Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ub4b schreef: Dit is de cognitieve dissonantie. Mensen geloven liever in het verhaaltje dat dit virus toevallig onder de mensen gekomen is, dan dat er iets achter zou zitten, en dat de pandemie een plandemie is. Mensen willen zich niet inbeelden dat er zulke slechte zielen op de aarde lopen, die de wereldpopulatie zouden willen decimeren. Daar kom ik nog op terug.
Ik ben geen voorstander van een complottheorie als zou SARS-CoV-2 gecreëerd of 'onstnapt' zijn uit een labo en dat dat op alle manier weg gemoffeld wordt. Want dat is meestal het standpunt van de believers. Het zou voor het Westen anders wel de ideale manier zijn om iemand de schuld te kunnen geven en dat gebeurt uiteindelijk ook niet. Het is echter ook geen toeval. Dat zou al te gemakkelijk zijn, maar geen rede om dan onmiddellijk een complot theorie uit de doeken te doen. Alsof moeder natuur niet in staat zou zijn om daar zelf de eer voor op te strijken.
Wat we weten is dat bij SARS (civetkat) en MERS (dromedaris) het steeds tussengastheren geweest zijn.

Maar voor een groot stuk zijn we wel zelf verantwoordelijk voor de manier waarop we het voor pathogenen heel makkelijk maken om te muteren en om via tussengastheren nog sneller te muteren waarop de kans alleen maar groter wordt om uiteindelijk een pathogeen te krijgen waar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden.
Veel diersoorten zien een inperking/verdwijning van hun habitat en komen daarmee telkens dichter bij de bewoonde wereld terecht. De kans op besmetting via een tussengastheer wordt dan een pak groter. Als het dan nog eens overkruipt op een populatie met veel interactie zoals de mensen, maar ook zoals in de agro industrie waar veel dieren van dezelfde soort opeengepakt zitten (denk bijvoorbeeld aan de nertsen in Denemarken) dan is dat gewoon een kwestie van 'wanneer' in plaats van 'of'. Of neem de superbacteriën. In eerste instantie onbenullige bacteriën maar die we super hebben gemaakt met een overdreven antibiotica gebruik. Tenslotte zijn we dan tegen Darwin aan het vechten. Dat is hoe moeder natuur nu éénmaal in elkaar zit.

Waar ik wel mee akkoord ben is dat er veel klootzakken op de wereld rond lopen en dat overbevolking een groot probleem is. Maar daar zijn we zelf de oorzaak van door de immense ongelijkheid op dezen bol. Overbevolking staat tenslotte omgekeerd evenredig met het algemeen welvaartsniveau.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dat is een heel liberale/libertaire stelling, maar heeft toch in het verleden & het heden aangetoond niet bepaald te werken.

Becijfer de maatschappelijke kost eens van:
- vervuiling ("ga dan ergens anders wonen")
- gokken ("ik beslis zelf of ik gok of niet")
- alcohol & andere roesmiddelen
Dat de personen zelf zich in de vernieling helpen kan je afdoen als een individuele keuze, maar de impact op de samenleving is groot: vandalisme, geweld, intrafamiliaal geweld, ...

In uw "laisser-faire" aanpak van covid zou dat ook zo zijn: dat iemand overlijdt die zélf in Spanje "in het gezicht gehoest" wilde worden, is die persoon zijn probleem. Maar als ie ziek of enkel maar besmet de rest van de bevolking "in de fik" zet, komt met een maatschappelijke kost.

@besmetten
Denk je dat die 530K besmetten in België daar allemaal zelf voor gekozen hebben?

@diersoorten/habitat
Niemand die daar écht wakker van ligt, geloof me. In België is er nauwelijks nog natuur waar je dat soort "risico's" hebt, dus als Belg is het makkelijk. In de rest van de wereld is het kiezen tussen een inkomen vs honger lijden als het gaat over beschermen van habitat etc.
Je kan zelf aanvullen hoe die beslissing altijd uitdraait...
En zo wordt covid21 voorkomen een filosofische discussie over kolonialisme, imperialisme en globalisme, al ga je er weinig zieltjes mee winnen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef:https://www.standaard.be/cnt/dmf20201115_98029486
Zover is het dus gekomen, de derde wereld naast uw deur....
da's de logica zelve
blijkbaar hebben nog steeds veel mensen niet door wat rusthuizen eigenlijk zijn

dat zijn semi-private instellingen wiens winstmodel oudjes zijn. hun doel is winst maken en daarvoor moet je dus op de kosten besparen, vooral de zorg.
Die instellingen worden, bij voorkeur, gerund door boekhouders. Kun je dus een oudje een paar uur langer in een ondergescheten pamper laten zitten bespaar je op jaarbasis een paar tientallen euro (vermenigvuldig dat met x-duizend bewoners)
zelfs in normale tijden zijn 90% vd rusthuizen compleet onderbemand en/of kapotbespaard en om alles te laten crashen heb je niet veel nodig.

Vlaanderen stemt rechts en dat is hier perfect te zien.
laat de Vlaamse regering en de boekhouders vd rusthuizen doen, voor je het weet zijn er enkel nog uber-veprleegsters. Een onderbetaald zelfstandigenstatuut en elke dag in een ander rusthuis gaan werken
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef: Laat gvd iedereen zelf beslissen wat hij risicovol vind en wat niet..; zo doen we het al jaren en zo gaan we het voor mijn part nog jaren doen.
Neen Iceke, regels en wetten zijn er nu éénmaal om het samenleven in een maatschappij mogelijk te maken. Dit is een basisprincipe in rechtsleer, sociologie, etc. etc. zo niet belanden we in "The Wild West".

Vind je het OK als morgen iemand zelf mag beslissen om 80 km/u te rijden in een schoolzone ipv 30 omdat hij ervan overtuigd is dat hij de rijvaardigheid heeft van een formule 1 rijder?
Vind je het OK als morgen iemand zelf mag beslissen om met een wapen op straat mag lopen omdat hij dit leuk vindt en er van overtuigd is dat zijn stopen nooit zullen doorslaan?
Vind je het OK dat morgen iemand zelf mag beslissen om met 2 promille achter het stuur te kruipen omdat hij van mening is dat hij dan nog over normale reflexen en stuurvaardigheid beslist?
Vind je het normaal dat iemand zijn vuil in de tuin van de buurman meent te mogen dumpen omdat dat in zijn ogen toch al een woestenij is?
Vind je het normaal dat morgen iemand die tegen uw wagen rijdt, zich de vrijheid mag veroorloven e door te rijden omdat er toch al wat lak van de bumper is en een sterretje in de voorruit?

Met covid is dit i.m.o. hetzelfde. Iemand mag zeker beslissen wat voor hem / haar al dan niet risicovol is maar tot zover hij daarmee anderen of de maatschappij geen schade berokkent. En in het geval van covid kan je daar net zoals in de voorbeelden hierboven niet onder uit. Punt aan de lijn.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik weet niet hoe jij met die regeltjes omgaat, maar ik ben niet iemand die schrik heeft om die te overtreden.
Ja, ik rij waarschijnlijk wat harder in een 30km zone als het geen school is, en waarschijnlijk veel trager als de school juist uit is.. maar uiteindelijk probeer ik die omgeving met de wagen zoveel mogelijk te vermeiden tijdens de schooluren.
Wapens op straat ? Ik heb altijd een mes bij, nog nooit moeten gebruiken trouwens, ik ga liever lopen in een conflict situatie.
Drank achter het stuur ? Ik drink 1 pint als ik met de wagen ben, als ik weet dat ik er meer ga drinken neem ik de fiets of een bob, maar het is idd al voor gevallen dat ik er toch 2 gedronken heb en achter het stuur gekropen ben(shame on me zekers ?)

Ik denk dat ik niet alleen ben met deze instelling ? Dat heeft weinig te maken met tegen 80 per uur door een 30 zone rijden of ladderzat in uw wagen kruipen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad shame on you.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Iceke, de dag dat je tegen 35 km/u of 40 een kind aanrijdt in een schoolomgeving dan zou ik niet in uw plaats willen zijn ... De dag dat je met 0,8 nog maar iemand aanrijdt of materiële schade veroorzaakt idem.
Wat als je je (subjectief) bedreigt voelt met dat mes en het gebruikt gewoon nog maar om een (vermeende) belager, schrik aan te jagen. Verboden wapendracht?

Respect voor ieders visie niet waar, maar hier heb ik het extreem moeilijk mee allemaal.

Zo lang er niets gebeurt, no problem. De dag dat je hierdoor anderen in de miserie steekt, word je voor de rest van je leven opgezadeld met een gewetensprobleem dat je permanent blijft achtervolgen en is er ook al de miserie van dien voor je omgeving ...

Hoe dan ook, ik kan uw reacties op corona-maatregelen nu zeer goed begrijpen. Hopelijk krijg je van dergelijke levensvisie nooit spijt ...
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 16 nov 2020, 11:17, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Iedereen zal wel eens een regel al dan niet bewust overtreden, dat is dus inderdaad menselijk.

Het verschil zit hem er echter in dat als je die overtredingen bewust doet en er noch het probleem en de gevolgen en de consequenties van wil inzien. Wat we merken is echter dat mensen die pleiten om gewoon hun zin te kunnen doen ook degenen zijn die klagen dat er regels zijn en deze met boetes moeten gehandhaafd worden. Het ene is nl het gevolg van het andere. Verkeersboetes moeten verstrengd worden omdat sommige mensen ondanks controles toch te snel blijven rijden en omdat er teveel verkeersdoden blijven vallen. De regels rond roken zijn verstrengd omdat de hoffelijke houding gewoon niet werkte,...

Kortom, het zijn net de mensen die hun voeten vegen aan regels en gezond verstand die zorgen voor meer en strengere regels.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dizzy schreef:Iedereen zal wel eens een regel al dan niet bewust overtreden, dat is dus inderdaad menselijk.

Het verschil zit hem er echter in dat als je die overtredingen bewust doet en er noch het probleem en de gevolgen en de consequenties van wil inzien. Wat we merken is echter dat mensen die pleiten om gewoon hun zin te kunnen doen ook degenen zijn die klagen dat er regels zijn en deze met boetes moeten gehandhaafd worden. Het ene is nl het gevolg van het andere. Verkeersboetes moeten verstrengd worden omdat sommige mensen ondanks controles toch te snel blijven rijden en omdat er teveel verkeersdoden blijven vallen. De regels rond roken zijn verstrengd omdat de hoffelijke houding gewoon niet werkte,...

Kortom, het zijn net de mensen die hun voeten vegen aan regels en gezond verstand die zorgen voor meer en strengere regels.
Dit is de essentie van de zaak.

Indien iedereen de voorbije maanden een beetje de kerk in het midden had gehouden, dan was er nu geen probleem va deze omvang.

Maar er is een virus onze maatschappij binnen geslopen dat heet "mijn vrijheid, mijn blijheid en de rest kan de pot op" en erger nog, men ligt er niet van wakker dat daarbij doden vallen. Wat mij betreft heeft dit principe gemaakt dat we nu al over de grens zitten van wat onze samenleving en de aarde als ons biotoop eigenlijk aankunnen. Denk aan de elastiek die je opspant tot ... Wel deze zweer is nu opengebroken onder de vorm van covid, klimaatverandering, ... en het toenemend individualisme is daarbij alleen maar nefast.

Ik dacht dat covid één positief effect zou hebben, nl. dat men zich collectief eens grondig ging bezinnen over "welke richting gaan we uit met deze maatschappij, ons eigen leven, moeten geen accenten verschoven worden, etc. etc.". Hoe naïef kon ik zijn?

Dan toch mensDOM en dierenRIJK ... ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik haalde het ergens anders ook al aan. De mens heeft iets van zelfdestructie in zich. We doen onze zin tot het echt niet meer anders kan en we gedwongen zijn het roer om te gooien. Ondanks overduidelijk bewijzen dat we fout zitten blijven mensen het onverdedigbare met vuur verdedigen. Het verschil met de mensen die bleven vasthouden aan een platte aarde is niet groot al hadden die veel minder kennis ter beschikking.

Gelukkig is de natuur niet bezig met de wil van het individu en als wij het grondig verkloten zal er vanzelf een tabula rasa komen. Dit is erg voor de mensen die wel van goede wil waren en gezond verstand willen en kunnen gebruiken. In de natuur is het survival of the fittest en we zullen zien of we het beter doen dan de vorige dino's maar het ziet er niet zo goed uit.

Dit gezegd zijnde geloof ik nog altijd dat er genoeg (niet veel maar genoeg) mensen met verstand en wil om beter te doen en dat zij nog net op tijd het roer om kunnen gooien. Hoeveel doden en miserie dat zal kosten weten we nog niet. Ook de verkiezing in de VS is op dat vlak een positief voorbeeld. Zelf had ik twijfels over de slaagkansen van de anti-clown maar omdat veel mensen hun recht hebben gebruikt is de kooi uitgekuist of moet ik zeggen the swamp heeft zijn drainage gekregen. Kortom, we moeten hoopvol blijven omdat er anders zeker niets meer zal gebeuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dizzy schreef:Ik haalde het ergens anders ook al aan. De mens heeft iets van zelfdestructie in zich. We doen onze zin tot het echt niet meer anders kan en we gedwongen zijn het roer om te gooien. Ondanks overduidelijk bewijzen dat we fout zitten blijven mensen het onverdedigbare met vuur verdedigen. Het verschil met de mensen die bleven vasthouden aan een platte aarde is niet groot al hadden die veel minder kennis ter beschikking.

Gelukkig is de natuur niet bezig met de wil van het individu en als wij het grondig verkloten zal er vanzelf een tabula rasa komen. Dit is erg voor de mensen die wel van goede wil waren en gezond verstand willen en kunnen gebruiken. In de natuur is het survival of the fittest en we zullen zien of we het beter doen dan de vorige dino's maar het ziet er niet zo goed uit.

Dit gezegd zijnde geloof ik nog altijd dat er genoeg (niet veel maar genoeg) mensen met verstand en wil om beter te doen en dat zij nog net op tijd het roer om kunnen gooien. Hoeveel doden en miserie dat zal kosten weten we nog niet. Ook de verkiezing in de VS is op dat vlak een positief voorbeeld. Zelf had ik twijfels over de slaagkansen van de anti-clown maar omdat veel mensen hun recht hebben gebruikt is de kooi uitgekuist of moet ik zeggen the swamp heeft zijn drainage gekregen. Kortom, we moeten hoopvol blijven omdat er anders zeker niets meer zal gebeuren.

Zeer wijze woorden ... Het feit dat we onze zin doen tot we gedwongen worden het roer om te gooien (en blijkbaar volstaan boetes van 250 euro niet of niet altijd om ons gedrag bij te sturen) heeft te maken met de "mijn vrijheid mijn blijheid" cultuur waar ik het al zo vaak over gehad heb.

Vooral ook wat het "hoopvol blijven" betreft en ook nog open staan voor positieve dingen / ontwikkelingen. Alleen is dat hoopvol blijven niet altijd evident als je dagelijks met miserie legio geconfronteerd wordt. Maar inderdaad: de spreekwoordelijke kop laten hangen, heeft totaal geen zin.

En als we zien met welke snelheid nu berichten gelanceerd worden over vaccins is dit toch een lichtje in de tunnel. En er zullen er nog volgen.

Zelfs Molenberghs spreekt weer over enige normalisatie de komende zomer en dat is toch iemand die uitspraken doet terwijl hij maar over het spreekwoordelijk ijs gaat van 1 nacht.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef: Zelfs Molenberghs spreekt weer over enige normalisatie de komende zomer e.
wat lult die nu uit zijn nek
het staat toch in de sterren geschreven dat er pas tegen de zomer een vaccin zal zijn en het is toch duidelijk dat Belgie daar ook een hopeloos rommeltje van zal maken.
Tegne Belgen ingeënt raken zijn we 22
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:
Kortom, het zijn net de mensen die hun voeten vegen aan regels en gezond verstand die zorgen voor meer en strengere regels.
Nee, een verstandige aanpassing van de wet is niet een verstrenging omdat er een paar zotten ze flagrant overtreden.
Een verlaging van de promille is er niet gekomen omdat iedereen ladderzat achter het stuur zat, die is er gekomen omdat er andere inzichten kwamen (uw reactie vermogen gaat nu eenmaal een pak minder zijn met 2 pinten in uw lijf tov 1 pint)
Idem met die snelheidsregels, die 30km is er gekomen omdat de kans op zwaar letsel veel kleiner is aan 30 tov 50 km, ook daar heeft het niks te maken met mensen die veel te snel reden in de bebouwde kom.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Zoek de verschillen ....
zoek-de-verschillen.jpg
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef: @diersoorten/habitat
Niemand die daar écht wakker van ligt, geloof me. In België is er nauwelijks nog natuur waar je dat soort "risico's" hebt, dus als Belg is het makkelijk. In de rest van de wereld is het kiezen tussen een inkomen vs honger lijden als het gaat over beschermen van habitat etc.
Je kan zelf aanvullen hoe die beslissing altijd uitdraait...
En zo wordt covid21 voorkomen een filosofische discussie over kolonialisme, imperialisme en globalisme, al ga je er weinig zieltjes mee winnen.
Uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer. Ik weet goed genoeg hoe de wereld spijtig genoeg in elkaar zit. De oorzaken dat mensen honger lijden en dat er habitats vernietigd worden kennen de meesten onder ons wel. Je noemt ze zelf deels.
Over wat je zegt over de risico's in België ben ik echter niet akkoord. Het gaat niet alleen over habitat maar uiteindelijk over de overdracht tussen mens en dier. Als je de verhouding tussen de aantallen dieren en mensen in België onder de loep neemt kom je op heel beangstigende cijfers. De grote agro industrie heeft wel degelijk een pak risico's in petto.

En een pandemie begint altijd wel ergens, dat hoeft niet in België te zijn. Wuhan of Denemarken of waar dan ook. Ik denk dat we daar nu wel echt met ons snuitje in de realiteit worden geduwd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef:Kortom, het zijn net de mensen die hun voeten vegen aan regels en gezond verstand die zorgen voor meer en strengere regels.
Nee, een verstandige aanpassing van de wet is niet een verstrenging omdat er een paar zotten ze flagrant overtreden.
Een verlaging van de promille is er niet gekomen omdat iedereen ladderzat achter het stuur zat, die is er gekomen omdat er andere inzichten kwamen (uw reactie vermogen gaat nu eenmaal een pak minder zijn met 2 pinten in uw lijf tov 1 pint)
Idem met die snelheidsregels, die 30km is er gekomen omdat de kans op zwaar letsel veel kleiner is aan 30 tov 50 km, ook daar heeft het niks te maken met mensen die veel te snel reden in de bebouwde kom.
Ik denk dat je het gezond verstand serieus overschat. Alsof inzichten ineens veel meer effect zouden hebben dan honderden doden. Dat ons reactievermogen niet beter wordt met het aantal pinten is nooit een geheim geweest, dat wist iedereen die al ooit wat alcohol had gedronken :lol:

Dat je tegen 30 minder zware ongevallen hebt dan tegen 50 is nog zo'n wereldschokkende ontdekking :lol:

Met alcohol komen een aantal problemen naar boven en dat beperkt zich niet tot verkeer. Het beperken is dus gewoon niet meer dan logisch en de vele slachtoffers helpen om tot dat inzicht te komen. Als iedereen verstandig omging met alcohol waren er geen slachtoffers of zeer weinig en was er geen basis voor verstrenging. Dus ja, die zatte kloten die overal hun botten aan vegen zijn wel degelijk verantwoordelijk voor verstrengingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef: Nee, je beslist nog altijd zelf hoeveel risico je wil lopen.
Niemand verplicht je om op cafe of restaurant te gaan, niemand verplicht je om te gaan fitnessen, niemand verplicht je om op 21 juli op den dijk in Blankenberge te gaan lopen...
Niemand verplicht je om te gaan werken, je kan gaan doppen
Niemand verplicht je om het OV te nemen, je kan een auto bijkopen
Niemand verplicht je om eten te gaan kopen, je kan alles laten leveren (maar dan misschien contactbesmetting)
Niemand verplicht je om naar de dokter/oogarts/tandarts te gaan, je kan ook wachten tot het vanzelf geneest

Is toch wel even een totaal andere situatie dan zelf niet te roken of niet naast een roker te gaan staan in de buitenlucht

Dus als er geen corona maatregelen opgelegd worden kan je weinig doen om je risico te beperken.

Ik wacht ook nog altijd op de krantenkop “ziekenhuis en intensieve” vol wegens exponentiele groei van het aantal longkankers bij rokers...

Dat risico loop je dus ook nog met corona, ziekenhuis vol, jij met je gesprongen appendix die perfect te redden is, gaat toch dood...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

duizend schreef:
Ik wacht ook nog altijd op de krantenkop “ziekenhuis en intensieve” vol wegens exponentiele groei van het aantal longkankers bij rokers...

Dat risico loop je dus ook nog met corona, ziekenhuis vol, jij met je gesprongen appendix die perfect te redden is, gaat toch dood...
Het verschil is natuurlijk wel dat eens er een vaccin is, corona gewoon verdwijnt en dat die long- en nog vele andere kankers nog honderd jaar verder zullen bestaan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Griep is ook niet verdwenen, nochthans is er een vaccin

En dat iemand kanker krijgt van het roken, verhoogt mijn risico toch niet???
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

ub4b schreef:Zoek de verschillen ....

zoek-de-verschillen.jpg
ROFLMAO ....
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

De layout is zeker hetzelfde.. :wink:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

duizend schreef:En dat iemand kanker krijgt van het roken, verhoogt mijn risico toch niet???
Toevallig nog nooit het begrip "passief roken" tegen gekomen? Misschien een googelen. Als je elke dag samen leeft met een roker in dezelfde ruimte, zou je na jaren nog wel eens raren kunnen staan kijken ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

het vlaams parlement ontdekt de wantoestanden in de rusthuizen en de oplossing?
oppositiepartij groen pleit voor een nieuw postje/dienst/agentschap/.... uiteraard met een nieuw bestuur en mooie verloningen :)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/16 ... nen-maken/
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraaddeconinck schreef: Toevallig nog nooit het begrip "passief roken" tegen gekomen? Misschien een googelen. Als je elke dag samen leeft met een roker in dezelfde ruimte, zou je na jaren nog wel eens raren kunnen staan kijken ...
Passief roken kan je vandaag uitsluiten.
Alle rokers moeten buiten roken.

Als je met een roker samenleeft zal die wel zo hoffelijk zijn om niet binnen te roken zeker :bang:

Roken = een risico waar je volledig zelf voor kiest en kan kiezen zonder grote aanpassingen van je gedrag of levensstijl
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: Niemand verplicht je om te gaan werken, je kan gaan doppen
Niemand verplicht je om het OV te nemen, je kan een auto bijkopen
Niemand verplicht je om eten te gaan kopen, je kan alles laten leveren (maar dan misschien contactbesmetting)
Niemand verplicht je om naar de dokter/oogarts/tandarts te gaan, je kan ook wachten tot het vanzelf geneest
...
Idd, je kan het risico verkleinen tot zover je dat zelf wil.. daar heb je echt geen absurde maatregelen voor nodig. Maar laat mij leven zoals ik dat wil en anderen zoals zij dat willlen.
Soit, we staan dus aan de vooravond van een grote vaccinatie campagne, binnen een paar jaar is corona voor iedereen een gewoon griepje en sterven er jaarlijks amper 3000 tot 5000 Belgen met of aan corona/de griep :angel: No Worries, business as usual. :beerchug:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

iceke schreef: Soit, we staan dus aan de vooravond van een grote vaccinatie campagne, binnen een paar jaar is corona voor iedereen een gewoon griepje en sterven er jaarlijks amper 3000 tot 5000 Belgen met of aan corona/de griep :angel: No Worries, business as usual. :beerchug:
Gelukkig zijn die vaccinaties niet verplicht. Groepsimmuniteit als 70% een middel laat inspuiten waarvan de lange termijnseffecten onbekend zijn.
Iedereen is zo bang en het zo beu gemaakt, dat het leeuwedeel nu allemaal de korte termijn oplossing zal accepteren.

Er zit nog waarheid in mijn vergelijkingstabel die al werd weggelachen.

Problem reaction solution
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:
duizend schreef: Niemand verplicht je om te gaan werken, je kan gaan doppen
Niemand verplicht je om het OV te nemen, je kan een auto bijkopen
Niemand verplicht je om eten te gaan kopen, je kan alles laten leveren (maar dan misschien contactbesmetting)
Niemand verplicht je om naar de dokter/oogarts/tandarts te gaan, je kan ook wachten tot het vanzelf geneest
...
Idd, je kan het risico verkleinen tot zover je dat zelf wil.. daar heb je echt geen absurde maatregelen voor nodig. Maar laat mij leven zoals ik dat wil en anderen zoals zij dat willlen.
Soit, we staan dus aan de vooravond van een grote vaccinatie campagne, binnen een paar jaar is corona voor iedereen een gewoon griepje en sterven er jaarlijks amper 3000 tot 5000 Belgen met of aan corona/de griep :angel: No Worries, business as usual. :beerchug:
Inderdaad we verkleinen het risico best met de huidige coronamaatregelen. Fijn dat je het begrijpt :angel:

Zoals je zegt: nog een paar jaartjes braaf je maskertje op en t'is in orde :banana:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

ub4b schreef: Iedereen is zo bang en het zo beu gemaakt, dat het leeuwedeel nu allemaal de korte termijn oplossing zal accepteren.
Een vaccin is geen korte termijn oplossing, een vaccin is een lange termijn oplossing (afstand houden is een korte termijn oplossing)
ub4b schreef: Er zit nog waarheid in mijn vergelijkingstabel die al werd weggelachen.

Een complot theorie gaat altijd uit van een klein beetje waarheid hé, de conclusie die daar uit getrokken wordt is te zot voor woorden, maar dat zijn we al jaren gewoon van u :angel:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

iceke schreef: Een vaccin is geen korte termijn oplossing, een vaccin is een lange termijn oplossing (afstand houden is een korte termijn oplossing)
Kritisch denken: als de antilichaampjes na een normale besmetting snel verdwijnen, waarom zou een vaccin dan antilichaampjes maken die niet snel verdwijnen?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200630_96969549

De vaccins die ze nu op de markt gaan brengen, hebben tevens dit probleem, en daarom zijn al minstens 2 shots nodig.
Ze zijn dus een korte termijnsoplossing en bieden geen langdurige immuniteit. Ze hebben wel mogelijk lange termijns bijwerkingen zoals auto-immuun ziektes.

De KUL is wel bezig met een vaccin wat op lange termijn zou werken, staat ergens op VRT NWS, en waar maar één dosis voor nodig is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Mijn assumptie is dat het corona-vaccin iets zal worden zoals het griep-vaccin.
Jaarlijks te herhalen én matig efficiënt. De hoge percentages waar nu mee gegoocheld wordt (90%+, 95%, ...) zijn in een strak gecontroleerde omgeving, niet "in de wereld".
Het griepvaccin zit aan een effectiviteitsratio tussen de 40% en de 60%...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

In de laatste fase is dat een test met 40-60.000 personen. Is toch "in de wereld", niet?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Mijn assumptie is dat het corona-vaccin iets zal worden zoals het griep-vaccin.
Jaarlijks te herhalen én matig efficiënt. De hoge percentages waar nu mee gegoocheld wordt (90%+, 95%, ...) zijn in een strak gecontroleerde omgeving, niet "in de wereld".
Het griepvaccin zit aan een effectiviteitsratio tussen de 40% en de 60%...
je weet het gewoon niet zolang je neit weet heo die vaccin concreet werken
lang, kort, vaak herhalen, meerdere spuiten,...
testen? alle testen zijn op gezonde mensen maar de bedoeling is toch om oud en ziek te beschermen? geen idee in hoever men in rusthuizen is gaan testen
dat is nu nog allemaal speculatie.

1 ding staat vast, Vd westerse wereld zullen wij de laatste zijn. in het slechte geval laat bureaucraat x niet toe dat deze of gene vriezer gebruikt mag worden omdat het aanvraagformulier niet volledig is ingevuld
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

ddd schreef:In de laatste fase is dat een test met 40-60.000 personen. Is toch "in de wereld", niet?

Gezonde mensen, als je ’iets’ mankeert mag je geen proefpersoon zijn
de koe zegt boe
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Fout, is niet alleen bij jonge/gezonde mensen.
Bv in Gent fase 3 test: https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mds ... accin.aspx

Toelatingsvoorwaarden
De belangrijkste voorwaarden om deel te nemen zijn:

- 18-99 jaar
- verblijfplaats op maximaal 25 km van het UZ Gent in functie van een mogelijk huisbezoek door het studieteam
- chronische aandoeningen zijn geen criterium voor uitsluiting, op voorwaarde dat ze onder controle zijn
- nog geen COVID-19 hebben doorgemaakt
- voor vrouwen op vruchtbare leeftijd: niet zwanger zijn, geen borstvoeding geven en een doeltreffende anticonceptiemethode gebruiken



Van de Johnson & Johnson study:
The Phase 3 ENSEMBLE study is a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial designed to evaluate the safety and efficacy of a single vaccine dose versus placebo in up to 60,000 adults 18 years old and older, including significant representation from those that are over age 60. The trial will include those both with and without comorbidities associated with an increased risk for progression to severe COVID-19, and will aim to enroll participants in Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru, South Africa and the United States. In order to evaluate the effectiveness of Janssen’s COVID-19 vaccine, countries and clinical trial sites which have a high incidence of COVID-19 and the ability to achieve a rapid initiation will be activated.

Wat wel een hoog percentage kan geven: als je u opgeeft om een vaccin te laten injecteren, ben je volgens mij ook wel bezig met corona en de ernst er van. In zo'n groep zal men de regels misschien wel beter volgen dan gemiddeld.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Toelatingsvoorwaarden
18-60 jaar
U verkeert in een goede algemene gezondheid
U bent nog niet besmet geweest met het coronavirus (bevestigd via PCR)
U bent niet betrokken bij de zorg in een woonzorgcentrum
U bent op geen enkele manier betrokken bij de zorg van patiënten
U gebruikt geen chronische medicatie
Uw BMI is ≥ 18 en ≤ 32.0 kg/m²
U geeft geen borstvoeding, bent niet zwanger of hebt geen plannen om zwanger te worden tijdens de studie
U bent geen actieve roker of ex-roker (u rookte het voorbije jaar niet - ook niet elektronisch - en hebt minder dan 10 pakjaren gerookt)
Andere criteria zullen telefonisch overlopen worden.

https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mds ... virus.aspx
de koe zegt boe
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat gaat niet over de fase-3 studie, mijn link wel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

één van mijn leveranciers heeft corona en zit thuis in quarantaine
hierdoor staan een heel aantal producties in backorder

ik heb de man mijn lijstje van bio producten doorgespeeld die volgens mijn research wel bewezen het immuunsysteem versterken (wetenschappelijke sites zoals pubmed, geen niburu onzin)

van deze lijst heeft hij voorlopig enkel deze ingenomen:

Ladrome Propolis Immuno+ Bio

na inname van een ampule voelt hij vrij snel een verschil in energie, en is ondertussen al een stuk beter en kan nu halftijds werken

ik ken dit product al veel langer en weet wat het kan

we hebben nu terug de onderdelen om onze orders af te werken ;)

je bent uiteraard vrij om te geloven wat je wil, als je corona krijgt veel sterkte als je deze tips in de vuilbak gooit en gelooft dat enkel een vaccin je immuniteit kan versterken

de rest van het lijstje kan je krijgen via persoonlijk bericht
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Een waar wondermiddel dat eigenlijk gewoon vitamine C aanvult, iets dat je ook kan met fruit, groentes en patatten.

Eet gezond en gevarieerd en dat zal inderdaad uw weerstand verbeteren... als je dat al niet deed. De rest is om de kassa van verkopers van overtollige vitaminesupplementen te spijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik ken er ook zo die 's morgens voor elk gezinslid een bakje pillen met allerlei supplementen hebben klaarstaan.

In uitzonderlijke gevallen/tekorten (herstellen van kankerbehandeling, na bevalling, ...) kan het helpen, maar voor een gewoon gezonde mens, neen danku. Eet ik wel een appel en een banaan.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet dat toch eens geprobeerd hebben ;-) Ik voel wel degelijk verschil als ik een paar dagen van die fleskes gedronken heb :angel: Je gaat me dat niet een heel jaar zien innemen, maar de keren dat ik me wat vermoeid voel geeft dat toch wel een boost.
Maar uiteindelijk is het de gemakkelijke oplossing, een uur sporten per dag geeft me meer energie dan die fleskes
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”