Hoe best pakjes van particulier ontvangen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Hi

Stel je koopt iets 2de hands via fb marktplaats of 2de hands.
En je weet dat het niet door de brievenbus kan.
Wat doen jullie?
Laten jullie het dan in een postpunt leveren zo ja hoe weet je dan dat het daar is toe gekomen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Postpunt, Parcelshop, ... (UPS, DHL, Mondial Relay, ...)
Afhankelijk van de dienst krijg ik een SMS of een mail (of beide) om de status op te volgen én met wat geluk is er een tracking pagina waar je alles kan opvolgen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

maar wat als ik vraag om het naar een postpunt te sturen aan een particulier.
Hoe kan ik het dan afhalen
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

glda19 schreef:maar wat als ik vraag om het naar een postpunt te sturen aan een particulier.
Hoe kan ik het dan afhalen
Met de auto of fiets, te voet als het niet te groot is. :-D Sorry, ik kon het niet laten.

Je geeft je postpunt door aan de verzender en je krijgt bericht van bpost als het er toegekomen is.
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 583
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer

Gewoon thuis laten leveren, met wat chance ben je toch thuis, ben je niet thuis, dan vind je in je brievenbus een briefje dat je je pakketje de volgende dag klaar ligt in een postpunt of kiala punt,...
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Maar als je weet dat het te groot en je bent gaan werken wat dan
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Wij hebben een postbak geïnstalleerd naast de voordeur. Was bedoeld voor het brood te leveren, maar alle pakjesdiensten behalve bpost steken dat daarin zondermeer. De meeste pakjes kunnen erin... De bak kan afgesloten worden door de postdienst (eenmaligslot, dus 1 dienst kan leveren). Voor bpost is mijn alternatieve afleverplaats mijn carport (je kan ingeven in mybpost) en dat doen ze misschien 1 keer op 10, ze schrijven veel liever een briefje en laten me nog eens hun collega's lastig vallen de dag erop. Elkaar werk geven is daar nogal in.
Laatst gewijzigd door jutuiz 20 aug 2020, 11:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Misschien toch beter niet kopen als het te moeilijk is.

Heb je al eens gekeken op de site van bpost wat de mogelijkheden zijn ? het zal plots veel duidelijker worden, en je pakje zal zo bij je zijn…
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

vind ik daar niet terug
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

glda19 schreef:Maar als je weet dat het te groot en je bent gaan werken wat dan
Ik snap je probleem niet echt. Je zoekt een postpunt op op de site van De Post. Daar staan ook openingsuren bij. Dus je kiest er een die voor jou past. Je vraagt dan aan de verkoper om het aan een postpunt te leveren (hij geeft dan bij het aanmaken van het postlabel jou op als bestemmeling, en kiest het Postpunt dat jij gevraagd hebt als afleverplek). Als het pakje daar toekomt, krijg je bevestiging per e-mail. Vervolgens ga je het gaan afhalen wanneer het jou past. Zorg wel dat je je eID bijhebt als ze je daar nog niet kennen.
Laatst gewijzigd door Tomby 20 aug 2020, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

zal het anders stellen hoe kan ik vragen aan de persoon het naar een postpunt te sturen.
Ik zelf wist niet dat een particulier dat kan
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

glda19 schreef:zal het anders stellen hoe kan ik vragen aan de persoon het naar een postpunt te sturen.
Ik zelf wist niet dat een particulier dat kan
Zie mijn Edit hierboven. Is voor de verzender heel simpel (al zal hij misschien effen moeten zoeken als het zijn eerste keer is).
Maar basically maakt hij online een verzendlabel aan, en daar kan hij bij selecteren of het bij jou thuis, of op een postpunt of Cubee geleverd moet worden. Hij betaalt trouwens minder als hij voor een Postpunt/Cubee kiest.
EDIT: en dus wat Joe hierboven al linkt. Daar kies je in stap 2 de aflevermethode.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

de verzender heeft dan wel je emailadres nodig
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij Bpost kan je ook mits een account en de juiste verificatie (brief die bevestigd dat je op het adres van je account woont) kiezen om je pakje bij een postpunt te laten leveren ongeacht of het voor je thuis was of niet. dat gaat het zowiezo naar het postpunt van je keuze.

Let wel op dat er een maxmum grootte is, maar die info vind je normaal op de site van bpost.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Als het echt te groot is staan ze om 5:30 met opligger voor uw deur :lol:
Ben je wel paar weken niet de populairste in een straat die daar net niet breed genoeg voor is :wink:

Als ontvanger kan je toch ook bij post zelf melden om dat rechtstreeks op postpunt/post te laten bezorgen? Niet dat ze daar altijd naar kijken.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

jutuiz schreef:Wij hebben een postbak geïnstalleerd naast de voordeur. Was bedoeld voor het brood te leveren, maar alle pakjesdiensten behalve bpost steken dat daarin zondermeer. De meeste pakjes kunnen erin... De bak kan afgesloten worden door de postdienst (eenmaligslot, dus 1 dienst kan leveren). Voor bpost is mijn alternatieve afleverplaats mijn carport (je kan ingeven in mybpost) en dat doen ze misschien 1 keer op 10, ze schrijven veel liever een briefje en laten me nog eens hun collega's lastig vallen de dag erop. Elkaar werk geven is daar nogal in.
Heb je daar een officiële naam of link van? Vind wel wat uit de kluiten gewassen brievenbussen terug, maar niet direct iets met een "eenmalig" slot.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Deze staat al een tijdje op mijn radar: https://www.parcelhome.com/nl-be/
ooh. shiny.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

kreeg via tweeter van de post te horen dat ik de verzend bon kan maken en kan mailen naar de verkoper maar vind nergens de optie !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Serieus man.

Maak op de website van BPost een etiket aan
VAN: Verkoper, Userbasestraat 23, 2000 Antwerpen
NAAR: glda19, BPost automaat huppeldepup, Boemerskonte

Je betaalt voor dat etiket €4,7
Je slaat het etiket op als PDF en mailt dat door naar "Verkoper"
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

ha zo maar velen verkopers zullen zomaar u hun adres niet geven
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

glda19 schreef:ha zo maar velen verkopers zullen zomaar u hun adres niet geven
Dat adres hoeft niet correct te zijn, maar dan is het pakket ook definitief verloren als het teruggestuurd moet worden:
- glda19 is het niet (op tijd) komen halen -> bij BPost automaten is dat maar enkele dagen, bij een BPost kantoor is dat 10dagen
- er staat toch ergens een foutje in het "NAAR" adres
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 583
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer

glda19 schreef:Maar als je weet dat het te groot en je bent gaan werken wat dan
Dan vind je een briefje in je brievenbus waarop staat dat je pakket klaarligt in postpunt X of kialapunt Y, en dan ga je
je je pakket daar afhalen met je briefje.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik snap het probleem niet. Als je als verkoper spul wil verkopen, en er komt transport bij, dan reken je gewoon de kost door aan de koper.
Dan maak jij als verkoper ook gewoon 't ticket aan met het adres van de koper, of het adres van het postpunt waar ze willen dat dit geleverd wordt.

Case closed
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: VAN: Verkoper, Userbasestraat 23, 2000 Antwerpen
NAAR: glda19, BPost automaat huppeldepup, Boemerskonte
Wel op letten dat je zo'n bestemmingsadres niet ingeeft onder "een adres naar keuze", want je zal meer betalen en afaik zal de automaat het niet herkennen als men het probeert af te leveren. Je zal wellicht ook geen email/SMS krijgen.

Je moet "een pakjesautomaat" kiezen en dan postcode intikken en uit de lijst kiezen. Dan komt er ook een specifieke code op de linkerbovenhoek van het label, zal je minder betalen, zal de automaat het herkennen en zal er een email/SMS gestuurd worden bij aflevering (naargelang wat de verkoper opgegeven heeft).

Ik snap het punt van OP wel hoor, niet elke verkoper is vertrouwd met de automaat/postpunt optie (btw ook Amazon niet) en voor een verkoper op een niet-scamplatform als bv eBay is er ook een risico omdat bij betaling met PayPal het wel de bedoeling is dat het verstuurd wordt naar het adres dat PayPal geeft. Als de koper dan afkomt met "neenee verstuur naar automaat X" en het komt daar niet aan is de verkoper gejost.

@OP: je kan ook zelf het verzendlabel maken en dat naar de verkoper sturen. Dan betaal je geen verzendkosten bij de verkoper en is het zeker in orde. Als afzender zet adres van jezelf of werk of een buur, het moet niet dat van de verkoper zijn. https://parcel.bpost.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je kan echt overal een probleem van maken als je dat wil hoor…
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

rowan schreef:Gewoon thuis laten leveren, met wat chance ben je toch thuis, ben je niet thuis, dan vind je in je brievenbus een briefje dat je je pakketje de volgende dag klaar ligt in een postpunt of kiala punt,...
Dat dacht ik ook.
En dan krijg je een mail dat ze het pakket op ‘een veilige plaats’ hebben achter gelaten, zijnde ‘onder de boom’.
Dus in mijn voortuin, naast een slager. Heel veilig...
Terwijl ik inderdaad ingesteld had dat ik het eerst thuis wilde, en bij niet thuis in een postpunt.
Nog een geluk dat het pakket niet stuk is gegaan van de regen.
bpost: een bende knoeiers!! :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

cadsite schreef: Terwijl ik inderdaad ingesteld had dat ik het eerst thuis wilde, en bij niet thuis in een postpunt.
Nog een geluk dat het pakket niet stuk is gegaan van de regen.
bpost: een bende knoeiers!! :bang:
postnl kan er ook wat van hoor

Ooit een pc besteld bij azerty.nl postnl stond op geleverd wij nergens vinden opeens de ochtend na de levering men stiefpa die roept buiten van ja onder het zeil hier staat de pc. Wetende dat het die dag heeft geregend. We waren godverdomme thuis en nog leveren ze onder een zeil omdat we even niet aan de kant van de deur waren...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De UPS man hier inde buurt staat erom bekend om alles gewoon per direct af te zetten aan het afhaalpunt, die doet z'n ronde niet eens.

En als er hier iets schade heeft omdat ze het onvoorzichtig ergens buiten gedropt hebben, dan meld ik het aan de verkoper, die is immers de klant van de koerier.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:De UPS man hier inde buurt staat erom bekend om alles gewoon per direct af te zetten aan het afhaalpunt, die doet z'n ronde niet eens.
Wel, z'n PDA laat niet toe om "afwezig" te markeren als hij niet in de buurt is volgens de GPS (de filosofie is dat, als ze toch tot aan uw deur moeten rijden, dat ze dan wel een afleverpoging zullen proberen). Ofwel passeert hij toch aan uw deur en markeert dan "afwezig" en rijdt meteen door (dat heb ik ze al zien doen) ofwel heeft hij een andere manier gevonden om het systeem te omzeilen.

Probeer eens My Choice te activeren en zet een geplande afleverdag voor een inbound shipment, dan doet z'n PDA nog lastiger als hij "afwezig" probeert :).
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

maar je mag zelf dan ook nog de pakket bon maken en mailen. Dan nog ben je niet zeker dat ze het gaan versturen
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stomme vraag misschien, maar welk probleem wil je nu eigenlijk oplossen?

Indien je mensen niet kan vertrouwen, dan moet je er ook geen zaken mee doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

geen probleem hopelijk
Wacht al van maandag op een bestelling van bij en particulier heeft die woensdag terug gekregen melde hij stond geen huisnr bij
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

DiffieHM schreef:
jutuiz schreef:Wij hebben een postbak geïnstalleerd naast de voordeur. Was bedoeld voor het brood te leveren, maar alle pakjesdiensten behalve bpost steken dat daarin zondermeer. De meeste pakjes kunnen erin... De bak kan afgesloten worden door de postdienst (eenmaligslot, dus 1 dienst kan leveren). Voor bpost is mijn alternatieve afleverplaats mijn carport (je kan ingeven in mybpost) en dat doen ze misschien 1 keer op 10, ze schrijven veel liever een briefje en laten me nog eens hun collega's lastig vallen de dag erop. Elkaar werk geven is daar nogal in.
Heb je daar een officiële naam of link van? Vind wel wat uit de kluiten gewassen brievenbussen terug, maar niet direct iets met een "eenmalig" slot.


Een simpele metalen bak.
Ik moet ook toevoegen dat onze Ring-bel er tegenover hangt. We hebben toch een beetje controle wie er de bak gebruikt als we er niet zijn.

Ben je niet een beetje problemen aan het maken waar er geen zijn?
Wij kopen behalve schoenen en (een deel van onze) voeding alles online. Als we al die problemen zouden maken, wat zouden we dan doen?
Gisteren zijn er hier 5 pakken toegekomen, het geeft een goede steekproef. Eén pipo (geen idee welke carrier) heeft doos naast de deur gezet. DHL, Bpost en Postnl is netjes komen afleveren. UPS is er - zie hoger - in geslaagd het pakje te gaan afgeven in een afhaalpunt zonder langs onze deur te komen.

Ik heb in al die jaren nu nog nooit een "accidentje" voorgehad. Soms steken ze een te grote doos in de metalen bak, waardoor die de ganse dag zichtbaar is voor iedereen die passeert... nog nooit een diefstal gehad; Het enige waar ik me aan erger is dat je een mail krijgt of dat ze een briefje in de bus steken dat je niet thuis bent en dat het je wel was. Idem dito erger ik me eraan dat Bpost mijn veilige plaats negeert en toch een briefje in de bus steekt.

En in alle eerlijkheid, mocht er een businessmodel bestaan waar je tegen betaling al je post kan laten afgeven op één ophaalpunt, dan zou ik er per direct gebruik van maken. 2 keer in een week naar ginder gaan om alles op te halen, en klaar is kees. Het zou ook stukken milieuvriendelijker zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”