Algoritme aansturing zonnewering

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zoals in een vorig topic aangehaald ben ik aan het spelen met de automatisatie van m'n zonnewering.

Nu zit ik wat te twijfelen hoe je / waar je best rekening mee gaat houden. Tenzij je een lokaal weerstation hebt, is de data die je gebruikt wss iets vanop het internet (met.no is bvb default in HA)

Zelf zat ik te denken aan:
  • azimuth van de zon tov het raam van de screen
  • Buitentemperatuur op het moment
  • Binnentemperatuur van de ruimte van de screen op het moment
  • Voorspelde maximale temperatuur van de dag
maar dit geeft nog scenario's waar het niet wensbaar is dat de zonnewering naar beneden gaat: warm buiten, ok binnen, maar bewolkt bvb. Neem ik dan de voorspelde weersverwachtingen (cloudy / sunny / ...) of ga je af op het moment zelf?

De bedoeling is ook om de motor geen nutteloze bewegingen te laten maken, anders ben je elke 5 minuten aan het corrigeren ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb er ook al over nagedacht hoe je dit zou kunnen doen, identiek hetzelfde scenario.
Heb daar een Tasmota om te sturen, maar nog niet de moeite gedaan temperatuursensoren te plaatsen / scriptje te schrijven.
DS18B20 sensoren zijn compatibel, niet duur en meten in stappen van 0.0625 °C

Wat je wil voorkomen is opwarming in je ruimte door zonnestraling als de temperatuur reeds warm genoeg is.
Dit kan je volgens mij redelijk eenvoudig goed doen door in de desbetreffende ruimte nauwkeurig de temperatuur te meten, indien deze temperatuur sneller stijgt dan bijvoorbeeld 0,5°C/h en boven de 24°C is ofzo (zo warm wordt het nooit door klassieke verwarming), dan sluit de rolluiken half.
Je bent uiteraard al een beetje te laat met sluiten.
Of het op zulke dagen nog de moeite is om de rolluiken terug te openen voor het slapen gaan denk ik vaak niet.
In de winter kan het ook een mooie vriesdag zijn, en wil je net zo veel mogelijk zonlicht binnen laten.

Ik zou ook buiten nog een temperatuursensor willen plaatsen in de voeg van een facadesteen, zo heb je toch een indicatie van zonneinstraling/kracht met enige thermische traagheid uitgemiddeld zonder dat het zichtbaar hoeft te zijn.
Helaas heeft ook dit geen meerwaarde voor het openen als je gevel opgewarmd is tegen 's avonds met zo'n massa.

Soms is het toch eenvoudiger gewoon even met de smartphone te bedienen op een preset :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik meet de opbrengst van de zonnepanelen om de zonnewering te regelen.
Als de zon veel opbrengt gaat alles dicht.
Less is more
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Crazy2 schreef:Ik meet de opbrengst van de zonnepanelen om de zonnewering te regelen.
Als de zon veel opbrengt gaat alles dicht.
Goede insteek, maar is je oriëntatie van je ZP gelijk aan alle ramen?
Dagen zoals vandaag wordt m'n piek ook afgetopt, wil dit zeggen dat ik wil verduisteren, nee.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ik volg dit topic met aandacht. Ben nieuw aan het bouwen.

Opbrengst zonnepanelen lijkt mij een goed idee.
Zelf had ik gedacht aan een Lux meter (buiten) als trigger en dan een aantal voorwaarden zoals gewenste binnentemperatuur en stand van de zon om te bepalen welke zijde er dicht moet.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

honda4life schreef:
Crazy2 schreef:Ik meet de opbrengst van de zonnepanelen om de zonnewering te regelen.
Als de zon veel opbrengt gaat alles dicht.
Goede insteek, maar is je oriëntatie van je ZP gelijk aan alle ramen?
Dagen zoals vandaag wordt m'n piek ook afgetopt, wil dit zeggen dat ik wil verduisteren, nee.
Ik stuur alle kamers maar je kan dit per kamer regelen als je wilt.
Zoals je ziet in het beeld hieronder heb ik verschillende standen ingebouwd 50% - 75% dicht - volledig dicht.
Er zitten ook timers ingebouwd zodat het niet te vroeg of te laat gaat sturen of bij elke zonnepiek open en dicht gaat.
Afbeelding
Less is more
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Om het verschil tussen bewolkt en zonnig te meten kan je gewoon een thermische sensor in rechtstreeks zonlicht plaatsen (achter het venster) waardoor de temperatuur massa's hoger wordt wanneer de zon erop schijnt dan moest het bewolkt zijn.

Sowieso is het ideaal om niet gewoon de omgevingswarmte maar de stralingswarmte te gebruiken om je zonnewering te reguleren. Als het buiten bewolkt is kan je gewoon je vensters sluiten naargelang het verschil tussen buiten en binnen, daarvoor dient zonnewering niet.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je telkens eenzelfde percentage gebruikt, creëer je misschien een hobbeltje in de rail (door vuil en slijtage) of een verkleurde streep op het rolgordijn -- een random marge is misschien makkelijk toe te voegen om dit te voorkomen?

Ik zou een aparte sensor gebruiken want anders krijg je misschien onbedoelde neveneffecten.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

honda4life schreef:sneller stijgt dan bijvoorbeeld 0,5°C/h en boven de 24°C is ofzo (zo warm wordt het nooit door klassieke verwarming), dan sluit de rolluiken half.
Crazy2 schreef:Zoals je ziet in het beeld hieronder heb ik verschillende standen ingebouwd 50% - 75% dicht - volledig dicht.
Niemand schrik voor thermische breuken in het glas, door rolluiken niet volledig te sturen?
Jagitc
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mei 2019, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Ik ben er zelf totaal niet mee bezig maar hou je ook rekening met het seizoen? Persoonlijk probeer ik in deze tijd van het jaar met slechter weer op komst de temperatuur in huis wat hoger te houden om zo ook die warmte nog mee te nemen tijdens de slechte dagen. Maar in de lente zou ik van de zon naarmate de zomer nadert of de weersverwachtingen al meteen heel veel zon voorspellen, proberen van de lagere temperatuur van de winter te beschermen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cptKangaroo schreef:Als je telkens eenzelfde percentage gebruikt, creëer je misschien een hobbeltje in de rail (door vuil en slijtage) of een verkleurde streep op het rolgordijn
Voor rolluiken is dit alvast geen probleem... die van mij gaan al 20 jaar automatisch op/neer naar een vast punt op basis van een Somfy zonnesensor.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die ligt dan op de vensterbank/...?

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

devilkin schreef:Die ligt dan op de vensterbank/...?
Normaal is dat om buiten te monteren maar zover ben ik nog niet geraakt :lol:

Hij ligt dus inderdaad al jaren gewoon binnen op de vensterbank.

Het enige probleem wat ik ermee heb is dat hij in de winter te weinig zon krijgt en z'n batterij leeg loopt (met als gevolg dat m'n rolluiken in het midden van de nacht omhoog gaan).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee hoe moeilijk het zou zijn de zonnepanelen om te rekenen naar een intensiteit onder een hoek van 90° (aanliggende gevel).
Ook de dakhelling naar 90°C Misschien morgen de formules eens bekijken en trachten terug te rekenen.
Rest er enkel nog de temperatuur meten.

Maar... wat je natuurlijk NIET wil is dat je rolluiken omhoog gaan als je je juist aan het omkleden bent in de slaapkamer ofzo, en je hebt net je licht aangestoken om wat te zien :angel: Enfin ja, het vrouwtje ligt daar meer van wakker :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”