Ubiquiti/Unifi topic

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Aangezien er hier een aantal mensen zitten met Ubiquiti/Unifi apparatuur is dit misschien een leuke plaats om ervaringen uit te wisselen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb al een vijftal unifi ap ac pro doorheen het huis, gekoppeld aan een usw 24 150w switch. En dat alles achter een Fritzbox met vdsl. Die doet enkel VoIP en routing. De controller zit in een Linux Container.

Ik heb ter hoogte van de fritzbox nu wel extra wifi nodig en dacht aan een unifi dream machine. Het punt is dat ik geen extra stroomverbruik wil.

Ideeën ? Beter een dream machine of dream machine pro? Of toch maar gewoon een normaal access point?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

liegebeestig schreef:Ik heb al een vijftal unifi ap ac pro doorheen het huis, gekoppeld aan een usw 24 150w switch. En dat alles achter een Fritzbox met vdsl. Die doet enkel VoIP en routing. De controller zit in een Linux Container.

Ik heb ter hoogte van de fritzbox nu wel extra wifi nodig en dacht aan een unifi dream machine. Het punt is dat ik geen extra stroomverbruik wil.

Ideeën ? Beter een dream machine of dream machine pro? Of toch maar gewoon een normaal access point?
Gebruik je alle poorten van je USW24? Als je met het aantal poorten van een Dream machine Pro toekomt is het misschien interessant om die in de plaats te nemen?

I get it van dat stroomverbruik, heb ook een USW24 en 3 AP's en een RPi als controller. Ik zou graag nog een USGPro toevoegen maar ik krijg het niet over m'n hart omdat heel die hoop apparatuur eigenlijk absurd veel elektriciteit verbruikt voor wat wifi.
Is er trouwens nog nieuws over een nieuwe USG? Die wel normale internet snelheden aankan? Dat zou ik héél misschien nog wel zien zitten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik denk dat er 20 van de 24 in gebruik zijn. Samen met de fritzbox verbruikt dat ding 65w permanent. 8 poorten poe nodig.

Is de udm even snel als de fritzbox? Udm pro is geen optie omdat die toch nog geen wifi heeft en 50w extra verbruikt.

Bedoeling zou zijn
- extra wifi in de technieken kast waar heel het netwerk samenkomt
- eventueel mogelijkheid om vlans te organiseren. Dat kan nu moeilijker met de fritzbox.
- behoud van de fritzbox voor VoIP want dat is een groot comfort dat ik niet wil afgeven
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Huh, ik dacht dat de UDMPro POE en wifi had! My bad. Dat maakt het een hopeloos (en duur) toestel in mijn ogen.
Combi van een UDM en een USW Lite 16 PoE is misschien een optie, maar dan heb je wrs net te weinig poorten. En misschien te weinig PoE capaciteit?
Qua snelheid denk ik niet dat je enig verschil zal merken met de Fritz hoor, integendeel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:Ik heb al een vijftal unifi ap ac pro doorheen het huis
Niet alle huizen zijn hetzelfde (kan erover meespreken)... maar met vijf AP's moet je toch wel een echt groot huis hebben.
liegebeestig schreef:Ik heb ter hoogte van de fritzbox nu wel extra wifi nodig en dacht aan een unifi dream machine. Ideeën ? Beter een dream machine of dream machine pro? Of toch maar gewoon een normaal access point?
Een UDM is een router/firewall/AP... aangezien je reeds een FB hebt begrijp ik die keuze niet echt (tenzij je niet tevreden bent over de FB).
powaq schreef:Huh, ik dacht dat de UDMPro POE en wifi had! My bad. Dat maakt het een hopeloos (en duur) toestel in mijn ogen.
Noch de UDM, noch de UDM Pro hebben PoE. Tja, wat is duur... bij de Pro heb je een 8 poorts switch, twee fiber aansluitingen, firewall/router met 3.5 Gbps IDS/IPS capaciteit, een Unifi controller, een NVR (Unifi Protect), ... ik denk niet dat je dat elders kan vinden voor een gelijkaardige prijs.
liegebeestig schreef:Is de udm even snel als de fritzbox?
Standaard routing/firewall zal voor beide geen probleem zijn vermoed ik... pas als je IDS/IPS gaat doen ga je grote verschillen zien (een UDM Base doet daar 850 Mbps met alles aan).
liegebeestig schreef:Udm pro is geen optie omdat die toch nog geen wifi heeft en 50w extra verbruikt.
Een UDM Pro verbruikt maximaal 33W (indien je oa. een HDD plaatst voor Unifi Protect).

Conclusie... in jou geval zou ik gewoon een extra AP (Unifi NanoHD, Flex of zelfs AC-Lite) plaatsen of zelfs eens kijken of je die 5 AP's niet beter kan plaatsen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:Noch de UDM, noch de UDM Pro hebben PoE. Tja, wat is duur... bij de Pro heb je een 8 poorts switch, twee fiber aansluitingen, firewall/router met 3.5 Gbps IDS/IPS capaciteit, een Unifi controller, een NVR (Unifi Protect), ... ik denk niet dat je dat elders kan vinden voor een gelijkaardige prijs.
Ik snap uw punt wel hoor, maar vind het gewoon een beetje raar dat ze geen PoE aanbieden in de UDM en UDMPro aangezien dat zo essentieel is voor hun ecosysteem (de AP's, waarvoor de meeste mensen Ubiquity kopen..). Net in de toestellen die alles in 1 zouden moeten zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het zou inderdaad leuk zijn moest de UDM/UDM Pro beschikken over PoE maar dat maakt hem nog duurder (en mensen kunnen nu al moeilijk de voordelen afzetten tegenover de prijs). Uiteindelijk is dit consumenten apparatuur ondanks de "pro" in de naam.

Langs de andere kant heb ik PoE injectors reeds dus waar zou ik dan extra geld uitgeven aan een PoE switch ?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Inderdaad DarkV, herpositioneren lijkt me een goede poging. Even overzicht van de Unifi's, die trouwens allemaal wel op lage power staan.

2 AC Mesh voor buiten, eentje vooraan het huis en eentje achteraan.
1 AC PRO in de betonnen garage (nodig voor de shelly's in de zekeringkast daar en voor wifi als ik daar bezig ben (ook telefonie / whatsapp dan, anders niks)
1 AC PRO op gelijkvloers aan een uiteinde van de woning. Verticaal geplaatst
1 AC PRO op bovenverdieping, voorlopig nog op de vloer los. Die moet eens aan het plafond bevestigd worden denk ik, voor betere opbrengst.

De AC Pro op het gelijkvloers in 1 M (konijn) van buiten vangen eigenlijk de meeste toestellen op, zelfs binnen. We wonen bovendien in een houtskeletwoning zonder alu isolatie, dus in principe zou het geen probleem mogen zijn.

De plaats waar slechte ontvangst is, is in de tweede zekeringkast waar een aantal Shelly's nu koppelen aan de buiten AP. Natuurlijk is dat een omgeving met veel straling, 240V zekeringen enz.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

liegebeestig schreef:
Is de udm even snel als de fritzbox?

- behoud van de fritzbox voor VoIP want dat is een groot comfort dat ik niet wil afgeven
Een van de redenen dat ik mijn 7490 heb vervangen door de UDM, is dat de fritzbox het lastig had met mijn edpnet fiber connectie.
Niet zozeer dat hij de speeds niet haalde, maar wel dat de combinatie van de hogere bandwith èn een hoog aantal tcp connections over langere tijd het ding gewoon op zijn knieen kreeg.

Zelfs met DPI en IPS enabled, heeft de udm nergens last van, eender welke combinatie van throughput en connection count blijft even vlot.

Voip ben ik zelf ook nog aan het bekijken wat ik ermee ga doen... de Fritz diende als dect base, ben aan het zien om oftewel een cheape voip deskphone aan te schaffen, of een voip dect base... Ik zie wel.
De benefits van de UDM outweighen serieus het "ontbreken" van voip/ata/dect functionality.



Edit, onderstaande even integraal overgenomen van mijn post in een ander topic, initiele visie op de UDM en de Flex mini's:
Dream machine is best leuk, zeker omdat ik de unifi interface al kende van hun business apparatuur. Echter out of the box merk je toch hier en daar wat details die beter kunnen. Zoals niet mogelijk om ppoe over vlan te doen out of the box, daarvoor moet je eerst de initial setup voltooien achter een werkende (dhcp/fix ip of standaard non-vlan ppoe) internet connectie, en daarna via de gui je Wan omswitchen naar ppoe&vlan.
Maar goed, de DPI/IPS functionaliteit en de combined ap/controller functionaliteit maken veel goed. Ook de wifi is een pak beter dan de FB (wat ik al verwachtte van een ubiquiti toestel).

Ook geen grote van van de vrij oude stable 1.5.6 firmware, die vertoond op een aantal vlakken kuren, de 1.7.2 en 1.8 RC's doen het dan toch net iets (veel dus.) beter. YMMV natuurlijk met RC/Beta firmware, maar in dit geval is het zeker een vooruitgang.

De Flex mini's zijn en doen net wat ze beloven. Geen full feature set, maar basic adoption in controller, vlans en stats. Meer was niet nodig, en voor die prijs ook niet te verwachten.


Nu alleen nog een deftige oplossing voor het voip verhaal vinden (de fritzbox deed ook mijn callcentric voip voor mijn dect). Du even kijken voor oftewel een cheape wifi/wired desk-voip-phone, of een cheape voip-dect-base.... (tips? :p )
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Fritzbox dan maar als IP client erachter? Maar weer extra apparaatje. Met VDSL was het nu zo fijn om maar 1 toestel te hebben...
VOIP helemaal virtualiseren op de server kan ook nog, maar daar heb ik iets te weinig kennis voor.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

liegebeestig schreef:Inderdaad DarkV, herpositioneren lijkt me een goede poging. Even overzicht van de Unifi's, die trouwens allemaal wel op lage power staan.
5 ap? Komaan. Ik heb 1 ac-lite dat kelder, gelijkvloers, eerste verdiep terras en tuin voor zich neemt? Overal 100mbit+ snelheid (buiten achteraan de tuin) Power staat gewoon op automatisch?

Iedereen zijn hobby natuurlijk.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Auto = max power. En met 1 ap aan max geraak ik in m'n huis ook niet rond.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

devilkin schreef:Auto = max power. En met 1 ap aan max geraak ik in m'n huis ook niet rond.
Auto is niet gelijk aan max power! Ik snap niet waarom de meeste dit denken....auto stabiliseert meestal op 20dbm max power ligt naargelang de ap versie op 23 of 25dbm.
Trouwens uw ap op max power zetten brengt meestal nog meer problemen mee omdat uw signaal dan “vuil” wordt en interferentie veroorzaakt met de aanpalende kanalen. Bovendien wat brengt het op dat uw mobiel toestel het ap kan horen maar niet genoeg vermogen heeft om zelf het ap te bereiken....De meeste mobiele toestellen halen zelfs die 20dbm niet...vandaar trouwens dat de unifi ap terugvalt naar 20 of soms minder omdat er toch geen respons komt vanwege de client als het ap met meer vermogen gaat uitzenden.
Experimenteren met de plaatsing van uw ap kan een beter resultaat geven, soms slechts enkele tientallen cm verplaatsen kan al een gans ander stralingspatroon geven. Geloof me vrij heb dit al genoeg uitgetest.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Omdat dit letterlijk op hun forum al meermaals door de mensen van unifi bevestigd is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

devilkin schreef:Omdat dit letterlijk op hun forum al meermaals door de mensen van unifi bevestigd is.
Je gelooft wat je wil, maar ik heb een wetenschappelijke opleiding(dus geleerd van kritisch te zijn en niet alles zomaar te geloven) en ben tevens radioamateur sinds 1988. Mijn motto is nog altijd meten is weten en ik weet wat ik gemeten heb......dus je ziet maar wat je gelooft ik ga hier niet verder op terugkomen of over beginnen discusieren ik vertel gewoon wat ik objectief heb kunnen vaststellen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Discussie is ook niet nodig, gewoon inloggen op CLI van de AP en via iwconfig zie je meteen voor hoeveel dBm hij geprogrammeerd is.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:Discussie is ook niet nodig, gewoon inloggen op CLI van de AP en via iwconfig zie je meteen voor hoeveel dBm hij geprogrammeerd is.
Dat kan inderdaad een goede indicatie zijn....maar de werkelijkheid? Als je de cruise control in je auto op 120km/uur instelt rijdt hij dan effectief 120....vergelijk je ingebouwde teller maar eens met een gps en je zult soms raar opkijken van het verschil!
Een gps is zeer accuraat en kan als echte referentie gebruikt worden! Mocht uw gps niet zeer nauwkeurig kunnen meten zou je hem helemaal niet voor navigatie kunnen gebruiken. Als ik in een vorige post sprak van meten dan bedoelde ik effectief meten met een spectrum analyser die geijkt is!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Moet “Max Power” zich ook niet houden aan de ETSI standaard (het regulatory domain)? Voor de 2.4Ghz band lijkt mij 20 dBm (EIRP?) al behoorlijk (te)veel als de antenna gain (en interne verliezen) nog in rekening gebracht moet worden.
Info: https://wlan1nde.wordpress.com/2014/11/ ... ower-etsi/ of eenvoudig https://documentation.meraki.com/MR/Rad ... nformation
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nexus1980 schreef:
liegebeestig schreef:Inderdaad DarkV, herpositioneren lijkt me een goede poging. Even overzicht van de Unifi's, die trouwens allemaal wel op lage power staan.
5 ap? Komaan. Ik heb 1 ac-lite dat kelder, gelijkvloers, eerste verdiep terras en tuin voor zich neemt? Overal 100mbit+ snelheid (buiten achteraan de tuin) Power staat gewoon op automatisch?

Iedereen zijn hobby natuurlijk.
Ik heb hier ook 4 AP's en de 5de is in bestelling.
Het heeft niet enkel met het formaat van huis te maken, maar ook met het type binnenmuren. De LR hangt in de (vrijstaande) garage, om in de tuin en op het terras+oprit ook wifi te hebben.
De wifi raakt hier niet voobij 2 muren of muur+deur. Dat was al zo met WRT54GL's en dat is nu nog steeds zo met de Unifi Pro/LR/Lite.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

murdock447 schreef: Dat kan inderdaad een goede indicatie zijn....maar de werkelijkheid? Als je de cruise control in je auto op 120km/uur instelt rijdt hij dan effectief 120....vergelijk je ingebouwde teller maar eens met een gps en je zult soms raar opkijken van het verschil!
Ok, dat kan natuurlijk Als je een AP model weet waar de werkelijke waarde significant afwijkt van de waarde die de driver aangeeft dan is dat wel interessant, en iig iets waar meerdere instanties graag een report van zouden ontvangen om dat nader te bekijken (ik denk FCC, BIPT, etc). Zo'n waardes zouden eigenlijk niet sterk mogen afwijken om gecertificeerd te worden.
NuKeM schreef:Moet “Max Power” zich ook niet houden aan de ETSI standaard (het regulatory domain)?
Uiteraard.
heist_175 schreef: Het heeft niet enkel met het formaat van huis te maken, maar ook met het type binnenmuren. De LR hangt in de (vrijstaande) garage, om in de tuin en op het terras+oprit ook wifi te hebben.
De wifi raakt hier niet voobij 2 muren of muur+deur.
Het oude design van de ene centrale sterke AP is achterhaald gezien er vandaag veel te veel storing is van andere netwerken en werkt sowieso al niet goed icm 5 GHz. Strategisch kleine AP'tjes verspreiden, zodat de AP's dichter bij de clients zitten, zal vandaag veel betere resultaten opleveren. Bij voorkeur met een vlotte roaming ahv een controller.

De AP's moeten ook niet op max power staan, gewoon de sterkte die nodig is om de ruimte die ze bedienen te dekken; ruimtes die door andere AP's bediend worden moeten ze niet storen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:De plaats waar slechte ontvangst is, is in de tweede zekeringkast waar een aantal Shelly's nu koppelen aan de buiten AP. Natuurlijk is dat een omgeving met veel straling, 240V zekeringen enz.
En is dat een probleem... het maakt toch niet uit waarop die Shelly's connecteren ? (zeker omdat ze amper data versturen).

Wifi heeft geen last van 240V.
Tresor
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2020, 21:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

FlashBlue schreef:
Edit, onderstaande even integraal overgenomen van mijn post in een ander topic, initiele visie op de UDM en de Flex mini's:
Zoals niet mogelijk om ppoe over vlan te doen out of the box, daarvoor moet je eerst de initial setup voltooien achter een werkende (dhcp/fix ip of standaard non-vlan ppoe) internet connectie, en daarna via de gui je Wan omswitchen naar ppoe&vlan.
Wat is de achtergrond van die pppoe en vlan?
Waarom werkt het niet rechtstreeks?

Hier staat de udm nu momenteel achter de modem via dhcp
omdat de pppoe inderdaad niet werkte.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat is alleen van toepassing (in belgie.) op proximus fiber aansluitingen. Daar moet je router vlan 10 op de wan poort ondersteunen, en daar een PPPOE connectie over opbouwen.

De UDM kan beide wel degelijk, maar niet gecombineerd in de initial setup wizard.
Wat echter wel werkt is installeren als dhcp client achter een bestaande router, en dan via de gui de wan connectie aanpassen naar vlan 10 en ppoe.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Voor wie naar de UDM-Pro aan het kijken is.
Staat nu in super sale 204,49€ meer dan 100€ korting.

https://eu.store.ui.com/collections/uni ... ts/udm-pro
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie daar 385.99 euro VAT incl ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Misschien beperkte stock of actie, op het moment van posten was het die prijs.
https://tweakers.net/i/UTUxZZl05-9IB3Ha ... user_large
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 2#63463772

Had mail gekregen, deze morgen gecheckt, en toen hier gepost.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ook serieus getwijfeld om m'n UDM terug te sturen en voor de UDM Pro te gaan. Maar alles is nu net opgezet en dan zou ik nog een extra AP nodig hebben op de plaats waar de UDM staat.

Ik zag die promo gisterenavond voor het eerst passeren op Reddit (was ook enkel EU store denk ik). Wel een heel sterke aanbieding, niet verwonderlijk dat de stock zo snel weg is.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Heb thuis 3 unifi pro AP‘s hangen, 1 per verdiep.
Nu soms als ik van zolder naar beneden verhuis met iphone heb ik wel volledige ontvangst, maar komt niks van data door tot ik wifi op iphone even uit/aan schakel. Nog iemand dit dit fenomeen heeft gehad?
Ssid is het zelfde, 5ghz
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, ik kan gewoon rondwandelen met m'n iPhone zonder enig probleem.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

charlez schreef:Heb thuis 3 unifi pro AP‘s hangen, 1 per verdiep.
Nu soms als ik van zolder naar beneden verhuis met iphone heb ik wel volledige ontvangst, maar komt niks van data door tot ik wifi op iphone even uit/aan schakel. Nog iemand dit dit fenomeen heeft gehad?
Ssid is het zelfde, 5ghz
Hoeveel switchen ertussen? Zeker de MAC lifetime nakijken mochten deze managed zijn.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Zitten allemaal op zelfde poe switch.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Vanochtend wakker geworden, geen netwerk meer. Ik zie ook geen leven meer in m'n 24Poe Switch en m'n RPi (met controller op, stroom via PoE). De fans draaien nog wel, controller ziet 'm niet meer, geen lichtjes. Proberen reset doen, maar geen effect spijtig genoeg. Ik vrees dat hij dood is, ding is nog geen jaar oud. Bijzonder teleurstellend.
Al goed had ik nog een miskoop niet managed PoE switch liggen dus ben tijdelijk gedepanneerd.

Iemand dit ook ooit al eens gehad?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb 5 Unifi UAP-AC-PRO's hangen. Hele tevreden van. Alleen bij 1 van de 5 staat er bij 'verbonden (100 FDX)". Gevolg is dat mijn download max 100 Mbps is...

Iemand een idee hoe ik dat weg krijg? Een zoektocht op het internet levert ook niets op om het op te lossen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slechte kabel/connector
Slechte autonegotiatie - ofwel de switch poort eens resetten langs de switch kant, ofwel forcen naar 1000FX.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slechte PoE injector (als je die gebruikt)... wissel eens met een andere om te kijken of het probleem zich dan verplaatst.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik gebruik een Gen 2 16 port switch. Het zijn allemaal nieuwe kabels getrokken in een nieuwbouw... Gans in het begin had ik dat niet. Zal eens proberen op een andere POE poort te steken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ha, je switch is ook een Unifi? Ik lees nu en dan op het forum posts van mensen met gelijkaardige problemen. Enige oplossing is dikwijls ofwel de switch rebooten, ofwel de poort gewoon fix op 1000FX te zetten. Zelf heb ik het 1x voorgehad, switch reboot en geen probleem meer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Reboot helpt hier niet, al meermaals geprobeerd. Nu eens uitzoeken hoe ik die poort kan forcen op 1000 FX
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”