Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

quovadis schreef: je kan dus echt geen antwoord geven hé.
Mijn antwoord voor jou is dat je van thuis uit werkt, wat je perfect kan.
quovadis schreef:Maar nogmaals wat doe je met mensen die aan de band staan, die in een winkel werken, die in een fabriek werken,... ?
Die doen dan ook weer hetzelfde wat ze in maart/april gedaan hebben.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef:Nu proberen de put te dempen = vijgen na pasen. Het kalf is immers zo goed als verdronken. Strengere maatregelen en meer respressie zijn de only way out tenzij ... je natuurlijk niet wakker ligt van enkele duizenden extra doden.

We hebben het allemaal aan ons zelf te wijten en aan een beleid dat op bepaalde momenten heel veel te wensen over liet.

Verder zal alles afhangen van puur menselijk gedrag (lees maatregelen opvolgen).
Nee, strengere maatregelen en repressie zijn nooit een way out geweest & dat gaan ze ook nooit worden..
De way out = ermee leren leven & zorgen voor een vaccin en geneesmidden.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: je kan dus echt geen antwoord geven hé.
Mijn antwoord voor jou is dat je van thuis uit werkt, wat je perfect kan.
quovadis schreef:Maar nogmaals wat doe je met mensen die aan de band staan, die in een winkel werken, die in een fabriek werken,... ?
Die doen dan ook weer hetzelfde wat ze in maart/april gedaan hebben.
maw je wil alles terug sluiten?

Is dat nu zo moeilijk om te antwoorden?


Edit: dat je dan weer kinderen met de nodige achterstand opzadelt, is voor u geen probleem blijkbaar :bang:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Kinderen moeten naar school gaan en mensen moeten werken, zoniet...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

quovadis schreef: maw je wil alles terug sluiten?
Als wij het niet doen, doet het virus het wel voor ons. Hoeveel scholen zijn er vandaag alweer niet open gegaan?
quovadis schreef:Edit: dat je dan weer kinderen met de nodige achterstand opzadelt, is voor u geen probleem blijkbaar :bang:
Door niets te doen, komt er ook leerachterstand. Dat is het gevolg uit de vorige paragraaf.

Nu is de leerachterstand (voorlopig) zelfs selectief, en werkt ze de ongelijkheid nog meer in de hand.
Je school is getroffen? Pech, dan krijg jij meer leerachterstand.
Je gaat naar een school in een stad? Pech, de kans dat jij meer leerachterstand zal krijgen is veel groter dan iemand die school loopt op het platteland.

Ik veronderstel dat dat voor jou geen probleem is dat andere gezinnen getroffen worden zolang het maar jouw kind niet is dat thuis moet blijven, maar dan denk je niet ver genoeg, want het heeft wel gevolgen voor de algemene leerachterstand in de maatschappij, waardoor kennisbedrijven kunnen wegtrekken, wat dan wel jouw kind (en jouw pensioen) zal treffen.

Bovendien moet je tijd vrijmaken en voorzien om leerachterstand weg te werken. Dit is nog altijd niet gebeurd voor de opgelopen leerachterstand sinds maart 2020. Laat staan voor de 1/3 leerlingen die voordien al een vorm van leerachterstand had. Tot op vandaag verwacht Ben Weyts van de leerkrachten nog altijd dat ze doen alsof er niets aan de hand is en hun stof geven die ze dit jaar moeten geven. Sommige leerkrachten doen dat, anderen proberen toch nog de gemiste leerstof erin te squeezen maar moeten dan alles op een veel te snel drafje geven. Zonder extra tijd is het gewoon niet haalbaar.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik heb zo het idee dat hier mensen zitten die gewoon hun eigen kinderen niet in huis willen hebben.

Misschien moet er ook een verklaring komen bij het krijgen van kinderen, dat je ze wilt hebben "in goede en slechte tijden".

Het is simpel. De situatie verslechterd aanzienlijk, dus:
-alle educatieve instellingen dicht.
-Verplicht thuiswerk voor iedereen waar dat mogelijk is.
-Verplichte social distancing voor bedrijven waar thuiswerk (echt.) niet mogelijk is.
-Indien geen van beide mogelijk, en geen essentieel bedrijf -> sluiten. (dan zal er op veel plaatsen dit wèl mogelijk zijn).
-Alleen nog individuele sporten.
-Geen groepsactiviteiten meer.


En dan komen we aan dit quote'je... Heel relevant in dit topic...
Ordon schreef:'t Ja, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Toch?

In China lijkt coronacrisis uitgedoofd: wat doen zij dan zoveel beter? "Bij een uitbraak grijpen ze onmiddellijk in"
Naar het geploeter in het Westen wordt daar meewarig gekeken, zo getuigt correspondente Leen Vervaeke. "Ze snappen hier echt niet waarom Europeanen en Amerikanen niet hardhandiger ingrijpen."
...
"Ik heb de indruk dat veel Chinezen tot een eigen conclusie zijn gekomen: 'Blijkbaar werkt democratie niet.'
Likewise: Japan, Nieuw-Zeeland.

En ja, allicht komt er straks weer een "verlichte" geest de boel afbranden met argumenten naast de kwestie (zoals mensenrechten, etc) om het behaalde resultaat, in meerdere landen, toch maar niet naar waarde te willen schatten.
Het is niet zozeer "democratie" an sich dat niet werkt dat ons parten speelt, maar het feit dat veel mensen lijken te denken dat democratie omvat "de anderen hebben gestemd deze leiders, maar ik niet, dus ik trek me geen zak ervan aan".

De grootste bewijzen voor hoe verknipt sommige mensen wel zijn zitten in deze en andere topics op het forum. "Waarom zou ik een mondmasker dragen als ik mijn kind van school haal", "het is niet mijn regering", "ik doe mijn goesting, wat gaan ze doen, mij een boete geven", "dan ga ik wel 100km verderop winkelen, das ook essentieel voor mij", en de mooiste: "waarom zou ik mij iets moeten aantrekken van andermans gezondheid".

Neem dat allemaal samen, en je hebt het bewijs dat sommige mensen gewoon niet functioneren in een maatschappij waarin je ook verantwoordelijkheden hebt tov andere leden van die maatschappij. En zolang je dat soort volk hebt, ben je idd als maatschappij bij een gezondheidscrisis beter met het aziatische model. "Niet meewerken aan algemene maatregelen? Dan helpen we u wel heel snel daarmee, voor het algemene goed!".
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: maw je wil alles terug sluiten?
Als wij het niet doen, doet het virus het wel voor ons. Hoeveel scholen zijn er vandaag alweer niet open gegaan?
quovadis schreef:Edit: dat je dan weer kinderen met de nodige achterstand opzadelt, is voor u geen probleem blijkbaar :bang:
Door niets te doen, komt er ook leerachterstand. Dat is het gevolg uit de vorige paragraaf.

Nu is de leerachterstand (voorlopig) zelfs selectief, en werkt ze de ongelijkheid nog meer in de hand.
Je school is getroffen? Pech, dan krijg jij meer leerachterstand.
Je gaat naar een school in een stad? Pech, de kans dat jij meer leerachterstand zal krijgen is veel groter dan iemand die school loopt op het platteland.

Ik veronderstel dat dat voor jou geen probleem is dat andere gezinnen getroffen worden zolang het maar jouw kind niet is dat thuis moet blijven, maar dan denk je niet ver genoeg, want het heeft wel gevolgen voor de algemene leerachterstand in de maatschappij, waardoor kennisbedrijven kunnen wegtrekken, wat dan wel jouw kind (en jouw pensioen) zal treffen.

Bovendien moet je tijd vrijmaken en voorzien om leerachterstand weg te werken. Dit is nog altijd niet gebeurd voor de opgelopen leerachterstand sinds maart 2020. Laat staan voor de 1/3 leerlingen die voordien al een vorm van leerachterstand had. Tot op vandaag verwacht Ben Weyts van de leerkrachten nog altijd dat ze doen alsof er niets aan de hand is en hun stof geven die ze dit jaar moeten geven. Sommige leerkrachten doen dat, anderen proberen toch nog de gemiste leerstof erin te squeezen maar moeten dan alles op een veel te snel drafje geven. Zonder extra tijd is het gewoon niet haalbaar.
nogmaals ik wil helemaal geen scholen sluiten. Voor mij moeten ze allemaal openblijven (kleuter en lager wel te verstaan). Dus daar maak ik geen verschil. Door nu weer te sluiten ga je een groot deel van de kinderen opnieuw uit de boot laten vallen. Gezinnen die geen toegang hebben tot deftig internet, die geen computer hebben,... Jij lijkt niet te beseffen dat niet iedereen alle middelen heeft om alles digitaal te verwerken. Ook is digitaal onderwijs niet voor ieder kind geschikt.

Dat er iets moet gedaan worden aan de leerachterstand, daar heb je gelijk in maar dat ga je niet oplossen door iedereen opnieuw achterstand te doen oplopen. Je moet er net voor zorgen dat alle kinderen onderwijs blijven krijgen en dat je doe je niet door alles te sluiten.



edit:
@Flashblue: voor mijn kinderen geen probleem: ze zijn met alles perfect mee en hebben geen enkele vorm van leerachterstand opgelopen omwille van de vorige sluiting. En die lockdown periode was zowel voor mijn kinderen en mezelf een zeer leuke periode. Nog nooit zoveel tijd kunnen samen doorbrengen als toen. Maar jammer genoeg geldt dit niet voor vele andere gezinnen, wat doe je met kinderen van ouders die nog moeten gaan werken (er zullen er velen zijn)? Ga je die toch in scholen droppen, diezelfde die je net wil sluiten?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

quovadis schreef:nogmaals ik wil helemaal geen scholen sluiten.
Sorry, maar scholen waar een uitbraak vastgesteld is moeten gewoon dicht. Het omgekeerde voorstellen is te gek voor woorden. Ik denk ook niet dat je leerkrachten gaat vinden die nog bereid gaan zijn les te geven in een school met een uitbraak. Vroeg of laat worden er toch teveel leerkrachten ziek en is onderwijs helemaal geen optie meer.
quovadis schreef:Gezinnen die geen toegang hebben tot deftig internet, die geen computer hebben,... Jij lijkt niet te beseffen dat niet iedereen alle middelen heeft om alles digitaal te verwerken. Ook is digitaal onderwijs niet voor ieder kind geschikt.
Ik besef dat heel goed, en het is de verpletterende verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs dat hij op zes maanden tijd hier geen oplossing voor uitgewerkt heeft. Jammer genoeg is de situatie nu wat ze is, de politieke afrekening volgt in 2024.
quovadis schreef:Dat er iets moet gedaan worden aan de leerachterstand, daar heb je gelijk in maar dat ga je niet oplossen door iedereen opnieuw achterstand te doen oplopen. Je moet er net voor zorgen dat alle kinderen onderwijs blijven krijgen en dat je doe je niet door alles te sluiten.
Scholen sluiten is niet hetzelfde als de leerplicht opschorten, dat zijn twee totaal verschillende zaken. Er zal dus weer afstandsonderwijs zijn.

Maar jouw voorstel: onderwijs blijven geven, lost het probleem niet op, meer zelfs: er zit een bijzonder ongelijk kantje aan. Als je doet alsof er niets aan de hand is en tijdens de lesuren geen tijd wil vrijmaken om de stof in te halen, zullen het de leerlingen uit de "goede" komaf zijn die via thuis uit wel de nodige bijscholing zullen krijgen. Daardoor zal er in de klas een onderscheid ontstaan en zullen leerlingen van minder goede komaf zoveel meer kans lopen op een B- of C-attest, omdat zij presteren onder het gemiddelde van de klas. Als je via de scholen wil garanderen dat de sociale ongelijkheid in stand blijft over de generaties heen, zoals al een tijd het geval is in de VS, dan ben je goed bezig als je doet alsof er niets aan de hand is.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

en wie denk je dat er het meest gebaat is bij afstandsonderwijs? De kinderen met goed komaf die alle mogelijke middelen hebben of diegene van minder goed komaf die niet eens een pc hebben of die moeten delen met broers/zussen? Waar zal het grootste onderscheid komen denk je?

In de klas krijgt iedereen dezelfde middelen, thuis niet.

En scholen met een uitbraak, moet je idd tijdelijk sluiten indien er effectief ook een uitbraak is en niet omdat 1 iemand positief heeft getest.

En heb ik al 1 moment gezegd dat er niets moet gedaan worden aan de huidige leerachterstand? Integendeel ik wil net de scholen openhouden om die beperkt te houden. Waar zouden kinderen het beste de achterstand kunnen ophalen? Dat is niet thuis maar wel op school waar ze geholpen worden door klasgenoten en een leerkracht die daarvoor gestudeerd heeft
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

quovadis schreef:en wie denk je dat er het meest gebaat is bij afstandsonderwijs? De kinderen met goed komaf die alle mogelijke middelen hebben of diegene van minder goed komaf die niet eens een pc hebben of die moeten delen met broers/zussen? Waar zal het grootste onderscheid komen denk je?
Het is de verpletterende verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs dat er nog altijd leerlingen zijn zonder eigen laptop, maar het virus zal het een worst wezen. Het is wat het is. Ik had ook liever een andere man of vrouw gezien op deze job.
quovadis schreef:En scholen met een uitbraak, moet je idd tijdelijk sluiten indien er effectief ook een uitbraak is en niet omdat 1 iemand positief heeft getest.
Inderdaad.
quovadis schreef:En heb ik al 1 moment gezegd dat er niets moet gedaan worden aan de huidige leerachterstand? Integendeel ik wil net de scholen openhouden om die beperkt te houden. Waar zouden kinderen het beste de achterstand kunnen ophalen? Dat is niet thuis maar wel op school waar ze geholpen worden door klasgenoten en een leerkracht die daarvoor gestudeerd heeft
Scholen openhouden is een ding, de tijd vrijmaken om de achterstand in te halen is een ander ding. Tot op vandaag vraagt de Minister van Onderwijs dat de leerkrachten doen alsof er niets aan de hand is, want tijd maakt hij niet vrij en hij verwacht dat de eindtermen van dit jaar gewoon gehaald worden. De onderwijsdoorlichting van het Departement zal leerkrachten die de leerstof van vorig jaar hernemen wellicht op de vingers tikken.

De Minister gaat er dus van uit dat de leerlingen via thuis uit hun leerachterstand wel ingehaald hebben, tijdens de voorbije zomervakantie. Voor de leerlingen bij wie dat niet het geval is, neemt de ongelijkheid dus alleen maar toe, en dat de school open is en doet alsof er niets aan de hand is helpt daar niets bij. Integendeel, het valideert het beeld dat er geen leerachterstand is, en dus dat het hun schuld is dat ze het in de zomervakantie niet ingehaald hebben en ze een jaar zittenblijven dus wel verdienen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 okt 2020, 17:25, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...En zolang je dat soort volk hebt, ben je idd als maatschappij bij een gezondheidscrisis beter met het aziatische model...

Nooit vergeten dat onze maatschappij voor een erg belangrijk deel uit "dat soort volk" bestaat! Daarom denken we er goed aan te doen om ondanks alles een democratisch model te blijven nastreven :-(

...dat er nog altijd leerlingen zijn zonder eigen laptop...

Is het gevolg van decennialang neo-liberaal beleid, daar heeft die huidige minister weinig schuld aan!
Laatst gewijzigd door wied 12 okt 2020, 17:30, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:nogmaals ik wil helemaal geen scholen sluiten.
Sorry, maar scholen waar een uitbraak vastgesteld is moeten gewoon dicht. Het omgekeerde voorstellen is te gek voor woorden. Ik denk ook niet dat je leerkrachten gaat vinden die nog bereid gaan zijn les te geven in een school met een uitbraak. Vroeg of laat worden er toch teveel leerkrachten ziek en is onderwijs helemaal geen optie meer.
Vandaag was ik bij de dokter (voor o.a. een Corona-19 test, maar dat ter zijde). Hij was zo goed als zeker dat er een tweede lockdown aankwam, maar kom. Toen ik zei dat ik hoopte dat de scholen zouden open blijven was hij het met me eens en kon het niet laten meermaals een sneer te geven naar de leerkrachten (ik wou er niet in meegaan en ze allemaal over dezelfde kam scheren, maar vond hem wel ergens gelijk hebben). Volgens hem altijd hetzelfde met leerkrachten in zijn praktijk, zagen en klagen dat ze met die mogelijk zieke kinderen zitten etc. etc. Dan zegt hij droogjes terug... “wat moet ik dan zeggen” en dan wordt het stil aan de andere kant. Ik moest er wel even mee lachen :)
Om op uw post terug te komen:
Sorry, maar zorginstellingen waar een uitbraak vastgesteld is moeten gewoon dicht. Het omgekeerde voorstellen is te gek voor woorden. Ik denk ook niet dat je zorgpersoneel gaat vinden dat nog bereid gaan zijn te werken in een zorginstelling met een uitbraak. Vroeg of laat wordt er toch teveel zorgpersoneel ziek en is zorg helemaal geen optie meer.
Zie je het?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

NuKeM schreef:Zie je het?
Mensen die zorg nodig hebben kan je niet naar huis sturen of digitaal bedienen. Leerkrachten leggen geen eed van Hippocrates af en "kiezen" dus niet voor een job waar ze blootgesteld kunnen worden aan bepaalde gevaren. En tenslotte hebben zorgkundigen ook geen 50% kans dat ze te doen hebben met een populatie waarvan de wetgever het niet nodig acht dat ze een mondmasker moeten dragen (laat staan bij zich hebben), ook al kunnen ze ook besmettelijk zijn.

Vergeet niet, het is net om die mensen die zorg nodig hebben, en de werknemers in die sector, te beschermen dat scholen sluiten als het nodig is. Want de zorgsector heeft niet meer de alternatieven die het onderwijs nog heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mijn vrouw staat in het secundair en ikzelf zit in schoolraad & ouderraad.
Noch bij de vorige school van mijn vrouw, noch in haar huidige schaal en noch in de basisschool waar ik in de ouder- en schoolraad zit, zie ik leerkrachten die klagen over zieke kinderen of risico's. Vermoedelijk omdat er nauwelijks zieke kinderen zijn en de risico's beperkt zijn.

Ik hoor mensen wel klagen over een minister die niets doet, die niet afstemt met "zijn" personeel, die eigengereid is, ...

Niemand betwist overigens dat bij een uitbraak die school tijdelijk de deuren sluit, maar er is weinig voordeel te halen bij het sluiten van alle scholen (kleuter, lager, secundair). Zet ze alvast op code oranje om de contacten met de buitenwereld tot een minimum te herleiden.
Het is wachten op nieuwe CLB cijfers, maar voorlopig zijn "uitbraken" in een school toch een uitzondering, gegeven dat er 1,2miljoen schoolgaande kinderen zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Ik hoor mensen wel klagen over een minister die niets doet, die niet afstemt met "zijn" personeel, die eigengereid is, ...
.
typisch regering hé
vandaag weer onzin rond indoorsporten

het mag neit meer behalve:
als ge meer als 1,5m afstand kunt houden zoals tennis of badminton
voor profclubs, maar geldt dat ook voor semiprofessionele sporters
...

voila, aan duidelijkheid doen we zeker niet mee :)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

alle amateurindoorsporten waarbij de 1,5m niet kan gegarandeerd worden afgelast.

Beter?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef:Nu proberen de put te dempen = vijgen na pasen. Het kalf is immers zo goed als verdronken. Strengere maatregelen en meer respressie zijn de only way out tenzij ... je natuurlijk niet wakker ligt van enkele duizenden extra doden.

We hebben het allemaal aan ons zelf te wijten en aan een beleid dat op bepaalde momenten heel veel te wensen over liet.

Verder zal alles afhangen van puur menselijk gedrag (lees maatregelen opvolgen).
Nee, strengere maatregelen en repressie zijn nooit een way out geweest & dat gaan ze ook nooit worden..
De way out = ermee leren leven & zorgen voor een vaccin en geneesmidden.
Tja, een degelijk vaccin, dan zijn we nog 2 tot 3 jaar zoet ... Je moet maar eens berekenen hoeveel vaccins moeten geproduceerd als iedereen 2 tot 3X wil vaccineren en dit afzetten t.o.v. het aantal potentiële producenten. In afwachting kan je alleen maar eisen dat men bepaalde maatregelen respecteert en overtreders streng beboeten.
Dit is toch op tal van andere maatschappelijke vlakken (verkeer, drugsgebruik, etc.) het geval ... ?

De fuif met tientallen deelnemers die de politie dit weekend stil gelegd heeft dit w.e. in Brussel, kan je toch onmogelijk goedkeuren alsook eetfestijen die verenigingen blijkbaar noch organiseren met tientallen aanwezigen, etc. etc.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:..
De way out = ermee leren leven & zorgen voor een vaccin en geneesmidden.
Een vaccin waarvan jij zegt dat je het niet gaat laten inspuiten bij jezelf.
Heel je betoog in deze topic is een variatie op hetzelfde thema
Alle maatregelen waar ikzelf moet aan meewerken zijn slecht en helpen niet, ik wil gewoon altijd mijn goesting doen... :nono:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

quovadis schreef:alle amateurindoorsporten waarbij de 1,5m niet kan gegarandeerd worden afgelast.
Beter?
ik zou alle indoorsporten gewoon opdoeken. amateur, semiprofessioneel en professioneel. Maar gelobby van pakweg de basket zal zijn willetje doorgeduwd hebben.

de doorgangen naar de omkleedkabines zijn per toverkracht niet plots 2 à 3 m breed geworden hé

maar het kernprobleem, zal bij de volgende golven opnieuw te zien zijn, is dat men veel en veel te laat ingrijpt
op 10/9 beginnen de cijfers te stijgen en op 20/9 versoepelt men, perfect wetende dat dan in oktober de boel zal ontploffen (perfect voorspelbaar). Wachten op ziekenhuisopnames of ic-stijging is gewoon te laat.

omgedraaid ook hé
nu verstrengen betekent dat je dit pas zult zien binnen een dag of 10 op vlak van besmettingen. effect op ic is pas voor november
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef:
iceke schreef:..
De way out = ermee leren leven & zorgen voor een vaccin en geneesmidden.
Een vaccin waarvan jij zegt dat je het niet gaat laten inspuiten bij jezelf.
Heel je betoog in deze topic is een variatie op hetzelfde thema
Alle maatregelen waar ikzelf moet aan meewerken zijn slecht en helpen niet, ik wil gewoon altijd mijn goesting doen... :nono:
Natuurlijk wil ik gewoon altijd mijn goesting doen, sinds wanneer is daar iets mis mee ?
Nee, ik heb helemaal geen probleem met die feestjes in Brussel,(en Leuven en Gent) waarom zou ik ?
Er zijn een paar maatregelen die helpen : zo weinig mogelijk contacten en zoveel mogelijk verluchten.
Ik heb echt geen schrik om morgen ziek te worden, waarom zou ik?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo weinig mogelijk contacten helpt maar feestjes zijn ok.
Zolang het met “ik” goed gaat is er geen probleem.
Ze hebben een naam voor dergelijke gedachtengangen en het is niet “teamplayer” :angel:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een teamplayer ga ik idd nooit worden...
Als een ander feestjes wil organiseren is dat hun goed recht ( of nu ff niet), maar ik heb daar in ieder geval geen probleem mee.
Soit, van Gucht gehoord gisteren ?
De symptomen van corona lijken me dunkt erg veel op een griepje. Als vandaag iedereen naar zijn huisarts stapt met 1 of meerdere van die symptomen ligt heel het land plat :angel:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Als vandaag iedereen naar zijn huisarts stapt met 1 of meerdere van die symptomen ligt heel het land plat :angel:
Dit vind ik ook de moeilijkheid en zie ik ook genoeg bij collega's (telefonisch welliswaar). Nu ben je ineens een Corona-verdachte met zaken waar je anders niet eens voor naar de huisarts gaat. Gisteren in het nieuws was er nog zo'n overzicht. Er zitten daar symptomen bij die ik gewoon elk jaar meerdere keren heb (snotneus, hoofdpijn, ...). Andere jaren zou ik al meerdere keren me moeten laten testen hebben. Bizar genoeg dit jaar nog nagenoeg niets van verkoudheden gehad, misschien juist door die Corona-maatregelen..
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Natuurlijk komt dat door die maatregelen, als 20 keer op een dag je handen wast en afstand bewaard hou je heel veel buiten.... Blijkbaar is dat dus nog niet genoeg voor die hahum "experten"
Voor het grootste deel onder ons gaat dat virus dus ook niet meer zijn dan een griepje...voor dat andere kleine deel waar het wel problematisch is zal een ander griepvirus ook wel problematisch zijn, en voor dat hele, hele, hele kleine deel waar er complicaties optreden bij fitte 30ers,40ers en 50ers gaan we dus de wereld op pauze zetten. :bang:
Dat is dus net hetzelfde als wat de anti-vaxxers doen, een paar gevallen eruit pikken om aan te tonen dat een vaccin evil is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:Only in Belgium
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/med ... ~a6934ef8/
is dat die lading met de verkeerde sticker :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Weyts raakt volledig geisoleerd. Onderwijsbonden kanten zich tegen Weyts. De Scholierenkoepel wil weer afstandsonderwijs, en wel nu. De media maken vandaag in de opiniestukken brandhout van zijn beleid. De oppositie heeft bloed geroken bij de N-VA.

Ik veronderstel dat de echte Minister van Onderwijs ieder moment zal ingrijpen vanuit het Schoon Verdiep.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vergeet niet dat de scholen de economische motor gaande houden. Één leerkracht zorgt er namelijk voor dat pakweg 20 tot wel 40 ouders hun werk overdag kunnen doen, één hele school sluiten zou al bijna het equivalent zijn van 100den zoniet 1000+ mensen werkonbekwaam maken.
Als we weten dat jonge kinderen meestal geen bron zijn, zou het niet alleen crimineel zijn voor die kinderen hun vorming, maar ook voor de economie om kleuter en lagere scholen te sluiten. En ja, ik zie mijn kinderen liever op school zitten, dat geeft hun de nodige prikkels en afwisseling, een tweede lockdown met mijn kleine kinderen wil ik liever niet meer meemaken (en dat heeft niets te maken met slechte ouder zijn, of "ocharme ze moeten eens zelf voor hun kinderen zorgen" ofzo zoals sommigen hier durven zeggen).
Middelbaar en hoger zou ik persoonlijk ook niet sluiten, zoals Weyts zegt is het beter voor de kinderen op school en als we ze thuis zetten zitten velen niet meer in een 'gecontroleerde' omgeving. Dat de route van en naar school problematisch is, is niet de fout van Weyts.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

NuKeM schreef:Dat de route van en naar school problematisch is, is niet de fout van Weyts.
Nochtans doet hij voorstellen als glijdende schooluren af als "allerhande ideetjes". Het is wel zijn fout dat hij te koppig is om het eens te proberen.
NuKeM schreef:Vergeet niet dat de scholen de economische motor gaande houden.
Onderwijs staat niet rechtstreeks in functie van de economie, wel in functie van de ontplooiing van een kind of een jonge volwassene. Daarom hebben we ook kunstonderwijs en andere richtingen waar er geen of weinig jobmogelijkheden zijn.
NuKeM schreef:Één leerkracht zorgt er namelijk voor dat pakweg 20 tot wel 40 ouders hun werk overdag kunnen doen, één hele school sluiten zou al bijna het equivalent zijn van 100den zoniet 1000+ mensen werkonbekwaam maken.
Ik huiver wel een beetje van deze utilitaire benadering waarin onderwijs een rol moet spelen in onze eigen aandikkende portefeuille. Onderwijs gaat over meer dan alleen maar geld. Gelukkig maar.
NuKeM schreef:Als we weten dat jonge kinderen meestal geen bron zijn
En dat weten we niet. Bovendien volstaat een besmetting van een kind op een oudere om een hele nieuwe keten in gang te steken. Bekijk dat op schaal en je hebt een van de redenen voor de huidige cijfers.
NuKeM schreef:zou het niet alleen crimineel zijn voor die kinderen hun vorming, maar ook voor de economie om kleuter en lagere scholen te sluiten. En ja, ik zie mijn kinderen liever op school zitten, dat geeft hun de nodige prikkels en afwisseling, een tweede lockdown met mijn kleine kinderen wil ik liever niet meer meemaken
Nochtans, als we het de scholieren zelf vragen, hebben ze geen enkel probleem ermee. Ze hebben de vorige periode van afstandsonderwijs als zeer positief ervaren en willen dit onmiddellijk weer invoeren (bron: VSK).

Je betoog klopt vanuit het oogpunt van bepaalde ouders. Maar niet vanuit het oogpunt van het kind, noch de leerkrachten. Als het over onderwijs gaat, wie of wat staat er dan eigenlijk centraal?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 13 okt 2020, 10:24, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

NuKeM schreef: Als we weten dat jonge kinderen meestal geen bron zijn, .
we wetend at deze besmet raken en besmettingen doorgeven.

probleem is dat we het niet weten en de contacttracing nog steeds onvoldoende op punt staat
op school besmet raken en dan de bomma besmetten die op haar beurt de kaartersclub besmet. die dynamieken zijn na 8 maanden nog steeds onbekend.
nog steeds vaart men blind en doet men maar wat.

men sluit cafés terwijl elke cafébaas u kan bevestigen dat nog nooit iemand achter de gegevens vd klanten is komen vragen. cafés zorgen dus, strikt genomen en op papier, voor 0 besmettingen en/of clusters. waarom moeten die dicht?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Egoïstisch gezien mogen de scholen van mij toe, maar dat is enkel omdat onze thuissituatie zich ertoe leent (vandaag: egoïstisch gezien): kinderen zijn zelfstandig, ik kan telewerken, ... . Maar de impact voor de maatschappij is dermate gigantisch (schoolachterstand, misbruik & geweld binnen het gezin, ...), dat we die maatregel héél spaarzaam moeten inzetten.
En dus pleit ik tégen het sluiten van de scholen, maar wel voor code oranje. Daarbij mogen er geen derden in de school etc.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bron: https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKCN24G2IS

Er is qua besmettingen, bij schoolgaande kinderen, geen verschil tussen Zweden(meeste scholen bleven open) en Finland(scholen dicht).
Er is dus geen enkele reden om de scholen dicht te doen.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

snotneus en terminator oogskes vandaag, hoest altijd als kettingroker (op elk onderzoek staat dat ik moet stoppen met roken terwijl ik dat nooit gedaan heb, het plezante is er intussen wel af) zal maar ver bij dokters uit de buurt blijven :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Stroper schreef:Bron: https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKCN24G2IS

Er is qua besmettingen, bij schoolgaande kinderen, geen verschil tussen Zweden(meeste scholen bleven open) en Finland(scholen dicht).
Er is dus geen enkele reden om de scholen dicht te doen.
Klopt,maar er is een verschil tussen 'schoolgaande kinderen' en leerlingen v/d Univ. of Hogere scholen,het zijn deze laatste die zouden moeten sluiten,hoe dan ook,het zijn die studenten die een foert gedrag vertonen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: Klopt,maar er is een verschil tussen 'schoolgaande kinderen' en leerlingen v/d Univ. of Hogere scholen,het zijn deze laatste die zouden moeten sluiten,hoe dan ook,het zijn die studenten die een foert gedrag vertonen.
Dat onderzoek vergelijkt lagere en middelbaar scholen.
Universiteiten en hogescholen zijn in Zweden ook overgestapt op online lesgeven, dus daar kan je geen vergelijking maken.

Overigens vind ik het kort door de bocht om 1 leeftijdscategorie te beschuldigen van foert gedrag.
Ik heb al in alle leeftijdscategorieën(inclusief 70+ ers) foert-gedrag gezien.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Stroper schreef: Overigens vind ik het kort door de bocht om 1 leeftijdscategorie te beschuldigen van foert gedrag.
Ik heb al in alle leeftijdscategorieën(inclusief 70+ ers) foert-gedrag gezien.
het is al weken bon ton om alle verantwoordelijkheid op burgers te steken. Uiteraard generaties tegne mekaar opzetten.
de aanpak vd overheid blijft perfect.
wanneer werd die barometer aangekondigd, de afspraken in het onderwijs zijn al allemaal op de schop gegaan, ...

ik heb na 6 dagen eindelijk de verwachte telefoon van de contactrating gekregen
conclusie? hij wist me te vertellen dat ik in contact ben gekomen met een besmet iemand. wanneer heeft persoon positief getest? mag hij neit zeggen? Wie? mag hij niet zeggen
dus of ik die mens nu pas zondag gezien heb of al woensdag en meerdere keren doet er blijkbaar neit toe :)

daarna werden nog wat persoonsgegevens genoteerd, hij wou ze alleszins. Pijnlijk dat hij die gegevens niet automatisch krijgt en toen werd 'm boos dat ik mijn rijksregisternummer eit wou geven. Het argument dat ik neit kan controleren wie hij is, mbt identiteitsfraude, volstond blijkbaar niet

op deze manier is dat dus georganiseerd en zinloos geld verbranden denk ik dan. aan mij werd neit gevraagd met wie ik ondertussen contact heb gehad. Kon hij neit vragen want hoeveel dagen moet hij teruggaan?

de mens raadde me ook mij te laten testen. Dat ik dat gisteren al heb gedaan kon hij dus ook niet zien. Heb nog wel een sms-code gekregen voor een coronatest. Hoe lang blijft die geldig werd me ook niet verteld
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef:Middelbaar en hoger zou ik persoonlijk ook niet sluiten, zoals Weyts zegt is het beter voor de kinderen op school en als we ze thuis zetten zitten velen niet meer in een 'gecontroleerde' omgeving. Dat de route van en naar school problematisch is, is niet de fout van Weyts.
Dat infecties OP de school beperkt blijven tot een absoluut minimum wil ik geloven... maar alles rond de scholen is wel een ernstig probleem.

De cijfers zijn niet voor niets als een raket de hoogte ingeschoten sinds de start van het schooljaar.
1207 schreef:ik heb na 6 dagen eindelijk de verwachte telefoon van de contactrating gekregen
Totaal nutteloos op die manier... eigenlijk zou contacttracing reeds moeten starten bij de afname van je test zodat men je contact reeds kan verwittigen dat ze extra voorzichtig moeten zijn. Bij de uitslag van de test kan je dan de mensen opnieuw contacteren.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

DarkV schreef:
De cijfers zijn niet voor niets als een raket de hoogte ingeschoten sinds de start van het schooljaar.
Niet vergeten dat ook quasi al de rest van hobbies de voorbije weken opgestart zijn. Als ik naar onze kinderen kijk, zijn ze in september - naast school - weer gestart met : chiro, fanfare, tekenschool, zwemles, volleybal.
Het nu gewoon op scholen steken is wat kort door de bocht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daarom dat ik ook schreef alles ROND het school... misschien wel de ouders die aan de schoolpoort staan te praten met elkaar, of bij de oudere studenten de (kot) feestjes na het school.

Feit is dat we duidelijk nog altijd niet weten hoe en waar mensen het oplopen ondanks de miljoenen die naar contact tracing gaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:
duizend schreef:
iceke schreef:..
De way out = ermee leren leven & zorgen voor een vaccin en geneesmidden.
Een vaccin waarvan jij zegt dat je het niet gaat laten inspuiten bij jezelf.
Heel je betoog in deze topic is een variatie op hetzelfde thema
Alle maatregelen waar ikzelf moet aan meewerken zijn slecht en helpen niet, ik wil gewoon altijd mijn goesting doen... :nono:
Natuurlijk wil ik gewoon altijd mijn goesting doen, sinds wanneer is daar iets mis mee ?
Nee, ik heb helemaal geen probleem met die feestjes in Brussel,(en Leuven en Gent) waarom zou ik ?
Er zijn een paar maatregelen die helpen : zo weinig mogelijk contacten en zoveel mogelijk verluchten.
Ik heb echt geen schrik om morgen ziek te worden, waarom zou ik?
@Iceke, met dat vaccin maak je inderdaad een bocht van 360000° Ik zal zeker niet staan springen, zoals reeds gezegd, om de eerste toegediend te krijgen gezien het ijltempo waarmee ze ontwikkeld worden. Dus is er maat één zaak die alles helpt onder controle houden: maatregelen voldoende gekend, waaronder ook social distancing.

En van mij mag iedereen zijn goesting doen, ook jij, tot zolang je mijn veiligheid maar niet in het gedrang brengt. Nogmaals, die maatregelen in het kader van corona, hebben dezelfde finaliteit als bv. verkeers- en andere wetgeving. Heel concreet: ik mag geen 90 km./u rijden in een zone 30 omdat ik levens op het spel zet van anderen, ik mag niet roken op restaurant omdat passief roken bij anderen de kans op kanker vergroot, etc. etc. Dus in het verlengde hiervan: ik moet mij aan covid-maatregelen houden omdat ik - zelfs al ben ik besmet zonder symptomen - anderen op een afdeling IZ kan doen belanden.

Wat ik niet goed snap, is dat het inzicht dat uw vrijheid eindigt waar je iemand anders in gevaar brengt, blijkbaar moeilijk doordringt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”