Foto's overzetten van Android device -> W10?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Mijn (oudere) buurman heeft sinds kort een Samsung A71 (Android 10) phone en neemt daar nogal wat foto's mee, hij is er enorm enthousiast over.
Nu was ik samen met hem aan het bekijken welke mogelijkheden er zijn om zijn foto's over te zetten naar zijn pc.
Zelf doe ik dat met een kabel maar vermits dat USB-C is had hij (nog) geen kabel.

Ik heb gezien dat er een hoop clouddiensten beschikbaar zijn op zijn phone en zag ook dat MS tegenwoordig blijkbaar iets heeft. (is dat een Onedrive implementatie?)
Zijn er andere, simpele manieren dan via 'Parijs naar Rome' gaan, ttz clouddiensten, om via Wifi dat te doen?

Thanks!
Heppie NY!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

hoe laadt hij zijn gsm op ? Toch met usb-c kabel ?
die gebruik je dan gewoon om met windows te koppelen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Die kabel is aan 2 kanten USB-C en heeft die aansluiting niet op zijn desktop.
Heppie NY!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Een map delen over het netwerk?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bestanden overzetten via USB blijft toch nog steeds wat brak en traag op Android vind ik, zeker als je vele foto's hebt om miniatuurweergave om te zoeken.

Ongetwijfeld bestaat er een manier te synchroniseren met Google Drive.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Ikzelf die alles via google foto's.

Staan daar 'safe' en je kunt ze simpel weg per dag of apart downloaden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ga eens naar https://photos.google.com/ met zijn google account. Hopelijk staan daar alle fotos, anders heb je nog geen werkende backup.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Installeer op Windows 10 de "Jouw Telefoon" app, tik de gsm nummer in, krijg een sms met de link voor de Android app. Zet op beiden dezelfde account en dan kan je de foto's selectief overzetten op pc. Maar een USB kabel van enkele Euro lijkt me het simpelste.
Bij Google foto's bvb dacht ik dat je de pro versie moest hebben voor de volledige kwaliteit (kost niet zo veel), geen idee hoe het zit met OneDrive (OneDrive is geïntegreerd met Windows 10, dus die app is dan misschien nog het snelste).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De gratis variant van Google Photos comprimeert de kwaliteit, dus dat is behoorlijk lossy. De betalende variant (€20/100Gb - per jaar) ondersteunt wél full-size foto's.
Ik gebruik OneDrive om foto's vanop mijn GSM veilig te stellen: al mijn foto's worden gebackupt een mijn telefoon op een wifi-signaal zit. Om de echte backup (al is het eigenlijk een sync) te doen (vanop mijn Synology), heb ik een betalende Google Photo's (full size dus) en recent een BaclBlaze B2 als vervanging van de Amazon Cloud Drive die ik had.

edit: prijsinformatie was incompleet
Laatst gewijzigd door heist_175 28 sep 2020, 09:07, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Google drive is wel wat goedkoper hoor.
- 100GB = €1.99/mnd (of €19.99/jaar)
- 200GB = €2.99/mnd (of €29.99/jaar)
- 2TB = €9.99/mnd (of €99.99/jaar)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Als je geen cloud ofzo wil gebruiken:

Airdroid installeren op je telefoon. Programma op je telefoon starten en op je pc surfen naar de URL die dat programma weergeeft op je telefoon.
En je kan superveel vanaf je pc: bestanden overzetten, SMS'en lezen/versturen, allerlei zaken configureren, ...
Dikke aanrader.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Installeer op Windows 10 de "Jouw Telefoon" app, tik de gsm nummer in, krijg een sms met de link voor de Android app. Zet op beiden dezelfde account en dan kan je de foto's selectief overzetten op pc. Maar een USB kabel van enkele Euro lijkt me het simpelste.
Bij Google foto's bvb dacht ik dat je de pro versie moest hebben voor de volledige kwaliteit (kost niet zo veel), geen idee hoe het zit met OneDrive (OneDrive is geïntegreerd met Windows 10, dus die app is dan misschien nog het snelste).
Je hebt de pro versie niet nodig maar zit wel met een limiet van 15gig op je account, het is dus een kwestie van af en toe je google foto's te downloaden....

Persoonlijk gebruik ik de gratis versie & als de telefoon vol is haal ik ze eraf met de kabel(in de praktijk is dat als de telefoon versleten is, 64 of 128gb zijn een pak foto's)
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Ik maak al jaren gebruik van MyPhoneExplorer.
Hiermee sync ik mijn contacten, agenda, taken vanuit Outlook. Daarnaast worden alle nieuwe foto's automatisch overgedragen naar de computer en wordt een back-up gemaakt van alle sms-berichten.

Je kan instellen wat er wel of niet moet gesynchroniseerd worden.
Bestanden kan je ook overzetten tussen smartphone en PC.

Programma werkt zowel met kabel als via WiFi.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Aangezien het om een Samsung-telefoon gaat kan je in de Windows Store "jouw telefoon" installeren.
Als je dit volledig opzet tussen telefoon en Windows 10 kan je de laatste 50 foto's rechtstreeks over wifi bekijken en kopiëren als je wilt.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

OneDrive heeft ook foto sync (en een bonus als je dat doet). Indien je buurman ook Office nodig heeft, heb je 1Tb bij een Office 365 Personal of 5x1Tb bij een 0365 Home.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Met Ghost commander zet ik probleemloos files van mijn tablet naar het thuisnetwerk (meestal naar NAS). Geen 3rd party sites nodig. Weg van huis via de VPN van de Fritzbox werkt dit ook perfect (maar dat zal voor de buurman niet nodig zijn natuurlijk).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

meon schreef:Aangezien het om een Samsung-telefoon gaat kan je in de Windows Store "jouw telefoon" installeren.
Als je dit volledig opzet tussen telefoon en Windows 10 kan je de laatste 50 foto's rechtstreeks over wifi bekijken en kopiëren als je wilt.
Met de laatste versie van "Your Phone" zelfs de laatste 2000 foto's.

Ik gebruik OneDrive (6x1TB van Office 365 home) om de foto's te syncen tussen telefoon en PC
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

honda4life schreef:Bestanden overzetten via USB blijft toch nog steeds wat brak en traag op Android vind ik, zeker als je vele foto's hebt om miniatuurweergave om te zoeken.

Ongetwijfeld bestaat er een manier te synchroniseren met Google Drive.
Dit komt ook omdat nog heel vaak de USB poort op USB2.0 snelheid werkt. Max is dat in praktijk 35MB per seconde.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik dit
https://play.google.com/store/apps/deta ... sfer&hl=nl

Installeren en activeren en via je win10 in de browser naar je telefoon. Werkt goed bij mij, wel niet heel snel maar soit.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Abusimbal schreef:
honda4life schreef:Bestanden overzetten via USB blijft toch nog steeds wat brak en traag op Android vind ik, zeker als je vele foto's hebt om miniatuurweergave om te zoeken.

Ongetwijfeld bestaat er een manier te synchroniseren met Google Drive.
Dit komt ook omdat nog heel vaak de USB poort op USB2.0 snelheid werkt. Max is dat in praktijk 35MB per seconde.
Toch niet voor wat thumbnails op te halen... Er is meer vertraging dan enkel dat hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Iemand gevonden dan hoe je die thumbnails sneller kan laten laden. Even gegoogled maar niets concreet gevonden.
Ik erger mij daar persoonlijk ook aan. Ga nog eens testen als ik tijd heb.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga eerstdaags met hem bekijken wat het handigste is.
Heppie NY!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Hier even op terugkomen.
Hij heeft dus een kabel aangeschaft, wat mij ook het beste leek.

Nu dacht ik met SyncBackFree het simpel te maken maar blijkbaar kan je de phone niet aanspreken vanuit SyncBackFree...
Zijn toestel staat met het oproepnummer in de verkenner en je kan er wel naar bladeren.
Heb ook geprobeerd om de map met foto's toe te voegen aan de snelle toegang en dat aan te spreken maar ook noppes.

Iemand een idee of/hoe dat wel kan?
Heppie NY!
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wil hij echt z'n hele collectie de hele tijd overzetten of enkel delen van?

Ik persoonlijk gebruik AndFTP om dingen over te zetten over het netwerk naar m'n pc's. Gezien ze allemaal Linux draaien is dat niet zo'n probleem.
Anders ga je denk ik eerder "AndSMB" moeten gebruiken.
Maar dat is dan eerder per keer apart met de "share" functionality dat ik gebruik.

Als je echt een sync zoekt kan je misschien iets als een own/nextcloud achtige setup opzetten en die automatisch laten syncen via de app?
Al heb je dan wel een servertje/raspberrypi/... nodig welke die draait natuurlijk.

Als het allemaal wat simpeler moet maar toch per folder heb je ook nog opties als "Syncthing". Maar daar moet je best wel uitkijken hoe je dat allemaal instelt. Heb al eens bijna al m'n foto's kwijtgeraakt door vergeten in te stellen als "write only" en dan m'n foto's van m'n GSM te verwijderen. Had ik toen geen versioning was de helft van die backup (heb er meerdere) kwijt :P. Je moet dan wel elke keer Syncthing openen op je GSM wil je dat die folders gesynced worden. Als je daar niet aan denkt van dat te doen heb je dus inderdaad opdenduur een boeltje.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Upgraden naar SyncBack SE. Deze onderstreunt MTP

https://www.2brightsparks.com/syncback/compare.html
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ah OK, dat heet MTP...
Hier kan ik wat mee.
Merci!
Heppie NY!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef: 28 sep 2020, 07:24 Ga eens naar https://photos.google.com/ met zijn google account. Hopelijk staan daar alle fotos, anders heb je nog geen werkende backup.
Is het mogelijk om deze foto's allemaal automatisch in een map/drive van je pc te krijgen met Google Drive ? Ik vind dit niet.
Nu moet ik ze manueel downloaden uit de cloud.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja dat is mogelijk, maar wel niet meer dan 500 foto's tegelijk.
Op een Windows 10 PC doe ik dit als volgt:
  • Ga naar https://photos.google.com/
  • Selecteer de laatst genomen foto en scrol naar beneden, doe dit op een tempo dat de browser de tijd krijgt om de thumbnails van de foto's in te laden
  • Druk de Shift-toets in en selecteer een tweede foto, de 2 foto's en alle foto's daartussen zijn nu geselecteerd
  • Linksboven verschijnt het aantal geselecteerde foto's (bij meer dan 500 foto's krijg je in de volgende stap sowieso een foutmelding)
  • Klik op de 3 bolletjes rechtsboven, vervolgens op Downloaden (of Shift-D)
Om het overzicht niet te verliezen kun je per maand of een periode van enkele maanden downloaden.
Geef in het zoekveld bijv. "juli 2021 tot juni 2022" in om enkel de foto's te tonen van 1 juli 2021 t.e.m. 30 juni 2022.
Selecteren gebeurt op dezelfde manier als hierboven beschreven.
Zijn het er meer dan 500, dan kun je de periode verder verkleinen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

kan snapdrop.net een oplossing zijn? gewoon intikken in de webbrowser. Beide apparaten wel op zelfde netwerk
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

ik gebruik hiervoor sweech.
https://play.google.com/store/search?q= ... apps&hl=nl

Toegevoegd na 5 minuten 20 seconden:
Ernie schreef: 02 dec 2020, 11:44Iemand een idee of/hoe dat wel kan?
Volgens mij je usb voorkeur aanpassen op smartphone. Bestandsoverdracht.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik gebruik de app foldersync van Tacit.dk https://www.tacit.dk/ om m'n foto's automatisch van de Android telefoon naar Google Drive (betalende versie overigens) te zetten. Dat draait al een paar maanden zonder dat ik er moet naar omkijken.

Ik doe dit voor 2 redenen:
- ik haal foto's binnen in Lightroom, en dan gaat dat als vanzelf zonder dat ik moet beginnen klooien met manuele downloads
- ik neem nogal wat foto's die werkgerelateerd zijn en dan kan ik die foto's gemakkelijk in batch aan een mail hangen vanop m'n desktop, of op de werkserver gooien
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”