijn oplossing)
In het geval van SARS-CoV-2 niet. Ik zou de bonen niet teveel in de wijk leggen rond de vaccins die ons nu om de oren vliegen. Volledig los van de discussie of het gevaarlijk is of niet, geloof ik er niet in. RNA-virussen die dan ook nog eens op heel makkelijke manier doorgegeven worden zijn de allerlaatste kandidaten waarop een vaccin vat op heeft. De argumentering daarachter heb ik al genoeg meegegeven in dit forum. Het voedt wel de 'good news' show en sommige aandelenkoersen.

@NickG : Ik begrijp perfect waarom je boos bent. We maken het alle dagen mee op de werkvloeren. Veelal wordt er heel individueel opgetreden waardoor mensen geneigd zijn om zomaar in te gaan op wat 'de baas' zegt. Alsof die medisch bevoegd zou zijn... :roll: Ook al strookt het dan niet met de wetgeving of gemaakte afspraken. Mensen zijn bang en worden geïntimideerd omdat ze net individueel benaderd worden. Ook veel mensen weten niet meer wat te doen omdat er een oerwoud aan regeltjes circuleren.

Cruciaal hier in is de rol van de huisarts. Die bepaalt of je in quarantaine gaat of ziek bent. Positief is sowieso ziek. En quarantaine dienst strikt opgevolgd te worden. Een werkgever heeft zich gewoon te schikken naar de beslissing van een medisch bevoegd persoon. Een werkgever kan ook niet verplichten om je op zijn commando te laten testen als je bijvoorbeeld in quarantaine bent. Ook dat zien we regelmatig passeren. Wat veel mensen ook niet weten blijkbaar is dat als een arts je in quarantaine zet, je dit strikt dient na te leven. Je rijksregisternummer staat dan geseind en als je je niet aan de quarantaine regels houdt, door bijvoorbeeld toch te gaan werken, ben je zelf aansprakelijk en strafbaar!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Volgens ScienSano is ruim de helft van de corona doden zelfs ouder dan 85 jaar (7.871), mensen die al in het einde van hun leven zitten vermoedelijk in een rusthuis en van een seizoensgriep ook zouden sterven. Als we alle fake rapportering (data points die niet gefact checked zijn) er nog verder uit gooien dan zijn er wellicht niet eens meer dan een paar duizende doden:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/18 ... e-zijn-ze/

Het probleem blijft natuurlijk dat de cijfers van ScienSano de peer review en een fact check niet gaan doorstaan (google ScienSano zit op zijn data).

Maar waar ze in alle talen over zwijgen: hoeveel doden zijn er ten gevolge van de psychologische gevolgen van corona?


https://www.hln.be/binnenland/portret-w ... ~a7dda4d5/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201021_93595622

Deze dame zat nog maar in het begin van haar carriere, ze had geen volledig leven al achter de rug zoals die 85 plussers. Dit komt extra hard aan. Ze zat bomvol energie, en dan wordt alle hoop door de r*heid afgenomen.

Mensen die er uit stappen omdat ze niet kunnen rekenen op steunmaatregelen, omdat ze hun job verliezen, .... en mensen die nog veel zouden kunnen bijdragen aan de maatschappij.

En hup daar zijn al weer de betaalde debunkers om het zelfmoordprobleem minimaliseren:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200915_97747788
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Of hoe fake news en complotdenkers tewerk gaan.

Je neemt een anekdotisch geval en blaast dat op tot bewijs van uw eigen overtuiging. Je negeert of ridiculiseert officiële cijfers en internationale bevindingen want deze bevestigen uw persoonlijke overtuiging niet.

Het is logisch dat deze crisis een impact heeft op het welbevinden en zeker psychologisch. Wie naar de start van deze topic kijkt zal zien dat mijn eerste berichten vooral hiervoor waarschuwden. Dat gezegd zijnde mogen we echter ook niet vergeten dat het argument dat veel van de slachtoffers ook zou zijn gestorven zonder corona dit helaas ook geldt voor zelfmoorden. Het is geen geheim dat dit al een ernstig probleem was voor corona. Wie gaat bepalen welke mensen er enkel door corona tot de stap zijn overgegaan?

Om hierover grote uitspraken te doen lijkt het me verstandiger om zich te baseren op betrouwbare cijfers eens deze beschikbaar zijn. De overheid kan best inzetten op psychische hulp en dat doet ze ook maar het is uiteraard gemakkelijker om ervan uit te gaan dat de overheid uit is op het reduceren van belastingsbetalers :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Zeer zwaar anekdotisch want zit in een aantal riscicogroepen met de nodige psycho acroniemen waar een cisco engineer jaloers op is maar voor een aantal was blijkbaar de extra covid toch de druppel (niet de enige reden).

Beetje correcter zonder teveel politieke kleur:
https://www.zelfmoord1813.be/zelfmoordp ... ronatijden

Zeker in België heb ik zwaar twijfels dat er minder zelfmoordpogingen zijn als er meer meldingen van depressie en suicidale gedachten zijn maar de cijfers zijn er dus gewoon nog niet.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef:Of hoe fake news en complotdenkers tewerk gaan.

Je neemt een anekdotisch geval en blaast dat op tot bewijs van uw eigen overtuiging. Je negeert of ridiculiseert officiële cijfers en internationale bevindingen want deze bevestigen uw persoonlijke overtuiging niet.
ScienSano is niet de meest transparante organisatie:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/16 ... vrijgeven/

Ik ben ervan overtuigd dat ze zaken achterhouden omdat ze een fact check (zijn de cijfers wel juist?) en dus peer review, anders niet doorstaan.

Maar als je de officiële versie wilt fact checken ben je een complotdenker, en als een betaalde debunker aka fact checker een non-mainstream standpunt checked, dan is het ok? Moeten we dan kritiekloos de cijfers als zoete koek slikken?

Waarom houden ze dingen achter? Waarom claimen de betaalde debunkers en skepp leden het alleenrecht op "kritisch denken", en al wie niet tot dit clubje behoort en zaken in vraag stelt krijgt het label "complotdenker"? Moeten we dit aanvaarden? Neen.

Ze hebben het zelf gezocht. Wie zaken achterhoudt heeft daar een reden voor. SS werd ook al betrapt op het retroactief wijzigen van de cijfers.

Dizzy schreef: Het is geen geheim dat dit al een ernstig probleem was voor corona. Wie gaat bepalen welke mensen er enkel door corona tot de stap zijn overgegaan?
één van de redenen voor zelfmoord is het niet langer in staat zijn om een toekomst te zien, het slachtoffer heeft dus alle hoop voor de toekomst verloren

de twee bovenstaande links (kapsters, en evenementensector) zijn toch duidelijke cases waarbij de verplichte sluiting door corona de oorzaak was
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 19 nov 2020, 11:05, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Wat heeft Sciensano met zelfmoorden te maken?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ddd schreef:Wat heeft Sciensano met zelfmoorden te maken?
Mensen vallen om door corona, en indirect door de strenge maatregelen die hun alle toekomst beroven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ub4b schreef: de strenge maatregelen die hun alle toekomst beroven.
denkt gij nu echt dat de huidige toestand er 1 is die nog 70j zal duren?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Als je zaken wil beweren moet je deze op iets baseren. Als je dat niet doet ben je minstens onzorgvuldig bezig. Als individu beschik je zelden over voldoende info om een juiste inschatting te maken, een buikgevoel is geen wetenschappelijk bewijs.

Ik volg u in de logische conclusie dat deze periode geen pretje is en psycholigisch invloed kan hebben. Dat is ook mijn eigen mening. Nu om daaruit direct te concluderen dat er veel meer zelfmoorden zullen zijn en dat een overheidsinstelling deze info bewust gaat achterhouden zijn echter een paar bruggen te ver zou John Wayne zeggen. Er wordt trouwens niet eens beweerd dat er geen gevolg zal zijn maar wel dat dit nu nog niet direct te bewijzen is met cijfers. Dat is dus niet hetzelfde als cijfers achterhouden.

Kritisch zijn is goed maar wees dan ook kritisch voor de eigen overtuiging. Niemand houdt u tegen om deze cijfers op te volgen en erover te communiceren, sciencano niet en skepp ook niet. U moet uiteraard bereid zijn dat ook uw onderzoek kritisch zal bekeken worden.

Ik weet ook niet of complotdenken en zwartkijken zelf zo positief is voor de geestelijke gezondheid en perspectief voor mensen. Als je begint te geloven dat alles een groot complot is en je niemand meer vertrouwt is dat een ernstig probleem. Complotdenkers voeden dit enkel. Zo jagen ze onbewust misschien mensen de dood in terwijl ze tegelijk mensen die werken aan de problemen ondermijnen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ruim tweehonderd moderators van Facebook zeggen dat het socialemediabedrijf hun levens in de weegschaal legt. Dit omdat ze verplicht worden om op kantoor te werken, ook als de werkplek in een coronabrandhaard is gesitueerd. De klagers schreven een brief naar de leiding van Facebook.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/fa ... 67277.html
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Facebook geeft er dan nog een uitleg aan, dat gevoelige beelden (kinderporno) in een beveiligde omgeving moeten blijven. Of dat terecht is, laat ik in het midden.
Maar hoeveel zouden er in België niet op kantoor zitten, die prefect remote kunnen werken, omdat "het moet van de baas".
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

ddd schreef: Maar hoeveel zouden er in België niet op kantoor zitten, die prefect remote kunnen werken, omdat "het moet van de baas".
Ik heb gelukkig dat moeten niet. Enkel een vanuit de overheid eerdere beslissing dat de dossiers ontvangen worden op papier is toch wel echt een pain in the ass. Daarom moet ik eigenlijk elke week 1x naar het werk maar dan niet omdat het moet van de baas maar eerder omdat het niet anders kan.

Dat weinig mensen daar begrip voor hebben is normaal maar een digitalisatie van documenten zaleen volledige VTE in deze krappe tijden kosten en dat is iets wat we nu niet kunnen veroorloven.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef: Ik weet ook niet of complotdenken en zwartkijken zelf zo positief is voor de geestelijke gezondheid en perspectief voor mensen. Als je begint te geloven dat alles een groot complot is en je niemand meer vertrouwt is dat een ernstig probleem. Complotdenkers voeden dit enkel. Zo jagen ze onbewust misschien mensen de dood in terwijl ze tegelijk mensen die werken aan de problemen ondermijnen.
Ik ken niemand die in complotten gelooft en die zelfmoord gepleegd heeft.

En ik heb in dat wereldje zeer veel mensen ooit gekend. Heb er geen tijd meer voor, en mijn product heb ik wel te danken aan dat wereldje, en er is ondertussen wetenschappelijk bewijs voor wat we doen.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maandag zelf meegemaakt.

Vader van partner krijgt zware epileptische aanval thuis. Wordt afgevoerd naar hospitaal. Uur of 3 later valt het nieuws: covid positief.
Hele rampetam in gang gezet: echtgenote en kinderen testen, mijn partner getest (die was er vorige week geweest), enz...

Horen we gisteren plots dat die man nooit getest werd! Regel is: iedereen die binnen komt en één van de mogelijke symptomen heeft (die man hoest, heeft chronische bronchitis) wordt zowiezo als positief gerekend. Intussen is hij al terug thuis (1 nacht in observatie geweest op een gewone afdeling).

Reden: één van de artsen gaf schoorvoetend toe dat het om centen draait. Positieve patient = meer centen die naar het hospitaal stromen.

In tussentijd zijn er wel 4 nutteloze covid tests gebeurd en hebben 2 mensen 3 dagen voor niets in quarentaine gezeten.

Statistieken hé...

P.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

ddd schreef:Facebook geeft er dan nog een uitleg aan, dat gevoelige beelden (kinderporno) in een beveiligde omgeving moeten blijven. Of dat terecht is, laat ik in het midden.
Maar hoeveel zouden er in België niet op kantoor zitten, die prefect remote kunnen werken, omdat "het moet van de baas".
En telewerk gebeurt enkel door bedrijven in complete onveiligheid :roll:

Dat ze hun kantoren dan aanpassen naar veiligheid voor hun personeel of zijn er geen inkomsten genoeg? Het is sowieso al een hondenjob om dagen naar de goorste en laagste prestaties van de mensheid te moeten kijken. Zelfs voor 3 keer mijn loon zou ik het niet eens overwegen.

@ub4b: en als jij ze niet kent dan kunnen ze uiteraard niet bestaan :roll:

Geld verdienen op kap van goedgelovigen kan inderdaad veel opbrengen, daar twijfel ik niet aan. Wat is dat product trouwens?

Ondertussen verspreiden mensen onzin zelfs via de brievenbussen!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”