Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:
Splitter schreef:
FlashBlue schreef:
eeeh? neen... Gaat netjes via 4G LTE cat NB1
(Narrowband IoT (NB-IoT))
aha, had nog niet meegekregen dat ze ondertussen beslist hadden wat het ging worden.
nouja, 4g... dan kunnen we de anti-straling groepen wel op de aanval inzetten :P
Dat is inderdaad iets dat je kan inroepen om een slimme meter te weigeren. :angel:
Maar als het er op aan komt lopen ze wel allemaal met hun smartphone naast hun nageslacht...
Maak me minder zorgen om die meter dien verder in de garage hangt hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

honda4life schreef:Maar als het er op aan komt lopen ze wel allemaal met hun smartphone naast hun nageslacht...
Gelukkig weet jij wat elke zelfverklaarde stralingsgevoelige gek doet met zijn gsm en zijn nageslacht.

Of minder cryptisch: jouw argument is een stromanargument dus ongeldig.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

honda4life schreef:Maar als het er op aan komt lopen ze wel allemaal met hun smartphone naast hun nageslacht...
Maak me minder zorgen om die meter dien verder in de garage hangt hoor.
Mijn nageslacht heeft al eigen voeten, dus de staat van mijn zaad kan niet slecht genoeg zijn.
Ik wil nu gewoon geen 'slimme' meter en elk excuus is goed.
Bij deze ben ik dus extra gevoelig voor 4G IoT signaal. :roll: :roll:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Elke reden is goed genoeg... tot de moment komt dat hun analoge meter plots duurder blijkt te zijn.
Eenmaal hun uitrol klaar:
Aah meneer heeft meermaals een digitale meter geweigerd, dan mag meneer de interventie nu zelf betalen ;-)
Zoniet aansluitwaarde (40A x 230V = 9,2 kW) is basis voor capaciteitstarief.
Dit blijft een strijd die je niet kan winnen, al zeker niet met drogredenen.

Zelf heb ik ook een digitale meter laten plaatsen, dit was goedkoper dan enkelvoudig tarief (zonnepanelen) aanvragen... geld mee uit gespaard.
Ik heb een goed inzicht van m'n gebruik op kwartierbasis en tegen het capaciteitstarief er komt heb ik al meer dan een jaar kwartierwaarden.
Ik hoop dat ik tegen dan de sweet spot kan berekenen met deze data om een thuisbatterij zo rendabel mogelijk te dimensioneren.
Vooral hopen dat het prosumententarief z'n 15 jaar uit doet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

honda4life schreef: Zoniet aansluitwaarde (40A x 230V = 9,2 kW) is basis voor capaciteitstarief.
das de aansluitwaarde, piekwaarde zou toch (gemiddeld, en dus berekend worden op) 3.6 zijn dacht ik?
honda4life schreef:Ik heb een goed inzicht van m'n gebruik op kwartierbasis
heeft lang niet iedereen... en zelfs zij die dat wel hebben gaan zich niet altijd kunnen schikken.
honda4life schreef: ....om een thuisbatterij zo rendabel mogelijk te dimensioneren.
....Vooral hopen dat het prosumententarief z'n 15 jaar uit doet.
maar niet iedereen heeft ruimte/geld voor panelen en een thuisbatterij.
en de duur van het prosumententarief is ook onzeker.

wat volgens mij wel vrij zeker is: dit is een manier waarop ze extra verdoken belasting gaan kunnen toevoegen (belgie's topkunst)
"jij woont in buurt x, daar is het gemiddelde y, jij zit aan z, das zoveel extra"... maar met cijfertjes kan gegoocheld worden...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zag ook ergens dat sommige thuisbatterijen tegen de buitengevel kunnen hangen.
Maar, dat lost weinig op in de wintermaanden of vergis ik mij?
Stel dat je dan het ‘s nachts of op andere momenten kunt traag kan laden om zo de pieken kunt opvangen?
Dan heb je wel een oplossing voor het capaciteitstarief.
Maar is de sop de kolen wel waard?
Stel dat ik op jaarbasis 200 eur extra zou moeten betalen?
Dan duurt het toch heel lang eer dat ik batterijkosten eruit gehaald heb...

Trouwens, die presentatie eens bekeken, dat kan heel ver gaan.
Ook met het elektriciteitstarief.
Wil bijvoorbeeld ook zeggen dat piekverbruiken door airco op die momenten veel duurder qua kWh tarief.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef:Ik zag ook ergens dat sommige thuisbatterijen tegen de buitengevel kunnen hangen.
Maar, dat lost weinig op in de wintermaanden of vergis ik mij?
Stel dat je dan het ‘s nachts of op andere momenten kunt traag kan laden om zo de pieken kunt opvangen?
Dan heb je wel een oplossing voor het capaciteitstarief.
Maar is de sop de kolen wel waard?
Stel dat ik op jaarbasis 200 eur extra zou moeten betalen?
Dan duurt het toch heel lang eer dat ik batterijkosten eruit gehaald heb...

Trouwens, die presentatie eens bekeken, dat kan heel ver gaan.
Ook met het elektriciteitstarief.
Wil bijvoorbeeld ook zeggen dat piekverbruiken door airco op die momenten veel duurder qua kWh tarief.
Indien het enkel is om pieken op te vangen zodat je niet boven het min van 2500W uitkomt dan moet die batterij niet zoveel kWh zijn.
Wel moet ze op korte termijn veel stroom kunnen leveren om dan het kwartier later traag bij te laden. Voor al dan niet PV bezitters van toepassing.
Indien je PV's hebt kan een iets grotere batterij interessanter zijn. Dan kan je het nachtverbruik van maart-oktober opvangen.
Wie ook een WP heeft moet een véél grotere batterij installeren of een iets grotere batterij om de pieken nog beter op te vangen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Een batterij kan helpen in de zomer maar in de winter?

Vertel eens hoe een batterij hier kan helpen.
Dat is hier december 2019 installatie van 5kWp

3 dagen na elkaar 500Wh..
Screenshot_20201010_162611.jpg
Dat is 27 december
Screenshot_20201010_162820.jpg
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fvhbrugge schreef:Een batterij kan helpen in de zomer maar in de winter?

Vertel eens hoe een batterij hier kan helpen.
je kan de batterij laten laden van het net aan een semi-constante rate, en dan zorgen dat die pieken boven x opvangt zodat die niet door het net moeten opgevangen worden.
maar of dat betaalbaar is....
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

het lastige is ook dat dat misschien rendabel kan zijn, maar als het rendabel is gaan meerderen op de kar springen.
Dat maakt het allemaal niet meer rendabel. :P

Ah ja. Als 1 iemand een accu staan heeft kan die stroom opladen aan peanuts en teruggeven aan de hoofdprijs.
Charel hoort dat en installeert ook een accu
Mariette wil ook wel een cent verdienen en installeert ook een accu
enzovoort enzovoort...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uw redenering klopt
Financieel klopt uw redenering niet.

Het enige waarvoor een accu financieel interessant is, en dat zal zo blijven*, is:
- Peak shaving (iedereen) om zo het minimum aan capaciteitstarief te betalen. En dat minimum dekt de kosten
- nachtverbruik (enkel PV eigenaars) omdat die enkele kWh er bij een beperktere investering is.

En de hoofdprijs? Je vergeet enerijds de slijtage kosten van de accu en anderzijds de distributiekosten die winst serieus afromen.
Momenteel zijn de slijtage kosten van de accu meer dan dubbel zo groot dan de huidige kost van het totale dagtarief bij Gaselwest.

*Een accu is interessant indien de elektriciteitsprijs hoog wordt. Met de invoering van het capacitietstarief zullen vaste kosten verhogen, tenzij met een accu, maar de kWh prijs zal verlagen. Hierdoor wordt de afschrijving van een accu terug veel langer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het is gewoon aantoonbaar fout dat de regeling van de VREG tot minder pieken gaat leiden.
Als dat het doel is, moet je per dag de pieken afrekenen. Per piek betaal je dan zoveel euro, bv via een formule. Maar wel een continue schaal en per piek betalen. Zo heb je elke dag opnieuw een incentive om pieken te vermijden.
Als je weet dat je op 25/12 boven een bepaald niveau zal gaan en op 1/1 ook, waarom zou je u dan de rest van de maand inhouden? Dus de regeling "one strike and you're out", gaat voor meer pieken zorgen, niet minder.

@investering
Het is ongelooflijk dat de politiek de VREG in deze door dik en dun verdedigt. We betalen idd elk jaar voor het net, inclusief voor investereingen. En nu moet de VREG toegeven dat ze toch nog voor het verdienmodel van de distributienetbeheerders rijden en niet voor de consumenten/burgers? Beschamend is dat!
Ze hebben gezien dat het bij Telenet werkt: eerst geld ophalen (abo prijs omhoog) met de aankondiging van gigabit en een beetje later opnieuw de prijs omhoog (ahja, want we hebben geînvesteerd). Als mensen zo dwaas zijn om het van Telenet te geloven, waarom niet van de DNB's? En zo geschiedde.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Als dat het doel is, moet je per dag de pieken afrekenen. Per piek betaal je dan zoveel euro, bv via een formule. Maar wel een continue schaal en per piek betalen. Zo heb je elke dag opnieuw een incentive om pieken te vermijden.
Omdat er per dag niks te rapen valt... en een piek eerder een uitzonderlijke situatie van onoplettendheid zal zijn.
Niemand zal hem aantrekken om eerst z'n oven op te warmen om vervolgens z'n kookvuur aan te zetten omdat dat gewoon niet praktisch is, en op het einde van de rit net meer energie kost.

Kassa kassa x 30 ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik vind het een moeilijke wij bouwen geen warmtepomp arm wel voorzieningen getroffen, ooit vaste jacuzzi en elektrische auto's ooit. Wel zonnepanelen. Aangezien we alles voorbereiden dacht ik idd direct voor 3 x 400 te gaan maar dan 3 x 25 A hoop dat dat nu geen foute keuze is geworden. Spreiden over de fases zal nog een oefening worden, zonnepanelen heb ik ook 3F gevraagd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomsworld schreef:Ik vind het een moeilijke wij bouwen geen warmtepomp arm wel voorzieningen getroffen, ooit vaste jacuzzi en elektrische auto's ooit. Wel zonnepanelen. Aangezien we alles voorbereiden dacht ik idd direct voor 3 x 400 te gaan maar dan 3 x 25 A hoop dat dat nu geen foute keuze is geworden. Spreiden over de fases zal nog een oefening worden, zonnepanelen heb ik ook 3F gevraagd.
De oefening is niet spreiden over de fases, wel het totale verbruik spreiden.
(jouw meter meet enkel de som van de 3 fases, dus maakt geen onderscheid per fase.)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

honda4life schreef:
Tomsworld schreef:Ik vind het een moeilijke wij bouwen geen warmtepomp arm wel voorzieningen getroffen, ooit vaste jacuzzi en elektrische auto's ooit. Wel zonnepanelen. Aangezien we alles voorbereiden dacht ik idd direct voor 3 x 400 te gaan maar dan 3 x 25 A hoop dat dat nu geen foute keuze is geworden. Spreiden over de fases zal nog een oefening worden, zonnepanelen heb ik ook 3F gevraagd.
De oefening is niet spreiden over de fases, wel het totale verbruik spreiden.
(jouw meter meet enkel de som van de 3 fases, dus maakt geen onderscheid per fase.)
Ok positief dan dan kost nu direct 3F kiezen me enkel een maal beperkt cap tarief omdat we maar 25A doen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@tomsworld

Capaciteitstarief heeft te maken met het gebruik van t net, elk kwartier opnieuw en NIET met de capaciteit van aansluiting.
Als je weet dat je op 25/12 boven een bepaald niveau zal gaan en op 1/1 ook, waarom zou je u dan de rest van de maand inhouden?
Komt dan nog goed uit, kunnen we 2 maand de EV aan maximale snelheid laden, we betalen er immers voor, dat ze dus maar zorgen dat hun net het aan kan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef:@tomsworld

Capaciteitstarief heeft te maken met het gebruik van t net, elk kwartier opnieuw en NIET met de capaciteit van aansluiting.
ik denk dat die verwarring komt door het nederlandse capaciteitstarief.... bij onze buren is dat namelijk wel zo.
en daar zou ik nog hebben ingekomen, maar het systeem zoals het nu naar voor geschoven is... je zou er bijna voor op straat komen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Artikel over capaciteitstarief en premies voor klanten met exclusief nachttarief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... te-bepalen
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Data technicus schreef:Artikel over capaciteitstarief en premies voor klanten met exclusief nachttarief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... te-bepalen
Ik begrijp niet goed waarom zonnepaneel eigenaars verwachten die 9 euro vergoed te krijgen. Als je het net (over)belast moet je daar gewoon voor betalen. Die vraag/verwachting komt dan nog eens van de gebruiker betaalt partij. :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

dragonflo schreef:
Data technicus schreef:Artikel over capaciteitstarief en premies voor klanten met exclusief nachttarief.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... te-bepalen
Ik begrijp niet goed waarom zonnepaneel eigenaars verwachten die 9 euro vergoed te krijgen. Als je het net (over)belast moet je daar gewoon voor betalen. Die vraag/verwachting komt dan nog eens van de gebruiker betaalt partij. :roll:
Overbelast :eek: :roll: .
Het gaat over een hogere vergoeding als je meer dan 3kW verbruikt, dat is 13A. Wetende dat zowat iedereen minstens 40A heeft zitten, is het gewoon te absurd voor woorden. Als ik 's nachts 30A trek voor een EV belast ik niets, omdat er nergens verbruik is. Als heel de wijk om 17u 3kW trekt, gaat het net plat.
Dus waar zijn we mee bezig...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mijn zonnepanelen liggen nu 11 jaar. Dat is niet van gisteren en we waren zeker niet "bij de eersten" dus in mijn ogen hebben de netbeheerders genoeg tijd en centen gehad om hun aan te passen aan de "nieuwe situatie". Dat ze nu komen bleiten dat het net overbelast is, is hun eigen schuld.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef:dus in mijn ogen hebben de netbeheerders genoeg tijd en centen gehad om hun aan te passen aan de "nieuwe situatie"
Blijkbaar een constante bij nutsbedrijven in ruime zin... eerst jaren grote winsten opstrijken en als puntje bij paaltje komt nogmaals langs de klant langsgaan om de nodige investeringen te laten betalen.

Ik dacht altijd dat (een deel van de) winst werd gebruikt om te investeren in je product maar da's blijkbaar old-school.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
Joe de Mannen schreef:dus in mijn ogen hebben de netbeheerders genoeg tijd en centen gehad om hun aan te passen aan de "nieuwe situatie"
eerst jaren grote winsten opstrijken en als puntje bij paaltje komt nogmaals langs de klant langsgaan om de nodige investeringen te laten betalen.
Mét goedkeuring van de politiek, in dit geval de Vlaamse regering.
Zo gaat het wel vaker: lasten voor de burger, lusten voor de bedrijven.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
Joe de Mannen schreef:dus in mijn ogen hebben de netbeheerders genoeg tijd en centen gehad om hun aan te passen aan de "nieuwe situatie"
Blijkbaar een constante bij nutsbedrijven in ruime zin... eerst jaren grote winsten opstrijken en als puntje bij paaltje komt nogmaals langs de klant langsgaan om de nodige investeringen te laten betalen.

Ik dacht altijd dat (een deel van de) winst werd gebruikt om te investeren in je product maar da's blijkbaar old-school.
Denk er ook wel aan dat de nutsbedrijven ook nog de gsc moeten betalen en daar betalen wij als klanten ook voor via de energierekening. Ze moeten deze toch ook kunnen blijven betalen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waar is de tijd dat er maar 1 gloeilamp aan plafond hing en dat ook daar het strijkijzer werd aan gekoppeld?
Sindsdien is het verbruik van de gezinnen alleen maar groter geworden.
En ja van 110 naar 220 naar 230V
Maar: er zijn er nog altijd een hele hoop die 2 draden van 110V moeten gebruiken en dat in 2020 zonder plannen om dit aan te pakken. Hoe lang staan die installaties er al bijna 100j?
En momenteel is het netprobleem eerder teveel PV productie omdat alle iets ruimere renovatieprojecten quasi een PV installatie moeten hebben identiek aan nieuwbouw.

En wat voeren ze in een beperking (financieel) op verbruik tijdens PV productie én een beperking op afname.
Lees en begrijp dat in 2024 alle PV bezitters ook nog eens een 'capaciteitsinjectie' aan hun rekker zullen hebben.

En als ik nu naar mijn elektriciteitskost kijk dan zie ik dat tijdens de nacht de WKK en groene stroombijdrage groter zijn dan de kost van elektriciteit en tijdens de dag van dezelfde orde.
En waarom zou ik dit moeten betalen als ik een groen contract heb waar de kost al lager is dan van grijze stroom. Waarom draaien de grijze stroom verbruikers niet op voor die kosten, ze zijn nog met 40% op jaarbasis voor de jaaropwekking van stroom.
Joe de Mannen schreef:Mijn zonnepanelen liggen nu 11 jaar. Dat is niet van gisteren en we waren zeker niet "bij de eersten" dus in mijn ogen hebben de netbeheerders genoeg tijd en centen gehad om hun aan te passen aan de "nieuwe situatie". Dat ze nu komen bleiten dat het net overbelast is, is hun eigen schuld.

J.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Heb mijn kwartierwaarden eens opgevraagd. Mijn hoogste piek, niet toevallig als er 's avond gekookt wordt... is 2,344 kWh.

Moet ik dan nog iets omrekenen of zit ik daarmee onder de 2,5 kW?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Hangt er vanaf of jij de eenheden correct hebt geïnterpreteerd of niet. Als het in kWh is, dan moet je nog x4 doen om het vermogen (in Watt) tijdens dat kwartier te kennen. Als het in kW is, dan heb je meteen je kwartierwaarde.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Wat Fluvius zelf geeft is in kWh... Dus dat zou willen zeggen dat ik dat x4 moet doen??? Dat wordt een prijzige boel dan hier...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Bababa schreef:Hangt er vanaf of jij de eenheden correct hebt geïnterpreteerd of niet. Als het in kWh is, dan moet je nog x4 doen om het vermogen (in Watt) tijdens dat kwartier te kennen. Als het in kW is, dan heb je meteen je kwartierwaarde.
Ik neem aan kWh, aangezien kW de verkeerde eenheid is (W=J/s)?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

kW en kWh zijn beide correcte eenheden (kWh is wel géén SI-eenheid maar wel een erg praktische eenheid )

het correct gebruik is dan weer moeilijker.

Veel mensen verwarren beide

Vermogen = kW (1000W)
Energie = kWh (1000Wh) vermogen x tijd

Een verwarmingstoestel (zonder regeling) van 1000W heeft na 1 uur 1000Wh = 1kWh energie verbruikt.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Vaganzza schreef:Heb mijn kwartierwaarden eens opgevraagd. Mijn hoogste piek, niet toevallig als er 's avond gekookt wordt... is 2,344 kWh.

Moet ik dan nog iets omrekenen of zit ik daarmee onder de 2,5 kW?
In dat geval was je vermogen in dat kwartier, 9.3kW
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens de vreg, niets aan de hand. De meeste zullen niet meer betalen dan nu. :bang:

Als je dat moet afvlakken met een thuisbatterij!!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Stel:
-een thuisbatterij zou me 7000 euro kosten, en heeft een levensduur van 10 jaar
-meerkost capaciteitstarief (warmptepomp in de winter, 's nachts, wij hebben geen gas): 300 euro per jaar

De batterij kost me dus 700 euro per jaar, maar mijn meerkost is maar 300 euro, dan doe ik toch een verlies met die batterij van 400 euro ?

Ik weet het, veel aannames, maar ik wil gewoon even stellen dat die batterij dan toch niet de oplossing is... (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

ygeffens schreef:Stel:
-een thuisbatterij zou me 7000 euro kosten, en heeft een levensduur van 10 jaar
-meerkost capaciteitstarief (warmptepomp in de winter, 's nachts, wij hebben geen gas): 300 euro per jaar

De batterij kost me dus 700 euro per jaar, maar mijn meerkost is maar 300 euro, dan doe ik toch een verlies met die batterij van 400 euro ?

Ik weet het, veel aannames, maar ik wil gewoon even stellen dat die batterij dan toch niet de oplossing is... (?)
Lijkt mij ook, vooral omdat het capaciteitstarief maar op een deel van de kost is van je factuur nu.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Levensduur van 10jaar?
Of garantie van 10jaar?

https://www.installatiejournaal.nl/ener ... en-1019831
Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Onder dit laatste artikel staat een comment
Het overzicht bevat allemaal li-ion systemen. De universiteit van Gent heeft onderzoek gedaan en vastgesteld dat dit type na 1000 cycli nog 90% presteert en dat het daarna snel schteruit gaat. Je mag dus stellen dat als 5000 cycli beloofd wordt met een 5 kWh batterij, de gemiddeld prestatie niet meer dan 2,5 kWh is gedurend de levensduur. Een 5 kWh batterij kost gemiddeld € 3.500 en produceert 5.000 x 2,5 = 7.500 kwh opslag. De kosten zijn dus bijna 47 cent per kWh. Als je de stroom verkoopt aan je leverancier zonder opslag ontvang je 6 tot 10 cent per kWh. Dus met en batterij mis je 53 tot 57 cent per kWh. Niet doen dus.

Daarbij moet ook nog vermeld worden dat batterijen effectief 80% kunnen afgeven van het nominale vermogen. Dus dat het becijferde resultaat in de praktijk per kWh nog 12,5% slechter zal zijn
In hoeverre dit klopt weet ik niet, maar al is maar 50% waar van wat daar staat. pfff. 'not the way to go' denk ik dan.

Een installateur bij ons in Arendonk die ook onze zonnecollector heeft gedaan heeft dit:

https://energieconcepten.be/producten/batterijen

Heeft iemand daar meer ervaring mee? (Ik het idee heb dat het onvoorstelbaar veel plaats nodig heeft).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ygeffens schreef:Heeft iemand daar meer ervaring mee? (Ik het idee heb dat het onvoorstelbaar veel plaats nodig heeft).
Dat valt nog mee denk ik:
https://www.bluesky-energy.eu/wp-conten ... üre-nl.pdf
Wel behoorlijk zwaar.
Afbeelding
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

cadsite schreef:
ygeffens schreef:Heeft iemand daar meer ervaring mee? (Ik het idee heb dat het onvoorstelbaar veel plaats nodig heeft).
Dat valt nog mee denk ik:
https://www.bluesky-energy.eu/wp-conten ... üre-nl.pdf
Wel behoorlijk zwaar.
Afbeelding
Zoutbatterijen. Ik ken de invoerder. Is zelf een, hoe moet ik het zeggen, rommelige installateur die bij ons de warmtepomp geplaatst heeft en sanitair.

Alleszins: Zoutbatterijen kunnen slecht pieken trekken. Dus niet bruikbaar om capaciteitstarief op te vangen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ygeffens schreef:Onder dit laatste artikel staat een comment
Het overzicht bevat allemaal li-ion systemen. De universiteit van Gent heeft onderzoek gedaan en vastgesteld dat dit type na 1000 cycli nog 90% presteert en dat het daarna snel schteruit gaat. Je mag dus stellen dat als 5000 cycli beloofd wordt met een 5 kWh batterij, de gemiddeld prestatie niet meer dan 2,5 kWh is gedurend de levensduur. Een 5 kWh batterij kost gemiddeld € 3.500 en produceert 5.000 x 2,5 = 7.500 kwh opslag. De kosten zijn dus bijna 47 cent per kWh. Als je de stroom verkoopt aan je leverancier zonder opslag ontvang je 6 tot 10 cent per kWh. Dus met en batterij mis je 53 tot 57 cent per kWh. Niet doen dus.

Daarbij moet ook nog vermeld worden dat batterijen effectief 80% kunnen afgeven van het nominale vermogen. Dus dat het becijferde resultaat in de praktijk per kWh nog 12,5% slechter zal zijn
In hoeverre dit klopt weet ik niet, maar al is maar 50% waar van wat daar staat. pfff. 'not the way to go' denk ik dan.
Dat klopt gewoon niet.
Ik zocht gewoon een snelle link om garantie vs levensduur te benadrukken.

DOD is vaak 98%, dus vergeet de 80% maar. De rest van de berekening is ook zéér discutabel.

https://gd-energy.be/nederlands/webshop ... em-resu-10
80% capaciteit na 10 jaar, niet bepaald "dood na 10 jaar".
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”