SSID zelfde naam of toch maar niet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zowat iedereen heeft 2,4 en 5ghz wifi in huis en er wordt van alles over geschreven maar is het nu wel of niet interessant om de 2 wifi frequenties een ander SSID te geven? Ik heb toestellen die uitsluitend 2,4ghz aan kunnen en andere kunnen 2,4 en 5 aan. Vaak zie ik randapparatuur verbonden met 2,4 ghz terwijl de 5ghz vele malen sneller is. Mijn Fritzbox 6890 maakt het mogelijk om (bij aparte SSID's) toestellen verplicht op 5 ghz te verbinden en de 2,4 ghz links te laten liggen. Wat is eigenlijk wijsheid in heel deze materie? Zelfde SSID of toch maar niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb zelf 3 routers in huis. 1 orange router en 2 andere routers die in bridge mode staan. Alle 3 hebben ze dezelfde SSID en alles werkt heel vlot zo. In eerste instantie alles een andere naam gegeven, maar dan moest ik vaak nog eens zelf kiezen welk netwerk met de beste verbinding.

Alles met dezelfde naam doet dit van zelf.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

In de wifi standaarden is het zo dat de client altijd zelf zal kiezen wanneer die gaat beginnen roamen. Die client is hiervoor ingesteld door de fabrikant en de instellingen kunnen onderling verschillen. Met enkele extra standaarden kan je hier wat optimalisaties op doen indien de client het ondersteunt zoals AP load balancing bijvoorbeeld. Om te kunnen roamen moet het SSID hetzelfde zijn, is het SSID anders zal de client vaak zolang mogelijk aan 1 SSID blijven hangen tot het niet meer mogelijk is. Als je dus een ander 2,4Ghz SSID hebt dan het 5Ghz SSID zal de client, eenmaal verbonden met het 2,4Ghz SSID, pas roamen naar het 5Ghz SSID als het 2,4Ghz SSID nagenoeg niet meer bruikbaar is. Dat zal in de realiteit nooit zijn natuurlijk. Je kan de client enkel authoriseren op het 5Ghz SSID, maar dan moet je om te roamen zien dat er een goede overlap is tussen de 5Ghz signalen van de verschillende AP's. In de praktijk zal je dan een 5Ghz overlap willen hebben op uiterlijk -75Dbm. Kan je die overlap niet garanderen en wil je roamen dan zal je dus de 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID moeten geven. Nadeel dan is dat sommige clients "sticky" zijn en slecht naar het 5Ghz SSID roamen. Dit is wel steeds zeldzamer en eigenlijk alleen voorkomend op oudere wifi clients (n standaard en lager)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ff crossposten

Jack Daniels schreef:Maar (en misschien beter afsplitsen naar apart topic?), is het interessant om je 2 wifi frequenties een verschillend SSID te geven?
Heb hier al redelijk wat over gelezen en voor beide is wat te zeggen. Het voordeel van dezelfde SSID is dat toestellen dan ook weten dat het hetzelfde netwerk is en rapper gaan switchen. Dit is met name bij Apple devices zeer duidelijk het geval. Bij verschillende SSID ziet het toestel dit als aparte netwerken en gaat niet proberen te connecteren naar het andere tenzij het connectie verliest met het eerste netwerk.
Nadeel van eenzelfde SSID is dat het veel lastiger is te checken met wat een toestel nu juist verbonden is. In veel toestellen kan je niet zien op welke frequentie en kanaal de verbinding zit, dus je tast aan client kant helemaal in het duister. Je moet dan op de APs zelf gaan zien wie er verbonden is. Qua troubleshooten/testen is dat enorm vervelend. Bovendien zijn sommige devices helemaal niet zo intelligent om dan de beste frequentie/kanaal te kiezen (maar met verschillende SSID zijn ze dat nog minder).
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Hoe minder SSID’s je uitzendt hoe beter. Daarnaast kan je idd 5Ghz als prioritair instellen, zodat clients die beiden aankunnen toch de 5Ghz zullen verkiezen.

Kort samengevat: 2 aparte SSID’s uitzenden is niet alleen nutteloos, het is zelfs slechter.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Jack Daniels schreef:...
Mijn Fritzbox 6890 maakt het mogelijk om (bij aparte SSID's) toestellen verplicht op 5 ghz te verbinden en de 2,4 ghz links te laten liggen.
...
Hier alle apparaten een vast ip en geconnecteerd op een Frizbox 7530 met 2 verschillende SSID's
Vind in deze model/router geen instelling terug om in te stellen dat een toestel verplicht wordt op 5 Ghz te verbinden.
Iemand ?
Kan uiteraard in het toestel zelf de 2.4 Ghz wifi verbinding laten vergeten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

rtl schreef:Kort samengevat: 2 aparte SSID’s uitzenden is niet alleen nutteloos, het is zelfs slechter.
op dezelfde frequentie okee, maar als je voor de 2.4 en de 5 aparte SSID's neemt kan dat geen kwaad. hier werkt nmlk elk toestel dat 5 GHz aankan enkel op de 5G en de andere op de 2.4G. Ik heb in totaal 4 AP's van verschillende merken en dat werkt hier perfect.

Als je binnen hetzelfde merk blijft waarbij een controller de wifi op alle AP's kan regelen, dan kan het zijn dat je alles hetzelfde SSID kan geven en dat de intelligentie van de controller alles regelt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lacer schreef:Vind in deze model/router geen instelling terug om in te stellen dat een toestel verplicht wordt op 5 Ghz te verbinden.
Iemand ?
Kan uiteraard in het toestel zelf de 2.4 Ghz wifi verbinding laten vergeten.
Ga naar: Wifi > wifi kanaal. Selecteer "instellingen wifi kanaal aanpassen". Klik op "meer instellingen" en optie uitvinken waar staat "om de gevevensoverdracht te verbeteren mogen wifi apparaten..."
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bedankt Jack, maar er zit een opmerking bij :
Schermafdruk op 2020-11-07 18-43-27.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ah ja, ook juist. Had zover niet gelezen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

rtl schreef:Daarnaast kan je idd 5Ghz als prioritair instellen, zodat clients die beiden aankunnen toch de 5Ghz zullen verkiezen.
Waar en hoe ? Want in de meeste clients kun je dat helemaal niet instellen. Bvb bij Android bestaat er wel een app om daarbij te helpen (bvb disconnecten bij te laag signaal) maar dat is geenszins out-of-the-box.
rtl schreef:Hoe minder SSID’s je uitzendt hoe beter. ...
Kort samengevat: 2 aparte SSID’s uitzenden is niet alleen nutteloos, het is zelfs slechter.
Heb je daar ook referentie/bewijs voor ? Want dat is de eerste keer dat ik dat hoor, en genoeg professionele omgevingen waar er diverse SSIDs op dezelfde APs gebruikt worden voor verschillende VLANs.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Tomby schreef: Heb je daar ook referentie/bewijs voor ? Want dat is de eerste keer dat ik dat hoor, en genoeg professionele omgevingen waar er diverse SSIDs op dezelfde APs gebruikt worden voor verschillende VLANs.
Het klopt wel en niet.

Je moet minstens 1 ssid op je radio uitzenden om een verbinding te kunnen maken. Die radio stel je in op een kanaal (of via DCS gebeurt dit automatisch. Je hebt een beperkt aantal kanalen die niet overlappen (3 in 2,4Ghz bij 20Mhz brede kanalen, 19 in 5Ghz bij 20Mhz brede kanalen). Als je een scenario hebt waarbij meerder radio's op hetzelfde kanaal in elkaars buurt zitten gaan die allen op datzelfde kanaal airtime opeisen en daardoor blijft er minder over voor daadwerkelijk bruikbare data uit te sturen.
hier is een tabel te vinden met de impact:
http://www.revolutionwifi.net/revolutio ... lator.html

Dat gezegd zijnde gaat er geen impact zijn in performace van je AP als je per radio een andere SSID hebt.

Over omgevingen met meerdere SSID's op een radio kan ik alleen maar aanbevelen om in het geval van meer dan 3 SSID's over te stappen naar 802.11X in combinatie met WPA2 Enterprise. Hiermee kan je achter 1 SSID alle 4096 VLAN's hebben. In veel gevallen merk je pas dat veel SSID's problematisch wordt bij hoge densiteit of hoge bandbreedtevereisten. Een andere oplossing kan zijn om dynamic personal preshared keys te gebruiken. Dit valt buiten de wifi standaarden en niet alle merken doen dit. Merken die dit wel doen zijn, ruckus, aerohive, zyxel en cambium volgens mij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Waar en hoe ? Want in de meeste clients kun je dat helemaal niet instellen. Bvb bij Android bestaat er wel een app om daarbij te helpen (bvb disconnecten bij te laag signaal) maar dat is geenszins out-of-the-box.
M'n Windows driver voor de Intel Wireless AC9560 heeft alvast een property "Preferred band" welke ik op "No preference", "Prefer 2.4 GHz band" of "Prefer 5GHz band" kan plaatsen al is dat inderdaad zeker niet voor alle drivers en/of platformen.

In m'n Unifi systeem heb ik dan weer de property "High Performance Devices" welke clients naar 5 GHz pushed.

Het kan dus langs beide kanten zitten... of niet.
rtl schreef:Kort samengevat: 2 aparte SSID’s uitzenden is niet alleen nutteloos, het is zelfs slechter.
Strikt gezien is dit correct (iedere SSID is netto minder bandbreedte) maar in een thuis situatie ga je daar heus geen problemen mee hebben.

Zoals Kiwivolgel aangeeft is dit de normaalste zaak in bedrijfsomgevingen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het ging over verschillende SSIDs door dezelfde radio uitgezonden. Dat heeft volgens mij nauwelijks impact.

Verschillende SSIDs door je verschillende radio’s (hetzij binnen dezelfde AP, nl. 2.4 vs 5.0, of door verschillende APs) maakt zelfs volgens mij evenzeer niet uit, want als ze op hetzelfde kanaal zitten, gaan ze mogelijk mekaar storen. Eenzelfde SSID kiezen helpt daar volgens mij niets aan. Als je met meerdere APs werkt, moet je nog altijd je kanalen deftig kiezen, of je nu werkt met roaming (zelfde SSID, Security en Key) of niet.

Mijn twee EAPs hebben dus weliswaar samen een tiental SSIDs, maar daar zit maar 1 radio op 2.4 en 5.0GHz in en beide zijn zo geconfigureerd dat ze niet overlappende kanalen/bandbreedte gebruiken.

EDIT: precies wat parallelle posts en edits aan de gang :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[mod]

Er zijn inderdaad 3 paralelle topics bezig over exact hetzelfde onderwerp (mesh, SSID, 2.4/5Ghz)
Geef we wat tijd, ik zal deze (later vanavond) samenvoegen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik bedoelde eigenlijk de laatste 3 posts hier :)
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Tomby schreef: Mijn twee EAPs hebben dus weliswaar samen een tiental SSIDs, maar daar zit maar 1 radio op 2.4 en 5.0GHz in en beide zijn zo geconfigureerd dat ze niet overlappende kanalen/bandbreedte gebruiken.
Het is belangrijk om weten dat de regels SSID/kanaal ook gelden voor de radio's die niet in uw netwerk zitten. Als je dus in de omgeving een buur met SSID op een radio hebt in hetzelfde kanaal gaat dat ook impact hebben. Verder is het ook zo dat een AP hierin veel gevoeliger is dan een client. Dus het is niet omdat je op uw device de radio van je buur niet ziet dat jou eigen radio in het AP het niet ziet, deze is veel gevoeliger en kan het dus vaak wel zien. Hou er rekening mee dat radio's in een open veld zonder storing elkaar tot +- 130 a 140m kunnen zien en dus impact gaan hebben op elkaar's performance. Hoe dat zich verhoud tot de fysieke locatie bij u is iets wat alleen ter plaatse kan bepaald worden natuurlijk.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Tomby schreef: Waar en hoe ?
Dat gebeurt op controller niveau, niet op niveau vd client. In cisco controllers heet dat bvb client band select. Men gaat eerst op 5GHz uitzenden en iets later pas op 2.4Ghz, zodat je in principe als 5Ghz capable client dus al verbinding hebt vooraleer 2.4Ghz beschikbaar komt. Een garantie is het echter niet.
Tomby schreef: Heb je daar ook referentie/bewijs voor ? Want dat is de eerste keer dat ik dat hoor, en genoeg professionele omgevingen waar er diverse SSIDs op dezelfde APs gebruikt worden voor verschillende VLANs.
What kiwi intussen said. Hoe meer SSID's, hoe meer airtime er verloren gaat en hoe lager de performance. Volgens de standaarden blijf je best op max 3 SSID's dus 2 verschillende ipv 1 zal het verschil nu niet maken (thuisgebruik). In principe heb je met 3 genoeg in een corp omgeving: 1 voor de employees, 1 voor IOT (static key meestal, en meestal ook internet only), en 1 voor guest. Dot1x regelt de rest op employee niveau.

Voor een thuisomgeving lijkt het me ook problematisch en ongemakkelijk om 5Ghz clients op een 5Ghz SSID te connecteren. 2.4Ghz gaat namelijk nog altijd een stuk verder qua bereik en dus komt er een moment dat je 5Ghz apparaat geen wifi meer heeft, en je 2.4Ghz rommel nog wel :)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik had tot voor kort kortstondig issues dat mijn devices niet meer naar de Unifi AC PRO wouden connecteren na het zetten van een nieuwe Telenet modem met WIFI, beide met hetzelfde SSID.

Ik heb manueel de Telenet Wifi uitgezet, en dan de toestellen laten verbinden met de AC PRO. Nadien de TN WIFI weer op, en sindsdien werkt de roaming weer zoals vanouds, zowel op 2.4Ghz als 5.

Misschien een kleine tip voor iemand waar het roaming gebeuren niet (of zoals verwacht) zou werken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ondertussen 2 SSID aangemaakt en toestellen die 5ghz ondersteunen met deze frequentie laten verbinden. Bedoeling was voornamelijk het 2,4 ghz netwerk te ontlasten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb wekelijks wel iemand waar eenzelfde ssid op de telenet modem voor problemen zorgt.
Hetzelfde bij Proximus maar daar wordt het ssid gewoon niet gevonden wanneer het 2.4 netwerk overschakelt naar kanaal 11.
Zaterdag had ik dan weer problemen met een wifi 6 kaartje op een oudere telenet modem, ik kreeg die absoluut niet verbonden, ook niet zonder beveiliging (op de nieuwere witte geen enkel probleem)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Ondertussen 2 SSID aangemaakt en toestellen die 5ghz ondersteunen met deze frequentie laten verbinden.
Zolang je een perfecte 5 GHz dekking hebt in je huis is dat geen probleem... maar anders ga je niet meer terugvallen op 2.4 GHz en dus helemaal geen connectie meer hebben.

De beste oplossing blijft één enkele SSID waarbij je moet zorgen dat je 5 GHz signaal zo'n 3 a 6 dB sterker is (bv. 2.4 GHz op medium en 5 GHz op high plaatsen als je AP zoiets kan).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

DarkV schreef:Zolang je een perfecte 5 GHz dekking hebt in je huis...
Die heb ik. Gelijkvloers, boven op de slaapkamers, in de garage, in de tuin...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Mag ik dan vragen waarom je dit topic gestart bent als je het advies volledig negeert? :)
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Oppassen met 5ghz en Google Nest/Home producten.. Bij een beetje verbinding kiest die automatisch 5ghz ssid, maar dat kan voor problemen en onderbrekingen zorgen.

Gewoon even meegeven ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef:Nadeel van eenzelfde SSID is dat het veel lastiger is te checken met wat een toestel nu juist verbonden is. In veel toestellen kan je niet zien op welke frequentie en kanaal de verbinding zit, dus je tast aan client kant helemaal in het duister. Je moet dan op de APs zelf gaan zien wie er verbonden is. Qua troubleshooten/testen is dat enorm vervelend.
Dit "nadeel" is er alleen als je persé wil zien op welke frequentie/kanaal je verbonden bent.
Maar who cares? Zolang je een goede wifi dekking hebt, en een goede roaming is alles OK.

Ik heb 1 router (Fritz!Box) en 3 (Fritz) Repeaters (ingesteld als AP, bedraad verbonden), allemaal één SSID. Ik ondervind zelden WiFi problemen, maar ik trek mij ook niet aan op welke frequentie/kanaal ik verbonden ben.
En ik tracht ook niet te begrijpen waarom mijn printer de ene keer met de FritzBox verbonden is (max 3 meter), de andere keer met het AP in het tuinhuis, zolang hij maar print :wink: .
Soms zijn mensen een beetje te geobsedeerd waarom de smartphone volgens hen op het "verkeerde" AP verbindt ?? Eventjes vliegtuimodus aan/uit en het "probleem" is opgelost met 2 klikken ..

PS. Ik krijg wel op één pagina op mijn router een mooi overzicht van alle AP's, en met welk AP/frequentie/snelheid iedere client verbonden is :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat mij betreft is het allang overdue dat het wifi protocol zich hieraan aanpast en de AP de mogelijkheid geeft om de client de instructie te geven om te switchen naar een andere radio (binnen dezelfde SSID).

Nu ben je overgeleverd aan de whims van de client, en elke software doet dit anders, wat een coherent netwerk zeer moeilijk maakt.

Dit probleem gaat trouwens enkel vergroten, nu in de US quasi de volledige 6GHz block vrijkomt voor wifi (in de EU slechts de helft ervan, dus yay miserie met frequenties en compatibiliteit).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

philippe_d schreef: Ik heb 1 router (Fritz!Box) en 3 (Fritz) Repeaters (ingesteld als AP, bedraad verbonden), allemaal één SSID. Ik heb ondervind zelden WiFi problemen, maar ik trek mij ook niet aan op welke frequentie/kanaal ik verbonden ben.
Idem hier: 1 fritzbox en 3 repeaters. 1 van de redenen waarom ik nu 2 SSID heb is dat ik mijn MacMini nu gebruik om televisiebeelden draadloos van de sat ontvanger te streamen. Ik kan mij vergissen maar volgens mij is de 2,4 ghz frequentie onvoldoende om een HD videosignaal te streamen. Daarom dat de MacMini nu (net als andere toestellen die 5 ghz ondersteunen) verbonden werd met de 5ghz. Die kan niet meer terugvallen op 2,4ghz.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Ik kan mij vergissen maar volgens mij is de 2,4 ghz frequentie onvoldoende om een HD videosignaal te streamen.
Je vergist je duidelijk... op 2.4 GHz haal je zelfs met 20 MHz zo'n 40 a 45 Mbps... goed voor zo'n 3 Netflix streams in 4K !
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Netflix wel ja, maar een .ts stream zal wel wat meer bandbreedte opslurpen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ja, het is een .ts stream. Had het niet expliciet vermeld maar dacht dat het duidelijk was omdat ik sat ontvanger schreef.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”