Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Exporteren naar csv/excel, maximum waarde zoeken kWh verbruikt in 1 kwartier. Deze x4 doen en klaar toch?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is de melding van Fluvius om het op het schermpje van de teller te zien.
Ik meen dan te begrijpen dat jij elk kwartier naar de meter loopt in de toekomst?
Via de P1 poort al mogelijk met eventueel bijsturing behoort tot de mogelijkheid (bijkomende hardware nodig)
Via de website van Fluvius al mogelijk echter loop je achter op de feiten
PeterP schreef:Op de site van de VREG staat duidelijk dat het uitlezen van de kwartierwaarden nu nog niet mogelijk is.
Via een software update gaan ze dit wel mogelijk maken. Dit mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk doen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het klopt
Redelijk belachelijk deze dure meters in te voeren en dan de mogelijkheden niet te kunnen gebruiken.

Ik weet niet of het een privacy zaak is dan wel een probleem met de hoeveelheid data die te verwerken zou zijn.
oplaadregelaar
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2020, 20:52

Nieuwe tariefstructuur 2022 met invoeren Capaciteitstarief.
Stap wijze afschaffen exclusief nachttarief voor elektrische accumulatieverwarming. ( 2021 -2024 )
- Huidig wordt door de netbeheerder ( Fluvius voorheen Eandis ) per KWh een nettarief aangerekend , die ongeveer voor het normaal dagtarief 16,59 c€ bedraagt van de totale KWh kost.( 28,22 c€)
- Voor exclusief nachttarief bedragen deze netkosten maar 3,75 c€ van de totale KWh kost ( 14,17 c€).
- Vanaf 2022 wordt door de netbeheerder het capaciteitstarief geïntroduceerd. Deze tarief zal bestaan uit 2 delen : 25 % per KWh zoals vroeger en 75 % evenredig met de gemiddelde piek- vermogen belasting ( KW)
Nadeel : voor de groot ( piek ) vermogens.
- Elektrische accumulatie verwarmers ( +- 16 KW )
- Warmtepompen ( +- 8 a 10 KW )
- Werkende man/vrouw die rond 18 uur thuis komt en al hun elektrische toestellen inschakelt ( oven, keukenpl.,wasmachine, warmtepomp en zelfs auto accu opladen )

⇨ Verplichte keuze : Spreiden van gebruikte vermogen over de dag of penaliseren met extra netvergoeding.
Dit is het gevolg van het niet tijdig investeren van de netbeheerders in de distributienetten. De nalatigheden veroorzaakt door de distributienetbeheerder worden zo maar verhaald op de consument.
Uit informele bron heb ik vernomen dat destijds door het afspringen van de fusie van Eandis ( nu Fluvius ) met het Chinese staatsbedrijf “ State Grid “ er besparingen zich opdrongen rond de nettarieven;
- State Grid zou destijds de intro van de digitale meters betalen, niet het geval nu.
- Er moesten daardoor bijkomende inkomsten gevonden worden:
• Intro capaciteitstarief
• Afschaffen goedkoper nettarief voor exclusief nacht voor accumulatie klanten
Met als gevolg dat de accumulatie verwarmers 2 maal afgestraft worden door : afschaffen exclusief nachttarief en de veel hogere capaciteitstarief, waardoor onze factuur kan verdubbelen.
Dit niettegenstaande dat in de jaren 1970 a 1980 zwaar gepropageerd werd voor accumulatieverwarming op exclusief nacht ( nog 160.000 klanten ) , waarvoor wij in de aansluitkosten, wegens het hoger aansluitvermogen ,destijds extra betaald hebben.
Ik ga de vergelijking maken met de telecombedrijven : hoe meer data wij gebruiken, hoe meer dat wij betalen , dat is te begrijpen.
Maar zij dringen de consument niet op om niet allen op dezelfde moment hun PC, digitale TV, etc.. te gebruiken. Zij hebben geïnvesteerd in hun kabels en zelfs in glasvezeltechniek.
Er zal een afbouwprogramma komen voor het voordelig exclusief nacht accumulatie tarief ( consultatie VREG – openbare raadpleging ), waardoor de korting op de netwerkkost stapswijze afgebouwd wordt met de jaren : 2021 – 40 %, 2022 – 30%, 2023 – 20 % ,2024 – 10%...daarna volledig afgeschaft.
De VREG is een beetje de spreekbuis van oa. de netbeheerder, zou in wezen ook de belangen van de klant moeten behartigen.
Wat is de functie van de VREG ( Vlaamse Regulator Elektriciteit en Gasmarkt ):
* autonome dienst met rechtspersoonlijkheid
* onder toezicht van Vlaams Parlement
* staat in voor regulering, controle en bevordering van de transparantie van de elektriciteits- en gasmarkt in Vlaams Gewest.
Midden 2020 werd opeens beslist dat vanaf 2021 in stappen de exclusief nacht zal afgeschaft worden.
In 2014 heb ik na 40 jaar mijn accumulatoren vervangen/vernieuwd en een computer gestuurde oplaadregelaar met buitenvoeler geïnstalleerd.
Daardoor is mijn verbruik met ongeveer 15 % gedaald.
Vergeet ook niet dat de overgrote meerderheid van diegene die met accumulatie verwarmen destijds vroegtijdig geïnvesteerd hebben in isolatie ( spouwisolatie, vloerisolatie, dubbel glas, dak en zolder isolatie )
Er zijn nooit procedures en wetten gecreëerd, waar bij het verboden was om je versleten toestellen te vernieuwen. De toestellen worden nog steeds gemaakt en in Frankrijk is dit bij nieuwbouw nog steeds toegestaan. Zelfs werden er in 2014 in Kortemark nog een 33 tal nieuwe OCMW serviceflats ingericht met Dimplex accumulatieverwarming met oplaadregelaars.
Een accumulator voor elektrische verwarming is een beetje zoals de geadviseerde accu voor elektrische stroom, maar er wordt warmte geaccumuleerd die geproduceerd wordt in de dode uren van elektriciteitsproducent en meestal zijn dat ook de dode uren van de netbeheerder. Dus een accumulatie is de zuiverste vorm van mogelijkheid van spreiden van het vermogen over een periode van 24 uur. Die toestellen zijn er voor gebouwd, ze kunnen op gelijk welk moment van de dag warmte accumuleren. Als er dode momenten zijn tijdens de 24 uren, kan men accumulatiestroom geven. De oplaadregelaar ( computertje ) kan daarop inspelen. Als een toestel max. 8 uur/dag nodig heeft om opgeladen te zijn ( meestal maar 4 uur noodzakelijk ) kan hij deze uren tijdens de dode uren leggen van de dag.
Ons gezond verstand zegt ons echter, dat met de afschaffing van het exclusief nachttarief, het dagverbruik en aldus ook de belasting van het net tijdens de dag sterk zal toenemen.
Elektrische verwarming is nochtans de properste verwarming die er bestaat. Geen CO2, noch NOX, etc. 100 % rendement. Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Daar windenergie, zonne-energie en in de toekomst golfslagenergie ( kust ) kunnen enkel elektriciteit opwekken en bijv. geen aardgas of mazout…..zal dit in de toekomst ook zo blijven.
Wat de VREG voorstelt op korte termijn om te ontsnappen aan deze enorme verhoging van de netkosten voor accumulatie verwarmers is een lucht- lucht warmtepomp.( Er bestaan nog andere warmtepompen, maar daarvoor moet men zeer grote renovaties uitvoeren - enkel geschikt voor nieuwbouw )
• Enig bruikbaar alternatief met matig kap en breekwerk , maar toch pleister-
behang- of schilder herstel.
• Ook een vermogen van 8 KW nodig, die boven de minus 5 gr. ook moet ondersteund worden met ingebouwde elektrische weerstand.
• Jaarkost en piekbelasting ook vrij hoog.
• Investeringskost voor deel woning 5 000 a 6 000 €, voor ganse woning 8 000
a 10 000 €
• Geluid van ventilatoren van buiten units van warmtepomp aan de gevel van de woning.
• Grotere onderhoudskost ( draaiende delen en Filters ) : gaat max. 15 jaar mee
Dus een wel overwogen investering is het in feite niet. Een warmtepomp geeft ook in de winter piek belastingen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hoeveel accumulatieverwarming gebruikers zijn er nog?
En wanneer hebben die hun oorspronkelijke investeringen gedaan, vermoedelijk in de jaren '70.

> Het is niet absurd om na 50 jaar eens te kijken wat er nog relevant is? Het is toch al langer dan 2020 duidelijk dat dat type verwarming niet bepaald toekomstbestendig is?
> Idem dito voor mazoutverwarming: het is toch al langer duidelijk dat mazout niet echt een goeie keuze is. Dat het nog mag verkocht worden, is oprecht bizar, maar de overheid kan niet alles verbieden natuurlijk.

Dat gezegd zijnde, blijft de VREG tariefaanpassing een draak van een regeling.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Hoeveel accumulatieverwarming gebruikers zijn er nog?
En wanneer hebben die hun oorspronkelijke investeringen gedaan, vermoedelijk in de jaren '70.

> Het is niet absurd om na 50 jaar eens te kijken wat er nog relevant is? Het is toch al langer dan 2020 duidelijk dat dat type verwarming niet bepaald toekomstbestendig is?
> Idem dito voor mazoutverwarming: het is toch al langer duidelijk dat mazout niet echt een goeie keuze is. Dat het nog mag verkocht worden, is oprecht bizar, maar de overheid kan niet alles verbieden natuurlijk.

Dat gezegd zijnde, blijft de VREG tariefaanpassing een draak van een regeling.
Ik denk dat je dan een periode in coma lag
Rond de eeuwwisseling hebben de DNB's het 4 houding tarief ingevoerd om naast excl. Nacht er ook nog een te hebben voor de kleinere accumulatie kachels waarbij op de piek momenten tussen nov-feb een véél duurder tarief DNB aan te rekenen
Die accumulatie kachels werden met een signaal uitgeschakeld tijdens die piekperiodes

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Werd veel gebruikt in 2de verblijven
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef:Hoeveel accumulatieverwarming gebruikers zijn er nog?
En wanneer hebben die hun oorspronkelijke investeringen gedaan, vermoedelijk in de jaren '70.
Best veel, en niet uit de jaren 70 :)
Er zijn nl in de jaren 2000-2010 best veel gebouwen zet, vnl hogere categorie appartementen waar men voor een combinatie van goede isolatie en accumulatie is gegaan, een bewuste keuze om geen gevaarlijke gas installaties te moeten aanleggen :)

Heb er zelf zo in twee gewoond, 7 jaar in een duplex op 2e/3e verdieping, en door de zon oppervlakte en goede isolatie moest er infeite tussen Maart en november zelden verwarmd worden. Nu reeds 4j in een gelijkvloerse van een gebouw uit zelfde periode, zelfde bouwheer, zelfde situatie. En hoewel iets minder zon inval, nog steeds vrij "stookvrij" van pakweg midden maart tot minden oktober.

En door de relatief jonge leeftijd van de installatie natuurlijk ook buitensensoren en predictief opladen op basis daarvan.

Dus uw visie van " het is allemaal uit de jaren 70 is niet bepaald correct:)

Soit, in mijn geval, doordat het door de goede isolatie voor de bouwperiode hier maar een kleine accumulator van 5KW is, én met 3 elementen (driefase) kan ik er wellicht vrij simpel een mouw aan passen door de huidige predictieve sturing af te koppelen en zelfbouw iets te voorzien om sequentieel in blokken van 1 element op te laden gedurende de volledige periode van nachttarief (22 tot 7 hier), en zo netjes onder hun "zever-radar" te blijven.
heist_175 schreef:Dat gezegd zijnde, blijft de VREG tariefaanpassing een draak van een regeling.
Feit blijft inderdaad dat het een draak van een constructie is, en ik die ene persoon in dit topic die het met hand-en-tand fantastisch en goed blijft noemen, er serieus van verdenk dat ie voor de VREG of een intercommunale werkt.... :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat recente woningen een groot deel van het jaar "stookvrije" zijn, wil ik best geloven.
Maar dat er 20 jaar geleden nog voor accumulatie en niet voor warmtepomp werd gekozen, verbaast me wel. Ook al hadden de warmtepompen niet de COP die je vandaag kan krijgen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sterker nog, mijn collega heeft een 30-tal jaar geleden gebouwd en kreeg subsidie om voor accumulatie verwarming te gaan.
Tien jaar terug installeerde ze PV (eveneens onder impuls van subsidie) en die wordt tegenwoordig ook extra belast.

De overheid, je stabiele en betrouwbare partner. :twisted:
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Volg dit topic al een tijdje op deze achtergrond. Hier haak ik even in nu het om accumulatoren gaat.

Onze woning uit 79' die we vorig jaar gekocht hebben werd in 2004 gerenoveerd. De mazoutketel en bijhorende radiatoren werden verwijderd en vervangen door 4 accumulator op de begane grond. In de slaapkamers, badkamer en hal plaatste men elektrische kachels. Alles op exclusief nacht meter.

De vorige bewoonster werd hierdoor opgezadeld met een maandelijks voorschot van net geen 250€ per maand. Ik vraag mij nog steeds af waarom ze die mazoutkachel niet gewoon laten zitten heeft? Geen idee wat het gekost moet hebben als ze voor warmtepomp gegaan was?

Vanaf we de sleutels hadden was het verwijderen van die kachels nummer 1 op de lijst van onze renovatie.(was overigens een heel karwei)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat is natuurlijk extreem anekdotisch...

Want hoeveel duizenden liters mazout jaagden ze erdoor voor ze "renoveerden"?

Klinkt als gevalletje van "constant 28° in huis" of een enorm slecht geisoleerd tochtkot, of accumulatoren die niet dynamisch waren en elke nacht het hele jaar door tot max capaciteit oplaadden...


(elektrische *kachels* op exclusief nacht is trouwens ook vreemd... Want dan kan je die ruimtes alleen tussen 22 en 7 (of de periode waar in je regio nachttarief van toepassing is natuurlijk) verwarmen.... )
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Goed dat je "renoveerden" tussen aanhalingstekens plaatst. Twas maar met de Franse slag gedaan. De gaten in de vloer waar de waterleidingen van de radiatoren waren, waren gewoon nog open. De frisse lucht uit de kruipkelder kwam gewoon naar binnen :|

De vorige bewoonster had de mazoutketel nooit gebruikt zei ze, ze had het huis zelf gekocht in 2004.

En die kachels op exclusief nacht, ja dat was ook ni het slimste om te doen.

Ze wist het zelf allemaal niet goed denk ik, ze was toen al wel 'op leeftijd'.
toxictooms
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik lees al even mee met dit topic.
Ik woon reeds 15 jaar in ons huis met "accumulatie kachels", er staan 2 kachels in huis van elk 4Kwh.
Op jaarbasis heb ik een verbruik van 3200Kwh aan exclusief nachttarief.(wat ik persoonlijk niet zoveel vind)
Ik moet zeggen dat na 15 jaar we nog 0.00€ kosten gehad hebben aan deze kachels.
Nu heb ik al eens rondgekeken om deze verwarming, indien ze ooit defect zijn, te veranderen door een ander soort verwarming.
In ons buurt is er geen gasaansluiting.
Ik kom dan uit op pelletkachels, warmtepomp.
Maar als ik daar de prijs en onderhoudskost van zie...
Wat de nieuwe manier van berekenen voor mij zal betekenen, vraag ik me ook af.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

toxictooms schreef: In ons buurt is er geen gasaansluiting.
Ik kom dan uit op pelletkachels, warmtepomp.
Maar als ik daar de prijs en onderhoudskost van zie...
Zelfde situatie hier.

Wij zijn voor een pelletkachel gegaan, met kanalisatie naar de badkamer. Was/is voor ons de enige financieel haalbare oplossing op dit moment(jong koppel halverwege de 20, altijd gehuurd en dus weinig gespaard).

Onderhoud van de pelletkachel kan ik zelf, heb mogen meevolgen met de installateur en veranderd niets aan garantie als ik het zelf doe(hopelijk zegt hij dat nog steeds als er iets aan is). Het enige zware aan het onderhoud is de kachel van de muur halen, verder een halve dag werk als je de tijd neemt. Bespaart toch weer een 150 euro per jaar.

In de badkamer ook nog een handdoekwarmer van 500 Watt hangen. Even afwachten wat dat met de elektriciteitsrekening doet, maar denk dat dat wel meevalt.
toxictooms
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind het een moeilijke berekening, ik heb al verschillende prijzen gekregen voor een kwalitatieve/stille pelletkachel
En ik kom snel aan 5500€ reken daar nog ongeveer een pallet pellets bij ( 280€) en onderhoud (130€/j)
Ik denk dat ik nog een paar jaar de kat uit de boom kijk.
Misschien valt het nog mee eens de nieuwe manier van berekenen er is.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik kan alleen maar zeggen dat naast mijn zonnecollector een pelletkachel de beste investering is die ik heb gedaan.

Ik kan nu mijn warmtepomp gebruiken om 'net geen koude voetjes' te hebben en voor warm water in de winter.

De pelletkachel verwarmt living/keuken/bureel en de traphal die in de living uitkomt.
Een handdoekdroger in de badkamer met soms bijverwarming is daar (soms) nodig om het voldoende warm te krijgen daar.

On topic...
Al zal mijn piek voor warm water bij de warmtepomp altijd roet in het eten blijven gooien, want die heeft meer dan 30 minuten nodig.
De warmtepomp heeft maar 1 compressor, anders had ik in de sturing er 1 kunnen uitschakelen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Al wat ouder maar wel interessant topic op het livios forum.
https://forum.livios.be/nl/technieken/e ... len?page=1
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als er geen gas in de straat ligt en dat is jouw voorkeur dan kan je (indien je plaats hebt uiteraard) gaan voor een gastank.
Je kan die dingen kopen of huren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@pellets
Om volledig over te schakelen op pellets (dus als centrale verwarming) hebben we enkele tonnen pellets nodig.
Ofwel zelf met zakjes aansleuren, nu gaat dat allemaal, maar wat als we 60-70-80 jaar zijn?
Ofwel een pelletsilo laten "volblazen" met een camion.
Investering: €15K

Warmtepomp:
grond/water: dure geothermische boring (€25K voor ganse installatie)
lucht/water: wat bij buitentemperatuur van -10° (€10-15K voor ganse installatie)

En in een bestaande woning is de COP niet zo interessant, omdat het nog "gewone" radiatoren zijn, en geen "low temp" radiatoren (met ingebouwde ventilator).
Check de warmte-afgifte maar eens bij verschillende watertemperaturen: https://www.jaga.com/benl/Producten/Hor ... daard.html
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Een maand geleden stuurde ik een brief naar het kabinet van Zuhal Demir.

knipsel uit mijn tekst aan haar (het voor mij meest relevante deel)
Ondanks onze inspanningen zullen we dus weer extra gaan moeten betalen omwille van onze keuze 12 jaar geleden. Eerst een prosumententarief waardoor we 30% van onze groenestroomcertificaten terug verliezen (ik heb extra moeten lenen voor de zonnepanelen dus die certificaten had ik nodig om de lening mee af te betalen), en in 2022 opnieuw omdat we in de herfst/winter een hoog verbruik hebben omdat onze zonnecollector geen warm water levert, Onze nachtelijke piek zal altijd minstens 6kw zijn (5.5kw van de WP en verbruik andere apparatuur).
Antwoord van haar kabinet
Wij hebben uw mail goed ontvangen en aandachtig gelezen.

Wij hebben oprecht begrip voor uw terechte bezorgdheid. Ik heb uw bedenkingen bezorgd aan de raadgevers energie. Zij zullen dit zeker meenemen in hun overleg ter zake met de VREG.

De Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) heeft onlangs inderdaad een nieuwe tariefstructuur voorgesteld, meer bepaald de regels waarmee de distributienetbeheerders de tarieven voor de periode 2021-2024 kunnen opstellen.

Door de toenemende elektrificatie van o.a. transport en verwarming in combinatie met meer decentrale elektriciteitsopwekking via zonnepanelen zullen onze distributienetten in de toekomst blootgesteld worden aan steeds grotere piekbelastingen. Om dit op te vangen zullen de distributienetbeheerders op termijn mogelijk zware investeringen moeten uitvoeren om hun netten betrouwbaar te houden. De kosten van deze investeringen zullen uiteindelijk aan alle netgebruikers doorgerekend worden via de nettarieven. Volgens de VREG, die hierover onafhankelijk beslist, is de invoering van het capaciteitstarief noodzakelijk om de beschikbare capaciteit van de distributienetten beter te benutten waardoor er uiteindelijk ook minder netinvesteringen nodig zullen zijn, hetgeen resulteert in lager distributienettarief voor alle netgebruikers.

Op die manier wil de VREG de netgebruikers via het capaciteitstarief aansporen om slimmer om te gaan met hun elektriciteitsverbruik en om hoge piekbelastingen te vermijden. Niet enkel de hoeveelheid elektriciteit is van tel maar ook de mate waarin men zijn verbruik spreidt.

In het kader van een betaalbare energietransitie is de invoering van het capaciteitstarief, volgens de VREG, dus noodzakelijk. De nieuwe tariefstructuur van de VREG wil de elektriciteitsafnemers aanzetten om hun gedrag af te stemmen op het kosten-efficiënt gebruik van het elektriciteitsnet.

Volgens de VREG, en de meeste energiespecialisten, biedt de invoering van het capaciteitstarief voordelen voor de energietransitie en voor de invoering van nieuwe klimaatvriendelijke technologieën. Zoals U weet, en wellicht al in de media hebt kunnen lezen, is minister Demir wel bezorgd over de impact die het capaciteitstarief zal hebben op de netfactuur van sommige netgebruikers.

Het is daarom belangrijk dat de VREG hierover duidelijk iedereen informeert, ook over de mogelijkheden om de eventuele impact op de factuur zo laag mogelijk te houden. In aanloop naar de invoering van het capaciteitstarief op 1 januari 2022 zullen wij de nodige informatiecampagnes doen om de elektriciteitsafnemers wegwijs te maken in deze nieuwe situatie.

Na de beslissing van de VREG van 13 augustus 2020 heeft minister Demir met de VREG de mogelijke impact van het capaciteitstarief op de netfactuur van de verschillende doelgroepen besproken. Voor wat betreft exclusief nachttarief hebben we afgesproken om elk binnen zijn eigen bevoegdheid na te gaan welke flankerende maatregelen genomen kunnen worden, omdat zij de enige doelgroep zijn met een dreigende financiële impact. Voor de overige doelgroepen blijkt de beslissing van de VREG wel gunstig, zoals voor eigenaars van zonnepanelen, elektrische voertuigen en/of een warmtepomp.

Wat uw vragen hierover betreft, kan ik enkel meedelen dat wij momenteel volop de impact van de aangekondigde maatregel bestuderen en wachten op meer informatie. Gelieve dit dan ook geduldig af te wachten.

In december worden de definitieve tarieven voor 2021 per netbeheerder beschikbaar, dan pas kan per gezin berekend worden hoeveel iemand meer of minder zal betalen in 2021. Einde 2021 worden de ‘capaciteitstarieven’ berekend die in 2022 toegepast zullen worden.

De VREG is de juiste bron van informatie want het is een maatregel die zij hebben aangekondigd. Dit is hun bevoegdheid op basis van het energiedecreet en Europese regelgeving (Elektriciteitsrichtlijn).

Voor al uw concrete praktische vragen kan u het antwoord terugvinden op de website van de VREG. Wij raden u ten zeerste aan om eens de FAQ van de VREG na te lezen dewelke u kan terugvinden via https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettari ... eitstarief en https://www.vreg.be/nl/faq/toekomst-net ... nen-en-kmo.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u nadien nog vragen heeft, mag u ons altijd opnieuw contacteren.
Eigenlijk zeggen ze me:
- het is al beslist en wacht maar af wat de tarieven betreft
- de VREG is hier de bepalende factor
- enkel klanten met nachttarief zijn de dupe (wat helemaal niet waar is)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Miskijk u niet op dat piekverbruik. Door de warmtepomp heb je inderdaad een hoger piekverbruik maar uw totale verbruik per jaar is ook een pak hoger dan iemand zonder warmtepomp. Dus omgerekend per kWh zal je waarschijnlijk iets minder betalen dan in het oude systeem.

Ik ben geen voorstander van het systeem nu met de terugdraaiende teller omdat ik het geen eerlijk systeem vind t.o.v. diegene die geen zonnepanelen hebben. Zelfs met het prosumententarief is het nog niet eerlijk. Ze hebben natuurlijk wel beloofd dat het zou blijven en hoe ze dat gaan oplossen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

PeterP schreef:Ze hebben natuurlijk wel beloofd dat het zou blijven en hoe ze dat gaan oplossen ?
Niet.
Afwachten wat de rechtbank beslist.
Een collega zei me dat er een uitspraak verwacht wordt tegen maart (geen bron).
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ben ik de enige die niet snapt waarom men accumulatie verwarming zo hard wil afstraffen. Uiteindelijk past het toch volledig in het plaatje van groene energie + spreiding verbruik?

-Het is milieuvriendelijk: elektriciteit komt van groene energiebronnen
-Verbruik buiten piekuren, want opladen gebeurt 's nachts. -> Spreiding capaciteit
-Veroorzaakt verbruik in rustige uren -> zorgt dus dat elektriciteit 's nachts benut wordt en windmolens niet zomaar stil worden gezet.

Voor elektrische wagens zou bovenstaande allemaal gelden, maar voor verwarming niet. Dan moeten we plots gas gebruiken... Wellicht heb je een meerdere universitaire diploma's nodig om die groene logica te snappen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat wordt niet afgestraft, het wordt minder sterk aangemoedigd dan vroeger.

Reden? De opwekking gebeurt meer en meer verscheiden waaronder een deel zonnestroom dat er uiteraard niet ‘s nachts is.
Volgens mij is er ‘s nachts ook minder wind, maar dat is een buikgevoel’

Daarnaast verbruik acumulatie nogal wat aangezien er ter plaatse warmte wordt opgewekt met weerstanden. Dus heel wat minder efficient dan een warmtepomp die zijn warmte haalt uit lucht, of de grond.
Die grootverbruikers zien ze niet graag wegens te grote belasting van het net.

Jij zegt dat elektrisch verwarmen milieuvriendelijk is. Dat zal het misschien ooit worden, maar daar zitten we nog lang lang niet hoor...
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier kun je zien hoe milieuvriendelijk onze stroom is https://www.electricitymap.org/zone/BE? ... olar=false
Bijlagen
Screenshot_20201227-140229_Samsung Internet.jpg
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Was deze middag ook reeds in het nieuws.
Op electricitymap kan je ook zien :
Dat onze kerncentrales vannacht met 0.5GW werden teruggeschroefd.
Dat de Franse kerncentrales 10GW werden teruggeschroefd.
Dat de productie uit gascentrales niet onder de 1.2GW kwam, waarschijnlijk door de warmtekrachtkoppelingen die niet mochten stilvallen.
Dat de prijzen deze nacht tss 2u en 8u negatief waren.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

14 januari staat de terugdraaiteller op de planning bij het grondwettelijk hof.


https://www.const-court.be/nl/agenda#me ... ions.title
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

heist_175 schreef:
Nexus1980 schreef:
Vaganzza schreef: Wie gelooft er nu dat 3,15 kW het gemiddelde piekverbruik is waar het merendeel van de mensen onder blijft?? Als ik hier even naar mijn pieken kijk, zit ik daar gemakkelijk met factor 3 over zonder echt speciale zaken.
Veel frustratie percies.. maar serieus. Je gebruikt 9 kW constant voor 15 min zonder speciale zaken? ik kan je zeggen bij ons we quasi nooit boven de 3kw komen. Al zeker niet gedurende 15 min. Dus ja ik geloof dat.
Beetje huishouden: koken op een inductiekookplaat, iets in de oven hebben en nog een wasje draaien. Ik vind het niet zo absurd om 15mlin lang 9kW te trekken.
Dat is eigenlijk ook niet de discussie: de VREG beweert dat we allemaal met 1 peertje toekomen en afspreken wie wanneer de GSM oplaadt. Van warmtepompen, EV en aanverwanten, hebben ze bij de VREG nog nooit gehoord, lijkt het.
Maar misschien dat we de discussie over VREG + capaciteitstarief beter voor dat topic houden?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=58624
Inderdaad Heist, zo makkelijk is het. Ik heb de bewijzen zwart op wit want ik lees elke maand wel zo'n piek uit via mijn kwartiertotalen. Zo absurd is het dus verre van niet. Het is toch niet normaal dat je straks een hele boekhouding moet bijhouden wat je wanneer doet in je eigen huis. Een wasmachine en een droogkast op hetzelfde moment is not-done precies. Terwijl dat de normaalste zaak van de wereld is of je zit dubbel zo lang aan je was bezig (niet ik, maar de vrouw). Als er dan iets in zit en je hebt wat tijd om water te koken voor een oververdiende thee, dan is het hek helemaal van de dam.

Ik stel mij daar serieuze vragen bij of je voor dat moment van de maand ineens x3 distributietarief moet betalen voor een ganse maand. Mag het? Neem dan per maand het gemiddelde van de 5 of de 10 grootste pieken en reken de mensen daar op af. Waarom maar op de grootste piek in een maand??
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jij durft het toch niet zomaar aan, om als de wasmachine en de droogkast draait ook nog eens thee te zetten?
In wat voor maatschappij denkt meneer te kunnen leven?
Net zoals de communisten het ons voordeden met hun 5-jarenplan, gaat meneer vanaf 2022 braafkes een plan indien wanneer hij dénkt welk toestel aan te zetten. De werkgroep van de commissie van de adviseurs van de VREG zal dan binnen een termijn van 265 dagen oordelen of dat plan haalbaar is met wat de DNB's op die dagen kunnen verstrekken.
Zomaar thee zetten, het moet toch godv***mme niet zotter worden hé. De jeugd van tegenwoordig denkt zich alles te kunnen permiteren.

Welkom in 2021!
:banana:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

@heist het is zo schrijnend om te zeggen dat het grappig wordt ;)

@ddd je artikel klopt niet in deze discussie omdat een hogere wattage bv voor een hogere piek zorgt, maar in totaal voor een lager verbruik zorgt. Wij staan hier trouwens met een model van 3100W.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

3100W dan is binnen 60 seconden water voor 2 koppen thee toch warm?
Dat herrekenen naar kwartierwaarde, is 0,206kw. 8)

Nu serieus, het zijn toch vooral weer de dingen die men gepusht heeft die meer gaan mogen betalen: warmtepomp, elektrische auto, ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is de logica zelve. Wie had dan gedacht dat men de vermindering in bijdragen via taksen op brandstof zomaar zou laten vallen :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe werkt dat eigenlijk met dat kwartier? Ik was even door m'n historical data aan't zien, en ik zie bvb bij gebruik van de oven:
Piek naar 3.8kW voor 2 min, dan niks voor een aantal minuten, dan terug piek naar 3.8kW, ...

Is het dan echt als je voor een vol kwartier die piek hebt dat je pech hebt?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Van Test Aankoop: https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... vanaf-2022

"Duurt het voor een waterkoker van 2,2 kW bv. drie minuten om water te koken, dan telt het vermogen ervan voor slechts een vijfde mee in het kwartiervermogen of dus 0,44 kW. Als een wasmachine met een vermogen van 2,5 kW tijdens een kookwasprogramma een kwartier op vol vermogen draait, moet je wel 2,5 kW meetellen. Dan zit je met 1 toestel al bijna aan de gemiddelde piek van 3,15 kW waar de VREG het over heeft."


Ook niet vergeten dat ze kijken naar het gemiddelde van alle pieken van de voorbije 12 maanden, behalve als uw digitale teller er pas staat.
Dus, als voorbeeld: elke maand als piek aan 3kw zitten, en dan in december eens op 6, wordt het = 3,25kw op het factuur.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat een brainfuck.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Idd... krijg het maar eens uitgelegd allemaal.. 8)

Veel meer variabelen (ook niet-terugdraaiende teller) gaan er komen in het factuur. Vroeger was het simpel, minder verbruiken = minder betalen.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Gaan ze dat piekvermogen zowel bij de analoge als bij de digitale meters kunnen opmeten ?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Alleen digitale meter.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das discriminatie, moet aangevochten worden voor de RVS.
Die van de analoge teller betalen maar op 2,5
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”