Coronalert... wie gebruikt het (niet) ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

App vraagt ook om lokalisatie aan te zetten. Als die af staat krijg je een rood bolleke bij de notificaties want de "Blootstellingsmeldingen" (wat een naam :wink: ) zijn inactief.
Blijkbaar zal dit met Android 11 niet meer nodig zijn om de lokalisatie aan te zetten. 't Ja wat bij toestellen die niet hoger kunnen updaten ?
Vraag mij nu ook af wat voor nut dat heeft bij die app :roll: Is bluetooth en Wifi of 4G niet genoeg.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Is bij mij niet nodig. Zeker dat je de juiste app hebt?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is schuld van Google. Als je gebruik maakt van de ExposureAPI moet je toestemming vragen om de locatie door te geven.
Bij iOS is dit niet het geval en Google heeft die vereiste inderdaad ongedaan gemaakt voor android 11, maar niet voor lagere android versies.
Daar kunnen de (Belgische) appbouwers niks aan verhelpen.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ik wou de app gebruiken maar toen m'n internet af stond leek het of de app niet meer werkzaam is.

Internet moet aanstaan verschijnt er. Ik kan nergens vinden of Bluetooth alleen voldoende is als je buiten bent, en dat ie dan alles in orde brengt als je thuis eenmaal het internet aanzet. Of dat de app totaal niet werkt zonder internet? Kan iemand mij zeggen welke van de 2 waar is?

Bluetooth staat altijd aan voor headphones, maar internet zet ik altijd af als ik het niet gebruik om de batterij te sparen.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

antutu schreef:Bluetooth staat altijd aan voor headphones, maar internet zet ik altijd af als ik het niet gebruik om de batterij te sparen.
Het verschil is toch eerder klein hoor met mobiele data aan of uit voor batterijlevensduur.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

In HLN staat vandaag dat de app op die kleine week 657.000 keer gedownload is. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat nu veel is of niet. We zijn alleszins nog een eind verspreid van de beoogde 60% die vaak als standaard gesteld wordt.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat de mensen die het willen gebruiken er wel op zaten te "wachten".
Ik denk dat het sterk wordt als 1 miljoen bereikt wordt.
Voor de jeugd dient natuurlijk een smartphone voor totaal andere (veel nuttelozere) dingen :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb de app vanaf hij beschikbaar was geinstalleerd. Op 23/9 heb ik mij laten testen omdat er op het werk iemand uit mijn omgeving positief was. Deze test staat geregisteerd( 17 cijferige code is aanwezig en de vermelding "test met succes toegevoegd") in de app doch het resultaat (negatief :-) ) staat tot op heden nog niet vermeld alhoewel het reeds lang bekend is. Er staat nog steeds "testresultaat is nog niet beschikbaar".

Wat voor nut heeft het dan om deze app te verspreiden? als de gegevens toch niet up to date zijn!!!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vaganzza schreef:In HLN staat vandaag dat de app op die kleine week 657.000 keer gedownload is. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat nu veel is of niet. We zijn alleszins nog een eind verspreid van de beoogde 60% die vaak als standaard gesteld wordt.
Het is moeilijk recente cijfers te vinden over het aantal GSM gebruikers laat staan smartphone gebruikers (met internet).

Ik lees ergens 8.81 miljoen GSM gebruikers waarvan het grootste gedeelte smartphone's zijn.

Laten we het dus even eenvoudig voorstellen en ervan uitgaan dat er 6.570.000 smartphones zijn met internet... dan zitten we momenteel aan 10%
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik heb 2 smartphones en de vrouw ook 2 :wink: .
Denk dat velen via hun werk een extra toestel in bruikleen of zo "gekregen" hebben, dus zo betrouwbaar is dat getal aantal gsm gebruikers niet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
wbervoets
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

ik heb de app direct na release geinstalleerd. 7 dagen actief ondertussen. heb vertrouwen in de veiligheid van deze app aangezien gebaseerd op DP-3T

op https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_apps zag ik dat de licentie GPL3 is, is het de bedoeling dat de broncode van de app dan ook openbaar gemaakt wordt?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

zie mijn bericht hierboven. De code staat op het github. En op de site van coronalert staat github tussen hun sociale media links.
Al is het volgens github apache 2.0 ipv. gpl3
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier heeft ze drie dagen gewerkt, nu telkens een crash bij het openen van de app.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

decat schreef:Hier heeft ze drie dagen gewerkt, nu telkens een crash bij het openen van de app.
Dan zit je misschien met een virus. :angel:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar zitten er toch een soort tellerke in. Sinds vandaag krijg ik ineens notificaties en als ik daarop doorklik, krijg ik te zien dat er 44 checks (of hoe het ook heette) waren. Vreemd genoeg kan ik dat niet terugvinden via de app zelf, en de notificaties zijn ondertussen natuurlijk al weggeklikt.

Vraag me wel af hoe die aan 44 komt, want dat is best veel, want ik heb nauwelijks volk gezien de voorbije 7 dagen, en zeker geen 44 mensen waar ik 15' of langer bij geweest ben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Misschien heb je iets te lang contact gehad met je auto, headset, speaker,... via bluetooth? :cop:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Tomby schreef:Blijkbaar zitten er toch een soort tellerke in. Sinds vandaag krijg ik ineens notificaties en als ik daarop doorklik, krijg ik te zien dat er 44 checks (of hoe het ook heette) waren. Vreemd genoeg kan ik dat niet terugvinden via de app zelf, en de notificaties zijn ondertussen natuurlijk al weggeklikt.

Vraag me wel af hoe die aan 44 komt, want dat is best veel, want ik heb nauwelijks volk gezien de voorbije 7 dagen, en zeker geen 44 mensen waar ik 15' of langer bij geweest ben.
Alhoewel de app nog steeds crasht kan ik die checks wel zien. Op Android naar instellingen gaan > sectie Google > blootstellingschecks.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ah, ik had ook 1x die popup gehad. Misschien na elke 7 dagen?
In "Instellingen - google" idd ook terug te vinden.

bedankt
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zit aan dag acht en heb nog niets gehad van meldingen in de app zelf (op iPhone).

In de settings van iPhone zelf zie ik wel "blootstellingscontroles"... oa. vandaag om 03:44, 07:44 en 11:15.

Ik vermoed dat dit gewoon de communicatie is met de server om te kijken of je risico hebt gelopen.

Het zijn er trouwens steeds 6 per dag... ruwweg om de 4u.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ook hier na een week krijg ik meer info.
Steeds rond 2 u 's nachts, ik denk dat het inderdaad communicatie met de server betreft...
Of het moet een hele andere vorm van bloot stelling zijn 's nachts met de partner die de app registreert :angel:

Ik denk dat een blootstellingscheck een dagelijkse upload naar de server is.
Popup geloten, vind het niet direct meer terug om de hashes eens te vergelijken / exporteren.

7 dagen met je partner is dus 7 blootstellingschecks.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

ah, interessant... Ik heb zelf op 8 dagen 54 blootstellingschecks blijkbaar :-)

Daar moeten dan toch een heel aantal mensen tussenzitten die ik enkel gekruist heb ergens, anders kan ik dat aantal ook niet verklaren (tenzij mijn vrouw meerdere keren gecheckt wordt, telkens ze te dicht bij mij komt :-)) Ik ben natuurlijk wel naar de winkel gegaan en mijn zoon naar voetbaltraining brengen, dus kan best dat ik in totaal meer dan 50 mensen tegengekomen ben.

Maar dan moet het merendeel van de mensen in mijn buurt toch de app geïnstalleerd hebben? En dat lijkt me nogal sterk eerlijk gezegd...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb die app nu al 3 weken actief staan en nog geen enkele melding gekregen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

De blootstellingschecks zijn niet de mensen met wie jij contact hebt gehad, maar de keys van alle mensen die een positieve test gehad hebben (zie https://www.coronawarn.app/en/faq/#keys_matches).
Je gsm controleert dan zijn eigen lijst met Bluetooth-sleutels met deze lijst om je blootstellingsrisico te bepalen. Je krijgt pas een melding als een van de sleutels op beide lijsten voorkomt. Ik weet niet of je de lijst met Bluetoothsleutels die je toestel "gezien" heeft kan inkijken...

Elke dag zouden alle sleutellijsten van de voorbije veertien dagen gedownload. Vannacht zijn er op de toestellen hier thuis 10 lijsten binnen gekomen, telkens met evenveel sleutels en dezelfde hashes in. Die lijsten zouden dus overal hetzelfde moeten zijn.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kamer keurt wettelijke basis Sciensano-databank goed maar hoe zit dit dan met privacy.

De plenaire Kamer heeft donderdag het licht op groen gezet voor het wetsvoorstel dat de wettelijke basis legt voor de databank bij Sciensano waarin de gegevens van het contactonderzoek tegen het coronavirus worden samengebracht en voor de corona-app. De verschillende bevoegde regeringen in ons land hadden daarover een samenwerkingsakkoord gesloten.

Tijdens de bespreking van het voorstel maanden minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (sp.a) en Kamerlid Catherine Fonck (cdH) iedereen aan de app Coronalert te installeren op zijn smartphone.

wie weet wat ze nu allemaal opslaan in die databank.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik doe niet mee met dit soort apps
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Ik doe niet mee met dit soort apps
Het tegenwerken van alle maatrelen die kunnen helpen (hoe vreemd ze soms ook klinken) zorgt er net voor dat het nog véél langer zal duren / zwaarder worden.
De personen die het het meeste beu zijn, beseffen niet dat zij de drijvende motor zijn en het net extra in leven houden.

Digitale privacy in tijden van Facebook, smartphones etc. is een veel grotere illusie dan een Corona app!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Don't feed the troll... Het ging pas nieuws geweest zijn als hij hier ging komen posten dat hij het wél gebruikt.
Ik voorspel nu al: over een jaar een post dat hij weigert zich te laten vaccineren.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

JelleLampaert schreef:De blootstellingschecks zijn niet de mensen met wie jij contact hebt gehad, maar de keys van alle mensen die een positieve test gehad hebben (zie https://www.coronawarn.app/en/faq/#keys_matches).
Je gsm controleert dan zijn eigen lijst met Bluetooth-sleutels met deze lijst om je blootstellingsrisico te bepalen. Je krijgt pas een melding als een van de sleutels op beide lijsten voorkomt. Ik weet niet of je de lijst met Bluetoothsleutels die je toestel "gezien" heeft kan inkijken...

Elke dag zouden alle sleutellijsten van de voorbije veertien dagen gedownload. Vannacht zijn er op de toestellen hier thuis 10 lijsten binnen gekomen, telkens met evenveel sleutels en dezelfde hashes in. Die lijsten zouden dus overal hetzelfde moeten zijn.
Ok dat klinkt logisch. Vanmorgen ook weer 10 lijsten gekregen, met in totaal 773 sleutels. Dat zijn dus 773 mensen die de app gebruiken en positief getest zijn? Hoe lang blijft een positieve test/sleutel in die lijst?

Ik probeer in te schatten hoe nuttig de app is...
Het aantal positief geteste sleutels afzetten tegen het totaal aantal positief gerapporteerde gevallen in dezelfde tijdspannen lijkt me dan een goede indicator, niet?
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

NickG schreef:Hoe lang blijft een positieve test/sleutel in die lijst?
In principe zou dat 14 dagen moeten zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Graag terug on-topic... dit is geen tweede Corona topic maar gaat over de app.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod]
Deze topic gaat alléén over de Corona alert App.
Discussies over Corona horen in het algemene Corona topic!
Graag terug on-topic a.u.b.

[Edit] off-topic berichten verplaatst!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Interessante opmerking in die tweakers thread:
Mag ik je mening vragen over enkele hypothetische situaties?

1 t/m 3 gaan over het extern opvangen van signalen, 4 & 5 gaat over het via een secundaire app meekijken, en 6 & 7 gaan over het analyseren van IP verkeer.

Hypothetical 1:
- Ik plaats enkele kleine cameras bij de in-en-uitgang van enkele supermarkten in Amsterdam (via de bestaande bewakingscameras, of een derde partij plaatst zelf kleine apparaatjes).
- Ik scan via bluetooth welke Exposure Notification codes langskomen. Als ik een nieuwe code zie, maak ik een foto.
- De code verdwijnt weer (de persoon is diep in de supermarkt).
- De code verschijnt weer (binnen 10 tot 20 minuten). Ik maak nog een foto. Deze data bewaar ik op een SD kaartje of upload ik meteen dankzij de gratis wifi van de supermarkt.

- Via gezichtsherkenning kijk ik welke persoon weer op de foto staat, en ga ik ervanuit dat code 234645634525 hoort bij persoon X.
- Optioneel gebruik ik signaalsterkte om in te schatten of de persoon naar de camera toeloopt of er vandaan gaat.

- De volgende dag blijkt dat code 234645634525 op dat moment covid had.
- Ik heb nu een groeiende lijst van fotos van mensen met covid.
- Die lijst voer ik (in de toekomst) aan een Clearview AI achtige dienst.

Hypothetical 2:
- Ik ben uitbater van een grote hoeveelheid apparaten in de publieke ruimte die o.a. aan bluetooth scanning doen (bushokjes, etc).
- Ik hou alle opgevangen codes bij (is dit verboden?).
- Wanneer ik een nieuwe code spot kijk ik ook of ik een nieuw bluetooth apparaat in de omgeving zie. Bijvoorbeeld een draadloze koptelefoon. Ik noteer daarvan het mac adres. Veel bluetooth koptelefoons (met name de goedkopere) gebruiken geen mac-adres randomisation.
- Elke keer dat ik ergens dat apparaat spot weet ik: deze persoon heeft Covid (gehad).

Hypothetical 3:
- Ik doe hetzelfde in een cafe, bibliotheek of andere plek waar mensen op de wifi inloggen.
- Wanneer ik een nieuwe code spot kijk ik ook of ik een nieuw apparaat op de wifi zie.
- Omdat veel fabrikanten de mac-adressen van hun apparaten niet updaten heb ik nu het mac adres van iemand met Covid.

Hypothetical 4:
- Ik maak een gratis game voor Android/iPhones.
- Deze app vraagt om bluetooth permissies (want dan kun je een game controller aansluiten).
- Deze app verzamelt allerlei data over de eigenaar van de telefoon via de telefoon API, en je moet ook inloggen met Facebook/etc om de game te kunnen spelen.
- De app houdt ook bij welke Exposure Notification codes het apparaaat uitzendt (kan dat?)
- Alle data verstuur ik naar mijn server, en controleer ik later tegen de lijst van codes van mensen met covid.
- Nu heb ik gedetailleerde profielen van mensen met covid?

Hypothetical 5:
- Hetzelfde als nummer 4, maar nu ben ik Google en maak ik zelf de match tussen uitgezonden EN-codes en mensen met covid, al dan niet on-device.
- Als iemand covid lijkt te hebben, dan markeer ik ze als "heeft interesse in covid zorg" in hun profiel.
- Als databroker kijk ik mee in de bidding requests voor online advertenties, en ontdek ik zo welke personen in Nederland Covid hebben.
- Een paar jaar later zijn de medische gevolgen van het krijgen van Covid in beeld (meer kans op herseninfarcten op latere leeftijd, ik noem maar wat).
- Als databroker verkoop ik profielen van Nederlanders aan verzekeraars waarbij ik het vermoeden dat mensen covid hebben gehad niet expliciet maak maar wel mee laat wegen in een iets breder geformuleerde risico score.

Hypothetical 6:
- Er is een centrale server die verwerkt welke EN-codes covid hebben, en die deze via de API ook weer naar alle telefoons verspreid.
- Aan de IP adressen van telefoons die verbinding maken kan ik (ergens in de keten / MITM) zien welke Nederlanders braaf de app gebruiken.
- Ik weet nu welke IP adressen 'goeie burgers' zijn.
- Aan het soort verbinding dat ze met de API maken kan ik zien of ze enkel de updates komen ophalen, of een ziekte aanmelden.
- Ik weet nu welke IP adressen covid hebben. Er worden dummy-uploads gedaan om dit te maskeren lees ik.

// update: al lees ik hier dat die dummy uploads eruit te filteren zijn, en uberhaupt alleen worden toegevoegd als er weinig uploads zijn?


Hypothetical 7:
- Vergelijkbaar met 6, maar nu ben ik een router/MITM in het netwerk of een DNS server die bijhoudt welke apparaten contact leggen met de centrale server.
- Deze 'pols' zijn regelmatig zolang de updates opgehaald worden (is dat zo? wanneer wordt er verbinding gelegd om updates op te halen?)
- Ik spot dat een apparaat onregelmatig verbinding maakt, en dus waarschijnlijk een covid ziekte rapporteert.
- Nu weet ik dat iemand in mijn apartementencomplex/hotel/etc covid heeft.

Bij al deze hypotheticals is er ook nog de optie:
- De dataset lekt uit

Alle gekheid op een stokje: mijn punt is dat ik me afvraag in hoeverre de focus op security nu heel erg binnen de specifieke context van de app zelf is gebleven. In hoeverre is erook gekeken naar dit soort eindeloze interacties met andere systemen die in de echte wereld ook kunnen plaatsvinden?
Alsook proof of concepts voor de-anonymizing en tracking tools:
https://github.com/oseiskar/corona-sniffer
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ik me niet vergis wordt de code random veranderd:
1. op random momenten
2. random code

Dus als 123456789 binnengaat, is het verre van zeker dat 123456789 ook terug buiten komt. Misschien heeft de app van die persoon ondertussen al code 751496328
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

vandaag een stukje in de morgen over de app

man is besmet en vrouw niet, vrouw haar app blijft vrolijk groen
blijkbaar is het de bedoeling, eens besmet, om de app te verwijderen want ge meot toch in quarantaine :)
de app geeft geen garantie dat je verwittigd wordt als je met een besmet iemand in contact bent gekomen


zoals altijd
welke vd vele overheidsdienst is na een nachtelijke politieke onderhandeling tot dit soort compromis gekomen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef:de app geeft geen garantie dat je verwittigd wordt als je met een besmet iemand in contact bent gekomen
Natuurlijk is het geen garantie want de besmette persoon moet eveneens de app hebben en de code invoeren.

Het is dus gewoon een extra hulpmiddel dat afhankelijk is van het aantal geinstalleerde apps.

Het niet installeren omdat het niet 100% werkt is absurd want dan moet je ook geen gordel in de auto dragen.
1207 schreef:man is besmet en vrouw niet, vrouw haar app blijft vrolijk groen
Dan hebben ze beide toch niet de app, of heeft de man z'n code niet ingegeven in de app.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iemand die besmet is, moet in principe thuisblijven en komt dus geen mensen tegen die hij niet kent(waarvoor de app in de eerste plaats bedoelt is).
Tegen je samenwonende partner kan je perfect zeggen dat je besmet bent, zonder app.

De app doet in elk geval iets, want ik heb nu 1 (laag risico) blootstelling, maar scherm blijft groen, en blijkbaar moet je dan niks doen. Dat mocht wel duidelijker gecommuniceerd worden.
DarkV schreef:Dan hebben ze beide toch niet de app, of heeft de man z'n code niet ingegeven in de app.
In het artikel staat dat de man de app pas installeerde nadat zijn vrouw positief getest had. Ze hebben de app dus niet gelijktijdig geinstalleerd en er is geen uitwisseling van bluetooth-codes geweest.
Laatst gewijzigd door Stroper 16 okt 2020, 10:29, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef: Natuurlijk is het geen garantie want de besmette persoon moet eveneens de app hebben en de code invoeren.
het artikel is betalend, kopiëren mag neit.

het spreekt voor zich dat beide huwelijkspartners de app hebben, zij is besmet en heeft het ingegeven en de man zijn app blijft netjes groen (heeft ook alle stappen gevolgd

als je besmet bent moet je de app verwijderen zolang je in quarantaine bent. geen idee wie dat verzonnen heeft maar jij zat blijkbaar in dat politiek overlegorgaan :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef:het spreekt voor zich dat beide huwelijkspartners de app hebben, zij is besmet en heeft het ingegeven en de man zijn app blijft netjes groen (heeft ook alle stappen gevolgd
Blijkbaar spreekt het niet voor zich zoals Stroper aangeeft.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

uit https://www.demorgen.be/nieuws/misverst ... ~b14a8255/
Het volledige artikel mag ik niet plaatsen. Quoten mag normaliter wel
“Nogal bizar”, noemt Griet de situatie waarin zij en haar man zitten. Zij testte onlangs positief op het coronavirus. Via de corona-app op haar smartphone werden al haar contacten verwittigd. “Maar mijn man, die wel pas na mijn positieve test de app installeerde, krijgt voortdurend een groen schermpje.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”