Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

CCatalyst schreef:Er zal wel iets zitten aan te komen, anders zou Van Gucht hier niet plots mee afkomen na het maandelang te hebben geminimaliseerd. Wallonie dringt aan op een sluiting van de scholen. We gaan niet alles opgeven en dichtsmijten voor die scholen, er is ergens een grens aan hoever we moeten gaan daarvoor. Zeker wetende dat dat het virus niet zal stoppen.
Onze overheid neemt gewoon de foute maatregelen:

- lockdown die er misschien aankomt
- sluiting horeca

Maar sluiten ze de scholen? Neen .... idiots.

En dan dit, dit was recent in Dinant. Allemaal een muilkorf op. Moesten die dingen echt werken, waarom is er dan sinds de opening van de scholen zo'n enorme boom in de cijfers? Ik geloof nog steeds niet in die mondmaskers, ik zet ze enkel op om geen boete te krijgen, niet omdat ze werken.
dinant-allemaal-een-muilkorf-op.jpg
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

ub4b schreef: Ik geloof nog steeds niet in die mondmaskers,
Mondmaskers werken wel. Niet om jezelf te beschermen, maar in de eerste plaats om anderen niet te besmetten.
Dat is ondertussen al genoeg aangetoond/bewezen, en heeft niks met "geloven" te maken.

Geen mondmaskers op school, openbaar vervoer... dan zou je wat zien.
Tot nu toe op school van de zoon (middelbaar) zijn er 5 besmettingen. Contact tracing binnen de school heeft nog nooit een verdere besmetting gevonden binnen de klas/vrienden op de speelplaats. Het kwam dus altijd van buiten de school.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wij hebben hier gisteren met onze architect samen gezeten.
Allen een mondmaskers op en je beschermd elkaar.
Want anders kwam ze niet binnen. :nono:
Maar zo werkt zij ook al lang en dat gaat perfect zegt ze.
Ervoor en erna handjes wassen of ontsmetten.
En mondmasker geregeld vervangen.
Het is vooral de laksheid van sommigen.

Hier in buurt hebben ze zelfs een lagere school volledig gesloten omdat er 2 besmettingen waren op de ganse school. :bang:
Dat snap ik echt niet. :nono:
En alle gemeentelijke activiteiten worden geannuleerd tot het einde van de herfstvakantie.
Dat noem ik paniekvoetbal.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

9livesuni schreef:
1207 schreef: echt iedereen faalt en blijft minimaliseren
Alle kom. Ge hebt de goei, die zijn zoals gewoonlijk altijd goed bezig. En ge hebt de slechte en die zijn wel, zoals gewoonlijk, het echte probleem.
wat mij betreft, misschien ben ik de enige, maar die mens zou vandaag zijn c4 moetne krijgen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Even ter illustratie van een vorige post. "Genezen van corona ...."

Bron: deredactie.be

Eerste vereniging voor ex-coronapatiënten die kampen met de gevolgen van het virus

Sommige mensen voelen er niets van, anderen blijven maanden nadien nog kampen met de gevolgen van een besmettingen met het coronavirus. Om die mensen bij te staan, wordt er vandaag een Vlaamse patiëntenverening opgericht: Post-COVID.

"De meest voorkomende klachten zijn ademhalingsklachten, spierpijn, extreme vermoeidheid, langdurige koorts en neurologische, vasculaire en hartklachten", zegt initiatiefnemer Ann Li. Daarnaast zijn er ook mensen die met de financiële gevolgen kampen van de coronacrisis. Anderen hebben dan weer thuis hulp nodig.

Samen met de politiek en de zorgverstrekkers wil Post-COVID op zoek gaan naar oplossingen voor leden en duidelijke richtlijnen voor zorgverstrekkers.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ddd schreef:Niet om jezelf te beschermen, maar in de eerste plaats om anderen niet te besmetten.
Dit is een idiote redenering.
ddd schreef:Dat is ondertussen al genoeg aangetoond/bewezen, en heeft niks met "geloven" te maken.
Heb je een wetenschappelijke studie die dit bewijst?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

OK, zelfs het dragen zou je zelfs ook al redelijk goed beschermen.
https://link.springer.com/article/10.10 ... 20-06067-8

Studies gaan altijd uit van aannames, of de situatie/getallen in de echte wereld.
Ik denk niet dat ze iemand met Covid-19 in een labo gaan laten ademen/hoesten in een masker om te zien of de gezonde mens er rond besmet geraakt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ub4b schreef: Heb je een wetenschappelijke studie die dit bewijst?
ik vrees dt er geen peer-reviewed studies zijn over dit thema over de lange termijn
er zijn praktijkvoorbeelden.

in een duitse stad werden maskers verplicht, zonder verandering andere maatregelen. verspreiding vertraagde met 40-60% tov andere steden die het masker nog niet verplichtten toen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Lubach liet een kaartje zien waarbij NL knalrood staat en DE lichtgeel is.
Het is geen onomstotelijk bewijs zoals we dat graag zouden willen zien, maar het is wel een teken aan de wand :).
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ub4b schreef:Dit is een idiote redenering.

Heb je een wetenschappelijke studie die dit bewijst?
Jij hebt natuurlijk wel studies die je stelling bewijzen, niet?. "Geloven" is geen bewijs.
Een correct gedragen mondmasker, dus niet op de kin :bang: of onder de neus houdt het grootste deel van het virus tegen, het rechtstreekse gevolg is dat je een kleiner besmettingsgevaar vormt voor anderen. Daar kan niemand tegen zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ik ben 77+ en weet al (bijna) mijn hele leven lang dat de bewoners van Tokyo mondmaskers dragen op straat, in de metro, enz...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Of mondmasker beschermen, daar heb ik mijn twijfels ook over, ze zorgen er wel voor dat de uitgeademde lucht van een besmet persoon wordt opgehouden als hij zou niezen of hoesten, maar het virus is er niet door verdwenen. Als je dan ook nog eens je masker veel manipuleert, dan heb je besmetting via de handen aan bijv een deurklink enzo. Ik denk dus dat het maar een beetje helpt.

Zeker als je opmerkt hoe velen met een masker omspringen heb ik zo mijn twijfels. Zie laatst die huisarts die mogelijk 95 mensen zou besmet hebben door geen masker te dragen tijdens een consultatie. Er blijken uiteindelijk maar 7 mensen besmet ipv de ganse groep die hij behandelde.

https://www.hln.be/kruisem/zeven-patien ... ~a237b2ce/

Meer zal helpen als je gewoon niemand extra meer ontmoet. En je afstand bewaart. Ik ben dus voor een volledig lockdown tot de besmettingsgraad volledig verdwenen is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

"Maar 7"?

Stel u voor als niemand een masker op zou zetten.. in een klas of bus bv.
Dat cijfer bewijst net dat een masker dragen ERG GOED werkt.


Met een Lockdown ben ik wel akkoord. Het raast nu zo rond dat het per case niet meer te onderzoeken is van waar het komt enzo.
Eerst moeten cijfers drastisch naar beneden, en dan het Duitse model... bij de minste opflakkering, ingrijpen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:....

Zeker als je opmerkt hoe velen met een masker omspringen heb ik zo mijn twijfels. Zie laatst die huisarts die mogelijk 95 mensen zou besmet hebben door geen masker te dragen tijdens een consultatie. Er blijken uiteindelijk maar 7 mensen besmet ipv de ganse groep die hij behandelde.
...
Met de term besmettelijkheid wordt nogal geschermd hier, misschien was deze arts iemand die besmet was maar weinig besmettelijk of vice versa, of gaat de term besmettelijkheid niet meer op in dit geval? Ik ga er geen conclusies uit trekken wat betreft het mondmasker in ieder geval.
Ben al blij dat er slechts 7 zijn, en hopelijk hebben deze een beperkt contact gehad met anderen waardoor er weinig bij zijn gekomen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ddd schrijft: ...Eerst moeten cijfers drastisch naar beneden, en dan het Duitse model... bij de minste opflakkering, ingrijpen...

Dit is wel voor de tweede keer dat we die boot missen!!! Hoeveel kansen denkt onze (duurbetaalde) elite nog te krijgen???
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Jaja, roepen...

Maar een oplossing?
dank u :-)


Wat we ook kunnen doen, het gewoon laten razen, een 100.000 doden, gelukkig vooral 60+. De rest is imuun. En binnen een paar maanden zijn we ervan af.
/sarcasm off
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MichelJ schreef:
mailracer schreef:....

Zeker als je opmerkt hoe velen met een masker omspringen heb ik zo mijn twijfels. Zie laatst die huisarts die mogelijk 95 mensen zou besmet hebben door geen masker te dragen tijdens een consultatie. Er blijken uiteindelijk maar 7 mensen besmet ipv de ganse groep die hij behandelde.
...
Met de term besmettelijkheid wordt nogal geschermd hier, misschien was deze arts iemand die besmet was maar weinig besmettelijk of vice versa, of gaat de term besmettelijkheid niet meer op in dit geval? Ik ga er geen conclusies uit trekken wat betreft het mondmasker in ieder geval.
Ben al blij dat er slechts 7 zijn, en hopelijk hebben deze een beperkt contact gehad met anderen waardoor er weinig bij zijn gekomen.
Het artikel van de huisarts is niet om mijn oordeel van maskers te bewijzen, ik had het meer over de manipulatie van het masker door de meeste mensen dat ervoor zorgt dat het zijn doeltreffendheid mist, 7 besmettingen op 2 dagen door 1 persoon is veel, maar men had er meer verwacht.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:...

Het artikel van de huisarts is niet om mijn oordeel van maskers te bewijzen, ik had het meer over de manipulatie van het masker door de meeste mensen dat ervoor zorgt dat het zijn doeltreffendheid mist, 7 besmettingen op 2 dagen door 1 persoon is veel, maar men had er meer verwacht.
Nogmaals dat kan je toch niet bewijzen adhv dit artikel, verkeerdelijk dragen, zelfs correct dragen maar dan een uur intensief converseren in een te kleine ruimte op te korte afstand, te lang gedragen, manipulatie van het masker, op 3 meter afstand zonder masker naar elkaar roepen met een hoop speeksel druppels, ...

Zoveel variabelen, ik hou het bij afstand houden(ruim), zeer kort contact zelfs op afstand en dragen van een mondmasker als ik eventjes er niet aan kan voldoen. Ik ga absoluut niet weten of ik goed bezig ben of het allemaal de juiste maatregelen zijn.

Andere optie is dat de regering zegt : niks meer doet, alles open. Trek uw plan. Voor allen die de maatregelen in twijfel trekken zal dit de enigste goede beslissing zijn denk ik. Dan kunnen we eens vergelijken hé, om dan bij de volgende pandemie de juiste maatregelen te treffen.

Gemakkelijk om allerhande [(on)gefundeerde] meningen te verkondigen zonder aan de knopjes te zitten, denk dat de roepers snel met z'n allen hunne kak gaan inhouden als ze mee aan tafel zouden zitten.
Misschien moet onze regering gewoon een aantal fora afschuimen en daaruit een volwaardige groep samenstellen die dan als noodregering gaat optreden, met bevoegdheden en ruime belastingvrije lonen als crisimanagers, pandemie opgelost, effectief aangepakt en smooth sailing all the way :twisted:

PS dat laatste was niet persoonlijk aan jou gericht he mailracer, gewoon een algemene mening die ik getrokken na al die bladzijden over corona :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ons bestuursmodel live in werking: Volg het Kamerdebat over de coronamaatregelen.

Veel beloften, veel vragen, GEEN daadkracht.
Een zielig schouwspel.

Intussen zet het virus zijn opgang verder.
Ongehinderd en onvermoeibaar.

Jan Balliauw, VRT NWS: Ondergraaft corona het westerse democratische model?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ordon schreef:Ons bestuursmodel live in werking: Volg het Kamerdebat over de coronamaatregelen.

Veel beloften, veel vragen, GEEN daadkracht.
Een zielig schouwspel.

Intussen zet het virus zijn opgang verder.
Ongehinderd en onvermoeibaar.
Eigenlijk moeten wij gewoon hopen dat daar de helft van de kamer besmet wordt met corona en dat ze allemaal goed ziek worden wil er actie ondernomen worden. Cru dat ik het zo stel maar daar komt het wel op neer
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je zou denken dat het helemaal niet zo moeilijk is om van het virus af te geraken als 600 miljoen Chinezen dat ook kunnen.

https://www.hln.be/buitenland/waarom-ch ... ~aa8cc6d2/
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

China is een dictatuur, daar is er slechts 1 partij en hebben de mensen slechts schijninspraak.
Hier hebben we partijen en kiezers die voor:
* Een harde lockdown zijn.
* Een softe lockdown
* Gedeeltelijke beperkingen zonder lockdown
* Het Zweedse model
* Niets doen

En daartussen moet je dus een compromis vinden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Om niets te doen (op het kritieke moment) hebben we dus zeker geen 6 regeringen nodig, blijkt nu eens te meer!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het onderwijs in Vilvoorde was deze week pure chaos door massaal aantal besmette leerlingen en leerkrachten + honderden leerlingen in quarantaine. Omdat het volledig uit de hand liep heeft de gemeente beslist om over te schakelen op afstandsonderwijs in 4 jaren van het secundair onderwijs, en dit minstens tot de week na de herfstvakantie.

Weyts Ben blijft nog steeds beweren dat er amper besmettingen gebeuren in de schoolgebouwen en dat er buiten veel meer kans is op besmetting, weliswaar zonder enig wetenschappelijk bewijs. Zijn beleid lijkt de aanleiding zijn tot deze chaos in het onderwijs, het is een kwestie van dagen voor het ook andere gemeentes treft.
ddd schreef:Dat is zeker in België mogelijk, maar ook in elk ander land op deze aardbol maakt men medische blunders.
Altijd dat geneut op België... :roll:
In maart zei je dat Belgie de crisis "correct aangepakt" heeft. Dat is me altijd bijgebleven. Op basis van de quote hierboven lijkt het dat je nog steeds bij die mening blijft.

Nu we bij de trieste top van de EU zitten inzake cijfers en de beelden van de patienten die in tubes vervoerd worden in Luik de wereld rondgaan, blijf je nog altijd bij je mening dat Belgie de crisis correct aanpakt?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat "geneut op België" ging niet over Corona. Maar sommigen maken er een sport van om België zwart te maken.
Perfect hier? Zeker niet. Maar het zit nog bij de top van de aards paradijzen op onze aardbol. Misschien dat men eens meer moet focussen op wat je wel hebt... glas half vol...
Is zeker niet aan 1 persoon gericht, je leest wat in facebook en HLN comments. Meestal personen met "#nietmijnregering", maar dat terzijde.

In de 2e golf pakken ze de corona crisis helemaal niet goed meer aan, veel te laks en te lang gewacht. In september moest er al veel meer ingegrepen worden; in horeca, vrije tijd, winkels, avondklok,... Door de "vorige" regering dus nog. Maar men bleef maar aanmodderen tot Vivaldi tot stand kwam, en dan was het kalf al half verdronken..

Beleid voor scholen is goed nu zoals het is. Zijn er op een school geen uitbraken, doen we gewoon verder. En loopt het ergens fout, overschakelen op afstandonderwijs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef: In de 2e golf pakken ze de corona crisis helemaal niet goed meer aan, veel te laks en te lang gewacht. In september moest er al veel meer ingegrepen worden; in horeca, vrije tijd, winkels, avondklok,...
Dus geen "correct aangepakt" meer? Ik ga akkoord. Ik vond het in de eerste golf ook niet correct omdat er te vroeg versoepeld werd, maar soit.
ddd schreef:Beleid voor scholen is goed nu zoals het is. Zijn er op een school geen uitbraken, doen we gewoon verder. En loopt het ergens fout, overschakelen op afstandonderwijs.
Omwille van het gebrek aan testcapaciteit worden leerlingen niet langer getest, daar zij quasi nooit symptomen vertonen (wat niet wil zeggen dat ze niet besmettelijk zijn!). Een uitbraak op een school kan aldus nog op 2 manieren gedetecteerd worden:

* Op basis van leerkrachten die symptomen vertonen. Beetje natte-vingerwerk want niet alle leerkrachten zullen dat doen, en eenmaal je ene hebt die het wel doet kan het virus al een flinke ronde gemaakt hebben op school.
* Wacht tot er totale chaos uitbreekt en mensen 's morgens de school gezond binnenkomen en 's avonds ziek buitenkomen, zoals in Vilvoorde gebeurd is deze week.

Ga je ermee akkoord dat de overschakeling op afstandsonderwijs afhankelijk gesteld wordt van de detectie van een uitbraak ahv natte-vingerwerk of de totale chaos? Indien niet, hoe stel je voor dat een uitbraak gedetecteerd kan worden (zonder leerlingen te testen).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ddd schreef:Beleid voor scholen is goed nu zoals het is. Zijn er op een school geen uitbraken, doen we gewoon verder. En loopt het ergens fout, overschakelen op afstandonderwijs.
Niet helemaal akkoord. Je kan dat doen als de pandemie onder controle is. Maar dan moet je ook heel consequent optreden tegen elke uitbraak. Of dat nu op een school is of ergens anders.

De scholen nu massaal open houden heeft tot doel om de ouders te kunnen gaan laten werken. Waarom denk je dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen enerzijds de eerste graad in het secundair onderwijs en de tweed/derde graag anderzijds? Men zal er wel een virologische uitleg aan geven, maar het zegt genoeg.

In de huidige chaos is er maar één uitweg en dat is een totale lockdown. De consensus die men altijd, en zeker nu wil maken is misdadig. Ja, sport en cultuur verder aan banden leggen gaat genoeg zijn... :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het correct aanpakken heb ik op 24 maart gezegd, toen zaten we nog in strikte lockdown he. Wat ze nu ook hadden moeten doen... maar dan beter opvolgen door te testen.

"'s morgens de school gezond binnenkomen en 's avonds ziek buitenkomen, zoals in Vilvoorde gebeurd is deze week."

Is dat zo? Kan het artikel niet lezen.
Besmettingen zouden meestal bij 15+ jarigen zitten, jeugd die al een eigen sociaal netwerk hebben buiten het gezin. En na de schooluren nog afspreken.
En niet bij de 12-14 jarigen die na school braaf naar huis gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw schoolbashing is echt vermoeiend.
Je bent nu al 2 maanden lang aan het toeteren dat het zo slecht gaat op scholen, zonder een spatje bewijs.
Er zijn rusthuizen waar zowat iedereen besmet is, maar als een school in Vilvoorde moet sluiten - wat overal in Vlaanderen al eens gebeurd is - dan is dat plots het ultieme bewijs van de chaos en de besmettelijkheid van scholen.
Toen we nog massaal testten, waren er nauwelijks leerlingen die besmet waren. Ik zie niet in waarom een veranderde teststrategie plots toch uw natte droom - scholen als motor van de besmettingen - zou doen uitkomen?

@slecht bezig
Het is duidelijk dat we in BE kiezen om achter de feiten aan te hollen.
Ziekenhuizen slaan alarm, maar DeCroo doet lekker niets.
Gelukkig versoepelt hij niet, zoals Wilmes gedaan heeft eind september. Dus misschien moeten we ons alsnog gelukkig prijzen :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Uw schoolbashing is echt vermoeiend.
Je bent nu al 2 maanden lang aan het toeteren dat het zo slecht gaat op scholen, zonder een spatje bewijs.
Laat ons eerlijk zijn... van de Horeca is dat spatje bewijs er ook niet.

Ik hoor wel van alle ouders dat er op de scholen van hun kinderen besmettingen zijn... waar ze vandaan komen maakt op zich niet uit, ze worden er duidelijk doorgegeven en dat is het probleem (om diezelfde reden gaan we ook niet meer allemaal samen op het bureau zitten).
heist_175 schreef: @slecht bezig
Het is duidelijk dat we in BE kiezen om achter de feiten aan te hollen.
Ziekenhuizen slaan alarm, maar DeCroo doet lekker niets.
Gelukkig versoepelt hij niet, zoals Wilmes gedaan heeft eind september. Dus misschien moeten we ons alsnog gelukkig prijzen :).
We lopen inderdaad achter de feiten aan... landen met betere cijfers zijn haast allemaal al terug in een lockdown.

Blijkbaar wil de regering haar verantwoordelijkheid niet nemen in Belgie... droevig met dramatische gevolgen (uiteindelijk zullen we toch terug in een lockdown moeten gaan die erger en langer zal zijn).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Uw schoolbashing is echt vermoeiend.
Je bent nu al 2 maanden lang aan het toeteren dat het zo slecht gaat op scholen, zonder een spatje bewijs.
Laat ons eerlijk zijn... van de Horeca is dat spatje bewijs er ook niet.
Van scholen is er enkel anekdotiek: Vilvoorde dit, basisschool Tralala dat, ...
Maar de besmettingscijfers zijn wel ultra-laag in vgl met de rest van de bevolking. De groep 0-10 bevat nauwelijks besmettingen.

Ik sprak hier eerder al over een 60-tal testen van zowel de ganse Chiro-groep (bubbel) en heel het 2de leerjaar. Buiten de originele besmetting heeft niemand bijkomend positief getest. Op de initiële besmetting na, zit iedereen terug op school. Met een negatieve test en sommigen tot 3 dagen thuisonderwijs wegens het trage resultaat.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

"duidelijk doorgegeven"? Ook dat bewijs is er niet.

Dan moet je afwegingen gaan maken... wat is belangrijker, kinderen op de schoolbanken houden (allemaal met mondmasker) of horeca (waar je met 10 aan één tafel mocht zitten zonder mondmasker).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En scholen onder toezicht van onderwijzend personeel,
of horeca onder toezicht van de god Bacchus, patroonheilige van de cantussen, bacchanalen en andere zatlapperijen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het bewijs is er rondom ons. Sinds 1 september in de grafiek. Overal in de EU, behalve Duitsland. Met eerst de jonge generaties. En ja, als je quasi alles sluit behalve de scholen gaat het wel weer dalen, want de energie van de grote schoolmotor heeft ook de andere kleine motoren in gang gezet. Maar we gaan ver weg blijven van 100 gevallen per dag. En we gaan die kleine motoren niet kunnen laten herstarten tot eind maart, een prijs die m.i. veel te hoog is. Want vergeet niet: het zijn ook de schoolgaande kinderen die dat allemaal mee gaan mogen betalen straks.

Het is niet omdat Weyts verbiedt dat er onafhankelijke studies komen van de toestand op de scholen, en enkel de cijfers van "zijn" CLB toestaat (die zeer bizar opgesteld worden), dat er geen probleem is. We weten dat kinderen even besmettelijk kunnen zijn als ouderen. We weten dat klassen slecht verluchte ruimtes zijn waarin het virus goed gedijdt. We weten dat 1 besmetting van een kind op een oudere volstaat om een hele nieuwe ketting in gang te zetten. Gaan we echt een pol&soccer blijven achterna hollen die 9 jaar over zijn diploma gedaan heeft en geen enkele verstand inzake epidemiologie heeft en op die post zit obv loyaliteit ipv verstand, of wordt het eens tijd voor de wetenschap? Politici achterna hollen is nochtans de garantie om bij de top van de EU te zitten (niet in goede zin) en patientenvervoer in tubes te krijgen.

Het is al ver gekomen als een burgemeester zijn scholen moet sluiten omdat het totaal uit de hand aan het lopen is, omdat de scholen zelf in hun broek doen voor de gigantische woede van Weyts als ze zouden sluiten en dus politieke ruggedekking nodig hebben.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Scholen in hun broek doen? Gigantische woede van Weyts? :-)
Van waar komt dat alemaal?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Scholen in hun broek doen? Gigantische woede van Weyts? :-)
Van waar komt dat alemaal?
Wel als een school sluit en Weyts wordt daar iets over gevraagd is de reactie steeds dezelfde: zeer negatief. Weyts steunt de scholen hoegenaamd niet, hij steunt evenmin de leerkrachten/vakbonden/leerlingen, hij steunt enkel zijn partij.

Het is dus duidelijk dat het een partijlijn is van de N-VA en dat politiek primeert op de wetenschap. Scholen willen niet betrokken worden in zo'n politieke spelletjes. Als ze rugdekking kunnen krijgen van een burgemeester van een andere partij, zodat Weyts zich daarop kan richten ipv de scholen zelf, des te beter. Dan kunnen de scholen zich volledig toeleggen op het afstandsonderwijs ipv door hun minister gedwongen te worden om zich te verantwoorden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 08:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Scholen mogen nochtans zelf kiezen of ze afstandsonderwijs geven, waarom in hun broek doen als ze het voor het zeggen hebben binnen hun eigen bubbel ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

mailracer schreef:Scholen mogen nochtans zelf kiezen of ze afstandsonderwijs geven, waarom in hun broek doen als ze het voor het zeggen hebben binnen hun eigenschappen bubbel ?
^ politieke reactie van Weyts zoals vermeld hierboven.

Als ze het echt voor het zeggen hadden, zonder politieke weerslag, zouden ze het in Vilvoorde ook zelf wel gedaan hebben. Wees niet te naïef, als Weyts (of gelijk welke politicus) A voor de camera's zegt, betekent dat B in de praktijk. Dat was met zijn kleurboek dat hij niet wou toepassen niet anders.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Bron? Want ik vind het niet.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

ddd schreef:Scholen in hun broek doen? Gigantische woede van Weyts? :-)
Van waar komt dat alemaal?
komt van Ccatalyst, zijn blinde haat tegenover scholen die openblijven.

En vooral hij blijft zijn eigen waanideeën voor waarheid aannemen.

Volgens hem zijn de scholen de grote motor voor de ganse pandemie maar er is daar 0,0 bewijs van. Er worden idd scholen gesloten bij besmetting want een goeie zaak is, maar hij wil persee alle scholen sluiten. Geen idee of hij een trauma heeft opgelopen tijdens zijn schooljeugd, kan bijna niet anders lijkt me.

DAt de cijfers omhoog sinds september is toch niet onlogisch, alle vakanties gedaan, alle hobby starten terug op, iedereen zijn sociaal leven begint weer, horeca draait vollen bak, versoepeling na versoepeling tot 2 weken geleden,... Maar nee alles is de schuld van de stoute, boze scholen :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”