Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef:at het aantal besmettingen terug even hoog is als in mei is gewoon onwaar.
Uw bron graag ! Ik baseer me op artikels van Het Nieuwsblad, De Standaard en de cijfers die ons ziekenhuis krijgt van Volksgezondheid.

Ik ben niet Iceke, maar je moet niet enkel kijken naar de besmettingen (= 100 x meer testen), maar vooral naar IC en doden, toch de belangrijkste parameters. En daar is er nog een gigantisch verschil.

Er zijn de voorbije 24 uur 79 extra coronadoden gemeld in ons land. Het aantal patiënten op de diensten intensieve zorg is verder gedaald tot 674. De cijfers blijven dus gunstig evolueren en dat is belangrijk voor de eerste versoepeling van de coronamaatregelen die nu ingaat. Dit zijn de laatste updates over het coronavirus.

Er zijn 77 nieuwe ziekenhuisopnames wegens het coronavirus gemeld. Alles samen liggen nu 3.056 mensen met het virus in een ziekenhuis.

Bron VRT nieuws 3/05 (moment van de eerste grote versoepelingen).

Cijfers van vandaag (bron: VRT nieuws)

De voorbije week kwamen er elke dag gemiddeld 65 nieuwe coronapatiënten bij in de Belgische ziekenhuizen. 620 mensen liggen momenteel in het ziekenhuis, 109 van hen hebben hulp nodig op intensieve zorg.

Het aantal overlijdens blijft laag. Er sterven gemiddeld 3 mensen per dag aan de gevolgen van COVID-19.

Doden toen (per dag) 79
Doden nu (per dag) 3

IC toen (3 mei) 674
IC vandaag 109

In ziekenhuis toen = 3 056
In ziekenhuis vandaag 620
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@phil48
Je wordt niet én besmet én belandt in het ziekenhuis én sterft diezelfde dag hé.
[mod="Beledigingen hoeven hier niet.]Daar is uw verstand precies toch wat klein voor om dat te willen begrijpen, laat staan in te schatten.[/mod]
Indien artsen, virologen, epidemiologen, etc aan de alarmbellen hangen, ga jij het geheel kapot proberen relativeren? :bang: :bang:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

phil48 schreef:
koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef:at het aantal besmettingen terug even hoog is als in mei is gewoon onwaar.
Uw bron graag ! Ik baseer me op artikels van Het Nieuwsblad, De Standaard en de cijfers die ons ziekenhuis krijgt van Volksgezondheid.

Ik ben niet Iceke, maar je moet niet enkel kijken naar de besmettingen (= 100 x meer testen), maar vooral naar IC en doden, toch de belangrijkste parameters. En daar is er nog een gigantisch verschil.

Er zijn de voorbije 24 uur 79 extra coronadoden gemeld in ons land. Het aantal patiënten op de diensten intensieve zorg is verder gedaald tot 674. De cijfers blijven dus gunstig evolueren en dat is belangrijk voor de eerste versoepeling van de coronamaatregelen die nu ingaat. Dit zijn de laatste updates over het coronavirus.

Er zijn 77 nieuwe ziekenhuisopnames wegens het coronavirus gemeld. Alles samen liggen nu 3.056 mensen met het virus in een ziekenhuis.

Bron VRT nieuws 3/05 (moment van de eerste grote versoepelingen).

Cijfers van vandaag (bron: VRT nieuws)

De voorbije week kwamen er elke dag gemiddeld 65 nieuwe coronapatiënten bij in de Belgische ziekenhuizen. 620 mensen liggen momenteel in het ziekenhuis, 109 van hen hebben hulp nodig op intensieve zorg.

Het aantal overlijdens blijft laag. Er sterven gemiddeld 3 mensen per dag aan de gevolgen van COVID-19.

Doden toen (per dag) 79
Doden nu (per dag) 3
In ziekenhuis = 3 056

IC toen (3 mei) 674
IC vandaag 109
In ziekenhuis vandaag 620

Meerdere artsen bij ons stellen ten zeerste geïnteresseerd te zijn in het absoluut aantal besmettingen met daaraan gerelateerde R- waarde.
Als je meer test, heb je inderdaad ook de logica dat er kan is op meer besmettingen. Maar wil dat dan zeggen dat we het aantal tests drastisch moeten laten zakken om minder besmettingen vast te stellen en maw. ons hoofd in het zand te steken.

Cru gesteld, als je niet meer test heb je geen besmettingen meer en is de pandemie van de baan. Ik weet het wel, zeer cru maar toch ook enigszins logisch.

Waarom de %ele verhouding niet geven ook van aantal besmettingen vs aantal positieve?

Nogmaals, respect voor ieders mening en ook van diegenen die de maatregelen bullshit vinden. Kiezen voor groepsimmuniteit - voor mij niet OK - maar doe dan niet zoals nu: een conform beleid instellen maar verder "let's keep up appearances". In deze zijn onze politici geen haar beter dan de machtshebbers in Rusland.
En finaal, de regeringsmaatregelen van deze week zullen tot niet veel goeds leiden. Nogmaals, laat ons mekaar terug spreken binnen een 4 à 6 tal weken en reken maar, ik zal o zo blij zijn als ongelijk heb. Ik hoop dit laatste uit de grond van mij hart.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ordon schreef: Daar is uw verstand precies toch wat klein voor om dat te willen begrijpen, laat staan in te schatten.
Als jij het zegt Ordon, zal het wel zo zijn hé :banana:

@Koenraad

Het is natuurlijk al zo dat ze al sinds half augustus roepen dat het de verkeerde kant uitgaat, intussen zijn we zes weken verder en zitten de sterfte- en IC-cijfers over heel het land nog altijd relatief laag, blijkbaar gaat dit riedeltje "besmet worden, naar ziekenhuis, op ic belanden en tenslotte sterven" helemaal anders dan tijdens de eerste golf.

Zal zijn omdat het toen de zwakkeren waren die besmet raakten (en sneller op IC kwamen) en nu niet. Dus sta me toe om vraagtekens te stellen bij de paniekreacties van de virologen.

Wat niet wegneemt dat ze in de grote steden (broeihaarden) wel degelijk maatregelen mogen nemen, zoals ze in Antwerpen in augustus deden. Maar helaas is Brussel (en dan vooral gemeentes als St Joost en sint jans molenbeek) onaantastbaar, want "we have no problems sir".
;
Ik bedoel maar. Begin dààr met de maatregelen hé. De brandweer trekt ook eerst naar de zwaarste brandhaarden en pas nadien naar de kleinere.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

phil48 schreef: blijkbaar gaat dit riedeltje "besmet worden, naar ziekenhuis, op ic belanden en tenslotte sterven" helemaal anders dan tijdens de eerste golf.
Als je enkel kijkt naar de belangrijke cijfers, ziekenhuisopnames en IC zie je daar al een tijdje een stijging. Daarom is de versoepeling die er volgens de politiek geen was in elk geval een slechte beslissing. Zie de reactie van de universiteiten en de experten.
Eigenlijk mogen we van geluk spreken dat er nog een groot aantal mensen zichzelf meer beperken dan wat opgelegd werd. Met kwetsbare mensen in onze omgeving blijft onze "bubbel" al 6 maanden op 2 wat ook de maatregelen zijn. Ook in mijn omgeving hoor ik hetzelfde, meer beperken dan opgelegd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Mensen bang maken lijkt alvast voldoende te zijn (voorlopig) om de "dodencurve" te flattenen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

wied schreef:https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Mensen bang maken lijkt alvast voldoende te zijn (voorlopig) om de "dodencurve" te flattenen :-D
Denk dat het volgende week zal beginnen. Het is idd anders dan in maart, de eerste weken van deze maand waren het vooral de kinderen/jongeren die via school besmet raakten. Naarmate vervolgens ook opa/oma bezocht werden zie je dat ook ouderen besmet raken. Zij vullen dan ook nu pas de ziekenhuizen op, volgende week gaan dan de overlijdens beginnen. Het is een quasi zekerheid als je de evolutie ziet op ICU.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Anders dan in maart kunnen we niet beweren aangezien er toen amper getest werd :nono:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

iceke schreef:Dezen "expert" zal het nog eens herhalen, want het is al een tijdje geleden, en het wordt weer bijna noodzaak :angel:
Het wordt tijd dat de "experten" inzien dat dit maar een griepje is, en het(de maatregelen) ook zo gaan behandelen.
:roll:
Covid-19 leidt tot hersenschade, ontdekken Nederlandse onderzoekers: “Het immuunsysteem slaat op hol”



Da's dus een "cytokine storm" en wat kan daar bij helpen?? Juist ja, hydroxychloroquine, het doodgezwegen, spotgoedkope medicijn (dat al 30 jaar wereldwijd gebruikt wordt).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef:at het aantal besmettingen terug even hoog is als in mei is gewoon onwaar.
Uw bron graag ! Ik baseer me op artikels van Het Nieuwsblad, De Standaard en de cijfers die ons ziekenhuis krijgt van Volksgezondheid.
Blijkbaar houd jij er een veel efficiëntere en accurate boekhouding op na. Ben geïmpressioneerd. Ondertussen gaan weer meer cohorte afdelingen open en worden draaiboeken in ziekenhuizen van bij de 1° golf terug van onder het stof gehaald.

Dank dat wij definitief in deze op totaal andere golflengte zitten ...
Eigenlijk is het simpel, we weten niet hoeveel besmettingen er zijn in België.
Dan kan je een paar dingen zeggen :
A. Er zijn meer besmettingen als in maart, besmet is besmet - de doden natuurlijk.(en dat getal kan alleen maar omhoog gaan)
of
B. we gaan kijken naar het aantal nieuwe besmettingen = mensen die besmettelijk zijn + de mensen die juist besmet zijn en nog besmettelijk moeten worden. En dat getal kennen we niet en gaan we gewoon niet kennen.

Ik veronderstel dat we het over B hebben hé ? Hoe gaan we dat meten ?
A. Door te testen ? Dat is gewoon te onnauwkeurig om daar conclusies uit te trekken..
we hebben 10.000 doden en 100.000 besmettingen, terwijl de mortaliteit geschat wordt onder de 1% dwz dat we ondanks de vele testen nog 900.000 besmettingen moeten vinden. Meer positieve testen wil dus helemaal niet zeggen dat er meer besmette(lijke)personen rondlopen atm.
B. we kijken naar de ziekenhuis opnames ? Dat gaat al een beter beeld geven, maar ook daar kan je nog een paar vraagtekens bij plaatsen.
Als men iedereen test ga je dus meer opnames krijgen die in de statistieken voorkomen + de mensen die positief testen, maar niet opgenomen zijn voor corona tellen ook mee in de cijfers(als jij een nachtje moet blijven slapen omdat je al 5 maand aan je dikke teen moet geopereerd worden en toevallig positief test, tel je ook mee in de cijfers)
Stellen dat we meer of evenveel risico lopen of dat we op het niveau van mei zitten is dus gewoon onwaar... we weten het niveau van mei niet, laat staan dat we het niveau van vandaag kennen.
(In Nederland doen ze trouwens afvalwater testen, die tonen aan dat we bijlange nog niet op het niveau van mei zitten(nl. 3 tot 4 keer minder(maar wel al 10keer hoger dan bv. juli))
koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef:Meten is weten,maar er verkeerde conclusies uit trekken en daar voorspellingen op doen is voor mijn part crimineel
Oppositie voeren tegen wetenschappelijk algemeen aanvaarde preventieve maatregelen, is voor mij nog veel crimineler én nog veel crimineler is het reduceren van deze crisis tot een non event ...
Het probleem is dat die gewoon niet algemeen aanvaard zijn, mondmaskers op de 1ste plaats trouwens...
Nu, mijn mening verschilt eigenlijk niet zo heel veel van wat er in die blogpost staat hoor, mijn menig verschilt vooral in wat er niet in staat & welke conclusies die ze trekken uit die cijfers(volgens van ranst is er al maanden een 2de golf op komst of is die deze zomer al begonnen terwijl dat helemaal niet in de cijfers te zien is & dan heb ik het nog niet eens over zijn bocht ivm met mondmaskers gehad op het moment dat de who ze heilig verklaarde)
koenraaddeconinck schreef:
iceke schreef: Red je daar een leven mee ? Ja. Richt je daar enorm veel schade mee aan die niet noodzakelijk is ? Ja
Hier haak ik volledig af.
Dood gaan moet iedereen... preventie is belangrijk, maar het leven gaat voor(en door)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:
Ordon schreef:'t Lijkt wel zoals bij Tsjernobyl: volgens de expert "Armand Pien" was er helemaal niets aan de hand.
Hier doe je een dode onrecht aan. Pien is zelfs op de vingers getikt voor zijn waarschuwingen en moest nadien zijn toon gedwongen "aanpassen".
Hier herschrijf je toch de geschiedenis wel wat, lijkt me.

Lees eens na op De Morgen: Het gevaarlijkste weerpraatje uit de vaderlandse geschiedenis

En hoor het de beste man zelf zeggen tijdens zijn weerpraatje: https://www.facebook.com/vrtnws/videos/ ... 097299622/
Maar voor onze gebieden is er niet het minste gevaar.
Wel is het zo dat Armand Pien de dagen nadien wel de bevolking correct wou informeren maar dit niet mocht. Dat stuk klopt.
Feit is dat ook bij dit incident in 1986 het vermijden van paniek bij de Belgische bevolking primeerde op correct informeren én primeerde op de volksgezondheid.
Iets wat we met SARS-CoV-2 ook hebben zien gebeuren.
't Ja, "Made in Belgium" zeker?

Bij Agfa in Mortsel toonde hun meetapparatuur na het ongeval in Tsjernobyl, en "de wolk" over België trok, dergelijke hoge waarden inzake straling dat men dacht dat de apparatuur stuk was.
Achteraf bleek dat fotogevoelige film "belicht" was door de hoge straling en dus de voorraad deels onbruikbaar geworden was.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ordon schreef: Feit is dat ook bij dit incident in 1986 het vermijden van paniek bij de Belgische bevolking primeerde op correct informeren én primeerde op de volksgezondheid.
Iets wat we met SARS-CoV-2 ook hebben zien gebeuren.
't Ja, "Made in Belgium" zeker?

Sommige wetenschappers zien dat enigszins anders.

In de strijd tegen corona zien we de invloed van acute of chronische stress op ons immuunsysteem over het hoofd, stellen sommige wetenschappers. “Ons zorgen maken over corona zou wel eens ernstiger kunnen zijn dan het virus zelf.”


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200926_96915680
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ordon schreef:
Hier herschrijf je toch de geschiedenis wel wat, lijkt me.

Lees eens na op De Morgen: Het gevaarlijkste weerpraatje uit de vaderlandse geschiedenis
Interessant om te zien hoe alles zich weer herhaalt, tot het voorzichte Duitsland en het "YOLO"-België toe, al was YOLO toen nog geen uitdrukking.

Dat gezegd zijnde, hier hebben we wél de luxe van hindsight - vandaag weten we dat de uiteindelijke blootstelling dankzij enkele meevallers nooit zelfs in de buurt van de gevarenzone gekomen is, de redenen staan in het artikel. Pien wou natuurlijk voorzichtig zijn, en hij had groot gelijk, want toen wisten ze dat nog niet. Vandaag de dag zou Pien een viroloog geweest zijn.

"Nochtans werd op die dag in die crisisgroep experts wel afgesproken dat alle communicatie enkel door het kabinet zou gebeuren." => ze waren slimmer dan wij.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Nogmaals, respect voor ieder zijn mening maar het virus is zeer gevaarlijk en vooral verraderlijk.

Bij ons deze week een 50- jarige dame met al twee weken aanhoudende pijnklachten in de linker flank. Al resem onderzoeken uitgevoerd die allemaal normaal waren. Ook longfunctie normaal en geen respiratoire klachten. Men dacht aan ernstige aantasting van de darmwand door virale infectie. Betrokkene was enkele dagen subfibriel geweest met max. 37.2 lichaamstemperatuur.

Na overleg met enkele artsen besloten om voor de zekerheid toch eens een covid testje te doen en ... ja, inderdaad jammer maar helaas +.

Haar huisgenoten stonden totaal perplex natuurlijk en zijn dat ook allemaal getest met vervolgens gans het opzet van contact tracing.

Gewoon om maar te zeggen dat, nogmaals, maatregelen niet zinloos zijn. En geloof me, binnen een 2 à 3 tal weken zullen i.m.o. opnieuw verscherpt worden of de politiek het nu wil of niet.

Trouwens in Brussel blijkbaar: cafés dicht om 23 u en avondklok ... Moet wel nog online nieuws lezen van de laatste uren maar ofwel laat men alles zijn beloop en zal het virus blijvend aan kracht winnen met ook alle economische gevolgen van dien ofwel komen er terug bepaalde strengere maatregelen.

Respect voor iedereen die anders denkt maat dit is mijn inschatting en - weerom - zal ik de eerste zijn om te juichen als ze verkeer is ...

Edit: ter bevestiging van voorgaande lees ik bij het openen van de site van Het NIeuwsblad: "Directeur UZ Brussel Marc Noppen tevreden met strengere maatregelen: “Nu nog snel implementeren” "
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef:
Ordon schreef:'t Lijkt wel zoals bij Tsjernobyl: volgens de expert "Armand Pien" was er helemaal niets aan de hand.
Hier doe je een dode onrecht aan. Pien is zelfs op de vingers getikt voor zijn waarschuwingen en moest nadien zijn toon gedwongen "aanpassen".
Hier herschrijf je toch de geschiedenis wel wat, lijkt me.

Lees eens na op De Morgen: Het gevaarlijkste weerpraatje uit de vaderlandse geschiedenis

En hoor het de beste man zelf zeggen tijdens zijn weerpraatje: https://www.facebook.com/vrtnws/videos/ ... 097299622/
Maar voor onze gebieden is er niet het minste gevaar.
Wel is het zo dat Armand Pien de dagen nadien wel de bevolking correct wou informeren maar dit niet mocht. Dat stuk klopt.
Feit is dat ook bij dit incident in 1986 het vermijden van paniek bij de Belgische bevolking primeerde op correct informeren én primeerde op de volksgezondheid.
Pien maakte een rekenfout en werd daarmee in het defensief gedwongen ondanks dat zelfs met de rekenfout zijn analyse nog altijd juist was. De man zelf wou wel degelijk de situatie meedelen maar mocht dit niet van hogerhand.

Je kan hem hoogstens verwijten dat hij niet tegen hogerhand in ging maar niet dat hij bewust foute info zou verspreiden. Hij gaf de info die hij mocht/moest geven.

Dat is inderdaad gelijkaardig met wat we nu meemaken. De wetenschappers mogen de hete kastanjes uit het vuur halen maar de politiek beslist. De wetenschap mag adviseren maar de politiek beslist. Dat is ook logisch maar dan moet de politiek ook zo moedig zijn om ook de gevolgen van die beslissingen te dragen ipv opnieuw te verwijzen naar de wetenschappers. De wetenschappers kunnen maar 1 ding doen en dat is allemaal opstappen zodat de politiek in zijn blootje staat. Zij hebben niet het minste verantwoordelijkheidsgevoel en zitten al meer dan 500 dagen te leuteren over een paar posten terwijl we in een noodsituatie zitten :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Dat is ook logisch maar dan moet de politiek ook zo moedig zijn om ook de gevolgen van die beslissingen te dragen ipv opnieuw te verwijzen naar de wetenschappers.
Als puntje bij paaltje komt zullen ook de politici de verantwoordelijk afschuiven uiteraard, dat doen ze nu ook al in interviews, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de burger die de regels niet opvolgt, of de experts die de bevolking "verwarren". Je kan dan wel zeggen dat ze in de volgende verkiezingen door de kiezer aan de kant geschoven worden, en dat gebeurt dan soms ook wel, maar dan schuift diezelfde partij vaak toch weer mee aan tafel voor de regeringsonderhandelingen, weliswaar met misschien minder zetels. Niet omdat ze gewonnen hebben, maar omdat een andere partij gewonnen heeft.

Ik denk dat een en ander wel tot een illusie van gebrek aan verantwoordelijkheid leidt bij politici, wat dan weer tot povere en slechte beslissingen kan leiden, of beslissingen waarbij andere belangen primeren op die van de bevolking.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Dat is ook logisch maar dan moet de politiek ook zo moedig zijn om ook de gevolgen van die beslissingen te dragen ipv opnieuw te verwijzen naar de wetenschappers.
Als puntje bij paaltje komt zullen ook de politici de verantwoordelijk afschuiven uiteraard, dat doen ze nu ook al in interviews, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de burger die de regels niet opvolgt, of de experts die de bevolking "verwarren". Je kan dan wel zeggen dat ze in de volgende verkiezingen door de kiezer aan de kant geschoven worden
Wie moet je dan aan de kant schuiven, of wie blijft er over?
NVA met een partijvoorzitter die een filmpje maakt over "een bankje" of maatregelen die ie niet wilde afdwingen of controleren en nadien als burgemeester de cijfers liet ontsporen in zijn stad waardoor de ganse provincie gestraft werd?
CDV met een ex-partijvoorzitter die de WZC laat verdrinken en die de contacttracing maar niet van de grond kreeg door de mutualiteiten voorrang te geven op goed bestuur?
OVLD met een incompetente en voor de lobby kruipende Maggy De Block én een minister voor testen (De Backer) die pas na maanden iets kon realiseren?
Groen dat in de Brusselse gewestregering de ogen toe houdt voor snel stijgende cijfers
VB dat de antivaxxers een thuis geeft en kritiek heeft op de experts
De SPA is zo gedecimeerd dat hun strappatsen niet meer nieuwswaardig zijn, maar er zullen ook wel SPA boegbeelden te vinden zijn die zich dwaas of imcompetent hebben opgesteld in deze pandemie.

Ik bedoel maar: gaan we dan allen op de PVDA stemmen :)? Ze hebben wel prima ideëen rond gezondheidszorg:
- wijkgezondheidscentra -> zwaar tegengewerkt door Maggy van de farmalobby
- kiwi financieringsmodel voor medicatie -> zwaar tegengewerkt door Maggy van de farmalobby
Maar om op (ex?)communisten te stemmen, zal er nog veel water naar de zee moeten vloeien...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:[
Ik bedoel maar: gaan we dan allen op de PVDA stemmen :)?
en als niemand nog stemt zullen rousseau en Bouchez nog steeds voor zichzelf stemmen.
het hele systeem is ziek als je leest dat vd 7 onderhandelaars nu ernaar eentje verkozen is. de rest zijn partijvoorzitters die door 5 man en een paardenkop verkozen werden in hun respectievelijke partij.
sommige hebben wel statuten maar Bartje moest na 2 termijnen ook aftreden :)

en niemand kan er iets aan doen, eigenlijk kunt ge net zo goed het hele parlement, en de 5 andere idem, beter afschaffen.
het zijn toch aapjes die op eht kn opjhe duwen dat hun voorzitter zegt

toch wel st(raf is de timing
500 dagen klooien en ineens moeten ze da op 3 dagen alles ineensteken. kunt ge mij da eens uitleggen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:het hele systeem is ziek als je leest dat vd 7 onderhandelaars nu ernaar eentje verkozen is.
En hoe. Krokodillen die bijna dood zijn, bepalen dan het beleid en het standpunt van de partij.
En alsof dat nog niet genoeg is, hebben ze bij CDV totaal niet gekeken naar de "kiesvee-poel". Hoe kan je ervoor zorgen dat de groep mensen die zich mogelijks aangetrokken voelt voor een enerzijds/anderzijds verhaal vergroot? Door een 50plusser aan te stellen die stijf staat van het conservatisme :bang: .
sommige hebben wel statuten maar Bartje moest na 2 termijnen ook aftreden :)
En maar afgeven op Kim Jong Un dat ie wereldvreemd is :). Ik dacht dat ze bij Groen een termijn van "2 keer" hadden, om corruptie en nepotisme te vermijden en ze passen die ook toe. De NVA heeft die beperking ook, maar past ze niet toe, wat het tot een one-trick-pony partij maakt, genre Lijst Dedecker enzo. Ze moeten wel, anders maakt de "Spirit-fractie" uit de VU-tijd (Peumans) ruzie met de "VB-fractie" (Francken, Jambon).

en niemand kan er iets aan doen, eigenlijk kunt ge net zo goed het hele parlement, en de 5 andere idem, beter afschaffen.
het zijn toch aapjes die op eht kn opjhe duwen dat hun voorzitter zegt

toch wel st(raf is de timing
500 dagen klooien en ineens moeten ze da op 3 dagen alles ineensteken. kunt ge mij da eens uitleggen?
Omdat de NVA en het VB beloofd hebben om zwaar oppositie te voeren, waar ze ook voor worden betaald overigens. Als het niet onder de gordel of ongefundeerd is (genre weigering om Zakia Khattabi te benoemen bij het Grondwettelijk Hof op basis van willens nillens foute informatie), kijk ik uit naar hun oppositie :). Van de PVDA verwacht ik weinig vuurwerk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Who is to blame?
- vakbond, omdat ze actie voeren -> gaan we alle vakbondsacties verbieden, het zou een behoorlijke uitholling zijn van het stakingsrecht waar ze in HongKong nog een puntje aan zouden zuigen
- werkgevers -> alsof iedereen op die metro niet kan telewerken, Brussel staat vol kantoren
- werkgevers (2) -> door niet in te gaan op de vraag van de vakbonden, "lokken" ze actie uit -> dat zou een goeie worden, dreigen met actie en de WG zou sowieso inbinden
- metro-nemers: wacht op een ander stel of ga te voet
- MIVB: door mensen op voorhand af te raden om de metro te nemen
- Brusselse (gewest)regering: door Cathy-Berx gewijs maatregelen af te dwingen die metro-gebruik ontmoedigen
- ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: 500 dagen klooien en ineens moeten ze da op 3 dagen alles ineensteken. kunt ge mij da eens uitleggen?
Da's zeer eenvoudig toch: druk van het establishment en Laken (met mekaar sterk verweven uiteraard) die tout court nieuwe verkiezingen willen vermijden omdat ze nu al weten dat die uitslag hen totaal niet zal bevallen. En dat Vlaanderen niet krijgt waarvoor het gekozen heeft, zal die mannen een worst zijn. Dus de vraag is in welke mate dit landje zich nog "democratisch" mag noemen ...

Het spreekt toch voor zich dat partijen die 500 dagen recht tegenover mekaar staan met getrokken messen en vechtend voor zoveel mogelijk postjes, niet zo maar mekaar in de armen vallen en compromissen sluiten.

En verder terug on topic ... crisissen zoals corona vergen een continue sterk en coherent beleid.

Hoe dat zal marcheren met het samenraapsel van 7 partijen waarvan meerdere met totaal uiteenlopende ideologieën ... Ofwel komt dit totaal niet goed ofwel struikelt dit gedrocht na enkele maanden en is het terug naar af.

Het is zoals Van Griecken terecht zei: laat ze nu nog een aantal maanden of jaren klooien opdat de afkeer van de - zeker traditionele politieke partijen nog wat toeneemt - en ze zullen een 'k weet niet hoeveel voudige prijs betalen ... Zo dom zijn ze dan nog dat ze dat niet inzien.
In de grond heeft dit natuurlijk niets te maken met intelligent of dom maar gewoon de drang naar macht (en geld) die maakt dat ze als een bom rechtstreeks op dit doel willen afgaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

koenraaddeconinck schreef:Het is zoals Van Griecken terecht zei: laat ze nu nog een aantal maanden of jaren klooien opdat de afkeer van de - zeker traditionele politieke partijen nog wat toeneemt - en ze zullen een 'k weet niet hoeveel voudige prijs betalen ... Zo dom zijn ze dan nog dat ze dat niet inzien.
In de grond heeft dit natuurlijk niets te maken met intelligent of dom maar gewoon de drang naar macht (en geld) die maakt dat ze als een bom rechtstreeks op dit doel willen afgaan.
We zullen binnenkort kunnen oordelen wie het beste palmares heeft: de oppositie of de regering. Feit is dat noch VB noch de NVA in staat bleek om een regering te vormen.
Het Israelisch systeem is ook nog een mogelijkheid: na een vooraf bepaalde tijd is er een regering of er komen nieuwe verkiezingen. Dan heb je alvast het voordeel van de duidelijkheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef: Da's zeer eenvoudig toch: druk van het establishment en Laken (met mekaar sterk verweven uiteraard) die tout court nieuwe verkiezingen willen vermijden omdat ze nu al weten dat die uitslag hen totaal niet zal bevallen. En dat Vlaanderen niet krijgt waarvoor het gekozen heeft, zal die mannen een worst zijn. Dus de vraag is in welke mate dit landje zich nog "democratisch" mag noemen ...
druk?
op welke manier kan de koning duwen? of het establishment? Zouden die echt een linkse regering willen?
nieuwe verkiezingen? wilmes blijft langer in lopende zaken maar voor de rest?
Hoe dat zal marcheren met het samenraapsel van 7 partijen waarvan meerdere met totaal uiteenlopende ideologieën ... Ofwel komt dit totaal niet goed ofwel struikelt dit gedrocht na enkele maanden en is het terug naar af.
akkoord
mi halen die de 4j niet
Het is zoals Van Griecken terecht zei: laat ze nu nog een aantal maanden of jaren klooien
het is systeem si vastgereden maar dat betekent niet datik mijn hoop leg op Vlaanderen.
dat rechtse geklooi/geblunder is het ook niet hé. ze hebben 2 echt belangrijke dingen en allebei hebben ze vakkundig naar de vaantjes geholpen in de afgelopen 2 decennia.

geef Vlaanderen de pensioenen en gepensioneerden gaan echt dezelfde brieven als de gehandicapten krijgen.
U hebt recht op pensioen maar er is geen geld, wacht maar een jaar of 10
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

1207 schreef:
koenraaddeconinck schreef: Da's zeer eenvoudig toch: druk van het establishment en Laken (met mekaar sterk verweven uiteraard) die tout court nieuwe verkiezingen willen vermijden omdat ze nu al weten dat die uitslag hen totaal niet zal bevallen. En dat Vlaanderen niet krijgt waarvoor het gekozen heeft, zal die mannen een worst zijn. Dus de vraag is in welke mate dit landje zich nog "democratisch" mag noemen ...
druk?
op welke manier kan de koning duwen? of het establishment? Zouden die echt een linkse regering willen?
nieuwe verkiezingen? wilmes blijft langer in lopende zaken maar voor de rest?
Wat mij evident lijkt, is de angst voor resultaten van nieuwe verkiezingen. OK VB zal ook veel stemmen krijgen van mensen die het gehad hebben met de traditionele politiek. Stel dat VB + NVA een absolute meerderheid benaderen ... Neen, veel dikke bonzen met zware portemonnee die belang hebben bij het voortbestaan van la Belgique à papa en dat mag niet het minste risico lopen.

Of je het wilt of niet: money rules the world, politici zijn afhankelijk van weldoeners om hun campagnes te ondersteunen en krijgen een functie in raden van bestuur van ondernemingen met alle benefits vandien en in Laken zijn het niet bepaald mensen uit de 4° wereld die de koning adviseren (bv. Baron Buysse om er maar één te noemen) en die dan natuurlijk weer baat hebben bij goede connecties met Laken omdat dit voor hen opnieuw deuren opent en zo is de cirkel rond. En finaal: de ons-kent-ons-cultuur blijft welig tieren.

1207 schreef:mi halen die de 4j niet
.

Lijkt mij een zwaar understatement
1207 schreef:het is systeem si vastgereden maar dat betekent niet datik mijn hoop leg op Vlaanderen.
dat rechtse geklooi/geblunder is het ook niet hé. ze hebben 2 echt belangrijke dingen en allebei hebben ze vakkundig naar de vaantjes geholpen in de afgelopen 2 decennia.
geef Vlaanderen de pensioenen en gepensioneerden gaan echt dezelfde brieven als de gehandicapten krijgen.
U hebt recht op pensioen maar er is geen geld, wacht maar een jaar of 10
Dat rechtse geklooi ... VB heeft nog geen kans gekregen hé. En één feit: samen met PVDA hebben ze de klassieke partijen (incl. NVA die eigenlijk een VLD- afsplitsing is en dus ook verantwoordelijk voor de toestand die u beschrijft ingevolge hun extreem neo-liberaal beleid waarbij gehandicapten en gepensioneerden geenszins van tel zijn wegen niet productief en dus ook alleen maar een last) zwaar liggen gehad nog niet zo lang geleden en middelen vrij gemaakt voor de gezondheidssector pre corona ...
Tout court, is mijn verzuchting er één naar politieke vernieuwing. Vraag is hoe die er moet uit zien. Ze denken allemaal dat een nieuwe naam voor een partij hun geklooi en vunzigheden van de voorbij decennia doen vergeten. Niet is evenwel minder waar. En die vunzigheden heb ik al in andere topics gedetailleerd beschreven.
Ook ik stel mijn hoop niet in Vlaanderen maar ook niet in het België zoals het nu draait.

De corona crisis illustreert dit nogmaals rijkelijk en dan ga ik niet opnieuw beginnen over power points van Wilmès, politici die de pers ontvluchten via een raam, communicatie die zelfs een kakafonie niet benadert, etc. etc.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Nieuwe studie op meer dan een half miljoen mensen toont aan dat kinderen vanaf 5 jaar een belangrijke motor zijn van besmettingen en een rol spelen in superspreader-events.

Dit verklaart de observaties van schoolpieken in elk land waar de scholen open gingen. Enkel Duitsland bleef gespaard, het land dat een mondmasker vanaf 6 jaar verplicht.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die kleine smeerlapkes toch...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Trump heeft positief getest. Moest er vroeg of laat van komen. Hopelijk wordt hij er goed ziek van, want anders heeft hij weer een argument om het weg te lachen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Trump heeft positief getest. Moest er vroeg of laat van komen. Hopelijk wordt hij er goed ziek van, want anders heeft hij weer een argument om het weg te lachen.
Als het waar is. Waar ik m'n twijfels bij heb.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

devilkin schreef:Als het waar is. Waar ik m'n twijfels bij heb.
Waarom zou hij er over liegen? Juist om aan te tonen dat het zo erg niet is? Lijkt me ook riskant qua uitlekken en zo.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goh, ik kan wel bedenken dat hij hier goud kan uitslaan - hij heeft geen scrupules.

"oh, kijk, ik ben 74j oud, en ik heb het overleeft zonder enig medicijn, het is zo erg niet" -> liegen naar bevolking (welke blijkbaar toch nog altijd denken dat de POTUS een betrouwbare persoon is)

"Dankzij medicijn <vriendje X> had ik er geen last van" -> vriendje X z'n ongetest medicijn verkoopt als zoete broodjes

Of een poging om er iets menselijker uit te zien (ook vatbaar voor virus) waardoor er plots een hoop mensen het hem zullen steunen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Er is geen Coronavirus, dat is een "hoax" van de Democraten!
(Donald Trump - Feb 2020)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet als kritiek op Trump bedoeld, maar hij tweet dat hij positief testte op CoViD-19, maar ik neem aan dat je getest wordt op het virus, en dus positief kunt zijn, zonder ziek te zijn (dus zonder CoViD te hebben) ?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Och, dat statement is fake news. Dat weet toch iedereen die Trump fan is. Alles van het verleden is fake news, tenzij het in z'n voordeel is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:Nieuwe studie op meer dan een half miljoen mensen toont aan dat kinderen vanaf 5 jaar een belangrijke motor zijn van besmettingen en een rol spelen in superspreader-events.
Je doet uw reputatie van rabiate schoolsluiter weer alle eer aan.

Eerst uit het abstract van de studie
> Beperkt aantal mensen genereert heel veel besmettingen, de super spreaders
A study of more than a half-million people in India who were exposed to the novel coronavirus SARS-CoV-2 suggests that the virus’ continued spread is driven by only a small percentage of those who become infected.
> Potentieel zijn kinderen besmettelijker dan gedacht
Furthermore, children and young adults were found to be potentially much more important to transmitting the virus — especially within households — than previous studies have identified, according to a paper by researchers from the United States and India published Sept. 30 in the journal Science.
Als we geweten desastreus beleid (scholen sluiten) gaan baseren op mogelijke issues, tja...
Dit verklaart de observaties van schoolpieken in elk land waar de scholen open gingen. Enkel Duitsland bleef gespaard, het land dat een mondmasker vanaf 6 jaar verplicht.
De cijfers spreken dat gewoon tegen. Geen cijfers uit studies etc, maar wel uit de realiteit
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200930_97913514
Sinds de start van het schooljaar raakten 2.258 leerlingen besmet met corona. Het gros van die besmettingen vond de voorbije twee weken plaats. Tussen 14 en 27 september raakten 1.620 leerlingen besmet, blijkt uit cijfers van de Centra voor Leerlingen­begeleiding (CLB’s), die instaan voor het contact­onder­zoek op scholen. Daarnaast moesten 11.259 leerlingen de voorbije twee weken in quarantaine. Dat is een op de honderd jongeren.
‘De cijfers zijn hoopgevend’, zegt biostatisticus Geert ­Molenberghs (KU Leuven en UHasselt). ‘Voorlopig zien we weinig uitbraken op scholen, in tegenstelling tot in Nederland. Daar zijn mondkapjes niet verplicht. We mogen geen causaal verband leggen, maar onze draaiboeken voor de scholen lijken hun dienst te bewijzen.’
En het zijn vermoedelijk niet de scholen zelf
Toch kan het risico op ­besmetting bij jongeren volgens Molenberghs nog afnemen. ‘We horen anekdotisch meer verhalen over transmissie tijdens naschoolse activiteiten. Daar zouden de draai­boeken van de scholen gevolgd moeten worden. Nu dreigen we naar een situatie te evolueren, waarbij om 16.01 uur de situatie helemaal anders is dan op school.’
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Niet als kritiek op Trump bedoeld, maar hij tweet dat hij positief testte op CoViD-19, maar ik neem aan dat je getest wordt op het virus, en dus positief kunt zijn, zonder ziek te zijn (dus zonder CoViD te hebben) ?
Veel mensen slaan Corona(Familie van verschillende virussen), Covid-19(De ziekte) & Sars-CoV2(Het beruchte virus behorend tot de Corona-familie) door elkaar, en zeker Trump zal hier geen uitzondering op vormen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vraag me af of deze denkpiste juridisch gegrond is:
!!!HEEL BELANGRIJK ivm MONDMASKERS: vanaf vandaag, 1 oktober 2020, is het GEDAAN MET DE MONDMASKERS.
(en mocht je het jezelf afvragen: ja, onderstaande is juridisch afgecheckt en bevestigd!)
30 september 2020 was de laatste dag van de regering met volmachten.
Alles wat zij beslist heeft en via een ministerieel besluit bekrachtigd werd na publicatie in het Belgisch Staatsblad en eventueel in strijd was met hoger gelegen wetten was dik 6 maanden toch wettelijk en afdwingbaar (inversie van de hiërarchie van wetten; zoek het maar op).
Dat is vanaf 1 oktober dus gedaan.
De hiërarchie der wetten is terug van toepassing. Straffer nog: net als die volmachten zijn uitgedoofd, zijn al die Ministeriele Besluiten vanaf morgen ongeldig, tenzij ze herbevestigd worden door het parlement (en in de juiste plaats in de hiërarchie bekrachtigd worden). Met een pas gevormde regering zal dat allicht nog niet voor morgen zijn.
Dus: mondmaskers zijn vanaf 1 oktober 2020 terug verboden. Zie daarvoor artikel 563bis van het strafwetboek, toegevoegd door de wet van 1 juni 2011 die gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad op 13 juli 2011. De zogeheten Boerkawet.
Alle Ministeriële Besluiten die de mondmaskerplicht bevatten zijn minstens op dat punt ongeldig (maar eigenlijk algemeen, want ze waren ingevoerd door een regering met volmachten. Een tijdelijke regering met tijdelijke volmachten).
Dus alle boetes owv het niet dragen van een mondmasker zijn vanaf morgen ongeldig. Alle gemeentelijke bepalingen met mondmaskerplicht (winkelstraten etc) zijn ongeldig en ga zo maar door. Allemaal in strijd met Art 563bis. tenzij ineens in de grondwet zou staan dat een mondmasker dragen verplicht is, maar dat zou dan werkelijk tovenarij zijn.
Pas wel op, want iemand aanzetten tot het dragen van een mondmasker is dus vanaf 1 oktober ook strafbaar, want je zet iemand aan tot onwettelijk gedrag. Think about that for a minute!
Een winkelier/zelfstandige kan vanaf 1 oktober dus ook niet meer beboet of bestraft worden als klanten geen mondmasker dragen. Hij mag hen daartoe zelfs niet verplichten, want dan verwacht hij dat een ander onwettelijk gedrag vertoont. Het zou maar straf zijn als dat OK was.
En het gaat zelfs nog verder: iemand dwingen tot het opzetten van een mondmasker en iemand owv het niet dragen ervan toegang ergens verbieden (zeker op een openbare plaats) is zelfs een overtreding van de grondwet (vrijheid van expressie, waaronder klederdracht (ja, daar was destijds met de boerka's ook heel wat gedoe over, maar de wet is er na lang politiek overleg doorgekomen (niet ff snel-snel door een tijdelijke regering dus, maar volgens onze democratische principes)). En de Grondwet heeft nog altijd (terug) de hoogste rang in de hiërarchie van de wetten. Het is niet voor niets De Grondwet.
Je zou nog verder kunnen gaan en iemand die een mondmasker draagt Burgerlijk kunnen arresteren (je moet er dan de politie wel meteen bijroepen). Je kan ook iemand die een ander dwingt tot onwettelijk gedrag Burgerlijk arresteren trouwens.
Zover hoeven we het voor mij niet laten komen.
Het enige wat ikzelf zal doen en persoonlijk liefst zou hebben dat we dat allemaal doen, is de wet respecteren. Zoals ik dat de voorbije 6,5 maanden gedaan heb. Ik heb steeds mijn mondmasker gedragen daar waar het wettelijk verplicht was. Ondanks al mijn weerstand. Dus ik ga gewoon door met het respecteren van de wet. Ik kan als bewuste burger niet anders doen dan iedereen op te roepen om ook de wet te respecteren.
Nee, ik zal geen burgerlijke arrestaties gaan verrichten. Ik laat wat dat betreft iedereen die om welke reden dan ook dat liefst doet gewoon in alle illegaliteit dat mondmasker dragen. Ik kan alleen maar hopen dat onze ordediensten even kordaat en correct handelen en een naleving van de wet afdwingen. Dura Lex Sed Lex (Latijns voor "De wet is hard, maar het is de wet"). Is het zo al die tijd al niet geweest? Dus gewoon door doen op dat principe geachte heren en dames van de ordediensten. Het waren moeilijke tijden voor jullie de voorbije maanden, maar gelukkig hadden jullie toen, net als nu, de wet aan jullie zijde.
Ik zal geen mondmasker meer dragen in een openbare setting, in winkelstraten, in winkels, ... GEWOON OMDAT DE WET MIJ DAT VERBIEDT. En ik zal de bovenstaande uitleg geven aan iedereen die mij erop aanspreekt. Inclusief wetsdienaars.
Voel je vrij om dit bericht te delen. Ik kan alleen maar hopen dat mensen goed geïnformeerd zijn en daarnaar handelen.
En nogmaals: dit hele verhaal is juridisch afgecheckt en bevestigd.
Voor zij die nu willen schieten op me. Schiet er maar op los. Ik volg gewoon de wet. En jij?
zeker gezien:

https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... -covid-19/

Dringende maatregelen. Winkelcentra. Markten. Recepties en bankettten. Niet-essentiële reizen naar het buitenland. Anderhalvemeterregel. Bubbel van 5. Openbaar vervoer. Mondmaskerplicht.

· Vanaf 1 oktober 2020.

· T.e.m. 31 oktober 2020.

25 SEPTEMBER 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, BS 25/09/2020, Ed. 2.

http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2020/09/25_2.pdf

Heeft de tijdelijke regering wel de volmacht om maatregelen tot en met 31 oktober uit te vaardigen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

proficiat, wil je een ballon?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

ub4b schreef:Vraag me af of deze denkpiste juridisch gegrond is

Hoe vaak moet het nog herhaald worden ??????????????????

Mondmaskers draag je op drukke plaatsen omdat het ANDEREN beschermt tegen het virus.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”