Consumptiecheques: waar worden ze aanvaard

Plaats reactie
Neufunk
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik heb, samen met mijn vrouw, heel wat consumptiecheques gekregen. Jammer genoeg vinden wij in ons klein dorpje geen enkel handelaar of horecazaak die deze consumptiecheques aanvaardt.

Waar hebben jullie deze cheques kunnen kwijtraken? Zijn er horecaketens die ze aanvaarden?
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Neufunk
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:20
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Bedankt. Ik zie dat de aanbiedingen van Edenred in mijn regio zeer zwak zijn. Mag je consumptiecheques van Edenred gebruiken in een zaak die op de lijst van Sodexo staat?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik zou eerst denken van wel:
Consumptiecheques kun je gebruiken in de horeca (hotels, restaurants en cafés), in kleine handelszaken die hun deuren tijdens de lockdown minstens één maand moesten sluiten, en voor culturele of sportactiviteiten..

Alle horecazaken, culturele of sportorganisaties en kleine handelszaken kunnen de Consumptiecheque aanvaarden, ook al zijn ze nog niet aangesloten bij het netwerk van Edenred. Heeft je handelaar er nog nooit van gehoord? Vertel hem dan zeker over dit initiatief!
Maar die "nog niet" doet het dan weer af als dat ze zich nadien moeten aansluiten om hun held te krijgen. Kan ook ongelukkig verwoord zijn natuurlijk.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als werkgever heeft ieder van m'n personeelsleden 300€ consumptiecheques gekregen.

Probleem: is halfbakken maatregel die snel-snel door de regering werd uitgedoktert. Communicatie naar de handelaars is 0.

Een handelaar hoeft zich niet aan te sluiten bij Edenred of Sodexho om z'n centen van de consumptiecheque te krijgen. Een PDF is beschikbaar op de website. Die vul je in en stuur je als handelaar samen met de cheques op om je geld te krijgen.

Enkel. Die communicatie is nooit tot bij de handelaars geraakt (of niet duidelijk genoeg). Comeos en Unizo zijn nu volop bezig hun leden op de hoogte te brengen.

Er zijn wel enkele regels: geen ketens, zaak is minstens een maand verplicht gesloten geweest.

P.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

iamborg schreef: Er zijn wel enkele regels: geen ketens, zaak is minstens een maand verplicht gesloten geweest.
Dat van die ketens klopt alvast niet. Je kan ze alvast inruilen bij je ‘lokale’ McDonalds :lol:
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

MrBlueSky schreef: Je kan ze alvast inruilen bij je ‘lokale’ McDonalds
Die gaan hun centen dus niet terug zien. McDonalds is franchise, en dat wordt gerekend als keten....

Dat is de hele catch met die consumptiecheques... Je kan ze kwijt bij een lokaal restaurant (voor zover ze op de hoogte zijn) maar McDo of Quick onder franchise niet.

P.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

iamborg schreef:Als werkgever heeft ieder van m'n personeelsleden 300€ consumptiecheques gekregen.
Wat is de fiscale impact hiervan? Ik zou ze als zaakvoerder van mijn vennootschap aan mezelf kunnen uitkeren, maar als je ze niet kwijtraakt heb je er niet veel aan natuurlijk :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zag hier in de regio enkele dagen geleden enkel afslank instellingen (misschien geen slecht idee :lol: ) en karate verenigingen :roll:

Ondertussen zijn er dan toch twee restaurantjes bijgekomen...
Stardusty
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2020, 18:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

iamborg schreef:
MrBlueSky schreef: Je kan ze alvast inruilen bij je ‘lokale’ McDonalds
Die gaan hun centen dus niet terug zien. McDonalds is franchise, en dat wordt gerekend als keten....

Dat is de hele catch met die consumptiecheques... Je kan ze kwijt bij een lokaal restaurant (voor zover ze op de hoogte zijn) maar McDo of Quick onder franchise niet.

P.
voor horeca en cultuur&sport gelden geen specifieke regels

enkel voor ‘kleine handelszaken’ zijn er beperkingen

De macdo en quicks van deze wereld zullen dus terugbetaling krijgen.
iamborg schreef: Een handelaar hoeft zich niet aan te sluiten bij Edenred of Sodexho om z'n centen van de consumptiecheque te krijgen. Een PDF is beschikbaar op de website. Die vul je in en stuur je als handelaar samen met de cheques op om je geld te krijgen.
Sodexho vraagt 1,5 % om de uitbetaling te doen, te verhogen met 3 euro indien de uitbetaling lager is dan 200 euro
SpecialK schreef:
iamborg schreef:Als werkgever heeft ieder van m'n personeelsleden 300€ consumptiecheques gekregen.
Wat is de fiscale impact hiervan? Ik zou ze als zaakvoerder van mijn vennootschap aan mezelf kunnen uitkeren, maar als je ze niet kwijtraakt heb je er niet veel aan natuurlijk :)
Enkel van toepassing op werknemers
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb even op de links geklikt. Het aanbod is gene vette, in mijn ogen is er zo goed als geen aanbod. We zijn zelf alles behalve cultureel of sportief ingesteld dus wordt het een restaurant bezoek. Maar in eigen stad (Dendermonde) niks te vinden. Dus minimaal half uur de auto in richting Aalst of Gent of Antwerpen. Ik denk er sterk over na om ze te koop aan te bieden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb ook zo'n cheques gekregen en we zijn er al mee gaan eten in een restaurant hier rond Brugge. Die man maakte er geen issue van; hij had er "iets over gehoord" en was blij dat het zover was om de lokale horeca te steunen. Er staat heel duidelijk op blaadje bij de cheques dat *elke* horecazaak, cultuurorganisatie en sportorganisatie deze kunnen aanvaarden zonder aansluiting bij het Edenred netwerk.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iemand die zijn cheques al op zijn en waar heb je ze dan gebruikt?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

sky schreef:Iemand die zijn cheques al op zijn en waar heb je ze dan gebruikt?
Gij vraagt of de chèques al op zijn en ik heb de mijne zelfs nog niet ontvangen :-D
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb ze gebruikt om het communiefeest et betalen (dat was net op tijd trouwens).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:
sky schreef:Iemand die zijn cheques al op zijn en waar heb je ze dan gebruikt?
Gij vraagt of de chèques al op zijn en ik heb de mijne zelfs nog niet ontvangen :-D
:-D
Restaurants zijn dicht, daar kunnen we ze al niet uitgeven.
Voor de rest weet ik eigenlijk niet wat we ermee zouden kunnen doen.
Sport? Maar is dat een lidmaatschap of bv ook loopschoenen?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

sky schreef:Iemand die zijn cheques al op zijn en waar heb je ze dan gebruikt?
Nog niet opgebruikt, maar ik weet wel al waar ze aan te besteden.

2x verjaardagscadeau bij oil&vinegar en daarna de rest in een tuincentrum in Bornem of een boardgame kopen hier in Sint-Niklaas.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Fallschirmjaeger schreef:de rest in een tuincentrum in Bornem of een boardgame kopen hier in Sint-Niklaas.
Komen alle tuincentra in aanmerking of enkel die die deelnemen aan deze actie? Want als tuincentra deelnemen dan zal ook een groot deel van mijn cheques naar daar gaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Denk niet dat ieder tuincentrum dat accepteert, maar deze staat op de lijst en daar ga ik sowieso geregeld naartoe.

Als ik kijk op de site van Sodexo, dan zie ik toch wel een paar tuincentra die recent toegevoegd zijn, zoals Interflower in Lokeren. Oil & Vinegar staat er trouwens ook nog maar een goede week op.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

1 tuincentrum gevonden hier niet al te ver vandaan. Maar ik kan toch geen potgrond blijven kopen? Misschien wat houtskool want per jaar worden hier ettelijke tientallen kilo's doorgejaagd. Voort van de rest weet ik het zo niet meteen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wacht even tot de horeca weer open gaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Goztow schreef:Wacht even tot de horeca weer open gaat.
Om een jupiler of duvel te gaan drinken? Of frieten met. . . (vul zelf maar aan) te gaan verorberen? Nee dank je, daar bedanken wij feestelijk voor.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat kies je toch zelf. Er bestaan best goede restaurants waar je die xxx euro kwijt kan geraken.
ben144
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef: Om een jupiler of duvel te gaan drinken? Of frieten met. . . (vul zelf maar aan) te gaan verorberen? Nee dank je, daar bedanken wij feestelijk voor.
Op dan naar sexytoys te Balen. Daar aanvaarden ze ze ook :-D .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ben144 schreef:
Jack Daniels schreef: Om een jupiler of duvel te gaan drinken? Of frieten met. . . (vul zelf maar aan) te gaan verorberen? Nee dank je, daar bedanken wij feestelijk voor.
Op dan naar sexytoys te Balen. Daar aanvaarden ze ze ook :-D .
Mijn dochter is manager bij zo een keten. Als ze de koffer van haar auto hier leegmaakt kunnen wij zelf zo een winkel opstarten :banana:
Mijn vriendin heeft hier een serieuze verzameling speeltjes liggen. Allemaal dankzij mijn dochter.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Er staan blijkbaar ook zaken op de website van cheque aanbieders die er zelf helemaal niet om gevraagd hebben. Zo ging ik enkele dagen geleden eten afhalen bij een restaurant, en vroeg of ze consumptiecheques aanvaardden, aangezien ze op de Edenred website stonden. De manager werd erbij geroepen en die was not amused: blijkbaar had hij zichzelf al eens laten verwijderen, en staat hij er nu plots toch weer op. Vervelend omdat hij sommige (vaste) klanten dan weer moet uitleggen dat hij er niet om gevraagd heeft, en ze niet wil aanvaarden omdat zijn hele marge dan zowat wegvalt op take away aangezien hij paar euro moet laten vallen...

Volgens mij moeten daar bepaalde mensen gigantisch rijk van worden :-( Waarom toch niet gewoon een mogelijkheid de werknemer een netto vergoeding te geven, is dat te moeilijk?
Bonnie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2021, 10:18

Edenred en sodexho zijn geheel verweven in de politieke arena.
Hun zijn zeer actief als lobbyist, voor hun eigen belang maar uiteraard ook voor hun klanten en leveranciers.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”