Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Het is al te makkelijk om 8 maanden na datum, met de kennis die we nu hebben, die quote te gaan recycleren.
Jouw voortschrijdend inzicht (lees in de achteruitkijkspiegel kijken) staat in schril contrast met mensen zoals Ugur Sahin en Özlem Türeci die in januari al tot de conclusie kwamen dat dit zich zou gaan ontwikkelen tot een pandemie.
heist_175 schreef:
Ordon schreef:Indien de leerlingen op scholen veiliger zijn dan buiten de scholen is er toch ook helemaal geen reden om een extra week herfstvakantie in te lassen om de verspreiding tegen te gaan!?
De scholen staan natuurlijk gewoon in de maatschappij, een school is geen vrijhaven voor het virus. Dat heb ik ook nooit beweerd. Dus als de ganse maatschappij "in de fik" gaat, stijgen besmettingen bij leerlingen en leerkrachten gewoon mee. Cfr cijfers CLB: wel telkens lager dan de prevalentie in de rest van de maatschappij.
Ja, jouw cijfers van het CLB...
Deze belichten het schoolgebeuren niet in zijn totaliteit. Dus wat wil je daar nu mee aangeven? Aantal testen bij de <12 jarigen? Aantal testen bij 12 tot 18 jarigen?
Indien het werkelijk zo zou zijn dat het schoolgebeuren voor een verlaging van de verspreiding van het virus zorgt, is er geen enkele reden om een week extra herfstvakantie in te lassen.
Simpel.

Voeg dat maar toe aan jouw lijstje van voortschrijdend inzicht. :lol:

En lees het artikel in The Lancet nog eens: in alle 131 landen zorgt het schoolgebeuren voor een verhoging van de verspreiding.
Meer, het schoolgebeuren is in al die landen bij de koplopers inzake verhoging van de verspreiding (vergeleken met andere bronnen van verspreiding).
Daar gaan jouw, geïsoleerde, cijfertjes van het CLB blijkbaar toch aan voorbij.
Laatst gewijzigd door Ordon 10 nov 2020, 09:02, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

het artikel in de Lancet zegt dat de maatregelen ivm de scholen idd gewerkt hebben, maar altijd in combinatie met andere maatregelen. Wat een heel belangrijke nuance is, lijkt me
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ze hebben specifieke cijfers voor het schoolgebeuren.
En die zijn zéér duidelijk.
Voor wie het wil zien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:
heist_175 schreef:Het is al te makkelijk om 8 maanden na datum, met de kennis die we nu hebben, die quote te gaan recycleren.
Jouw voortschrijdend inzicht (lees in de achteruitkijkspiegel kijken) staat in schril contrast met mensen zoals Ugur Sahin en Özlem Türeci die in januari al tot de conclusie kwamen dat dit zich zou gaan ontwikkelen tot een pandemie.
Het is al te makkelijk om bioj elke scheet over een pandemie te roepen.
SARS en MERS zijn bv nooit tot hier geraakt.
Hoe die personen in januari al tot zo'n conclusies komen, benieuwt me :).

@CLB
Je vroeg cijfers. Het klopt niet in uw verhaal, dus negeren we ze maar? Zei er iemand iets over dogmatisch? Je kan ook naar de besmettingscijfers kijken, per leeftijdscategorie.

Ik heb nooit beweerd dat scholen leiden tot een daling van het aantal besmettingen, hoe absurd.
Er zijn in scholen contacten, dus zullen er ook besmettingen zijn. Dat blijkt ook uit de - door u genegeerde - CLB cijfers.
Maar niets dat in de buurt komt van een cijfermatige suggestie om ALLE scholen stante pede te sluiten, wel integendeel: lokaal ingrijpen waar nodig, meer niet.

@schoolvakantie verlengen
Er was ondertussen wel wat uitval (zie CLB cijfers) onder personeel. En in een school kan je de shiften niet zomaar aanpassen, noch lijkt klasgroepen samenzetten een goed idee in coronatijden.

edit
@artikel The Lancet (Lessons learnt from easing COVID-19 restrictions: an analysis of countries and regions in Asia Pacific and Europe)
Ik lees echt nergens dat ze suggereren om scholen te sluiten?
Precautionary measures in schools and workplaces
In New Zealand, 2 m distance between people is recommended in public spaces and 1 m is recommended in schools and workplaces at high alert levels, but there are no distancing requirements at level one.
Various precautionary measures have been suggested for schools and workplaces
workplaces and schools also practise mask wearing and temperature checking. Schools have largely facilitated a staggered return of students, with different countries and regions prioritising different groups of students. Singapore, South Korea, and Germany started with graduating students attending high schools (eg, aged approximately 15–18 years) to minimise disruption to education. New Zealand, Norway, and England started with younger children, such as children attending primary schools (eg, aged approximately 5–12 years). However, it was not always clear whether the primary focus was the interests of the child or the desire to enable parents to return to work. Hong Kong and Spain also started with older students, such as students attending higher secondary schools (eg, aged approximately 15–18 years), as they are presumably better able to follow complex rules on physical distancing and personal hygiene than are young children. Japan has staggered attendance, starting with graduating cohorts. Countries varied considerably in the extent to which they used the lockdown to prepare schools for reopening and provided resources for online learning.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:@CLB
Je vroeg cijfers. Het klopt niet in uw verhaal, dus negeren we ze maar? Zei er iemand iets over dogmatisch? Je kan ook naar de besmettingscijfers kijken, per leeftijdscategorie.
Jouw uitleg stemt zelfs niet overeen met "Resultaten van labo-surveillance, schoolgegevens en ziekenhuis surveillance voor de periode van 15 maart tot 28 juni 2020" zoals gepubliceerd op de website van Sciensano.
Cijfers heb jij nog steeds niet gegeven.
Waar blijven ze?
heist_175 schreef:Het is al te makkelijk om bioj elke scheet over een pandemie te roepen.
SARS en MERS zijn bv nooit tot hier geraakt.
Hoe die personen in januari al tot zo'n conclusies komen, benieuwt me :).
Dat zijn dan ook erg intelligente mensen die vooruit denken. 8)
Meer niet.
heist_175 schreef:@artikel The Lancet (Lessons learnt from easing COVID-19 restrictions: an analysis of countries and regions in Asia Pacific and Europe)
Ik lees echt nergens dat ze suggereren om scholen te sluiten?
Neen, ze schrijven helemaal niets om ook maar iets te sluiten.
Ze bespreken de invloed op de verspreiding als er iets gesloten werd (in die 131 landen).
Aan de lezer om vooruit te denken en te concluderen wat erg effectief is.
Maar dat gaat tegen uwe bollenwinkel in natuurlijk...

Hoe dan ook: blijkbaar moest in België uwe bollenwinkel toch ook een week extra dicht.
Reden? Blijft zowat in de grijze zone hangen hé.
Niemand durft luidop te zeggen dat de bijdrage tot het verspreiden van het virus door het schoolgebeuren groot IS.
Nochtans staat dat erg mooi en duidelijk weergegeven in de grafiek van het desbetreffende artikel.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

eventjes een kort artikeltje, met iets minder welles nietes.

weet iemand waarom de website "http://www.info-coronavirus.be" niet meer bijgewerkt wordt?
laatste artikel is van 30/10
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Omdat er beleidsmatig op federaal niveau niets meer gewijzigd of beslist is.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb de indruk dat sommige mensen nog altijd niet door hebben dat 'besmetting' en 'verspreiding' 2 compleet aparte cijfers en verhalen zijn, maar ook aparte maatregelen vereisen.

Als je weinig test is je besmettings graad lager, je 'verspreidingsgraad' is echter totaal onafhankelijk daarvan. We 'weten' dat kinderen minder vatbaar zijn om "ziek te worden" door COVID-19 infectie. Nogmaals, heeft an-sich weinig tot niets te maken met de verspreidingsgraad.

Scholen dicht = vermindering (en serieuze vermindering) van de verspreidingsgraad. Daar hoef je zelfs niet voor gestudeerd te hebben om dat te snappen.

Wil dat nu zeggen dat alle scholen dicht moeten ? In mijn ogen niet persé, toch niet de basisscholen waar de kinderen eerder geneigd zijn om regels op te volgen. Middelbaar en hoger ... dat is gewoon ontkennen van de aard van het kind als je niet ziet dat elke maatregel daar gewoonweg zal genegeerd of omzeild worden waar mogelijk. Tevens mist die groep het besef dat hun daden gevolgen hebben die verder gaan dan hun blokveld, het blijven natuurlijk kinderen met niet volledig ontwikkelde hersenen. Maar dat de scholen best wat meer geviseerd worden staat voor mij buiten kijf. (en dit terwijl onze dochter nog altijd gerust naar muziekles zou mogen gaan van mij. Waarom ... de regels worden daar goed gerespecteerd én mijn dochter is helemaal mee met de noodzaak van de maatregelen, ook al begrijpt ze niet altijd goed waarom.)

Enfin ... it is what it is ... we moeten ermee leven en we zullen allemaal water bij de wijn moeten blijven doen tot wanneer het gereduceerd is tot een gecontroleerd ziekteverschijnsel a la griep.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ub4b schreef:Ik ben er nog steeds van overtuigd dat we belazerd worden door Sciensano, en dat de huidige maatregelen weinig wetenschappelijke onderbouwing kennen.

Gezien op https://www.facebook.com/carine.knapen1 :
die carine heeft er geen verstand van en is alleen maar uit is om munt te slaan uit deze crisis .
Nu Ik heb het niet volledig gelezen, maar merk op dat ze de cijfers in twijfel trekt omdat Sciensano geen rekening hield met de mensen die uit het ziekenhuis ontslaan zijn. Nu moet je weten dat dat geen rechtstreekse referentie is. Alleen de dagelijkse besmettingen die men registreert is dat. Hoe de patienten uiteindelijk reageren zal je merken in het aantal opnames en ontslagen/doden in een ziekenhuis. sommige na een dag, anderen dan weer na een paar weken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Carine Knapen -- een advocate--- dat terzijde.

Het echte aantal besmettingen kennen we niet omdat er niet doortastend getest wordt. Velen hebben ook gelukkig milde symptomen, maar ze geven het wel door aan anderen die er wel slechter van af zijn.
mailracer schreef:Hoe de patienten uiteindelijk reageren zal je merken in het aantal opnames en ontslagen/doden in een ziekenhuis. sommige na een dag, anderen dan weer na een paar weken.
Het kan heel snel gaan. Een kameraad aan de haven heeft eergisteren zijn moeder verloren. Op donderdag in het WZC symptomen, zelfde dag getest. Vrijdag positief resultaat, zaterdag in de kliniek en zondag gestorven door tekort aan zuurstof...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Oh, oeps. https://www.demorgen.be/meningen/hilde- ... ~bc0a51e4/

Zouden die kinderen dan toch niet zo heilig zijn als heist zijn huisje? :lol:

Veel politiek gezever en cijfergedraai door Benneke en het CLB ja, en in the end komt toch alles boven water.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

FlashBlue schreef:Oh, oeps. https://www.demorgen.be/meningen/hilde- ... ~bc0a51e4/

Zouden die kinderen dan toch niet zo heilig zijn als heist zijn huisje? :lol:

Veel politiek gezever en cijfergedraai door Benneke en het CLB ja, en in the end komt toch alles boven water.
Een beetje bureaucraat bekijkt de cijfers en ziet dat 5 mensen in die familie binnen het gezin besmet raakten en uiteraard de schoolgaande kinderen hebben besmet

Heeft 1 vd kindje sin de afgelopen weken takeaway laten komen weet ge ineens uw bron volgens die bureaucraat

Voila, handjes zijn in onschuld gewassen en onderwijs heeft er niets mee te maken
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Heerlijk toch, als je niet blindweg alle scholen wil sluiten, dat je meteen als bureaucraat bestempeld wordt.
En nog heerlijker om zich te wentelen in anekdotiek :roll: .

Stel u voor dat het VBA/Unizo/... dezelfde logica zouden volgen: enkel besmettingen in bedrijven en meteen alle bedrijven toe.
Iedereen op de achterste poten en terecht.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Jouw denkvermogen, of toch tenminste jouw retoriek, beperkt zich dan ook tot maar twee hokjes:
  • jouw hokje
  • en het hokje "blindweg alle scholen sluiten"
En dan sta je verstelt dat er mensen je, terecht overigens, het plakkaat "bureaucraat" toeschuiven...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:Jouw denkvermogen, of toch tenminste jouw retoriek, beperkt zich dan ook tot maar twee hokjes:
  • jouw hokje
  • en het hokje "blindweg alle scholen sluiten"
En dan sta je verstelt dat er mensen je, terecht overigens, het plakkaat "bureaucraat" toeschuiven...
Dit neigt naar moedwillig negeren wat er staat, niet?
Er zijn UB'ers die sinds 1/9 maar 1 discours volgden: alle scholen toe en wel meteen. Tegen dat discours verzet ik me geheel, omdat de realiteit veel genuanceerder is dan dat. Het gaat dus niet over "de motor" of "een motor", wel over "alle scholen toe" of toch maar niet.
Ik ga voor de "toch maar niet".

In het TheLancet artikel staat er ook nergens dat de scholen toe moeten, dus zelfs de bronnen waarmee enkele UB'ers het argument om alle scholen te sluiten willen stofferen zegt toch echt wel iets anders.

Als dat het etiket "bureaucraat" moet opleveren, be my guest.
:bdaysmile:

Overigens: als de betere argumenten al op de man moeten gaan ("uw denkvermogen"), zegt dat misschien ook iets over de wanhoop om geen inhoudelijke argumenten meer te hebben?
Herlees het artikel nog eens en zeg me waar je de wijsheid om alle scholen te sluiten vandaan haalt?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:In het TheLancet artikel staat er ook nergens dat de scholen toe moeten, dus zelfs de bronnen waarmee enkele UB'ers het argument om alle scholen te sluiten willen stofferen zegt toch echt wel iets anders.
Uiteraard staat dat niet in een wetenschappelijk artikel.
Net zomin als men in het wetenschappelijk artikel rond het nieuwe vaccin zal terugvinden dat mensen gevaccineerd moeten worden (cfr infra).

Er staat in beide artikels wat werkzaam is en in welke mate.
Aan de lezer om met die informatie iets te doen of net niet.

Wat jij ervan maakt, slaat dan ook helemaal nergens op...
Niet verwonderlijk voor een zelfverklaarde "bureaucraat" die, blijkbaar, enkel in staat is om de van boven opgelegde regeltjes klakkeloos lopen rond te toeteren.
heist_175 schreef:Er zijn UB'ers die sinds 1/9 maar 1 discours volgden: alle scholen toe en wel meteen. Tegen dat discours verzet ik me geheel, omdat de realiteit veel genuanceerder is dan dat. Het gaat dus niet over "de motor" of "een motor", wel over "alle scholen toe" of toch maar niet.
Ik ga voor de "toch maar niet".
Voor de duidelijkheid: ik behoor niet tot jouw vakje "alle scholen toe en wel meteen".
Ik behoor ook niet tot jouw vakje "alle scholen open en we zien wel".
Er is nuance, weet je wel. 8)

De eerste zinnen in het betreffende artikel in The Lancet onder de hoofding "Discussion", dat is van gedachten wisselen, luiden:
There is increasing realisation that removing COVID-19 restrictions is not about returning to the prepandemic normal but about gradually and cautiously transitioning to a new normal, while being ready to reimpose measures if, and when, necessary. Nonetheless, countries have diverged in terms of the speed, scale, and intensity at which they have implemented similar interventions, and differences can be observed between Asia and Europe in this regard.
Zulks noemt men vooruit denken.
Die zinnen heb jij er niet uit kunnen halen hé. :wink:
Ze ondersteunen dan ook niet het parcours dat jij loopt te verdedigen...

En wat is er hier op 1 september gebeurd: terugkeren naar de situatie van voor de pandemie... terwijl we midden in een pandemie zitten.
En ja, dat is duidelijk faliekant afgelopen. Toch?
Voorspelbaar: ja.
Maar niet voor een zelfverklaarde "bureaucraat" natuurlijk.

Jij bent van het type van het "voortschrijdend inzicht", na het maken van voorspelbare fouten... en dan wat onduidelijke uitvluchten en bijbehorende cijfers naar boven toveren van welklinkende en (hopelijk) ontzag scheppende openbare instellingen (zoals het CLB) zonder durven te duiden waarom het is fout gelopen.
heist_175 schreef:Herlees het artikel nog eens en zeg me waar je de wijsheid om alle scholen te sluiten vandaan haalt?
Zie mijn argumentatie hierboven. Je slaat de bal helemaal mis. Weeral.
Ik behoor niet tot jouw vakje "alle scholen dicht en wel onmiddellijk".
Er is nuance, weet je wel. 8)
heist_175 schreef:Overigens: als de betere argumenten al op de man moeten gaan ("uw denkvermogen"), zegt dat misschien ook iets over de wanhoop om geen inhoudelijke argumenten meer te hebben?
Nee, er is helemaal sprake van geen wanhoop.
Er zijn voldoende inhoudelijke argumenten, voor de goede verstaander.
Maar het moge duidelijk wezen dat jij, nog steeds, niet weet dat in een wetenschappelijk artikel enkel onderbouwde bevindingen dienen te staan.
Geen dwingende maatregelen zoals je voor de zoveelste keer tracht aan te brengen.
Daarvoor zijn er andere geschriften (bijvoorbeeld: KB, MB, ordonnantie, etc) mocht je zulks ontgaan zijn. :lol:

Wel leerrijk om te zien hoe mensen zoals jij, die retorisch toch goed onderlegd zijn, er zo'n puinhoop kunnen van maken.
En dan niet (willen of kunnen) begrijpen waarom het is misgegaan.
Laatst gewijzigd door Ordon 10 nov 2020, 21:29, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

@Ordon:

als je toch begint over nuance

Er is hier maar 1 iemand die alle scholen persee wil sluiten. Er is hier niemand die persee alle scholen wil openhouden ten koste van alles. Indien er een uitbraak is, dan moet je maatregelen nemen en 1 daarvan kan gerust zijn dat de school tijdelijk dicht moet.


Dit is een groot verschil qua nuance lijkt me
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod]
Hoewel het "Maatschappelijke discussies" Forum onderdeel niet gemodereerd wordt (naar inhoud toe), wil ik er toch op wijzen dat al onze Forumregels ook in dit Forum van toepassing blijven.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben en verdedigen, maar dat is geen reden om mekaar niet te respecteren of om "op de man te spelen". Users die herhaaldelijk deze elementaire regels overtreden zullen de toegang ontzegd worden tot dit subforum.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@quovadis
Men is begonnen met het volledig openen van de scholen alsof er geen sprake was van een pandemie terwijl men midden in een pandemie zat.
Dat op zich is roekeloos. Wat ook gebleken is.
Het toont duidelijk aan dat men geen, minstens onvoldoende, begrip heeft van wat een pandemie is.
Met een voorspelbaar en ook gerealiseerd resultaat.

Dat is iets heel anders dan:
There is increasing realisation that removing COVID-19 restrictions is not about returning to the prepandemic normal but about gradually and cautiously transitioning to a new normal
Het "nieuwe normaal" was, op 1 september, blijkbaar hetzelfde als het "oude normaal" in België.
Dat is uiteraard niet zo. Er was geen sprake van enige nuance!
Met een voorspelbaar resultaat.
Zeker indien men ook nog eens niet tijdig ingrijpt indien het overduidelijk misloopt (cfr alle tinten geel van Ben Weyts).
Wat nogmaals aantoont dat men de dynamiek van een pandemie helemaal niet begrepen heeft.


Herinner u hoe diverse van de experten publiekelijk hebben te kennen gegeven om niet meer de spreekbuis te willen zijn van onze beleidsmakers!
Of hoe Erika Vlieghe dreigde om er mee te stoppen toen Jan Jambon haar woorden in de mond trachtte te leggen (lees Jambon wilde zich verschuilen achter Vlieghe).
Anderzijds: Gezondheids- en welzijnseconoom Lieven Annemans pleitte voor een terugkeer van het "gezond verstand".
"De manier waarop we met het virus omgaan, moet geen stinkend boeltje en smakeloze show worden", zegt hij. "Iedereen heeft recht op werk, onderwijs, cultuur, ontspanning, menselijk contact en op goede gezondheidszorg."
Onze beleidsmensen hebben hem daarin een tijdje gevolgd. Nuance? Gezonde nuance?


Sommige andere landen hebben er voor gekozen om gradueel hun scholen te openen.
Dat is ook een mogelijkheid.
En staat in schril contrast met het gebeuren in België.
Ondanks diverse verontrustende signalen vanuit onze scholen in de laatste weken van oktober zijn de officiële cijfers volgens minstens één gebruiker van dit forum ook dan nog steeds "helemaal onder controle". Nuance?


Maar hoe je het ook draait of keert: uiteindelijk zijn het de beleidsmakers die dwingende maatregelen (KB, MB, ordonnantie, etc) opleggen waaronder het openen van de scholen.
quovadis schreef:Er is hier maar 1 iemand die alle scholen persee wil sluiten.
Ja, hoewel CCatalyst de dynamiek beter begrijpt dan velen, legt hij geen groeipad voor naar een "nieuw normaal" zoals velen het ingeprent gekregen hebben in dit bijzonder gepolitiseerd debat.

Er is natuurlijk ook de vaststelling dat landen in twee grote groepen uiteenvallen:
  • samenleven met het virus
  • het virus buitenwerken én buitenhouden
Dus, ja, het "nieuwe normaal" kan voor verschillende mensen iets totaal verschillend betekenen...

Ik kan niet voor CCatalyst spreken maar ik vermoed dat CCatalyst eerder voorstander was (en mogelijk nog is) van "het virus buitenwerken én buitenhouden".

Het is de eerste keer in de recente geschiedenis dat het vrije Westen met een pandemie met deze impact te maken krijgt.
Doch ik kan me voorstellen dat bij een volgende pandemie het draagvlak voor "het virus buitenwerken én buiten houden" beduidend groter zal zijn.
Time will tell...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ordon schreef: Doch ik kan me voorstellen dat bij een volgende pandemie het draagvlak voor "het virus buitenwerken én buiten houden" beduidend groter zal zijn.
Time will tell...
Landen waar ze het virus buiten houden zijn per definitie landen waar grenzen gesloten worden. Of waar élke grensoverschrijder (zoals in China) manu militari in quaranteine wordt gezet.

Ik zie geen enkel Europees land waar dit mogelijk is. Dus opteren zij voor "met het virus samen leven".

Wat de scholen betreft. Hoeveel westerse landen hebben de aanbeveling van The Lancet in praktijk gezet en de scholen voor minstens 6 maanden gesloten ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

phil48 schreef: Hoeveel westerse landen hebben de aanbeveling van The Lancet in praktijk gezet en de scholen voor minstens 6 maanden gesloten ?
Ik weet niet waar jij gelezen hebt dat The Lancet dit zou aanbevelen.
Graag de referentie naar de oorspronkelijke tekst in The Lancet. :wink:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

mailracer schreef: die carine heeft er geen verstand van en is alleen maar uit is om munt te slaan uit deze crisis .
Natuurlijk heeft "die Carine" er wel verstand van, het is gvd haar job.
ub4b trek er gewoon verkeerde conclusies uit.
We weten allemaal toch al langer dat de Cijfers van Sciensano op een later tijdstip gecorrigeerd worden.
Als Sciensano vandaag zegt dat er 10000 mensen met Covid in het AZ liggen wil dat niet zeggen dat er effectief 10000 mensen met Covid in het AZ liggen(de ontslagen worden pas een paar dagen later gemeld)
Volgens mij zijn die cijfers van Sciensano trouwens vrij accuraat (te laat, maar vrij accuraat :angel: ) 1 vb. als we de oversterfte gaan vergelijken met het aantal covid overlijdens dat Sciensano registreert, dan zie je dat daar weinig marge op zit, itt tot een pak andere Europese landen die het probleem compleet onderschatten.
Maar Sciensano is met meer dingen te laat, nu pas wijzen op het belang van verluchting bv.

FlashBlue schreef:Oh, oeps. https://www.demorgen.be/meningen/hilde- ... ~bc0a51e4/

Zouden die kinderen dan toch niet zo heilig zijn als heist zijn huisje? :lol:

Veel politiek gezever en cijfergedraai door Benneke en het CLB ja, en in the end komt toch alles boven water.
Het is natuurlijk heel makkelijk om er 1 situatie uit te pikken om je gelijk te krijgen (of iemands ideeën belachelijk te maken )
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vandaar mijn vraag om het topic nog eens door te lezen, omdat ik nergens gepleit heb om alle scholen open te houden. De aanbevelingen van The Lancet werden al vaker in de praktijk toegepast dan hier geciteerd. Er zijn al enkele (heel weinig dus) secundaire scholen die vanaf 1/9 al creatiever waren dan de minister toeliet (maar die scholen hangen dat niet aan de grote klok). Net zoals er secundaire scholen zijn die vanaf 16/11 veel minder contactonderwijs organiseren dan de minister maximaal toelaat.
Vergeet niet hoe divers "tonderwijs"' is:
- kleuter
- basis, BSO
- secundair ASO, TSO, BSO, KSO, BuSO
Er ís geen "one size fits all", wat de oneliners ons ook willen laten geloven.
TSO & BSO praktijkgerichte opleidingen van thuis laten schoolvolgen werkt gewoon niet, omdat sommigen 75% van hun vakken/lestijd praktijkvakken hebben.

Als sommigen het leuk vinden om het betoog tégen "sluit alle scholen" te bestempelen als bureaucratisch: fine.
Als het resultaat maar is dat ze niet alle scholen domweg en blind gesloten worden. De gevolgen van de pandemie krijgen we op 10-15 jaar waarschijnlijk wel ongeveer "doorgeslikt", als maatschappij. Een blinde sluiting van de scholen zal ons 1-2 generaties tijd kosten (en bakken geld).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Vandaar mijn vraag om het topic nog eens door te lezen, omdat ik nergens gepleit heb om alle scholen open te houden.
net zoals niemand beweert om scholen zomaar te sluiten;`
jammer genoeg blijf je volhouden dat velen dat zouden willen. jij zoekt dus de polarisatie op.

ik ga niet akkoord dat de jeugd allemaal kapotgepamperde stukjes porselein zijn die niets aankunnen, niets kunnen verdragen, niet kunnen herstellen,...
tientallen procenten zullen hoe dan ook ooit een keertje dubbelen. Corona zorgt ervoor dat iedereen nu tijd verliest
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef:Vandaar mijn vraag om het topic nog eens door te lezen, omdat ik nergens gepleit heb om alle scholen open te houden.
net zoals niemand beweert om scholen zomaar te sluiten;`
jammer genoeg blijf je volhouden dat velen dat zouden willen. jij zoekt dus de polarisatie op.
Niemand? Serieus :)?
Ik ga niet op de man spelen, maar de oproep om ALLE scholen te sluiten heeft dit topic al vervuild sinds begin september. En dan zou ik polariseren :bang: .

Zalig zij die onwetend zijn, aan hen hoort het Rijk Gods.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen al bijna 6500 berichten over de corona crisis. Duidelijk een onderwerp dat iedereen boeit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Goztow dit topic verschilt ook van de vaak politiek beladen onderwerpen. Hier zitten toch meer dagdagelijkse dingen tussen die niet enkel politiek zijn maar ook vrij persoonlijk.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

@heist alle scholen een jaar sluiten, kan ook niet. We zullen dus iets moeten zoeken, dat leefbaar is voor iedereen. Vanaf volgende week krijgen mijn kinderen halftijds online en halftijds school. Ik dacht vanaf het derde middelbaar. Ik hoop dat dit genoeg gaat zijn, om de curve van besmettingen niet weer te laten stijgen, maar ik vrees ervoor. Als de curve weer gaat stijgen, zullen we weer extra maatregelen moeten bijnemen. Extra leeftijdsgroepen die af en toe afstandsonderwijs moeten krijgen, en dan word het moeilijk. Dan krijgen we weer kids die thuis moeten blijven, maar nog niet in staat zijn alleen thuis te zijn, ouders die niet kunnen gaan werken, etc

Wat de goede combinatie gaat zijn weet niemand... het gaat nog wat worden, das zeker.
de koe zegt boe
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Ondertussen al bijna 6500 berichten over de corona crisis.
Dat is ook zowat het aantal covid overlijdens in België, die men in theorie had kunnen vermijden door zeer snel de beschikbare therapieën toe te passen: https://c19study.com/
Bij golf 1 ontbrak de testcapaciteit om zeer kort op de bal te spelen, bij golf 2 is er gewoon geen enkel excuus meer om die therapieën te blijven negeren (in afwachting van iets beter).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

iceke schreef: Maar Sciensano is met meer dingen te laat, nu pas wijzen op het belang van verluchting bv.
Mochten we van bij het begin van de uitbraak in december 2019 direct alles geweten hebben over 'het virus' zouden we inderdaad een pak verder staan. Maar zo werkt dat niet in de wetenschap en al zeker niet in de biomedische wetenschappen. Was het maar waar zegt.

Nog alle dagen leert men bij en moet men bijsturen en dat zal nog wel even duren, als het ooit zal stoppen. Door het hoog muterend gedrag wordt men ook steeds voor nieuwe uitdagingen geplaatst. Het is een blijver, ongeacht de good news show die weer wordt opgezet over dalende cijfers en een persbericht van een commercieel bedrijf met de melding van een werkend RNA vaccin BNT162b2. Gezien het muterend gedrag en de momenteel missende logistiek voor de toediening, vrees ik dat die 90% efficiëntie snel gaat dalen.

Zo ongeveer elk decennium hebben we in de 21ste eeuw al een uitbraak gekend van één of ander corona virus. SARS in de 2000, MERS in de 2010 en nu SARS-CoV-2 in de 2020. Een vooruitlopende vaccin ontwikkeling gaat dus steeds een enorme uitdaging blijven met, ik vrees er voor, een matig resultaat zoals we dat ook bij influenza kennen. Het zal in ieder geval telkens een aardige cent opbrengen voor de producent van het betreffende vaccin.

De ontwikkeling van een pan-corona vaccin is spijtig genoeg bij de eerste SARS uitbraak onder druk van de farmaceutische industrie stop gezet om de miljarden omzet in hoest siroopjes en neusdruppels niet in het gedrang te brengen. En nu dan de vele vaccins die er aan zitten te komen voor toekomstige mutaties...
Dat onderzoek moet tegen de winsthonger in terug opgestart worden want dan zijn we gelijk ook van een aantal verkoudheden vanaf.

En er moet ook stevig meer onderzoek worden gedaan naar virusremmende therapieën zoals RNA interferentie (blokkeren van mRNA voor de productie van viruseiwit in de gasheercel/ribosoom) en een snellere, eenvoudigere, betrouwbare en goedkope moleculaire detectie om Covid-x sneller te detecteren waardoor uitbraken ook sneller ingeperkt kunnen worden. Maar ik weet dat ik daarmee ver vooruit loop en dat daar héél véél centjes mee gemoeid zijn.

Dus ja, wie ben ik hé.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@petrol242

Maurice de Hond (NL) heeft vanaf dag één de aandacht gevraagd voor verspreiding middels aerosolen, en dit op nationale zenders. En het MIT sprak toen ook al over meer dan 8 meter "afstand" ipv 1,5 m...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Achja, als je in mei zij dat het virus airborn was, verklaarde ze je gek. Iets wat ze nu nog doen trouwens, maar ze nemen het ondertussen toch al mee in hun dagelijks/wekelijks/maandelijks praatje van algemene maatregelen.
Soit, ik heb me altijd gehouden aan mijn eigen maatregelen,wat meer weerstand opbouwen, zo weinig mogelijk contact binnen, goed verluchten als dat niet kan(en vooral in tijd beperken) en buiten blijven bij mijn ouders die wel in groep 3 zitten. Die mondkapjes zie ik nog altijd niet zitten en gaan enkel op in de winkel of om conflicten te vermijden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Op 11 november 2020 klonk het zo:
heist_175 schreef:Vandaar mijn vraag om het topic nog eens door te lezen, omdat ik nergens gepleit heb om alle scholen open te houden.
Op 3 september 2020 klonk het nochtans zo:
heist_175 schreef:En in die onwetendheid, is uw conclusie: sluit alle scholen en mijn conclusie: hou alle scholen open.
Net omdat scholen toch een ander kaliber is dan een schoenenwinkel ofzo.
Nuance is één ding. Voortschrijdend inzicht een ander.
Maar mensen die hun eigen uitspraken loochenen, stellen zichzelf mijn inziens buiten de discussie.

heist_175 schreef:
1207 schreef:
heist_175 schreef:Vandaar mijn vraag om het topic nog eens door te lezen, omdat ik nergens gepleit heb om alle scholen open te houden.
net zoals niemand beweert om scholen zomaar te sluiten;`
jammer genoeg blijf je volhouden dat velen dat zouden willen. jij zoekt dus de polarisatie op.
Niemand? Serieus :)?
Ik ga niet op de man spelen, maar de oproep om ALLE scholen te sluiten heeft dit topic al vervuild sinds begin september. En dan zou ik polariseren :bang: .

Zalig zij die onwetend zijn, aan hen hoort het Rijk Gods.
Om in uw levensvisie te antwoorden:
De tien geboden van God
  1. Bovenal bemin één God.
  2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot.
  3. Heilig steeds de dag des Heren.
  4. Vader, moeder zult gij eren.
  5. Dood niet, geef geen ergernis.
  6. Doe nooit wat onkuisheid is.
  7. Vlucht het stelen en bedriegen.
  8. Ook de achterklap en 't liegen.
  9. Wees steeds kuis in uw gemoed.
  10. En begeer nooit iemands goed.
Niemand heeft uiteraard opgeroepen om de scholen zomaar te sluiten.
Intussen is de sluiting wél een feit. Een beslissing van onze beleidsmakers.
Niet van willen, om de toekomstige schade binnen de perken te houden.
Wel van moeten, omdat het niet anders meer kon.
Volgende week gaan de beleidsmakers, wat de scholen betreft, "iets ertussenin" proberen...


============================
============================
petrol242 schreef:De ontwikkeling van een pan-corona vaccin is spijtig genoeg bij de eerste SARS uitbraak onder druk van de farmaceutische industrie stop gezet om de miljarden omzet in hoest siroopjes en neusdruppels niet in het gedrang te brengen. En nu dan de vele vaccins die er aan zitten te komen voor toekomstige mutaties...
Dat onderzoek moet tegen de winsthonger in terug opgestart worden want dan zijn we gelijk ook van een aantal verkoudheden vanaf.
Ik begrijp je gedachtegang.
Maar de realiteit ziet er mijn inziens toch anders uit.

De hoestsiroopjes en neusdruppels zijn op de markt: niemand die de veiligheid nog in vraag stelt.

Zo'n nieuw "pan-corona vaccin" in normale omstandigheden is toch iets geheel anders naar veiligheid, vergunningen én schadeclaims toe.
Gelet op de immense verschuivingen inzake aansprakelijkheid waarmee de farmaceutische industrie te maken heeft gekregen (cfr het Softenon schandaal), komen heel wat nieuwe medicijnen niet meer op de markt omdat de bedrijven bevreesd zijn voor mogelijke claims omwille van de schade opgelopen door het gebruik van het product.
Indien op een groep van 100.000 patiënten er tien bewezen zullen overlijden door het gebruik van het product, zal dit allicht niet op de markt gebracht worden. Ook al liepen de ontwikkelingskosten héél hoog op (vb 1 miljard euro).
De mogelijke schadeclaims én reputatieschade wil men ontlopen.
Wat soms ook betekent dat (vele) patiënten niet geholpen zullen worden, ondanks het bestaan van een werkzaam middel!
Allicht moet men (industrie en overheid) hier toch eens kijken of dit nog erg realistisch én wenselijk is, denk ik.
Sommige beleidsmakers, ook de EU, gaan hier vaak extreem ver in.

Met het SARS-CoV-2 vaccin zal dit niet gebeuren: hier worden andere belangen afgewogen.

Net zoals met het nieuwe product tegen de resistente vorm van de bacterie die Tuberculose veroorzaakt.
Ook dit product heeft op erg korte tijd toelating gekregen (WHO) omdat er simpelweg niets anders meer werkzaam was én omdat de impact op de wereldbevolking héél groot is.


============================
============================

Dat begint toch al door te wegen: 25% niet aan het werk bij vuilnisophalers A'pen.
Kwart vuilnisophalers ziek: alle afval opnieuw in één vuilkar

Het coronavirus houdt erg lelijk huis onder de vuilnisophalers van de stad Antwerpen. Een kwart ervan is intussen besmet of zit thuis in quarantaine. Om er toch voor te zorgen dat het vuilnis werd opgehaald, is de selectieve inzameling van afval in verschillende delen van de stad stopgezet.
Bron: Nieuwsblad
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Onderscheid maken tussen 3/9 en 12/11 blijkt toch te moeilijk :)?

Eender hoe, nu iedereen eindelijk snapt dat scholen maar een marginale impact hebben en een schoolsluiting dus compleet van de pot gerukt is, tijd voor wat nieuw nieuws.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201111_97924482
Analyse gsm-gegevens wijst Amerikaanse hotspots aan
Amerikaanse onderzoekers hebben de mobiliteit van burgers in kaart gebracht om het infectierisico op publieke plaatsen te berekenen. Horecazaken en fitnesscentra zijn – zoals verwacht – hotspots.
Dat is in lijn met de Belgische situatie: enkele weken na de sluiting van de horeca (sluiting, niet "sluiten om 23u"), zien we dat ook in Belië de ziekenhuisopnames stabiliseren en terug dalen.

Het was niet op 192 "kinderen", maar met locatiedata van 98 miljoen mensen:
Ze brachten de verplaatsingen van 98 miljoen mensen in tien grote Amerikaanse steden in kaart met behulp van (geanonimiseerde) gsm-data. Ze integreerden die daarna in een wiskundig model dat de verspreiding van het virus binnen de bevolking toonde. Een klein aantal hotspots – restaurants, fitnesscentra, hotels, cafés en religieuze plaatsen – blijkt verantwoordelijk te zijn voor een groot aantal infecties.
Voor de volledigheid:
Ook belangrijk: in ons land hebben sectoren als de horeca afspraken gemaakt over maatregelen als mondmaskers dragen, afstand voorzien tussen tafels en richtingen waarin de gasten zich binnen de zaak mogen bewegen. Voor de horeca gesloten werd, was het aantal gasten per tafel beperkt en nauwe contacten tussen onbekenden zo goed als uitgesloten.

De onderzoekers zijn overigens niet blind voor zulke maatregelen. De beperking van het aantal mensen op risicovolle locaties is volgens hen een van de mogelijk­heden om het aantal nieuwe infecties binnen de perken te houden.
En dan toch een schoorvoetend overnemen van een Chinese strategie, ondertussen ook al toegepast in Slovakije:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201111_97924096
Alle Belgen wekelijks testen op sars-CoV-2? Nog niet zo’n gek idee
Als ze slim aangepakt wordt, zou een wekelijkse screening van alle burgers ons kunnen beschermen tegen een derde coronagolf. Zo’n ‘universele testing’ is geen onhaalbare kaart, blijkt uit berekeningen voor ons land.
Belangrijk: de volgende stap voor wie tot een positieve pool ­behoort, de individuele tests, is ­alleen mogelijk als er niet te veel positieve pools zijn, anders worden de laboratoria overstelpt door individuele opvolgtests. Het aantal infecties in de bevolking moet dus voldoende laag zijn: rond 500 actieve infecties op één moment. Dan volstaan dagelijks 20.000 bijkomende PCR-analyses om te achterhalen wie echt besmet is.
‘Als 80 procent van de bevolking zich wekelijks laat testen en 90 procent in isolatie gaat indien nodig, geven onze modellen aan dat de screening kan slagen’, zegt Libin. ‘Een wekelijkse testing is niet evident voor de bevolking. Dat moet dus goed worden afgewogen door het beleid. Onze simulaties tonen in elk geval aan dat het geen onhaalbaar hersenspinsel is. Het is iets wat we moeten overwegen als de tweede golf ten einde loopt.’
Zelfs de baas van de NVA vindt dat er nu doortastend opgetreden moet worden
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201112_92622818
Deze tweede lockdown moet voor Voka de allerlaatste zijn. ‘We moeten vermijden dat het virus nog eens zo sterk de kop op steekt en onze maatschappij en economie lam legt’, benadrukt Maertens. Daarom moet volgens Voka nu dringend een coherent en consistent plan opgezet worden dat het virus definitief weert en een nieuwe coronagolf vermijdt.
We gaan er nog geraken :).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Idd, als het voldoet aan volgende regels:
- binnen
- langdurig
- geen mondmasker
- verschillende bubbels samen


Kom je uit bij horeca, fitness...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

De vorige lockdown ging ook de laatste zijn. En zo zijn er nog wel uitspraken geweest van zaken die nooit meer zouden gebeuren, maar vandaag wel weer het geval zijn.

Het is door zo'n aversie te creeren voor een "lockdown", oa op rekening van VOKA maar ook de regering, dat de huidige maatregelen veel te laat genomen zijn, met veel meer schade tot gevolg dan nodig was. :idea:

Nochtans weten we dat een lockdown gewoon werkt, zowel in het voorjaar als nu. Er is geen reden om er "vies" van te zijn, als het nodig is is het nodig en dat moet je dat gewoon doen.

Wie afkomt met "nooit meer lockdown", bereikt dus vooral het omgekeerde van wat hij wilt. Het virus bepaalt (voorlopig nog) de regels.

Duitsland, grootste economie van de EU-zone, besloot veel eerder (obv cijfers) om in lockdown te gaan. Zij zijn er niet zo bang van, wellicht beseffen ze daar wel dat vroeg ingrijpen beter is voor de economie dan laat ingrijpen zoals in België.

Ik denk tenslotte ook niet dat er een "coherent plan" zal komen. Onze politici zijn allergisch van zoiets, want het zou betekenen dat ze geen beslissingsvrijheid meer hebben als bepaalde criteria voldaan zijn, en ze willen die vrijheid houden om hun incompetentie te kunnen demonstreren. We zullen de komende maanden gewoon blijven aanmodderen, en fouten zullen herhaald worden, tot het beter weer wordt. Je zou dan echt wel hopen dat er in de zomer een vaccin is zodat we niet meer zo afhankelijk zijn van de politici.
heist_175 schreef: Eender hoe, nu iedereen eindelijk snapt dat scholen maar een marginale impact hebben en een schoolsluiting dus compleet van de pot gerukt is, tijd voor wat nieuw nieuws.

Het was niet op 192 "kinderen", maar met locatiedata van 98 miljoen mensen:
De conclusie wat specifiek cafés betreft, lijkt onjuist, ze hebben deze locaties immers geweerd uit hun data. Hier moet bij vermeld worden dat de studie enkele locaties bewust geweerd heeft uit hun data, en dus niet onderzocht heeft. Het betreft:
Child Day Care Services
Elementary and Secondary Schools
Drinking Places (Alcoholic Beverages) <= ***
Nature Parks and Other Similar Institutions
General Medical and Surgical Hospitals
Airport Operations

De hypothese die ze gemaakt hebben is een model om het risico van indoor verspreiding in te schatten, en men heeft specifieke enkele locaties als horeca en fitness aangehaald, zonder evenwel limitatief te zijn, en zonder te suggereren dat er dan in andere locaties hoegenaamd geen probleem is.

Deze studie toont aan dat onder andere horeca en fitness voor verspreiding kunnen zorgen, maar niet dat ze dan ook "de" broeihaarden zijn.
heist_175 schreef:De beperking van het aantal mensen op risicovolle locaties is volgens hen een van de mogelijk­heden om het aantal nieuwe infecties binnen de perken te houden.
De studie draait idd in het algemeen om risicovolle locaties, en die conclusie lijkt me ook correct: capaciteitsbeperking is een goede maatregel. Maar het is nu ook geen groot nieuws denk ik, dat weten we al even. Ze leveren wel een bewijs hiervan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 nov 2020, 11:14, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ordon schreef: Volgende week gaan de beleidsmakers, wat de scholen betreft, "iets ertussenin" proberen...
klopt, en dat is dansen op een dunne koord en eht enige dat ge op deze moment kunt doen
de regelgeving mei-juni was ok of misschien zelfs iets te streng
de regelgeving sept- tot herfstvakantie een complete ramp


je meot dus overduidelijk naar iets tussenin gaan en dan kijken hoe je de cijfers stabiel of binnen grenzen houdt. dat kan zijn dat kind a dan volgende week 4 dagen mag, binnen een maand plots maar 2 om dan op 3 af te klokken in maart.
dat hij zijn hobby nu niet meer kan uitoefenen en in maart misschien eens om de 14 dagen.

En aan de term lockdown is nets vies, dat virus dwingt ons er gewoon toe als het moet. Dit virus heeft ook volstrekt neits met schuld te maken. ALs scholen dicht moeten betekent dit niet dat de jeugd schuldig zou zijn, da's ook onzin.

de cijfers dalen, iedereen blij en plots veel minder gemopper over die miljoen belgen die de regels moedwillig aan hun laars lappen
is nu het beleid of de burger verantwoordelijk dat de zorg ontlast raakt?
Laatst gewijzigd door 1207 12 nov 2020, 11:30, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Onderscheid maken tussen 3/9 en 12/11 blijkt toch te moeilijk :)?

Eender hoe, nu iedereen eindelijk snapt dat scholen maar een marginale impact hebben en een schoolsluiting dus compleet van de pot gerukt is, tijd voor wat nieuw nieuws.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201111_97924482
't Ja, heist_175. Je zit er weeral naast.

Er zijn nu eenmaal mensen die liegen, minstens de waarheid verdraaien.
Jij leest de kranten en gelooft hen, denk ik. :lol: :lol:
Zonder enig bronnenonderzoek...

Ik lees vooreerst het desbetreffende artikel.
Het staat in het gezaghebbende tijdschrift Nature.
Dan weet ik tenminste waarover ik schrijf. 8) 8)

Indien men (Belga, De Standaard, heist_175 :P ) naar studies verwijst waarin zowel scholen als kinderopvang uitgesloten worden van het onderzoek, dan ga je deze inderdaad nooit terugvinden in je resultaten! Lijkt me logisch.

Wat nogmaals aantoont welke manipulatieve acties er heden ondernomen worden: op de vooravond van de "nieuwe, deels online" schoolopening in België.

Allicht hopen ze het kerstverlof te halen ... alvorens de cijfers wederom al te hoog oplopen.
En dan mag iedereen weer twee weken knus binnenblijven...

In this analysis, we follow prior work and do not study four categories: “Child Day Care Services” and “Elementary and Secondary Schools” (because children under 13 are not well-tracked by SafeGraph); “Drinking Places (Alcoholic Beverages)” (because SafeGraph seems to undercount these locations) and “Nature Parks and Other Similar Institutions” (because boundaries and therefore areas are not well-defined by SafeGraph).
Bron: Nature, Mobility network models of COVID-19 explain inequities and inform reopening

In onderstaande figuur vindt met de lijst met AL de POIs (Point of Interest) terug zoals weergegeven in het artikel.
knipsel2.png
Geen scholen of kinderopvang te bespeuren.
Wel de "New Car Dealers". :eek:

EDIT: CCatalyst heeft het artikel ook al gelezen en op de tekortkomingen gewezen.

========================
========================
1207 schreef:
Ordon schreef: Volgende week gaan de beleidsmakers, wat de scholen betreft, "iets ertussenin" proberen...
klopt, en dat is dansen op een dunne koord en eht enige dat ge op deze moment kunt doen
de regelgeving mei-juni was ok of misschien zelfs iets te streng
de regelgeving sept- tot herfstvakantie een complete ramp
Vergeet niet dat de temperatuur en de luchtvochtigheid nu sterk in het voordeel zijn van SARS-CoV-2!
Ik heb dat artikel en een figuur hiervoor reeds gepost.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ordon schreef: Vergeet niet dat de temperatuur en de luchtvochtigheid nu sterk in het voordeel zijn van SARS-CoV-2!
Ik heb dat artikel en een figuur hiervoor reeds gepost.
dan moet ge dat meenemen in uwen tango met dat virus.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Allez hup, na de "We moeten de scholen redden want we willen onze kinderen niet in huis" club onder leiding van Heist, is nu ook de "we moeten kerst redden want gezelligheid is belangrijker dan mensenlevens" club wakker geworden,deze keer onder leiding van Georges-Louis Bouchez.

Weet ge, doe anders direct ook de winkels terug open dat iedereen kan gaan kerstshoppen. En organiseer gewoon al die winterfeesten en kerstmarkten.

Gezelligheid mag wat kosten, niet waar, paar duizend doden per week moet kunnen, en al die gezondheidswerkers op de grens van een burnout, laten we die rustig over de rand duwen, de afgrond in.

Ongelofelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”