Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja en wat wil je daarmee zeggen? :|
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201031_96106514

Voila, oppersmurf heeft beslist en zo zal het zijn. Morgen alle smurfjes naar Antwerpen voor Koopzondag. Die smurfpartij kan naar de hel. Opdoeken die handel! Incompetente MOORDENAARS!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Daar worde kwaad van he....gvd... ik ben er van overtuigd dat nva als doel heeft om chaos te brengen in ons land. Kunnen ze het weer op de walen steken
de koe zegt boe
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

NuKeM schreef:maar er is niets mis met vandaag of morgen nog eens buiten te komen voor een aantal zaken (mits voorzorgen en gezond verstand). Sommigen houden er hier nogal fascistische gedachten op na als ik het hier allemaal lees...
De zorg staat op omvallen, dagelijkse doden, dagelijkse records besmettingen, zwaards getroffen land, we staan op 1 .... en toch blijven minimaliseren (is blijkbaar door wegkijkers tot kunst verheven).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Nee, de grafieken van sciensano wijzen de weg...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Terecht wordt er gevraagd om het aantal contacten tot een absoluut minimum te beperken, zolang het maar in de privésfeer is... Het invoeren van deze scheet in een fles, een lockdown is het absoluut niet te noemen, is akelig accuraat gepland. (sorry voor al die kleine zelfstandigen, kleerwinkels, kappers, horeca,... ik heb echt met die mensen te doen)

Er is gewacht tot de herfstvakantie waar men dan een week aan bij breidt, net genoeg om de cijfers in de besmettingen in het beste geval af te vlakken. Dan kan er gezegd worden :"Kijk, onze maatregelen werken." En de massa zal het slikken.

Ook nu weer blijft men de consensus maken en wordt de opportuniteit van het virus niet weg genomen. Scholen en werkvloer worden nog altijd niet als belangrijk doorgeefluik beschouwd. De interactie binnen de maatschappij blijft te groot. 2/3 van de mensen kunnen niet telewerken en zullen nog altijd bloot gesteld worden aan die interactie, wat we nu net niet willen. In het beste geval vlakken we wat af en leggen we de basis van een derde golf die sneller zal volgen op de tweede, dan de tweede deed op de eerste. In het slechtste waarschijnlijke geval zal men in de ziekenhuizen een hartverscheurende triage moeten doen. Ik hoop echt van niet, maar ik vrees er voor en dan zal het ook deze keer geen leedvermaak zijn om te zeggen "I told you so."

Die dualiteit in ons leven is voor een stuk ook verantwoordelijk voor het 'Je m'en fous' gevoel dat bij heel veel mensen leeft. Vandaag nog tijdens mijn vroege shift gehoord : "Ik zie op mijn werk meer mensen op één dag dan dat ik er privé in zes maand heb gezien." Dat wringt!

Uiteraard is het ook niet echt snugger om met z'n allen even gauw de laatste niet-essentiële spullen te gaan hamsteren. Maar dat is voor een stuk ook ingebakken in ons overdreven opgedrongen consumptiegedrag van de laatste decennia. 9 maanden covid-19 gaat dat er niet direct uit kloppen. We hebben dat bij de sluiting van de horeca (dat we trouwens nog niet terug zien in de cijfers) ook gezien. Een aantal gedragspatronen zitten er stevig ingebakken. En dat veeg je niet weg in 9 maanden covid-19.

Ik krijg wel de kriebels als ik hier lees dat mensen, andere mensen covid-19 toewensen. In sommige gevallen is dat een doodvonnis buiten alle proporties...
Maar het zegt genoeg over de zieke maatschappij die dan net aangehaald word om zo'n fascistoide uitspraken te doen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pengu schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201031_96106514

Voila, oppersmurf heeft beslist en zo zal het zijn. Morgen alle smurfjes naar Antwerpen voor Koopzondag. Die smurfpartij kan naar de hel. Opdoeken die handel! Incompetente MOORDENAARS!
BDW is toch niet van OVLD? Die kan dus geen smurf zijn simpelweg omdat hij niet blauw is maar wel geel/zwart.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wat er bij mij niet kan is die enorme aandacht aan hamsteraars. alleen al de vrt stuurt 3-4 ploegen op pad enkel om wat wachtrijen te filmen en uitvluchten te verzamelen

en ook bartje die de bevolking zogezegd waarschuwt voor morgen (of is het verdoken reclame)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Bartje geeft geen bal om de volksgezondheid, die denkt enkel aan zijn kiezers.

Allez, zij die resteren nadat de 2de golf gaan liggen is.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:
Pengu schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201031_96106514

Voila, oppersmurf heeft beslist en zo zal het zijn. Morgen alle smurfjes naar Antwerpen voor Koopzondag. Die smurfpartij kan naar de hel. Opdoeken die handel! Incompetente MOORDENAARS!
BDW is toch niet van OVLD? Die kan dus geen smurf zijn simpelweg omdat hij niet blauw is maar wel geel/zwart.
Ja, ik heb smurf gebruikt maar doelde niet op de kleur eigenlijk. Meer de manier waarop ik ze als gargamel nu wil plat trappen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Pengu schreef: Meer de manier waarop ik ze als gargamel nu wil plat trappen.
nva trapt zichzelf plat
allé, als ze in 24 weer 25-30% halen dan spring ik van een brug denk ik

nu heeft crevits zich gisteren ook ni van haar beste kant laten zien gisteren
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

NuKeM schreef:Ach ach we zijn allemaal mensen. Niet allemaal even intelligent of voorzichtig natuurlijk, maar er is niets mis met vandaag of morgen nog eens buiten te komen voor een aantal zaken (mits voorzorgen en gezond verstand). Sommigen houden er hier nogal fascistische gedachten op na als ik het hier allemaal lees...
Ben benieuwd als iemand in je naaste omgeving die je dier hebt zou moeten overlijden als je nog "ach ach" zegt.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad helaas dan. Ik heb er vertrouwen in dat mijn naasten voorzichtig zijn, als het dan toch fout gaat dan is dat een spijtige zaak, helaas. Je kan je wagen goed onderhouden en voorzichtig zijn, maar dat neemt niet weg dat je geen dodelijk ongeval meer kan hebben.
Versta me niet verkeerd, mensen die vandaag onnodige risico’s hebben genomen door in drukke winkelstraten/winkels te gaan rondlopen terwijl ze evengoed (hun hopelijk dringende goed) online konden bestellen vind ik ook wel onverantwoordelijk, maar kom.
Ik vind daarnaast ook dat er nogal veel op de NVA wordt gekapt. Dat snap ik niet. Ze zitten toch niet in de federale regering? Vlaanderen ok, dat wordt hier dan ook erg erg uitvergroot. In Gent is er bv. morgen ook een koopzondag hoor...
Verder ga ik er ook van uit dat de genomen beslissingen op basis van grondige expertise is gebeurd, expertise die we hier niet hebben. Ok, ik heb er ook soms mijn bedenkingen bij, maar een mens moet toch nog ergens een beetje hopen dat ze toch nog iets goed doen. Het was beter geweest dat alle rapporten openbaar waren en we meer inzicht hadden in hun beslissingen, maar helaas.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef:expertise die we hier niet hebben
De modellen aan onze universiteiten zijn prima hoor, daar zit het probleem niet.
Het probleem zit/zat bij politici die geen oren hadden naar die modellen.
En nu zitten we diep in de shit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

1207 schreef: nva trapt zichzelf plat
allé, als ze in 24 weer 25-30% halen dan spring ik van een brug denk ik
Tja, Lowie Tobback ging zich ook voor de trein leggen mocht de TGV hier ooit komen. De TGV is er en Lowie Tobback leeft nog. Ik wil maar zeggen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef:In Gent is er bv. morgen ook een koopzondag hoor...
Gent heeft geen officiële koopzondag, er zijn wel wat winkels die open gaan doen. Toch een bestuur met wat gezond verstand.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201031_95783281

Ik blijf me maar verbazen over het feit dat zoveel mensen hun middenvinger opsteken naar hun naasten, de zorg, onze welvaart enz. Volgens mij is er iets anders aan de hand. Een ontkenningsfase. Zoals een verslaafde die niet inziet dat hij een probleem heeft, dat is de enigste verklaring die ik nu kan geven. En de moeheid om de regels te volgen. Maar dan zouden de reacties van de mensen anders zijn en zou je meer protest horen.

Want als ik reacties en tegenreacties bekijk van mensen over hun gedrag, dan zien ze totaal geen probleem. Het is alsof het niet bestaat. Ja, het is misschien nog ver van hun bed, het staat wel voor de slaapkamerdeur. Dit gaat echt veel verder dan gewoon een gebrek aan discipline, inlevingsvermogen en/of respect. Ik hoop dat sociologe, psychologen en alle andere gedragstherapeuten daar dringend werk van maken hoe zij dit kunnen oplossen. Want dit is een massa-probleem. En dit is volgens mij prima te verhelpen met wat psychologie.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Engeland gaat in lockdown tem 3 december vanaf donderdag heeft BoJo vandaag bekend gemaakt
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:
1207 schreef: nva trapt zichzelf plat
allé, als ze in 24 weer 25-30% halen dan spring ik van een brug denk ik
Tja, Lowie Tobback ging zich ook voor de trein leggen mocht de TGV hier ooit komen. De TGV is er en Lowie Tobback leeft nog. Ik wil maar zeggen...
ik weet het, toch verbaast het mij

ik kom echt ni onder mensen nu
nu da virus oppikken en ik trek gegarandeerd het verkeerde lotje

dat betekent dus da ik binnen 14 dagen ergens op een soort van light-intensive zal belanden waar een rap rap snelcursus getrainde vroedvrouw ...
of als ik iets meer pech heb is het ziekenhuis gewoon dicht.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

NuKeM schreef:bv. morgen ook een koopzondag hoor...
Volgende week, acht november
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gent & Antwerpen waanzin morgen:

[youtube]U41txhi2nfY[/youtube]

dit stond op random play in de auto daarnet, moest aan de hele situatie denken, eerste 10 seconden is waar we nu zitten

[youtube]BsKyIiN9tec[/youtube]

Yup the sound of Belgium, so true ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

wied schreef:In de afspraak op vrijdag was UZ directeur Marc Noppen niet mals voor de regering(en). Zijzelf (UZ) hebben een plan B klaarliggen want we weten al langer dan een half jaar dat de 2de golf kleiner/evengroot/groter zou zijn. Onze regeringen lopen echter steeds weer achter de feiten aan en verschuilen zich blijkbaar liever achter het zogenaamd "slecht" gedrag van hun burgers :evil:
En op diverse fora zie je dan dat mensen Alexander De Croo in de hemel prijzen voor z'n doortastend optreden :bang:

Dat dit hopeloos te laat komt begrijpen ze blijkbaar niet... puur schuldig verzuim !

Maar ja, onze politiekers hebben het moeilijk een compromis te vinden met alle belangenverenigingen ? Ik dacht net dat je als leider hier moest bovenstaan en net de moed hebben om de juiste maatregelen te nemen wanneer ze noodzakelijk zijn. Nu ja, misschien kan men met het virus ook eens gaan onderhandelen :roll:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Doortastend optreden? lol Er is juist haast niets veranderd :roll:

Ik luister even allemaal liedjes dat ik anders nooit luister.

Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef: Versta me niet verkeerd, mensen die vandaag onnodige risico’s hebben genomen door in drukke winkelstraten/winkels te gaan rondlopen terwijl ze evengoed (hun hopelijk dringende goed) online konden bestellen vind ik ook wel onverantwoordelijk, maar kom.
.
Die mensen hebben helemaal geen onnodig risico gelopen, die mensen zijn gewoon blijven doorleven.
Mogen we nu zelf al niet meer beslissen wat "nodig" of "onnodig" is ?
Voor sommigen is dat gaan trainen in de fitness, gaan zwemmen, op cafe gaan, gaan eten, gaan fietsen, gaan wandelen in de natuur,.....
Voor deze mensen is dat het laatste paar schoenen of de laatste geurkaars uit den Ikea.
Voor anderen is dat hun broodwinning.
Dus nee, dat is niet onnodig, het enige dat hier onnodig is zijn de slachtoffers die geen hulp krijgen & dat ga je enkel oplossen door meer hulp.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Meer hulp? Wie? Ga je dokters en verpleegsters gaan bijmaken in een fabriek?

Ik denk dat uw grijze massa hier iets niet goed begrijpt en dat is dat ze sinds woensdag (en zelfs vroeger) smeken voor een lockdown, om in uw kot te blijven enz. EN WAAROM? Omdat het NU, ja NU, al te laat is en de ziekenhuizen gaan crashen. Dat het personeel nog niet bekomen is van de vorige golf, komt er nog eens bij.

Als we nu nog meer mensen besmetten en die worden ernstig ziek dan komen die ten vroegste binnen 10-14 dagen in het ziekenhuis terecht, dat dus NU al overspoeld wordt. Dus what the f*** man?

Sinds deze week is het dus gewoon van de pot gerukt om nog snel, snel op een hoop iets te gaan doen, zoals gisteren in de Ikea en waarschijnlijk vandaag op koopzondag. Dat goed praten is mensen gewoon mensen dood verwensen, EN JA, ER GAAN MENSEN DOOD GAAN HIERDOOR!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij de vorige golf deelde men ook mee Hoeveel er de afdeling verlaten had, dat zien we nu niet meer meegedeeld.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het aantal bezette bedden zegt toch genoeg?
Is "binnenkomende" min "verlatende".

Trouwens, die cijfers geeft men nog wel
"Gisteren, vrijdag 30 oktober, werden 720 coronapatiënten opgenomen in het ziekenhuis (donderdag waren het er nog 673). 463 patiënten mochten het ziekenhuis verlaten (donderdag waren dat er 474)."
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het slechtste waar je nu kan zitten is in uw kot(met een maskerke op)
Wacht, let me rephrase that, het slechtste waar je nu kan zitten is in uw kot, in het az of in het wzc en hulp nodig hebben. De kans dat je daar besmet wordt is het grootst. Dat zijn dan ineens ook de grootste kanshebbers voor dat verkeerde "lotje" zoals sommigen dat hier zo mooi omschrijven.
Dus ja, tijd, energie en geld steken in de zorg is atm belangrijker dan tijd, energie en geld steken in het verhinderen in die zotten die nog eens naar de Ikea willen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het virus zit overal, dus je kan dat lotje vinden bij de vleet. Het hoeft niet per se een lotje te zijn van een WZC. In de rij van Ikea gisteren zullen verschillende mensen gestaan hebben met corona, die het lekker hebben verspreid. Ok, er is het mondmasker, en alcoholgels.

En bij die vele verspreiders die staan te wachten zal ook wel een superverspreider tussen zitten. Ik denk dat het dan geen hol meer uitmaakt dat je dan een mondmasker aan hebt. Dat is hetzelfde als met een kogelvrije vest voor een tank gaan staan.

Voor mij is het allemaal pure logica. Maar soms denk ik dat ik de gekke ben als ik sommige mensen bezig hoor. De ontkenners, en dan heb je nog de complotdenkers, en sommige zijn zo zeker van hun stuk dat het heel erg beangstigend is.

Dit gaat echt niet meer over een mening hebben, dit gaat over hoe we samen kunnen overleven. En eerlijk? Ik word pessimistischer met de dag.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor mij is dat ook pure logica, maar ik leef niet om binnen te zitten, ik leef om er de volle 100% uit te halen.
Ik zal zelf mijn kansen of risico's wel bepalen, dat is niet gaan aanschuiven voor een winkel, maar als dat voor die mensen wel zo is dan mogen die daar voor mijn part ten volle van genieten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:En op diverse fora zie je dan dat mensen Alexander De Croo in de hemel prijzen voor z'n doortastend optreden :bang:
In het land der blinden is éénoog koning zeker?
Hij is alleszins beter dan
- Wilmes, die 3 keer versoepelde bij stijgende cijfers
- Jambon die het licht van de zon ontkent
- DeBlock, DeBacker & Beke die na al die maanden de zaken (testen, WZC) nog niet op orde kregen hebben

Maar DeCroo had beter geluisterd naar Niel Hens (tijdens de zomermaanden al, toen DeCroo nog geen Premier was) en Emmanuel André die midden oktober de alarmklok luidde. Ik schreef het toen al: hoeveel extra doden en gewonden hebben we gerealiseerd door die 2 weken éxtra te wachten?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ajb. De ethische guidelines.

http://www.siz.be/covid-19-links/

De instructies aa' de ziekenhuizen staan ook gewoon online op de site van de FOD.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Je kan veel zeggen maar DeCroo en vooral Vandenbroucke communiceren heel duidelijk (Vandenbroucke zelf op het kinderlijke af, maar he dat werkt voor de meeste mensen).

Of dit echt nodig was? Daar ben ik niet 100% van overtuigd. Ze hebben niet afgewacht wat de vorige maatregelen effectief qua effect hadden. Je ziet de afgelopen 2 dagen de start van een stagnatie, maar ik weet ook wel: deze periode is nog te kort voor conclusies.

Ik zou graag eens exacter weten wie en waar er vooral besmettingen vastgesteld worden. Ik ken echt nog niemand uit mijn vriendenkring die besmet is geraakt. Enkel 1 collega (waar ik geen rechtstreeks contact meer mee heb) en de dochter van een collega die positief getest zijn. That's it...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Vaganzza schreef:Je kan veel zeggen maar DeCroo en vooral Vandenbroucke communiceren heel duidelijk (Vandenbroucke zelf op het kinderlijke af, maar he dat werkt voor de meeste mensen).

Of dit echt nodig was? Daar ben ik niet 100% van overtuigd. Ze hebben niet afgewacht wat de vorige maatregelen effectief qua effect hadden. Je ziet de afgelopen 2 dagen de start van een stagnatie, maar ik weet ook wel: deze periode is nog te kort voor conclusies.

Ik zou graag eens exacter weten wie en waar er vooral besmettingen vastgesteld worden. Ik ken echt nog niemand uit mijn vriendenkring die besmet is geraakt. Enkel 1 collega (waar ik geen rechtstreeks contact meer mee heb) en de dochter van een collega die positief getest zijn. That's it...
Een stijging met 49% een stagnatie?

En hier zijn de buren langs beide zijden besmet. Op het werk ook meerdere besmettingen. In de sportclub verschillende ouders die besmet zijn....
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Pengu schreef:Het virus zit overal, dus je kan dat lotje vinden bij de vleet. Het hoeft niet per se een lotje te zijn van een WZC. In de rij van Ikea gisteren zullen verschillende mensen gestaan hebben met corona, die het lekker hebben verspreid. Ok, er is het mondmasker, en alcoholgels.

En bij die vele verspreiders die staan te wachten zal ook wel een superverspreider tussen zitten. Ik denk dat het dan geen hol meer uitmaakt dat je dan een mondmasker aan hebt. Dat is hetzelfde als met een kogelvrije vest voor een tank gaan staan.

Voor mij is het allemaal pure logica. Maar soms denk ik dat ik de gekke ben als ik sommige mensen bezig hoor. De ontkenners, en dan heb je nog de complotdenkers, en sommige zijn zo zeker van hun stuk dat het heel erg beangstigend is.

Dit gaat echt niet meer over een mening hebben, dit gaat over hoe we samen kunnen overleven. En eerlijk? Ik word pessimistischer met de dag.
Inderdaad, momenteel is het een kwestie van good or bad luck. Je kan natuurlijk nog wandelen, fietsen - gelukkig nog niet beperk tot een actieradius binnen de eigen woonomgeving - en ik kan nog mijn bejaarde ouders helpen met boodschappen e.d.m. De basismaatregelen die gekend zijn, reduceren de kans maar op dit moment is het inderdaad een loterij geworden.

En ... toen ik gisteren de beelden zag van de massa's in Antwerpen, Gent, aan Ikea etc. werd ik hopeloos en moedeloos. De zoveelste tik na alle onheilsberichten in de media waarvan ik dagelijks de gevolgen aanschouw in het ziekenhuis waar ik werk.

Eén ding is me nu wel duidelijk, nl. het antwoord op de vraag waarom zovelen stemmen op de traditionele partijen, incl. NVA. Omdat heel veel Belgen natuurlijk nog dommer en lomper zijn dan die bende. Dat is gebleken gisteren uit de beelden op TV en in het land der blinden is éénoog koning.

Waarom konden de maatregelen vrijdag niet met onmiddellijke ingang afgekondigd worden? Waarom woensdag geen overleg om voor het weekend nog alles te kunnen regelen en toestanden zoals gisteren te vermijden? De tendens was al lang duidelijk.
En dan nog die apen die op het laatste moment nog eens profiteren van de gelegenheid ...

De zoveelste vuistslag in het gezicht van zorgverleners. Alvast blij dat ik geen witte lakens meer zie, niets meer hoor over applaus. Dit toppunt van hypocrisie moeten we gelukkig niet meer aanschouwen.

Arm, arm België ...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vandenbroucke doet het mss op een kinderlijke manier maar er is geen twijfel mogelijk in wat hij zegt.

Trouwens ik ben even naar de slager gegaan daarnet had toch schrik dus daar gaan we niet meer voorlopig.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

quovadis schreef: Een stijging met 49% een stagnatie?

En hier zijn de buren langs beide zijden besmet. Op het werk ook meerdere besmettingen. In de sportclub verschillende ouders die besmet zijn....
Als de gemiddelde stijging enkele dagen geleden nog 100% was en nu 49% dan zit er een knik in de cijfers inderdaad. Da's toch gewoon simpele wiskunde...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Vaganzza schreef: Ik zou graag eens exacter weten wie en waar er vooral besmettingen vastgesteld worden. Ik ken echt nog niemand uit mijn vriendenkring die besmet is geraakt. Enkel 1 collega (waar ik geen rechtstreeks contact meer mee heb) en de dochter van een collega die positief getest zijn. That's it...
*steekt hand op* Ik ben er eentje van, besmet door mijn vrouw, bijna met zekerheid door de kinderen initiëel.

Ik ken wel heel wat mensen, waaronder ook wat "ontkenners". Deze hoor je dan via via, want waar ze eerst dagelijks in whatsapp groepen en social media roepen dat het een complot is, schreeuwen ze na een besmetting natuurlijk niet van de daken dat ze ongelijk hadden. Ik ken gelukkig maar één (oud - 94 jaar) iemand die opgenomen en gestorven is in het ziekenhuis (zelf geweigerd om naar intensieve te gaan), de meesten komen er vanaf met lichte symptomen en thuis uitzieken. Dat heeft allicht vooral te maken met mijn leeftijd en kenniskring die vooral tussen 30 en 45 jaar zit.

Ik denk dat het vooral wachten is tot het in jouw directe omgeving rondgaat. Hier ook lang niks gehoord, en dan plots op een 2-3 tal weken echt een pak besmettingen. In de huidige situatie is het niet de vraag of, maar wanneer dat gaat gebeuren.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Vaganzza schreef:
quovadis schreef: Een stijging met 49% een stagnatie?

En hier zijn de buren langs beide zijden besmet. Op het werk ook meerdere besmettingen. In de sportclub verschillende ouders die besmet zijn....
Als de gemiddelde stijging enkele dagen geleden nog 100% was en nu 49% dan zit er een knik in de cijfers inderdaad. Da's toch gewoon simpele wiskunde...
Een knik is niet een stagnatie. Tenzij ik iets mis
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik zeg ook niet dat het een stagnatie is, ik zeg dat het het begin is van een mogelijke stagnatie.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”