algemene vlotheid

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

hoi even paar vraagjes met een inleiding vooraf.

Ik heb nu een vlotte windows ervaring doordat ik elk component goed uitkoos maar de vraag is waar die vlotheid het meest afhankelijk van is.
Sowieso is een ruime comfort bij Ram altijd handig. Browser die ik gebruik is Opera .

Is het door de ssd en zoja kijk ik dan in de toekomst beter naar iops of ook naar snelheid of eerder naar slc/mlc/tlc?
Softwarematig: wat is het beste om te doen? Ik merk verschil in browsers meteen maar zijn er windows oplossingen die ook de vlotheid kunnen in de hand werken?

Ik heb nu een ryzen 5 3600 icm intel 660p 1 TB en 16 GB ram van corsair op 3200.

Dus de vragen zijn:
Ssd: wat heeft meeste invloed op het algemeen gebruik in windows + browsers?
processor: zelfde als hierboven
Ram is denk ik meer als buffer te zien?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een NUC8i3 met M2 en veel RAM, en een Intel i7 8700 met en M2 en veel RAM.
Zelfs basic taken als "iD3 tags uitlezen om te sorteren" gaan eigenlijk niet zo vlot op die i3 (hoewel die recenter is).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hmm dus processor blijft dan idd belangrijk. Dat is iets wat ik altijd onderschatte dan denk ik.

Maar in feite als ik het goed bekijk is het dus een combinatie van hardware die zorgt voor dat.
Enkel softwarematig, kan je daar iets in aanpassen.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb eerder de indruk dat de processor steeds minder van belang is, maar heb wel geen ervaring met i3, nooit lager dan i5 of de AMD variant daarvan gegaan.

Grootste verschil hier was toch de switch van HDD naar SSD. Zelfs toestellen van 10 jaar oud werken nog vrij vlot met Windows 10 als er een SSD in zit. Met een standaardconfig van Core i5 of AMD variant + 8 GB RAM + SSD kan je jaren weg, toch voor standaardtoepassingen. Als je gaat video editen of gamen of zo is het een ander verhaal natuurlijk. Het enige echte verschil dat ik merk tussen een recente en wat oudere pc is de opstartsnelheid, maar zelfs dat is tegenwoordig een marginaal verschil.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Je kan opzoeken op de applicaties die je gebruikt, milticore optimized zijn of single core performance hebben.

Dus single core: hoe hoger Ghz van de CPU, hoe beter.
Multi core: hoe meer cores, hoe beter, logisch.

Als je mixxed applicaties hebt, dan zou ik proberen te kijken wat het belangrijkste is en daarop afstemmen.

Wat ook kan helpen is idd RAM, maar daar zit je dan weer met de timings en afhankelijk van Intel tov AMD, met de snelheid. Door de band is 3200Mhz eigenlijk als hoogste ondersteund door de CPU's.
Als je dan naar webbrowsing gaat kijken en je opent enorm veel tabs, dan komen de multicores en voldoende RAM in the picture.

De SSD maakt op zich weinig uit. Ik ken niemand die tijdens gewone taken het verschil kan merken tussen een 970 EVO en een 970 PRO.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik volg "vverbeke". Om te browsen heb je al snel genoeg RAM , CPU en een SSDtje.
Pas bij mijn vader een 8 jaar oude laptop met i5 3e gen, 6GB RAM, HDD vervangen door SSD, nieuwe windos erop. En loopt als een trein (om te browsen he).

Als een pagina niet vlot laadt, is het meestal het netwerk (end-to-end) of de server/website infra aan de andere kant. Zelfs userbase heeft er soms een last van.. :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door ddd 18 sep 2020, 10:49, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik was tot hiertoe ook nooit lager dan i5 gegaan, maar het was om een "reserve pc" te hebben, om wat Office te doen.
Viel dat lelijk tegen. Mocht ik vaker op die ^pc (NUC3 dus) moeten werken, ik zou 'em vervangen door een i5.

TheEconomist heeft een Audio Edition met +/- 100 "tracks" (ingesproken artikels), het inlezen van de info en het sorteren op lengte van de track, duurt 10-15sec op de NUCi3 ofzo?! Serieus man, véél te traag voor zo'n simpele taak.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is een kwestie van je componenten tov je behoeften op elkaar af te stemmen. Zodat er zo weinig mogelijk "bottleneck" is.

32 GB RAM, supersnelle SSD en een cheapass i3 processor --> je raadt het probleem wel
32 GB RAM, i7 processor en 10 jaar oude 500 GB HDD --> je raadt het probleem wel

Mijn beperkte ervaring is dat voor eerder goedkope setups van een zekere leeftijd, het vaak de swap van HDD naar SSD is die een oplossing biedt. Windows kan RAM geheugen wel redelijk managen zolang er minimum 3 / 4 gieg is. Je moet al echt goedkope machines hebben opdat je processor de bottleneck is. Dat is bijvoorbeeldh et geval bij mijn ouders die de laptop gekregen hebben bij hun abonnement van het laatste nieuws :lol: .

Voor duurdere setups denk ik dat je echt moet balanceren tussen je behoeften en componenten die qua performantie goed op elkaar zijn afgestemd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Neem ik een dual boot machine dan is mijn Linux altijd sneller dan Microsoft Windows.
Zelfde hardware, ander OS...
Zelfs bij gewoon surfen (dezelfde browser, FF) is dit echt merkbaar.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boonpwnz schreef:Hmm dus processor blijft dan idd belangrijk. Dat is iets wat ik altijd onderschatte dan denk ik.

Maar in feite als ik het goed bekijk is het dus een combinatie van hardware die zorgt voor dat.
Enkel softwarematig, kan je daar iets in aanpassen.
Processor is hetgeen waar het mee begint. Hier hangt vanaf hoeveel geheugen je kan gebruiken en hoe snel je hier toegang toe hebt. Een ssd plaats je gewoon altijd ongeacht de processsor. Dat is bewezen dat dit bij elke type processor een plus punt is. En het geheugen kies je in functie van je doeleinde. Wil je grafisch veel doen zonder te bufferen op je schijf, dan heb je veel ram nodig. Zo simpel is het, of dit nu op een i5 of een i7 is.

Je kiest dus altijd eerst de cpu met een bepaald doel voor ogen daarna de grootte van het geheugen en een ssd gewoon altijd. M2 of sata maakt op zich niet uit. Mijn voorkeur gaat uit naar een 2.5 inch sata omwille van koeling en kostprijs. Een m2 op het bordje kan soms te warm worden.

Softwarematig kan je veel doen, je kan bijvoorbeeld een Windows maken met alleen het noodzakelijke, maar dat kan niet iedereen. En Linux is gewoon sneller dan Windows, maar niet zo gebruiksvriendelijk of gekend bij de consument.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor mijn werk heb ik windows nodig(corona telewerk) dus daar kan ik niet van afwijken. Voor de meeste dingen kan ik linux gebruiken. Heb er eerder mee gewerkt maar toen was het nog met xubuntu xfce 17.10 als ik me niet vergis. Dus dat kan dubbelboot worden.

Eigenlijk als ik hier alles samenvat.

I5 processor is in mijn geval dus een juiste keuze geweest.
Ssd m.2 of 2,5 is enkel de hitte als element vermeld maar zijn er andere voor of nadelen(praktijk niet theoretisch)?
Ram in functie van gebruik maar aangezien ik nog een aantal lichte games speel is 16 Gb ram zeker voldoende.
Videokaart is voor mij ook voldoende.

Dan softwarematig:
Linux kan sneller reageren of je kan windows tweaken maar dan vraag ik me af of ik niet ineens kies vor Linux dan ipv te zitten rommelen met men windows installatie.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Rommelen met Windows kan, maar je moet er kennis van hebben, of het overlaten aan software die het voor jouw doet, alleen raad ik dat af.

Of je nu een m2, pci-e of sata neemt, je zal er weinig verschil op merken als je dit als opstartschijf gebruikt.
Zelf vind ik 16 Gbyte geheugen het minimum dat een computer moet hebben. Ongeacht het gebruik.

Natuurlijk is de videokaart even belangriijk, spelletjes en video/grafische toepassingen hebben hier enkel baat bij. Voor te browsen of video’s te kijken kan je de grafische kern van je cpu nemen als dit ondersteund is op je cpu en moederbord, maar een kleine variant van een 50 tal euro kan dit Dan oplossen.
Laatst gewijzigd door mailracer 18 sep 2020, 15:54, in totaal 1 gewijzigd.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Of je nu een m2, pci-e of sata neemt, je zal er weinig verschil op merken als je dit als opstartschijf gebruikt.
Net als boot disc maakt dit vrij veel verschil. heeft je MB een M2 slot, steek dan een M2 SSD en gebruik die SATA poort voor iets anders...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

mailracer schreef:Of je nu een m2, pci-e of sata neemt, je zal er weinig verschil op merken als je dit als opstartschijf gebruikt.
Zelf vind ik 16 Gbyte het minimum dat een computer moet hebben. Ongeacht het gebruik.
Die 16 Gbyte slaat dus op de RAM en niet op de grootte van SSD. Ik las even verkeerd (corona-moeheid).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

680x0 schreef:
mailracer schreef:Of je nu een m2, pci-e of sata neemt, je zal er weinig verschil op merken als je dit als opstartschijf gebruikt.
Net als boot disc maakt dit vrij veel verschil. heeft je MB een M2 slot, steek dan een M2 SSD en gebruik die SATA poort voor iets anders...
een M2-sata, M2 pci-e, of 2.5 inch sata 600 gebruiken als opstart SSD maakt toch weinig uit in de praktijk.
ik heb hier een moederbord dat eerst op een sata van samsung werkte, een 850 en nu sinds 2 weken op een M2 pci-e slot (ook samsung). en veel vooruitgang merk ik niet terwijl het dezelfde image was.

https://gamer.nl/artikelen/hardware/voo ... erstapt-2/
Hierbij moet gezegd worden dat de snelheidswinst met een SATA-SSD stukken kleiner is. Afhankelijk van de leeftijd en kwaliteit van je oude schijf krijg je tussen de een en vijf seconden winst bij het opstarten van je computer en minder dan een seconde bij het starten van kleine programma’s.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Thanks voor alle tips dan weet ik goed wat te doen en zeker in de toekomst.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is een beetje wat Goztow zegt, je moet zien wat je use case is en aan de hand daarvan gaan zien voor hardware.
"vlotheid" is relatief te zien natuurlijk, en zien data je geen al te zware bottlenecks neemt. (zoals een i3 first gen/oude bulldozer CPU met een RTX-3080/6800XT zeg maar).

Alsnog, enkel kijken naar clockspeed voor RAM bij een Ryzen systeem is niet voldoende. Je kan 3200 CL18 of zelfs slechtere timings RAM hebben welke trager is dan een CL14 2800 zeg maar. (pin me niet op de details, maar je snapt hoop ik wat ik probeer te bedoelen.)

"Algemene vlotheid" is een vrij vaag principe welke evenveel zegt als "hoe snel rijdt deze auto".
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iets wat hier nog niet vermeld is: wat is je iets langere termijn doelstelling met de hardware. Mijn persoonlijk voorbeeld: ik koop als gamer gewoonlijk de zwaarste consumer CPU die op dat moment beschikbaar is, wat "overkill" is tov de rest omdat ik mijn PC in elkaar steek voor +/- 7 jaar met een upgrade na 3,5 jaar. Na 3,5 jaar vervang ik namelijk de grafische kaart en stop ik extra geheugen in het systeem, eventueel ook de SSD maar meestal is dat niet nodig. CPU en moederbord vervangen doe je echter niet zomaar :).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor mij is het vooral lange termijn. Ik speel geen zware games ik beperk me meer tot de niet competitieve mmorpg's en oudere games 2000-2010.

Dus in feite is mijn ervaring vooral windows based en niet echt game based. Ik wil zo lang mogelijk doen met de componenten die ik heb en zoals je zelf zei is processor niet makkelijk te vervangen.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

In Firefox weet ik dat er instellingen zijn om de webpaginas wat rapper te tonen maar dan zie je mogelijk wel de opbouw van de pagina nog en dat kan ook irriteren want elementen kan je dan vaker zien verspringen van plaats. Daar zit standaard een kleine, arbitraire vertraging op. Je valt wel in een bodemloze put als je dat soort dingen begint te tweaken -- of het de tijd waard is?

Met 16GB ram voor 6 cores zit je ruim goed qua voldoende ram per core dus je kan overwegen om een kleine ramdisk te maken om veelgebruikte programmakes nog wat sneller te doen opstarten.

De ondersteunde "CPU instruction set extensions" kan ook een groot verschil maken als je software er gebruik van kan maken.

't Hangt altijd af van waar je software op gebottleneckt wordt; soms is een snellere disk beter, soms sneller geheugen, snellere cpu, gpu, ...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

heist_175 schreef:Ik heb een NUC8i3 met M2 en veel RAM, en een Intel i7 8700 met en M2 en veel RAM.
Zelfs basic taken als "iD3 tags uitlezen om te sorteren" gaan eigenlijk niet zo vlot op die i3 (hoewel die recenter is).
Dat is vrijwel zéker te wijten aan de tragere SSD in je NUC (en eventueel lagere "bus-snelheid" - CPU's werken al jaren niet meer met een bus, maar soit).

Je kan de bottleneck volledig naar de CPU verplaatsen door op beide systemen een RAM-disk te maken en daar al je muziek op te zetten. Probeer ook de bandbreedte van de RAM op beide systemen gelijk te trekken zodat de CPU het enige verschil zou mogen maken. Herdoe nu die basic taak en kijk wat het resultaat is. Hoogstwaarschijnlijk zijn beide systemen klaar op luttele seconden, als het al zo lang duurt.

Conclusie: het ligt niet aan de CPU, je NUC zal qua data storage I/O simpelweg merkbaar trager zijn dan je andere systeem.

Opmerking: M2 is een slot-formaat, géén interface!!! M2 slikt zo wel tragere SATA-3 (aka SATA-600) als de nieuwere PCI-E gen 3 en PCI-E gen 4, afhankelijk of je mobo Gen 4 ondersteunt natuurlijk. Maar dan nog, los van de interface zijn er nog zo veel andere aspecten die de algemene vlotheid van een SSD bepalen, cf. Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say (Linus Tech Tips) (jezus, moet ik echt LTT citeren als authoriteit? waartoe zijn we toch gekomen :D).

Algemene conclusie: kijk naar Read & Write IOPS en kijk naar 4K-Q1 en 4K-Q64 Reads en Writes om de vlotheid van een SSD te bepalen. Sequentiële bandbreedte is een SLECHTE indicator!

EDIT: ik zie net dat die NUC8i3 een 2C/4T Core i3 heeft. WAT? Dat Intel zo'n brakke CPU durft uitbrengen in 2018, we zaten toen al een jaar op 4C/8T als minimale keus voor een mainstream PC. Maar dan nog maakt dit niet echt uit voor taken die niet zwaar zijn voor de CPU. En néé, webbrowsen of ID3-tags verwerken zijn niet zwaar voor de CPU. De beperkende factor is in zo'n gevallen nog steeds de I/O.

@boonpwnz: ik raad aan om de bekende tool Ryzen DRAM Calculator te gebruiken om proberen je RAM te tweaken. AMD is helaas iets minder goed in low-latency dan Intel en dus zijn tweaks aan je RAM meestal wel (nipt) voelbaar. Als je graag extra prestaties uit je systeem wilt persen is dit een goeie piste. Let wel op, het vereist effe inlezen en enkele uren tijd investeren om instellingen toe te passen en dan te testen op stabiliteit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ohh ok dank je voor de tip James. Dat inlezen kan ik altijd wel eens doen en zo een haast heeft het niet maar is wel leuk als het sneller kan;
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ryzen DRAM calc is een goede tool inderdaad maar iets waarbij je toch ook zorg bij moet dragen.
Het vergt inderdaad wel wat tijd en testen voor stabiliteit.

De winsten die je daarbij wel kan halen is in gaming wel voelbaar in FPS'en ja, maar zoals altijd doe je best meerdere runs en hou je ook elke keer je resultaten bij, ziende dat het soms kan "lijken" of je aan snelheid wint maar eigenlijk verliest.

Dat soort getweak aan iemand die weinig kennis heeft over PC's aanraden is niet echt iets wat aangeraden is eigenlijk IMO maargoed.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ryzen DRAM Calculator is inderdaad een risico op instabiliteit, maar je kan ook vrij conservatieve instellingen kiezen in die tool en je zal zelfs zonder testen vrij snel merken als het niet werkt naar behoren. Ik heb geluk gehad dat mijn Hynix MF 3200 kit het flink heeft gedaan.

Persoonlijk zou ik voor 3600 CL16 RAM (micron E-die) gaan, voor de goeie prestaties voor weinig geld want samsung B-die is te duur, en die tweaken tot 3800 cl16 en goeie subtimings. Veel beter dan dat kan je niet gaan zonder massa's tijd en geld te spenderen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

JamesEarlGray schreef:je zal zelfs zonder testen vrij snel merken als het niet werkt naar behoren
Als je random crashes krijgt of je systeem boot niet is het inderdaad vrij makkelijk te zien. Maar als je "kantje boortje" zit is het lastiger, daarom dat je best wat uitvoerige testruns doet.

Ik persoonlijk heb een 3000CL15 32GB (gskill ripjaws F4-3000C15D-32GVR) kitje. XMP kan ik niet aanzetten, dan boot hij niet meer (is geloof ik deels overvolting issue (1.33v set ~1.35v get) deels andere issues).
Manueel alles ingesteld werkt wel alles goed en kan ik het ook op 3200 draaien. 3233 Ook nog maar 3333 crashte m'n systeem bij een source code compile jobje. Heb dan maar teruggeschroefd naar 3200 zodat ik safe zit voor een lange tijd.

Ik kan de software niet draaien gezien dit systeem nog nooit Windows gezien heeft (at least bare metal) maar enkel de primaire timings instellen alleen al of XMP (soms getagged als DOCP op AMD boards/kits, maar is in principe hetzelfde) aanzetten is vaak al meer dan gedaan wordt "from factory".
XMP/DOCP wordt namelijk al aanzien als "overclock", wat het technisch gezien ook is tov de JEDEC standaard, en dat is waarom default settings vaak maar 2400 of zelfs 2133Mhz is.

Als ik ooit eens een windows 2 go USB stick maak ga ik wel eens die ryzen DRAM calc op mijn systeem draaien echter... Wie weet wat voor extra performance ik nog uit m'n sticks kan persen :P

EDIT: Heb het even nagekeken en het is goed om te zien dat RAM prijzen na bijna een decennium nu een jaartje terug het normale ritme volgen ipv zelfs in prijs omhoog gaan voor hetzelfde kitje...
Toen ik m'n systeem een jaartje geleden in elkaar gezet had was het net van 180 naar 195 gegaan dus toen snel dat kitje gekocht en heb er nog altijd geen spijt van eerlijk gezegd.
Nu staat het voor ~130€ bij Alternate.be, maar met "levertermijn onbekend".
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Je hoeft Ryzen DRAM Calculator niet bare metal te draaien, het is gewoon een tool die op basis van statistieken de afweging maakt tussen haalbaarheid en snelheidswinst. De statistieken zitten niet ingebakken in het systeem, maar zijn wsl gewoon hardcoded (en met enkele 1ste vrijheidsgraden variabiliteit) op basis van wat de maker weet over ram-kits en systemen. Je kan dus perfect in een VM draaien of zelfs "bij een maat".

Het gaat er gewoon om dat je ongeveer een richtgetal hebt dat jouw combinatie van CPU+RAM zou moeten halen, en het is trouwens zo dat subtimings belangrijker zijn dan de hoofdtimings als het gaat om prestaties.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nee, de DRAM calc zelf niet, maar wel de tool om je huidige kit z'n secondary en tertiary timings uit te lezen. Vooral als die dingen niet altijd online te vinden zijn.
Toen ik een tijd terug gekeken had wat je allemaal nodig had voor die tool te kunnen draaien moest je wel wat info geven.
Een simpel tooltje om je XMP profiles e.d. uit te lezen om te voeden aan de DRAM calc was dan voor windows only.
Laatst gewijzigd door GuntherDW 21 sep 2020, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik gebruikte idd Taiphoon Burner als ik mij goed herinner, maar er zullen toch tools bestaan voor linux om die informatie uit te lezen, niet?

Trouwens, het enige wat die uitleest zijn uw SPD( en XMP)-tabellen, niet meer niet minder.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als ik wat rondzoek zijn er wel "opties", maar lang niet allemaal werken ze, hangt beetje af van mobo/chipset/...

https://www.techpowerup.com/forums/thre ... er.264382/

Zal het eens proberen voor de volgende keer dat ik m'n thuismachine reboot :P.

Was even benieuwd en dacht te kijken... spijtig genoeg geen support, of ik mis een module gezien ik Gentoo draai (had al DDR4 SPD support als module gebuild en geladen).

:(

Code: Selecteer alles

# decode-dimms version $Revision$

Memory Serial Presence Detect Decoder
By Philip Edelbrock, Christian Zuckschwerdt, Burkart Lingner,
Jean Delvare, Trent Piepho and others


Number of SDRAM DIMMs detected and decoded: 0
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Helaas! Hopelijk vind je ooit een werkende tool voor jouw installatie/distro en gaat zo de bal aan het rollen. Een getweakt systeem is toch altijd net iets lolliger (als het goed werkt tenminste, anders is het om door het raam te smijten). 8)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”