Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai
En dat je der meer rijplezier van hebt ;-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nog een leuk wetenschappelijk artikel over power optimizers, lijkt me echt de meerprijs verre van waard.
De theorie is goed en verkoopt, de praktijk lijkt anders.
https://www.sdu.dk/-/media/files/om_sdu ... _final.pdf
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Power optimizers ga ik niet nemen, die verhogen de kosten zonder al te veel nut (in mijn geval)

Ik zie momenteel deze opties
1/ 21 ZP - 1F string omvormer 5kVA
2/ 21 ZP - 3F micro omvormer 7,5kVA
3/ 21 ZP - 3F string omvormer 8kVA
4/ 21 ZP - 3F string omvormer 5kVA
5/ 13 ZP - 1F micro omvormer 5kVA

't Is dat 3F zoveel geld kost:
- nieuwe kast (in de huidige heb ik niet genoeg plaats voor 3F automaten voor kookplaat, diff, ...) -> ofwel moet de kWh meter verplaatst worden (Fluvius €€€) zodat ik een bredere én langere kast kan plaatsen, ofwel moet ik een €800 kostende kast plaatsen -> ik vind geen kast van max 35cm breedte met meer dan 4 rijen, behalve de Hager FP21SN2 (ruimte tussen muur en kWh meter is 35cm, genoeg voor een standaard Vynckier kast van 72 modules)
- Fluvius rakkers vragen ook nog eens €€€ voor de omzetten van 3F naar 1F

Ik denk ook niet dat de huidige/aangekondigde VREG-regels een invloed hebben op de keuze tussen die opties.
Ik denk wel dat - los van de ZP's en de omvormer(s) - de keuze voor het "management" van heel de bazaar enorm belangrijk wordt:
- wanneer ZP stroom richting batterij, richting "affakkelen", ...
- wanneer bijkomend van het net de batterij laden
- ...

En eens je voor een merk van omvormer gekozen hebt, zit je voor het "management" dan vast aan dat merk (batterij, ...)?
In 2022 voor €8K een batterij steken, maar de beheerscomponent is bijna belangrijker dan de specs van elk onderdeel (ZP, omvormer, batterij, 1F/3F).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

De manager is inderdaad belangrijker dan de pv zelf. Ik zit nu vast in SMA met de Home Manager 2.0. Die is goed, en gratis, houdt zelfs rekening met het weer om dingen te schakelen enzovoort. Echter, met batterijen erbij heb je slechts 5kw vermogen (laden/ontladen), wat me te weinig is om onafhankelijk te zijn (+omvormer van 10KVA voor pv is ok, zoals bij ons nu). 5kw omdat ze aan AC kant zitten en éénfasig zijn, dus verplicht max van 5kw.

Dus ik wijk uit naar een hybride omvormer en gooi mijn Tripower 10KVA (4 jaar oud) eruit volgend jaar.

Mijn ideaal op dit moment is de Fronius GEN24 10KVA 3-phase, vooral omdat ie zo flexibel is in het management. Letterlijk alles is met alles verbonden. Zie: rond 18minuten.
Screenshot 2020-08-23 at 14.13.31.jpg
Je hebt dan ook nog eens de mogelijkheid om een oude omvormer toe te voegen aan AC-zijde, waarmee de Fronius de batterijen kan laden (dus zelfde functie als het net zelf). Bedoeling is dan om extra panelen op tuinhuis (zuid, hoek 55 graden, nog te bouwen, maar ongeveer 4 kwp = extra capaciteit voor de winter) te leggen en die via AC-zijde tot in de batterijen te krijgen. Die aparte omvormer zou niet meer mogelijk zijn want dan zit je boven het max van 10KVA invoer, maar via bv de Sunny Home Manager kun je injectie gewoon op 0 zetten en dat zou op het eerste gezicht ok zijn voor Fluvius want SMA heeft een Synergrid keuring voor de Sunny Home Manager.

Maximale vermogen Fronius laden/ontladen hangt samen met je batterij, maar met bepaalde 10KWH batterij BYD box kun je 9kw eruit trekken of erin stoppen. Behoorlijk veel dus. Tel daarbij dan nog je pv power en je hebt genoeg om het capaciteitstarief ruim lokaal te ontwijken.

Management: Fronius heeft solar.web maar daarin zit geen weersvoorspelling zoals bij SMA (abonnement helaas bij Fronius). Voordeel is wel weer dat je de API's krijgt en dus kunt integreren in Home Assistant, en zelf je management doen. (Bij SMA moet je dan weer betalen om de API's te krijgen.)

keuze batterijen hangt wel wat samen met beslissingen van Fronius, maar het is alleszins beter om met eigen gekozen deelcomponenten te werken dan met een all-in-one oplossing van bijvoorbeeld Alpha-Ess of Solar Edge.

Voor mij zouden micro-omvormers afvallen vanwege geen manager (of is die er wel?)

Enfin, mijn ideale scenario.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Voor mij zouden micro-omvormers afvallen vanwege geen manager (of is die er wel?)
Die is er wel.
https://enphase.com/nl-nl/producten-en-services/envoy
De Envoy-S is de slimme Enphase gateway achter de energieoplossing voor thuis van Enphase. Dankzij de doordachte Envoy-S wordt het voor zowel de installateurs als de systeemeigenaren eenvoudiger, dankzij de uitgebreide bewaking, inzicht in het energieverbruik, updatemogelijkheden op afstand en zelfs load management. De Envoy-S verbindt alle facetten met elkaar om één compleet geintegeerde energieoplossing voor thuis te bieden:
slim, eenvoudig en krachtig.
PR voor "een manager" :)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En een Api?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

3f 5 kVA sowieso schrappen.
Duurder, minder rendement en wordt toch zo niet gemeten als voordeliger.
Staand NIKS meerwaarde tegenover.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Waarom niet meteen het maximale voorzien, dus 3f 10kva? Maakt toch niet meer uit en je hebt meer mogelijkheden in de winter als je pakweg 15kwp op je dak zou krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:Waarom niet meteen het maximale voorzien, dus 3f 10kva? Maakt toch niet meer uit en je hebt meer mogelijkheden in de winter als je pakweg 15kwp op je dak zou krijgen.
Kostprijs omvormer is het grootste bezwaar.
Rendement gaat ook achteruit bij lage last / te weinig panelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Waarom niet meteen het maximale voorzien, dus 3f 10kva? Maakt toch niet meer uit en je hebt meer mogelijkheden in de winter als je pakweg 15kwp op je dak zou krijgen.
Toen ik met collega's overlegde - smalltalk in groep gaat wat vlotter op locatie en niet in telewerk - bleken er wel meer recent nog een 10kWp installatie 3F op een 8kVA omvormer geplaatst te hebben. Telken met 3 strings.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...
- Waarom zou een 10kVA omvormer wel 15kWp aankunnen en 8kVA niet?
- ZX?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:
liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...
- Waarom zou een 10kVA omvormer wel 15kWp aankunnen en 8kVA niet?
- ZX?
Leg in kwh ongeveer 2x jaarverbruik bedoelde ik.

Zo he je meteen de maximale mogelijkheden wat wettelijk kan, meer bedoelde ik er niet mee.

En kies bij voorkeur een hybride zodat de batterijen later maar in te pluggen zijn. Zo ga ik het doen volgend jaar. Heb nu zelfs een sma hangen die ik ga vervangen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik dit allemaal lees dan merk ik een groot Toys-for-boys gehalte op waarvan ik me afvraag of het ook nog iets opbrengt :???:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Een factuur van 800 euro ipv een factuur van 2200 euro? + extra E-punten voor nieuwbouw (tot eind dit jaar)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...
- Waarom zou een 10kVA omvormer wel 15kWp aankunnen en 8kVA niet?
- ZX?
8 en 10 kunnen eenzelfde vermogen wp aan.
De MPP-tracker van 8, gaat wel lager, dus mogelijk iets betere prestaties bij mindere panelen / weinig lichtopbrengst.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:ik me afvraag of het ook nog iets opbrengt
Ondanks de corruptie en het gelobby van/voor politiek en energiesector, toch proberen
- de elektriciteitsfactuur te verlagen
- mee te werken/helpen aan een oplossing, ipv deel te blijven zijn van het probleem

Maar diezelfde lobby en de politiek maken het heel moeilijk, met regels die elke paar maanden veranderen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:- mee te werken/helpen aan een oplossing, ipv deel te blijven zijn van het probleem
Ben je zeker dat je meehelpt door het plaatsen van zonnepanelen en batterijen ?

Ecologisch zou dit (en electrische wagens) wel eens veel slechter kunnen uitdraaien.

Ondertussen beginnen de eerste zonnepanelen hun levenseinde tegemoet te komen en belanden deze op de afvalberg !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:- mee te werken/helpen aan een oplossing, ipv deel te blijven zijn van het probleem
Ben je zeker dat je meehelpt door het plaatsen van zonnepanelen en batterijen ?
Ecologisch zou dit (en electrische wagens) wel eens veel slechter kunnen uitdraaien.
Ondertussen beginnen de eerste zonnepanelen hun levenseinde tegemoet te komen en belanden deze op de afvalberg !
Pijnlijk om in energiediscussies te beginnen over de afvalberg van zonnepanelen. Die is er natuurlijk, maar vergeet de alternatieven voor zonnepanelen niet, telkens met bijhorende -en veel ergere - afvalberg:
- steenkool, met terrils en CO2 als afvalberg
- gas, met CO2 als afvalberg
- kernenergie, met de centrale zelf én de brandstofstaven als afvalberg
Ik denk dat het afval dat zonnepanelen teweeg brengen de vergelijking met het afval van de andere energievormen best kan doorstaan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

[off topic]
er zijn mensen die tegen alles zijn :(

en ondertussen verzet vlaanderen zich tegen waalse windmolens…
[/off topic]
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Hier in Landen is het andersom en protesteren de Waalse buren :wink:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Nog inne van Laone. :-D

Nu die windmolens zijn enorm gevaarlijk wanneer ze met de ULM naast de afrit van Landen moeten landen (of crashen). :lol:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

DarkV schreef: ...
Ondertussen beginnen de eerste zonnepanelen hun levenseinde tegemoet te komen en belanden deze op de afvalberg !
Hun rendement neemt alleen wat af, (defecten buiten beschouwing gelaten) een reden om deze weg te gooien ?
Als je meer Kwp op je dak legt, kan je er in principe langer geniet van hebben vooraleer het rendement te laag wordt om nog een aanvaardbare opbrengst te hebben. Hun levensduur is geschat op minstens 25 jaar tot maximum zelfs 40 jaar. Maar hoeveel % je nog overhoud na 40 jaar is maar de vraag.

Ik hou mijn PV opbrengst wekelijks / maandelijks / jaarlijks bij en vergelijk ook de gemiddelde maandelijkse opbrengst t.o.v. wat ze initieel zou moeten opgebracht hebben. Na 6 jaar zie ik nog geen achteruitgang.
Hier liggen er op het dak 8 PV panelen van 250 Wp op elk een SMA micro-omvormer van 230W.

Vraagje:
Klopt mijn redenering dat door het 20W verschil, ik momenteel nog niet kan zien dat ze minder opbrengen, maar pas als de panelen minder gaan beginnen produceren dan de 230W van de omvormer (wel rekening houden met het omvormer rendement) ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai
Mijn funfer van eind 2013 heeft nochtans geen enkele uitval gehad en onderhoud is ook gewoon de normale beurten om de 30k km. Ik rijd al jaren BMW en de betrouwbaarheid is een daar een factor van. Heb ooit 1x een zijstap gedaan met een Ford Mondeo en daar heb ik eigenlijk vanaf het 2de jaar niks anders dan last mee gehad en onderhoud was even duur als de BMW eigenlijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef: De MPP-tracker van 8, gaat wel lager, dus mogelijk iets betere prestaties bij mindere panelen / weinig lichtopbrengst.
Hoe kan ik dat kwantificeren?
Een omvormer heeft een minimum voltage, dus is het interessant om een omvormer te kiezen die zo laag mogelijk al inschakelt. De bovenkant van de grafiek interesseert me minder, omdat we zelden 2kW+ trekken (maar wel lang genoeg om dik door de VREG genaaid te worden met hun fabeltjes van 3,1kW max per maand)

SMA 8-10kVA
https://files.sma.de/downloads/STP8-10- ... -nl-20.pdf
Sunny TriPower 8.0: output AC/230V = 8kW
Sunny TriPower 10.0: output AC/230V = 10kW
Min. ingangsspanning / start-ingangsspanning: 125 V / 150 V
Max aansluitbaar kWp: 15

SMA 5kVA
https://files.sma.de/downloads/STP3-6-3 ... -en-21.pdf
Sunny Tripower 6.0: output AC/230V = 6kW
Min. input voltage / initial input voltage 125 V / 175 V
Max aansluitbaar kWp: 9

> Hoe rekent Fluvius eigenlijk? Is het de max output (AC kant) van de omvormer die telt?
> De 8/10kVA omvormer schakelen sneller in dan de 5-6kVA omvormer (150V - 175V)
> Om te weten wanneer de omvormer inschakelt, deel ik de "start-ingangsspanning" door het aantal panelen en dan kijk ik wanneer de panelen die output hebben? Dus 150V : 21 panelen = 7,5V. Hoe weet ik wanneer de panelen dat voltage halen? Hoe maak ik de link tussen "irradiance" (insraling, uitgedrukt in W/m²) naar V?
> Als we dan zouden kiezen voor een 8/10kVA omvormer (3F & 2 MPP's), hoe bepaal je dan het aantal panelen? Is er een moment dat meer panelen nadelig zijn voor de opbrengst? Of is het gewoon: hoe meer, hoe beter (voltage wordt toch "opgeteld").
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:Vraagje:
Klopt mijn redenering dat door het 20W verschil, ik momenteel nog niet kan zien dat ze minder opbrengen, maar pas als de panelen minder gaan beginnen produceren dan de 230W van de omvormer (wel rekening houden met het omvormer rendement) ?
Zou je sowieso moeten merken de momenten je zonnepanelen onder hun vermogen van 230 watt zitten, wat dus 95% van hun actieve tijd is.
Ook bij een lagere lichtsterkte gaan ze er op achteruit tenslotte.
Maar wat is 6 jaar statistisch... zeker met het veranderende weer (al is dat ook subjectief uiteraard).
heist_175 schreef:Hoe kan ik dat kwantificeren?
Als nihil, vermits er in dit gebied toch amper vermogen zit.
De tijdsduur is wat moeilijker in te schatten op winterdagen.
In combinatie met hoe lager de omvormer belasting (vermogen pv / vermogen omvormer), hoe lager het rendement én dat een 3f omvormer minder efficiënt is dan een 1f.
Geen idee... waar je je werkelijk om moet bekommeren is de meerprijs van een zwaardere omvormer + bijhorende meerprijs herstelkosten indien nodig.

Je kan beginnen met 5 kW, en nadien nog een kleinere installatie bij te laten plaatsen, afhankelijk van je noden etc.
Ik denk dat je vooral moet kijken wat hedendaags een goede investering is, geen glazen bol wat de nieuwe nettarieven brengen etc, want daat is moeilijk te voorspellen over een periode van 25 jaar.
Misschien wordt een thuisbatterij wel interessanter dan overcapaciteit...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

honda4life schreef:
lacer schreef:Vraagje:
Klopt mijn redenering dat door het 20W verschil, ik momenteel nog niet kan zien dat ze minder opbrengen, maar pas als de panelen minder gaan beginnen produceren dan de 230W van de omvormer (wel rekening houden met het omvormer rendement) ?
Zou je sowieso moeten merken de momenten je zonnepanelen onder hun vermogen van 230 watt zitten, wat dus 95% van hun actieve tijd is.
Ook bij een lagere lichtsterkte gaan ze er op achteruit tenslotte.
Maar wat is 6 jaar statistisch... zeker met het veranderende weer (al is dat ook subjectief uiteraard).
..
Door de beperking van de omvormers op 230W kan ik niet zien of de panelen meer geven, de output is begrenst.
Al zou ik via Sunny Explorer het output vermogen een 10 - 20 W hoger kunnen zetten, maar riskeer dat eigenlijk niet (uitval, vermindering levensduur omvormers weet je wel) :nono:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:Door de beperking van de omvormers op 230W kan ik niet zien of de panelen meer geven, de output is begrenst.
Al zou ik via Sunny Explorer het output vermogen een 10 - 20 W hoger kunnen zetten, maar riskeer dat eigenlijk niet (uitval, vermindering levensduur omvormers weet je wel) :nono:
Er zit een begrenzing in, bij nieuwere sunny boy toestellen is het +50 Watt dus daar is zeker wel marge (ongeacht de grootte?) ;-)
Je moet ook rekenen dat dit vermogen is bij een spanning -10%, waardoor de stroom zal stijgen bij eenzelfde vermogen af te geven en ik eigenlijk praktisch nog nooit waarden onder 230V gezien heb (0%).
Laat het nu net die stroom zijn die veelal je warmte en componenten zal bepalen, dus ook daar heb je nog wel een redelijke marge.

Voor de duidelijkheid, het mag niet uiteraard :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

liegebeestig schreef:Zo veel mogelijk zelf energie produceren op de beschikbare ruimte is de juiste keuze in het nieuwe systeem (en zoals je zelf zegt: iedereen zou ervanuit moeten gaan dat de terugdraaiende teller binnenkort niet meer bestaat). Het ideaal is dan je panelen zodanig opstellen dat ze nog redelijk wat opbrengen in de winter. Want in de winter is de kans het grootst dat je heel veel van wat je produceert ook meteen nuttig kunt gebruiken (er zal sowieso te weinig zijn en je zal moeten bijkopen). In de zomer kom je sowieso toe, geen probleem. Richtaantal panelen: 2x het volledige jaarverbruik. Dus 7500 kwh verbruik > 15 kwh opbrengst op het dak leggen.
Vergeet niet dat je injectiepieken ook gaat betalen vanaf 2022.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Het is duidelijk dat je meer weet dan ik hierover. Maar gezien ikzelf voor een keuze sta binnenkort om zonnepanelen wel of niet te zetten vraag ik even door. enig idee wat de taks zal zijn per piek (boven de 2,5kw) de vergoeding zou 3€c/kwh bedragen las ik ergens.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wat als je met vakantie bent, of gewoonweg gedurende meerdere dagen afwezig, dus een periode dat er dan ongetwijfeld veel zal geïnjecteerd worden ?
Om die taks op piekinjectie te verminderen zou ik dan gewoon de automaat van de PV installatie uitschakelen, of dit doen via een relais via één of andere afstandsbediening of app.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nexus1980 schreef:
liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Het is duidelijk dat je meer weet dan ik hierover. Maar gezien ikzelf voor een keuze sta binnenkort om zonnepanelen wel of niet te zetten vraag ik even door. enig idee wat de taks zal zijn per piek (boven de 2,5kw) de vergoeding zou 3€c/kwh bedragen las ik ergens.
Ik heb helaas ook geen glazen bol en er zijn nog geen getallen genoemd voor injectievergoedingen of - taksen. Het zou wel heel gek zijn als de vergoeding lager wordt dan de taks. Als het echt te zot zou worden kun je nog altijd een zware verbruiker aanzetten (weerstand...) om de injectie te voorkomen, maar zoals je merkt is dat pure verspilling. Ik denk niet dat zelfs onze energie maffia het zo ver gaat laten komen.

Dit is ook pas voor tne vroegste 2022.tot dan krijg je van de energiecomponent de volle pot, als een terugdraaiende teller.

Alle wijzigingen die tot nu toe zijn aangekondigd gaan over de distributiekosten.

Hoe dan ook, niet op letten en enkel focussen op je verbruik in de winter. Dat moet je zo veel mogelijk proberen zelf op te wekken want anders ga je het moeten aankopen. Daarom: zuidgericht, een stevige hoek van 40 tot 55 graden maken en zo veel mogelijk leggen als je kan betalen. Een hybride omvormer met maximale toelaatbare kva erop en zo ben je zelfs voor batterijen later klaar. Maximaal kva is 5 kva voor eenfasig huisnet. Voor 3fase installaties is dat 10kva. Meer is echt beter. Nog belangrijk is om ook een energiemanager mee in te bouwen zodat je dingen kan sturen en meten. Elk merk omvormer heeft zoiets nu
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:
Nexus1980 schreef:
liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Ik denk niet dat zelfs onze energie maffia het zo ver gaat laten komen.
Je onderschat de energielobby met een factor 100.

We lachen met de Russen of de Wit-Russen, dat de politiek daar de energiesector (en anderen) het hand boven het hoofd houdt, maar in BE gebeurt natuurlijk net hetzelfde.
De toezichthouders (Fanc, CREG, VREG) rijden voor de energiesector en niet voor de burger. En dus zijn de winsten (graft) van diezelfde sector wel zeker. Elke regelgeving moet vooral die winsten ontzien: VREG tarieven, PV-taksen, PV-tarieven, ...).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik ben volledig akkoord: de maffia probeert lokaal produceren te verhinderen om de centrale systemen meer te laten renderen.

maar ik maak mijn eigen rekening. Met een hybride omvormer en een microgrid (back-up of zelfs ups) kan ik het net en de energiemaffia ook uitschakelen en (voor enkele dagen) offgrid gaan. Daarvoor moet ik wel voldoende opbrengst hebben in de winter. Hoe meer hoe beter. Daarnaast ook zo weinig mogelijk verbruiken. Dat is eigenlijk zelfs stap 1.

Ik weet het, het is geen sluitend verhaal en als ze de burger willen pesten kunnen ze dat. Heb zelfs gelezen dat een volledige afkoppeling van het net nu al illegaal zou zijn. Maar goed, het kan dus zeker geen kwaad om zo veel mogelijk zelf op te wekken. Verspillen indien nodig owv injectie taksen is niet zo moeilijk.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

liegebeestig schreef: Heb zelfs gelezen dat een volledige afkoppeling van het net nu al illegaal zou zijn.
Waar heb je dat gelezen?
Facebook groepje?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

liegebeestig schreef:Hoe dan ook, niet op letten en enkel focussen op je verbruik in de winter. Dat moet je zo veel mogelijk proberen zelf op te wekken want anders ga je het moeten aankopen. Daarom: zuidgericht, een stevige hoek van 40 tot 55 graden maken en zo veel mogelijk leggen als je kan betalen.
Vanuit persoonlijk standpunt snap ik dit. Als de hele maatschappij dit gaat doen, hebben we echt een probleem in de zomer.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nee, niet gelezen, is eerder gehoord, van een energie expert die het onderzocht heeft. Verder geen details. Ik hoop dat het niet klopt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

devastator schreef:
liegebeestig schreef:Hoe dan ook, niet op letten en enkel focussen op je verbruik in de winter. Dat moet je zo veel mogelijk proberen zelf op te wekken want anders ga je het moeten aankopen. Daarom: zuidgericht, een stevige hoek van 40 tot 55 graden maken en zo veel mogelijk leggen als je kan betalen.
Vanuit persoonlijk standpunt snap ik dit. Als de hele maatschappij dit gaat doen, hebben we echt een probleem in de zomer.
Daarvoor hebben we regulators. Ik denk in mijn eigen voordeel, net zoals de regulators en politici en de energiemaffia die zich laten bedienen door de politici.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Idd, zuid gericht, maar ik zou de hoek nog groter maken om vooral in de wintermaanden maximale opbrengst te hebben. In de zomer heb je dan maar bv 50% van max opbrengst, maar dat is met een grote installatie nog genoeg.
Niet nodig met de huidige regels natuurlijk (terugdraaiende teller).

Ik heb een zadeldak, Oost West gericht, West kant ook iets meer zuid. Maar ik heb nog een hele gevel die zuidgericht is.
Binnen x aatal jaar -als mijn teller niet meer terugdraait - ga ik er tegen de gevel hangen (90gr dus), bijna zuid gericht.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”