Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

CCatalyst schreef:Ik denk
ik denk dat niemand het nog weet en er zowat hun eigen mening er op nahoudt. Dat recent de test strategie is aangepast maakt het interpreteren van de cijfers alleen maar lastiger.

ik merk vooral op straat dat mensen wel de moeite nemen van ofwel over te steken, ofwel afstand trachten te houden als je ze kruist door even op het straat te gaan lopen. Alleen op drukke plaatsen zoals de kust of een wandelbos maken dit onmogelijk en dus is het dragen van een masker verplicht (of dat zou toch moeten).

Hoe je die curve ook moet interpreteren, iedereen zal iets anders zeggen of die reactie komt van die bepaalde maatregel. Er is zoveel beperkt de laatste tijd en dus kan het stijgen/dalen aan van-alles liggen. niet bepaald aan bijv. het omgaan in de scholen.
Nu mijn buur, die cafe-uitbater is, gaat 2 halve dagen in de week aan contact tracing doen en merkt vooral ook op dat het gestart is in de school. Maar hoe controleren ze dit ? Als ze op de man af vragen van waar de besmetting komt gaan de meeste niet de waarheid vertellen. iemand met kinderen die vaak zat op cafe zit, zal eerder zijn kinderen als boosdoener aanduiden, denk ik. Ik ga eerder zeggen dat ik besmet ben op het werkt ongeacht de maatregelen die men neemt. ik kom vaak op plaatsen die weinig ontsmet worden zoals bepaalde technische ruimtes langs het spoor en kan dus op deze manier in aanraking komen met een besmette klink. Wie die als eerste heeft aangeraakt is dan ook niet meer te achterhalen. Hetzelfde met het openbaar vervoer. iemand op bus kan de hele groep aansteken door op de bel te drukken voor af te stappen. Ik zie bijna niemand met handgel bezig als die de trein of bus afstapt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

mailracer schreef: ik denk dat niemand het nog weet en er zowat hun eigen mening er op nahoudt. Dat recent de test strategie is aangepast maakt het interpreteren van de cijfers alleen maar lastiger.
Als men het nu nog niet weet, dan is men stekeblind...En dan vraag ik me af waarom men overal ter wereld rondjes zit te draaien ?
Nu, blind zijn is niet erg, je kan dat "probleem" op 2 manieren oplossen, ofwel zet je dat probleem in een gouden kooi(hou hem vast, maar happy) of wel accepteer je dat hij overal gaat tegenaan botsen, maar niet onder een voorbijrazende camion terecht komt.

Probleem 1. (en imho het enige probleem)
Hoe kan het dat 1000 tot 2000 zieken ons hele gezondheidssysteem doen wankelen ?
Oplossing 1 : meer bedden
Probleem 2.
Hoe houden we die zieken uit het ICU ?
Oplossing 2 tot 20.000 : :angel:
In de eerste plaats door niet ziek te worden.
Ten tweede door te zorgen voor een vaccin
Ten derde door goeie voorlichting en preventie


Laat ons België nu eens ff in 3 groepen splitsen...
1.0-25
2.25-65
3.65-....
We zien in alle groepen besmettingen, maar groep 1 beland amper op het icu of tussen 6 planken, groep 2 beland wel op het icu maar amper tussen 6 planken & van groep drie mag je de statistieken elke dag op de voorpagina van de gazet lezen.
(Voor mijn part mag ccatalyst en heist hier nog 100 pagina volschrijven over groep 1, maar daar zit het echte probleem niet hé, het probleem zit hem vooral in die derde groep, en laat dat nu vooral de groep zijn waar 0% aandacht aan besteed wordt.)

Het simpele antwoord = hou die groepen gescheiden
Het meer genuanceerde antwoord = hoe houden we die groepen het best gescheiden ? Volgens mij is dat door 100% te gaan inzetten op preventief testen in de zorg.

Het AZ ligt niet vol met groep 1 en groep 2, het AZ ligt vol met groep 3
Het kerkhof ligt niet vol met groep 1 of groep 2, het kerkhof ligt vol met groep 3

Uiteindelijk is het maar een griepje, en daar weten we al jaren een paar dingen over :
1. Wetenschappers zijn het er na al die jaren nog niet over eens hoe we dat griepje kunnen tegen houden of hoe het zich verspreid.
2. Een vaccin is de makkelijkste oplossing, we spuiten groep 1 en groep 2. zoveel mogelijk in om groep 3 van tussen 6 planken te houden.
3. Een gezonde mens is veel minder vatbaar dan een zieke of oude persoon.

Dus, ja Mailracer, niemand weet het nog & iedereen houd er zijn eigen menig op na, maar zolang jij je het meest zorgen maakt over die drukknop in de bus of dat mondmasker op straat, gaan we er niet komen.
En dat is wat er nu gebeurd, men heeft een probleem in de zorg...pakt het probleem niet aan.. zorgt voor angst..zorgt niet voor een oplossing..zorgt voor nog meer angst..gaat in het wilde weg maatregelen aankondigen...zorgt voor nog meer angst...is verwonderd dat de maatregelen niet werken.. zorgt voor nog meer angst...begint te zwarte pieten.. zorgt voor nog meer angst....('k ga hier stoppen, ik ben pas eind mei 2020)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Vandaag staat de trieste teller van Sciensano op 500.789 mensen.
500.789 door Sciensano bevestigde SARS-CoV-2 besmettingen.
'Meer dan 1 op 5 heeft na twee maanden nog symptomen'
Bijkomend menselijk leed én economische gevolgen, zowel voor de mensen in kwestie als maatschappelijk.
'De zwaarste periode uit mijn carrière': huisartsen getuigen
...
Dillen, naast arts ook provinciaal N-VA-politicus, is gefrustreerd dat we de controle over het virus compleet verloren hebben, terwijl artsen en wetenschappers deze vermijdbare crisis al van mijlenver zagen aankomen. “Ik heb mijn politieke contacten gewaarschuwd, maar niemand wilde luisteren. Ik had de indruk dat ze me een paniekzaaier vonden. En na wekenlang afwachten spelen ze nu paniekvoetbal. En ja, ik begrijp het belang van de economie en onze individuele vrijheden, maar dit is geen normale tijd. Dit is een oorlogssituatie.”
Bron: De Morgen
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

iceke schreef:Probleem 1. (en imho het enige probleem)
Hoe kan het dat 1000 tot 2000 zieken ons hele gezondheidssysteem doen wankelen ?
Oplossing 1 : meer bedden
Nu met de tweede golf is het probleem zorg personeel, niet bedden.
Laatst gewijzigd door philippe_d 09 nov 2020, 15:50, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quote verbeterd
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Het verveleende is dat ge niet alleen naar sterftecijfers moogt zien

De hoofdmoot zijn oudjes maar laat je da virus los en ik garandeer u dat tientallen procenten vd werkende bevolking uitvalt. En als die uitvallen ge geen controle over welke sectoren.
Een massale uitbraak in doel is er al
Straks een massale uitbraak bij havenarbeiders en da effect wil ik niweten.

Hoeveel werkenden zitten nu nog werkonbekwaam thuis, of met een hoop miserie, na hun besmetting in maart-mei (ongeacht of ze de kliniek langs binnen gezien hebben)

Ge hebt de neiging alleen naar doden te kijken maar zelfs bij de 80jarigen overleeft 80% een besmetting, zonder veel miserie zelfs.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

phil48 schreef:
quovadis schreef: En even ter verduidelijking, scholen zijn niet gesloten geweest in Frankrijk
Ze hadden wel herfstvakantie van 19 tot 30 oktober.
Klopt vakantie waar de Fransen mochten gaan en staan waar ze wilden
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
NuKeM schreef: Laat die jonge gastjes toch gewoon naar het school gaan en pak de onverantwoordelijke volwassenen aan.
Die zullen terug naar school gaan als er daardoor geen nieuwe golf van besmettingen op gang kan komen en het onderwijs niet opnieuw verzandt in chaos zoals tijdens de laatste weken voor de vakantie. En dus niet enkel en alleen omdat hun ouders dan rustig thuis zouden kunnen werken. Neem dit niet persoonlijk, maar hopelijk besef je dat er aan dat laatste toch ook wel een egoïstisch geurtje hangt.

En de onverantwoordelijke volwassenen, zijn dat niet eerder de werkgevers die hun werknemers dwingen te kiezen tussen hun kinderen en hun werk? Ik meen toch van wel.
Kleuteronderwijs zal sowieso niet verzanden in chaos, niks afstandsonderwijs daar. Als de volwassenen zich verantwoord gaan gedragen denk ik dat de (kleuter)scholen als verspreidingsbron wel zullen meevallen. Crèches zijn ook nog steeds open en vele kampjes voor de kleinsten gaan door denk ik, dus de dalende cijfers zou ik niet toeschrijven aan de kleinsten die nu thuis blijven.
Het gaat mij niet (alleen) om rustig te kunnen thuiswerken, maar ook om de kinderen zelf die echt baat hebben aan die schoolomgeving (toch mijn kinderen). Dat het als egoïstisch kan aanzien worden begrijp ik, maar ik wil dit niet alleen voor mezelf en mijn werkgever, maar in de eerste plaats voor mijn kinderen en gezin in het algemeen (het geeft onwijs veel stress de kind/werk/huishouden puzzel elke dag tot een goed einde te brengen, mijn vrouw en ik houden quasi nul me-time over!). Je kan ook de stelling omdraaien en zeggen dat het egoïstisch is iedereen te willen opsluiten omwille van angst voor eigen gezondheid, ik weet dat dat bij de haren getrokken is, maar bij disproportionele maatregelen is meestal ook egoïsme betrokken.

I.v.m. de onverantwoordelijke werkgevers kan ik u gelijk geven. Ik begrijp hun standpunt ook wel, ze willen de goede gang van zaken behouden, maar sommigen maken het wel erg gortig. Om maar direct een voorbeeld te noemen, een van de grote uniefs waar mijn vrouw werkt, u weet wel, die met hun experten die ons steeds aanmanen thuis te werken. Van diezelfde universiteit moest mijn vrouw tot voor de totale sluiting van de campussen nog minstens één maal per week naar het werk komen of naar een andere campus trekken (met openbaar vervoer) in een bloedrode zone, dat terwijl dat absoluut niet nodig was. Bij vraag waarom was het antwoord “uit solidariteit met die die wel moeten komen” ... solidair Covid krijgen dus, ongelofelijk.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:Ik denk dat we hier echt af moeten van de veronderstelling dat een incubatieperiode van 14 dagen betekent dat je de allereerste impact van maatregelen pas na 14 dagen ziet. Dit is fout, en het is ontmoedigend dat zo'n theorieën nog steeds overleven, ook al zitten we nu al maanden met dit virus.
maar anderzijds zie je wel, los vh cijfergegoochel, dat landen die blijven vasthouden aan de 14 dagen het wel degelijk goed doen qua corona-aanpak.
Ik denk aan nieuw zeeland bv.

Zij doen dat al maanden consequent waarbij het hier om de haverklap verandert

sinds de teststrategie veranderd is moeten mensen die een hoog risicocontact hadden plots 10 dagen ...
ik had zo'n contact, laat me testen en ineens krijg ik te horen van zo'n trager dat ik me eigenlijk te vroeg heb laten testen (binnen 5 dagen). Speelde eigenlijk geen rol volgens haar en kon door de vingers gezien worden

dan lees je dingen als 5 dagen, 9 dagen, 10 dagen, 14 dagen,... en op den duur doet iedereen maar wat. Dat heet dan voortschrijdend wetenschappelijk inzicht. Ik kijk ook gewoon naar 14 dagen en dan zie je dat in september alles mocht en in oktober elke week verstrengd werd. Heb je dus weer volstrekt geen idee welke maatregel nu eigenlijk welk effect heeft.
de bevolking is mee dus stabiliseert het of gaat het al een stuk trager
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Nu met de tweede golf is het probleem zorg personeel, niet bedden.
Dat is altijd al het probleem geweest...En dat mag je gerust langs 2 kanten bekijken.
Ze hebben er te weinig & zij die er werken zetten het over naar groep 3.
Oplossing ? Zorgen dat er meer zijn & zorgen dat ze beschermd zijn (door ze regelmatig te testen)
Laatst gewijzigd door philippe_d 09 nov 2020, 15:51, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

quovadis schreef:Hoe kan je dat koppelen aan de sluiting van de scholen en de piek na 3 dagen?
Gewoon: blind zijn combineren met schoolhaat. Dan kan je tot allerlei fantasieconclusies komen.
De horeca is toe en 2-3 weken later gaan de cijfers terug de juiste richting uit: dalend.
De verstrengde lockdown heeft nog geen invloed op de opnamecijfers, gegeven de "wachttijd".

Los van de cijfers in mei, juni, de zomermaanden en september is dit (sluiting horeca) een zoveelste bewijs dat scholen NIET de motor zijn.

De volgende test (en vermoedelijk ook bewijs) zal komen in de week van 7/12. Dan zijn de scholen terug 3 weken open en zal er (vermoedelijk) GEEN stijging zijn van de ziekenhuisopnames (de enige betrouwbare maatstaf sinds de teststrategie veranderd is), net omdat scholen NIET de motor zijn.

Al zijn er natuurlijk altijd ontkenners.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Abusimbal schreef:
iceke schreef:
mailracer schreef: Probleem 1. (en imho het enige probleem)
Hoe kan het dat 1000 tot 2000 zieken ons hele gezondheidssysteem doen wankelen ?
Oplossing 1 : meer bedden
Nu met de tweede golf is het probleem zorg personeel, niet bedden.
je moet het wel correct quoten.
Abusimbal schreef:
iceke schreef: Probleem 1. (en imho het enige probleem)
Hoe kan het dat 1000 tot 2000 zieken ons hele gezondheidssysteem doen wankelen ?
Oplossing 1 : meer bedden
_______________________________________________________________________________________________
iceke schreef:
mailracer schreef: ik denk dat niemand het nog weet en er zowat hun eigen mening er op nahoudt. Dat recent de test strategie is aangepast maakt het interpreteren van de cijfers alleen maar lastiger.
Laat ons België nu eens ff in 3 groepen splitsen...
1.0-25
2.25-65
3.65-....
KNIP
Het simpele antwoord = hou die groepen gescheiden
Het meer genuanceerde antwoord = hoe houden we die groepen het best gescheiden ? Volgens mij is dat door 100% te gaan inzetten op preventief testen in de zorg.

Uiteindelijk is het maar een griepje, en daar weten we al jaren een paar dingen over :

Dus, ja Mailracer, niemand weet het nog & iedereen houd er zijn eigen menig op na, maar zolang jij je het meest zorgen maakt over die drukknop in de bus of dat mondmasker op straat, gaan we er niet komen.
Groepen gescheiden houden kan je niet doen. verplegend personeel in een WZC zijn nmlk geen 65 plus. en kleuters kunnen zich niet zelf bezighouden. je houdt ze nu gescheiden met gebruik van mondmasker en handhygiene. Alleen werkt het niet zo goed. En wat doe je met de ouderzorg die vaak nog gebeurd door de familie ?

Met een griepje kom je niet op de ICU terecht als je overgewicht en suikerziekte hebt. Nu wel. Ook de aantasting aan de longen zie je niet bij een griepje. imo is corona een longziekte.

En bovenal maak ik me geen zorgen om de drukknop, het was alleen maar een opmerking en een voorbeeld van waar het fout gaat op gebied van preventie en hygiene.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Natuurlijk kan je groepen niet gescheiden houden..maar daar ligt wel de oplossing..
Als je daar niks aan doet, dan kan je nog zoveel cafés, winkels of scholen toe houden als je wil...het gaat niks uitmaken.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Van Gucht net op zijn persconferentie:
Na de piek van de besmettingen van 27 oktober zijn de cijfers blijven dalen.
Ziekenhuisopnames hebben hun piek bereikt 3 november (een week na de piek van de besmettingen)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@Heist : Niemand heeft hier schoolhaat en niemand zegt dat de scholen DE MOTOR zijn achter het hoog aantal besmettingen. Maar blind besluiten dat scholen geen probleem vormen in de pandemie is wel heel naïef. Al zijn er natuurlijk altijd ontkenners...
iceke schreef: het probleem zit hem vooral in die derde groep, en laat dat nu vooral de groep zijn waar 0% aandacht aan besteed wordt[...] Hoe kan het dat 1000 tot 2000 zieken ons hele gezondheidssysteem doen wankelen ?
En daar maak je dus een enorme grote denkfout. Het zijn er een pak meer. Tot nu toe zijn er zo'n 35000 Belgen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Het zijn er dus wel een pak meer dan diegenen die er nu liggen. En alsof enkel de doden erg zouden zijn? En de ouderen de maatschappij gijzelen? In de middelbare leeftijd zitten heel veel mensen die niet in de intensieve terrecht komen, zelfs niet in het hospoitaal, maar die maanden en men vermoed ook nog veel langer tot levenslang de gevolgen van Covid-19 ondervinden. Dus wat meer bedden in de kliniek en het is opgelost??
Het atypisch karakter van het virus kan je niet vergelijken met de griep maar de meesten onder ons weten dat je dat doet om te provoceren.

Leeftijdsgroepen uit elkaar houden, vergeet het.
Een vaccin, vergeet het.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

@Petrol242:
CCatalyst schreef:Zoals altijd al gezegd: de scholen zijn de motor waarmee het virus zich verspreidt.
hoe duidelijk kan een uitspraak zijn ;-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:Natuurlijk kan je groepen niet gescheiden houden..maar daar ligt wel de oplossing..
Als je daar niks aan doet, dan kan je nog zoveel cafés, winkels of scholen toe houden als je wil...het gaat niks uitmaken.
Er zijn andere landen die het tegendeel bewijzen.

https://www.economist.com/briefing/2020 ... o-lockdown
Asian nations, some democratic, some not, have proved it possible to force infection rates so low as to more or less eradicate the disease. But when they came out of their first lockdown European countries were unwilling to impose the strictures they thought would be necessary for true eradication. Many doubtless thought that their citizens would not put up with them. They chose instead a strategy in which various not-too-onerous modifications in everyday behaviour would keep the level of infection low enough for their health systems to be able to cope.
Zoals hier al eerder gepost door de niet-schoolhaters: reizen en massa events "omkaderen" -> verbieden of quarantaine.
Maar heel de zomervakantie lang vond het iedereen het een absoluut recht om op reis te gaan: vaak met het vliegtuig (samenhokken in een kleine buis), naar rode en gele zones, in de lokale horeca (all-in) elkaar besmetten, ...
As early as March the Japanese government began warning its citizens to avoid the “3Cs”: closed spaces, crowded places and close-contact settings. This was on top of a near universal use of face masks, to which the Japanese, like many other Asians, were already well accustomed.


The 3Cs message was far less clear in Europe. Public-health authorities stressed continued mask-wearing, which increased almost everywhere, reaching Asian levels quite early on in Italy and Spain (see chart 2). Yet many countries also allowed bars and nightclubs to re-open with no strings attached. In parts of eastern Europe, where the current outbreak is particularly bad, football fans were filling up stadiums even as cases were on the rise.

Holidays abroad did a lot of damage, too—as they had in the initial outbreak. Many of the European chains of transmission mapped in February and March turned out to have originated in Alpine ski resorts. Studies of viral genomes show that much of the current outbreak can be tracked back to holidaymakers from around the continent mingling in Spain.

European countries tried to limit cross-border contagion by requiring people returning, or arriving, from places deemed high-risk to quarantine themselves. But there were lots of such travellers and enforcement was lax; no one knows how many actually complied. No European country has enforced such measures in the way that Australia, New Zealand and various East Asian countries have, confining incomers to hotels or barracks.
@er zijn geen schoolhaters
Dat is een héél selectieve lezing van wat sommige UB'ers hier durven posten :), wars van alle data.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als de scholen de motor echt zijn, zullen we dat weten binnen ongeveer 2 weken als ze al een week open zijn en de cafés en evenementen dicht blijven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Geef het 3 weken, 2 weken om de besmettingen goed door te geven - of dat wordt toch gesuggereerd - en dan nog een week om zo ziek te zijn dat ziekenhuisopname nodig is.
Of niet...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Zoals hier al eerder gepost door de niet-schoolhaters:
je woordkeuze insinueert dat het virus je nauwelijks interesseert maar dat je enkel politiek gelijk wil krijgen en dan begint te provoceren?
pas op, je bent niet de enige maar hier vindt je wel de verklaring waarom Belgie het zo onvoorstelbaar dramatisch slecht doet in Europa.

mensen en diensten die echt virusbestrijding als prioriteit hebben zijn niet met dit soort politiekeonzin bezig zoals naampjes verzinnen voor politieke tegenstanders. Die willen gewoon een deftige virusaanpak.

jij niet want jij gooit er onmiddelijk dogma's tegenaan die onbespreekbaar zijn en moeten blijven (alsof onderwijs geen deel uitmaakt van onze maatschappij).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Juist ja: mensen die zich baseren op data en de mening bijstellen bij nieuwe data, dat zijn de dogmatici?
Kom op zeg. Het zijn net mensen die zich opsluiten in hun grote gelijk "scholen zijn de motor" die dogmatisch gelijk willen scoren, wars van wat de data aantonen.
De insinuaties die je uit mijn woordkeuzes haalt, zijn voor uw rekening, niet de mijne.

Het topic is al wat aan de lang kant, maar je zal zien dat ik al in maart/april pleitte voor een meer rigoureuze aanpak en "leentje buur" spelen bij de landen die het wél goed doen, zowel in testing & tracing als in het onder controle houden van besmettingen.

Ondanks het feit dat wij tot hiertoe gespaard zijn gebleven van al te drastische impact (financieel, gezondheid, ...), ligt zowat heel het pland plat. Ik ben zo veel/weinig geïnteresseerd in het virus als dat er impact is.
En om het probleem aan te pakken, is het nodig om een goeie analyse te maken. En niet om zomaar blindweg en botweg alle scholen te sluiten. Zoals altijd - en dat is niet populair noch gemakkelijk - is de realiteit altijd weerbarstiger en genuanceerder dan een leuke oneliner ("sluit de scholen").
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het probleem is niet de school op zich maar de bewegingen van en naar en het mengen van leeftijden.

Maar dat heb je ook elders. Horeca toe, mensen die gaan winkelen die doen dat ook vaak met hun kinderen.

Dus het is niet zomaar 1 oplossing die alles zal oplossen onderwijs is er gewoon een deel van.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boonpwnz schreef:Dus het is niet zomaar 1 oplossing die alles zal oplossen onderwijs is er gewoon een deel van.
Inderdaad. Laten we het dus zo samenvatten.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef: En daar maak je dus een enorme grote denkfout. Het zijn er een pak meer. Tot nu toe zijn er zo'n 35000 Belgen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Het zijn er dus wel een pak meer dan diegenen die er nu liggen. En alsof enkel de doden erg zouden zijn? En de ouderen de maatschappij gijzelen? In de middelbare leeftijd zitten heel veel mensen die niet in de intensieve terrecht komen, zelfs niet in het hospoitaal, maar die maanden en men vermoed ook nog veel langer tot levenslang de gevolgen van Covid-19 ondervinden. Dus wat meer bedden in de kliniek en het is opgelost??
Het atypisch karakter van het virus kan je niet vergelijken met de griep maar de meesten onder ons weten dat je dat doet om te provoceren.
Natuurlijk zijn het er een pak meer, daar gaat het toch niet over ? Het gaat erover dat onze gezondheidszorg tekort schiet en heel de economie en ons sociaal leven daar de dupe van is.
Die tekorten in de gezondheidszorg = een politieke beslissing geweest
Die pauze knop indrukken voor de economie is dat ook.
petrol242 schreef: Leeftijdsgroepen uit elkaar houden, vergeet het.
Een vaccin, vergeet het.
Als je zo denkt heb je een probleem, dan kan je evengoed die pauze knop niet induwen en leren leven met het feit dat er mensen gaan creperen omdat de gezondheidszorg niet mee kan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad boonpwnz.
quovadis schreef:@Petrol242:
CCatalyst schreef:Zoals altijd al gezegd: de scholen zijn de motor waarmee het virus zich verspreidt.
hoe duidelijk kan een uitspraak zijn ;-)
Tja, daar heb ik dan in de chaos in deze draad over gezien. Mijn excuses.

Ik krijg het wel op mijn floere seskes dat mensen voor schoolbashers en schoolhaters aanzien worden als die de scholen mee in de algemene problematiek opnemen.
Er zijn weinig uitbraken in de scholen, das waar. Maar kinderen kunnen dus wel degelijk besmet raken en het virus doorgeven. Dat is een vastgelegd feit. 1 besmet kind is genoeg om het over te dragen op het gezin en op de bomma waar de contacten meestal veel intenser zijn. Net zoals 1 besmetting op café of de werkvloer genoeg is om het virus in een andere vector te steken. Dat is nu éénmaal de dynamiek achter een pandemie.
Een voorbeeld uit mijn omgeving : 2 collega's zijn met een kleuterjuf getrouwd. Beide juffen (verschillende scholen en enkel contact met de kinderen) positief, collega's een week later positief, uiteindelijk helft van die ploeg positief en 1 collega met beide ouders positief, waarvan er 1 ondertussen overleden is...

De 'cijfers' gaan zakken of zijn dat al aan het doen, wat de rede daarvan ook mag zijn (de positiviteitsratio is nagenoeg nog niet veranderd). Maar of ze diep genoeg gaan? Daar heb ik heel sterk mijn twijfels over. Ik heb zo het gevoel dat er rekening wordt gehouden met een balans in de toekomst. En dát verontrust mij nog het meest.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

dat is al een stuk genuanceerder en daar is volgens mij niemand tegen :-)

Wat moeten we denken van de huidige R-waarde in België? Die heeft blijkbaar gepiekt op 23 oktober en is nu onder de 1 gezakt
Bijlagen
Screenshot 2020-11-09 at 15.17.02.png
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef: 2 collega's zijn met een kleuterjuf getrouwd. Beide juffen (verschillende scholen en enkel contact met de kinderen) positief, collega's een week later positief, uiteindelijk helft van die ploeg positief en 1 collega met beide ouders positief, waarvan er 1 ondertussen overleden is...
Moraal van het verhaal ? Blijf bij uw ouders buiten... echt moeilijk is dat niet hé.. moeilijker wordt het als de thuiszorg of de zorgverleners in het het WZC amper of niet getest worden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

quovadis schreef: Wat moeten we denken van de huidige R-waarde in België? Die heeft blijkbaar gepiekt op 23 oktober en is nu onder de 1 gezakt
Dat is een teken dat de epidemie aan kracht mindert.

Probleem is wel dat er een heel grote afwijkingsband op zit en dat dit getal zeer moeilijk vast te leggen is.
In ons land worden de ziekenhuisopnames in het model opgenomen. Op zich een robuust gegeven, maar het is vertekende, voor een stuk een geëxtrapoleerde geschatte waarde omdat niet alle bevolkingsgroepen evenredig present zijn in het hospitaal.

De Rt-waarde was bijvoorbeeld vrij laag toen er voornamelijk jongeren besmet waren en er nagenoeg geen hospitalisaties waren, maar de epidemie won wel in kracht, ongeacht een Rt kleiner dan 1.
iceke schreef:Moraal van het verhaal ? Blijf bij uw ouders buiten... echt moeilijk is dat niet hé.. moeilijker wordt het als de thuiszorg of de zorgverleners in het het WZC amper of niet getest worden.
Ook ja, maar zorg ook dat dat Trojaans Paard uit je vertrouwde omgeving blijft.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

petrol242 schreef:
quovadis schreef: Wat moeten we denken van de huidige R-waarde in België? Die heeft blijkbaar gepiekt op 23 oktober en is nu onder de 1 gezakt
Dat is een teken dat de epidemie aan kracht mindert.

Probleem is wel dat er een heel grote afwijkingsband op zit en dat dit getal zeer moeilijk vast te leggen is.
In ons land worden de ziekenhuisopnames in het model opgenomen. Op zich een robuust gegeven, maar het is vertekende, voor een stuk een geëxtrapoleerde geschatte waarde omdat niet alle bevolkingsgroepen evenredig present zijn in het hospitaal.

De Rt-waarde was bijvoorbeeld vrij laag toen er voornamelijk jongeren besmet waren en er nagenoeg geen hospitalisaties waren, maar de epidemie won wel in kracht, ongeacht een Rt kleiner dan 1.
thx voor de uitleg :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is niet zo moeilijk.
Er zijn nu eindelijk doortastende maatregelen en we hebben een (voorlopige?) ziekenhuispiek bereikt op 3/11 (7487 bedden). De ICU piek lijkt ook in zicht of misschien zelfs al gehaald. Dat is goed nieuws.

Afbeelding

Ik ben heel nieuwsgierig hoe lang de discipline gaat blijven, zowel bij politici om regels aan te houden als bij de bevolking om ze te volgen.
En welke lobbygroepen en lobby-experts als eerste een versoepeling gaan bepleiten.
Versoepelingen moeten er komen, de vragen zijn:
- welke versoepelingen
- wanneer
- hoe/wat/wanneer evalueren

In mei/juni hebben we holderdebolder versoepeld, wat miraculeus niet tot problemen geleid heeft: hoewel ziekenhuisopnames 2-3 weken achterlopen tov besmettingen, werd er week na week versoepeld. Gaan we dat nu terug riskeren?
Anderzijds is de lockdown nu lichter: er zijn veel meer bedrijven en winkels (ea) nog open (boekenwinkels, bib, DHZ, ...). Al zou het interessant zijn om de totale geblokkeerde omzet eens te zien, als vergelijking tussen lockdown1 en lockdown2.

Om toch terug te komen op de scholen en de verlengde vakantie: vandaag hadden onze kinderen een 3-4u vullende reeks opdrachten van de desbetreffende klasleerkrachten gekregen. Mijn vrouw heeft ook taken uitgestuurd. Niet echt verlof dus...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

iceke schreef:Het gaat erover dat onze gezondheidszorg tekort schiet en heel de economie en ons sociaal leven daar de dupe van is.
Die tekorten in de gezondheidszorg = een politieke beslissing geweest
Die pauze knop indrukken voor de economie is dat ook.
Onze gezondheidszorg schiet niet tekort maar is overbelast geraakt door de toevloed aan covid patienten waardoor andere zorg, waarbij een icu belangrijk is, uitgesteld werd. ALs je altijd personeel en een afdeling of -tig vrij moet houden voor een mogelijke pandemie, dan kost het enorm veel geld en personeel dat niets te doen heeft.
Nu kan men patienten verleggen en afdelingen als covid afdeling inrichten/afschermen en je bent voor de tijd dat mensen de maatregelen volgen geholpen en alles kan op een lager toerental verder. Het enige dat je over het hoofd ziet, is dat personeel in een ziekenhuis besmet raakt en ook ziek thuis zit, en hierdoor personeel dat er nog is harder moet gaan werken.
Het enige dat je de overheid kan verwijten is de limiet die men heeft opgelegd op beginnende studenten de afgelopen jaren in de gezondheidszorg.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

mailracer schreef: Het enige dat je over het hoofd ziet, is dat personeel in een ziekenhuis besmet raakt en ook ziek thuis zit, en hierdoor personeel dat er nog is harder moet gaan werken.
Het enige dat je de overheid kan verwijten is de limiet die men heeft opgelegd op beginnende studenten de afgelopen jaren in de gezondheidszorg.
Was dat maar waar, het personeel raakt inderdaad besmet maar zit niet thuis, die zijn gewoon aan het werk.
Serieus ? Men is al jaren aan het bezuinigen en bedden aan het schrappen in de zorg... alles moet efficiënter, goedkoper en centraler...en dan krijg je dit.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

heist_175 schreef:


Ik ben heel nieuwsgierig hoe lang de discipline gaat blijven, zowel bij politici om regels aan te houden als bij de bevolking om ze te volgen.
En welke lobbygroepen en lobby-experts als eerste een versoepeling gaan bepleiten.
Versoepelingen moeten er komen, de vragen zijn:
- welke versoepelingen
- wanneer
- hoe/wat/wanneer evalueren
Dat gaat idd een hele opgave worden. En/of een slachtbank in failliesementen.

Gaan we de horeca een half jaar nog sluiten? De cultuursector? Of gaan we 14 dagen fabrieken sluiten, dan 14 dagen dit, 14 dagen dat doen?

Ale, er zou een vaccin komen, met 90% werking. Oei, dus geen 100%, dus blijven lockdowns nog steeds nodig. Tga wat worden.
de koe zegt boe
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

iceke schreef:Was dat maar waar, het personeel raakt inderdaad besmet maar zit niet thuis, die zijn gewoon aan het werk.
Serieus ? Men is al jaren aan het bezuinigen en bedden aan het schrappen in de zorg... alles moet efficiënter, goedkoper en centraler...en dan krijg je dit.
Simpel bekeken, zoals jij het nu voorstel, klopt het dat meer gezondheidszorg beter is.
Spijtig dat je het, ook in deze, met deze simpele stelling houdt en niet verder denkt of wil nadenken.

Orde van grootte.
20% van de besmette mensen hebben (ernstig) last van de besmetting en er is medisch toezicht nodig.
5% van de besmette mensen belandt op intensieve zorgen: overleeft of sterft aldaar.

Indien je het virus laat woekeren zodat zowat de ganse Belgische bevolking besmet raakt, zijn dit hallucinante aantallen mensen op een bevolking van 11.500.000 inwoners:
  • 11.500.000 x 20% = 2.300.000 mensen met (ernstige) symptomen
  • 11.500.000 x 5% = 575.000 mensen die op intensieve belanden
Pas voor mijn part nog een correctie toe van 50%.

Dan ga jij maar eens vertellen waar je de benodigde honderdduizenden bedden en het benodigd verzorgend personeel vandaan gaat halen, zelfs indien er de jaren voordien niet bespaard zou zijn, om dit op een paar maanden (stel nog een half jaar) klaar te spelen.

Dus iceke, ja, je wijst wél met een beschuldigende vinger.
Je blijft datzelfde riedeltje keer op keer herhalen.
Maar verder geraak je echt niet.
Zelfs een ruwe inschatting van wat benodigd zou kunnen zijn, ontbreekt volledig in "jouw oplossing".

iceke schreef:Natuurlijk kan je groepen niet gescheiden houden..maar daar ligt wel de oplossing..
Dit vat jouw opvattingen en diverse stellingen eigenlijk mooi samen: jouw "oplossing" ligt in iets waarvan je zelf al aangeeft dat het niet haalbaar is.

Dixit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:@Heist : Niemand heeft hier schoolhaat en niemand zegt dat de scholen DE MOTOR zijn achter het hoog aantal besmettingen.
De scholen zijn de motor achter het aantal besmettingen, dat heb ik altijd gezegd. Met de motor wordt bedoeld dat de school de centrale spil is in heel wat activiteiten die samen met de school bijdragen aan forse toenames van de verspreiding van het virus. Als je de motor stopt, dan stoppen die andere activiteiten ook. Zelfs als je al die randactiviteiten manueel stillegt, dan zal de motor op zich nog altijd bijdragen aan de verspreiding (vb: drukte op het OV, drukte aan de schoolpoort, ouders die elkaar ontmoeten en dan eens afspreken, ouders die elkaars kinderen vervoeren enz). Bijgevolg is het enige antwoord de motor stilleggen (waarvan het bewijs nu voor de tweede keer geleverd is), of heel traag laten draaien. Dat is niet geinspireerd uit schoolhaat (wat is dat eigenlijk), wel uit de cijfers en de realiteit. Overschakelen op afstandsonderwijs is een eenvoudige ingreep met veel resultaat en beperkte economische impact.

Dat er in de laatste open schoolweek een daling was, is aan de gewijzigde teststrategie te wijten, zoals Sciensano ook gezegd heeft. Sciensano heeft gewaarschuwd voor verkeerde interpretaties daarvan, en zoals we zien in deze topic, is dat helaas ook snel de realiteit geworden. Wie uit de evolutie in de laatste schoolweek concludeert dat scholen niet de reden zijn, maakt zo'n verkeerde interpretatie. Hadden we de oude teststrategie aangehouden, dan viel de piek op 30 oktober, per de berekening van het model. Mensen zijn in deze topic al gewezen op het feit dat ze verkeerde interpretatie maken, maar blijven die desondanks herhalen, omdat het in hun kraam past.

Tot op heden is er geen enkel voorbeeld van een heropening van de scholen die niet tot een toename van cijfers geleid heeft, eilandnaties uitgezonderd. Omgekeerd is er ook geen voorbeeld van een sluiting die niet tot een afname geleid heeft, wij leveren nu het bewijs voor de tweede keer. Als je de scholen te snel heropent, op de manier zoals op 1 september gebeurd is, zijn we binnen de kortste keren weer vertrokken, zoals in Frankrijk nu gaande is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 nov 2020, 18:25, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je moet dan ook niet naar de besmettingen kijken (wegens gewijzigde teststrategie), wel naar de ziekenhuisopnames.

Als die op 3/11 de piek bereiken en vanaf dan dalen (te bekijken/bevestigen dat/of die trend zich doorzet), dan is dat niet gelinkt aan de schoolvakantie die dan nog maar 3-4 dagen toe zijn (geplande schoolvakantie). Die daling (of het plafond) is wel gelinkt aan het uitvaardigen van maatregelen 2-3 weken daarvoor en op dat moment (3/11 dus) opleveren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Je moet dan ook niet naar de besmettingen kijken (wegens gewijzigde teststrategie), wel naar de ziekenhuisopnames.
Nee, we selecteren niet enkel de cijfers die in ons kraam passen. Dit omwille van het domino-effect.
heist_175 schreef:Die daling (of het plafond) is wel gelinkt aan het uitvaardigen van maatregelen 2-3 weken daarvoor en op dat moment (3/11 dus) opleveren.
Dit klopt niet. Als dat het geval was, zouden de virologen geen nood gezien hebben om de bijkomende maatregelen te nemen, waaronder de verlengde schoolvakantie.

De stelling dat het 3 weken duurt voor je iets ziet, met een incubatietijd van minstens 2 dagen, klopt evenmin.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@cijfers
Als de besmettingscijfers niet meer bruikbaar zijn, wegens niet te vergelijken omdat de manier om die cijfers te vergaren veranderd is, dan moeten we kijken naar cijfers die wél vergelijkbaar zijn. De manier om ziekenhuisopnames te tellen zijn niet veranderd.
Overigens dalen de besmettingscijfers ook, maar negeer dat maar, want het is gevaarlijk om eerst de logica te veranderen om dan te jubelen :).

@ziekenhuisopnames
Je gaat nu toch niet beweren dat ziekenhuisopnames op 3/11 pieken omdat de scholen 3-4 dagen geleden gesloten waren voor geplande vakantie?
Geen incubatietijd meer, geen periode van graduele verslechtering vóór een ziekenhuisopname?

Serieus blijven hé :).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Ook na de herfstvakantie mogen leerlingen in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs opnieuw voltijds naar de klas. In de tweede en derde graad van het secundair onderwijs wordt gekozen voor halftijds afstandsonderwijs. De scholen mogen zelf beslissen hoe ze dit invullen. Dat is maandag beslist op een onderwijsoverleg met Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), de vakbonden en de virologen.
Scholen gaan dus weer open volgende week
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Geen incubatietijd meer, geen periode van graduele verslechtering vóór een ziekenhuisopname?
De mediaan van de onset van symptomen is 4-5 dagen, de mediaan van de ziekenhuisopname daarna begint op 3 dagen (bron), ik zie bijgevolg niet waarom dat niet mogelijk is.

Wat we hiermee zeker weten, is dat het jouw stelling dat het van de eerder genomen maatregelen komt, hoegenaamd niet klopt, want dan hadden we dat een week eerder moeten zien. En dan blijft er nog maar een mogelijkheid over. Daarom dat de virologen aandrongen op meer maatregelen.

Redenen dat het vroeger valt dan het geval zou zijn van de laatste vrijdag zijn eenvoudig: in meer dan de helft van het land waren de scholen al gesloten, varierend van enkele dagen tot twee weken, met een gemiddelde van 4 a 5 dagen. Het klopt dus volledig.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:De scholen zijn de motor achter het aantal besmettingen, dat heb ik altijd gezegd.
Maar nooit bewezen...
Hooguit tracht je het aannemelijk te maken.

Dat het hele schoolgebeuren een zeer belangrijke invloed heeft op de verspreiding op SARS-CoV-2 is voor ieder weldenkend mens erg duidelijk.
Dat blijkt ook uit de hiervoor vermelde studie van de Lancet (invloed van diverse maatregelen genomen in 131 landen).
Ook uit deze studie blijkt dat het sluiten van scholen een heel belangrijke impact heeft op het terugdringen van de verspreiding van SARS-CoV-2.

Dus feitelijk draait het om dat ene woordje: "DE". :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”