Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Men werkgever zegt dat ik niet moet doemdenken maar men moeder is positief getest :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:Men werkgever zegt dat ik niet moet doemdenken maar men moeder is positief getest :roll:
en nu hebt gij een bureaujob en eist uw baas dat gij naar den bureau komt zeker
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Overigens, om eens aan te tonen hoe "makkelijk" het nog is voor de ordehandhavers...

Gent heeft dus een mondmaskerplicht ingevoerd in een radius van 200 meter rond de ingang van scholen.
Laat mijn terras nu binnen zo een radius liggen. :lol:

dus vanmorgen (puur voor de grap) de wijkagent eens aangesproken "seg, moet ik nu dan eigenlijk ook al een mondmasker dragen op mijn eigen terras?". Er volgde een moment van pure zinsverbijstering bij de man, en ik snap hem volledig eigenlijk.

In dit topic als burger roepen "de regels zijn onduidelijk" is 1 ding, maar denk u dan eens in dat ge die regels moet handhaven, die niet duidelijk zijn.


(Voor de volledigheid, ondanks dat er in de mededelingen rond die lokale regel nergens verschil gemaakt is tussen prive of openbaar domein, zijn we samen tot de logische conclusie gekomen dat ik op mijn terras toch echt geen mondmasker moet dragen. Of alle handhavers dezelfde interpretatie maken is een andere vraag. Regels horen duidelijk te zijn, en niet "interpreteerbaar" natuurlijk.)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik woon gelukkig niet meer bij men moeder dus ik heb gelukkig geen maatregelen dat ik moet nemen(ik ging normaal vandaag naar daar gaan dus close call)

Maarnee ik moet in feite enkel gaan naar het werk als ik thuis geen werk meer heb.(op de vaste dagen die zijn afgesproken)
Zou ook raar zijn van mijn werkgever dat zij die in Brussel liggen heel streng zouden willen zijn en willen dat ik op het werk ben.

@flashblue wat een gekke situatie maar zelfde met een straat die in 2 gemeentes liggen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef:Gent heeft dus een mondmaskerplicht ingevoerd in een radius van 200 meter rond de ingang van scholen.
Laat mijn terras nu binnen zo een radius liggen. :lol:
En uw slaapkamer?
Volgens mij staat er ook nergens dat dit enkel voor buiten geldt.

Dit soort regels vind ik overigens echt de grootste shit die er is.
Je wordt dus verondersteld te weten dat er achter de hoek een school is???
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

cadsite schreef: Je wordt dus verondersteld te weten dat er achter de hoek een school is???
Dat weet je nu meestal wel. allez, ik toch :lol:

Mijn punt was eerder van eens stil te staan bij de mensen die het allemaal moeten handhaven, dat het voor hun even grote chaos is omdat ze dingen moeten interpreteren. Wat hun taak nièt is....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

FlashBlue schreef: Mijn punt was eerder van eens stil te staan bij de mensen die het allemaal moeten handhaven, dat het voor hun even grote chaos is omdat ze dingen moeten interpreteren. Wat hun taak nièt is....
En tegelijk worden ze ook met steeds grotere uitvallen van hun eigen personeel geconfronteerd.

De Croo heeft zelf gezegd dat hij meer zal inzetten op handhaving, wat inderdaad moet. Hoe hij dat zal doen met een wildgroei van regels die niemand nog begrijpt, en met meer en meer agenten die ziek zijn, dat heeft hij er niet bij gezegd.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 okt 2020, 11:25, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef: Dat scholen niét de motor zijn, blijkt uit alle statistieken.
Ik heb gisteren iets helemaal anders gelezen, namelijk dat wanneer men scholen sluit de cijfers ook sneller dalen. Wat leest een goede verstaander er in?

Net zoals iedereen steeds blijft verwijzen naar het openbaar vervoer en de overvolle bussen terwijl dit ook niet zo zorgen voor extra besmettingen volgens bepaalde onderzoeken :beerchug:

Dan zorgt de horeca ook niet voor besmettingen als scholen dat niet zijn. Allez, komaan. :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

@handhaving

Soms is het ook heel duidelijk.. :-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/28 ... oort-schi/
"Agressieve vrouw zonder mondmasker opgepakt aan schoolpoort Schilde"
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef:
cadsite schreef: Je wordt dus verondersteld te weten dat er achter de hoek een school is???
Dat weet je nu meestal wel. allez, ik toch :lol:

Mijn punt was eerder van eens stil te staan bij de mensen die het allemaal moeten handhaven, dat het voor hun even grote chaos is omdat ze dingen moeten interpreteren. Wat hun taak nièt is....
In Kortrijk weet ik dat ook, maar als ik voor mijn werk weer eens in een andere stad rondloop weet ik dat niet.
Die wildgroei aan regels is echt een pest. Voordat je je van dorp verplaatst moet je eerst kijken of je wagen er nog welkom is. Dan moet je kijken in welke zone je mag parkeren en dan moet je trachten uit te vogelen waar je een mondmasker moet aanhebben en om af te sluiten moet je onderzoeken wanneer je er weg moet zijn om geen boete te krijgen.
Om het allemaal extra interessant te maken verschillen al die regels van stad tot stad. :bang:
Zelfs al is een regel (in de ene stad) dan 100% duidelijk, ik heb te doen met agenten die in discussie moeten gaan met burgers die (al dan niet effectief) niet op de hoogte zijn van de lokale regels. :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

aangezien alle Belgen nog steeds mogen rondreizen heb je volgende week zever in de ardennen

Vlamingen die niet weten dat daar de avondklok om 22U ingaat.
Vlaanderen moet haar onafhankelijkheid bewijzen en anders zijn. Zelfs nu kan die regering de communautaire onzin niet loslaten.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de regering/overheid in een crisis de situatie niet kan aanpakken zoals het hoort. Of nog erger, er gewoon één groot circus van maakt, waarom zouden wij hen dan nog vertrouwen met gewone zaken? Het mag overduidelijk zijn dat we conclusies gaan trekken over hoe het in de toekomst met dit land verder moet.

Het kost ons bakken geld, is verschrikkelijk inefficiënt en is nu zelfs een bedreiging voor onze gezondheid en welvaart. Het is gewoon van de pot gerukt dat ze in Brussel konden denken dat ze het op een akkoordje konden gooien met dit virus. Nu afkomen dat er geen draagvlak voor was, of dat ze er één aan het zoeken waren is incompetentie van de bovenste plank wat betreft leiderschap.

Een goede leider is duidelijk in zijn communicatie. Een goede leider zal een toekomstperspectief voorstellen. Een goede leider laat niemand uit de boot vallen. Een goede leider neemt de juiste maar soms harde beslissing in eer en geweten en in het belang van zijn volk. Een goed leider is er één voor en door het volk.

Ik hoop echt dat we na deze crisis een paar smoelen niet meer gaan moeten zien op televisie omdat hun politieke carrière naar de filistijnen is. Een paar is nog zacht uitgedrukt. Sommige zou ik echt door de gehaktmolen willen draaien nu.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Pengu schreef:Als de regering/overheid in een crisis de situatie niet kan aanpakken zoals het hoort. Of nog erger, er gewoon één groot circus van maakt, waarom zouden wij hen dan nog vertrouwen met gewone zaken? Het mag overduidelijk zijn dat we conclusies gaan trekken over hoe het in de toekomst met dit land verder moet.

Het kost ons bakken geld, is verschrikkelijk inefficiënt en is nu zelfs een bedreiging voor onze gezondheid en welvaart. Het is gewoon van de pot gerukt dat ze in Brussel konden denken dat ze het op een akkoordje konden gooien met dit virus. Nu afkomen dat er geen draagvlak voor was, of dat ze er één aan het zoeken waren is incompetentie van de bovenste plank wat betreft leiderschap.

Een goede leider is duidelijk in zijn communicatie. Een goede leider zal een toekomstperspectief voorstellen. Een goede leider laat niemand uit de boot vallen. Een goede leider neemt de juiste maar soms harde beslissing in eer en geweten en in het belang van zijn volk. Een goed leider is er één voor en door het volk.

Ik hoop echt dat we na deze crisis een paar smoelen niet meer gaan moeten zien op televisie omdat hun politieke carrière naar de filistijnen is. Een paar is nog zacht uitgedrukt. Sommige zou ik echt door de gehaktmolen willen draaien nu.
Is al decennia zo toch ... ? Dit land kan niet deftig bestuurd worden zelfs pre-corona, in "normale" omstandigheden. Hoe zou het dan nu moeten lukken met een crisis van dergelijke omvang waarbij een bevolking aan alles haar voeten veegt.

En over voorbeeld functies gesproken: Coens en Decrem waren samen aan het dineren, ... volledig corona proof uiteraard (cf. foto in diverse kranten).

Voor dit land is er maar één oplossing: een grondige en integrale wissel van de macht waarbij alle oude krokodillen en hun nakomelingen
gewoon overboord gegooid worden.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

@kindergedoe
Ik zie mijn kinderen doodgraag, ik zou niet zonder meer kunnen, kan ze echt wel aan en spendeer met plezier tijd met hun. MAAR alleen maar binnen zitten maakt dat niet leuker + als je moet thuiswerken kan je gewoon niet met je kinderen bezig zijn. En nee mijn kinderen (en om het even welke kleuter denk ik) zijn niet zelfstandig genoeg om langere tijd zichzelf bezig te houden.
Dus, ik begrijp de zagende ouders goed genoeg, ik ben er zelf een. Al die mensen zonder kinderen met tijd op overschot die denken dat ze een zwaar en druk leven hebben... die moeten zich niet uitlaten over mensen die inzitten met de opvoeding van hun kinderen, want opvoeden is ook werken!

Van mij mogen de scholen open blijven voor de kinderen in de eerste plaats en voor de hard werkende ouders in de tweede plaats (zoals men in de rest van Europa schijnbaar ook doet). Als de volwassen zich aan de regels houden zullen de besmettingen bij de (kleine) kinderen ook wel zakken. Ik denk dat dat een aanvaardbaar risico is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

NuKeM schreef: Dus, ik begrijp de zagende ouders goed genoeg, ik ben er zelf een. s.
dan hebt ge volstrekt geen idee wat er aan de hand is,
misschien eens vragen of ge in het dichtsbijzijnde ziekenhuis de corona-afdeling moogt bezoeken?

Als u kinderen u nu besmetten en gij hebt medische zorgen nodig kunt ge het vergeten hé
ik wil u ni aanvallen maar belgie heeft op deze moment geen gezondheidszorg meer dankzij ons politiek beleid.

da ga duren tot in januari
Stuur uw kinderen nu niet komend weekend door de buurt voor halloween omdat ze teveel zagen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef: Dat scholen niét de motor zijn, blijkt uit alle statistieken.
Ik moet daar de eerste betrouwbare cijfers nog van zien. Het volstaat niet om op beperkte testen op de school voort te gaan. De contacttracing, ook geval per geval achteraf is zo nog belangrijker en daar hebben we nauwelijks of geen gegevens van. De biostatistiek kan niet voort in dit onderdeel omdat ze niet over de nodige informatie beschikt. En dat is cruciaal in een epidemiologisch onderzoek. Elke persoon, kind of leerkracht of wie dan ook, die besmet geraakt op school, is er één teveel, zeker met de reproductiegetallen waar we nu mee te maken krijgen.

Los daarvan, de belangrijkste regel van jong tot oud wordt dagelijks met de toestemming van de overheid constant verbroken. Hou mensen zo ver mogelijk uit elkaar. En is dat nu in ons sociaal weefsel, de werkvloer of de klas, het café en het restaurant. Overal onze aanwezigheid tot een absoluut minimum beperken. En iedereen weet wat dat betekent, maar niemand die de ballen heeft om dat in te voeren. We zullen de resultaten van dat soort beleid de komende dagen zien toenemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:
heist_175 schreef: Dat scholen niét de motor zijn, blijkt uit alle statistieken.
Ik heb gisteren iets helemaal anders gelezen, namelijk dat wanneer men scholen sluit de cijfers ook sneller dalen. Wat leest een goede verstaander er in?
De goede verstaander zal eerst een basiscursus "logica" moeten volgen, zodat ie dat soort conclusies niet meer maakt.
petrol242 schreef:
heist_175 schreef: Dat scholen niét de motor zijn, blijkt uit alle statistieken.
Het volstaat niet om op beperkte testen op de school voort te gaan.
Er werd dan ook niet "beperkt" getest, maar wel massaal: elk nauw contact werd getest (nu niet meer, tot midden oktober nog wel).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een virus volgt geen logica, maar wel opportuniteit. We kunnen moeilijk onze maatschappij in vakken gaan opdelen en gaan beslissen waar en waar niet het virus zal toeslaan. Zo werkt dat niet.

Over de scholen hebben we niet genoeg epidemiologische gegevens om blind te stellen dat zij niet bijdragen aan de epidemie. Er wordt geen onderzoek gedaan naar de bron van besmetting. En dan mag je tig testen doen, in de nabije omgeving en verder. Als patiënt 0 niet kan aangeduid worden ben je blind. Zulk onderzoek is niet eenvoudig. Dat klopt. Er komen dan virustellingen bij kijken, immunologische testen, enz om de initiële besmetting te kunnen vast leggen. Maar nogmaals, dat onderzoek is er niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:Een virus volgt geen logica, maar wel opportuniteit. We kunnen moeilijk onze maatschappij in vakken gaan opdelen en gaan beslissen waar en waar niet het virus zal toeslaan. Zo werkt dat niet.
Logica is een vak, dat heeft niets met virussen te maken.
Afbeelding
Over de scholen hebben we niet genoeg epidemiologische gegevens om blind te stellen dat zij niet bijdragen aan de epidemie. Er wordt geen onderzoek gedaan naar de bron van besmetting. En dan mag je tig testen doen, in de nabije omgeving en verder. Als patiënt 0 niet kan aangeduid worden ben je blind. Zulk onderzoek is niet eenvoudig. Dat klopt. Er komen dan virustellingen bij kijken, immunologische testen, enz om de initiële besmetting te kunnen vast leggen. Maar nogmaals, dat onderzoek is er niet.
Als een kind besmet is, dan werd de gans klas getest (incl alle deelnemers aan naschoolse activiteiten). Wat had je nog meer in gedachten?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het virus verspreidt zich als het de kans daartoe krijgt. Het krijgt die kans als mensen elkaar blijven ontmoeten. Ze zullen dit doen zolang ze dan kunnen/mogen, dat is nl menselijk.

Scholen zijn misschien niet de grootste verspreidingsplek maar het is er wel degelijk eentje. Wil je tegen dit virus iets doen dan moet je helaas alle ontmoetingsplaatsen zo veel mogelijk vermijden. Zo veel mogelijk betekent dus sluiten.

Men probeert, om goede redenen, de scholen en bedrijven open te houden maar dit zal een kostprijs hebben in aantal slachtoffers/doden en de duur van de crisis. DE afweging is dus of een korte maar hevige pijn geen betere remedie is dan dit aanmodderen en steeds tekort komen. Zoals die Limburgers ooit zongen: zou een heel klein beetje oorlog soms niet beter kunnen zijn?

Na de oorlog kunnen we eens nadenken of we wel 7 generaals nodig hebben of toch eerder 1 leider en 1 gezond gezondheidsbeleid en systeem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Wat had je nog meer in gedachten?
meent gij dan nu?
China heeft net opnieuw een stad getest
5 miljoen inwoners met 200 besmette personen waarvan 160 asymptomatisch

een maand geleden zei ik op slot of afbouwen gelijk in mei-juni
nu zou ik toch gewoon zeggen dat scholen mee op slot moeten
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: Wat had je nog meer in gedachten?
meent gij dan nu?
Zal ik ook "tactische" citeren?
Het ging over de cijfers bij kinderen, en mijn argument is dat kinderen wél massaal getest werden.
Zoals ik zelf heb kunnen ervaren: kindje test positief op corona en dus:
- heel het 2de leerjaar een test ondergaan
- heel de chirobubbel een test ondergaan
Wat had je - qua testen - nog meer in gedachten?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@heist_175
Geloof je nu werkelijk dat heden de scholen openhouden zal bijdragen om de golf van besmettingen in te dammen?
Nee. Simpel.
Dus wat ben je nu aan het verdedigen?
Scholen open ondanks het feit dat zelfs de ziekenhuizen bezwijken??

Ga maar brandweerman spelen samen met Jan Jambon...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

koenraaddeconinck schreef: Voor dit land is er maar één oplossing: een grondige en integrale wissel van de macht waarbij alle oude krokodillen en hun nakomelingen
gewoon overboord gegooid worden.
Dat kan enkel op de klassieke Brugse manier of we moeten hopen dat corona bij hun zeer hard toeslaat (en idd ook direct de familie uitroeit). Vreedzaam zal dat echter niet lukken, in het beste geval blijven ze dan gewoon achter de schermen (vrees dat we daarom nu zoveel 'nieuwe koppen' gekregen hebben.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

1207 schreef:Vlaanderen moet haar onafhankelijkheid bewijzen en anders zijn. Zelfs nu kan die regering de communautaire onzin niet loslaten.
Gisteren kreeg ik toch eventjes dat nationaliteitsgevoel terug, iets wat bepaalde politici reeds lange bij mij hebben doen verdwijnen. Toen ik De Croo zag verschijnen tussen de Europese en Belgische vlag, zich profilerend als een echte leider wat we nu nodig hebben.
Een momentje van hoop... Bijna riep ik Leve België!
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Wat had je - qua testen - nog meer in gedachten?
consequent een week lang heeldere scholen in alle provincies testen?
nog maar als steekproef om te zien wat er waar aan de hand is. leerlingen, leerkrachten en ondersteunde personeel
Zelfs dat wil men niet en daar is het u ook te laat voor.
dat had je moeten doen vanaf dat de stijging zichtbaar werd (rond 10 september)

de Chinese steekproef wijst uit dat in die stad 80% vd mensen met corona asymptomatisch was. als 80% vd besmette leerlingen asymptomatisch is dan hebt ge een dik probleem

goed
2 weken later zijn we verder van huis.
Nu alles dicht tot ge in de ziekenhuizen terug controle over de situatie krijgt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Kinderen zijn voor 95% asymptomatisch...
Landen (zoals Nieuw-Zeeland) die succesvol SARS-CoV-2 indijken, maken geen enkel verschil op basis van leeftijd. En dat is geheel terecht.
Er is geen enkel bewijs dat er voor of vanaf een bepaalde leeftijd geen enkele transmissie zou plaatsvinden.

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn (zoals heist_175) die het algehele falen nog steeds op de één of andere wijze trachten te vergoeilijken.
Laatst gewijzigd door Ordon 29 okt 2020, 14:22, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij mij mindert het draagvlak als die maatregelen godsamme continu veranderen ik word er helemaal kwaad van :bang:

Ik hoo pdat er nu een lockdown van x aantal maand komt want ik ben het echt zat om heel de tijd te moeten switchen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@boonpwnz
Hou u maar vast aan de takken van de bomen.
Men heeft beslist het virus in de maatschappij te laten circuleren.
Dus de maatregelen zullen continu blijven veranderen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Als een kind besmet is, dan werd de gans klas getest (incl alle deelnemers aan naschoolse activiteiten).
Dat is niet waar. Er moeten al minsten 2 personen in een klas positief testen alvorens de rest getest wordt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Heel juist cadsite.
Wat me doet vermoeden dat heist_175 een heel andere agenda heeft!
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Ordon schreef:Heel juist cadsite.
Wat me doet vermoeden dat heist_175 een heel andere agenda heeft!
een andere agenda? :lol:

Ivm testen voor de aanpassing van de testregels weet ik dat alle kinderen uit een klas getest werden. Mssn niet overal zo toegepast dan?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Ordon schreef: Dus de maatregelen zullen continu blijven veranderen...
in elk normaal land gaat echt alles potdicht en op slot als uw gezodnehdiszorg instort. hier begint men met semantische balletdanserij om te bepalen vanaf wanneer ge over een ingestorte gezondheidszorg moogt praten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb eens zitten rekenen: vandaag zijn 5.924 bedden ingenomen door Covid patiënten. Dat wil zeggen op 11 miljoen Belgen dat 0,05% in het ziekenhuis ligt en dat het zorgsysteem op crashen staat.

Ben ik de enige die dit een belachelijke capaciteit vindt voor een land zoals België?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben mentaal heel vatbaar voor deze wijzigingen en heb liever een aantal weken stabiliteit dan continu elke week eens een ander voorstel te laceren...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:@heist_175
Geloof je nu werkelijk dat heden de scholen openhouden zal bijdragen om de golf van besmettingen in te dammen?
Kijk ook eens naar de simulaties van de UHasselt, UNamur, UGent, ... en hun simulaties zijn als de scholen wél open blijven en bleven en we tijdig (19/10) hadden ingegrepen. De scholen zijn heus niet de motor van de epidemie/pandemie.
De schade van een langdurige schoolsluiting is niet te overzien en zal een volledige generatie doorwerken (+/- 25-30jaar), dus dat "wapen" is héél spaarzaam in te zetten. Maar dat er aan het schoolse schema wat aangepast kan worden, waarom niet: halve groepen naar school/thuis (zoals in juni). Het is ook - los van de september/oktober empirie - kristalhelder dat een systeem zoals in juni helemaal niet bijdraagt tot stijging (want toen daalde de incidentie).
Dus wat ben je nu aan het verdedigen?
Scholen open ondanks het feit dat zelfs de ziekenhuizen bezwijken??
Misschien heb je hier en daar iets gemist in de overvloed aan berichten.
Maar er zijn kwatogen die beweren dat deze vloedgolf aan cases te linken zijn aan de scholen, want dat deze de motor zijn. Dat is aantoonbaar niet waar. Dàt ben ik aan het verdedigen, dat de scholen niét de motor zijn.
Ga maar brandweerman spelen samen met Jan Jambon...
:-D
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

quovadis schreef:
Ordon schreef:Heel juist cadsite.
Wat me doet vermoeden dat heist_175 een heel andere agenda heeft!
een andere agenda? :lol:
Ja, wie weet zo'n "theoretische schoolagenda". :lol: :lol:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Vaganzza schreef:Ik heb eens zitten rekenen: vandaag zijn 5.924 bedden ingenomen door Covid patiënten. Dat wil zeggen op 11 miljoen Belgen dat 0,05% in het ziekenhuis ligt en dat het zorgsysteem op crashen staat.

Ben ik de enige die dit een belachelijke capaciteit vindt voor een land zoals België?
5924 EXTRA patienten, bovenop de bestaande. (en is dat niet alleen intensieve zorg patienten dat je nu aant tellen bent?)
(tot nu toe tenminste, want nu gaat men moeten beginnen gewone zorg afbouwen...)
boonpwnz schreef: Ik hoo pdat er nu een lockdown van x aantal maand komt want ik ben het echt zat om heel de tijd te moeten switchen
Exact.
Ik hoop op een zware lockdown met bijbehorende zware straffen voor koppigaards, tot pakweg 01/01/2021.
Direct goed aanpakken, geen versoepelingen onderweg, "Hard en Lang" ( :lol: ). Dat het direct een serieuze impact heeft op alle nog bestaande virusclusters.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat heist hier gedeeltelijk gelijk in heeft.

Bedoel het feit is ook dat we hier naar een donkere periode gaan al de kinderen die wat op school oplopen die nemen dat natuurlijk mee naar huis. Maar laten we de politieke verantwoordelijkheid hierin ook niet vergeten om ten tijde van een stijging een versoepeling aan te kondigen. Dat is het stomste signaal dat je aan mensen kon geven.

@flashblue niet alleen om het streng te doen maar ook om mensen perspectief te bieden. Als je het zo lang op slot houd dat we aan minder dan 100 besmettingen per dag zitten(liefst 50) en dan gedeeltelijk verlossen dan geraken we er misschien tot aan het vaccin in een soort semi lockdown.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Misschien heb je hier en daar iets gemist in de overvloed aan berichten.
Maar er zijn kwatogen die beweren dat deze vloedgolf aan cases te linken zijn aan de scholen,
ccatalyst beweert dat scholen ene grote motor zijnen jij beweert dat ze het niet zijn.

ik zeg dat we het neit weten en het voorzorgsprincipe moeten hanteren. Het is duidelijk dat het niet onderzocht mag worden en evidenties heir overboord gegooid dienen te worden. De maartse dokdown verbood verre verplaatsingen en wat doen universiteitsstudenten?

Maar zelfs nu nog pleiten om scholen open te houden is de waanzin ver voorbij. Jammer voor de psychologische klachten maar de prioriteit zijn de ziekenhuizen en daarvoor meot ge mensen uiteen halen, zonder enige uitzondering. stop de onzin dat een kalenderjaar geen of halve les blijkbaar een hele generatie zou verwoesten.

de zorg is ingestort en da is de prioriteit. Wij zeuren hier maar als gij, ik of iemand anders hier het virus vangt en zorg nodig hebt kunt ge het vergeten.
ga dan maar ineens uw doodsprentje kiezen (moet uw vrouw da ni doen).

mensen sterven wegens gebrek apparatuur, op parkinsg worden noodizkenhuizen gebouwd, kankeroperaties worden uitgesteld,...
vandaag krijgen mensen dus een telefoon dat hun darmtumor volgende week niet weggesneden zal worden.
dat is de facto een doodvonnis als gevolg van een falend beleid in Belgie
Laatst gewijzigd door 1207 29 okt 2020, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”