Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

svermassen schreef: Hier is bijna elke handelaar die ook bestellingen via mail of online accepteert en je dit bijvoorbeeld langs een andere deur kan gaan afhalen.
Deze voormiddag naar de bakker, op voorhand besteld, langs apart deur gaan afhalen.
Dan zie je ze allemaal kijken :banana:
Dat kennen wij hier niet. Ja ik denk wel dat je bij de slager online gaat bestellen maar in feite ga ik nooit naar de slager het is omdat ik een bon kreeg dat ik die wil zo snel mogelijk opsouperen maargoed. Ik weet alleszinds dat ik bij de bakker geen aparte ingang heb en bij de slager zie ik dit ook niet gebeuren. Bij een andere slager die nu in jaarlijks verlof is wel daar lukt dat wel maar die bevind zich niet in 1 van de de duurste winkelstraten van het land.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

phil48 schreef:@koenraad

Met die niet essentiële verplaatsingen bedoel ik niet jouw tripje naar het natuurdomein kortbij, maar de Limburger die met zijn gratis treinticket naar A'pen gaat om te shoppen, of de Bruggeling die in Brussel hetzelde doet. Of - erger nog - de Luikenaar die even op de zeedijk gaat uitwaaien.

No harm done phil48. Gewoon maar om te zeggen dat als we daarmee ook maar één week vroeger uit de miserie zijn, ik ook dit met veel plezier opoffer.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Stroper schreef:
Ordon schreef: Er is geen intentie om de viruscirculatie tot quasi nul te herleiden.
Bij geen enkele van de genoemde landen...
Helaas.
Dat is compleet nutteloos, aangezien die landen zich geografisch niet fysiek kunnen afsluiten.
De enigste landen waar men dit kan zijn eilanden die zich fysiek kunnnen sluiten door havens en luchthavens te sluiten of enkel vrachtverkeer toe te laten zoals Taiwan, Nieuw-Zeeland of Zuid-Korea(slechts 1 grens die miltair gesloten is).
Als ik wil kan ik makkelijk van mijn huis naar Nederland fietsen. Dus tenzij je op de ganse Belgische grens een muur met miltaire bewaking wil plaatsen, is het compleet zinloos om het tot 0 te herleiden, aangezien het toch terug zal binnenkomen.
Uiteraard is dat helemaal niet nutteloos.
Zelfs in de middeleeuwen wist men dat.
En wist men, uit ervaring, dat het uiterst noodzakelijk was: levensnoodzakelijk!
Nochtans is in theorie een aanpak van een epidemie op zich niet zo moeilijk. Zelfs in de middeleeuwen wist men wat men moest doen: proberen het virus buiten te houden door ervoor te zorgen dat besmette mensen anderen niet kunnen besmetten. Het woord quarantaine komt uit de 14e eeuw en slaat op de periode van 40 dagen dat een schip in de haven moest liggen voor de bemanning van boord mocht. In de Monts de Vaucluse werd in de 18e eeuw zelfs een hele muur gebouwd - de "Mur de la peste" - om de Comtat Venaissin te beschermen tegen de pest die zuidelijker streken van de Provence trof.
Bron: VRT, Jan Balliauw

Velen denken het beter te weten.
Pas indien de harde realiteit hen écht treft, zullen ze tot inkeer komen.
Dat was vroeger zo en zal nu niet anders zijn.
Intussen zet SARS-CoV-2 onvermoeibaar en haast onbelemmerd zijn destructieve tocht verder...

Van het sociale en economische destructieve effect zien we nu nog maar het begin.
Feitelijk, kortweg gezegd: onze gehele maatschappij zoals we die gekend hebben, staat op het spel.
Jan Balliauw heeft dit trachtten te duiden.
Alleen beseffen velen dat nog niet en leven verder aan de 100% zoals ze dat gewoon waren.
Aanpassen blijkt voor velen te moeilijk te zijn...
Darwin. Anyone?


Een voorbeeld van vandaag, 1 november 2020, de dag dat we onze overledenen herdenken. Cynisch. Niet?
Afbeelding
Van corona leek even geen sprake op Zaventem: honderden mensen op elkaar gepakt aan veiligheidscontrole
Bron: HLN
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er staat verschrikkelijk veel op het spel. En voor velen is leerachterstand, hun grondwettelijke rechten, hun pintje op café, gaan shoppen,.... belangrijker. Dit gaat ongeziene gevolgen hebben. Zoiets zullen we sinds WW2 nog niet hebben meegemaakt als we nu niet snel ons gezond verstand gaan gebruiken. Ik een doemdenker? Ja misschien, ik hoop zelf dat ik ongelijk ga krijgen. En voor de mensen die denken dat ik echt zot ben, dit is maar het begin.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

1207 schreef:
LULbach is deel van het probleem
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef: LULbach is deel van het probleem
Neen, JIJ bent deel van het probleem. JIJ, met al die anderen die zich veel te goed voelen om zich netjes aan de regels te houden. JIJ, met al die anderen die lak hebben aan gezag, en het stoer vinden als ze tegendraads kunnen zijn. JIJ, met al die anderen die wel in allerhande complot-theorieën gelooft en denken dat dat hen het recht geeft om enkel hun eigen waarheid te volgen.

Je kan gezond kritisch zijn, maar je kan ook systematisch de anarchist uithangen en spuwen op alles wat niet in je kraam past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ordon schreef:
Van corona leek even geen sprake op Zaventem: honderden mensen op elkaar gepakt aan veiligheidscontrole
Zucht. Hopelijk zware boete voor Brussels Airport Company. Maar, daar zitten politici in de raad van bestuur, dus die gaan er wel voor zorgen dat er geen gevolgen zijn.

Geen alternatief? Tuurlijk wel, zet ze buiten op wat vroeger het platform was waar je even kon parkeren om iemand af te zetten, en laat ze met mondjesmaat binnen.

Dat het regent, tant pis.

Dat ze hun vliegtuig moeten halen, tant pis, het is toch voornamelijk TUI-volk dus TUI moet hun vliegtuigen maar wat langer laten wachten aan de gate, het is niet alsof heel hun vluchtschema dan in duigen valt. Ze gaan ook geen slot verliezen in de Canarische Eilanden oid.

Als er volgende week bij de terugkeer weer zo'n massa aan de caroussel staat, wens ik Brussels Airport Company het ergste faillissement toe.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Blegh, ik zie net dat de markt bij ons in Peer morgen gewoon doorgaat ... WTF ?! uiteraard enkel met kramen die essentiële producten verkopen .... als kledij daar niet ondervalt dan is dat een markt met 5-6 kraamstallen dan ...

Dat ze dat laten doorgaan, onbegrijpelijk ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Gisteren:
FlashBlue schreef:Intussen maakt Bart de wever en de N-va gezellig reclame voor de koopzondag in Antwerpen morgen. Die natuurlijk gewoon mag doorgaan van hun.

'voor velen is dit misschien de laatste kans om in winkels te gaan shoppen'

:eek: :|
Vandaag:
De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) vindt niet dat hij verantwoordelijk is voor de drukte tijdens de koopzondag in zijn stad. Eerder had de Antwerpse gouverneur Cathy Berx al gezegd het "cynisch en onbegrijpelijk" te vinden dat de koopzondag toch nog werd georganiseerd. Maar De Wever kijkt naar Binnenlandse Zaken.
Dat noemen ze "de bui voelen hangen en het rap op een ander steken". :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:Als er volgende week bij de terugkeer weer zo'n massa aan de caroussel staat, wens ik Brussels Airport Company het ergste faillissement toe.
Waarom zou je dat doen? Terugkerende reizigers zijn toch niet de giga-importeur van corona geweest in september?
Na de (verlengde) herfstvakantie gaan de scholen gewoon terug open (basisscholen volledig, secundair 3/4/5/6/7 max 50% contactonderwijs - dus nog vlot 700K leerlingen in 100% contactonderwijs), en aangezien die de motor van de besmettingen zijn - volgens sommigen - gaan de cijfers niet dalen.
:banana:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is gewoon te pijnlijk om nu naar het nieuws te kijken. Je zou denken dat de halve wereld achterlijk geworden is. Positief blijven denk ik dan.

Dus wat heb ik gezien?
- volle winkelstraten (en vooral dat gisteren een Primark bijna uit zijn voegen is getreden)
- in datzelfde stuk mensen die nog altijd niet weten dat ze een mondmasker moeten dragen, of niet weten waar hun neus en smoel zit.
- nog datzelfde stuk een domme trien die zegt dat ze niet echt iets nodig heeft en dat het met een mondmasker wel veilig is
- uitvluchten en leugens van BDW (geef die man toch een trofee voor smoelentrekkerij)
- drukke luchthaven met weeral heel veel achterlijke idioten
- en dan als kers op de taart: een lockdownfeestje waar één van de grootste debielen die ik tot nu toe heb gehoord: dat het redelijk veilig was omdat iedereen redelijk zijn mondmasker droeg. WHAT THE f***.

Echt, ik heb doodsverwensingen voor deze mensen. Ik ben pissed off. Wat een f*** idioten lopen er hier rond?

De wereld is misschien nog niet om zeep, België is dat wel (of is goed bezig dat te worden)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

geheel in de lijn der verwachtingen trekt bartje de communautaire kaart
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Pengu schreef:Het is gewoon te pijnlijk om nu naar het nieuws te kijken. Je zou denken dat de halve wereld achterlijk geworden is.
Daarvoor moet ik al geen nieuws meer kijken. Dit topic lezen is al tenenkrullend genoeg
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Pengu schreef: De wereld is misschien nog niet om zeep, België is dat wel (of is goed bezig dat te worden)
Als 85% van de bevolking de maatregelen volgt, heb je nog steeds om en bij 1miljoen dwazen.
Trek u op aan die 85% :).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Trek u op aan die 85% :).
Eigenlijk het beste advies om niet depressief te worden van de situatie. Merci Heist Afbeelding

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Als er volgende week bij de terugkeer weer zo'n massa aan de caroussel staat, wens ik Brussels Airport Company het ergste faillissement toe.
Waarom zou je dat doen? Terugkerende reizigers zijn toch niet de giga-importeur van corona geweest in september?
Na de (verlengde) herfstvakantie gaan de scholen gewoon terug open (basisscholen volledig, secundair 3/4/5/6/7 max 50% contactonderwijs - dus nog vlot 700K leerlingen in 100% contactonderwijs), en aangezien die de motor van de besmettingen zijn - volgens sommigen - gaan de cijfers niet dalen.
:banana:
Het toont nogmaals aan, heist_175, dat je het helemaal niet begrepen hebt.
De dynamiek ontgaat je volledig!
In tegenstelling tot CCatalyst.

Een dag van september, in een redelijk vlak deel van de curve, vergelijken met vandaag: in de steile flank van de curve.
En dan lig je al maanden iets rond te toeteren over leerachterstand... :lol:
Knipsel1.png
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

[ @CCatalyst : Nogmaals het gaat me niet zozeer over het soort winkels an sich. Uiteraard weet ik wel waarom men sommige winkels wil open houden en welke niet. Ik heb wel grote vraagtekens daarbij. Ik had het wel liever anders gezien, maar soit.

Maar de kakafonie en kafkaiaanse toestanden die er gaan komen... Het schiet gewoon zijn doel voorbij. Meeste winkels blijven open, maar moeten heel hun zaak omzwieren omdat bepaalde producten niet verkocht mogen worden. Ne kerstboom moogt ge kopen, maar de ballen en slingers niet om een onozel voorbeeld te geven... Hou ze dan allemaal gewoon dicht zeg en zorg voor een afhaalsysteem als het allemaal dan toch zo essentieel is, want hier wordt een serieus verdraaide definitie aan gegeven aan dat laatste.

Ik zou het dus nog altijd liever houden bij - zoveel mogelijk mensen uit elkaar houden. En dus blijf ik er bij dat deze "lockdown" een ferme scheet in een fles is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: dus blijf ik er bij dat deze "lockdown" een ferme scheet in een fles is.
akkoord

en uiteraard zelfs nu politieke spelletjes van oa Dewever
ge kunt daar met uw verstand echt ni meer bij


dat de flikken de meir neit gewoon blokkeren en opkuisen snap ik ook niet
Waarom valt zo'n koopzondag ni onder massa-evenement? of sta da ni duidelijk eneog gedefinieerd? of waren de stempelkes en stickers op?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef:dat de flikken de meir neit gewoon blokkeren en opkuisen snap ik ook niet
"De flikken" moeten luisteren naar hun baas... de burgemeester met andere woorden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef: "De flikken" moeten luisteren naar hun baas... de burgemeester met andere woorden.
mo as den baas dingen wil doen/toelaten die ni mogen?
allé ja, da's natuurlijk ideaal voer voor juristen.

soit
als ge nog ni helemaal overtuigd zijt dat we dit nog ne keer gaan meemaken? dan meot ge heel naïef zijn
Zandmen
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2020, 18:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Vandaag een koerier aan de deur... Brief van de werkgever, wel schrikken.

Er zouden morgen controles gepland zijn op thuiswerk
daarom leverde men bij nieuwe werknemers vandaag een attest in verband met cruciale aanwezigheid van veiligheidsfunctionarissen

Vraag me echter af: hoe gaat men in het verkeer controleren op thuiswerk als er geen verbod is op verplaatsingen?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zandmen schreef:Vandaag een koerier aan de deur... Brief van de werkgever, wel schrikken.

Er zouden morgen controles gepland zijn op thuiswerk
daarom leverde men bij nieuwe werknemers vandaag een attest in verband met cruciale aanwezigheid van veiligheidsfunctionarissen

Vraag me echter af: hoe gaat men in het verkeer controleren op thuiswerk als er geen verbod is op verplaatsingen?
Ze hebben het nu in het ministiële besluit gezet dat wie niet kan telewerken een attest van de werkgever moet kunnen voorleggen.

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 62282.html

Dus iedereen die nog geen attest heeft gehad blijft best thuis.
Zandmen
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2020, 18:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

In het artikel spreekt men van controle op de werkvloer
dan had men dat papier ook morgenochtend kunnen klaarleggen bij de ingangscontrole

Ik ging uit van verkeerscontrole, die is nutteloos zolang niet essentiële verplaatsingen toegelaten zijn.
Dan zou men toch niet weten of ik ging werken ofwel ik ging wandelen in de nabijgelegen natuurgebied
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Zoon gaat dinsdag naar kantoor, reden? Elektriciteitswerken in de buurt en dus een aantal uren geen internet, verwarming, telefoon...... Hij zal er alleen zijn en dus geen risico lopen, woensdag opnieuw thuiswerk.


Wat de covidioten betreft, zelden zo veel domme uitvluchten gehoord waarom men "dringend" moet gaan "koopzondagen".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Mooi artikel in The Lancet: Lessons learnt from easing COVID-19 restrictions: an analysis of countries and regions in Asia Pacific and Europe.
Het is ook als pdf beschikbaar.
10 pagina's, dat zou zelfs voor onze politici moeten lukken om dit te lezen. :lol:
De aanpak van negen landen wordt vergeleken, een aantal aanbevelingen geformuleerd.
Ik ga deze hier uiteraard niet allemaal quoten.
Aanbevolen literatuur. :wink:
To facilitate cross-country learning, this Health Policy paper uses an adapted framework to examine the approaches taken by nine high-income countries and regions that have started to ease COVID-19 restrictions: five in the Asia Pacific region (ie, Hong Kong [Special Administrative Region], Japan, New Zealand, Singapore, and South Korea) and four in Europe (ie, Germany, Norway, Spain, and the UK).
Finally, the argument is strong for countries adopting a so-called zero-COVID strategy, which aims to eliminate domestic transmission.
...
Although the future of the virus is unknown at present, countries should continue to share their experiences, shield populations who are at risk, and suppress transmission to save lives.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In deze forum-sectie ontbreekt de "BEDANKT" knop.
Dan maar artisanaal dank u wel zeggen :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wie snapt er nu nog iets van die Corona maatregelen? Action moet sluiten en Kruidvat... mag open blijven
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Die winkels kiezen daar zelf voor, binnen de geldende maatregelen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201101_98120251
De winkelketen Action, een ­bekende publiekstrekker, heeft in zijn gamma essentiële producten zoals dierenvoeding en middelen voor hygiëne. Toch gaan de winkels niet open. ‘Wij blijven maandag (vandaag, red.) dicht. We ­onderzoeken hoe we binnenkort weer kunnen openen voor essentiële producten’, zegt Thierry Vermeire, hr-directeur voor België en Luxemburg.
Ook Kruidvat blijft vandaag gesloten. ‘Na het drukke weekend moeten we de rekken opnieuw aanvullen. We kijken ook wat we met de niet-essentiële producten doen: halen we ze uit de winkel of verbergen we ze achter zwart plastiek?’, reageert Bert Verhoef, ceo van Kruidvat België. Hij is blij dat de keten de deuren mag openen tijdens deze lockdown, terwijl dat niet zo was tijdens de eerste. Verhoef schat dat 80 procent van de producten verkocht kan worden. In de lijn health & beauty moet alvast alle beauty eruit of ontoegankelijk gemaakt worden.
Fnac, dat zowel een boekenwinkel is als een multimedia-verdeler, is van plan alleen de boekenafdeling open te houden. De papier­warenketen Ava zal zijn ­decoratief gamma niet mogen verkopen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yup en zoals hier eerder aangehaald.... je kan een kerstboom komen maar geen ballen.

En dat is dan wel sneu voor de Supra Bazar, die twee maanden gewerkt hebben aan hun kerstafdeling. Die moeten dus ook dicht blijven.
In plaats van al die tijd te steken en er dan nog een kakofonie van te maken zouden ze beter eens nadenken op lange termijn aan ondersteuning voor alle hulpverleners. Ik hoop zelf dat dit al het geval is. Psychiaters, psychologen en dergelijke die hun expertise kunnen gebruiken om de zorg te helpen. Mensen die in de zorg werken zouden 24/7 moeten kunnen rekenen op professionele hulp, en als het kan, zo persoonlijk mogelijk (niet elke 5 minuten iemand anders).
De uitval op lange termijn in de zorg is iets waar we rekening moeten mee houden. Mensen met burnouts of zelfs erger, PTSS. Sommige zullen misschien nooit meer in de zorg willen werken. En er is al een groot tekort dus we moeten koste wat het kost, inzetten op deze mensen. Ze zijn heel erg belangrijk voor onze welvaart.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De psychologen gaan ook buiten de zorg hun handen vol hebben, als dat nu al niet het geval is.
Het tekort aan personeel is net dat wat ons gezondheidssysteem bedreigd. Dat zijn de gevolgen van neoliberaal wanbeleid en besparingen uit het verleden.
Tot 9 maanden geleden heeft de overheid de kreten van de witte woede straal genegeerd. Maar daar kunnen we nu spijtig genoeg niks meer aan doen, behalve dat daar deftig lessen uit getrokken moeten worden.
Maar we moeten dus inderdaad roeien met de riemen die we hebben.

Het artikel in de lancet is mid september geschreven en in de derde week van september verschenen. Als het nu zou geschreven zijn, zouden er een aantal dingen en landen anders geformuleerd en aangehaald zijn denk ik.
De eindconclusie is echter duidelijk en er staan een aantal zeer harde waarheden in. Maar we moeten wel in ons achterhoofd houden dat dit zuiver uit epidemiologisch standpunt is geschreven, wat uiteraard normaal is en ook de hoofdbrok vormt. Er is wel sprake van gedrag en bijvoorbeeld het feit dat Azië al een paar keer is getroffen geweest door een epidemie, maar de inrichting van onze maatschappij en de massa-psychologische aspecten mogen we niet uit het oog verliezen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:Wie snapt er nu nog iets van die Corona maatregelen? Action moet sluiten en Kruidvat... mag open blijven
gelukkig doet deze regering het zoveel beter als wilmès.

onder wilmès deden ze tenminste niet zo zielig om wat in de ziekenhuizen te gaan staan bleiten
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wij hebben deze communicatie gekregen:
"Voor onze dienst verandert er weinig aangezien jullie volgens de uitgewerkte planning de dossiers mogen komen ophalen."
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Zandmen schreef:Vraag me echter af: hoe gaat men in het verkeer controleren op thuiswerk als er geen verbod is op verplaatsingen?
Mensen die alleen in de auto zitten hebben meer kans om op weg naar het werk te zijn ;)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

of zijn op weg naar de winkel
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Blijkbaar gaat men nu ook nog spelletjes spelen met initiatieven die de bedoeling hebben sneller op de bal te spelen;

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201102_95568815

Conclusie... we laten liever de mensen verder werken, ziek of niet :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef:Blijkbaar gaat men nu ook nog spelletjes spelen met initiatieven die de bedoeling hebben sneller op de bal te spelen;

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201102_95568815

Conclusie... we laten liever de mensen verder werken, ziek of niet :bang:
gelijk die maskers
een verkeerd plakkertje

is het uk al uit de Eu? retour België-Engeland is goedkoper als België -Zwitserland
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de hypercarrefour lag je geen TV uit de rekken halen. Echter hem on-line bestellen en ophalen mag wel, je kan je voeding gelijk in je karretje leggen terwijl je er toch bent.
Wat is t verschil? Enkel dat een ander hem uit t tek Mooet halen?
Jack Daniels schreef:Wie snapt er nu nog iets van die Corona maatregelen? Action moet sluiten en Kruidvat... mag open blijven
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

bruma schreef:Bij de hypercarrefour lag je geen TV uit de rekken halen. Echter hem on-line bestellen en ophalen mag wel, je kan je voeding gelijk in je karretje leggen terwijl je er toch bent.
Wat is t verschil?
Dat lijkt me toch meer dan duidelijk en logisch ook... ik denk niet dat je graag de zelfstandige TV verkoper zou zijn die naast de Carrefour woont en moet sluiten terwijl mensen de deur ernaast rustig diezelfde TV kunnen kopen. Bij online bestellen en ophalen is de drempel voor beide wel even groot (ook niet echt waar want voor een Carrefour is een webshop eenvoudiger dan de kleine zelfstandige).

Feit is dat je niet mag discrimineren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@DarkV : Het feit dat je een TV in de Carrefour kan kopen bij wijze van spreken tussen het kattenvoer en de tomatenpuree is een grotere bedreiging voor de kleine zelfstandige TV verkoper, ook zonder covid-19.

De grote winkelketens, tuincentra, shoppingmalls en ander van dat fraais zijn de doodsteek geweest van vele kleine zelfstandigen.

Dit is nog maar eens van die lijken die uit de kast vallen en nu extra in de verf komen door covid-19.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”